Onverwachte uitspraak bewegwijzerde bestemmingen

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Onverwachte uitspraak bewegwijzerde bestemmingen

Bericht door Coen Tunnel » vr 24 mar 2023, 13:51

Kaaiman schreef: vr 24 mar 2023, 13:21 Cuijk - Kuik (is in de vorige eeuw ook een tijd zo gespeld)
Emmer/Barger-Compascuum - Emmer/Barger-Compas (of is dit te regionaal?)

Amsterdam - Mokum
Rotterdam - Rotjeknor :lol:
Groningen - Stad. :mrgreen:
boe! schreef: vr 24 mar 2023, 13:10
Coen Tunnel schreef: vr 24 mar 2023, 13:01 Dat een ypsilon als ie wordt uitgesproken is normaal.
En daar zijn natuurlijk wel weer uitzonderingen op. Symbool en ypsilon zelf hebben in de uitspraak een i en geen ie.
Goed punt, dat kan inderdaad ook een i-klank zijn. Maar de i en ie liggen dichter bij elkaar dan de ie- en ij-klanken. Dat een ypsilon als ij wordt uitgesproken komt niet veel voor; Ysselsteyn is dus een uitzondering.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22895
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Onverwachte uitspraak bewegwijzerde bestemmingen

Bericht door harry » vr 24 mar 2023, 13:58

Kaaiman schreef: vr 24 mar 2023, 13:21 Emmer/Barger-Compascuum - Emmer/Barger-Compas (of is dit te regionaal?)
In Toen was geluk heel gewoon kwam die dame wel degelijk uit Emmerkompaskuwum.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Onverwachte uitspraak bewegwijzerde bestemmingen

Bericht door Coen Tunnel » vr 24 mar 2023, 14:15

Ik, als Drent uit Assen, spreek Compascuum ook altijd helemaal uit. Zo wordt het volgens mij ook op Radio en TV Drenthe uitgesproken. Voorbeelden: https://www.rtvdrenthe.nl/video/Gloedni ... compascuum
https://www.youtube.com/watch?v=VENfwTIdkQ8

"Emmer-Compas" en "Barger-Compas" ken ik wel, maar dat is in mijn ogen toch wel iets voor de directe regio, of in ieder geval, Drents dialect/streektaal. Maar in het Nederlands is het gebruikelijk het volledig uit te spreken.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Onverwachte uitspraak bewegwijzerde bestemmingen

Bericht door Kaaiman » vr 24 mar 2023, 15:22

Het is een glijdende schaal, want wat is de waarheid? Wat prevaleert? Hoe inwoners van de plaats het uitspreken? Hoe regiogenoten het zeggen? Hoe men het in Haarlem zou uitspreken?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Onverwachte uitspraak bewegwijzerde bestemmingen

Bericht door Coen Tunnel » vr 24 mar 2023, 16:22

^^ Ik denk dat je het onderscheid moet maken tussen plaatsnamen met enige bekendheid in de ruime regio of heel Nederland, en plaatsnamen die vooral lokaal worden gebruikt. In de laatste categorie zal het over gehuchten en kleine dorpen gaan, die wellicht niet eens een formeel vastgelegde uitspraak in het Nederlands hebben en waar de dialectuitspraak eigenlijk de enige gebruikelijke is.

Emmer-Compascuum en Barger-Compascuum zijn wel wat groter dan dat, en bijvoorbeeld het Veenmuseum heeft ook enige bekendheid buiten de directe regio. Ik denk dat de uitspraak die een regionale omroep, zoals RTV Drenthe, gebruikt best als leidraad genomen kan worden. Voor veel dorpen geldt dat er buiten de directe regio ook in dezelfde provincie nog wel eens over zal worden gesproken, maar daarbuiten nauwelijks.

De scheidslijn is niet altijd eenvoduig te trekken, maar gevoelsmatig zeg ik dat Emmer-Compas en Barger-Compas toch echt Drents/streektaal is, en dat het in het Nederlands gebruikelijk is om het achtervoegsel Compascuum volledig uit te spreken.

We hoeven niet Haarlem als uitgangspunt te nemen, maar het is wel goed om te kijken naar hoe men het uitspreekt in de grotere plaatsen in de nabijheid, waar meestal minder dialect of streektaal wordt gesproken. Of wat men in de regio zelf gebruikt als men in het Nederlands spreekt in plaats van de streektaal. Ik vermoed dat de meeste Compascuumers in een gesprek in het Nederlands, zeker met iemand van buiten de ruime regio (stel: met bv. iemand uit Utrecht of Limburg), het achtervoegsel Compascuum ook volledig zullen uitspreken.

Wikipedia meldt bij beide plaatsen dat de naam met het achtervoegsel Compas Drents is. Het achtervoegsel Compascuum komt uit het Latijn.

Ik snap je punt over een glijdende schaal wel, want voor de plaatsen met uitgang -thmen waarbij deze als -t(h)em wordt uitgesproken, geldt natuurlijk ook dat dit een Nedersaksisch taalverschijnsel is. Bij bijvoorbeeld Bathmen en Wijthmen ben ik geneigd de uitspraken Battem en Wietem als standaard te zien, omdat dit ook de gangbare uitspraak is in de nabijgelegen steden Deventer en Zwolle, waar niet of nauwelijks dialect wordt gesproken. Je ziet het in de streektaal overigens ook bij andere plaatsen die eindigen op -men, zoals Emmen, dat in het Drents Em'm wordt en waarbij de -en dus wordt ingeslikt. Maar iedereen zal het er toch wel over eens zijn dat in het geval van Emmen de plaatsnaam in het Nederlands ook als Emmen wordt uitgesproken en niet als Em'm.

Dus, eigenlijk zijn er dan twee vragen:
  • Is de plaats bekend buiten de directe omgeving en zo ja, hoe wordt het in het Nederlands uitgesproken in bv. regionale media en nabijgelegen plaatsen waar geen dialect/streektaal wordt gesproken?
  • Indien de plaats niet of nauwelijks bekend is buiten de directe omgeving, hoe spreekt men ter plekke de naam uit als men in het Nederlands spreekt?
In het eerste geval zal de uitspraak soms overeenkomen met de schrijfwijze (Emmer-Compascuum), en soms meer met de dialectuitspraak (Bathmen). In het tweede geval zal het vaak een uitspraak zijn die sterke overeenkomsten vertoont met de dialectnaam (Scheulder).

En natuurlijk staan er verder in het lijstje nog wat verouderde spellingen, zoals de oi waar de i een verlenging/verdubbeling van de o is, Texel waar de x van oudsher een dubbele s is, Enschede waar men ooit besloten heeft de naam niet meer te schrijven met een é, plaatsen met ch waar de uitspraak een k is (Gorinchem, Chaam), etcetera. Het is niet altijd eenduidig. Al helemaal niet omdat de uitspraak zich soms, over de jaren, ook aanpast aan een gewijzigde spelling.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Onverwachte uitspraak bewegwijzerde bestemmingen

Bericht door Palance » vr 24 mar 2023, 18:48

Gorinchem - Gorkum
Dit is niet echt een uitspraakverschil, dit is gewoon het gebruik van een andere, oudere, naam in de spreektaal.
Coen Tunnel schreef: vr 24 mar 2023, 16:22 Ik denk dat je het onderscheid moet maken tussen plaatsnamen met enige bekendheid in de ruime regio of heel Nederland, en plaatsnamen die vooral lokaal worden gebruikt. In de laatste categorie zal het over gehuchten en kleine dorpen gaan, die wellicht niet eens een formeel vastgelegde uitspraak in het Nederlands hebben en waar de dialectuitspraak eigenlijk de enige gebruikelijke is.
Hendrik-Ido-Ambacht wordt in deze regio veelal Ambacht genoemd. Niet echt een dialectuitspraak maar hier is wel een verschil tussen regio en de rest van de land. Vergelijkbaar met dat Compascuum.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Onverwachte uitspraak bewegwijzerde bestemmingen

Bericht door Rene » vr 24 mar 2023, 19:14

Veel plaatsen komen voorbij, maar weinig wijken. Zijn Charlois, Overwhere en Wyck de wijken met de grootste uitspraakproblemen ?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Onverwachte uitspraak bewegwijzerde bestemmingen

Bericht door Rene » vr 24 mar 2023, 19:18

Verder heb ik het idee dat Zurich regelmatig op zijn Zwitsers wordt uitgesproken (tsuu-rieg), in plaats van Zurrig of Zurg.

En hoeveel mensen zouden Joure proberen op zijn Frans uit te spreken ?

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10218
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Onverwachte uitspraak bewegwijzerde bestemmingen

Bericht door Rein » vr 24 mar 2023, 19:35

Coen Tunnel schreef: vr 24 mar 2023, 12:06 Ik vind een afwijkende klemtoon (hei-LOO) dan opvallender, maar die horen niet in deze lijst.
Ik denk dat die afwijkende klemtoon een regionaal dingetje is, want bij bijvoorbeeld Beverwijk en nog duidelijker hoorbaar bij Heemskerk en Ursem ligt de klemtoon ook op de tweede lettergreep. Overigens bij (onder meer) Castricum, Limmen en Alkmaar dan weer niet.

janneman
dorpsstraat
Berichten: 174
Lid geworden op: ma 22 feb 2010, 12:56
Locatie: Purmerend

Re: Onverwachte uitspraak bewegwijzerde bestemmingen

Bericht door janneman » vr 24 mar 2023, 19:46

Wadway, wadwaai.

janneman
dorpsstraat
Berichten: 174
Lid geworden op: ma 22 feb 2010, 12:56
Locatie: Purmerend

Re: Onverwachte uitspraak bewegwijzerde bestemmingen

Bericht door janneman » vr 24 mar 2023, 19:47

Rene schreef: vr 24 mar 2023, 19:14 Veel plaatsen komen voorbij, maar weinig wijken. Zijn Charlois, Overwhere en Wyck de wijken met de grootste uitspraakproblemen ?
Voor iemand die in Purmerend Overwhere 1 of 2 woont is datgeen probleem. :top:

Gebruikersavatar
nvanleijden
woonerf
Berichten: 68
Lid geworden op: za 22 aug 2020, 19:45

Re: Onverwachte uitspraak bewegwijzerde bestemmingen

Bericht door nvanleijden » vr 24 mar 2023, 20:05

Hoorn, Horen

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10218
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Onverwachte uitspraak bewegwijzerde bestemmingen

Bericht door Rein » vr 24 mar 2023, 20:37

Obdam - Opdam

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Onverwachte uitspraak bewegwijzerde bestemmingen

Bericht door Snelwegfreak » vr 24 mar 2023, 20:52

Alkmaar - Allukmaar
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Onverwachte uitspraak bewegwijzerde bestemmingen

Bericht door Vinny » vr 24 mar 2023, 21:03

Rene schreef: vr 24 mar 2023, 19:18 Verder heb ik het idee dat Zurich regelmatig op zijn Zwitsers wordt uitgesproken (tsuu-rieg), in plaats van Zurrig of Zurg.
In een tv programmma kwam ik laatst tegen dat de naam 'Zurich' een afkorting is van 'Zuidelijke Richel'. In het Nederlands spreek je dat dan uit als 'zurig' (met een korte 'u'). Mensen die er vandaan komen zeggen iets als 'surch', eigenlijk zoals je het in het Fries schrijft, waarbij de 'ch' iets meer als een 'k' wordt uitgesproken dan als een 'g'.

'Blerick' wordt ook anders uitgesproken dan ik zou verwachten; met een andere uitspraak van de 'e' met name: de 'e' zoals je die hoort in 'ben' in plaats van in 'beer'.

'Texel' wordt uitgesproken als 'Tessel'.

Voor andere plaatsnamen in de kop van Noord-Holland twijfel ik wel: 'Schagen' hoor ik door Noord-Hollanders wel uitgesproken als 'skagen', maar ik weet niet of dat officiëel zo hoort. 'Warmetuut' voor de dubbelstad 'Warmenhuizen en Tuitjehorn' heb ik behalve door mijn vader ook door Gerard Joling horen zeggen, maar dat hoort volgens mij ook niet zo net als 'Groedde' voor 'Groet'.
En hoeveel mensen zouden Joure proberen op zijn Frans uit te spreken ?
Dat heb ik alleen als grapje gehoord: We gingen op vakantie en reden via 'sjour' naar 'le mer' :lol:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Hengelo
Contacteer:

Re: Onverwachte uitspraak bewegwijzerde bestemmingen

Bericht door sven_engelen » vr 24 mar 2023, 21:36

Boekend = Boekènd
Steyl = Steil
Afferden = Affurdun
Haelen = Halen
Baexem = Baxem
Leveroy = Leverooj
Einighausen = Niet de Duitse uitspraak maar gewoon IJnighousen.
Oirsbeek = Oorsbeek
Eys = Ees
Lemiers = Lùmmiers
Wahlwiller = Waalwieler
Nijswiller = Nijswieler
Wijlre = Wielre
Mheer = Meer
Amby = Ambie
Wintelre = Wintelreej
Svenlo

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Onverwachte uitspraak bewegwijzerde bestemmingen

Bericht door Coen Tunnel » vr 24 mar 2023, 22:11

Vinny schreef: vr 24 mar 2023, 21:03
Voor andere plaatsnamen in de kop van Noord-Holland twijfel ik wel: 'Schagen' hoor ik door Noord-Hollanders wel uitgesproken als 'skagen', maar ik weet niet of dat officiëel zo hoort.
Dat is typisch West-Friese uitspraak, waarbij het West-Fries de verandering van sk naar sch (die er in het Nederlands wel is) niet heeft doorgemaakt:

Een heel bekend fenomeen is de uitspraak sk- waar het Standaardnederlands een "sch-" kent: skitterend, skool (soms: skoel). Deze sk- is historisch; sch- in het AN is een latere ontwikkeling.

Maar Schagen uitspreken met de sch-klank lijkt mij Nederlands, waar het uitspreken als Skagen meer iets regionaals is. Snelwegfreak en Rene zullen me ongetwijfeld kunnen verbeteren als ik het mis heb. :)

Overigens komt die sk in het Fries ook voor, waar het woord voor school bijvoorbeeld skoalle is, en waar de plaats Scharnegoutum in het Fries Skearnegoutum heet.

Nog een mooie waarbij de uitspraak niet gelijk duidelijk is: Opende. Niet zoals de verleden tijd van openen, maar Op-ende. Het verhaal gaat dat het vroeger op sommige kaarten vermeld stond als Opënde, om aan te geven hoe het uitgesproken dient te worden. Ik heb dat zelf echter nooit gezien, op oude topografische kaarten staat het als Opende of Opeinde, en Opënde is nooit de officiële spelling geweest. Bovendien is het in het Nederlands taalkundig ook niet juist om de ë na een medeklinker te hebben.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22895
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Onverwachte uitspraak bewegwijzerde bestemmingen

Bericht door harry » vr 24 mar 2023, 23:28

Coen Tunnel schreef: vr 24 mar 2023, 22:11 waarbij het West-Fries de verandering van sk naar sch (die er in het Nederlands wel is) niet heeft doorgemaakt
Daar in de buurt woonde een oud-collega van mij. Volgens hem woonde hij niet in Heemskerk, maar in Heemscherk. Een soort hypercorrectie dus.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22895
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Onverwachte uitspraak bewegwijzerde bestemmingen

Bericht door harry » vr 24 mar 2023, 23:36

Rene schreef: vr 24 mar 2023, 19:14 Veel plaatsen komen voorbij, maar weinig wijken. Zijn Charlois, Overwhere en Wyck de wijken met de grootste uitspraakproblemen ?
Groningen: Lewenborg wordt normaal uitgesproken als Leeuwenborg.
Bij andere wijken is het weer vooral de klemtoon die fout gaat bij buitenstaanders.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Onverwachte uitspraak bewegwijzerde bestemmingen

Bericht door Coen Tunnel » za 25 mar 2023, 0:28

Rene schreef: vr 24 mar 2023, 19:14 Veel plaatsen komen voorbij, maar weinig wijken. Zijn Charlois, Overwhere en Wyck de wijken met de grootste uitspraakproblemen ?
Schöneveld in Doetinchem. Wordt op z'n Duits uitgesproken: Sjeuneveld.

https://www.youtube.com/watch?v=dVE0BHtHfOk

In Winterswijk heb je industrieterrein Vèèneslat, maar dat is een typische dialectnaam, waar bovendien niet veel twijfel kan zijn over de uitspraak.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Onverwachte uitspraak bewegwijzerde bestemmingen

Bericht door Palance » za 25 mar 2023, 8:17

Niet? Ik zou niet weten hoe je dat uit moet spreken. Een hele langgerekte ‘e’ als in pet? Misschien Veheneslat?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Onverwachte uitspraak bewegwijzerde bestemmingen

Bericht door Seat Ibiza » za 25 mar 2023, 9:28

sven_engelen schreef: vr 24 mar 2023, 21:36 Nijswiller = Nijswieler
Ik denk:
Nijswiller = Nieswieler

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Onverwachte uitspraak bewegwijzerde bestemmingen

Bericht door Wouter N14 » za 25 mar 2023, 11:01

Westfield Mall of the Netherlands - Leidsenhage :p
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

janneman
dorpsstraat
Berichten: 174
Lid geworden op: ma 22 feb 2010, 12:56
Locatie: Purmerend

Re: Onverwachte uitspraak bewegwijzerde bestemmingen

Bericht door janneman » za 25 mar 2023, 12:52

Coen Tunnel schreef: vr 24 mar 2023, 14:15 Ik, als Drent uit Assen, spreek Compascuum ook altijd helemaal uit. Zo wordt het volgens mij ook op Radio en TV Drenthe uitgesproken. Voorbeelden: https://www.rtvdrenthe.nl/video/Gloedni ... compascuum
https://www.youtube.com/watch?v=VENfwTIdkQ8

"Emmer-Compas" en "Barger-Compas" ken ik wel, maar dat is in mijn ogen toch wel iets voor de directe regio, of in ieder geval, Drents dialect/streektaal. Maar in het Nederlands is het gebruikelijk het volledig uit te spreken.
Als je in Emmercompascuum of in Bargercomcascuum woont heb je het over Emmercompas of Bargercompas.
Gewoon de korte uitvoering, immers iedereen die daar woont weet waar je het over hebt.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7943
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Onverwachte uitspraak bewegwijzerde bestemmingen

Bericht door Wesso » za 25 mar 2023, 13:03

Reeuwijk (-Dorp, -Brug) wordt volgens mij uitgesproken als Reewijk, dus zonder hoorbare u als in eeuw, hoewel de uitspraak volgens een Wikipediaan wel zo is. Op een oude kaart op topotijdreis uit begin 19e eeuw staat Rewijk aangegeven. Pas vanaf de tweede helft van de 19e eeuw staat er Reeuwijk op de plek van het huidige Reeuwijk-Dorp.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5542
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Onverwachte uitspraak bewegwijzerde bestemmingen

Bericht door nederland24 » za 25 mar 2023, 15:29

Hoort het dorp Eijsden ook niet te worden uitgesproken als Iesden?

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Onverwachte uitspraak bewegwijzerde bestemmingen

Bericht door Seat Ibiza » za 25 mar 2023, 16:07

Wesso schreef: za 25 mar 2023, 13:03 Reeuwijk (-Dorp, -Brug) wordt volgens mij uitgesproken als Reewijk, dus zonder hoorbare u als in eeuw
Ik spreek eeuw en leeuw gewoon uit als eew en leew. Nooit gedacht dat dit anders zou kunnen.
nederland24 schreef: za 25 mar 2023, 15:29 Hoort het dorp Eijsden ook niet te worden uitgesproken als Iesden?
Nee, dat wordt gewoon uitgesproken als 'eisden'. De lokale Limburgse naam voor de plaats is overigens Eèsjde.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Onverwachte uitspraak bewegwijzerde bestemmingen

Bericht door Coen Tunnel » za 25 mar 2023, 16:30

Palance schreef: za 25 mar 2023, 8:17 Niet? Ik zou niet weten hoe je dat uit moet spreken. Een hele langgerekte ‘e’ als in pet?
Exact.
Seat Ibiza schreef: za 25 mar 2023, 16:07
Wesso schreef: za 25 mar 2023, 13:03 Reeuwijk (-Dorp, -Brug) wordt volgens mij uitgesproken als Reewijk, dus zonder hoorbare u als in eeuw
Ik spreek eeuw en leeuw gewoon uit als eew en leew. Nooit gedacht dat dit anders zou kunnen.
Voor mij zit daar toch echt wel verschil tussen. Je hoort het ook wel eens als mensen uit andere delen over Leeuwarden hebben, dat is dan duidelijk te horen in hoe ze het uitspreken en vaak leggen ze ook nog de klemtoon verkeerd en zeggen ze het als Lee-WARden, met de klemtoon op de tweede lettergreep terwijl het op de eerste moet, en de eeuw-klank dus duidelijk hoorbaar zou moeten zijn. Zelfs met de uitspraak van zo'n grote stad gaat het vaak mis.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Hengelo
Contacteer:

Re: Onverwachte uitspraak bewegwijzerde bestemmingen

Bericht door sven_engelen » za 25 mar 2023, 19:23

Seat Ibiza schreef: za 25 mar 2023, 9:28
sven_engelen schreef: vr 24 mar 2023, 21:36 Nijswiller = Nijswieler
Ik denk:
Nijswiller = Nieswieler
Klopt helemaal. Klein foutje :dyn_hyp:
Svenlo

Gebruikersavatar
Afrit13
verkeersader
Berichten: 778
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 17:41
Locatie: Nijmegen

Re: Onverwachte uitspraak bewegwijzerde bestemmingen

Bericht door Afrit13 » ma 27 mar 2023, 0:31

harry schreef: vr 24 mar 2023, 23:36 Bij andere wijken is het weer vooral de klemtoon die fout gaat bij buitenstaanders.
Klemtonen zijn wel vaker een dingetje. Het gebruiken van een afwijkende klemtoon schijnt soms zelfs een manier te zijn geweest om buitenstaanders te herkennen. Zo heet het dorp bij Amersfoort Hoogland, heeft Ravenstein ook een afwijkende klemtoon en de Nijmeegse wijk Brakkenstein wordt ook vaak verkeerd uitgesproken, en dat valt dan direct op.

Plaats reactie