Dat is natuurlijk geen kathedraal, maar een kerk (een kathedraal is een kerk waar een bisschop zetelt).Chris schreef: zo 09 apr 2023, 17:19 De bekende kathedraal langs de A31 in Thionville. Ik had in Thionville overnacht, kon de kathedraal vanuit mijn hotelkamer zien. Maar het was niet het hotel links op de foto.
A31 Thionville by European Roads, on Flickr
[F][A031] Luxembourg - Nancy - Dijon - Beaune
Moderator: Moderatoren
-
paolie
- expressweg
Re: [F][A031] Luxembourg - Nancy - Dijon - Beaune
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Zie https://www.thionvilletourisme.co.uk/di ... eauregard/
-
Chris
- Moderator
Hoe kan je 'natuurlijk' weten of een kerk / kathedraal langs een autosnelweg wel of geen officiële kathedraal is? 
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Laatst gewijzigd door Pino op di 11 apr 2023, 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.
-
paolie
- expressweg
Maar ik snap wel dat je het een kathedraal noemt in de spreekwoordelijke zin van het woord, vooral de benaming Cathédrale de l' Autoroute vind ik wel een aardige benaming met knipoog .
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Door de uitbouw van de kerk denk je ten onrechte dat je vlak langs het centrum van Thionville rijdt, en daarom ben je ook sneller geneigd hem te duiden als kathedraal. En omdat de verdere omgeving maar saai is, denk je ook meteen dat Thionville het bezoek absoluut niet waard is. Mooie cirkelredenering de verkeerde kant uit - ik denk dat ik daar zelf ook wel aan ten prooi ben gevallen, tot ik me er door deze discussie wat in ben gaan verdiepen.
Zelfs in het voor mij nog altijd legendarische NRC-artikel over de Route du Soleil uit 1993 wordt gesproken over "In Thionville scheert het snelverkeer rakelings langs de neo-gothische kathedraal, om vervolgens in het hart van de Franse staalindustrie te belanden. Vallée industrielle de la Fensch staat langs de weg, als een verontschuldiging voor de talloze buizen die het landschap ontsieren."
-
Ds79m
- 2x3 autosnelweg
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
Allan C
- verkeersader
A few photos of the A31 southbound. This section is from Langres to Dijon. An 80 kilometer of 2x3 lanes, it's really nice to drive and set to cruise control at 130 km/h and almost never to slow down.
1/ Northern part of A31 with the Plateau of Langres
A31 Langres - Dijon (1) by FreewayAllan, sur Flickr
2/ A5 the road to Paris
A31 Langres - Dijon (4) by FreewayAllan, sur Flickr
3/
A31 Langres - Dijon (5) by FreewayAllan, sur Flickr
4/
A31 Langres - Dijon (7) by FreewayAllan, sur Flickr
5/ Langres-Sud
A31 Langres - Dijon (10) by FreewayAllan, sur Flickr
6/
A31 Langres - Dijon (11) by FreewayAllan, sur Flickr
7/
A31 Langres - Dijon (15) by FreewayAllan, sur Flickr
8/
A31 Langres - Dijon (18) by FreewayAllan, sur Flickr
9/
A31 Langres - Dijon (20) by FreewayAllan, sur Flickr
10/
A31 Langres - Dijon (25) by FreewayAllan, sur Flickr
11/
A31 Langres - Dijon (27) by FreewayAllan, sur Flickr
12/ Dijon-Centre
A31 Langres - Dijon (29) by FreewayAllan, sur Flickr
13/
A31 Langres - Dijon (31) by FreewayAllan, sur Flickr
14/ You can continue to drive to Lyon via A6 or A39
A31 Langres - Dijon (38) by FreewayAllan, sur Flickr
1/ Northern part of A31 with the Plateau of Langres
A31 Langres - Dijon (1) by FreewayAllan, sur Flickr2/ A5 the road to Paris
A31 Langres - Dijon (4) by FreewayAllan, sur Flickr3/
A31 Langres - Dijon (5) by FreewayAllan, sur Flickr4/
A31 Langres - Dijon (7) by FreewayAllan, sur Flickr5/ Langres-Sud
A31 Langres - Dijon (10) by FreewayAllan, sur Flickr6/
A31 Langres - Dijon (11) by FreewayAllan, sur Flickr7/
A31 Langres - Dijon (15) by FreewayAllan, sur Flickr8/
A31 Langres - Dijon (18) by FreewayAllan, sur Flickr9/
A31 Langres - Dijon (20) by FreewayAllan, sur Flickr10/
A31 Langres - Dijon (25) by FreewayAllan, sur Flickr11/
A31 Langres - Dijon (27) by FreewayAllan, sur Flickr12/ Dijon-Centre
A31 Langres - Dijon (29) by FreewayAllan, sur Flickr13/
A31 Langres - Dijon (31) by FreewayAllan, sur Flickr14/ You can continue to drive to Lyon via A6 or A39
A31 Langres - Dijon (38) by FreewayAllan, sur Flickr-
Chris
- Moderator
https://www.leparisien.fr/moselle-57/en ... QISJG4.php
Verhaal over dat de aires bij de Luxemburgse grens een aantal dagen in de week worden afgesloten omdat het zo'n enorme zooi is. Kennelijk wordt er veel afval gedumpt.
Ik ben daar één keer gestopt en vond het toen ook al een bende. Op de A31 wacht ik met een pauze tot ik op de tolweg ben.
Misschien komt het wel door die travellers o.i.d., van die caravanbewoners die illegaal weilanden bezetten. Op dit satellietbeeld zijn ze te zien naast de betreffende aire. In dat deel van Frankrijk heb je een aantal groepen die daar rondtrekken.

Verhaal over dat de aires bij de Luxemburgse grens een aantal dagen in de week worden afgesloten omdat het zo'n enorme zooi is. Kennelijk wordt er veel afval gedumpt.
Ik ben daar één keer gestopt en vond het toen ook al een bende. Op de A31 wacht ik met een pauze tot ik op de tolweg ben.
Misschien komt het wel door die travellers o.i.d., van die caravanbewoners die illegaal weilanden bezetten. Op dit satellietbeeld zijn ze te zien naast de betreffende aire. In dat deel van Frankrijk heb je een aantal groepen die daar rondtrekken.

-
Snelwegfreak
- Hoofdmoderator
Volgens mij is dat bijna overal buiten de péage wel het geval. Vorig jaar was ik 's nachts op Aire de Vémars-Ouest. De parking was daar pikkedonker en in mijn koplampen zag ik op de parking en het gebied eromheen tientallen grote ratten rennen. Daar was ik dus héél snel weer weg: dan maar pauze ná Parijs. De groeten.
Enne gojje mins blieft altied leave.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
-
Allan C
- verkeersader
Some photos of A31 around Nancy whan I took a couple of month ago.
1/ A33/A31 interchange. I've noticed the sign "Maxéville Nancy-Plateau de Haye" is missing.
A31 Nancy - Luxembourg (1) by FreewayAllan, sur Flickr
2/
A31 Nancy - Luxembourg (2) by FreewayAllan, sur Flickr
3/ Nancy view.
A31 Nancy - Luxembourg (4) by FreewayAllan, sur Flickr
4/
A31 Nancy - Luxembourg (7) by FreewayAllan, sur Flickr
5/ Sarreguemines.
A31 Nancy - Luxembourg (10) by FreewayAllan, sur Flickr
6/
A31 Nancy - Luxembourg (12) by FreewayAllan, sur Flickr
1/ A33/A31 interchange. I've noticed the sign "Maxéville Nancy-Plateau de Haye" is missing.
A31 Nancy - Luxembourg (1) by FreewayAllan, sur Flickr2/
A31 Nancy - Luxembourg (2) by FreewayAllan, sur Flickr3/ Nancy view.
A31 Nancy - Luxembourg (4) by FreewayAllan, sur Flickr4/
A31 Nancy - Luxembourg (7) by FreewayAllan, sur Flickr5/ Sarreguemines.
A31 Nancy - Luxembourg (10) by FreewayAllan, sur Flickr6/
A31 Nancy - Luxembourg (12) by FreewayAllan, sur Flickr-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Dat deel rond Nancy blijft toch best een aardig stukje van de A31, met een paar mooie uitzichten.
-
R-R-L
- stadsweg
En door de lage snelheid alle tijd om er van te genieten. Al vind ik dat stuk vaak toch maar lang duren.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Dat Nancy als leuk wordt ervaren is ergens de prettige achterkant van hoe slecht de A31 in deze omgeving in het landschap is ingepast. Want dat landschap wordt al vrij kort ten zuiden van Metz aardiger. Je ziet het alleen niet, vooral met dank aan bossages rondom de weg die minimaal worden gesnoeid. Je hebt nog een paar aardige doorkijkjes, vooral op punten waar je de Moezel oversteekt (hier bijvoorbeeld), maar ziet verrekt weinig. En dan zit je dus ineens boven Nancy en ontvouwt het landschap zich helemaal.
-
marcel
- 2x2 autosnelweg
Wat nieuwe borden:
2012:

2024:

De pijlen zijn natuurlijk anders, en verder valt op dat de E nummers nu eerst staan en dat de volgorde rechtsaf is omgekeerd.
Deze valt uit elkaar zal ook wel een keer vervangen worden

Hier ontbrak de witte rand

Gecorrigeerd:

2012:
2024:
De pijlen zijn natuurlijk anders, en verder valt op dat de E nummers nu eerst staan en dat de volgorde rechtsaf is omgekeerd.
Deze valt uit elkaar zal ook wel een keer vervangen worden
Hier ontbrak de witte rand
Gecorrigeerd:
-
Ali
- stadsweg
Het valt me op dat Brussel als doel niet wordt aangegeven vanaf Metz/Nancy of zelfs Dijon.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Vanaf Metz en Nancy is het doel Luxembourg richtinggevend genoeg. Je mag van de reisvoorbereiding toch wel verwachten dat men weet dat de route naar België via Luxemburg verloopt.
-
Snelwegfreak
- Hoofdmoderator
Daarnaast volgt na Luxemburg nog een belangrijke splitsing naar Luik. Daarmee is Brussel voor een redelijk deel van de reizigers op die route niet eens relevant.
Enne gojje mins blieft altied leave.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
-
paolie
- expressweg
Om het evenCoen Tunnel schreef: ma 01 apr 2024, 3:07Vanaf Dijon is een route via Reims (A5 en A26) sowieso veel sneller naar Brussel.
EensVanaf Metz en Nancy is het doel Luxembourg richtinggevend genoeg. Je mag van de reisvoorbereiding toch wel verwachten dat men weet dat de route naar België via Luxemburg verloopt.
-
T-hijs
- autoweg
Tot mijn stomme verbazing scheelt dat maar een paar km... En vanwege de toch wat suboptimale uitbouw tussen de grens FR-BE en Charleroi kan ik me best voorstellen dat mensen vooral Luxemburg rijden, als het tussen Metz en Luxemburg fatsoenlijk doorrijdt althans.Coen Tunnel schreef: ma 01 apr 2024, 3:07Vanaf Dijon is een route via Reims (A5 en A26) sowieso veel sneller naar Brussel.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
-
Km357
- 2x2 autosnelweg
Het is ook een stuk goedkoper via LUX, maar prettiger rijdt het niet.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Ik had in mijn hoofd dat via Reims sneller was. Ik zag het gisteren even niet goed op Google Maps op mijn telefoon, en ik zie dat het verschil in werkelijkheid klein is. Maar als ik nu op Google Maps kijk, is zelfs A31-A5-A26-A2 en dan de Belgische E19 gelijkwaardig aan de route via Luxemburg. Die eerste route is langer, maar rijdt wel over veel prettiger wegen, die beter doorrijden.T-hijs schreef: ma 01 apr 2024, 8:30Tot mijn stomme verbazing scheelt dat maar een paar km... En vanwege de toch wat suboptimale uitbouw tussen de grens FR-BE en Charleroi kan ik me best voorstellen dat mensen vooral Luxemburg rijden, als het tussen Metz en Luxemburg fatsoenlijk doorrijdt althans.Coen Tunnel schreef: ma 01 apr 2024, 3:07Vanaf Dijon is een route via Reims (A5 en A26) sowieso veel sneller naar Brussel.
Via Charleroi is korter en iets sneller, via Luxemburg heeft een heel lang stuk met Vmax 110 en, afhankelijk van het tijdstip dat je rijdt, de nodige filerisico's.
In ieder geval is er met zoveel alternatieven geen reden om er vanaf Dijon al eentje daarvan als voorkeursroute aan te geven, en al zou je dat willen doen, dan ligt een route via Reims over betere wegen, die meer restcapaciteit hebben, meer voor de hand.
-
T-hijs
- autoweg
Ik zou ook via Reims en Charleroi gaan hoor, vooral vanwege dat stuk A31. Maar qua maximumsnelheid zal het niet veel uitmaken. De route van Reims naar Charleroi heeft ook een aantal stukken 110 of zelfs 90. Daarnaast betaal je meer tol dan wanneer je via Luxemburg gaat.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Je mag mij zeker rekenen in het kamp “rijdt nou niet echt prettiger”. Twee routes met een vrijwel gelijke reistijd en evenveel rijplezier-minpunten. Het tientje extra tol plus gemiste goedkope tank brengen me dan meestal naar de A31. Komt op weg naar Amsterdam nog bij dat dat je ook nog eens Brussel en Antwerpen scheelt. Desalniettemin heb ik één goede reden in mijn hoofd zitten om soms toch te kiezen voor Reims, en dat is middagspits. Dat is toch echt een tijd van de dag waarop de A31 Luxemburg-Nancy (in beide richtingen) extra minpunten krijgt. Dus als je voor de keuze staat en je voorziet einde middag rond Metz te zijn, kies dan vooral voor Reims - want dan rijd je rond spitstijd redelijk door het niets. De spits van Reims stelt in de noord-zuid-richting ook verrekt weinig voor.
Terug naar het oorspronkelijke punt: er zou nog eens een moment kunnen komen dat Reims-Charleroi zo wordt uitgebouwd dat Bruxelles kan verschijnen vanaf Langres of Troyes. Als Categorie 5-doel zou het uit kunnen, juist ook als doel dat mag worden aangegeven naast Reims (Cat 4). Op de A31 lijkt Luxembourg me prima totdat je in het land zelf bent. Het heeft als Cat 4-doel ook geen overschaduwend Cat 5-doel boven zich. Nou ja, Brussel. Maar doordat de weg naar Brussel maar één van de uitvalswegen is van Luxembourg, kun je die stad realistisch pas gaan bewegwijzeren samen met de doelen van die andere uitvalswegen. En daar ontstaat pas zo'n beetje plek voor vanaf Thionville.
Laatst gewijzigd door Pino op di 02 apr 2024, 9:48, 1 keer totaal gewijzigd.
-
T-hijs
- autoweg
Dat voordeel qua tanken is tegenwoordig ook maar minimaal, helaas...
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Nou heb je in België natuurlijk nog wel de nodige discounters. Rond Couvin-Charleroi heb je er inderdaad wel een paar, terwijl ze in de Ardennen eerder zeldzaam zijn. Daarmee kun je het verschil weer laten teruglopen tot ongeveer alleen de tol. Tip van Jip: navigeer niet naar het tankstation op de grens bij Couvin, want da’s alleen voor vrachtwagens. Maar nabij N5-afritten naar Couvin kun je goed terecht.
-
IQ[]
- expressweg
Gisteren was hier in de buurt de benzine E10, €1,66. Dat verschil is voor mij te klein om nog om te rijden.Pino schreef: ma 01 apr 2024, 13:39Valt toch best mee? Luxemburgse prijs voor euro is op dit moment 1,63. In België eerder 1,81.
-
T-hijs
- autoweg
Ik rijd diesel, maar ik was in de overtuiging dat het prijsverschil te gering was om verschil te maken. Dat blijkt toch groter te zijn. Bij mij in de buurt kan ik voor 1,75 tanken, maar in Luxemburg is het eerder 1,55. Dat is wel eens kleiner geweest in de afgelopen twee jaar...