Elektrische auto's

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

duikgek89
2x2 autosnelweg

Re: Elektrische auto's

Bericht door duikgek89 » di 14 mar 2023, 12:58

Je zou zeker gelijk kunnen krijgen; de andere kant van het verhaal is dat er in Europa echt wel veel kennis zit en niet iedereen warm loopt voor een Chinese auto.

Het premium segment moet in Europa volgens mij echt wel kunnen lukken, ze moeten alleen de mensen die voor die grote merken werken een paar dagen in de roestoplosser laten baden om de oude gewoontes te doorbreken. En wellicht herorganiseren. Maar als de Amerikanen van Tesla het kunnen, moet het Europeanen ook lukken...

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » di 14 mar 2023, 13:28

duikgek89 schreef: di 14 mar 2023, 12:58 Je zou zeker gelijk kunnen krijgen; de andere kant van het verhaal is dat er in Europa echt wel veel kennis zit en niet iedereen warm loopt voor een Chinese auto.
Dat is zo, maar uiteindelijk draait het vooral om prijs. Als het verschil in prijs significant is dan kan je wel morren dat de auto Chinees is, maar uiteindelijk is wat je kan betalen ook wel leidend voor wat er gekocht wordt (zeker gezien de trend van de prijs alleen maar stijgend is). Je ziet hier immers tegenwoordig ook steeds meer Chinese merken rondkarren zoals Lynk & Co, BYD, MG, etc. En vergeet niet dat ook merken als Polestar en Volvo tegenwoordig in de praktijk Chinees zijn. Alleen hebben veel mensen dat nog niet doorgehad.

Vahalis
autoweg

Bericht door Vahalis » do 16 mar 2023, 14:10

VW kondigt de ID.2all aan. Een auto met buitenmaten van de Polo en de binnenmaten van de Golf voor onder de 25K. Bereik tot 450 km WLTP. Als je deze specificaties inderdaad voor onder de 25K zou krijgen zou het een goede stap zijn.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » do 16 mar 2023, 22:25

^^ die 25 duizend euro is een Europese netto prijs, zonder belastingen en dus inclusief eventuele kortingen.. begreep ik.
Prijs in NL kan wel anders worden.. in 2025 is er, vooralsnog, geen vrijstelling op BPM voor EV auto's meer in ons fiscale auto regime.

Vahalis
autoweg

Bericht door Vahalis » vr 17 mar 2023, 14:49

^^ Vandaar dat ik ook het woord als gebruik ;) Ik verwacht wel dat fiscale stimulatie blijft. Al was het maar omdat de helft lijkt af te haken als die er niet is.

Als ik echter voorstellen uit het laatste IBO lees zou dat weleens neer kunnen komen op het fiscaal straffen van brandstofauto's in plaats van het bevoordelen van EV's.

ronny forgeron
verkeersader

Bericht door ronny forgeron » zo 19 mar 2023, 5:00

In China zijn de fiscale subsidies per 1 januari flink verminderd met als gevolg een ineenstorting van de verkoop. Gevolg daarvan is nu een prijsoorlog tussen de fabrikanten van elektrische auto's . Ook in China gaat het dus enkel om de kosten, niet om klimaat.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » zo 19 mar 2023, 8:36

Het hele "voor het klimaat" is greenwashing of window dressing, dat was toch al jaren duidelijk, nee? En China is sowieso veel minder begaan met het klimaat dan de EU. Mao wou een woud van schoorstenen, en dik 50 jaar later is er op zich niet zo heel veel gewijzigd aan dat idee.

De hele klimaateconomie is er voornamelijk om een andere pijler van belastingsinkomsten te hebben.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 21 mar 2023, 10:18

Ik kwam gisteren in Harderwijk een Nio ET5 tegen.

Op bijvoorbeeld Kentekenradar of Allecijfers komt dat type nog niet voor in de registraties van nieuwe auto's. Hij had wel een Nederlands kenteken (beginnend met S).

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » di 21 mar 2023, 19:01

Vandaag onze Tesla Model Y RWD opgehaald in Tilburg. Ook gelijk maar alles ingesteld op one pedal driving. Is toch wel echt even wennen en rijdt totaal anders dan met een conventionele aandrijving. Rijdt wel lekker en viel me niet tegen dat ik nog 81% accu had na dat ritje van 70 km (waarvan helft op OWN). Heb nu ook wat prepaid laaddruppels, want wil wel wat flexibiliteit hebben en niet gebonden zijn aan superchargers (hoewel die wel gunstig tarief hebben). Prijzen verschillen soms bij dezelfde paal ook per druppel dus dat is ook nog wel iets wat ze wel transparanter mogen maken wat mij betreft. Het is niet zo als met tanken dat iedereen hetzelfde betaald aan de pomp.

Seat
autoweg

Bericht door Seat » di 21 mar 2023, 20:31

Km357 schreef: zo 19 mar 2023, 8:36 Het hele "voor het klimaat" is greenwashing of window dressing, dat was toch al jaren duidelijk, nee? En China is sowieso veel minder begaan met het klimaat dan de EU. Mao wou een woud van schoorstenen, en dik 50 jaar later is er op zich niet zo heel veel gewijzigd aan dat idee.

De hele klimaateconomie is er voornamelijk om een andere pijler van belastingsinkomsten te hebben.
Volgens onze eigen Rijksoverheid-site dient de hervorming van de autobelasting inderdaad twee doelen: op peil houden van inkomsten en CO2-reductie waarbij dat tweede natuurlijk mooi meegenomen is als je je aan een reductie moet houden van Urgenda of Europa. Productie vindt elders plaats dus telt niet mee in de cijfers en opwekking van elektriciteit is weer de verantwoordelijkheid van een andere minister...

Waarbij overigens naar verluid de VVD bij het coalitieakkoord de keuze had: óf afschaffing hypotheekrenteaftrek óf invoering rekeningrijden. En ze kozen voor het rekeningrijden...

Lekkere Kwal
autoweg

Bericht door Lekkere Kwal » di 21 mar 2023, 22:32

Chris schreef: di 21 mar 2023, 10:18 Ik kwam gisteren in Harderwijk een Nio ET5 tegen.

Op bijvoorbeeld Kentekenradar of Allecijfers komt dat type nog niet voor in de registraties van nieuwe auto's. Hij had wel een Nederlands kenteken (beginnend met S).
Wel op https://iserv.nl/files/elektrisch/, 4 stuks al. Kentekenradar zou ik niet aanraden, daar wordt schijnbaar geen tijd meer in geïnvesteerd.
Laatst gewijzigd door Lekkere Kwal op wo 22 mar 2023, 0:29, 1 keer totaal gewijzigd.

tsov
verkeersader

Bericht door tsov » di 21 mar 2023, 22:57

Er rijdt hier sinds een paar weken een Nio rond in de wijk, heb hem al een paar keer gezien. Geen lelijke auto, maar tamelijk dertien-in-een-dozijn...