Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Moderator: Moderatoren

duikgek89
2x3 autosnelweg

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door duikgek89 » wo 29 mar 2023, 19:21

janneman schreef: wo 29 mar 2023, 19:07 Er zijn nogal wat handelingen die zijn ingevoerd en uiteindelijk een eigen leven zijn gaan leiden.
Ik bedoel met name op weefstroken komende van de rechterbaan en dan voorrang verwachtend en of nemend op verkeer wat daar al rijdt.
Ook tijdens invoegen verwachten dat verkeer op de rijbaan even naar links gaat om ruimte te maken.
Gebeurt dat dan niet dan volgen er sancties..
Degene die invoegt moet voorrang verlenen. Degene die op de rechter doorgaande rijstrook onderweg is hoeft geen ruimte te maken en mag dat zelfs alleen maar doen als deze ook voorrang geeft aan de bestuurders een strook verder.

Nou vraag ik me ook af, hoe er dan gereageerd wordt door sommigen hier in dit topic als ik met 100 gps een personenauto inhaal die wat langzamer gaat.
Gaat men dan vlak achter mij hangen en bumperkleven? Of gaat men dan met lichten seinen?
Normaal is volgens mij dat men dan even wacht tot ik klaar ben met inhalen en dat ik dan naar rechts ga als dat veilig en mogelijk is.
En niet de voorbumper bijna van de door mij ingehaalde auto er bijna afrijd..
En niet normaal is dan na mij ingehaald te hebben vlak voor mij naar rechts te gaan en te remmen en gebaren van ongenoegen maken.
Eigen rechter spelen is altijd fout, hoe geïrriteerd men ook is.
Wat dat aangaat is het in Dld. echt beter gesteld met het gedrag.
Ook op de A3 in Dld. waar we met enige regelmaat gebruik van maken, zowel met als zonder caravan.
Hoe verwacht je hier nu een zinnig en sluitend antwoord op? Er spelen een aantal dingen mee die veel belangrijker zijn dan exact 100 op de GPS rijden....
- Heb je voorrang gegeven bij het wisselen van rijstrook voor je inhaalactie?
- Wat is het snelheidsverschil met de ingehaalde auto?
- Hoe druk is het?

Als je heel vaak acties hebt dat men naar je seint, extreem kleeft, je afsnijdt, op de remmen gaat staan voor je neus,... Tsja, misschien doe je dan wel iets wat dat uitlokt... Mensen die niet zo reageren kunnen echter ook geïrriteerd zijn of gehinderd worden. Ik haal dergelijke streken niet uit, maar ik kan me wel degelijk aan je storen als je met strak 100 een eeuwigheid nodig hebt om een auto in te halen die 99 rijdt...

Is het nou echt zo moeilijk om een beetje om je heen te kijken en een ander ook ruimte te gunnen? Om in plaats van eigen gelijk en gemak te forceren en verder lak aan iedereen te hebben, ook een beetje te kijken of je het anderen makkelijk kan maken? Iedereen zit maar vanuit zijn eigen "ikke ikke ikke" op anderen te hakken zonder eigen fouten te willen zien...

janneman
woonerf

Bericht door janneman » wo 29 mar 2023, 20:14

Je kunt het ook omdraaien.
Ik lok niets uit omdat ik daar zelf een grote hekel aan heb, uitgelokt worden.
Ik zoek het dan ook niet op, ga het liever uit de weg.
Mijn rijgedrag kan ik omschrijven als rustig, defensief en anticiperend.
Die omschrijving kreeg ik van een rijinstructeur toen ik moest “afrijden” om met een busje verstandelijk gehandicapten te mogen rijden.
En dat zou inderdaad reacties kunnen uitlokken, echter zie ik dat niet als mijn probleem.
Nu is het niet zo dat het dagelijks gebeurt hoor.
Het valt mij alleen op dat het om mij heen regelmatig gebeurt.
En dan denk ik als ik weer zoiets zie: waar zijn ze in vredesnaam mee bezig?
Vandaar dat ik aansla als ik reacties als bovenstaande lees.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » wo 29 mar 2023, 20:23

duikgek89 schreef: wo 29 mar 2023, 19:06 ^^
Het zou interessant zijn de jurisprudentie daarop na te slaan. Ik vermoed dat het niet zwart-wit is, als jij een kleine snelheidsovertreding pleegt waarbij het snelheidsverschil beperkt blijft, zal dat hoogstwaarschijnlijk niet zo zwaar wegen. Kom jij met 200 aanstuiven, heb je volgens het RVV in principe nog steeds voorrang, maar je kunt niet verwachten dat je die krijgt en mocht het fout gaan dan ga je nog een tijd op de blaren moeten zitten waarschijnlijk.
Snelheidslimieten zijn absoluut naar boven toe en relatief naar onder toe.

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » wo 29 mar 2023, 21:29

duikgek89 schreef: wo 29 mar 2023, 19:21 Als je heel vaak acties hebt dat men naar je seint, extreem kleeft, je afsnijdt, op de remmen gaat staan voor je neus,... Tsja, misschien doe je dan wel iets wat dat uitlokt... Mensen die niet zo reageren kunnen echter ook geïrriteerd zijn of gehinderd worden. Ik haal dergelijke streken niet uit, maar ik kan me wel degelijk aan je storen als je met strak 100 een eeuwigheid nodig hebt om een auto in te halen die 99 rijdt...

Is het nou echt zo moeilijk om een beetje om je heen te kijken en een ander ook ruimte te gunnen? Om in plaats van eigen gelijk en gemak te forceren en verder lak aan iedereen te hebben, ook een beetje te kijken of je het anderen makkelijk kan maken? Iedereen zit maar vanuit zijn eigen "ikke ikke ikke" op anderen te hakken zonder eigen fouten te willen zien...
Het is een irritatiefactor wat in Nederland bij mij veel meer speelt dan in het buitenland. In Nederland is men sinds de invoering van 100 km/u op de snelweg enorm vertrut aan het rijden heb ik de indruk. Even gauw de auto ervoor smijten, 3 keer knipperen als heilige graal zien en hem ervoor smijten... het zijn fenomenen die ik in het buitenland toch echt veel minder zie dan in Nederland en of je nou in de randstad zit, in Limburg of in Groningen, overal is het hetzelfde merk ik wel. Nou heb ik zelf 6 jaar geleden dat roze plaatje al gehaald (boehoe pas 6 jaar geleden feut (maar ondertussen wel meer dan een miljoen kilometer erop zitten door onder andere werk en vakantiereizen naar het buitenland dus ik denk dat ik wel van mezelf mag spreken dat ik weet waar ik het over heb)) maar mijn broertje zit nu in de laatste fase van het halen van zijn rijbewijs. Hij heeft een aantal keer in de avond gereden met 130 maar ik denk dat het bij hem langer gaat duren voor hij in Duitsland kan rijden dan ik. Puur omdat hij de 100-mentaliteit heeft aangeleerd en ik vrees dat er zo nog veel meer beginnend bestuurders zullen zijn.
janneman schreef: wo 29 mar 2023, 20:14 Je kunt het ook omdraaien.
Ik lok niets uit omdat ik daar zelf een grote hekel aan heb, uitgelokt worden.
Dat vind jij, een ander die achter jou zit kan juist vinden dat je het wél uitlokt.
janneman schreef: wo 29 mar 2023, 20:14 Ik zoek het dan ook niet op, ga het liever uit de weg.
Dat vind jij, een ander die achter jou zit kan juist vinden dat je het wél opzoekt.
janneman schreef: wo 29 mar 2023, 20:14 Mijn rijgedrag kan ik omschrijven als rustig, defensief en anticiperend.
Dat vind jij, een ander die achter jou zit kan juist vinden dat je langzaam, niet kijkend en asociaal rijdt.

Ik denk dat de boodschap wel duidelijk is. Niemand rijdt volmaakt en perfect maar rijden is meer dan ikke ikke ikke. Het is een samenspel van begrip en regels en daar is niet iedereen perfect in maar samen moet je er tóch uit komen en daar heeft iedereen wat in te leren. Ook jij en ik.
Svenlo

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 30 mar 2023, 10:16

sven_engelen schreef: wo 29 mar 2023, 21:29 Nou heb ik zelf 6 jaar geleden dat roze plaatje al gehaald (boehoe pas 6 jaar geleden feut (maar ondertussen wel meer dan een miljoen kilometer erop zitten door onder andere werk en vakantiereizen naar het buitenland dus ik denk dat ik wel van mezelf mag spreken dat ik weet waar ik het over heb))
In zes jaar tijd meer dan een miljoen op de teller? Dat is 25 keer de aarde rond.

Da's ongeveer 15.000 km per maand, ofwel 500 km per dag. Elke dag, ook in het weekend. Zelfs voor iemand die fulltime koerier zou zijn lijkt me dat veel.

Een ton lijkt me logischer, twee ton zou ook best kunnen en zelfs drie ton is wel mogelijk, maar een miljoen? Hoe dan?

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » do 30 mar 2023, 12:12

^^ ik ben ook het woord Half vergeten. 😅 Voor A-Z alleen al heb ik 3 ton op zitten
Svenlo

jdb2
verkeersader

Bericht door jdb2 » do 30 mar 2023, 19:06

Ik volg op Autoweek de rubriek Klokje Rond en ik schrik er soms van hoeveel kilometers mensen bij elkaar kunnen rijden met woon-werk verkeer. :schrikreactie:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 30 mar 2023, 19:10

En de auto's die bij Klokje Rond komen zijn doorgaans privéauto's, dus niet een leaseauto. Als je omrekent wat dat kost aan afschrijving, brandstof en onderhoud... En dan zijn er nog best veel mensen die geen of een hele lage kilometervergoeding krijgen, en dus serieus geld kwijt zijn per maand aan reiskosten. En dat zijn vaak de minder goed betaalde banen.

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » vr 31 mar 2023, 8:32

jdb2 schreef: do 30 mar 2023, 19:06 Ik volg op Autoweek de rubriek Klokje Rond en ik schrik er soms van hoeveel kilometers mensen bij elkaar kunnen rijden met woon-werk verkeer. :schrikreactie:
Ik mag er ook graag naar kijken. Maar ik schrik ook van in hoe soms zo'n slechte staat zo'n auto is. En de bewoordingen van Joep over het algemeen "Frikandel van een auto", DNA resten op het stuur" zijn soms hilarisch, maar de ondertoon serieus.

Ik heb zelf in 2018 een Opel Vectra gekocht. Hij is van 2006 en toen deze in mijn bezit kwam stond er net 137k op. Nu staat er 226,5k op. Dat is toch 89,5k in 5 jaar. Nog een paar kilometer wandelen en mocht Klokje Rond nog bestaan, misschien dat ik hem er ook wel voor aanmeld.

Maar goed, even :offtopic:
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » vr 31 mar 2023, 16:18

jdb2 schreef: do 30 mar 2023, 19:06 Ik volg op Autoweek de rubriek Klokje Rond en ik schrik er soms van hoeveel kilometers mensen bij elkaar kunnen rijden met woon-werk verkeer. :schrikreactie:
Van lange stukken snelweg wordt de auto minder snel oud dan van veel korte stukjes. Om weer terug on-topic te komen. De meeste auto's zijn, mits je langdurig met je auto wilt doen, helemaal niet geschikt om lange stukken op hoge snelheid (>130km/u) te rijden.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » vr 31 mar 2023, 16:25

nederland24 schreef: vr 31 mar 2023, 16:18De meeste auto's zijn, mits je langdurig met je auto wilt doen, helemaal niet geschikt om lange stukken op hoge snelheid (>130km/u) te rijden.
Bron / onderbouwing?

wellproc
woonerf

Bericht door wellproc » vr 31 mar 2023, 17:18

nederland24 schreef: vr 31 mar 2023, 16:18 Van lange stukken snelweg wordt de auto minder snel oud dan van veel korte stukjes. Om weer terug on-topic te komen. De meeste auto's zijn, mits je langdurig met je auto wilt doen, helemaal niet geschikt om lange stukken op hoge snelheid (>130km/u) te rijden.
:s Hoe kom je daarbij?
Tegenwoordig zijn de motoren verkleind (gedownsized is geen Nederlands toch? :D), waardoor ze zuiniger zijn in wisselend verkeer (stad, lokaal, regionaal, snelweg). Maar de oudere motoren die groter waren hadden toch echt vaak een lager verbruik op hogere snelheden.
Dat is dus een lager verbruik in verhouding met de huidige motoren op hogere snelheid. (En dus niet absoluut, volgens mij is de meest efficiënte snelheid rond de 90 km/h.)

Maw: als je met een moderne auto harder rijdt (>130 km/h zoals jij aangeeft), dan heb je minder voordeel van de verkleining en de zuinigheidstechnieken. Je hebt zelfs een nadeel: de motor wordt zwaarder belast in vergelijking met een grotere motor (zoals in veel oudere auto's).
En daar zit volgens mij de crux: jouw stelling 'helemaal niet geschikt om lange stukken op hoge snelheid' gaat niet op voor een auto met een fatsoenlijke motor. Het gaat wellicht wel op voor een auto met een spaarmotortje (3-cilinder koffiemolentjes van tegenwoordig). Maar dat verschil zit m niet alleen (of vooral) in de snelheid, maar in de robuustheid van de hele motor.

Bijvoorbeeld: een nieuwe 1.2 3-cilinder van PSA blijkt heel snel te slijten. Er zijn genoeg verhalen bekend om te weten dat je je al zorgen mag gaan maken over ernstige slijtage bij 125.000 km of hoger. Toch levert zo'n motortje voldoende vermogen om flink door te rijden en is het lekker zuinig in de statistieken.
Bij een bijvoorbeeld oude 3.0 V6 van PSA (die ik toevallig ken, vandaar het voorbeeld), was na 150.000 km de motor nog als nieuw. En daar was lekker mee doorgereden. Die was nog lang niet op en reed op hogere snelheid echt zuiniger dan het 1.2 blokje van tegenwoordig. Maar als geheel was die motor veel onzuiniger en duurder in gebruik.
Wat je dus zou moeten vergelijken (en dat is best lastig zonder harde getallen) is de TCO (total cost of ownership) van twee auto's. En dan vanaf bouw t/m sloop. Dan blijkt dat een onzuinige en/of oudere auto vaak een lagere TCO heeft, want hij gaat veel langer mee.
De nieuwere auto's zijn dan wel goed afgestemd op duurzaamheidswensen en allerlei wetgeving daaromtrent, maar dat wil niet zeggen dat je er langer mee kunt doen. Ook niet op lagere snelheden. Het is in feite een inferieur product.

Dus: auto's zijn prima geschikt om lange stukken op hogere snelheid te rijden. Welke motor je hebt maakt daarbij het meeste uit. En niet de snelheid.

En nog een ander argument tegen jouw stelling: in mijn eigen auto was de motor vervuild geraakt met verkeer in NL (veel ritjes van ordegrootte 30 minuten/50 km; enkele ritjes van 1 a 2 uur/200 km). Volgens de dealer moest ik vooral meer gas geven (dus minder 'het nieuwe rijden' toepassen). Op vakantie naar CH gegaan, in DE lekker 150 a 160 gereden (heen- en terug). Resultaat was een lager gemiddeld verbruik dan wat ik in NL met dagelijks verkeer realiseer. En nog belangrijker: de vervelende loop van de motor was verdwenen. Gewoon lekker opstoken en schoonbranden dus. Laat die motor maar werken (als hij warm is). Het is beter voor de motor en beter voor je portemonnee :woop:.

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » vr 31 mar 2023, 17:20

^^ Ik herken je verhaal hierin wel.

Kort gezegd : Een driepoter in een relafief zware auto is gewoonweg eerder op.
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

brytje008
verkeersader

Bericht door brytje008 » vr 31 mar 2023, 18:40

wellproc schreef: vr 31 mar 2023, 17:18 Gewoon lekker opstoken en schoonbranden dus. Laat die motor maar werken (als hij warm is). Het is beter voor de motor en beter voor je portemonnee :woop:.
Ik merkte dat ook altijd aan mijn auto (nu niet meer met 477k op de teller :lol: ) Dat als ik een grote rit had gedaan, werd me auto een stuk feller op het gas, vooral ook tijdens die grote rit. Af en toe schoonbranden is gewoon goed. Sowieso blijft je auto veel langer goed met veel gebruik. Ik heb bijv. nog de orginele uitlaat eronder van 24 jaar oud, oke het is ook Toyota, dus dat scheelt uiteraard ook al.
Touren is rough so you got to be tough

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » vr 31 mar 2023, 19:32

Uitlaten roesten of scheuren al meer dan 20 jaar amper meer door, Toyota of niet. Tenzij je altijd in de pekel rijdt en nooit eens de boel laat kuisen onderaan in de carwash zijn uitlaten ondertussen zodanig goed geworden dat je geen problemen zal krijgen.

Voor de rest is de Italiaanse tuning waar jullie het over hebben niet alleen beter voor je auto, maar ook voor het milieu, want duurzamer.

omNOMNOMNOM
stadsweg

Bericht door omNOMNOMNOM » vr 31 mar 2023, 23:00

^^
Bij m'n Volvo C30 was hij afgelopen zomer nochtans finaal doorgerot, vond ik wel rap voor een auto van 15 jaar oud. Ik rijd wel niet zoveel, heeft pas 130.000 op de teller en ik rijd er grofweg 8000 bij per jaar. Wanneer ik rijd is het wel altijd meer dan 100 kilometer, maar verder staat hij altijd buiten, vaak meer dan een maand aan een stuk.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 31 mar 2023, 23:03

Het verhaal was altijd dat mensen die relatief weinig rijden sneller een verrotte uitlaat hebben, omdat het vocht dan minder vaak verdampt door de vaker lage bedrijfstemperatuur, en je daardoor dus roest krijgt. Als je elke dag veel snelwegkilometers maakt kan je dan veel langer met een uitlaat doen.

Ik weet niet of dit nog steeds zo is, veel van die auto-wijsheden zijn gebaseerd op best wel oude ervaringen ondertussen. Een auto uit 1995 is anders dan een auto uit 2010.

Vroeger hoorde ik wel eens verhalen over de 'choke', nou hoe lang hebben auto's dat al wel niet meer...

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » vr 31 mar 2023, 23:59

^^ Dat kan best nog kloppen hoor, uitlaten zijn nog steeds waaibomenstaal.

jdb2
verkeersader

Bericht door jdb2 » za 01 apr 2023, 11:11

Chris schreef: do 30 mar 2023, 19:10 En de auto's die bij Klokje Rond komen zijn doorgaans privéauto's, dus niet een leaseauto.
Ik denk dat leaseauto's die kilometrages niet eens halen door de rijstijl van de gemiddelde leaserijder. Als ik sommigen met hun koude diesel in de winter zie wegrijden van de parking alsof iemand het startschot heeft gegeven voor een rallystage... Je zou toch enige mechanische sympathie mogen tonen als je dat motorgeluid hoort.
Dat zal wel het verschil zijn wanneer iets wel en niet iemands eigendom is.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » za 01 apr 2023, 11:16

^^
De snelste auto's op aarde zijn huurauto's; leasewagens staan op plek 2.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » za 01 apr 2023, 11:37

Tjonge, wat een vooroordelen weer. Er zijn ook genoeg leaserijders die netjes met het hen ter beschikking gestelde voertuig om gaan.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » za 01 apr 2023, 11:39

Inderdaad. Ondergetekende verzorgt zijn zakelijke auto al ware het zijn eigen auto. En zo zijn er veel.

Zo kunnen we over ieder soort mens en elk merk auto van alles roepen.
Enne gojje mins blieft altied leave.

jdb2
verkeersader

Bericht door jdb2 » za 01 apr 2023, 11:47

Ik mag toch wel veralgemenen over collega's? ;)
Laatst gewijzigd door jdb2 op zo 02 apr 2023, 10:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » za 01 apr 2023, 16:36

Chris schreef: vr 31 mar 2023, 23:03 Het verhaal was altijd dat mensen die relatief weinig rijden sneller een verrotte uitlaat hebben, omdat het vocht dan minder vaak verdampt door de vaker lage bedrijfstemperatuur, en je daardoor dus roest krijgt. Als je elke dag veel snelwegkilometers maakt kan je dan veel langer met een uitlaat doen.

(..)
Precies, zal echt nog wel gelden, zeker met al die dure milieutechnieken die er onder de auto zitten tegenwoordig (katalysatoren, filters). Het zal toch aansluiting op de pijp moeten hebben en dus roestgevoelig op termijn.

Ik heb het ooit meegemaakt.. mét een auto die veel stilgestaan had (lage kilometerstand, één van de redenen om tot aankoop over te gaan..) veel snelwegkilometers gaan maken.. Binnen enkele maanden kon er 600 euro uitgegeven worden aan een nieuw uitlaatsysteem, vanaf de kat, vanwege roestgaten.. De slechte plekken waren zogezegd doorgebrand door de hoge temperaturen dan dat die uitlaat al die jaren gewend was.

Uiteindelijk geldt voor een auto hetzelfde als voor mensen: blijf in beweging, dan houdt je het het langst vol. ;)

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » za 01 apr 2023, 21:31

waldo79 schreef: za 01 apr 2023, 11:37 Tjonge, wat een vooroordelen weer. Er zijn ook genoeg leaserijders die netjes met het hen ter beschikking gestelde voertuig om gaan.
Het eerste deel is een quote van Jeremy Clarkson, zou het niet te letterlijk nemen.

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » zo 02 apr 2023, 8:49

Don't be gentle, it's a rental.

etc.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

omNOMNOMNOM
stadsweg

Bericht door omNOMNOMNOM » zo 09 apr 2023, 23:32

Ik kwam dit opvallende bericht tegen in het Belgische nieuws:

Zaakvoerder stuurt knokploeg naar stakende chauffeurs die vrachtwagens blokkeren in Duitsland
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/04/09 ... duitsland/
Op een parking in Darmstadt in Duitsland blokkeren zo'n 75 buitenlandse chauffeurs al ruim een week hun vrachtwagens. Ze voeren actie omdat ze intussen meer dan een maand geen loon ontvingen en klagen de slechte omstandigheden aan waarin ze moeten werken. Hun Poolse werkgever stuurde een “knokploeg” naar de parking om de vrachtwagens vrij te maken, waarop de Duitse politie tussenbeide is moeten komen.
Het zou gaan om Gräfenhausen-Ost en/of -West aan de A5.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » di 11 apr 2023, 21:59

^^ Klopt. Die taferelen hebben zich afgespeeld op Rasthof Gräfenhausen West langs de A5 tussen Frankfurt en Darmstadt. Het knokploeg volk is weer weg, de chauffeurs zeggen er te blijven tot ze hun geld krijgen...

https://www.hessenschau.de/panorama/ras ... k-104.html

Er staat bij dat de getroffen chauffeurs vooral uit Georgië en Oezbekistan komen.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » di 11 apr 2023, 23:00

^^ Als ik even doorklik, meldt jou bron dat het ook in NL gebeurt. Ik heb alleen nog nergens stakende chauffeurs gezien.

Wat mis ik?

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » za 15 apr 2023, 18:19

Afgelopen week weer eens naar Nederland gereden. Ik dacht, laat ik er actueel maar weer eens een reisverslag van maken:

Op de heenweg (zaterdag) was het makkelijk via de A5, A67 en A3. De A5 was tussen Dreieck Neuenburg (Franse A36) en Offenburg, waar het 2x3 deel begint, enorm druk en irritant rijden. Daarna schoot het van ouds tot Walldorf heerlijk op, vooral omdat er nu op dit stuk geen wegwerkzaamheden meer zijn. Bij Walldorf ervoor gekozen om de A5 langs Heidelberg te nemen, omdat je via de A6 en A67 nog steeds niet bij het Darmstädter Dreieck af kunt slaan. Mocht er een file op de A5 staan, dan loont zich natuurlijk wel de omweg via het Frankfurter Kreuz, maar normaliter helaas niet.

Vanaf het Darmstädter Kreuz was de A67 tamelijk rustig. De A3 had vervolgens best wat verkeer, maar reed tot de wegwerkzaamheden ten noorden van het Siebengebirge ook prima door. En ook verder langs Köln, Düsseldorf en Oberhausen geen problemen. Zelfs voor de wegwerkzaamheden bij Hamminkeln geen enkele file. Zo vaak kom ik Köln, Düsseldorf en het Ruhrgebied op de A3 niet ongeschonden voorbij.

Op de terugweg (woensdag) was het helaas andere koek. Op de A3 stond het in beide rijrichtingen voor de wegwerkzaamheden bij Hamminkeln volledig vast. Gelukkig kwam ik via Bocholt Duitsland binnen, dus kon bij Hamminkeln makkelijk invoegen, omdat je daar de file in oostelijke richting volledig over slaat. Vervolgens verliep het verkeer bij Dinslaken weer stroperig en werd er +10 minuten vertraging tussen Kreuz Oberhausen en Oberhausen-West gemeld. Dus via de A516 en A42 gereden. Nou ja, dan sta je dus ook kort vast, waar de autosnelwegstatus eindigd, maar gelukkig slechts 2-3 minuten. Of de omweg zich echt geloond had, weet ik niet, maar het viel mee.

Vervolgens weer een korte file voor de wegwerkzaamheden bij Kreuz Kaiserberg. En daarna weer een flinke file ten zuiden van Dreieck Langenfeld. Dus daar maar de A542 en A59 langs Langenfeld genomen. Om verder fileleed rond Frankfurt en Karlsruhe te besparen, vanaf Leverkusen-West de A1 op richting Euskirchen en Trier. Dat reed prima door en eenmaal ten zuidwesten van Kreuz Bliesheim (A61) was het tot Blankenheim heerlijk rustig tot uitgestorven.

Vanaf het einde van de A1 bij Blankenheim binnendoor verder langs Ahrdorf en Nohn naar Boxberg ten westen van Kelberg. Alleen op het eerste stuk OWN tot Ahrdorf reden een paar vrachtwagens, daarna waren de lokale wegen enorm rustig en kon je prima inhalen. Ten westen van Boxberg en Kelberg weer de uitgestorven A1 op. Ook ten zuiden van Dreieck Vulkaneifel rijdt hier enorm weinig verkeer, ook vrachtverkeer is er maar weinig, waardoor je op dit stuk 2x2 prima door kan rijden. Eerst ten zuiden van Dreieck Moseltal was het tot Dreieck Nonnweiler wat drukker en ook een flink lange "Baustelle" van ruim 8 km. Eenmaal voorbij Nonnweiler was het weer rustig.

Nadat ik de laatste keer vanaf Kreuz Saarbrücken rechtdoor via de A1 de stad ben binnengereden, koos ik er dit keer weer voor om via de A8 en A623 de comfortabele route met minder OWN te nemen. Nou ja, echt gelukkig was ik met deze keuze niet. De A1 is ten zuiden van Kreuz Saarbrücken tot het einde van de snelweg bij het stadsdeel Rastpfuhl nog een echte volwaardige autosnelweg, veelal met Vmax 120 of zelfs 'onbeperkt'. De A623 heeft echter een smal profiel, en slechts een Vmax van 100 km/h. Bovendien moet je 2x extra van snelweg wisselen. Daarvoor hoef je via de A623 amper door de stad Saarbrücken te rijden en heb je slechts twee verkeerslichten, alvorens je over de Saar de A620 op kunt rijden.

De volgende keer zal ik wel goed op de navigatie letten. Is het stukje B268 tussen de A1 en A620 oranje of groen, zal ik wel weer via de A1 rijden. Is het daar rood of donkerood, dan is de optie via de A8 en A623 beter.

Bij de afrit naar Sarreguemines bij Saarbrücken-Güdingen stond het verkeer al op de vluchtstrook van de A620 stil. Eerst dacht ik "oeps" had ik maar via de Franse kant gereden, maar even later rolde het verkeer weer en zaten we zo op de B51 richting Frankrijk. Het verkeerslicht bij deze afrit had een enorm lange groenfase, zodat het verkeer goed kon wegstromen. Helaas schoot het op de B51 niet zo op, omdat een paar auto's voor ons een Fransman maar 50 reed, daar waar 70 of 100 was toegestaan. :roll:

Eenmaal in Frankrijk kan je meteen de N61 als Voie Expresse oprijden. Dat gaat lekker snel tot de A4 en ook de A4 was tot Hagenau heerlijk rustig. In de tegenrichting reed er wel aanzienlijk meer verkeer. Echt drukker werd het weer ten zuiden van Duppigheim, waar de A335 in de tolvrije A35 overgaat. Vooral tussen Sélestat en Mulhouse was het best druk, daarna weer rustiger tot de grensovergang St. Louis bij Basel.

Al vanaf Colmar had ik een Zwitserse radiozender aan staan en helaas de navigatie niet geactiveerd. Daar werden meerdere files door heel Zwitserland gemeld, maar Basel werd niet genoemd. Mooi dacht ik, dan kan ik de omweg via het hoekje Duitsland langs Lörrach besparen. Foute boel. Vanaf Verzweigung Wiese stond het op de A2 door Basel muurvast. Dat verbeterde ook niet als we eenmaal Hagnau voorbij waren. Ook het hele 2x3 stuk tot Augst stond vast, hetgeen ons ruim 30 minuten vertraging opleverde. En de Zwitserse verkeersinformatie? Die vertikte het continu de file door Basel te vermelden. Van Zürich, via Gotthard, Chiasso tot Bern werd van alles genoemd, zelfs een 30 min wachttijd voor de Lötschbergtunnel, maar Basel? Niks van dat alles. Mijn les weer geleerd: Nooit, maar dan ook nooit in de ochtend of avondspits door Basel rijden, behalve als de navigatie aangeeft dat er echt geen file staat.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"