Eigenlijk zou iemand de website waar dit topic over gaat even moeten doorvlooien.Schelpenpaadje schreef: ↑zo 05 mar 2023, 22:01 Toch ken ik geen tweede gemeente die het doet zoals Smallingerland (alleen einde-kom zonder gemeentenaam).

Moderator: Moderatoren
Eigenlijk zou iemand de website waar dit topic over gaat even moeten doorvlooien.Schelpenpaadje schreef: ↑zo 05 mar 2023, 22:01 Toch ken ik geen tweede gemeente die het doet zoals Smallingerland (alleen einde-kom zonder gemeentenaam).
De gemeente Albrandswaard doet het ook niet overal (meer).
Knullige bordjes.
Ik ben er zaterdag geweest en heb er foto's gemaakt. Helaas bleek later dat mijn camera stuk was.
Er staat al geen blauw bord meer. Alleen dit, vlak voor de slagboom. En ook Wernhoutsburg heeft maar 1 toegang.JesseGH schreef: ↑zo 12 mar 2023, 15:33 Wernhoutsburg, gem. Zundert (foto van internet)
Dit was tot voor kort een recreatiepark, maar nu een heus wijkje.
Het ligt evenwel geheel binnen de bebouwde kom van Beilen en dus noem ik het een Wijk.
Deze regels had ik nog niet gezien: als je een posting edit, kan het zijn dat het niet wordt opgemerkt.
Die borden blijken inmiddels verwijderd te zijn!
Henk Jan Derksen op borden.plaatsengids.nl schreef:
De gemeente Zeist worstelt met snelheidsregimes én met plaatsnamen. De laatste jaren was er op een stuk Driebergseweg van amper 2 km lengte een veelvuldige wisseling van maximum-snelheden. Voor de weg gold buiten de bebouwde kom oorspronkelijk een maximum snelheid van 80km/u.
De gemeente heeft het bebouwde-kombord opgeschoven zodat de 50 km zone vanuit het centrum gezien langer doorloopt. Rijdende vanuit het centrum van Zeist richting Driebergen kon je na het verlaten van de bebouwde kom 80 rijden, even verderop werd het regime verlaagd naar 60, dan weer 80 en even verder 50, dan weer 80. Op een zijweg buiten de kom gold 50.
De gemeente heeft dat onlangs rechtgetrokken: op de gehele Driebergseweg buiten de kom maximaal 60.
Maar daarmee is het verhaal niet af.
Blijkbaar vindt de gemeente Zeist dat er ook op de Odijkerweg (buiten de bebouwde kom gelegen) in de nabijheid van het station Driebergen-Zeist maximaal 50 km/u gereden mag worden. Maar een maximum van 50 km/u geldt voor binnen de bebouwde kom-zone, daarbuiten geldt 60, 80 of 100 km/u, afhankelijk van de status en functie van de weg.
Voor het betreffende gebied is geen besluit genomen voor het instellen van een officiële bebouwde kom. Toch wil de gemeente Zeist blijkbaar doen of er sprake is van bebouwde kom, om zo een maximum van 50 te kunnen laten gelden. De westzijde van die Odijkerweg (met woonhuizen en bedrijven) valt onder plaatsnaam Zeist, de oostzijde (met bedrijven en het station) onder Driebergen. Lastig dus als je één plaatsnaambord neerzet. De gemeente Zeist heeft - zonder overleg met de gemeente Utrechtse Heuvelrug - dan maar een blanco plaatsnaambord neergezet. Dat moet echt uniek zijn in Nederland!
Als je vanuit Odijk naar Driebergen of Zeist rijdt, dan weet je nog niet waar je bent... Niemandsland?