Hajo schreef: ↑ma 27 mar 2023, 13:04
Porsche: veel vermogen, brede banden, achterwielaandrijving. Kletsnat wegdek, zware regenval, laag water op de weg en naar verluidt een snelheid van op of rond de 200 km/h. Tja...
Wat is je bron voor die snelheid?
Wesso schreef: ↑ma 27 mar 2023, 18:31
Jeff schreef: ↑zo 26 mar 2023, 21:34
Tsja.. veel stukken zijn daar op

begrenst zodra het wegdek nat is.
Dat mis ik juist op dat gedeelte van de A3. Er staat alleen een bord dat Vmax 100 opheft na de grensovergang, terwijl inmiddels toch pijnlijk duidelijk is wat er kan gebeuren als mensen blind hun gaspedaal intrappen.
Hou dat betuttelen aub binnen de grens. Ja, dit is heel triest. Maar als we om elk ongeluk meer gaan begrenzen staan we straks overal stil.
De Richtsnelheid is 130, harder rijden is nog veel meer de verantwoordelijkheid van de bestuurders; dan het al is om binnen het kader van regels en adviezen de snelheid aan de omstandigheden aan te passen.
Als ze daadwerkelijk geprobeerd hebben om op
brede semi-slicks rubber bootjes 200km/h te rijden, dan toont dit aan dat geld en een dikke bak iemand niet immuun maken en dat boontje om zijn loontje komt.
Dat stukje weg is bij nattigheid niet ideaal, maar ook echt geen ramp. Met aangepaste snelheid en banden die fatsoenlijk profiel hebben gaat het best.
SnarfFlevoland schreef: ↑ma 27 mar 2023, 18:50
Misschien moeten ze het eerste stuk na de grens, bijv. tot afrit Rees (of zelfs Oberhausen), dan maar op 120 of 130 km/h limiteren? Dat heeft men immers in BaWü achter de Zwitserse grenzen ook gedaan, o.a. juist om race-tourisme op de Autobahn tegen te gaan. Zowel op de A5, als A81 en A98 is een heel stuk op 120 of 130 km/h gelimiteerd. Alleen een kort stukje tussen Weil am Rhein en Bad Bellingen is op de A5 vrij en op de A81 het stukje tussen Engen en Gottmadingen, hoewel daar in de twee tunnels dan weer een Vmax van 100 km/h geldt. Kortom: Geen echte kansen om echt gas te geven. Pas ten noorden van Freiburg (A5) of Bad Dürrheim (A81) mag dan weer echt gas gegeven worden, en dat is in beide gevallen ruim 40 km na de grens.
Nu wil ik niet oordelen over de verongelukte Nederlanders, maar als het eerste stuk achter de grens gelimiteerd zou zijn, zal men niet snel dat stuk A3 opzoeken om even het "Autobahn"-gevoel te krijgen.
Zou kunnen, maar dan rijden de echte malloten gewoon een paar km verder alvorens gas te geven. Of wil je het tot Oberhausen limiteren? Dat is wel een heel lang stuk getreuzel.
Coen Tunnel schreef: ↑ma 27 mar 2023, 19:41Je zit hier ook nog met een suboptimaal verticaal alignement van/naar de brug over de Beeker Straße bij aansluiting Elten. Het zicht verder vooruit is daardoor iets minder. En daarna ligt de weg in een flauwe bocht door het bos, waardoor het zicht ook wat beperkt wordt. Het is niet de beste plek om van Vmax 100 naar onbeperkt te gaan. Omgekeerd is het ook niet de beste plek om met 150 km/u of meer op de grens af te komen, al vind ik ook dan de overgang vrij abrupt. Zeker door die wat donkerder bospassage na een lang open deel, en die helling bij de brug bij de aansluiting Elten. Het zijn maar kleine dingen, maar op deze specifieke plek niet ideaal.
....
Als die eerste/laatste paar km op 120 of 130 km/u beperkt is, zou dat best kunnen helpen om de overgang wat geleidelijker te laten verlopen.
In principe is het zicht genoeg om 170-180 te rijden, met meer dan dat wacht ik tot na het bos. Richting NL zie je de grens van zover af liggen dat je ook vanaf 220 nauwelijks moet remmen maar kunt laten uitrollen; hooguit bij de :a1-100: iets corrigeren (of iets meer remmen als je dacht dat de pit-limiter op de echte grens pas aan moest).
Verder lijkt het me niet de verantwoordelijkheid van de Duitse overheid om Nederlanders aan/met een normale snelwegsnelheid te moeten laten wennen en ik geloof ook niet dat die 2 minuten echt verschil maken. Het is de Nederlandse overheid die op snelwegen een OWN-bubeko snelheid doordramt; schaf die bullshit gewoon af. En daarna misschien een idee om met de rest van het betuttelen ook te kappen; de laatste statistieken die op het forum ergens voorbij kwamen bevestigen niet dat het werkt, terwijl de rijvaardigheid slechter en slechter blijkt te worden.
wellproc schreef: ↑ma 27 mar 2023, 20:33
Hmmz, ik ben er geen voorstander van om middels bordjes te doen alsof het verkeer veiliger wordt. Als hier sprake is van aquaplaning (wat gesuggereerd wordt), dan zou een bordje van 120 of 130 km/h ook geen verschil gemaakt hebben...
Tijdens een rijvaardigheidstraining heb ik goed ervaren dat je al met 40 km/h de controle over je voertuig compleet kunt verliezen als het maar nat genoeg is... Ofwel: rijden met verstand promoten is m.i. beter dan nog meer bordjes en limieten die in normale omstandigheden al weinig effect hebben en in dit soort omstandigheden 0 effect.
Exact. Bordjes zijn geen alternatief voor voertuigbeheersing.