Elektrische (vracht)auto's

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Gideon
zandpaadje
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 28 aug 2022, 20:48

Re: Elektrische auto's

Bericht door Gideon » zo 26 mar 2023, 21:16

Het valt me al vaak op, dat Nederlanders vaak laks hebben aan de regels.
Dit zie je vaak als ze een boete krijgen, met als een goede voorbeeld ''Overtreders'' op Veronica.
Al komt dit ook vaker voor in winkels, waar o.a. een regel of voorwaarde is waarmee ze niet mee eens zijn,
Dus er alles om doen, om toch hun zin te krijgen en dit was het alle ergst met de Corona maatregel.
Zeker nagaande, dat dit 9/10 door de regering is bepaald en niet de winkel zelf

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Elektrische auto's

Bericht door Alfa » ma 27 mar 2023, 18:58

De uitzondering die Duitsland binnengehaald heeft verandert het recent akkoord op het verbod op verbrandingsmotors na 2035 fundamenteel. Het is dus nog niet over en uit voor de brandstofmotor, maar enkel op voorwaarde dat de alternatieven zoals e-fuels CO²-neutraal zijn. https://www.hln.be/mobiliteit/dan-toch- ... ~ae8094ec/

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Elektrische auto's

Bericht door Km357 » ma 27 mar 2023, 19:01

Ik volg de discussie over e-fuels al een tijdje - en het is zeker geen plus/plus verhaal - maar het zet wel het hele droomverhaaltje van elektrische ecologische transitie meer aan de realistische kant. De EU mag heel veel willen en wensen, maar realiteitszin is hun jammer genoeg nog altijd heel vreemd om te begrijpen.

En aub, niemand hoeft af te komen met "alle kleine beetjes helpen", da's voor de religieuzen onder ons, die geloven in barmhartigheid en rechtvaardigheid op het naïeve niveau. Beleid doet daar niet aan mee.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Elektrische auto's

Bericht door Alfa » ma 27 mar 2023, 19:24

Km357 schreef: ma 27 mar 2023, 19:01 En aub, niemand hoeft af te komen met "alle kleine beetjes helpen", da's voor de religieuzen onder ons
Neen, voor de wiskundigen en de rationelen. Want effectief kan je een overaanbod aan een bepaalde schadelijke stof maar aanpakken als iedereen zijn verantwoordelijkheid neemt.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Elektrische auto's

Bericht door Km357 » ma 27 mar 2023, 19:30

^^ Hoeveel maakt de Vmax 100 in NL alweer uit richting het stikstofbeleid? 0,00001% of zoiets? Zelfs een duizendvoud daarvan is gewoon te banaal om ook maar iets uit te maken. Maar de boetes van flitscamera's uit die maatregel zijn des te belangrijker.

Aub, denk eens even na Alfa vooraleer je meegaat in al die klimaatonzin. ;)

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Elektrische auto's

Bericht door Hajo » ma 27 mar 2023, 19:36

^^ 0,2% meen ik. ;)

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10219
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Elektrische auto's

Bericht door Rein » ma 27 mar 2023, 20:00

Het Kabinet gaat geloof ik uit van 0,07% minder stikstofuitstoot als gevolg van de snelheidsverlaging van 130 km/h naar 100 km/h overdag.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1135
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Elektrische auto's

Bericht door Vahalis » ma 27 mar 2023, 20:19

Alfa schreef: ma 27 mar 2023, 18:58 maar enkel op voorwaarde dat de alternatieven zoals e-fuels CO²-neutraal zijn.
Daar zit 'm nou net de kneep. Om dat te kunnen doen moet je eerst elektriciteit groen opwekken en dat omzetten in waterstof. Daarna die waterstof onder druk vloeibaar maken en houden en dan transporteren. Bij iedere stap verlies je energie. Bij het verbranden in een motor verlies je ook.
Al met al efficiënter om die stroom gelijk in een batterij te stoppen. Veel minder verliezen.

Ik zie het niet massaal gebeuren. Tenminste niet voor personenauto's, bij scheepvaart, vliegtuigen, zwaar transport etc. wel.

En voorwaarde voor auto's op e-fuels vanaf 2035 is overigens ook dat ze alleen op e-fuels kunnen rijden. Ben benieuwd hoe ze dat gaan regelen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76527
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » ma 27 mar 2023, 20:35

Rein schreef: ma 27 mar 2023, 20:00 Het Kabinet gaat geloof ik uit van 0,07% minder stikstofuitstoot als gevolg van de snelheidsverlaging van 130 km/h naar 100 km/h overdag.
In de berekening ten tijde van de invoering van de snelheidsverlaging ging men uit van een reductie van gemiddeld 1,6 mol. Het Nederlands gemiddelde is 1600 mol, maar op veel plekken ook 2000 - 2500 mol per jaar. Dan kom je inderdaad op zo'n percentage uit.

Het effect is zo onzeker dat de rechter heeft gezegd dat het niet ingezet mag worden als mitigerende maatregel.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Elektrische auto's

Bericht door Km357 » ma 27 mar 2023, 21:09

Hajo schreef: ma 27 mar 2023, 19:36 ^^ 0,2% meen ik. ;)
1/500ste
Rein schreef: ma 27 mar 2023, 20:00 Het Kabinet gaat geloof ik uit van 0,07% minder stikstofuitstoot als gevolg van de snelheidsverlaging van 130 km/h naar 100 km/h overdag.
Een nog kleiner gehalte van impact.

Maar daarvoor krijgen jullie wel verkeersveiligheid door flitsboetes in de plaats, zonder ook maar iets te doen aan stikstof. En ondertussen hebben jullie als Nederlanders die aanpassing gewoon aanvaard, alle protesten ten spijt.

Dat is de sterkte van de ecologische transitie, het wordt opgedrongen, er wordt geprotesteerd en uiteindelijk komt die er toch.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Elektrische auto's

Bericht door Alfa » ma 27 mar 2023, 21:16

Km357 schreef: ma 27 mar 2023, 19:30 ^^ Hoeveel maakt de Vmax 100 in NL alweer uit richting het stikstofbeleid? 0,00001% of zoiets? Zelfs een duizendvoud daarvan is gewoon te banaal om ook maar iets uit te maken. Maar de boetes van flitscamera's uit die maatregel zijn des te belangrijker.

Aub, denk eens even na Alfa vooraleer je meegaat in al die klimaatonzin. ;)
Stikstof is een heel andere discussie dan de klimaatdiscussie. Bij stikstof vind ik ook dat de negatieve gevolgen van stikstof niet zwaar genoeg doorwegen en dat overdreven maatregelen genomen worden om loutere theoretische, niet-meetbare verschillen in stikstofuitstoot. Maar stikstof tast louter de biodiversiteit aan, en hoewel ik dat ook niet wil bagatelliseren (de veestapel bv moet naar beneden, maar de snelheidsbeperking is symboolpolitiek die weinig aan het stikstofbeleid doet) kan niet ontkent worden dat CO² het klimaat bedreigt wat veel erger is. CO²-uitstoot moet hoe dan ook naar beneden en daar geldt wel degelijk dat alle inspanningen helpen en 'één groot maken'. Argumenten als 'maar China' houden rationeel gezien geen steek, want dat is ontlopen van eigen verantwoordelijkheid en op die manier doet niemand iets en blijft de de CO² stijgen, een mooi spreekwoord dat hier ook van toepassing is: 'als iedereen voor zijn eigen straat veegt is heel de straat schoon'. Het is vooral dat wat ik bedoel met 'vele kleintjes maken 1 groot'. Dan bedoel ik inspanningen als bv 5% minder CO²-uitstoot in alle landen, ook bij ons.

Maar uw reactie spreekt vind ik boekdelen als je alle milieukwesties ook op 1 hoop gooit en allemaal als onzin afdoet. Dat is je kop in het zand steken.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Elektrische auto's

Bericht door Km357 » di 28 mar 2023, 7:07

De CO2 uitstoot daalt ook in Europa, maar gaat honderden keren sneller omhoog in China zodat het uiteindelijk eigenlijk niks uitmaakt wat we doen in onze postzegel van de EU. Zulke futiliteit negeren is jezelf voorliegen. :facepalm: Met decimalen na de komma komen we er niet hoor.

Starlet
stadsweg
Berichten: 397
Lid geworden op: do 02 jun 2011, 13:06
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Elektrische auto's

Bericht door Starlet » di 28 mar 2023, 8:17

^^ Anders dan voedingsmiddelen en verzorgingsproducten, komt een steeds groter aandeel (zo niet bijna alles) van mijn producten uit China. Mijn mogelijkheden om dit te sturen zijn beperkt.

Ik denk dat mensen moeten beseffen dat de uitstoot hier in Europa daalt en in China omhoog gaat voornamelijk komt door een verplaatsing van productie. Ik denk dat de meeste mensen schrikken als duidelijk wordt wat de werkelijke CO2-uitstoot zou zijn van hun consumptiegedrag.

Scroll hier maar eens door de grafieken (en dan in het bijzonder de "trade-adjusted"): https://ourworldindata.org/co2-emissions

janneman
dorpsstraat
Berichten: 174
Lid geworden op: ma 22 feb 2010, 12:56
Locatie: Purmerend

Re: Elektrische auto's

Bericht door janneman » di 28 mar 2023, 13:29

En dus komen zo is er besloten langs de Europese snelwegen heel veel, (om de 60km en voor va’s boven de 100 km) laadstations voor elektrisch en waterstof
Zal mij benieuwen hoe snel dat zal gebeuren en of er dan ook voldoende ruimte zal komen voor auto’s met caravan.

Durashift
expressweg
Berichten: 2571
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Elektrische auto's

Bericht door Durashift » di 28 mar 2023, 20:38

Vahalis schreef: ma 27 mar 2023, 20:19
Alfa schreef: ma 27 mar 2023, 18:58 maar enkel op voorwaarde dat de alternatieven zoals e-fuels CO²-neutraal zijn.
Daar zit 'm nou net de kneep. Om dat te kunnen doen moet je eerst elektriciteit groen opwekken en dat omzetten in waterstof. Daarna die waterstof onder druk vloeibaar maken en houden en dan transporteren. Bij iedere stap verlies je energie. (..)
Ik heb vanochtend een factcheck op BNR gehoord over de productie van e-fuels, hoe energie inefficiënt dat eigenlijk is. Wil je groene e-fuel. dan heb je van (voorbeeld) 100 punten grondstof uiteindelijk maar 20 punten e-fuel over, door alle verliezen tijdens het productieproces. Indien je groene koolstof wil gebruiken, gaan er nog 2 punten af.

https://www.bnr.nl/podcast/de-ochtendsp ... s-28-maart

Tussen tijdstip 1:44:30 en 1:49:00
Vahalis schreef: ma 27 mar 2023, 20:19 (..)
En voorwaarde voor auto's op e-fuels vanaf 2035 is overigens ook dat ze alleen op e-fuels kunnen rijden. Ben benieuwd hoe ze dat gaan regelen.
^^ denk via de vulhals / vulpistool.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Elektrische auto's

Bericht door Km357 » di 28 mar 2023, 20:57

^^ Elektrische auto's zijn geen Walhalla van energie-efficiëntie, maar zolang het maar niet vervuilt in je eigen gemeente hé.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1135
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Elektrische auto's

Bericht door Vahalis » di 28 mar 2023, 22:24

Durashift schreef: di 28 mar 2023, 20:38
^^ denk via de vulhals / vulpistool.
Ik begrijp dat de auto moet bepalen wat voor brandstof getankt is. Met sensoren denk ik. Maar hoe dat kan heb ik nog niet gezien.

Egbert
expressweg
Berichten: 2739
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Elektrische auto's

Bericht door Egbert » wo 29 mar 2023, 7:51

janneman schreef: di 28 mar 2023, 13:29 En dus komen zo is er besloten langs de Europese snelwegen heel veel, (om de 60km en voor va’s boven de 100 km) laadstations voor elektrisch en waterstof
Zal mij benieuwen hoe snel dat zal gebeuren en of er dan ook voldoende ruimte zal komen voor auto’s met caravan.
Is dat er niet al zo'n beetje? Ik heb eens een route naar Napels gepland met een eerste generatie Leaf. Dan krijg je ongeveer elke 50 km een laadstop. De grootste deel daarvan zijn op de snelweg of bij een afrit, voor een paar (vooral in Italië) moet je wat omrijden.
En voldoende ruimte? Er zijn toch ook al parkeerplaatsen? Met een goed design hoeft een laadplein niet meer ruimte in te nemen als een parkeerplaats (zie Tesla Superchargers). Je moet dan alleen speciaal lange laadplekken maken voor auto's met caravans.
En dan krijg je zo iets.
Km357 schreef: di 28 mar 2023, 20:57 ^^ Elektrische auto's zijn geen Walhalla van energie-efficiëntie, maar zolang het maar niet vervuilt in je eigen gemeente hé.
Als je het vergelijkt met benzineauto's toch best wel hoor. En als de energietransitie iets wordt dan is de uitstoot ook te verwaarlozen.

Giuseppe
verkeersader
Berichten: 785
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 15:02
Locatie: Eijsden

Re: Elektrische auto's

Bericht door Giuseppe » wo 29 mar 2023, 9:00

Van dit soort snelweg pleinen zullen er snel meerdere komen lijkt me.
https://fastnedcharging.com/hq/nl/fastn ... -bij-gent/

janneman
dorpsstraat
Berichten: 174
Lid geworden op: ma 22 feb 2010, 12:56
Locatie: Purmerend

Re: Elektrische auto's

Bericht door janneman » wo 29 mar 2023, 9:55

Egbert schreef: wo 29 mar 2023, 7:51
janneman schreef: di 28 mar 2023, 13:29 En dus komen zo is er besloten langs de Europese snelwegen heel veel, (om de 60km en voor va’s boven de 100 km) laadstations voor elektrisch en waterstof
Zal mij benieuwen hoe snel dat zal gebeuren en of er dan ook voldoende ruimte zal komen voor auto’s met caravan.
Is dat er niet al zo'n beetje? Ik heb eens een route naar Napels gepland met een eerste generatie Leaf. Dan krijg je ongeveer elke 50 km een laadstop. De grootste deel daarvan zijn op de snelweg of bij een afrit, voor een paar (vooral in Italië) moet je wat omrijden.
En voldoende ruimte? Er zijn toch ook al parkeerplaatsen? Met een goed design hoeft een laadplein niet meer ruimte in te nemen als een parkeerplaats (zie Tesla Superchargers). Je moet dan alleen speciaal lange laadplekken maken voor auto's met caravans.
En dan krijg je zo iets.
Km357 schreef: di 28 mar 2023, 20:57 ^^ Elektrische auto's zijn geen Walhalla van energie-efficiëntie, maar zolang het maar niet vervuilt in je eigen gemeente hé.
Als je het vergelijkt met benzineauto's toch best wel hoor. En als de energietransitie iets wordt dan is de uitstoot ook te verwaarlozen.
U rijdt met caravan?
Dat parkeren is nu al regelmatig een probleem, vooral in de weekenden.
De enige optie is dan de caravan afkoppelen, en dan solo naar het laadstation rijden.
Echter is het vaak zo geregeld dat je niet meer terug kunt naar het tankstation als je eenmaal op de parkeerplaats staat.
Dus zal ook die infrastructuur aangepast moeten worden.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6979
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Elektrische auto's

Bericht door Wimpie25 » wo 29 mar 2023, 10:17

Giuseppe schreef: wo 29 mar 2023, 9:00 Van dit soort snelweg pleinen zullen er snel meerdere komen lijkt me.
https://fastnedcharging.com/hq/nl/fastn ... -bij-gent/
Die schieten bij ons als paddenstoelen uit de grond. Met name op rustplaatsen waar tot nu toe enkel parkeer- en picknickgelegenheid was met sanitaire voorzieningen. Laadstations zijn niet gebonden aan de strenge regels van grote brandstoftankplaatsen.

Men krijgt trouwens bij FastNed redelijk wat gezonde concurentie te verduren van Allego. Die laatsen lijken zich vaker te kunnen vestigen op reeds bestaande RVP's die onder consessie van een klassiek brandstofconcern vallen.

Everberg is zo'n voorbeeld van hoe Fastned zich slinks heeft kunnen vestigen op een bestaande parking, zonder daar veel ruimte en infra voor nodig te hebben.

https://www.google.be/maps/@50.8692554, ... 384!8i8192

Egbert
expressweg
Berichten: 2739
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Elektrische auto's

Bericht door Egbert » wo 29 mar 2023, 10:52

janneman schreef: wo 29 mar 2023, 9:55
U rijdt met caravan?
Nee, ik heb geen sleurhut.

EV's met caravans zijn nu net in opkomst. Deels door het idee dat EVs toch niks worden en dat je elke 100 km een uur moet laden, deels omdat voor veel EVs dat ook bijna klopt als je met een caravan gaat rijden (nee, ook niet), deels omdat er maar heel weinig EVs waren die überhaupt iets konden trekken.
Dus de laadplekken die er nu zijn zijn er vaak niet op ingericht. Fastned bijvoorbeeld wel, dat is opgezet als een ouderwets tankstation. Misschien een beetje krap met een caravan, maar het is een doorrij laadpunt zoals wat Giuseppe linkt.
De wat meer reguliere laadplekken zoals Tesla hun (meeste) superchargers maakt zijn inderdaad niet geschikt om met een caravan op te laden, maar ook Tesla maakt plekken waar je door kunt rijden (maar met een caravan dan wel een tweede laadplek bezet).

Maar met een carvavan kun je op een reguliere parkeerplaats ook al niet op elke plek parkeren, daar zijn ook speciale parkeerplekken voor.
Het komt wel. Ik vind het wel een beetje vreemd om nu te klagen dat nu nog niet alles perfect geregeld is. Als je een beetje verstand hebt begrijp je wel waarom.
Gewoon nog even wachten. Je zult zien dat het over een jaar of twee al veel beter is.

En caravanrijders die geven er toch ook niks om dat het langzamer gaat? Anders had je die caravan niet gekocht. :lol:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76527
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » do 06 apr 2023, 9:55

Op de A6 Parijs - Lyon komt een dekkend netwerk van snelladers voor vrachtwagens.

Frankrijk stond bekend als een 'laadpaalwoestijn', maar de laatste paar jaar zijn ze wel hard bezig om overal laadpalen langs de autoroute te bouwen.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76527
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » ma 10 apr 2023, 21:39

In Duitsland zag ik een Toyota BZ4X rijden, een nieuwe EV van Toyota. In Nederland rijden er kennelijk ook al ruim 100 van rond.

Ook zag ik in Duitsland een BYD, volgens mij een 'Tang'. Er stond 'Build Your Dreams' voluit uitgeschreven op de achterkant. In Nederland zouden daar nog geen 20 van rond rijden.

Er komen steeds meer Chinese EVs op de markt. Ik vraag mij wel af wat de kwaliteit daarvan is, en of het eerlijke concurrentie is.

Het valt mij wel op dat in Duitsland nu een stuk meer elektrische auto's rijden dan een jaar of 3 geleden, toen het vooral Nederlanders waren.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Elektrische auto's

Bericht door captain007 » ma 10 apr 2023, 22:28

^^ BZ4X heb ik nog tijdje terug proefrit in gemaakt. Zit alleen een ontzettend domme ontwerpfout in met de warmtepomp, waardoor je ontzettend veel range verliest als je de verwarming aanzet.

En qua Chinese EV’s, merken zoals MG, Nio, BYD en Lynk & Co, timmeren wel aan de weg. Als je de verschillende modelgeneraties ziet en ook reviews beetje bekijkt zijn het geen kopieerauto’s meer en maken ze snel slagen dus het is wel een potentieel probleem voor de gevestigde orde. Denk ook dat het niet volledig eerlijke concurrentie is. Als ze steeds onder de prijs kunnen verkopen ten opzichte van de rest kan dat ook tactiek zijn om de markt geleidelijk over te nemen.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7887
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Elektrische auto's

Bericht door Jackbauer1350 » di 11 apr 2023, 17:45

Oververhitte fietstsaccu veroorzaakt dodelijk brand in New York in het AD van vanochtend.

Hopelijk dat dit geen toekomstig groot probleem gaat worden wanneer elektrisch rijden echt de norm gaat wroden. In dit geval betrof het een fietsaccu maar elektrische auto's maken ook gebruik van dit type accu's.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Elektrische auto's

Bericht door Lekkere Kwal » di 11 apr 2023, 17:59

^^ het is geen inherent probleem van het principe achter de accu's, het is een inherent probleem van fabricagefouten en ontbrekende kwaliteitscontroles. Vandaar dat er elke keer specifieke terugroepacties voor worden afgekondigd. Daar komt nog bij dat de kwaliteit van de cellen in EV's een stuk hoger is dan in menig goedkope prul zoals hoverboard of elektrische budget-fiets. Was het een inherent probleem geweest dan had de incidentie van spontane branden meegeschaald met de groei van elektrisch rijden, wat juist niet gebeurt.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1135
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Elektrische auto's

Bericht door Vahalis » di 11 apr 2023, 20:39

Jackbauer1350 schreef: di 11 apr 2023, 17:45

Hopelijk dat dit geen toekomstig groot probleem gaat worden wanneer elektrisch rijden echt de norm gaat wroden.
Juist in de VS bleek dat dat volledig elektrische auto's minder vaak in brand vliegen dan hybrides of brandstofauto's.

https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... ere-autos/

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76527
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » di 11 apr 2023, 21:42

Ik ben wel benieuwd wat de track record van EV branden gaat zijn met die Chinese merken waar we tot nu toe nog nooit van gehoord hadden. China is normaal toch niet echt het land dat bekend staat om kwaliteitsproducten.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Elektrische auto's

Bericht door Km357 » di 11 apr 2023, 21:47

Ik vraag me eerder af waarom Europese klanten opeens Chinese rommel willen aanschaffen om "milieubewust" te gaan greenwashen. Ondertussen ben ik zogezegd hypocriet met m'n Euro 4 diesel...die wel Europees gefabriceerd is en dus korte keten is.

Plaats reactie