Dat jij aangeeft dat je dat stuk met 170-180 rijdt, maar dat je ook tot na het bos wacht om het gas nog verder in te trappen, geeft ergens ook wel aan dat dit eerste stukje vlak na de grens toch even een tikje anders is dan wat daarna volgt. Het is een combinatie van heel kleine, subtiele factoren: een flauwe helling, een brug, het bos, wegdek dat beduidend minder goed is dan aan de Nederlandse zijde van de grens, en een flinke wijziging in verkeersregels waar een stukje gewenning bij komt kijken. Voor een ieder die vaak de grens passeert en dit stukje weg kent niet echt een probleem, voor Nederlanders die hier niet vaak rijden en bij het bord Duitsland denken: Mooi, nu kan het gas er vol op kan dat soms wel problematisch worden. Maar goed, dan kom je wellicht al meer op het terrein van verkeerspsychologie en hoe de weggebruiker dit stuk wegen en de overgang van de Nederlandse A12 naar de Duitse A3 beleeft.duikgek89 schreef: ↑ma 27 mar 2023, 22:44In principe is het zicht genoeg om 170-180 te rijden, met meer dan dat wacht ik tot na het bos. Richting NL zie je de grens van zover af liggen dat je ook vanaf 220 nauwelijks moet remmen maar kunt laten uitrollen; hooguit bij deiets corrigeren (of iets meer remmen als je dacht dat de pit-limiter op de echte grens pas aan moest).
De andere kant op is het ook voor mij gevoelsmatig minder een probleem, dat ben ik met je eens.
In principe ben ik het niet oneens met je, maar elke wegbeheerder draagt wel een verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat de weg zo veilig mogelijk is voor elke weggebruiker. Je houdt rekening met de verkeersregels en de locatiespecifieke omstandigheden. Ik zeg niet dat er per se iets aan de weg moet veranderen, maar of het verstandig is dat dit eerste stukje al vrij is van een Vmax... Ik kom er misschien niet zo vaak langs als jij, maar vermoedelijk wel vaker dan de meeste anderen op dit forum en ik ken het ook goed. Mijn persoonlijke mening is dat het niet verkeerd zou zijn om hier een kleine tussenstap in te bouwen met Vmax 130 voor de eerste paar km door het bos. In ieder geval in de richting Oberhausen. Vooropgesteld: ik gun iedereen die zo hard wil rijden als dat kan die vrijheid, als de weg er geschikt voor is. Wat betreft dit specifieke stukje weg van zo'n 4 km ben ik persoonlijk van mening dat er een paar zaken zijn die de weg hier suboptimaal maken en waarbij je je zou moeten afvragen of Freie Fahrt hier gelijk vanaf de grens zou moeten kunnen, of dat het beter is er eventjes mee te wachten.Verder lijkt het me niet de verantwoordelijkheid van de Duitse overheid om Nederlanders aan/met een normale snelwegsnelheid te moeten laten wennen
Dit is een wat andere discussie. Ik ben het met je eens dat de maximumsnelheid in Nederland ook overdag best terug kan naar 130, maar ik denk dat ook in die situatie een kleine maatregel aan de Duitse zijde van de grens niet verkeerd zou zijn.en ik geloof ook niet dat die 2 minuten echt verschil maken. Het is de Nederlandse overheid die op snelwegen een OWN-bubeko snelheid doordramt; schaf die bullshit gewoon af. En daarna misschien een idee om met de rest van het betuttelen ook te kappen; de laatste statistieken die op het forum ergens voorbij kwamen bevestigen niet dat het werkt, terwijl de rijvaardigheid slechter en slechter blijkt te worden.