Weginrichting: wat vinden we hier van?

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Sleepoog
polderweggetje
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 24 okt 2018, 20:33

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Sleepoog » ma 20 mar 2023, 15:52

jdb2 schreef: ma 20 mar 2023, 15:27 maar vroeger had je hier gewoon voorrang van rechts.
Is dat serieus waar? En bestaan deze constructies nog? Ik zou hier, als Nederlander, geen voorrang verlenen (in de oude situatie dus).

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Attietattie » ma 20 mar 2023, 16:45

Egbert schreef: ma 20 mar 2023, 15:03 Je komt van een drempel af, geldt in België dan niet net als in Nederland dat je voorrang moet verlenen?
Die regel bestaat in Nederland niet hoor.

Dat is zo bij een uitritconstructie. Maar zoals de situatie er daar in België uitziet, zou er in Nederland geen sprake zijn van een uitritconstructie.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
jdb2
autoweg
Berichten: 1037
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door jdb2 » ma 20 mar 2023, 21:23

Sleepoog schreef: ma 20 mar 2023, 15:52 Is dat serieus waar? En bestaan deze constructies nog? Ik zou hier, als Nederlander, geen voorrang verlenen (in de oude situatie dus).
In het centrum van Wilrijk ook nog een paar situaties, deze omgeving is niet zo lang geleden opgefrist.
https://goo.gl/maps/BYWK3AbXY4s3NTWEA
Hier zelfs met een :J8: erbij *

*In België valt dit verkeersbord onder de categorie "voorrangsborden" itt tot Nederland.
Hier betekent het een aanduiding van een ongeregeld kruispunt (met voorrang van rechts dus).

Voor de volledigheid er ook bijzeggen dat in België een uitrit van een weg die geen onderdeel is van de openbare weg (zoals van een supermarkt of zo) uiteraard geen voorrang van rechts heeft.
Laatst gewijzigd door jdb2 op ma 20 mar 2023, 21:38, 2 keer totaal gewijzigd.

LennyKravitz
autoweg
Berichten: 1016
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 14:16
Locatie: Rotterdam

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door LennyKravitz » ma 20 mar 2023, 21:35

Ik vind dit toch wel een ietwat bijzondere constructie:

https://goo.gl/maps/k4XuUuEDmAykRG479

Dit is gewoon een kruising eigenlijk, geen rotonde. Dus als ik uit deze richting kom, en linksaf wil, dan verleen ik uiteraard eerst voorrang aan verkeer van links.

Dan kom ik hier:

https://goo.gl/maps/oWLdxC6RwFityER69

En dan verleen ik voorrang aan verkeer van rechts. Dat is ok.

Maar door de bijzondere constructie met "rotonde-achtige verhoging in midden van de kruising", is het nu minder logisch om alhier gekomen...

https://goo.gl/maps/zdyuUPTYkrsZ9gyH8

... voorrang te verlenen aan verkeer dat hier van rechts komt, maar technisch voor mij gezien van de overzijde komt, en OF rechtsafgaand is (korte bocht voor lange bocht) of rechtdoorgaand verkeer.


Dat is op een kruising als deze (https://goo.gl/maps/XCLbfaJsxEG7RBkx6), waar velen al twijfelen een puntje, maar dus in dit voorbeeld nog wat meer uitkijken.
It aint over 'till it's over...

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Km357 » ma 20 mar 2023, 21:39

Egbert schreef: ma 20 mar 2023, 15:03 Je komt van een drempel af, geldt in België dan niet net als in Nederland dat je voorrang moet verlenen?
Sowieso is het een complexe situatie. Moet je voetgangers op de stoep ook voorrang verlenen vanwege rechtdoorgaand verkeer?
Drempels in BE hebben niks met voorrang te maken.

Op drempels zijn er in BE een paar regels van toepassing:

- Vmax 30
- Niet parkeren of stilstaan tenzij bijzondere aanleg
- Verboden in te halen

En dat is het zowat. Ze mogen ook maar 12cm hoog zijn en 4m lang, maar geen enkel stadsbestuur in BE die zich van zulke regels ook maar iets aantrekt, als de snelheid maar omlaag gaat en de "veiligheid" verhoogt wordt.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door mavas » wo 22 mar 2023, 12:37

https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt ... 2_39635922
Locatie: https://www.google.nl/maps/@52.8159198, ... 384!8i8192

Ik weet niet wat ik erger vind: De manier waarop de bloembakken zijn geplaatst, of de reactie van de wethouder: "Voor een automobilist die met lichten aan rijdt zijn de bloembakken tijdig zichtbaar" :facepalm:
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Piles
autoweg
Berichten: 1312
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Piles » wo 22 mar 2023, 13:45

^^
,Nadat de bakken waren geplaatst, is er binnen enkele dagen een auto tegenaan gereden en in de sloot beland. Het was op dat moment donker’’,
Ik hoop dat die automobilist de gemeente aansprakelijk stelt voor materiële en immateriële schade. Knettergek dit :down:
Met je 0 verkeersdoden in 20xx...

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1448
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Steyn_E » wo 22 mar 2023, 13:52

Waarom staat er geen :J17:? Verkeersborden vallen een stuk beter op dan zo’n stripje. En da’s nog even buiten de vraag of dit sowieso anders opgelost zou moeten worden.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Hengelo
Contacteer:

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door sven_engelen » wo 22 mar 2023, 14:19

^^ Dat en een ov mast zou ook niet slecht zijn. Dan heb je de situatie in principe verduidelijkt.
Svenlo

Gebruikersavatar
Tachi
verkeersader
Berichten: 822
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 18:38

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Tachi » do 23 mar 2023, 1:06

Ik ben sowieso geen fan van de inrichting van dit soort zogenaamde visueel versmallende wegen waardoor bestuurders langzamer zouden rijden. Al helemaal niet versterkt door dit soort doembakken. News flash. Langzamer rijden doen de meeste bestuurders niet. Plus het gros rijd over de weghelft, waardoor je moet seinen dat ze toch echt meer rechts moeten aanhouden. Maar ja, het is lastiger om aan je rechterzijde in te schatten hoe ver je van de berm verwijderd bent zonder middenstreep aan je linkerzijde. :dontknow:

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7887
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Jackbauer1350 » do 23 mar 2023, 8:06

O ja leuk, een ongeregelde versmalling. Dus wie eerst komt...
Zie er al in gedachte twee tegenover elkaar staan, toeterend van ik was eerst ga jij maar aan de kant.
En daarnaast figuren die gas geven ipv vaart minderen bij die fietsoversteek om eerder dan een tegenligger bij de versmalling te zijn.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Kaaiman » do 23 mar 2023, 11:56

De onkunde druipt er weer vanaf. Dat je boembakken neerzet in overleg met bewoners is tot daar aan toe, maar als je het dan ook nog zó slecht uitvoert, terwijl het zoals hierboven genoemd met wat kleine ingrepen al een stuk veiliger had kunnen zijn... :facepalm:

Wat groeit er in die boembakken? Raak-me-nietjes?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1336
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door mvalkenburg » do 23 mar 2023, 11:59

Jackbauer1350 schreef: do 23 mar 2023, 8:06 En daarnaast figuren die gas geven ipv vaart minderen bij die fietsoversteek om eerder dan een tegenligger bij de versmalling te zijn.
Dat is eerlijk gezegd precies hoe ik met dit soort klote-constructies omga.
Idem hier: https://goo.gl/maps/Bn4oRdHDVop8suz76 rij ik vaak juist veel harder dan nodig. Ik denk dat ik zonder die achterlijke versmallingen een veel constantere, lagere en brandstofefficiëntere snelheid zou aanhouden.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door duikgek89 » zo 02 apr 2023, 15:35

Afbeelding

Duurzaam veilige zelfmoordstrook?

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Km357 » zo 02 apr 2023, 15:43

In BE noemt dit een middenrijbaan. Je moet dus in het midden rijden, tenzij je dient te kruisen. Betuttelende onzin met andere woorden. Want, wat was er mis met gewoon rechts houden zoals je anders altijd moet doen?

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7887
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Jackbauer1350 » zo 02 apr 2023, 16:20

^^ In feite dien je ook rechts te houden want dat staat zo in de verkeersregels. Dat zal vast in BE ook zo zijn.
Kantmarkering een stuk verder van de zijkant vandaan op de rijbaan kalken doet daar niets aan af.

Het voorbeeld hierboven geeft ook weer aan dat het eigenlijk nergens op slaat en het ziet er niet uit. Hoop dat er toch eens een keer een eind aan komt aan deze onzin en op de 60 km/u wegen normaal as-markering komt en eventueel normale kantmarkering.

Durashift
expressweg
Berichten: 2571
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Durashift » zo 02 apr 2023, 16:36

In Ede (centrum) heb je dit ook in een stukje van de Marktstraat. Is weliswaar een 30 km/h zone.. waarin de beide buitenkanten van het midden een fietsstrook is (fietssymbool op de weg geschilderd). Er zijn voetgangers die dan denken dat men in het middendeel dient te lopen (misschien is dat ook wel zo.. want als voetganger op een fietspad ben je immers 'te gast', het is niet de natuurlijke plaats op de weg). Echter, gemotoriseerd (4 wielig) bestemmingsverkeer mag er ook komen..en heeft dan een uitdaging.. soms.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Km357 » zo 02 apr 2023, 16:41

Jackbauer1350 schreef: zo 02 apr 2023, 16:20 ^^ In feite dien je ook rechts te houden want dat staat zo in de verkeersregels. Dat zal vast in BE ook zo zijn.
Kantmarkering een stuk verder van de zijkant vandaan op de rijbaan kalken doet daar niets aan af.

Het voorbeeld hierboven geeft ook weer aan dat het eigenlijk nergens op slaat en het ziet er niet uit. Hoop dat er toch eens een keer een eind aan komt aan deze onzin en op de 60 km/u wegen normaal as-markering komt en eventueel normale kantmarkering.
Ga ik in mee, maar dat is niet wat er in de wegcode staat:

1. De “middenrijbaan” maakt nu deel uit van de wegcode.

Het is een centrale rijbaan met een rijstrook voor gemotoriseerd verkeer, afgebakend door twee zijdelingse stroken voor kwetsbare weggebruikers zoals fietsers bromfietsers en voetgangers. De breedte van de middelste rijstrook laat niet toe dat twee voertuigen elkaar kruisen. Zij mogen de zijdelingse stroken gebruiken bij het kruisen, zonder voetgangers en fietsers in gevaar te brengen.

De “zijdelingse strook” is geen fietspad en maakt ook geen deel uit van de rijbaan. De fietsers moeten die zijdelingse strook wel gebruiken.

----------

Kort vertaald = een hoop gezever die niks toedraagt.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door duikgek89 » zo 02 apr 2023, 16:52

^^ Dat is in Nederbananenland ook de bedoeling, maar staat zo niet in het RVV. En uitvoering is hier, bijna onvoorstelbaar hoe ze het voor elkaar krijgen, nog 100x slechter dan het eigenlijke concept...

Met de Mazda pas ik nèt in de middelste rijstrook. Met de boodschappencrosser kan ik over 80% deze weg gewoon rechts houden in de rechter strook.

Echt, waar zijn we mee bezig......

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7887
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Jackbauer1350 » zo 02 apr 2023, 17:07

duikgek89 schreef: zo 02 apr 2023, 16:52 Echt, waar zijn we mee bezig......
Dit voorbeeld uit Oostzaan kwam bij het lezen van die laatste zin weer eens bovendrijven bij mij...

Afbeelding

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8666
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door keokiracer » zo 02 apr 2023, 17:15

Dit voorbeeld kwam bij mij naar boven

Afbeelding
https://www.google.com/maps/@50.8959696 ... 92!5m1!1e1
EtienneM schreef: ma 10 sep 2018, 10:22
SPOILER: TOON

AfbeeldingSnelfietsroute Maastricht-Sittard: Vliegveldweg by Etienne M., on Flickr
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Km357 » zo 02 apr 2023, 17:22

Ja, ok, zooo erg is het nog niet in BE. :lol: :nothanks:

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door duikgek89 » zo 02 apr 2023, 20:21

Als bestuurder, auto of fiets, wat heb ik aan zoiets? En wat moet ik ermee?

Het idee van optisch versmallen, ik kan het volgen maar ik geloof er niet in en mis soms de asmarkering.

Maar dit? Dit lijkt optisch meer op carnaval dan op smal. En hoe je ook rijdt, je hebt altijd strepen tussen de wielen. Het helpt me dus niet met mijn positie op de weg. Of nouja, in mijn foto zou je misschien de lijnen nog als taxi-belijning op een vliegveld kunnen zien en ze in het midden van de auto kunnen houden...

Met andere woorden, met de belijning in Nederland kun je niet anders omgaan dan met de belijning in b.v. Kirgizië, daar waar het zinnig lijkt met een korrel zout nemen, op alle andere plekken negeren...

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5835
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Schelpenpaadje » zo 02 apr 2023, 20:56

Ik sta er iets genuanceerder in.
De voorbeelden hierboven verdienen in elk geval geen schoonheidsprijs.

Óf je houdt de kantmarkering zo dicht op de rand dat het duidelijk is dat ertussen een brede ruimte overblijft die je overduidelijk deelt met tegenliggers, waarbij je alleen rechts over de markering uitwijkt wanneer je iemand tegenkomt.

Óf de weg wordt visueel in drieën gedeeld waarbij de middelste strook smaller is dan een motorvoertuig. Zodat niet de illusie van een zelfmoordstrook ontstaat.

In gevallen waarin een straat of weg wordt verdeeld in drie gelijke delen van ca. 1,5 meter vind ik dat er vanuit het oogpunt van de fietser wel wat te zeggen valt vóór dit soort constructies.
In dat geval kun je als fietser de volledige rechter strook "opeisen" door redelijk midden op de "fietsstrook" te gaan rijden. Als automobilist rijd je tussen linker markering en het begin van de berm aan rechterzijde (oftewel op de rechter twee stroken). Komt je als fietser een auto tegemoet dan houdt die al op natuurlijke wijze afstand van je. Haal je als automobilist een fietser in dan doe je dit juist op de linker twee stroken, zodat je opnieuw voldoende afstand houdt van de fietser. Door als automobilist continu binnen de gemarkeerde 2/3 van de weg te blijven, nodigt het ook minder uit om het gas in te drukken, zonder dat er allerlei gevaarlijke obstakels en versmallingen geplaatst hoeven worden.
Overigens werkt dit niet overal. Bij lange rechtstanden en wegen die weinig of juist veel verkeer kennen, zullen automobilisten alsnog worden verleid tot ongewenst gedrag.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door duikgek89 » zo 02 apr 2023, 21:16

^^ Dus eigenlijk bedoel je dat je precies doet wat je ook zou doen als er geen markering zou zijn?

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5835
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Schelpenpaadje » zo 02 apr 2023, 21:18

^^ Hehehe ja. Maar ik ben dan ook een keurige fietser en automobilist :dyn_hyp:

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door duikgek89 » zo 02 apr 2023, 21:34

^^ Dan is het toch goedkoper om die markering, die blijkbaar niks bewerkstelligd, gewoon weg te laten? :dontknow:

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 604
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door MaartenE » zo 02 apr 2023, 21:34

keokiracer schreef: zo 02 apr 2023, 17:15 Dit voorbeeld kwam bij mij naar boven

Afbeelding
https://www.google.com/maps/@50.8959696 ... 92!5m1!1e1
EtienneM schreef: ma 10 sep 2018, 10:22
SPOILER: TOON

AfbeeldingSnelfietsroute Maastricht-Sittard: Vliegveldweg by Etienne M., on Flickr
Ik zie het probleem niet.

Afbeelding


Deze vind ik ook fantastisch:

https://goo.gl/maps/Y1kXc7mTjN8Xe9847

Is het grijze nu bedoeld als voetpad, als uiterste lijn voor de buitenste wielen van auto's om te rijden? Liep hier een tijdje geleden, de hoeveelheid fietsers die uit gewenning op het grijze gebied fietsten was ongeveer 50/50.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5835
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Schelpenpaadje » zo 02 apr 2023, 22:06

duikgek89 schreef: zo 02 apr 2023, 21:34 ^^ Dan is het toch goedkoper om die markering, die blijkbaar niks bewerkstelligd, gewoon weg te laten? :dontknow:
Ik vind dat het wel degelijk toegevoegde waarde kan hebben om zowel voor fietser als automobilist te bevestigen welke ruimte je beide inneemt op de weg. Wel dus met de kanttekening dat de indeling daarvoor in de praktijk vaker niet dan wel geschikt is :top:

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door duikgek89 » zo 02 apr 2023, 22:49

^^ Dan snap ik wat jij genuanceerder ziet dan ik.

Blijft dat in het RVV niet staat hoe welke bestuurder hiermee moet omgaan, dus het blijft een combinatie van enkele basisregels en een ongemakkelijke variabele interpretatie.

Ik heb er moeite mee dat hier belastinggeld aan verprutst wordt, terwijl een normale markering zinniger was geweest.

Tot ca 15 jaar geleden lag op de plek van mijn foto een enkele as markering.

Plaats reactie