Weginrichting: wat vinden we hier van?

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Attietattie » zo 02 apr 2023, 23:38

duikgek89 schreef: zo 02 apr 2023, 22:49Ik heb er moeite mee dat hier belastinggeld aan verprutst wordt, terwijl een normale markering zinniger was geweest.
We hebben volgens mij gewoon zaken zoals Duurzaam Veilig, ASVV en RONA (en nog 100 andere documenten). Een wegbeheerder moet met een goede reden komen om hiervan af te wijken. Ik ben erg benieuwd naar die reden(en).
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Egbert » ma 03 apr 2023, 7:51

Schelpenpaadje schreef: zo 02 apr 2023, 22:06
duikgek89 schreef: zo 02 apr 2023, 21:34 ^^ Dan is het toch goedkoper om die markering, die blijkbaar niks bewerkstelligd, gewoon weg te laten? :dontknow:
Ik vind dat het wel degelijk toegevoegde waarde kan hebben om zowel voor fietser als automobilist te bevestigen welke ruimte je beide inneemt op de weg. Wel dus met de kanttekening dat de indeling daarvoor in de praktijk vaker niet dan wel geschikt is :top:
En in het voorbeeld van keikoracer op de vliegveldweg is het duidelijk: doorgetrokken streep mag je niet overschrijden, dus je moet op het rode gedeelte rijden en mag niet inhalen.

Persoonlijk vind ik dat wegbelijning universeel en met weinig variaties uitgevoerd moet worden zodat je zonder veel na te hoeven denken weet waar je aan toe bent. Dat is met dit soort experimenten absoluut niet het geval. De wegbeheerder schiet het doel hier mijlenver voorbij.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Attietattie » ma 03 apr 2023, 10:20

Egbert schreef: ma 03 apr 2023, 7:51En in het voorbeeld van keikoracer op de vliegveldweg is het duidelijk: doorgetrokken streep mag je niet overschrijden, dus je moet op het rode gedeelte rijden en mag niet inhalen.
Ik begrijp wat je bedoelt te zeggen, maar ik kan het niet laten hier toch op te reageren: een doorgetrokken streep zegt niets over al dan niet mogen inhalen. Dat het vaak niet lúkt, is wat anders. Maar op de motor mag ik gewoon inhalen (zolang ik de doorgetrokken streep niet overschrijd).
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Egbert » ma 03 apr 2023, 11:23

Attietattie schreef: ma 03 apr 2023, 10:20 Ik begrijp wat je bedoelt te zeggen, maar ik kan het niet laten hier toch op te reageren: een doorgetrokken streep zegt niets over al dan niet mogen inhalen. Dat het vaak niet lúkt, is wat anders. Maar op de motor mag ik gewoon inhalen (zolang ik de doorgetrokken streep niet overschrijd).
Ja ja ja, je zegt weer eens iets wat niet 100,000000% correct is op internet. Ik begin toch ook al met "doorgetrokken streep mag je niet overschrijden"? Gezeur over technicaliteiten.
Ik daag je uit om daar een auto met de motor in te halen zonder de streep te overschrijden.
Of als auto een fietser in te halen zonder de streep te overschrijden.

LennyKravitz
autoweg
Berichten: 1016
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 14:16
Locatie: Rotterdam

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door LennyKravitz » wo 12 apr 2023, 1:15

Hoe werkt dit?

Stel je komt hier op de rotonde, tegelijkertijd met een bus op de busbaan naast je.

Moet de bus dan aan jou voorrang verlenen (omdat het bord van de bus ietsje eerder komt? of is die ook voor de rotonde), of jij aan de bus?

https://goo.gl/maps/hZ51YYwk4ZD4qM5ZA
It aint over 'till it's over...

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Egbert » wo 12 apr 2023, 7:37

Ik ken eenzelfde situatie met een fietspad dat op een rotonde uitkomt. Ik zou zeggen dat de rechterbaan voorrang heeft, want rechts heeft voorrang.
Maar ik weet niet of dat met regels te onderbouwen is.

Zie het als een T-splitsing waar je met twee rijbanen aan komt rijden en naar rechts is er maar één. Ik denk niet dat als je dan vanuit de linker rijbaan afslaat naar rechts je voorrang kunt verwachten op iemand die vanuit de rechter rijbaan afslaat naar rechts.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Coen Tunnel » wo 12 apr 2023, 8:23

LennyKravitz schreef: wo 12 apr 2023, 1:15Moet de bus dan aan jou voorrang verlenen (omdat het bord van de bus ietsje eerder komt? of is die ook voor de rotonde),
De haaientanden zijn leidend voor het moment waarop je voorrang moet verlenen (zie Uitvoeringsvoorschriften BABW, Hoofdstuk IV, paragraaf 2, lid 7). Als zowel bus als auto precies op hetzelfde moment de rotonde oprijden, zit de bus dus voor de auto. Ergo: de auto moet de bus voor laten gaan. Als de auto eerder is dan de bus, heeft de auto voorrang, want die zit dan al op de rotonde. Een ideale situatie vind ik dit niet.
Egbert schreef: wo 12 apr 2023, 7:37Zie het als een T-splitsing waar je met twee rijbanen aan komt rijden en naar rechts is er maar één. Ik denk niet dat als je dan vanuit de linker rijbaan afslaat naar rechts je voorrang kunt verwachten op iemand die vanuit de rechter rijbaan afslaat naar rechts.
Totaal anders, want daar staan waarschijnlijk pijlen op het wegdek en dan moet je de richting volgen die door de pijlen wordt aangegeven (RVV 1990, artikel 78). Als je verkeerd voorsorteert heb je nooit voorrang om alsnog de gewenste richting te volgen, sterker nog, conform artikel 78 mag dat eigenlijk niet eens.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Egbert » wo 12 apr 2023, 9:38

Coen Tunnel schreef: wo 12 apr 2023, 8:23
Egbert schreef: wo 12 apr 2023, 7:37Zie het als een T-splitsing waar je met twee rijbanen aan komt rijden en naar rechts is er maar één. Ik denk niet dat als je dan vanuit de linker rijbaan afslaat naar rechts je voorrang kunt verwachten op iemand die vanuit de rechter rijbaan afslaat naar rechts.
Totaal anders, want daar staan waarschijnlijk pijlen op het wegdek en dan moet je de richting volgen die door de pijlen wordt aangegeven (RVV 1990, artikel 78). Als je verkeerd voorsorteert heb je nooit voorrang om alsnog de gewenste richting te volgen, sterker nog, conform artikel 78 mag dat eigenlijk niet eens.
Als je erbij verzint dat er pijlen staan wel ja. Maar ik heb niks gezegd over pijlen. Ik zeg dat je die situatie moet zien als een T-splitsing... etc.

En je hoeft ook niet te zeggen dat dat nergens voor komt. Deze situatie komt voor, ik geef een analoog hoe het met een andere situatie zou zijn.

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Durashift » za 29 apr 2023, 18:32

N.a.v. onderstaand artikel kwam bij mij de vraag op of er bij, zo'n grootschalige omleiding met veel groot verkeer en zwakkere verkeersdeelnemers tegelijk.. er niet een voorziening in de procedure moet komen om een VRI gedurende de omleiding anders in te regelen en dus geen gelijktijdig groen voor fietsers en afslaand motorvoertuigenverkeer in te stellen?
(..)Een fietser (50) die maandag zwaargewond raakte toen hij in Amsterdam werd aangereden door een touringcar, is aan zijn verwondingen overleden.

Het ongeluk vond afgelopen maandag rond 09.30 uur plaats op de kruising van de Churchillaan met de Scheldestraat, vlak bij de RAI. De man kwam onder de bus terecht en moest door hulpdiensten worden bevrijd.
(..)
Op hetzelfde moment groen

"Ik woon hier om de hoek en ik zie het vaak maar net goed gaan", zegt een andere bewoner bij AT5. "Je ziet bij de stoplichten de fietser iets te ver naar voren gaan. Zij hebben op hetzelfde moment groen. Dan gaat die bus, of een vrachtwagen, de hoek om en ziet de fietser niet."

Bijkomend probleem is dat zwaar verkeer, zoals touringcars of vrachtauto's op dit moment niet over de 'gewone' route van en naar de RAI kan: de Wielingenstraat is afgesloten voor groot onderhoud tot en met september 2023. (..)
https://nos.nl/artikel/2473258-fietser- ... aatregelen


Nu kijk ik naar de foto en zie een touringcar met lage raamlijn in de instapdeur en nog een speciaal stedelijk ruitje in de deur. Staat er een fietser naast die deur, dan moet deze wel zichtbaar zijn indien de chauffeur door die deur kijkt... Maar ja.. die heeft al genoeg om te kijken middels de spiegels.. dus wat mij betreft is zo'n extra ruitje maar van beperkte waarde.

Vraag is, voor mij, ten eerste of de fietser tegelijk met de touringcar stil stond bij aanvang groen fase of dat deze is aankomen rijden en niet waargenomen of dat er sprake was van een al ingezette actie.. en dat e.e.a niet te beremmen was voor de fietser :s

~~~~~~~~~~~~~

Wat betreft tegelijk groen fase voor fietsverkeer en motorvoertuigen verkeer werd ik gisteren in Utrecht, op de Franciscusdreef, ook verrast. Was er al ff een tijdje niet geweest, ik was ook niet echt snugger bezig door naar links (afleiding) te kijken terwijl ik rechtsaf sloeg :roll: maar had op zo'n drukke weg eigenlijk ook niet verwacht dat er nog een gelijktijdige groen fase was met het vrijliggende fietspad.

In mijn spiegel zag ik dat het goed ging met de rijwielster die overstak achter mij lang.. maar als zij een paar seconden eerder bij de kruising was.. had ik zomaar die chauffeur uit het nieuwsbericht kunnen zijn. :nahzeg:

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 598
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door MaartenE » zo 30 apr 2023, 17:00

^^
Ik persoonlijk probeer als fietser altijd er volledig achter te blijven als ik en zwaar verkeer tegelijk groen hebben en elkaar conflicteren, ik hoef immers het licht ook niet te activeren door bij de paal te staan, dat doet het overige verkeer al. Ik denk dat de fietser er al stond en niet is opgemerkt door de touringcar, ikzelf zou althans nooit proberen om er vlug nog langs te rijden als ik zie dat de touringcar de intentie heeft rechtsaf te slaan.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Rein » zo 30 apr 2023, 19:00

In Amsterdam denkt het gros van de fietsers dat ze alleen op de wereld zijn, dus het is best voorstelbaar dat fietsers zonder ook maar enigszins af te remmen de bus rechts voorbij duiken om dan (in dit geval) onder de voorwielen te eindigen.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Schelpenpaadje » di 09 mei 2023, 22:41

Ondernemers in de Leeuwarder winkelstraten Nieuwe en Oude Oosterstraat roepen de gemeente al enige tijd tevergeefs op om de oversteek met de straat Druifstreek/Tweebaksmarkt te voorzien van een zebrapad. Als ludieke actie gaan kinderen er volgende maand een hinkelblok krijten.

Het gaat om deze situatie:
https://maps.app.goo.gl/tbCViKbTtC4A4fGF7

De oversteek wordt alleen gebruikt door voetgangers. Buiten winkeltijden is ook fietsen toegestaan. De oversteek is ingericht als een shared space-achtig verkeer. De Tweebaksmarkt is geen drukke straat. Het overzicht is vrij beperkt door de dichte bebouwing, geparkeerde auto's en terrassen.

Wat vinden jullie, zorgt een zebrapad hier voor meer verkeersveiligheid? Of juist voor schijnveiligheid? Zijn er misschien betere oplossingen?

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Durashift » di 09 mei 2023, 23:38

Schijnoplossing. Vop zal het voor bestuurders van fietsen aantrekkelijker maken om, middels de 'welbekende schijnbeweging' voorrang te willen middels het zebrapad.

De gemeente kan beginnen door het reclamevierkant share your visit weg te halen, dat maakt de zichtlijn m.i. al iets beter. Voorts zorgen dat er op die hoek geen auto's kunnen parkeren, zoals dat busje. Aan de terassenkant zal het in het seizoen wel druk zijn.. Terassen skippen. :dyn_hyp:

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Attietattie » di 09 mei 2023, 23:54

Ik heb niet zoveel moeite met een zebra, maar ik denk dat de (meeste) oplossingen van Durashift een beter plan zijn.

Maar het ligt ook een beetje aan de drukte. Geen idee of de weg een beetje normaal over te steken is op de drukkere momenten. En andersom, of je er nog wel kunt rijden als er een zebrapad ligt.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door mavas » wo 10 mei 2023, 9:17

Als ik de situatie zo zie lijkt me dit echt een straat waar de functie verblijven belangrijk is. De straat is er ook op ingericht met klinkers. In alles straalt deze straat uit dat langzaam rijden prettig is. Het lijkt wel een 30-weg, maar ik zie aan het begin van de straat geen zoneborden.
Wat dat betreft past een zebrapad niet in een straat waar langzaam rijden min of meer de standaard is. CROW raadt ook geen zebra's aan in 30-zones.

Ik denk wel dat de huidige situatie onduidelijkheid geeft voor de gemotoriseerde weggebruiker dat de voetganger/fietser wel/geen voorrang heeft bij de oversteek. Als de langzame weggebruiker zich onveilig voelt, dan moet de gemeente misschien eens denken aan verduidelijking van de situatie. Dan kan je 2 kanten op:
Of Tweebaksmarkt zo inrichten dat verkeer geen hindernis tegenkomt, OF de voorrangssituatie verduidelijken voor langzaam verkeer.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Piles » wo 10 mei 2023, 9:30

Durashift schreef: di 09 mei 2023, 23:38 Voorts zorgen dat er op die hoek geen auto's kunnen parkeren, zoals dat busje.
Binnen x meter van een kruising parkeren mag niet, maar een gemeente mag er wel parkeervakken maken? Toch gek eigenlijk :s

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Schelpenpaadje » wo 10 mei 2023, 10:16

^^ Dat gebeurt helaas veel meer. Zoals hier (het asfalt is nog tijdelijke bouwverharding, de rest is al definitief ingericht). Sowieso een draak van een kruispunt, met twee verspringend gelegen gelijkwaardige (?) zijtakken en nog een uitrit.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Coen Tunnel » wo 10 mei 2023, 12:34

mavas schreef: wo 10 mei 2023, 9:17 Als ik de situatie zo zie lijkt me dit echt een straat waar de functie verblijven belangrijk is. De straat is er ook op ingericht met klinkers. In alles straalt deze straat uit dat langzaam rijden prettig is. Het lijkt wel een 30-weg, maar ik zie aan het begin van de straat geen zoneborden.
De :zone-30: begint daar al eerder, op het Blokhuisplein: https://www.google.com/maps/@53.1994012 ... 384!8i8192

Daar kom je overigens vlak na de :zone-30: een zebrapad tegen. :lol:
Wat dat betreft past een zebrapad niet in een straat waar langzaam rijden min of meer de standaard is. CROW raadt ook geen zebra's aan in 30-zones.

Ik denk wel dat de huidige situatie onduidelijkheid geeft voor de gemotoriseerde weggebruiker dat de voetganger/fietser wel/geen voorrang heeft bij de oversteek. Als de langzame weggebruiker zich onveilig voelt, dan moet de gemeente misschien eens denken aan verduidelijking van de situatie. Dan kan je 2 kanten op:
Of Tweebaksmarkt zo inrichten dat verkeer geen hindernis tegenkomt, OF de voorrangssituatie verduidelijken voor langzaam verkeer.
Wat ook niet helpt is dat hier niet heel veel overzicht is en gemotoriseerd verkeer wel in twee richtingen over de Tweebaksmarkt/Druifstreek rijdt. En dit is wel een doorsnijding in de binnenstad. Een hogere drempel kan de situatie veiliger maken, zodat gemotoriseerd verkeer moet afremmen. Maar voor fietsers is een hogere drempel natuurlijk oncomfortabel. Ik zou toch pleiten voor een drempel of verhoging, of een snelheidsremmer zoals een wegversmalling, gecombineerd met het weghalen van enkele parkeervakken direct rondom de kruising. Zoals op Streetview te zien is kan een busje aardig wat zicht ontnemen op overstekende voetgangers, en omgekeerd. Ook dat kunstwerk staat daar niet optimaal, wellicht kan er ook aan gedacht worden om dat te verplaatsen. Een zebrapad lijkt me schijnveiligheid.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Egbert » wo 10 mei 2023, 13:21

Coen Tunnel schreef: wo 10 mei 2023, 12:34
Wat ook niet helpt is dat hier niet heel veel overzicht is en gemotoriseerd verkeer wel in twee richtingen over de Tweebaksmarkt/Druifstreek rijdt. En dit is wel een doorsnijding in de binnenstad.
Dat lijkt me eerder het probleem. Waarom rijdt dat niet over de Keizersgracht en Oosterkade? Ik zie geen enkele reden dat dit een doorgaande weg moet zijn. Maak een goed verkeersplan en maak deze weg autoluw. Ergens halverwege met paaltjes afsluiten dat er geen autoverkeer meer door kan, dat je alleen maar verkeer met bestemming die straat hebt.
En je dan afvragen waarom je daar met de auto moet zijn.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Schelpenpaadje » wo 10 mei 2023, 14:43

^^ Doorgaand verkeer rijdt inderdaad via de Keizersgracht en Oosterkade. Zelfs op de fiets is dit de meest comfortabele manier om van het Blokhuisplein naar het Hoeksterend te komen. Een enkele automobilist wil nog wel eens afsnijden via de Voorstreek en Tweebaksmarkt.

In de Tweebaksmarkt/Druifstreek rijdt vooral bestemmingsverkeer. Het is geen drukke straat, maar het is wel de enige manier om bij de nabijgelegen hotels, restaurants en coffeeshops te komen.

Een hoger plateau/drempel zoals Coen Tunnel voorstelt lijkt me beter dan een zebrapad. Daarbij haal je voldoende de snelheid eruit, ook voor bezoekers die hier geen oversteek verwachten. Als auto's langzamer passeren hebben voetgangers en fietsers meer tijd om te stoppen (of aan hen wordt voorrang verleend).

Het verwijderen van parkeerplaatsen langs de straat zou inderdaad ook schelen.

Het ding is dat er geen grote openbare parkeergarage is in deze hoek van de binnenstad. Normaal gesproken zou een beperkt aantal plekken voor minder validen en vergunninghouders voldoende moeten zijn.

Achter Post Plaza heeft de gemeente een paar jaar geleden wel een parkeergarage gebouwd maar deze is doordeweeks (m.u.v. koopavond en vrijdagen) exclusief in gebruik bij de provincie. Het zou ook voor de ondernemers in de Oosterstraten goed nieuws zijn als die garage breder opengesteld kon worden voor publiek.

Wat hier trouwens ook meespeelt is dat de Oude Oosterstraat en Nieuwe Oosterstraat, samen aangeduid als 'de Oosterstraten' worden beschouwd als één winkelstraat, die door de Tweebaksmarkt wordt doorsneden. Het is een aanlooproute naar het echte centrum. In beide straatjes zitten veel speciaalzaakjes. De ondernemers nemen veel initiatieven gericht op verbinding en het op de kaart zetten van hun straat. In een tijd waarin veel van dit soort winkels onder druk staat, is dit redelijk succesvol (dat geldt in Leeuwarden overigens ook voor de Sint Jacobsstraat, Kleine Kerkstraat en in mindere mate voor de Schrans).
Bij de laatste herinrichting heeft de gemeente die verbondenheid tussen beide Oosterstraten willen laten zien met doorlopende bestrating en een semi-plateau. Ik kan me voorstellen dat de ondernemers graag zien dat hun klanten ongehinderd door kunnen lopen. Dat een zebrapad hierbij tevens de veiligheid bevorderd lijkt een oneigenlijk argument.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Coen Tunnel » wo 10 mei 2023, 14:58

Wat ook nog kan is de Tweebaksmarkt/Druifstreek eenrichtingsverkeer maken voor gemotoriseerd verkeer. Dat kan zonder al te grote problemen, verkeer kan dan via de Tuinen en de Oosterkade/Keizersgracht een rondje maken. Dat kan ook helpen om de weg wat overzichtelijker te maken en het oversteken te vergemakkelijken.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Schelpenpaadje » wo 10 mei 2023, 15:15

^^ Op zich een aardig idee, met wel als nadeel dat je vanuit de Tuinen niet naar het Hoeksterend of het Vliet kunt rijden. De Oosterkade kent hier sinds een jaar of vijf een rijbaanscheiding t.b.v. de oversteekbaarheid voor fietsers en voetgangers.
Stel je op de Tweebaksmarkt eenrichtingsverkeer in van zuid naar noord, dan zal de verkeersdruk op zowel de Tuinen als de Voorstreek toenemen. Aan het eind van de Voorstreek kun je wel zowel links- als rechtsaf, maar deze kruising met het Hoeksterpad is nu al onveilig en in de spits overbelast.

Wil je méér doen dan alleen maatregelen ter plaatse (zoals een hoger plateau), dan kun je ook kijken naar manieren om de auto zo veel mogelijk uit het gebied te halen. De gemeente heeft de afgelopen jaren al diverse straten (Eewal, Grote Kerkstraat e.o.) autoluw gemaakt. Of dat voor de Tweebaksmarkt ook haalbaar is vraag ik me af. Misschien is een knip voor autoverkeer ergens in het noordelijke deel effectiever dan eenrichtingsverkeer. Dan ben je in elk geval het verkeer dat niks in de straat zelf en de directe zijstraten te zoeken heeft kwijt.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Coen Tunnel » wo 10 mei 2023, 16:03

^^ Die knip is ook wel een goed idee. Dan lijkt de locatie tussen Korfmakersstraat en Droevendal mij het meest voor de hand te liggen.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Attietattie » wo 10 mei 2023, 18:40

Als je daar een plateau neerlegt, weet je zéker dat men denkt daar voorrang te hebben. Zelfs voetgangers.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Durashift » wo 10 mei 2023, 21:46

Ik ben geen voorstander van een knip. Creëert meer verkeersbewegingen, volgens mij, van mensen die weer terug moeten vanwege de knip.
Ik denk dat de betreffende ondernemers ook even aan hun leveranciers moeten denken. Al die horeca moet beleverd worden. Met een knip in de straat hoopt zich dat weer op.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Attietattie » wo 10 mei 2023, 22:33

Ik bekeek de situatie net even van boven. En nu zie ik dat RHO-adviseurs daar zit. Die hebben toch wel wat verkeerskundigen in dienst? Misschien moeten ze die eens vragen 5 minuten mee te kijken. Beetje barteren ofzo.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door mavas » do 11 mei 2023, 14:53

mvalkenburg schreef: ma 09 jan 2023, 23:32 En de soap rondom de Haagse “horrorpoller” gaat vrolijk door: ook alle nieuwe toeters en bellen hebben niet het gewenste effect: https://nos.nl/artikel/2459289-haagse-h ... ongelukken
Eureka! De pollers worden verwijderd, en vervangen door kentekencamera's.
https://nos.nl/artikel/2474675-gemeente ... r-camera-s
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18032
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Snelwegfreak » do 11 mei 2023, 17:13

Wachten op media die schreeuwen dat honderden "nietsvermoedende" mensen zomaar een dure bekeuring hebben gekregen.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Palance » do 11 mei 2023, 17:41

En dan de kamervragen nog.

En dat allemaal vanwege een stel horrorbestuurders.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door duikgek89 » do 11 mei 2023, 18:19

Snelwegfreak schreef: do 11 mei 2023, 17:13 Wachten op media die schreeuwen dat honderden "nietsvermoedende" mensen zomaar een dure bekeuring hebben gekregen.
Helemaal prima. Dan heb je de kosten eruit en daarna weet iedereen het.

Plaats reactie