[A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door Snelwegfreak » vr 31 mar 2023, 22:30

Rijkswaterstaat heeft nooit intentie getoond haar geluidsschermen te wassen, dus ik deel die zorg.
Enne gojje mins blieft altied leave.

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » vr 31 mar 2023, 22:34

^^ ProRail heeft ook geen intentie om ook maar iets aan het schoonmaken van hun geluidsschermen te doen. Zie de beroerde, lees erg vieze, staat van de geluidsschermen op de Betuweroute. Kan er regelmatig van "genieten" als ik over de A-15 rij.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » vr 31 mar 2023, 22:36

PeterSchoeber schreef: vr 31 mar 2023, 22:28Maar door voor zal de weg wel afgesloten moeten worden dus dat wordt hem niet.
De wég?? Hooguit een rijstrook met een rijdende afzetting. En dat gebeurt een paar keer per jaar, dus dan zal er ook wel een borstelwagen met telescooparm mee kunnen rijden, vermoed ik.
Snelwegfreak schreef: vr 31 mar 2023, 22:30 Rijkswaterstaat heeft nooit intentie getoond haar geluidsschermen te wassen, dus ik deel die zorg.
Welles. Gebeurt ook gewoon.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » vr 31 mar 2023, 22:38

Ja, tijdens de duur van een DBFM, maar daarna is het klaar.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 31 mar 2023, 22:42

Tegenover de groei van dit soort areaal wordt nogal eens vergeten dat het budget voor beheer en onderhoud ook structureel omhoog moet.

Onlangs was er een rapport waaruit bleek dat Rijkswaterstaat van een heel groot deel van de geluidsschermen niet weet hoe oud ze zijn. Kennelijk werd dat soort informatie vroeger niet bijgehouden.

Als je ziet waar een as-built revisie tegenwoordig uit bestaat en in het verleden...

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » vr 31 mar 2023, 23:26

Snelwegfreak schreef: vr 31 mar 2023, 22:38 Ja, tijdens de duur van een DBFM, maar daarna is het klaar.
Dat is niet waar.

Glazen geluidschermen moeten gewoon worden gereinigd door de onderhoudsaannemer in sommige regio's.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » za 01 apr 2023, 7:32

PeterSchoeber schreef: vr 31 mar 2023, 22:28 ^^ Als ik dit zo zie dan ben ik bang dat eventuele proeven met zonnepanelen op de geluidsschermen geen suc6 gaan worden. Tenzij men zeer regelmatig de zonnepanelen gaat wassen. Maar door voor zal de weg wel afgesloten moeten worden dus dat wordt hem niet.
Zonnepanelen zijn gladder dan beton dus hebben minder last van aan groei algen e.d.

Vuile panelen gaan ten koste van de opbrengst dus er is een economische incentive om ze na verloop van tijd schoon te maken.

Om de panelen schoon te maken hoef je niet de hele weg af te sluiten. Hooguit de vluchtstrook en meest rechtse rijstrook. Bij een brede wet als de A2 is dat op een rustig moment in de week geen probleem.

De kosten zijn waarschijnlijk niet eens voor RWS maar voor de exploitant van het zonnepark.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 01 apr 2023, 11:49

Die kosten zijn er natuurlijk wel omdat voor de schoonmaakwerkzaamheden een deel van de snelweg moet worden afgesloten. Geldt voor het spoor natuurlijk ook: vervoerders houden er niet van als ze niet van de infrastructuur gebruik kunnen maken, enkel omdat er een paar mensen met water en zeepsop bij moeten.

Verder eens met de stelling dat er meer geld naar beheer en onderhoud van infrastructuur moet.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » za 01 apr 2023, 11:58

De overlast is niet veel groter dan bij maaien langs de snelweg.

Als RWS kosten moet maken dan lijkt me dat ze die op de exploitant zullen verhalen. Mogelijk is daarover al iets geregeld in de overeenkomst voor het gebruik van grond/taluds/etc. waar de panelen op worden geplaatst.

Wanneer voor evenementen wegen worden afgezet dan worden hiervoor doorgaans door de organisator partijen ingehuurd (of men heeft bekwame mankracht zelf in huis) die voor borden en afzettingen zorgen. Dan zijn er ook geen kosten voor de wegbeheerder, anders dan het beoordelen of een aanvraag kan worden toegekend en aan de juiste voorwaarden voldoet.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » za 01 apr 2023, 13:05

Attietattie schreef: vr 31 mar 2023, 23:26Dat is niet waar.

Glazen geluidschermen moeten gewoon worden gereinigd door de onderhoudsaannemer in sommige regio's.
Die langs de A37 bij Hollandscheveld lijkt één keer per 4 à 5 jaar een sponsje te krijgen, als ik Streetview terugkijk. Is dat een gebruikelijke frequentie?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

IIVQ
verkeersader

Bericht door IIVQ » za 01 apr 2023, 13:47

Dat is echt wel wat anders. Beton is een ruw materiaal, glas vrij glad. Het stof komt echt in de poriën van het beton, wat niet kan bij zonnepanelen.

Daarnaast zijn er robotglaswassers die zonnepanelen kunnen schoonmaken, vrij gebruikelijk bij grote zonneweiden. Dat lijkt me prima toe te passen op lange stukken geluidsscherm.

Het grootste probleem bij zonnepanelen is niet stof of vuil (dat glijdt er wel af bij regen) maar alg, dat zich redelijk vast kan hechten. Die wasrobots kunnen dat echter ook prima loskrijgen.

Overigens vind ik het wel mooi, de donkere wand. Sowieso ben ik fan van Beton Brut, maar dan alleen als er wel rekening gehouden wordt met vervuiling - het is lelijk als je grote schone vlakken met vuile strepen eronder hebt.

Edit: Reactie op Peter Schoeber. Sorry, ik had niet gezien dat er op de volgende pagina al een aantal reacties waren.
Laatst gewijzigd door IIVQ op za 01 apr 2023, 13:51, 2 keer totaal gewijzigd.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » za 01 apr 2023, 13:48

Kaaiman schreef: za 01 apr 2023, 13:05
Attietattie schreef: vr 31 mar 2023, 23:26Dat is niet waar.

Die langs de A37 bij Hollandscheveld lijkt één keer per 4 à 5 jaar een sponsje te krijgen, als ik Streetview terugkijk. Is dat een gebruikelijke frequentie?
Nee. Áls het in het onderhoudscontract staat, zou dat bij mijn weten jaarlijks moeten gebeuren.

Dit is overigens iets anders dan het verwijderen van graffiti.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » za 01 apr 2023, 13:52

Vinny schreef: za 01 apr 2023, 11:49Verder eens met de stelling dat er meer geld naar beheer en onderhoud van infrastructuur moet.
Grappig dat je dat opmerkt. Van de week hoorde ik op de radio dat de politiek heeft geconcludeerd dat tegenwoordig bijna heel het 'infrastructuurbudget' naar onderhoud gaat en er nauwelijks meer verbreed/gerealiseerd wordt. ;)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 01 apr 2023, 13:54

Attietattie schreef: za 01 apr 2023, 13:48 Dit is overigens iets anders dan het verwijderen van graffiti.
Graffiti ontbreekt opvallend genoeg wel op dit geluidsscherm. In andere landen zouden dit soort schermen er compleet onder zitten. Maar je ziet ook niet echt plekken waar ze het verwijderd hebben.

Voor graffiti geldt vaak een soort beeldkwaliteitseis, afhankelijk van wat er op staat. Aanstootgevende uitingen moeten vaak direct verwijderd worden, maar meer onschuldige graffiti mag vaak langer blijven staan. Al zie je sowieso niet giga veel graffiti langs de autosnelwegen in vergelijking met langs de spoorwegen.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » za 01 apr 2023, 14:18

IIVQ schreef: za 01 apr 2023, 13:47
Overigens vind ik het wel mooi, de donkere wand. Sowieso ben ik fan van Beton Brut, maar dan alleen als er wel rekening gehouden wordt met vervuiling - het is lelijk als je grote schone vlakken met vuile strepen eronder hebt.
Ik ben het hier wel mee eens. Het is een utopie om te geloven dat elk kunstwerk er zo fris lichtgrijs uit blijft zien zoals het beton nieuw uit de fabriek komt.

Een beetje hetzelfde als mensen die een schutting of vlonder in hun tuin bouwen van een duurzaam materiaal (hardhout of lariks) om het vervolgens elk jaar in de olie te zetten om het er maar als nieuw uit te laten zien. Dat materiaal door weersomstandigheden verkleurt is nu eenmaal een kenmerk. Dat ga je bij beton alleen tegengaan met intensief spuiten al dan niet in combinatie met milieubelastende coatings terwijl het voor de duurzaamheid van het product weinig toevoegt.

Ga voor de grap eens door België rijden, daar is alles van beton grauwbruin. Dan wordt het hier kennelijk beter onderhouden.

Overigens lijkt het me wel interessant bij de vele wanden, tunnels en viaducten die tegenwoordig met structuurtjes worden uitgevoerd om alleen delen van die patronen schoon te maken zodat de tekening nog beter zichtbaar wordt dan bij oplevering ;)

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » za 01 apr 2023, 14:34

^^
Eens hoor, dat donkere beton kan prima. Het wordt wel ergerlijk als glazen schermen helemaal vol graffiti en vuil zitten zodat het nut van het glas volledig verdwenen is. Is te zien op de N2 bij Veldhoven, ik denk dat die sinds de bouw nooit zijn gereinigd.

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » za 01 apr 2023, 15:01

Heb ook het idee dat er tegenwoordig veel meer geld aan franje wordt uitgegeven dan vroeger, als voorbeeld dat trekvogelpatroon op de geluidswanden hier op de A2. Maar ook al die sierlijstjes aan viaducten of die houten latten als afwerking langs de nieuwe verdiepte N206. Ziet er de eerste paar jaar nog mooi uit. Maar na tien vijftien jaar?

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » za 01 apr 2023, 16:10

^^ dat is het ook, bij het ontwerp / aanleg heeft men bedacht dat het trekvogelpatroon op de geluidswand hoort bij het hele concept van de verbreding én inpassing in de omgeving (lees: de natuur in de polder) waar ook de snelheid (ook ivm omwonenden natuurlijk) en het lichtplan onderdeel van zijn. Dán vind ik ook dat je het patroon in de geluidswand zichtbaar moet houden. Net zoals men aan de kant van Maarssen de begroeïng in toom houdt. Ik kon mij de eerste jaren ergeren aan de takken die tussen de panelen door kwamen doordat het struikgewas aan de slootzijde van het geluidsscherm weelderig was gaan groeien. Destijds hebben ze die panelen ook eens afgespoten / afgestraald.. maar dat is niet met een rechte lijn gebeurd. Zie je dus ook , schots en scheef beginpunt van de banen. :(

Mooi schoon en strak houden, die geluidsschermen, naar mijn mening. Dat hoort bij wat men beoogd met de A2 en de inpassing.

Ik kan mij ook ergeren aan betonnen balkons die dan smurrie hebben die uit de montagepunten van de reling loopt. Om de paar jaar gevelreiniging inroepen lijkt mij dan logisch.

IIVQ
verkeersader

Bericht door IIVQ » za 01 apr 2023, 17:58

Ach. Onze bijlmerflat is wit geschilderd en die wordt eens in de 11 jaar gereinigd en geverfd. Het ziet er duidelijk fris uit, maar niet echt dat het oude zo erg was.
Een flat verder is kaal beton met coating maar dat ziet er na een aantal jaar heel vaal uit, met strepen overal waar meer water loopt (de ruitjes in de balkons vooral, maar ook overal waar het beton gerepareerd is) en dat ziet er niet uit. Ik moet er op uitkijken. In de volle zon heeft het nog wat maar met grauw weer is het echt een lelijk en donker blok.

Omgekeerd: het gebouw van het COVRA (kernafvalopslag) in Borssele is oranjegeel geschilderd, en het is de bedoeling dat bij elke schilderbeurt, het geschilderd wordt in de gemiddelde (verbleekte) kleur die het gebouw dan heeft, totdat het over 100 jaar vrijwel wit is. Dat als verwijzing naar de verminderende straling van het daar opgeslagen afval (ondanks dat die niet afneemt, omdat er steeds nieuw afval in het gebouw komt). Daar is dus wel nagedacht over wat er gebeurt in de loop der tijd.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » za 01 apr 2023, 20:46

PeterSchoeber schreef: vr 31 mar 2023, 22:28 Als ik dit zo zie dan ben ik bang dat eventuele proeven met zonnepanelen op de geluidsschermen geen suc6 gaan worden.
Tenzij de zonnepanelen aan de "achterkant" van de schermen hangen. :)
(Ik neem aan dat de achterkant van dit scherm lang zo zwart niet is. Ik weet trouwens niet of daar genoeg zon komt.)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » vr 07 apr 2023, 20:07

Volgens mij is bij het trekvogelpatroon juist rekening gehouden met veroudering/verwering. De vogels hebben allemaal een verschillend reliëf in afwerking wat bewust leidt tot kleurverschillen.

Autostrada
stadsweg

Bericht door Autostrada » do 04 mei 2023, 15:45

verfmeer95 schreef: wo 15 feb 2023, 22:22 ^^ Op deze manier hoeft doorgaand vrachtverkeer maar 1 ipv 2 rijstroken op te schuiven.
Het valt me op dat bij gemiddelde intensiteiten nu congestie ontstaat op de hoofdrijbaan net na de afrit Maarssen. Komende vanuit Amsterdam gaan rijstrook 1 t/m 4 rechtdoor, rijstrook 5 slaat af naar de parallelstructuur. Vlak voor de afrit komt er een 6e rijstrook bij, ten gunste van de uitvoeger en na de afrit valt rijstrook 1 op de HRB af.

En juist hier krijg je file vorming; omdat het meeste verkeer plakt op rijstrook 1 en 2 ontstaat er congestie door het invoegen en krijg je terugslag van de file. Dit heeft niets te maken met de capaciteit van het wegvak, maar wel met het feit dat er hier onnodig een rijstrook afvalt in combinatie met het rijgedrag anno 2023 (“links - tenzij”)

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » za 06 mei 2023, 17:22

Nadeel van die parallelstructuur is ook de ad hoc rijstrook wisseling van weggebruikers die ineens toch naar de hoofdrijbaan willen. Omdat ze op het laatste moment, waarschijnlijk op de bewegwijzering afgaand, denken dat de parbaan niet bij :KP: Oudenrijn uitkomt. Zag er vanochtend ook weer eentje die dit ineens deed nadat ik hem had ingehaald.