Onverantwoorde situaties omtrent verkeersveiligheid

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5835
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Onverantwoorde situaties omtrent verkeersveiligheid

Bericht door Schelpenpaadje » zo 02 apr 2023, 22:17

Voor de goede orde: mijn post was feitelijk bedoeld, niet als kritiek op de wegbeheerder. Je moet welhaast blind zijn om daar in te rijden maar die mensen bestaan kennelijk ;)

Durashift
expressweg
Berichten: 2571
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Onverantwoorde situaties omtrent verkeersveiligheid

Bericht door Durashift » zo 02 apr 2023, 22:36

Vinny schreef: zo 02 apr 2023, 22:10 (..) Het enige dat ik nog kan bedenken is hier een calamiteitendoorsteek maken:
https://goo.gl/maps/4Mpu8hbWoF5pVQRC7
(..)
Ik kan mij juist voorstellen dat mensen die de tramtunnel ingereden zijn, dat ook verwacht hadden, terug de rijstrook voor auto's op te kunnen na dat middenplein met de abri.

https://www.google.com/maps/@50.854836, ... 384!8i8192

Bestuurders willen, denk ik, hun 'fout' herstellen doordat men te laat in de gaten had.. of niet kon (door opsluiting van overig verkeer) en denken dan 'dat stukje trambaan' hen wel kan helpen om niet helegaar weer om te hoeven rijden in dat drukke verkeer. Ja, het mag niet. Er mag zoveel niet.. :woop:

Egbert
expressweg
Berichten: 2739
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Onverantwoorde situaties omtrent verkeersveiligheid

Bericht door Egbert » ma 03 apr 2023, 7:58

Ik zie ook niet hoe het kritiek op de wegbeheerder kan zijn. Als je zoveel borden negeert, dan krijg je gewoon de haagse horrorpollersituatie.
En dat is het enige wat de wegbeheerder nog zou kunnen doen, iets van een verhoging tussen de tramrails aanbrengen, maar ik weet niet hoe laag de trams tegenwoordig zijn. Misschien dat een verlaging waar je met je wielen in blijft steken een optie is. Of op dat punt de wegverharding direkt laten eindigen. Dan kom je al wat eerder tot stilstand.

Maar tegen blinden of smartphonegebruikers is weinig opgewassen.

Gebruikersavatar
jdb2
autoweg
Berichten: 1044
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: Onverantwoorde situaties omtrent verkeersveiligheid

Bericht door jdb2 » ma 03 apr 2023, 11:20

Het is wel opvallend dat het alleen in Brussel gebeurt. In Antwerpen hoor ik nooit berichten van auto's die zich in tramtunnels vastrijden, terwijl hier de tunnelingangen minder toeters en bellen hebben.
https://goo.gl/maps/k1p6uQnEt1Kt8ekq9
https://goo.gl/maps/mkGNLxZUtGYvNway5

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3563
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Onverantwoorde situaties omtrent verkeersveiligheid

Bericht door verfmeer95 » ma 03 apr 2023, 13:55

^^ De omgeving van die tunnelingangen is een stuk minder gecompliceerd dan bij het Meiserplein. Een ongeregelde rotonde met 5 of 6 takken (afhankelijk van hoe je telt) zonder belijning, direct naast een met verkeerslichten geregeld kruispunt. Dan snap ik wel dat mensen de weg kwijt raken en per ongeluk de trambaan op rijden.
Het helpt ook niet dat de eerste 20 meter in asfalt ipv gras of gravel is uitgevoerd. Op het midden van de rotonde hebben ze dat wel gedaan en dan is het direct een stuk duidelijker dat je daar niet moet rijden.

Mundial
stadsweg
Berichten: 341
Lid geworden op: za 11 jun 2016, 19:18

Re: Onverantwoorde situaties omtrent verkeersveiligheid

Bericht door Mundial » ma 03 apr 2023, 14:45

djiwie schreef: za 01 apr 2023, 18:30 Een jaar geleden was die vangrail ook al stuk, maar gelukkig is-ie wel weer mooi blauw geverfd. Met schade en al :rofl2:
https://www.google.nl/maps/@50.8542854, ... 384!8i8192
Als het een geruststelling mag zijn: ik kwam er vandaag voorbij en toen de tram stilstond kon ik goed zien dat de vangrail hersteld is (en mooi blauw geverfd).
verfmeer95 schreef: ma 03 apr 2023, 13:55 Het helpt ook niet dat de eerste 20 meter in asfalt ipv gras of gravel is uitgevoerd. Op het midden van de rotonde hebben ze dat wel gedaan en dan is het direct een stuk duidelijker dat je daar niet moet rijden.
Ik heb me ook al afgevraagd waarom dat is, de enige reden die ik kan bedenken is dat het ook een overstaphalte is en reizigers makkelijk van perron kunnen wisselen. Al zou het dan veiliger zijn om reizigers op een paar oversteekplaatsen te concentreren. Meestal wordt er bij een heraanleg of nieuwbouw (Buyl - Pétillon, Jetselaan) tegenwoordig (kunst)gras voorzien, dat is aangenamer en duidelijker voor andere weggebruikers.

Gebruikersavatar
jdb2
autoweg
Berichten: 1044
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: Onverantwoorde situaties omtrent verkeersveiligheid

Bericht door jdb2 » ma 03 apr 2023, 16:05

Misschien een detail, maar in de Antwerpse voorbeelden wordt de stoeprand onderbroken door de tram/bus baan en liggen de perrons op een apart platform ipv dat deze overgaan in de perrons. Is gewoon beter vormgegeven naar mijn mening.
Doordat in het Brusselse voorbeeld de stoeprand langs de trambaan doorloopt lijkt het alsof het een zijstraat is.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6980
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Onverantwoorde situaties omtrent verkeersveiligheid

Bericht door Wimpie25 » ma 03 apr 2023, 16:40

Goh, los van die kleine verschillen is de gehele opzet toch redelijk gelijk aan wat je in andere grote steden in België ziet. Het Meiserplein op zich is een redelijk ingewikkelde bende - en is daar ook altijd voor gekend geweest - maar de signalisatie ter plaatse is wel gewoon volgens de norm.

Een voorbeeld uit Gent.

https://www.google.com/maps/@51.0407621 ... 312!8i6656

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Onverantwoorde situaties omtrent verkeersveiligheid

Bericht door duikgek89 » ma 03 apr 2023, 17:27

^^ Gent vind ik een vrij ongecompliceerde stad om in rond te rijden. Aan de rotonde bij de Dampoort zie je nog weleens wat figuren klungelen en bij Zwijnaarde - Merelbeke is het wellicht wat verwarrend hoe de R4 en E40 aan elkaar geknoopt zijn, maar verder is het meeste vrij straight forward.

Antwerpen is natuurlijk iets groter, ik ken daar de weg wat minder maar ook die stad vind ik vrij simpel om in rond te rijden.

Brussel vind ik als ter plaatse onbekende toch een tikkeltje lastiger als ik eerlijk ben, op de een of andere manier wat verwarrender, minder duidelijk. En men is veel ongeduldiger. Maar goed, dat betekent nog niet dat ik de trambaan op zou rijden of iets dergelijks en de genoemde situatie is op zich ook prima.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Onverantwoorde situaties omtrent verkeersveiligheid

Bericht door Km357 » ma 03 apr 2023, 17:46

Wimpie25 schreef: ma 03 apr 2023, 16:40 Goh, los van die kleine verschillen is de gehele opzet toch redelijk gelijk aan wat je in andere grote steden in België ziet. Het Meiserplein op zich is een redelijk ingewikkelde bende - en is daar ook altijd voor gekend geweest - maar de signalisatie ter plaatse is wel gewoon volgens de norm.

Een voorbeeld uit Gent.

https://www.google.com/maps/@51.0407621 ... 312!8i6656
Wat vind jij precies mis met die situatie? Met de rijlessen passeren we daar heel veel en ik denk wel te weten waar je op wil wijzen, maar ik hoor het je liever zelf zeggen.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Onverantwoorde situaties omtrent verkeersveiligheid

Bericht door duikgek89 » ma 03 apr 2023, 18:13

^^ Vind jij daar iets mis mee? Als Wimpie gereageerd heeft, zou jij dan jouw licht als rijinstructeur er eens op willen laten schijnen?

Ik zie overigens ook iets wat ik persoonlijk minder handig vind, maar niet iets wat ik echt heel problematisch wil noemen en wat heeeeeel vaak voorkomt. Ook in andere landen.

edit: Heb je het nu eigenlijk over de situatie in Brussel of over de situatie in Gent? Gezien je woonplaats ga ik van de Gentse situatie uit?

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Onverantwoorde situaties omtrent verkeersveiligheid

Bericht door Km357 » ma 03 apr 2023, 19:05

Ik heb het over Wimpie z'n foto van Gent die de Kortrijksesteenweg aangeeft tussen de R40 en de verbindingslaan naar Gent-Sint-Pieters. Je hebt er een Vmax van 50, met oversteekplaatsen voor voetgangers die moeilijk zichtbaar zijn omdat de parkeerplaatsen doorlopen tot aan de oversteekplaats. Moesten die laatste plaatsen wegvallen als parkeermogelijkheid zou je meer zicht hebben.

Nu ben ik zeker geen fan van het Gentse bestuur nog meer grond te geven om parkeerplaatsen weg te nemen, maar die 10 plaatsen die zouden verdwijnen zouden de verkeersveiligheid nou net wel helpen, want een Vmax van 30 zou daar niet veel uithalen.

Soit, da's mijn intake, voor de rest is er weinig mis met die straat.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Onverantwoorde situaties omtrent verkeersveiligheid

Bericht door duikgek89 » ma 03 apr 2023, 19:52

^^ Ah, die zebra was ook precies mijn punt.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6980
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Onverantwoorde situaties omtrent verkeersveiligheid

Bericht door Wimpie25 » ma 03 apr 2023, 21:26

Ik wilde dan ook niet aangeven dat er iets mis was met die locatie in Gent. Het was om de vergelijking te maken met de eerder geposte locaties in Antwerpen en Brussel. Waarbij je dus kan zien dat ze niet zoveel van mekaar verschillen en dat er niet persé een reden is waarom je in Brussel sneller abuis in een tunnel zou belanden in de andere twee grote steden.

Het enige waar ik het moeilijker mee heb (en dat geldt voor vrijwel elke oversteekplaats in het algemeen) is dat we die in Vlaanderen best wat beter zouden kunnen signaliseren. Bv met een zig-zagmarkering à la UK en met gestreepte palen van de verkeersborden à la Zweden.

Abbey Road

Afbeelding

Afbeelding

Tommy
autoweg
Berichten: 1985
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: Onverantwoorde situaties omtrent verkeersveiligheid

Bericht door Tommy » di 04 apr 2023, 11:32

^^
Due with all respect, maar welke extra markering ook, of extra kleur of dergelijk meer. Alles went voor het oog... Na een eind valt het allemaal minder op. Integendeel. Een overload aan markeringen en kleuren kan evengoed voor afleiding zorgen waardoor de overstekende niet steeds gezien wordt.

Ik ben wél voorstander van de extra verlichting aan zebrapaden. Op donkere momenten of mistige ochtends is dat een enorme meerwaarde. Zeker als de zwakke weggebruiker donker gekleed loopt. Voorbeeld: https://www.google.be/maps/@50.9285833, ... 384!8i8192

VRI's bij zebrapaden zijn een dubbel gegeven vind ik. Dus lichten die op rood springen na een druk op de knop. Zou in feite de veiligste oplossing moeten zijn. Echter in praktijk kunnen ze gevaarlijk zijn, omdat een frequente voorbijkomende chauffeur er te veel vanuit gaat dat ze op groen staan. (Ik reken mezelf daar bij). Én voetgangers soms ongeduldig zijn en dus oversteken terwijl ze nog geen groen hebben gekregen...
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Onverantwoorde situaties omtrent verkeersveiligheid

Bericht door duikgek89 » di 04 apr 2023, 12:09

Tommy schreef: di 04 apr 2023, 11:32Ik ben wél voorstander van de extra verlichting aan zebrapaden. Op donkere momenten of mistige ochtends is dat een enorme meerwaarde. Zeker als de zwakke weggebruiker donker gekleed loopt. Voorbeeld: https://www.google.be/maps/@50.9285833, ... 384!8i8192
Absoluut waar!!
Het stuk waar ik, als goed voorbeeld van het voordeel van goede verlichting (verder niet echt een voorbeeld overigens), aan moet denken is deze weg, waar ik veel langs gereden ben:

88 вулиця Декабристів
https://maps.app.goo.gl/Dszb19PszDFTN9jC7

Dat was altijd over het hele stuk vanaf de M05 tot in het centrum stikdonker, maar op een gegeven moment is bij de zebra's felle LED verlichting geplaatst. Dan zie je zowat nog beter dan overdag dat de zebra er ligt en of er volk bij loopt of staat.

Gebruikersavatar
jdb2
autoweg
Berichten: 1044
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: Onverantwoorde situaties omtrent verkeersveiligheid

Bericht door jdb2 » di 04 apr 2023, 12:17

Wimpie25 schreef: ma 03 apr 2023, 21:26 Het enige waar ik het moeilijker mee heb (en dat geldt voor vrijwel elke oversteekplaats in het algemeen) is dat we die in Vlaanderen best wat beter zouden kunnen signaliseren. Bv met een zig-zagmarkering à la UK en met gestreepte palen van de verkeersborden à la Zweden.
Als je de twee voorbeelden uit jouw post combineert (gestreepte paal+verkeersbord+knipperlicht) krijg je deze variant.
Met als bonus een verkeerskussen om de snelheid eruit te halen.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6980
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Onverantwoorde situaties omtrent verkeersveiligheid

Bericht door Wimpie25 » di 04 apr 2023, 13:17

^^
Die variant zie je in Vlaanderen idd wel vaker. Maar het is nog steeds een relatief reactieve oplossing, los van het gegeven dat velen van die knippers al jaren defect zijn. Ik ben ervan overtuigd dat een aangepaste wegmarkering een betere en duurzamere oplossing is.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Onverantwoorde situaties omtrent verkeersveiligheid

Bericht door Alfa » di 04 apr 2023, 17:58

De hier aangehaalde markering is eigenlijk de beste omdat deze verlichting én markering combineert. Het is ook heel herkenbaar. Alleen is het een te grote installatie om standaard voor alle zebrapaden te gebruiken. https://www.google.be/maps/@50.9284878, ... 384!8i8192

Wat de wegmarkering betreft, zo een zigzagstreep zal wellicht ook de zichtbaarheid verbeteren. Alleen mag het allemaal niet te druk worden, de Britten slaan daarin een beetje door vind ik (ook die verdrijvingsvakken op kruispunten bv). Een voordeel van die zigzaglijnen is wel dat het ook de zone afhakent waar je niet mag parkeren.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6980
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Onverantwoorde situaties omtrent verkeersveiligheid

Bericht door Wimpie25 » di 04 apr 2023, 18:53

^^
Het bakent inderdaad netjes de zone af waar parkeren volgens de wet al niet toegestaan is, maar die door gebrek aan zichtbaarheid vaak wordt vergeten. Veel zaken zouden het de weggebruiker in het algemeen gemakkelijker maken door ze gewoon te markeren. Dan denk ik aan een markering die een parkeerverbod binnen de bebouwde kom beter aanduidt en dus al bestaat als onze gele stippenlijn maar slechts beperkt mag worden aangebracht bibeko. In plaats van de tegenwoordig oneindige grote parkeerverbodzones, breng binnen die zone overal de gele lijn aan.

Of zoals de gele "boxen" die duidelijk maken dat je ergens niet mag stilstaan als je ze niet in het geheel kan oversteken (zoals op een kruispunt of of voor uitritten) en die binnen het Brusselse Gewest eigenlijk al wordt toegepast. Bijkomend, de Britten gebruiken maar zeer beperkt echte zebrapaden terwijl bij ons élke oversteek voor voetgangers een zebrapad is. Dat laatste is zelfs in Nederland niet het geval.

Als wij enkel nog zebrapaden zouden gebruiken op plaatsen die niet aan kruispunten liggen en die degelijk zouden signaliseren zoals in het bovenstaande voorbeeld op Streetview en eventueel met de Britse zigzag, dan kunnen we perfect die markering en signalisatie op een duidelijke manier toepassen. Vlaanderen heeft dat al gedeeltelijk uitgewerkt in de regelgeving omtrent de zogenaamde "gevleugelde zebrapaden", maar daar is het dus rond stilgevallen.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Onverantwoorde situaties omtrent verkeersveiligheid

Bericht door Km357 » di 04 apr 2023, 19:24

Er valt wel wat te zeggen voor te veel geschilder op de OW. Tussen middenrijbanen, fietssuggestiestroken, overdreven markeringen en dergelijke wordt het moeilijker en moeilijker voor kandidaten om de boel te begrijpen. De KISS-rule mag ook wel eens toegepast worden bij de wegcode.

Tommy
autoweg
Berichten: 1985
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: Onverantwoorde situaties omtrent verkeersveiligheid

Bericht door Tommy » di 04 apr 2023, 21:38

^^
Volmondig mee eens. Beter verwoord, maar ik bedoelde dat in feite met:
Due with all respect, maar welke extra markering ook, of extra kleur of dergelijk meer. Alles went voor het oog... Na een eind valt het allemaal minder op. Integendeel. Een overload aan markeringen en kleuren kan evengoed voor afleiding zorgen waardoor de overstekende niet steeds gezien wordt.
Door een foute volgorde in markering krijg je dus dergelijke dingen: https://www.google.be/maps/@50.9566849, ... 384!8i8192
Is een zebra van 2 strepen eigenlijk wel nog een zebrapad? Gelukkig is er nog een bord...
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6980
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Onverantwoorde situaties omtrent verkeersveiligheid

Bericht door Wimpie25 » di 04 apr 2023, 21:42

:mrgreen: In het geval van wegmarkeringen kan het net eenvoudiger worden door strakker te gaan markeren. Het lijkt me nog altijd gemakkelijker om een weg leesbaar te maken, dan dat een chauffeur achter een verkeersbord naast de rijbaan moet gaan zoeken.

Maar dat neigt al naar vakkennis binnen het mobiliteitsgebeuren en daar heb ik zelf nihil van. Misschien dat de forumleden met professionele ervaring daar een beter onderlegde stelling over kunnen innemen. Meer markering, of meer inzetten op signalisatie?
Tommy schreef: di 04 apr 2023, 21:38
Door een foute volgorde in markering krijg je dus dergelijke dingen: https://www.google.be/maps/@50.9566849, ... 384!8i8192
Is een zebra van 2 strepen eigenlijk wel nog een zebrapad? Gelukkig is er nog een bord...
Wel, in zo'n geval hadden een zigzagmarkering en duidelijke gestreepte palen het geheel wel veel zichtbaarder gemaakt :mrgreen:

Maar alle gekheid op een stokje, het is wel een goed voorbeeld van hoe stiefmoederlijk oversteekplaatsen soms behandeld worden....

omNOMNOMNOM
stadsweg
Berichten: 469
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 14:10

Re: Onverantwoorde situaties omtrent verkeersveiligheid

Bericht door omNOMNOMNOM » di 11 apr 2023, 1:39

duikgek89 schreef: ma 03 apr 2023, 17:27 Brussel vind ik als ter plaatse onbekende toch een tikkeltje lastiger als ik eerlijk ben, op de een of andere manier wat verwarrender, minder duidelijk. En men is veel ongeduldiger. Maar goed, dat betekent nog niet dat ik de trambaan op zou rijden of iets dergelijks en de genoemde situatie is op zich ook prima.
Brussel is ook gewoon chaotischer en je komt er ook vervelendere situaties tegen. Ik heb er 9 jaar gewoond ik ben me blijven verbazen over situaties als bijvoorbeeld deze:
https://maps.app.goo.gl/Xr6gcSiBk38Uvom58
Dat je bij de kruisingen met de Louizalaan op een rijstrook moet voorsorteren die voor het gevoel tegen de richting in loopt is op zich al bizar, het is al een hele onderneming om er te geraken maar zodra je eraan gewend bent wil dat nog wel lukken.

Deze op het Blyckaertsplein vind ik ook een bijzondere:
https://maps.app.goo.gl/ckSV9UfdRntjfPUN7
Het samenvoegen van twee rijstroken op een kruispunt naar één rijstrook zonder dat ergens aan te geven heb ik altijd maar een gevaarlijk idee gevonden, maar in Brussel komt het regelmatig voor. Sterker nog, bij Meiser kan het nog erger:
https://maps.app.goo.gl/pFCy7NJJLS4JyrQb9
Twee rijstroken + busbaan moeten in de enkelstrookse Leuvensesteenweg zien in te voegen. Linksaf moeten vier rijstroken zien uit te vechten wie uitkomt op de drie rijstroken van de Generaal Wahislaan.
Laatst gewijzigd door omNOMNOMNOM op zo 16 apr 2023, 10:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
jdb2
autoweg
Berichten: 1044
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: Onverantwoorde situaties omtrent verkeersveiligheid

Bericht door jdb2 » di 11 apr 2023, 16:18

In de categorie "2 of 3 rijstroken rechtdoor en vecht het daarna maar uit" ken ik ook deze
Behoorlijk amateuristische weginrichting allemaal.

SAN RED
stadsweg
Berichten: 407
Lid geworden op: wo 23 feb 2022, 11:38

Re: Onverantwoorde situaties omtrent verkeersveiligheid

Bericht door SAN RED » di 11 apr 2023, 16:59

^^ Dat is ook typische situatie in Brussel. Zelfs in heraangelegde kruispunten is de situatie warrig.

Gebruikersavatar
jdb2
autoweg
Berichten: 1044
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: Onverantwoorde situaties omtrent verkeersveiligheid

Bericht door jdb2 » di 11 apr 2023, 18:12

Als ik verder kijk zie ik een rij geparkeerde auto's staan langs de tramsporen.
Uit dit bord blijkt dat je over het rechter tramspoor mag rijden om de huizen verderop te bereiken, want rechtdoor kom je in een tunneltje. Dus het lijkt mij de bedoeling dat je de rechterstrook daarvoor bedoeld is, maar de pijlen suggereren dat je ook rechtdoor mag rijden.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3563
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Onverantwoorde situaties omtrent verkeersveiligheid

Bericht door verfmeer95 » di 11 apr 2023, 19:37

^^ Het probleem is dat pijlen maar 3 richtingen kennen, terwijl je op dit kruispunt 4 richtingen op kan: De N260a (links), de N277, de trambaan en de N260 (rechts). Je moet dus twee richtingen dezelfde pijl geven, en dus is er hier voor gekozen om de N277 en de trambaan beide rechtdoor te noemen. Die trambaan is trouwens gewoon een normale eenrichtingsstraat, die ook weer toegang geeft tot andere straten. Er rijden toevallig ook trams overheen, maar dat is niet bijzonder.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Onverantwoorde situaties omtrent verkeersveiligheid

Bericht door Palance » di 11 apr 2023, 19:41

Deze situatie bestaat nu niet meer, maar in Rotterdam is ooit voor deze oplossing gekozen mbt de pijlen https://goo.gl/maps/yqZ851vcvsQJQG559
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6980
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Onverantwoorde situaties omtrent verkeersveiligheid

Bericht door Wimpie25 » di 11 apr 2023, 23:11

jdb2 schreef: di 11 apr 2023, 16:18 In de categorie "2 of 3 rijstroken rechtdoor en vecht het daarna maar uit" ken ik ook deze
Behoorlijk amateuristische weginrichting allemaal.
Het probleem hier is dat de pijlen op het wegdek voor verwarring zorgen, een "afbuigpijl" kennen we niet in België. Maar het is wel zo dat je gewoon via de trambanen de rechtse straat mag volgen. Zolang er geen geslotenverklaring naast de weg staat, is die straat toegankelijk voor alle soorten verkeer. Da's iets waar je wel aan gewend geraakt als je vaker in de grotere Belgische steden komt.

Plaats reactie