De N206 is in ieder geval niet de eerste.
De N7 bij Groningen wordt ook zo.
Moderator: Moderatoren
Ironisch genoeg is de verhardingsbreedte van de N206 alsnog goter dan delen van de A44
N201 bij Hoofddorp en Aalsmeer ook.Jackbauer1350 schreef: ↑zo 12 mar 2023, 21:47 De N7 bij Sneek en N702 (voor een deel) zijn ongelijkvloerse![]()
.
De N206 is in ieder geval niet de eerste.
De N7 bij Groningen wordt ook zo.
De naam is vertaald uit het Latijn slechts "Legerplaats Agrippina", vernoemd naar de moeder van keizer Caligula. Net als dat wij ook de Prinses Margrietkazerne hebben om maar wat te noemen. Dat is ook geen 'Nederlands voor landmachtkazerne te Wezep'.Snelwegfreak schreef: ↑zo 19 mar 2023, 13:02 Hier is het "praetorium agrippinae." Dat schijnt Latijns te zijn voor "Romeinse Limes grensfort te Valkenburg."
Schandalig, ik klim gelijk in de penSnelwegfreak schreef: ↑zo 19 mar 2023, 13:26 Ik heb de vertaling geleend van de Provincie Zuid-Holland: https://www.zuid-holland.nl/actueel/nie ... alkenburg/
Een castra is een groter kamp (zoals wat in Asterix & Obelix hun dorp omringt en wat wij als kazerne aanduiden), een castrum is een fort, een castellum (bekend van de modernere benaming kasteel) is een kleiner castrum. Er is echter geen duidelijk omslagpunt tussen de termen, een beetje als schip vs boot vs bootje. Wel is het zo dat een legioen dermate groot is dat het per definitie in een castra gestationeerd zou worden, dus het feit dat dit bij de 'Agrippinakazerne' het geval was maakt het gegarandeerd een castra. Net als dat je ook geen vliegdekboot zou kunnen hebben.Rein schreef: ↑zo 19 mar 2023, 13:39 Het is alweer een paar jaar geleden dat ik Latijn heb gehad, maar zou dat andere viaduct niet eigenlijk ‘Castrum’ (= legerkamp) moeten heten, dus enkelvoud en zonder ‘de’? En als er wel ‘de’ wordt gebruikt, is het dan het Nederlandse lidwoord ‘de’ of het Latijnse voorzetsel ‘de’ wat ‘van’ betekent? Nu heet dat viaduct dus ‘de legerkampen’ of ‘van legerkampen’, afhankelijk of je het Nederlandse de gebruikt of het Latijnse.
Snelheidsbeperkingen met vaste borden (dus niet de matrixborden) boven rijstroken zijn ook aardig zeldzaam. Het enige andere voorbeeld dat ik ken is op de N210.
10 Borden worden geplaatst aan de rechterzijde van de weg of boven een rijstrook indien het bord uitsluitend voor die rijstrook geldt, dan wel links van de weg indien het bord uitsluitend voor de linkerzijde geldt.
Borden kunnen ook boven de rijbaan worden aangebracht.
Ter hoogte van rechts geplaatste borden kunnen eveneens aan de linkerzijde van de weg of rijbaan worden geplaatst indien daaraan uit oogpunt van waarneembaarheid behoefte bestaat dan wel indien het bord tevens voor de linkerzijde geldt.
11 Bij gebruik op twee- of meerstrooks gedeelten van autosnelwegen en dubbelbaans autowegen worden de borden A1 en A4, C22, F 1 tot en met 4, J (alle), L5, L7 en L11 geplaatst aan beide zijden van de rijbaan waarop zij betrekking hebben.
Leg mij het maar uit, er worden eigenlijk drie scenario's beschreven zonder duidelijkheid of het een de ander uitsluit. Het gebruik van L12 anders dan doelgroepstroken vind ik er overigens niet in terug.10 Borden worden geplaatst aan de rechterzijde van de weg of boven een rijstrook indien het bord uitsluitend voor die rijstrook geldt, dan wel links van de weg indien het bord uitsluitend voor de linkerzijde geldt.
Borden kunnen ook boven de rijbaan worden aangebracht.
Ter hoogte van rechts geplaatste borden kunnen eveneens aan de linkerzijde van de weg of rijbaan worden geplaatst indien daaraan uit oogpunt van waarneembaarheid behoefte bestaat dan wel indien het bord tevens voor de linkerzijde geldt.
11 Bij gebruik op twee- of meerstrooks gedeelten van autosnelwegen en dubbelbaans autowegen worden de borden A1 en A4, C22, F 1 tot en met 4, J (alle), L5, L7 en L11 geplaatst aan beide zijden van de rijbaan waarop zij betrekking hebben.
Ofwel het portaal is krom, ofwel de foto vertekent het beeld.
Dit is een type signaalgever die ook bij de Kiltunnel en Maastunnel wordt gebruikt. Dit zijn full-led Matrixborden waar je in principe alles op kan weergeven en dus geen beperkte beeldstanden heeft zoals de MTM systemen die boven de snelweg hangen. Type wordt steeds vaker als tijdelijke signaalgever bij werkzaamheden gebruikt maar kennelijk heeft de provincie Noord-Holland er behoefte aan om een full-color display te gebruiken ipv het fatsoenlijke MTM.Snelwegfreak schreef: ↑zo 19 mar 2023, 13:02 5. Een lang portaal met signaalgevers. Dit zijn duidelijk andere en veel kleinere signaalgevers dan die we gewend zijn. Het lijken haast een soort AliExpress matrixbordjes.
IMG_8244 by Benjamin van der Velden, on Flickr
Dat het full-LED matrixborden zijn, zag ik ook wel. Maar de vraag is: waarom? Welke beeldstanden die je in de standaard signaalgever zo erg mist, kun je met deze dingen wél weergeven?sven_engelen schreef: ↑ma 20 mar 2023, 0:55Dit zijn full-led Matrixborden waar je in principe alles op kan weergeven en dus geen beperkte beeldstanden heeft zoals de MTM systemen die boven de snelweg hangen.