[I] Toeristenwegen in Italië

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

[I] Toeristenwegen in Italië

Bericht door Chris » zo 26 feb 2023, 12:42

In navolging van de Franse en Zwitserse toeristenwegen topics, hierbij ook eentje uit Italië.

Davestra, een gehucht aan de rivier de Piave in de Dolomieten in de provincie Belluno. Alleen bereikbaar via deze smalle brug. Deze heeft geen wegnummer, maar sluit aan op de 'NSA215', wat het oude tracé van de SS51 is.

Locatie: https://www.google.com/maps/@46.31575,1 ... a=!3m1!1e3

Afbeelding
Davestra - Piave - Dolomiti 02 by European Roads, on Flickr

Ruig landschap met enorme hoogteverschillen. De rivier ligt op 450 meter hoogte, de bergen rondom zijn circa 2300 meter hoog.
Afbeelding
Davestra - Piave - Dolomiti 03 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Davestra - Piave - Dolomiti 04 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Davestra - Piave - Dolomiti 05 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Davestra - Piave - Dolomiti 08 by European Roads, on Flickr

Ik had mij niet beseft dat dit heel dicht bij de Vajontdam is, één van de hoogste stuwdammen ter wereld en werd wereldnieuws in 1963 toen door een landverschuiving een megatsunami van 250 meter hoogte ontstond die over de dam sloeg. Er kwamen toen 2.000 mensen om het leven stroomafwaarts. De dam zelf overleefde de tsunami echter en is nu nog te bezoeken.

Het verhaal gaat dat je nu bij het tanken nog steeds een accijns betaalt voor die ramp uit 1963: https://qz.com/588785/italians-pay-for- ... heir-tanks

Een volgende keer in deze streek ga ik daar zeker een bezoek brengen.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3367
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Hengelo
Contacteer:

Re: [I] Toeristenwegen in Italië

Bericht door sven_engelen » do 23 mar 2023, 3:01

Echt een toeristenweg kun je het niet noemen maar heel toeristisch is het gebied waar ik samen met Waldo ben geweest wel: De Dolomieten waar we meerdere bergpassen hebben bereden. Maar tussen de bergpassen in liggen ook prachtige wegen die ik met de GoPro heb opgenomen.
Link
Svenlo

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] Toeristenwegen in Italië

Bericht door Chris » zo 26 mar 2023, 10:44


Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] Toeristenwegen in Italië

Bericht door Chris » di 28 mar 2023, 21:09

De Passo Giau is een 2236 meter hoge bergpas in de Dolomieten, op de SP648 van Cortina d'Ampezzo naar Selva di Cadore.

De locatie: https://www.openstreetmap.org/?mlat=46. ... 24/12.0535

Ik was hier een paar minuten voordat het hard begon te regenen, die dag had ik verder bijna alleen maar regen in de Dolomieten, dat was wel jammer.

Afbeelding
Passo Giau 02 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Passo Giau 04 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Passo Giau 05 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Passo Giau 09 by European Roads, on Flickr

Nog net zichtbaar: de Marmolada, de hoogste berg van de Dolomieten (3343 m).
Afbeelding
Passo Giau 12 by European Roads, on Flickr

Onleesbaar bord van de pas.
Afbeelding
Passo Giau 15 by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] Toeristenwegen in Italië

Bericht door Chris » wo 19 jul 2023, 11:59

De SP641 bij de Marmolada in de Dolomieten heeft een 'beautiful lookout' volgens Google Maps.

Locatie: https://www.openstreetmap.org/?mlat=46. ... 49/11.9292

Helaas was het weer niet zo mooi... :rofl2:

Het is een brug die over een kloof gaat die Serai of Serrai heet.
Afbeelding
SP641 Serrai 01 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
SP641 Serrai 02 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
SP641 Serrai 03 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
SP641 Serrai 05 by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] Toeristenwegen in Italië

Bericht door Chris » wo 19 jul 2023, 12:03

Een paar kilometer verderop, de Passo Fedaia. Direct tegenover Marmolada.

Je moet daar schitterend uitzicht hebben, maar het was stromende regen. Volgende keer beter...

Afbeelding
Passo Fedaia 01 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Passo Fedaia 07 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Passo Fedaia 08 by European Roads, on Flickr

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20583
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [I] Toeristenwegen in Italië

Bericht door waldo79 » wo 19 jul 2023, 12:10

Toen ik daar was, waren de omstandigheden vergelijkbaar ;)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] Toeristenwegen in Italië

Bericht door Chris » wo 26 jul 2023, 21:49

Een combivideo, de afdaling van de Stelvio aan de westkant en daarna de Umbrail Zwitserland in.

Link

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] Toeristenwegen in Italië

Bericht door Chris » ma 04 sep 2023, 19:14

De SS240, uitzichtspunt bij het Lago di Garda, nabij Torbole aan de noordkant van het meer.

Afbeelding
Lago di Garda by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Lago di Garda by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Lago di Garda by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Lago di Garda by European Roads, on Flickr

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9081
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [I] Toeristenwegen in Italië

Bericht door Ds79m » ma 04 sep 2023, 19:53

^^ Dat is wel een gekend en bijzonder uitzichtpunt. Vaak kun je er ook wel even van genieten door het drukke verkeer.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] Toeristenwegen in Italië

Bericht door Chris » do 21 dec 2023, 14:00

Een stuk van de SS45bis tussen Limone sul Garda en Riva del Garda.

Link

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] Toeristenwegen in Italië

Bericht door Chris » za 06 jan 2024, 14:32

De Passo Gavia is één van de hogere passen in de Alpen, met 2621 meter de op drie na hoogste verharde pasweg in Italië.

De SS300 voert er overheen vanaf Ponte di Legno naar Bormio. In het zuiden ligt het nabij de Passo Tonale en in het noorden in de buurt van de Passo Stelvio en Umbrail.

De weg is aan de zuidzijde zeer smal, veel trajecten zijn niet breder dan 3 meter en passeren is op veel plekken lastig of niet mogelijk. Ik reed de pas bergopwaarts in de wolken, het zicht was maar een meter of 40. Wat erg lastig is omdat je op zo'n enkelstrooks deel niet kan zien of er ook tegenliggers aankomen. Gelukkig reed er amper verkeer, maar het is wel tricky met zo'n smalle weg. Jet moet maar hopen dat er dan niemand aankomt. Overigens ook vaak zonder enige beveiliging, ik zag vaak links of rechts naast mij alleen maar wit, geen vangrail of bomen.

1. Ter plekke geeft een bord 2652 meter aan, maar in werkelijkheid is het ongeveer 30 meter lager. Dit soort incorrecte hoogtes zie je wel vaker.
Afbeelding
Passo Gavia 02 by European Roads, on Flickr

2. De pashoogte.
Afbeelding
Passo Gavia 07 by European Roads, on Flickr

3. Richting Bormio, nog wat gletsjers op de bergen. Dit is onderdeel van de Punta San Matteo (3678 m) die weer onderdeel is van het Ortler-massief.
Afbeelding
Passo Gavia 09 by European Roads, on Flickr

4. Richting zuiden dichte wolken tegen de bergen aan.
Afbeelding
Passo Gavia 10 by European Roads, on Flickr

5. De Giro d'Italia ging er enige tijd elke 2-3 jaar wel overheen, maar tot nu toe was de laatste keer 2014.
Afbeelding
Passo Gavia 13 by European Roads, on Flickr

6. Richting Bormio.
Afbeelding
Passo Gavia 19 by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [I] Toeristenwegen in Italië

Bericht door Coen Tunnel » za 06 jan 2024, 16:03

Chris schreef: za 06 jan 2024, 14:321. Ter plekke geeft een bord 2652 meter aan, maar in werkelijkheid is het ongeveer 30 meter lager. Dit soort incorrecte hoogtes zie je wel vaker.
Het oude muilezelpad passeerde de Gavia op een iets andere plek, op een hoogte van 2652 meter. Die hoogte werd ook op kaarten aangegeven. Toen de militaire weg over de Gavia werd aangelegd, werd de laagste plek in de pashoogte gekozen, op 2621 meter. Die 2652 meter verwijst dus naar de historie van de pas, maar is inderdaad niet correct voor de weg over de pas.

https://www.cycloworld.cc/news-item/pas ... eters/1051

Wat je verder schrijft over de Gavia herken ik wel. Ik ben er meer dan 10 jaar geleden een keer overheen gekomen, van noord naar zuid, in een kleine Suzuki Swift. Dat helpt, want de weg is inderdaad erg krap. Het was gelukkig niet mistig. De noordkant is in eerste instantie vrij saai, door het bos, en de weg heeft daar nog een acceptabele breedte. Dichterbij de pashoogte wordt het mooier. De afdaling aan de zuidkant was echter erg smal, en doordat het weer mooier was, was er toch aardig wat verkeer. Her en der zitten wel plekken om te passeren. Maar je kunt er nauwelijks op anticiperen door de vele bochten, en soms zul jezelf of de tegenligger een stuk achteruit moeten rijden om het makkelijkst te kunnen passeren. In de bergen heeft stijgend verkeer in principe voorrang, maar op zulke smalle wegen is dat niet altijd praktisch. Dit soort passeerhaventjes heb je vaak nodig: https://www.google.com/maps/@46.3013882 ... ?entry=ttu

En inderdaad, op veel plekken ontbreekt een vangrail of een andere afscheiding. Dit is prachtig rijden, maar je moet wel wat meer ervaring in de bergen hebben, een goede en niet te grote auto, en je moet ook erg goed opletten:
https://www.google.com/maps/@46.3070207 ... ?entry=ttu
https://www.google.com/maps/@46.3257656 ... ?entry=ttu
Chris schreef: za 06 jan 2024, 14:325. De Giro d'Italia ging er enige tijd elke 2-3 jaar wel overheen, maar tot nu toe was de laatste keer 2014.
Hij zat in het parcours van de Giro van 2019, maar vanwege lawinegevaar is de Gavia toen op het laatste moment geschrapt: https://www.eurosport.com/cycling/giro- ... tory.shtml

In 2013 was de Gavia ook al geschrapt uit het parcours om soortgelijke redenen: https://www.cyclingnews.com/news/author ... een-stage/

Vanwege strengere wetgeving in Italië en het Extreme Weather Protocol van de UCI, is het een steeds groter risico om de Gavia in het parcours op te nemen. De Giro is in principe altijd in mei, en dan is sneeuw op die hoogte een reële mogelijkheid. Er zijn genoeg lager gelegen passen in de Alpen die dan nog een wintersluiting hebben. En de Gavia is een smalle en gevaarlijke weg. Ik denk dat het goed mogelijk is dat de Gavia niet weer in het parcours van de Giro wordt opgenomen, ondanks dat het bekendstaat als een heroïsche beklimming. Het is veel problematischer dan de nabijgelegen Stelvio, ondanks dat die laatste zo'n 150 meter hoger ligt dan de Gavia.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10215
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [I] Toeristenwegen in Italië

Bericht door Rein » za 06 jan 2024, 16:21

Coen Tunnel schreef: za 06 jan 2024, 16:03 Ik denk dat het goed mogelijk is dat de Gavia niet weer in het parcours van de Giro wordt opgenomen, ondanks dat het bekendstaat als een heroïsche beklimming.
Iets dat veel (niet meer hele jonge) mensen zich nog wel kunnen herinneren zijn de beelden rond de overwinning van Erik Breukink in 1988 met een sneeuwstorm op de Gavia waar op dat moment nog Johan van der Velde op kop lag. Die was zo bevangen van de kou dat hij uiteindelijk met 56 minuten achterstand in Bormio finishte. Dit soort beelden zullen behoorlijk hebben bijgedragen aan het feit dat de Gavia als een heroïsche beklimming wordt gezien. Het is inmiddels 35 jaar geleden, maar heel veel mensen denken bij het woord 'Gavia' nog steeds direct aan de overwinning van Breukink.

Link

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] Toeristenwegen in Italië

Bericht door Chris » zo 07 jan 2024, 13:21

Nog wat beelden van de noordkant van de Passo Gavia. De weg leek recentelijk opgeknapt te zijn, mooi asfalt.

Zoals zoveel passen vanaf deze regio oostwaarts was dit ook een frontlinie tijdens de Eerste Wereldoorlog. Er staan monumenten om het te herdenken.

Dit deel van de Eerste Wereldoorlog is vrij onbekend in Nederland denk ik, behalve mensen die zich daar specifiek in interesseren. Italië vocht aan de kant van de geallieerden tegen Oostenrijk-Hongarije, dit speelde zich grotendeels af hoog in de Alpen en de vallei van de Soča in wat nu Slovenië is.

De Italianen werden na een jarenlange serie Alpiene veldslagen met weinig territoriale veranderingen, in 1917 teruggedrongen tot vlak bij Venetië, wisten uiteindelijk een linie aan de rivier de Piave te behouden en in 1918 het Oostenrijks-Hongaarse leger aan de Piave te verslaan. Alhoewel Italië ten tijde van de wapenstilstand netto nog terrein had verloren ten opzichte van 1914, kregen ze met het verdrag van Versailles uiteindelijk wel Trento-Südtirol toegewezen, evenals delen van wat later Joegoslavië werd.

Afgaande op Wikipedia was de Gavia echter geen directe frontlinie, die lag op de Stelvio en Tonale, dus het gebergte direct ten oosten van de Gavia. Wellicht waren er wel infiltraties over de bergen.

Afbeelding
Passo Gavia 22 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Passo Gavia 24 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Passo Gavia 26 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Passo Gavia 27 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Passo Gavia 28 by European Roads, on Flickr

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5542
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [I] Toeristenwegen in Italië

Bericht door nederland24 » zo 07 jan 2024, 15:57

Toen ik er reed in 2018 was het asfalt van erg slechte kwaliteit. Gelukkig is de weg behoorlijk opgeknapt. @Chris Wat jij beschrijft over de smalle weg, herken ik volledig. Je moet daarom ook goed je concentratie erbij houden en voorzichtig de bochten inrijden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] Toeristenwegen in Italië

Bericht door Chris » ma 05 feb 2024, 21:11

In september heb ik de kustweg langs Cinque Terre gereden. Ik had dit niet echt voorbereid, alleen even onderweg langsgereden, de dorpen zelf kan je eigenlijk beter per trein bereiken maar daar had ik geen tijd voor.

De kustweg is mooi, maar de berghellingen zijn ontzettend dicht begroeid, ik ben ongeveer overal gestopt waar er uitzicht was. Ik was wel verrast dat er op 1 september bijna geen verkeer over die kustweg reed, maar zelfs dan waren de weinige parkeerplaatsen naar die dorpen ramvol. Als je die dorpen in wil is per auto niet echt een optie tenzij je heel vroeg gaat vermoed ik.

Afbeelding
Cinque Terre 03 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Cinque Terre 08 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Cinque Terre 12 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Cinque Terre 16 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Cinque Terre 23 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Cinque Terre 25 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Cinque Terre 29 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Cinque Terre 27 by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] Toeristenwegen in Italië

Bericht door Chris » za 10 feb 2024, 11:49

Ik had nog wat foto's van Cinque Terre, het zuidelijkste deel bij Riomaggiore.

1. Typisch Italiaans, zo'n kolossaal viaduct. Soort brutalistisch ontwerp, enorm oversized voor het soort weg.
Afbeelding
Cinque Terre - Riomaggiore 01 by European Roads, on Flickr

2. Het viaduct van de SP370 oogt al wel wat krokant.
Afbeelding
Cinque Terre - Riomaggiore 04 by European Roads, on Flickr

3. Riomaggiore.
Afbeelding
Cinque Terre - Riomaggiore 06 by European Roads, on Flickr

4. Dit is een groot deel van de kust van Cinque Terre.
Afbeelding
Cinque Terre - Riomaggiore 12 by European Roads, on Flickr

5. Datzelfde dorp Riomaggiore.
Afbeelding
Cinque Terre - Riomaggiore 13 by European Roads, on Flickr

6. Met de SP370.
Afbeelding
Cinque Terre - Riomaggiore 15 by European Roads, on Flickr

7. De spoorlijn van La Spezia naar Genova ligt hier vrijwel volledig in tunnels.
Afbeelding
Cinque Terre - Riomaggiore 18 by European Roads, on Flickr

8.
Afbeelding
Cinque Terre - Riomaggiore 21 by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] Toeristenwegen in Italië

Bericht door Chris » vr 15 mar 2024, 20:11

De SS240 van Rovereto naar Riva del Garda. Dit is een zeer drukke verbinding tussen de A22 en de noordkant van het Lago di Garda. Het gaat ook nog over een bergpas.

Dit is op de SS240var, waar een 2x2 tunnel langs Mori ligt, en dan versmalt naar een reguliere enkelbaans weg.
Afbeelding
SS240 Rovereto - Riva del Garda 01 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
SS240 Rovereto - Riva del Garda 02 by European Roads, on Flickr

Kilometerpaal.
Afbeelding
SS240 Rovereto - Riva del Garda 03 by European Roads, on Flickr

De Passo San Giovanni (272 meter). Wellicht de laagste bergpas van Italië die met een bord wordt aangegeven?
Afbeelding
SS240 Rovereto - Riva del Garda 05 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
SS240 Rovereto - Riva del Garda 06 by European Roads, on Flickr

Dan de afdaling naar Riva del Garda, met uitzicht op het meer. Daar had ik eerder al een paar foto's van geplaatst.
Afbeelding
SS240 Rovereto - Riva del Garda 07 by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [I] Toeristenwegen in Italië

Bericht door Coen Tunnel » vr 15 mar 2024, 22:31

Chris schreef: vr 15 mar 2024, 20:11De Passo San Giovanni (272 meter). Wellicht de laagste bergpas van Italië die met een bord wordt aangegeven?
Ik geloof van wel. In ieder geval de laagste Alpenpas van Italië.

De Valico della Siligata staat wel met een bruin bord aangegeven, maar zonder de hoogte van 122 meter: https://www.google.com/maps/@43.9428933 ... ?entry=ttu

De Passo del Capriolo staat met 60 meter hoogte op de muur langs de weg aangegeven: https://www.google.com/maps/@43.6282533 ... ?entry=ttu

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] Toeristenwegen in Italië

Bericht door Chris » wo 10 apr 2024, 18:50

De Passo della Cisa is een 1.041 meter hoge bergpas in de Apennijnen, van de SS62 tussen La Spezia en Parma.

Sinds de A15 in 1975 doorgaand te berijden was, heeft de pas weinig betekenis meer. Er reed ook amper verkeer. De A15 gaat er met een tunnel onderdoor.

De Apennijnen zijn nog redelijk hoog in dit gebied, nabij is de 1.861 meter hoge Monte Sillara.

Afbeelding
Passo della Cisa 01 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Passo della Cisa 07 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Passo della Cisa 09 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Passo della Cisa 10 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Passo della Cisa 13 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Passo della Cisa 15 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Passo della Cisa 17 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Passo della Cisa 18 by European Roads, on Flickr

Plaats reactie