Investeringsplannen Schiphol

Praat hier over de luchtvaart, het goederenvervoer, de logistieke sector en de eigen infrastructuur (vliegvelden, water, rail).

Moderator: Moderatoren

Durashift
autoweg

Re: Investeringsplannen Schiphol

Bericht door Durashift » vr 24 jun 2022, 23:55

Ik heb de hoofdlijnenbrief die de minister aan de Tweede Kamer heeft gestuurd, doorgescrolled. :geenlach:
Rein schreef: vr 24 jun 2022, 19:19 Ik begreep op de radio dat de reductie van het aantal vluchten is bedoeld om de geluidsoverlast te verminderen. Blijkbaar waren dus niet stikstof of CO2 de triggers.
Jawel, die ook. Er is een brede belangenafweging gemaakt, de afspraak uit het regeerakkoord is het vertrekpunt geweest. Wél heeft de geluidshinder voor omwonenden voorrang binnen het totale belangenspectrum en de afwegingen die daarin gemaakt moeten worden.

Volgens mij is het nu zo dat er geen nieuw LuchthavenVerkeerBesluit genomen kan worden doordat er, door de provincie, geen natuur(beschermings)vergunning wordt verleend. Die natuurvergunning kan weer niet verleend worden omdat de (werkelijke) uitstoot te hoog is en er dus niet aan de normen voldaan kan worden. Er dient dus eerst een ingreep gedaan te worden, zodat een LVB en natuurvergunning weer een stap verder gebracht kunnen worden.
Hoofdlijnenbrief Schiphol schreef:(..)Om een nieuwe balans te kunnen vinden tussen het belang van een internationale luchthaven voor Nederland en de kwaliteit van de leefomgeving, specifiek voor omwonenden, heeft het kabinet de afgelopen maanden een brede afweging van verschillende publieke belangen gemaakt, die in deze brief wordt toegelicht.

In het kader van het belang van omwonenden heeft het kabinet met voorrang gekeken naar de geluidshinder rond de luchthaven. Voor het brede publieke
belang van Schiphol is gekeken naar het aantal vluchten dat nodig is om het hoogwaardige netwerk aan bestemmingen wereldwijd te behouden, waarmee de luchthaven van waarde is voor de economie en bedrijvigheid in Nederland. (..)
Rein schreef: vr 24 jun 2022, 19:19 (..)
12% reductie van het aantal vluchten betekent in mijn ogen dat er in plaats van zeg elke 2 minuten nu elke 2 minuten en 15 seconde een vliegtuig zal overkomen. Volgens de ‘modellen’ zal alles wel kloppen en is er vast sprake van een flinke reductie, maar ik vraag me af om de bewoners nou zoveel verschil zullen merken. :roll:
Het verschil voor de bewoners / omwonenden is allereerst dat zij zich strals wél kunnen beroepen op geluidsnormen die reeds juridisch correct zijn vastgesteld. Er is het streven om per IATA seizoen 2023/2024 te stoppen met het anticiperend handhaven (gedogen).
Hoofdlijnenbrief Schiphol schreef: (..) Geluid en rechtszekerheid van omwonenden
Al sinds 2015 wordt, vooruitlopend op een nieuw vast te stellen Luchthavenverkeerbesluit (LVB), gevlogen via het Nieuwe Normen- en
Handhavingstelsel (NNHS). Het NNHS is opgesteld met het oog op de reductie van geluidsoverlast, door middel van strikt preferentieel baangebruik. Sindsdien is sprake van anticiperend handhaven op het NNHS. Feitelijk betekent dit dat er niet wordt gehandhaafd bij een overschrijding van het huidige wettelijke stelsel met handhavingspunten, zolang dit het gevolg is van het vliegen volgens het NNHS.

Hoewel de reductie van geluidsoverlast het uitgangspunt (en voor de meeste omwonenden ook het gevolg) is van het NNHS, leidt anticiperend handhaven ertoe dat de rechtspositie van omwonenden op het gebied van geluidshinder al geruime tijd niet goed is gereguleerd. Omwonenden kunnen zich niet beroepen op geluidsnormen die juridisch correct zijn vastgesteld en ook worden gehandhaafd. (..)
Maar goed, er dient zelfs een EU verordening gevolgd te worden doordat het kabinet voornemens is meer dan 50 duizend vliegbewegingen, per jaar geluidsgerelateerd, te verminderen.

Verordening (EU) Nr. 598/2014 inzake geluidgerelateerde exploitatiebeperkingen op
luchthavens
.

Hierdoor dienen alle belanghebbenden rondom dit besluit eerst geconsulteerd te worden, kortom er volgt een heel circus van consultaties. Ik verwacht dat de lobby kantoren zich al opstellen voor een stevige reclamatie.

Het duurt dus nog wel even voordat het nieuwe maximum effectief wordt. Is ook wel logisch ook, natuurlijk. Geef partijen tijd om te veranderen.
"Hoofdlijnenbrief Schiphol" schreef:Het streven is om het nieuwe maximum aantal vliegtuigbewegingen in het
voorjaar van 2023 in de capaciteitsdeclaratie voor het winterseizoen 2023/2024
tot uiting te laten komen
Hoofdlijnenbrief Schiphol schreef:(..) Tot slot
Het kabinet beseft dat met dit besluit niet alle problemen zijn opgelost. Veel mensen zullen overlast van vliegtuiggeluid blijven ervaren. Daar moet – ook naast deze capaciteitsbeperking – aan blijven worden gewerkt, onder andere via de genoemde gebiedsaanpak en de programmatische aanpak geluid. Daarnaast brengt dit kabinetsbesluit voor luchtvaartmaatschappijen beperking van hun mogelijkheden en onzekerheid met zich mee. En hoewel de eerste stappen, zoals toegelicht in deze brief, zo spoedig mogelijk zullen worden gezet, zullen de vastlegging van de wijziging van het LVB en de definitieve beëindiging van de rechtsonzekerheid naar verwachting nog enige tijd in beslag nemen. (..)
Bron:
https://www.rijksoverheid.nl/binaries/r ... hiphol.pdf

kees
expressweg

Bericht door kees » za 25 jun 2022, 0:20

Rein schreef: vr 24 jun 2022, 19:19 12% reductie van het aantal vluchten betekent in mijn ogen dat er in plaats van zeg elke 2 minuten nu elke 2 minuten en 15 seconde een vliegtuig zal overkomen. Volgens de ‘modellen’ zal alles wel kloppen en is er vast sprake van een flinke reductie, maar ik vraag me af om de bewoners nou zoveel verschil zullen merken. :roll:
Ik ben inderdaad benieuwd naar de uitwerking.
Factoren die van belang zijn:
- gaat er nu met grotere vliegtuigen gevlogen worden om de passagierscapaciteit op peil te houden? Dat betekent langere aanvliegroutes die zwaarder belast worden.
- wat betekent dat voor de nachtvluchten? Want juist in die tijd is het verschil tussen geluid op de grond en geluid in de lucht het grootst.
- Ook Lelystad krijgt voorlopig geen vergunning, omdat ze bij lange niet aan de normen kan voldoen.

Er is in ieder geval een momentum van nieuwe politieke realiteit. In plaats van 'Schipholmoet groeien want dat is goed voor de economie' is de situatie na decennia pappen en nathouden flink omgeslagen.

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » za 25 jun 2022, 3:47

Ik ben voor stevige ingreep op Schiphol en de reden is dat i.t.t. auto's bij het vliegverkeer nog geen zicht is op het CO2 zeer arm vliegen.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » wo 07 dec 2022, 0:22

^^ Precies, ombouwen tot een stad. Gewoon niét meer vliegen vanaf Schiphol.. :woop:
(..)Vliegen kan ook vanuit Duitsland of Parijs", zegt onderzoeksjournalist Sander Heijne in MISCHA!. In het radioprogramma pleit hij voor het sluiten van Schiphol. Volgens Heijne kan dat niet alleen vervuiling tegengaan, maar helpt het ook om twee andere actuele problemen op te lossen. (..)

Uit een berekening van Milieudefensie blijkt dat Schiphol in 2018 verantwoordelijk was voor een klimaateffect vergelijkbaar met een uitstoot van maar liefst 75,8 megaton CO2. En dat is net zoveel als de uitstoot van 3,8 miljoen huishoudens. (..)

Personeels- en woningtekorten oplossen

Medewerkers die op de luchthaven werken, krijgen vaak het minimumloon. Heijne: "Dat is ook de reden dat Schiphol de meeste moeite heeft het bedrijf gaande te houden. Als je mensen zo laag betaalt en er zijn tekorten, dan gaan ze iets anders doen." Bovendien kunnen we nu goed personeel gebruiken in de zorg, het onderwijs of bij de energietransitie.

Volgens de schrijver en journalist kan de plek van het vliegveld bovendien goed gebruikt worden voor woningbouw. "Er ligt al een station, er zijn snelwegen, hotels en winkels. Je zou daar relatief makkelijk een stad kunnen bouwen." (..)
Ik kwam dit net tegen, heb de uitzending niet geluisterd.

Nu zit deze journalist ook al wel in de economische minderen hoek, heeft daar al een boek over geschreven. Dit standpunt verbaasd mij dus niet van hem.

https://www.nporadio1.nl/nieuws/cultuur ... der-heijne

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 07 dec 2022, 8:57

Wat moet je leven toch fantastisch zijn als je over zulke niet-realistische dingen kunt dromen. 8-)
Het blijft wel leuk om steeds nieuwe ideeën tegen te komen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Taran 5
dorpsstraat

Bericht door Taran 5 » di 13 dec 2022, 21:51

Durashift schreef: wo 07 dec 2022, 0:22 ^^ Precies, ombouwen tot een stad. Gewoon niét meer vliegen vanaf Schiphol.. :woop:
(..)Vliegen kan ook vanuit Duitsland of Parijs", zegt onderzoeksjournalist Sander Heijne in MISCHA!. In het radioprogramma pleit hij voor het sluiten van Schiphol. Volgens Heijne kan dat niet alleen vervuiling tegengaan, maar helpt het ook om twee andere actuele problemen op te lossen. (..)

Uit een berekening van Milieudefensie blijkt dat Schiphol in 2018 verantwoordelijk was voor een klimaateffect vergelijkbaar met een uitstoot van maar liefst 75,8 megaton CO2. En dat is net zoveel als de uitstoot van 3,8 miljoen huishoudens. (..)

Personeels- en woningtekorten oplossen

Medewerkers die op de luchthaven werken, krijgen vaak het minimumloon. Heijne: "Dat is ook de reden dat Schiphol de meeste moeite heeft het bedrijf gaande te houden. Als je mensen zo laag betaalt en er zijn tekorten, dan gaan ze iets anders doen." Bovendien kunnen we nu goed personeel gebruiken in de zorg, het onderwijs of bij de energietransitie.

Volgens de schrijver en journalist kan de plek van het vliegveld bovendien goed gebruikt worden voor woningbouw. "Er ligt al een station, er zijn snelwegen, hotels en winkels. Je zou daar relatief makkelijk een stad kunnen bouwen." (..)
Ik kwam dit net tegen, heb de uitzending niet geluisterd.

Nu zit deze journalist ook al wel in de economische minderen hoek, heeft daar al een boek over geschreven. Dit standpunt verbaasd mij dus niet van hem.

https://www.nporadio1.nl/nieuws/cultuur ... der-heijne
Oftewel verplaats het probleem dat het niet ons probleem is. Dat vermindert de uitstoot niet dus dit is het betere struisvogelpolitiek.
Tevens zullen er meer kilometers worden afgelegd om naar Duitsland of Parijs te gaan want de meeste gaan echt niet per trein.
Niet zo briljante journalist want alle banen zullen verdwijnen en mensen moeten dan maar omgeschoold te worden of dus volgens deze meneer maar omgepest worden? Waarom gaat hij zelf niet de zorg in en zichzelf bruikbaar maken in plaats van zijn hoofd in het zand te steken want dit is puur verplaatsen van het probleem,

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » di 04 apr 2023, 21:10

Door de plannen van Schiphol om te stoppen met nachtvluchten en privevliegtuigen valt vrijwel zeker ook het doek voor de tweede Kaagbaan. Hierdoor zou er in het gebied rond de luchthaven meer grond beschikbaar komen voor onder meer woningbouw.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » di 04 apr 2023, 21:18

^^ ik zou me van dat laatste niet al teveel voorstellen. Er komt nu hoogstens wat ruimte om wat ‘gaten’ in / bij Rijsenhout met hier en daar een huis op te vullen, omdat dit dorp al zeker 20 jaar op slot zat vanwege de mogelijke tweede Kaagbaan. Echter het dorp (en de omgeving) ligt volledig binnen de geluidscontouren van Schiphol waardoor de ruimte voor wat grootschalige nieuwbouw nihil is.

Het vervallen van de reservering voor de Tweede Kaagbaan betekent trouwens wel wat opluchting voor de provincie Noord-Holland denk ik, omdat de N201 nu gewoon op de huidige plek kan blijven liggen en niet (alsnog) verschoven moet worden naar boven de Fokkerweg.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » di 04 apr 2023, 21:40

Ik hoorde vanochtend op radio1 een reactie van een omwonende, ik meen Aalsmeer. Die vreesde dat het drukker wordt in de avond met vliegbewegingen.. en dat zou dan weer niet zo fijn zijn voor o.a. de slapende kinderen..
Tja, zo is er natuurlijk altijd wel iets waar men niet blij mee kan zijn , d8 ik.

Nog even wachten totdat ook het werkgelegenheid argument op tafel komt: immers, door de nachtsluiting kunnen prijsvechters maar twee keer per etmaal ipv drie een vlucht met één toestel maken vanaf Schiphol. Voor die derde vlucht is dus geen afhandeling meer nodig, geen piloten, geen stewards / grondpersoneel.. :geeuw:

sanderl
autoweg

Bericht door sanderl » di 04 apr 2023, 21:46

Die kisten en crew kunnen ook overnachten op een buitenstation en beginnen daar hun dag. Komen ze net zo vaak op Schiphol, alleen de timing is anders. Wordt even sleutelen aan de operatie en flink wat hotels boeken, maar bijvoorbeeld zo kunnen TUI en Transavia weer even door. Het weekje Turkije wordt natuurlijk wel duurder voor Henk en Ingrid.

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » wo 05 apr 2023, 7:28

Dat neemt niet weg dat de afhandling in die late uren op Schiphol niet meer nodig is en er dus ook geen personeel voor nodig is.
Nu zullen het niet veel vliegbewegingen zin (ik zie voor vannacht 8 vluchten tussen 0:00 en 5:00 aankomen) en ik weet niet hoeveel personeel je nodig hebt voor de afhandeling van een vliegtuig, maar met 10 FTE haal je het denk ik niet.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 05 apr 2023, 7:59

Misschien een wat symbolisch signaal van Schiphol naar de omgeving dat men zich wil inspannen de overlast te verminderen.

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » wo 05 apr 2023, 8:09

Dit komt voor mij toch echt over op het voorkoken van de business case dat Lelystad toch écht open moet.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » wo 05 apr 2023, 9:31

Eens met bovenstaande opmerkingen dat dit goede nieuws natuurlijk wordt ingezet om mooie sier te maken voor onvermijdelijk minder leuke zaken die nog gaan komen. Schiphol ligt onder een vergrootglas door alle problemen met personeel, milieuvergunningen en het gedoe over Lelystad. De goede publiciteit van deze week zal men uiteraard proberen te verzilveren, het blijft een commercieel bedrijf dat gezond wil blijven en verplichtingen heeft aan o.a. KLM. Je kunt er op wachten dat er nachtvluchten verplaatst moeten worden naar overdag of naar Lelystad. Of dat andere verbeteringen worden vertraagd want "we doen al veel". Maar dat er nu onconventionele maatregelen kunnen worden genomen is op zich winst.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 05 apr 2023, 11:03

Rein schreef: di 04 apr 2023, 21:18 ^^ ik zou me van dat laatste niet al teveel voorstellen. Er komt nu hoogstens wat ruimte om wat ‘gaten’ in / bij Rijsenhout met hier en daar een huis op te vullen, omdat dit dorp al zeker 20 jaar op slot zat vanwege de mogelijke tweede Kaagbaan. Echter het dorp (en de omgeving) ligt volledig binnen de geluidscontouren van Schiphol waardoor de ruimte voor wat grootschalige nieuwbouw nihil is.

Het vervallen van de reservering voor de Tweede Kaagbaan betekent trouwens wel wat opluchting voor de provincie Noord-Holland denk ik, omdat de N201 nu gewoon op de huidige plek kan blijven liggen en niet (alsnog) verschoven moet worden naar boven de Fokkerweg.
Exact dat. Als die N201 verplaatst zou moeten worden, dan zou dat behoorlijk wat geld gaan kosten voor de overheden, want op de reservering van de Tweede Kaagbaan zijn ook al heel wat bedrijfspanden neergezet in de laatste jaren. Het gebied is bijna helemaal volgebouwd.

Ik zie ook niet waar er in die omgeving nog woningbouw zou kunnen komen als die reservering vervalt. Want ook de 1e Kaagbaan blijft woningbouw tegenhouden.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 05 apr 2023, 11:04

Overigens hoeft Schiphol dit jaar niet te krimpen: https://nos.nl/artikel/2470233-rechter- ... te-krimpen

Wat dit betekent voor de toekomst van Schiphol is mij onduidelijk.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » wo 05 apr 2023, 11:07

Schelpenpaadje schreef: wo 05 apr 2023, 9:31 Eens met bovenstaande opmerkingen dat dit goede nieuws natuurlijk wordt ingezet om mooie sier te maken voor onvermijdelijk minder leuke zaken die nog gaan komen. Schiphol ligt onder een vergrootglas door alle problemen met personeel, milieuvergunningen en het gedoe over Lelystad. De goede publiciteit van deze week zal men uiteraard proberen te verzilveren, het blijft een commercieel bedrijf dat gezond wil blijven en verplichtingen heeft aan o.a. KLM. Je kunt er op wachten dat er nachtvluchten verplaatst moeten worden naar overdag of naar Lelystad. Of dat andere verbeteringen worden vertraagd want "we doen al veel". Maar dat er nu onconventionele maatregelen kunnen worden genomen is op zich winst.
Ik kijk er toch iets anders tegenaan.

Ik heb sterk het gevoel dat de huidige plannen vrij stevig zijn ingefluisterd vanuit de politiek. Niet alleen zijn het Rijk en de gemeente Amsterdam de aandeelhouders van Schiphol, de luchthaven heeft ook te maken met allerlei vergunningstrajecten waar men doorheen moet. En wellicht (maar dat weet ik verder niet) hebben bepaalde directieleden of commissarissen van Schiphol ook persoonlijke politieke lijntjes lopen vanuit waar er druk op ze wordt uitgeoefend.

En dan zullen velen er voor kiezen om een flinke stap 'vooruit' zetten (en dan tevens zelf goede sier te maken bij allerlei stakeholders) dan volledig in de weerstand blijven staan (en door anderen als paria te worden gezien met alle carrière technische implicaties van dien).

Ik kom wellicht wat cynisch over, maar bij dit soort berichten ben ik dat eigenlijk ook gewoon.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 05 apr 2023, 11:12

^^ Dat gevoel heb ik ook hoor.
Het is namelijk wel heeeeeeel toevallig dat precies een dag voor de uitspraak van de rechter Schiphol met dat verbod op nachtvluchten is gekomen.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » wo 05 apr 2023, 11:14

mavas schreef: wo 05 apr 2023, 11:03 Ik zie ook niet waar er in die omgeving nog woningbouw zou kunnen komen als die reservering vervalt. Want ook de 1e Kaagbaan blijft woningbouw tegenhouden.
De gemeente zet al zijn kaarten qua woningbouwplannen op de westkant van de gemeente. Lisserbroek zal in omvang verdubbelen, Nieuw Vennep zal de helft groter worden (doordat het wordt volgebouwd tot aan de N205) en mogelijk zal ook het hele gebied tussen Cruquius en Zwaanshoek volledig bebouwd gaan worden. Dan heb je het bij elkaar al gauw over 40.000 tot 50.000 woningen, dat lijkt me voor de komende 50 jaar wel redelijk voldoende voor deze regio.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 05 apr 2023, 11:52

Ja dat begrijp ik. Maar het vervallen van de reservering van de 2e Kaagbaan heeft toch geen gevolgen voor woningbouw in de omgeving, omdat de geluidscontour voor 1e Kaagbaan er gewoon blijft liggen zoals hij nu doet? Die strook van zeg Rijssenhout tot Kaag blijft zoals hij is, daar zal geen enkele woning bijgebouwd kunnen worden.
Ik had het niet over de woningbouw buiten de geluidscontour van de 1e Kaagbaan.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » wo 05 apr 2023, 12:57

^^ Het feit dat er nu een hele grote stap wordt gezet qua nachtvluchten en privejets (en wat dit nog meer voor Schiphol betekent) kan heel goed betekenen dat de luchthaven op andere terreinen wisselgeld verwacht. Zoals het kunnen blijven gebruiken van bestaande banen, zonder extra beperkingen, en dus geen extra ruimte voor woningbouw waar gemeenten die nu graag zouden zien. Maar goed, wat Schiphol precies allemaal drijft om dit te doen is op dit moment speculatie.
Rein schreef: wo 05 apr 2023, 11:07
Schelpenpaadje schreef: wo 05 apr 2023, 9:31 Eens met bovenstaande opmerkingen dat dit goede nieuws natuurlijk wordt ingezet om mooie sier te maken voor onvermijdelijk minder leuke zaken die nog gaan komen. Schiphol ligt onder een vergrootglas door alle problemen met personeel, milieuvergunningen en het gedoe over Lelystad. De goede publiciteit van deze week zal men uiteraard proberen te verzilveren, het blijft een commercieel bedrijf dat gezond wil blijven en verplichtingen heeft aan o.a. KLM. Je kunt er op wachten dat er nachtvluchten verplaatst moeten worden naar overdag of naar Lelystad. Of dat andere verbeteringen worden vertraagd want "we doen al veel". Maar dat er nu onconventionele maatregelen kunnen worden genomen is op zich winst.
Ik kijk er toch iets anders tegenaan.

Ik heb sterk het gevoel dat de huidige plannen vrij stevig zijn ingefluisterd vanuit de politiek. Niet alleen zijn het Rijk en de gemeente Amsterdam de aandeelhouders van Schiphol, de luchthaven heeft ook te maken met allerlei vergunningstrajecten waar men doorheen moet. En wellicht (maar dat weet ik verder niet) hebben bepaalde directieleden of commissarissen van Schiphol ook persoonlijke politieke lijntjes lopen vanuit waar er druk op ze wordt uitgeoefend.

En dan zullen velen er voor kiezen om een flinke stap 'vooruit' zetten (en dan tevens zelf goede sier te maken bij allerlei stakeholders) dan volledig in de weerstand blijven staan (en door anderen als paria te worden gezien met alle carrière technische implicaties van dien).

Ik kom wellicht wat cynisch over, maar bij dit soort berichten ben ik dat eigenlijk ook gewoon.
Volgens mij zijn we het wel eens dat er een agenda achter zit. Welke dat ook precies is. Op deze manier houden Schiphol en betrokken stakeholders zelf meer invloed op het proces dan overgeleverd te zijn aan rechters en vergunningverleners. Welke andere kanten er de komende tijd nog naar voren komen, laten we hopen dat het een stap is in het samen werken aan uitdagingen in dit land die verder gaan dan de luchtvaart en de leefbaarheid en woningbouw in het gebied.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » wo 05 apr 2023, 13:30

Ik vraag me dan af waar ze met het GA heen willen. Vaart maken met Lelystad? Met een flinke Businessjet wil je gewoon IFR aanvliegroutes en approaches vliegen; niet onder 1500ft onder de Amsterdam TMA door om tussen de Cessna's een circuitje te vliegen lijkt me. Om moet dat allemaal naar RTM???

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 05 apr 2023, 20:09

Egbert schreef: wo 05 apr 2023, 7:28 Dat neemt niet weg dat de afhandling in die late uren op Schiphol niet meer nodig is en er dus ook geen personeel voor nodig is.
Nu zullen het niet veel vliegbewegingen zin (ik zie voor vannacht 8 vluchten tussen 0:00 en 5:00 aankomen) en ik weet niet hoeveel personeel je nodig hebt voor de afhandeling van een vliegtuig, maar met 10 FTE haal je het denk ik niet.
Dat is een mooi staaltje 'scoren voor de bühne'. Het is een verwaarloosbare hoeveelheid ten opzichte van de ruim 1200 vluchten die Schiphol op een gemiddelde weekdag in april verwerkt:
https://www.schiphol.nl/nl/schiphol-als ... egverkeer/

De reacties van de reisbranche was dan ook misplaatst en overtrokken. Er lopen helemaal geen vakanties voor de 'gewone Nederlander' gevaar. :evil:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » wo 05 apr 2023, 20:50

Begin april is natuurlijk geen hoogseizoen. In de zomermaanden landen er tussen 0:00 en 2:30 elke nacht vele vliegtuigen van o.a. Transavia. Tel daar nog wat vrachtvluchten bij plus nog wat vertrekkende vluchten en je zit wellicht, ik heb de cijfers niet paraat, op 25 of 30 vliegtuigen per nacht.

En vanaf exact 5 uur 's morgens begint het feest al helemaal. Vanaf 5 uur landen er vele incontinentale vluchten van KLM en partners en vertrekken er ook vele tientallen (vakantie)vluchten.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 10 apr 2023, 0:41

^^ Sommige van die vrachtvluchten moeten ook wel 's nachts. Van DHL en FedEx bijvoorbeeld. Of we moeten accepteren dat pakketjes van/naar Nederland langer onderweg zijn dan van/naar andere Europese landen. Dat zal voor veel bedrijven de concurrentiepositie enorm verslechteren.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » ma 10 apr 2023, 16:37

^^ och, dat wordt al snel geroepen maar zal dat echt zo'n vaart lopen?

Wil je pakketje uit een DHL vrachtvliegtuig de volgende dag ergens in Zeeland afgeleverd worden.. zal die toch voor middernacht uit het vliegtuig en door de, eventuele, douane geweest moeten zijn. Vervolgens kan ie dan ergens aan het begin van de nacht nog op route mee richting het Zeeuwse (door de afstand zal zo'n route eerder 'sluiten' dan die in Schiphol e.o. zelf).
Komt dat pakketje ergens rond het ochtendgloren aan op de hub in het Zeeuwse én kan het de DHL scooter in voor bezorgen op route..

Ik kan mij wel voorstellen dat DHL pakketjes die einde van de nacht uit het vliegtuig rollen en in de Randstedelijke omgeving de eindbestemming hebben, wellicht in de middag bij de HUB worden afgeleverd en op de avondroute nog de bezorging ingaan. Zal vooral B2C zijn.. want B2B moet de goederenontvangst nog maar open hebben in de late uren van de dag (meestal niet, slechts voor (interne) leverancier die hun klantbestellingen bij hebben).

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Ik las net in de NRC van dit weekend, over de geluidsbelasting van Schiphol inzake die rechtszaak die door o.a. een Aalsmeerse belangengroep vooralsnog verloren is, dat het tarief voor afhandeling van een vliegtuig -koffers, platformwerkzaamheden- (bedrag dat de luchtvaartmaatschappijen aan de afhandelingsbedrijven moeten betalen) € 34,00 per passagier is. In Londen (geen specificatie van welk vliegveld) is dit 100 euro (pond wordt niet vermeld). Dit zou meneer Sondag afgelopen woensdag tijdens een rondetafelgesprek in de Tweede Kamer gezegd hebben, in het kader van de arbeidsomstandigheden van de koffersjouwers e.a.

34 euro per passagier.. los of dit weinig of veel is.. ondanks de rekenregel dat x aantal vliegtuigstoelen bezet moeten zijn voor een break-even.. de passagiers die járenlang voor enkele euro's een vliegtuigstoel konden bemachtigen.. brachten dus lang niet altijd die 34 euro op.. ook niet met eventuele toeslagen, lijkt mij. Welke marges moeten er dan wel niet zitten op de 'duurdere' tickets. :?:

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 10 apr 2023, 18:18

Durashift schreef: ma 10 apr 2023, 16:37 ^^ och, dat wordt al snel geroepen maar zal dat echt zo'n vaart lopen?

Wil je pakketje uit een DHL vrachtvliegtuig de volgende dag ergens in Zeeland afgeleverd worden.. zal die toch voor middernacht uit het vliegtuig en door de, eventuele, douane geweest moeten zijn. Vervolgens kan ie dan ergens aan het begin van de nacht nog op route mee richting het Zeeuwse (door de afstand zal zo'n route eerder 'sluiten' dan die in Schiphol e.o. zelf).
Komt dat pakketje ergens rond het ochtendgloren aan op de hub in het Zeeuwse én kan het de DHL scooter in voor bezorgen op route..

Ik kan mij wel voorstellen dat DHL pakketjes die einde van de nacht uit het vliegtuig rollen en in de Randstedelijke omgeving de eindbestemming hebben, wellicht in de middag bij de HUB worden afgeleverd en op de avondroute nog de bezorging ingaan. Zal vooral B2C zijn.. want B2B moet de goederenontvangst nog maar open hebben in de late uren van de dag (meestal niet, slechts voor (interne) leverancier die hun klantbestellingen bij hebben).
Dit is een wel heel simpele voorstelling van zaken. Het gaat ook om de pakketjes met urgente goederen die van Nederland naar bijvoorbeeld Singapore moeten. Die gaan 's nachts in het vliegtuig van DHL naar de Europese hub in Leipzig en vanaf daar binnen enkele uren weer door. Zo'n verbinding mis je dan gewoon. DHL is afhankelijk van verbindingen binnen enkele uren, en dus van nachtvluchten. Het zal wellicht verplaatsing van activiteiten naar Luik betekenen, waar wel de hele nacht mag worden gevlogen.

Idem dito als zo'n pakketje met FedEx naar de VS gaat. Dat gaat met een nachtvlucht naar Memphis en dan komt het daar ook in de loop van de nacht lokale tijd aan. Aansluitingen zijn vanaf daar binnen enkele uren, waardoor FedEx vanaf Nederland naar sommige bestemmingen in de VS zelfs next-day services kan aanbieden. Zonder nachtvluchten verdwijnt die optie vermoedelijk. Lead times nemen dan met één dag toe, wat voor urgente zendingen zeer problematisch kan zijn. Denk aan bijvoorbeeld een schip dat stil ligt en wacht op onderdelen.
34 euro per passagier.. los of dit weinig of veel is.. ondanks de rekenregel dat x aantal vliegtuigstoelen bezet moeten zijn voor een break-even.. de passagiers die járenlang voor enkele euro's een vliegtuigstoel konden bemachtigen.. brachten dus lang niet altijd die 34 euro op.. ook niet met eventuele toeslagen, lijkt mij. Welke marges moeten er dan wel niet zitten op de 'duurdere' tickets. :?:
De goedkoopste tickets zijn vrijwel altijd met alleen handbagage, dan wordt er dus ook niks voor afhandeling betaald. Voor het inchecken van een koffer betaal je doorgaans bij. En bij spotgoedkope tickets wordt de winst gemaakt op extra services: een trolley als handbagage (anders alleen een stuk bagage dat onder de stoel voor je past), ingecheckte bagage, stoelreserveringen (anders het risico dat je als gezelschap niet bij elkaar zit), priority boarding, eten en drinken aan boord, etc.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » ma 10 apr 2023, 22:31

^^bij handbagage heb je geen koffers het ruim in te zetten ja. Maar de overige platformdiensten blijven, ook het instappen bij de gate zit misschien in de prijs, want ook die afhandeling wordt uitbesteed aan de afhandelingsbedrijven.

DHL kán naar Luik rijden.. maar die enkele uren dat dit over de weg aan tijd kost.. is even wachten op het opengaan van het NL tijdsvenster op Schiphol wellicht net zo snel.. qua missen van de hub in Leipzig ;)

Het zal er op neer komen dat de prioriteit zendingen in Nederland gewoonweg eerder gereed moeten zijn om de tijdslots in andere landen te halen, via Schiphol. Is planbaar, uiteindelijk. Door de jaren heen zijn 'we' gewoon té gewend geraakt aan al dat just in time geneuzel.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » ma 10 apr 2023, 22:38

^^ Door de jaren zijn we ook steeds meer gewend om te zeuren om het zeuren.

99% van de nachtvluchten zal (afhankelijk van de wind) verlopen via Kaagbaan of Polderbaan. Het aantal mensen dat hiervan geluidshinder ondervindt zal maximaal enkele tientallen zijn en niet meer dan dat. Het buurtschap Vinkenbrug is bijvoorbeeld na de opening van de Polderbaan feitelijk volledig geamoveerd en in dat gebied staan nu nog maar een paar (verspreide) boerderijen. En bij heel veel andere mensen zullen vliegtuigen in de nacht niet overkomen. In de randen van de nacht is het misschien nog iets anders, want dan zijn mogelijk ook andere banen open, maar de 'echte' nachtvluchten zorgen feitelijk voor amper hinder.

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » di 11 apr 2023, 8:15

Durashift schreef: ma 10 apr 2023, 22:31 ^^bij handbagage heb je geen koffers het ruim in te zetten ja. Maar de overige platformdiensten blijven, ook het instappen bij de gate zit misschien in de prijs, want ook die afhandeling wordt uitbesteed aan de afhandelingsbedrijven.

DHL kán naar Luik rijden.. maar die enkele uren dat dit over de weg aan tijd kost.. is even wachten op het opengaan van het NL tijdsvenster op Schiphol wellicht net zo snel.. qua missen van de hub in Leipzig ;)

Het zal er op neer komen dat de prioriteit zendingen in Nederland gewoonweg eerder gereed moeten zijn om de tijdslots in andere landen te halen, via Schiphol. Is planbaar, uiteindelijk. Door de jaren heen zijn 'we' gewoon té gewend geraakt aan al dat just in time geneuzel.
Totdat het jezelf betreft. Je zou maar een bedrijf hebben welke zeer afhankelijk is van cruciale onderdelen of ander voorbeeld dat er mogelijk een donoor orgaan binnenkomt van een andere Europees land welke zeer snel naar een patient vervoerd moet worden. Blindelings (bijna) alle nachtvluchten in heel Nederland gaan verboden is naar mijn mening zeer onverstandig. Verbod op nachtvluchten voor passagiersvluchten is voor te stellen, maar voor zeer belangrijke vrachtvluchten of noodvluchten (donoor organen) moeten nachtvluchten mogelijk blijven.