Het wel en wee van het OV

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1326
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door PeterSchoeber » za 17 dec 2022, 19:59

^^ https://www.flickr.com/photos/25717227@ ... 9909713391 voor een bescheiden foto impressie ten tijde van de ombouw. De sloop van de "Vlinder" en de opbouw van het "hemelbed" heb ik gemist omdat ik toen bezig was het met het schilderen van de hondekop 321.

Het verhaal van Taran klopt trouwens niet helemaal. De brug het dichts bij de oude verkeersbrug is de oude spoorbrug die op Rijnvaart hoogte is gebracht nadat de nieuwe spoorbrug in gebruik was genomen. Fysiek, en dienstregeling technisch, liggen er hier TWEE bruggen.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Taran 5
stadsweg
Berichten: 360
Lid geworden op: wo 23 mar 2022, 21:53
Locatie: Ooi en Ramsgat

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Taran 5 » za 17 dec 2022, 22:12

^^ Mooie serie Peter! Ik woon pas sinds 2019 in Dordrecht al was ik wel in Dordt toen ze de hefbrug aan het monteren waren.
Met de trein uitstappen te Zwijndrecht en met de bus door de Drechttunnel.
Dat het fysiek en dienstregelingstechnisch 2 bruggen liggen dat klopt het is alleen wel erg duidelijk dat de¨oude¨bruggen beduidend ouder zijn,ander voorbeeld zijn de Maasbruggen bij Hedel die identiek lijken doch de nieuwe brug is moderner en hetzelfde geld voor de brug over het Amsterdam Rijnkanaal te Weesp/Driemond(daar ook gewoond toen Weesp nog een gemeente was).
Persoonlijk vind ik het wel jammer dat de nieuwe bruggen over het kanaal te Utrecht van een ander model zijn dan de oude variant en dat geldt meer voor de Demka brug dan die bij de Douwe Egberts.
Het vervangen van dit soort bruggen is wel erg indrukwekkend en ik was toen 7 dus ik had er graag bij willen zijn en ik woonde ook niet ver er vandaan.
Eigenlijk mis de oude NS wel een beetje met de mat 54,mat64 etc etc. Als kind zijnde keek ik weinig om naar mat 64 en toen het einde naderde wist ik pas hoe bijzonder dat materieel is met dat zeer herkenbare motorgeluid.
Met het afscheid van het luchtspoor nog een paar keer over het oude spoor gegaan en terug door de tunnel als ik me niet vergis.
Je kon toen ook op de Laurenskerk klimmen en had je mooi zicht op het luchtspoor.
De Hef is er nog steeds gelukkig maar ik snap wel dat het ondergronds gegaan is doch qua foto´s maken is het wel erg jammer en zijn vele spots verdwenen en gaan verdwijnen.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5085
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Rogier » do 22 dec 2022, 15:24

https://www.tennet.eu/nl/nieuws/combina ... -flevoland

Hier een eerste uitleg waarom het bij Dronten \ Lelystad het fout ging.

Taran 5
stadsweg
Berichten: 360
Lid geworden op: wo 23 mar 2022, 21:53
Locatie: Ooi en Ramsgat

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Taran 5 » di 27 dec 2022, 20:54

Als ik het zo lees hebben de betreffende medewerkers een installatiedeel veilig willen stellen(ik lees aarden)alleen stond het installatiedeel dus
abusievelijk onder spanning. Alleen stond de schakeling ingesteld op lokaal dus kan ik hier uit opmaken dat de inschakeling niet in het nieuwe station is gebeurd? Ben wel benieuwd wie de schakelbrief heeft geschreven

Gebruikersavatar
Sondermaut
stadsweg
Berichten: 400
Lid geworden op: di 09 okt 2018, 20:01
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Sondermaut » vr 13 jan 2023, 6:40

https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/352505 ... in-utrecht

Op de stalling van Qbuzz/U-OV in Utrecht staan vier bussen in brand. Er is nog niets bekend voor wat betreft de oorzaak en of er elektrische bussen bij de brand betrokken zijn.

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1326
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door PeterSchoeber » vr 13 jan 2023, 9:31

^^ Inmiddels is bekend, volgens De Gelderlander https://www.gelderlander.nl/utrecht/gro ... ~af0fda13/, dat er tenminste 13 bussen zijn verwoest. Zijn geen elektrische bussen want anders was de brand nog niet onder controle geweest. :mrgreen:
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

NSDaniel
woonerf
Berichten: 60
Lid geworden op: za 20 dec 2014, 21:50
Locatie: Utrecht

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door NSDaniel » vr 13 jan 2023, 23:45

... Waarvan 12 de dubbelgelede bussen zijn die op lijn 28 door Leidsche Rijn reden.

Gebruikersavatar
Sondermaut
stadsweg
Berichten: 400
Lid geworden op: di 09 okt 2018, 20:01
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Sondermaut » zo 15 jan 2023, 12:25

Uiteindelijk zijn er 12 bussen uitgebrand. Tien van de zeventien dubbelgelede Van Hools, één gelede Mercedes-Benz Citaro en één standaard Mercedes-Benz Citaro van 12 meter.

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1326
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door PeterSchoeber » di 21 mar 2023, 20:51

Wegens "dassenoverlast" rijden er voorlopig, tot en met tenminste 28 maart 2023, geen treinen tussen Vucht en Boxtel. https://www.prorail.nl/nieuws/prorail-l ... -en-boxtel voor het persbericht van ProRail over de dassenoverlast.

Dit is al het tweede baanvak in een week tijd dat gesloten moet worden vanwege de nijvere graafactiviteiten van de dassen. Dat er tussen Stavoren en Sneek geen treinen kunnen rijden is hooguit vervelend te noemen maar dat er meer dan een week geen treinen kunnen rijden tussen Boxtel en Vucht, onderdeel van een van de belangrijkste intercity corridors met normaal 6 intercity treinen per uur per richting, is gewoon te gek voor woorden.

Een bedrijf/instelling dat zijn werk serieus neemt had vorig jaar al maatregelen genomen toen er bekend werd dat er dassenburchten in de spoorbaan aan het ontstaan waren. Met een kunststof wapeningsnet voor asfalt, wordt als extra versterking vaak gebruikt tussen twee lagen asfalt, was dit probleem mijns inziens gewoon te voorkomen geweest. Uit ervaring kan ik jullie vertellen dat het erg stevig spul, restanten ervan gebruik ik altijd als bescherming van mijn aardbeien tegen vogels.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Palance » di 21 mar 2023, 20:52

Tsja, das wel klote.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Stefanuzz
verkeersader
Berichten: 502
Lid geworden op: di 13 dec 2005, 15:49
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Stefanuzz » di 21 mar 2023, 21:21

PeterSchoeber schreef: di 21 mar 2023, 20:51Een bedrijf/instelling dat zijn werk serieus neemt had vorig jaar al maatregelen genomen toen er bekend werd dat er dassenburchten in de spoorbaan aan het ontstaan waren. Met een kunststof wapeningsnet voor asfalt, wordt als extra versterking vaak gebruikt tussen twee lagen asfalt, was dit probleem mijns inziens gewoon te voorkomen geweest. Uit ervaring kan ik jullie vertellen dat het erg stevig spul, restanten ervan gebruik ik altijd als bescherming van mijn aardbeien tegen vogels.
Vanwege mijn werk ben ik zelf de afgelopen dagen in Molkwerum en vandaag in Esch geweest. Helaas ligt het niet zo simpel. ProRail wil wel, maar wordt tegengehouden door de wetgeving, omdat dassen een beschermd diersoort zijn in Nederland. ProRail is in afwachting van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Zij moeten een vergunning verlenen waarna ProRail de werkzaamheden mag aanvangen. Helaas duurt die procedure erg lang (te lang), waardoor deze acute problemen ontstaan. Met name in Esch is het echt problematisch. Daar is het in een paar dagen tijd van enkele dassen actief in de omgeving naar grote gaten onder het spoor gegaan. Zodra er groen licht gegeven wordt, kan ProRail in samenwerking met de aannemers en ecologen aan de gang om de dassen te 'verjagen', alles zo diervriendelijk mogelijk (juist ook vanwege die strenge wetgeving). De wil is er, alleen men mag nog niet van start.

Meer achtergrondinformatie: https://www.omropfryslan.nl/nl/nieuws/1 ... te-krijgen

En vorig jaar zijn er ook maatregelen getroffen. Helaas zijn die niet voldoende gebleken. Dassen laten zich niet heel erg snel verjagen. Rigoureuze maatregelen zijn dan nodig, maar ja, iets met wetgeving.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3367
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Hengelo
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door sven_engelen » di 21 mar 2023, 21:23

Het mooie is dus dat nu:
- De treinen naar Tilburg en vanuit Tilburg naar 's-Hertogenbosch waarschijnlijk overvol gaan zitten, wel heb ik van Arno Leblanc begrepen dat die treinen verlengd gaan worden om de extra passagiersvraag op te vangen
- Maar daarbij komt nog dat als Arriva de boel plat zou gaan leggen in de vorm van stakingen, reizigers al helemaal de dupe ervan worden. Een reis van Roermond naar Arnhem zal dan via Tilburg moeten. Dan ben je met de trein al gauw een uur of 3 onderweg! :ongeduldig:
Svenlo

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18265
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door boe! » di 21 mar 2023, 21:39

Stefanuzz schreef: di 21 mar 2023, 21:21ProRail is in afwachting van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Zij moeten een vergunning verlenen waarna ProRail de werkzaamheden mag aanvangen. Helaas duurt die procedure erg lang (te lang)
De Stichting Das & Boom heeft een opvallend standpunt. Volgens de stichting kan er vrij snel een vergunning afgegeven worden vanwege “dwingende redenen van groot openbaar belang”.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5085
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Rogier » wo 22 mar 2023, 6:32

Stefanuzz schreef: di 21 mar 2023, 21:21
PeterSchoeber schreef: di 21 mar 2023, 20:51Een bedrijf/instelling dat zijn werk serieus neemt had vorig jaar al maatregelen genomen toen er bekend werd dat er dassenburchten in de spoorbaan aan het ontstaan waren. Met een kunststof wapeningsnet voor asfalt, wordt als extra versterking vaak gebruikt tussen twee lagen asfalt, was dit probleem mijns inziens gewoon te voorkomen geweest. Uit ervaring kan ik jullie vertellen dat het erg stevig spul, restanten ervan gebruik ik altijd als bescherming van mijn aardbeien tegen vogels.
Vanwege mijn werk ben ik zelf de afgelopen dagen in Molkwerum en vandaag in Esch geweest. Helaas ligt het niet zo simpel. ProRail wil wel, maar wordt tegengehouden door de wetgeving, omdat dassen een beschermd diersoort zijn in Nederland. ProRail is in afwachting van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Zij moeten een vergunning verlenen waarna ProRail de werkzaamheden mag aanvangen. Helaas duurt die procedure erg lang (te lang), waardoor deze acute problemen ontstaan. Met name in Esch is het echt problematisch. Daar is het in een paar dagen tijd van enkele dassen actief in de omgeving naar grote gaten onder het spoor gegaan. Zodra er groen licht gegeven wordt, kan ProRail in samenwerking met de aannemers en ecologen aan de gang om de dassen te 'verjagen', alles zo diervriendelijk mogelijk (juist ook vanwege die strenge wetgeving). De wil is er, alleen men mag nog niet van start.

Meer achtergrondinformatie: https://www.omropfryslan.nl/nl/nieuws/1 ... te-krijgen

En vorig jaar zijn er ook maatregelen getroffen. Helaas zijn die niet voldoende gebleken. Dassen laten zich niet heel erg snel verjagen. Rigoureuze maatregelen zijn dan nodig, maar ja, iets met wetgeving.

https://nos.nl/artikel/2468379-wat-moet ... n-weghalen

En waarom hebben de waterschappen dan geen problemen?
De reden is dat men een soort werkprocedure opgezet heeft om met dit soort zaken om te gaan en men heeft een vergunning voor deze werkprocedure. Het voordeel is dat je niet voor elke burcht verplaatsing een vergunning hoeft aan te vragen. Wel moet Prorail dan eerder beginnen met maatregelen om te voorkomen dat de burcht groot wordt.

Gebruikersavatar
BHJ
verkeersader
Berichten: 805
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 15:14
Locatie: Zeeland

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door BHJ » wo 22 mar 2023, 9:41

sven_engelen schreef: di 21 mar 2023, 21:23 Het mooie is dus dat nu:
- De treinen naar Tilburg en vanuit Tilburg naar 's-Hertogenbosch waarschijnlijk overvol gaan zitten, wel heb ik van Arno Leblanc begrepen dat die treinen verlengd gaan worden om de extra passagiersvraag op te vangen
Dat zal wel, maar dan rijden er nog steeds maar 4 treinen per uur op het traject Eindhoven-Tilburg-'s-Hertogenbosch, terwijl er normaal op het traject Eindhoven-'s-Hertogenbosch minstens 8 per uur rijden.
Discussieren is de kunst van het weglaten.

Gebruikersavatar
Sondermaut
stadsweg
Berichten: 400
Lid geworden op: di 09 okt 2018, 20:01
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Sondermaut » wo 22 mar 2023, 11:11

Tussen Eindhoven en Tilburg is de helft van de treinen niet te verlengen. Dat zijn de intercity's naar Den Haag die standaard met stammen van negen rijtuigen gesandwicht tussen twee TRAXX-locomotieven rijden.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20582
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door waldo79 » wo 22 mar 2023, 12:10

Stefanuzz schreef:Met name in Esch is het echt problematisch. Daar is het in een paar dagen tijd van enkele dassen actief in de omgeving naar grote gaten onder het spoor gegaan.
Afgelopen zondag was al een snelheidsbeperking tot ik meen 40 van toepassing ter hoogte van Esch.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3367
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Hengelo
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door sven_engelen » wo 22 mar 2023, 13:15

Sondermaut schreef: wo 22 mar 2023, 11:11 Tussen Eindhoven en Tilburg is de helft van de treinen niet te verlengen. Dat zijn de intercity's naar Den Haag die standaard met stammen van negen rijtuigen gesandwicht tussen twee TRAXX-locomotieven rijden.
Heb het even nagevraagd maar ook die treinen gaan verlengd worden.
Svenlo

Gebruikersavatar
Sondermaut
stadsweg
Berichten: 400
Lid geworden op: di 09 okt 2018, 20:01
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Sondermaut » di 04 apr 2023, 6:48

https://nos.nl/artikel/2470072-30-gewon ... oorschoten

Twee treinen hebben vannacht een botsing gehad met bouwmaterieel op het spoor bij Voorschoten, tussen Den Haag Laan van NOI en Leiden Centraal. Er is sprake van zeker 30 gewonden, en Omroep West meldt al een dode, die echter nog niet is bevestigd door de Veiligheidsregio. Sterkte aan alle betrokkenen. :sadley:

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1326
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door PeterSchoeber » di 04 apr 2023, 10:09

Inmiddels heeft de Haagse 112 site wat meer foto's en informatie. https://112hm.nl/2023/04/04/tientallen- ... orschoten/ Was een flinke klapper waar wonder boven wonder maar een dode, de machinist van de kraan op lorries die werd aangereden, te betreuren valt tot op heden.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1326
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door PeterSchoeber » di 04 apr 2023, 13:40

Via een NOS liveblog, https://nos.nl/liveblog/2470075-dode-bi ... an-ongeluk is het verloop van deze klapper verder te volgen. Gaat nog wel enkele dagen duren voordat er weer treinen rijden tussen Den Haag en Leiden.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1326
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door PeterSchoeber » wo 05 apr 2023, 22:25

In De Gelderlander, en alle andere DPG streekbladen, een uitgebreide beschouwing over hoe het gisteren zo fout kon gaan bij Voorschoten. https://www.gelderlander.nl/binnenland/ ... ~a812a3fb/ Is een premium artikel maar abonnees van een DPG krant, ook de landelijke kranten van het concern, kunnen sinds een maand met hun inlog alle premium artikelen lezen in alle DPG bladen.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20582
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door waldo79 » do 06 apr 2023, 8:01

In de papieren versie van de Volkskrant stond ook een uitgebreide eerste analyse van het ongeval.

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1326
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door PeterSchoeber » do 06 apr 2023, 9:38

^^ Dat artikel zal dan ook wel, op papier, in de andere DPG dagbladen staan van vandaag.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1326
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door PeterSchoeber » vr 07 apr 2023, 19:04

Inmiddels is er, als voorlopige conclusie, meer bekend over de oorzaak van de ontsporing bij Voorschoten. https://www.gelderlander.nl/binnenland/ ... ~a2cc1c3e/ voor het verhaal in De Gelderlander.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21942
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Wouter N14 » vr 07 apr 2023, 19:57

Op ad.nl is het artikel voor iedereen toegankelijk:
https://www.ad.nl/binnenland/prorail-kr ... ~a2cc1c3e/
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1326
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door PeterSchoeber » ma 10 apr 2023, 19:01

Vandaag is er eindelijk een begin gemaakt met het bergen van de ontspoorde trein bij Voorschoten. https://www.prorail.nl/nieuws/treinonge ... oorschoten voor het verhaal van ProRail met als het goed is regelmatig updates van de berging. De bak die schuin tot stilstand kwam vertoont aardig wat blutsen en deuken in de zijkant waardoor ik mijn sterke twijfels heb of die bak nog wel te herstellen is. De twee volledig ontspoorde bakken zijn sowieso total los gelet op alle krachten die er op hebben ingewerkt tijdens de ontsporing. Op amper 100 meter van 137 km/u naar stilstand komen is best kort. De bakken zijn relatief goed uit de strijd gekomen maar de daarvoor bestemde kreukelzones hebben hun werk goed gedaan.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Durashift
expressweg
Berichten: 2564
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Durashift » ma 10 apr 2023, 23:06

^^ Ja, zou het niet meer lonend zijn om dit stel door de revisie straat te halen en nog een leven op het spoor te geven?

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1326
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door PeterSchoeber » ma 10 apr 2023, 23:36

^^ 3 van de 4 rijtuigbakken zijn inmiddels 29 jaar oud en de vierde bak zal ook ongeveer de 20 jaar halen. Dit stel is als driewagenstel in dienst gekomen en verlengd tot een vierwagenstel. Inmiddels alweer een jaar of 5 a 6 geleden heeft dit treinstel zijn grote revisie gehad. Met een verwachte levensduur van 35 a 40 jaar loont herstel zich niet meer echt los van het feit of het wel mogelijk is.

Technisch kan er heel veel maar het kost klauwen met geld, en heel veel tijd, om alles te herstellen. Ook van het interieur van de eerste twee rijtuigbakken is niet veel meer over door de klap. Het is echt een wonder dat er onder het treinpersoneel en de reizigers geen doden zijn gevallen. Had de trein vol gezeten dan waren er heel zeker vele doden te betreuren geweest.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Gebruikersavatar
Sondermaut
stadsweg
Berichten: 400
Lid geworden op: di 09 okt 2018, 20:01
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Sondermaut » di 11 apr 2023, 6:59

VIRM heeft in de afgelopen 25 jaar wel vaker zware ongevallen voor de kiezen gehad, en de meeste rijtuigen kunnen dat niet meer navertellen. Van stammen 8629, 8656, 8711, 8728 en 8744 zijn al een of meerdere rijtuigen in de shredder beland. Eigenlijk heeft NS nu een klein foutje in hun sloopprogramma gemaakt, want in Amersfoort hadden ze een aantal reserverijtuigen in ruwbouw klaar staan. Die zijn recent ook afgevoerd. Als NS die reservebakken nog had, kon men in de werkplaats deze rijtuigen afbouwen en zo de 9405 op de baan houden.

Plaats reactie