130 km/h op Nederlandse snelwegen

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door duikgek89 » ma 17 apr 2023, 16:42

^^ Dat ernaast rijden heb ik echt een hekel aan. De hele stoet schuift in elkaar en vervolgens begint het druk en trek werk pas echt.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Attietattie » ma 17 apr 2023, 17:37

janneman schreef: ma 17 apr 2023, 16:02 En dan steekt het onderbuikgevoel de kop op.
Want alles wat langzamer rijdt doet er in hun ogen vaak te lang over.
Dit klinkt lekker generaliserend en als iemand die nauwelijks aan zelfreflectie doet. Dát zijn de meest irritante mensen op de weg, ongeacht of dat de hardrijders of traagrijders zijn.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Wesso » ma 17 apr 2023, 17:46

Mensen kunnen niet vlot en behendig autorijden, enkele positieve uitzonderingen daargelaten. Daar zit het probleem. De oplossing hiervoor: zelfrijdende auto's. Is dat appeltje-eitje: nee. Maar daar is al genoeg over gezegd, vind ik.

Mijn ervaring hier in de omgeving is dat er bijna niemand vlot en behendig rijdt. Het varieert van ver onder de Vmax tot jojoënd tot agressief, asociaal en risicovol. Ik zet meestal een muziekje op en probeer de ontspanning vast te houden in mijn rijstijl, maar als er ruimte is om een paar slome duikelaars of jojo's af te schudden zal ik dat zeker niet laten.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Wouter N14 » ma 17 apr 2023, 18:00

^^ Ja dat is een probleem, maar waarom zijn zelfrijdende auto's daar een oplossing voor? Als ze iets níet kunnen is het vlot handelen. Veel te grote veiligheidsmarges zullen dat altijd verhinderen. De huidige automatische cruisecontroles en lane-assists zijn al een grote bron van frustratie.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

janneman
dorpsstraat
Berichten: 162
Lid geworden op: ma 22 feb 2010, 12:56
Locatie: Purmerend

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door janneman » ma 17 apr 2023, 18:15

Attietattie schreef: ma 17 apr 2023, 17:37
janneman schreef: ma 17 apr 2023, 16:02 En dan steekt het onderbuikgevoel de kop op.
Want alles wat langzamer rijdt doet er in hun ogen vaak te lang over.
Dit klinkt lekker generaliserend en als iemand die nauwelijks aan zelfreflectie doet. Dát zijn de meest irritante mensen op de weg, ongeacht of dat de hardrijders of traagrijders zijn.
Als je het dan toch over generaliseren hebt.. :top:

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Attietattie » ma 17 apr 2023, 22:07

janneman schreef: ma 17 apr 2023, 18:15 Als je het dan toch over generaliseren hebt.. :top:
Ik wil nog wel even doorgaan hoor. Mensen die geen zelfreflectie hebben, zijn vrijwel per definitie een gevaar op de weg: als je niet beseft dat je een fout/vergissing hebt gemaakt of kunt maken, zal je er niet van leren ook.

Ik zeg niet dat jij zo bent, ik zeg wel dat jij zo klinkt. "Want alles wat langzamer rijdt doet er in hun ogen vaak te lang over." klinkt niet als iemand die beseft dat het 'probleem' aan beide kanten zou kunnen liggen.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door duikgek89 » di 18 apr 2023, 1:16

Wesso schreef: ma 17 apr 2023, 17:46 Mensen kunnen niet vlot en behendig autorijden, enkele positieve uitzonderingen daargelaten. Daar zit het probleem.
Combinatie van slechte rijopleiding en een slechte mentaliteit, want in veel landen gaat dat een stuk beter dan in Nederland...

janneman
dorpsstraat
Berichten: 162
Lid geworden op: ma 22 feb 2010, 12:56
Locatie: Purmerend

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door janneman » di 18 apr 2023, 10:34

Attietattie schreef: ma 17 apr 2023, 22:07
janneman schreef: ma 17 apr 2023, 18:15 Als je het dan toch over generaliseren hebt.. :top:
Ik wil nog wel even doorgaan hoor. Mensen die geen zelfreflectie hebben, zijn vrijwel per definitie een gevaar op de weg: als je niet beseft dat je een fout/vergissing hebt gemaakt of kunt maken, zal je er niet van leren ook.

Ik zeg niet dat jij zo bent, ik zeg wel dat jij zo klinkt. "Want alles wat langzamer rijdt doet er in hun ogen vaak te lang over." klinkt niet als iemand die beseft dat het 'probleem' aan beide kanten zou kunnen liggen.
Kijk dat klinkt al anders :top:
Wel vraag ik mij dan af waarom er dan zo vaak “gedrukt” moet worden..

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18033
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Snelwegfreak » di 18 apr 2023, 10:48

Als ik wederom even voor mijzelf mag spreken: ik probeer altijd wel afstand te houden, maar als je in korte tijd meerdere mensen voor je hebt die hem er óf voor gooien en/of met een nihil snelheidsverschil inhalen, dan raakt het geduld simpelweg even op.
Enne gojje mins blieft altied leave.

janneman
dorpsstraat
Berichten: 162
Lid geworden op: ma 22 feb 2010, 12:56
Locatie: Purmerend

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door janneman » di 18 apr 2023, 13:21

Tja, en dan raak je geïrriteerd en gaat dingen doen die je anders niet doet?
Geldt dan het recht van de snelste? Van diegenen die haast hebben?
Ik herinner me een reactie van mijn zwager, die zei ooit: “dan hadden ze maar wat eerder van huis moeten gaan”.
Geduld is een schone zaak. Wij, mijn echtgenote en ik blijven er dan maar even achter, ze gaan vanzelf wel weer naar rechts.
En diegenen die dan weer achter ons hangen wachten dan ook maar even, want wij gaan ook wel weer naar rechts.
Maar de auto ervoor gooien is ook not done. Dat is bewust treiteren of een inzicht van lik me reet.
Wel valt het ons op dat vaak tijdens het inhalen van vrachtwagens ineens de snelheid terug gaat, waarom dat is ?

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door duikgek89 » di 18 apr 2023, 14:25

janneman schreef: di 18 apr 2023, 13:21 Geldt dan het recht van de snelste? Van diegenen die haast hebben?
Geldt in plaats daarvan dan het recht van de langzaamste? Van diegenen die tijd zat hebben?

Dit is een kansloze discussie van kampen die moddergooien, maar in de praktijk denkt iedereen dat ie gelijk heeft, maar vrijwel geen enkele kaaskop heeft ook maar enige intentie om een ander ruimte te gunnen. En dat egoïstisch gedrag manifesteert zich vaak op een extreem domme manier.
Ik herinner me een reactie van mijn zwager, die zei ooit: “dan hadden ze maar wat eerder van huis moeten gaan”.
Leuk verhaal, maar veel mensen leven in de echte wereld. Natuurlijk is eerder weg gaan ideaal, maar eerst loopt een meeting uit, dan komt er nog even een vraag en vervolgens gaat de telefoon...

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Rein » di 18 apr 2023, 14:37

Heel veel mensen rijden erg dromerig rond en lijken geen idee te hebben waar op de weg ze rijden en hoe hard ze rijden. Gevolg is op 2x2 wegen dat je dit soort types geregeld op rijstrook 1 tegenkomt waar ze met 95 km/h iemand die 93 km/h rijdt aan het inhalen zijn (en met een beetje pech vervolgens nog honderden meters links blijven rijden). Op 2x4 of 2x5 wegen rijden ze ook niet uiterst rechts, maar op rijstrook 3 of 4 zitten ze in ieder geval niet verkeer wat normaal wil doorrijden zo erg in de weg.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Attietattie » di 18 apr 2023, 14:56

janneman schreef: di 18 apr 2023, 10:34 Kijk dat klinkt al anders :top:
Nee hoor, dat klinkt precies hetzelfde. :lol:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Willem » di 18 apr 2023, 16:31

Rein schreef: di 18 apr 2023, 14:37 Heel veel mensen rijden erg dromerig rond en lijken geen idee te hebben waar op de weg ze rijden en hoe hard ze rijden. Gevolg is op 2x2 wegen dat je dit soort types geregeld op rijstrook 1 tegenkomt waar ze met 95 km/h iemand die 93 km/h rijdt aan het inhalen zijn (en met een beetje pech vervolgens nog honderden meters links blijven rijden). Op 2x4 of 2x5 wegen rijden ze ook niet uiterst rechts, maar op rijstrook 3 of 4 zitten ze in ieder geval niet verkeer wat normaal wil doorrijden zo erg in de weg.
En dat soort zaken lokt irritatie uit van degenen die wat sneller willen rijden. Dat getreuzel met 100 km/h vind ik helemaal niets en meestal hou ik 120 op de teller aan. Dat iemand die langzamer rijdt een vrachtwagen ofzo wil inhalen vind ik prima en is een kwestie van even inhouden. Maar als de auto vervolgens met 95 links blijft rijden omdat een heel stuk verder een tweede vrachtwagen rijdt kan ik inderdaad geïrriteerd raken. Anderzijds, vanuit het perspectief van die andere auto bekeken: die blijft juist dat hele eind links rijden omdat het voor hen soms moeilijk is om in te halen door de snellere voertuigen.
Oplossing is toch om elkaar meer de ruimte te geven: invoegen ertussen laten zodat zij ook weer sneller naar rechts gaan (wetend dat ze verderop er weer tussen gelaten worden). Dat scheelt frustratie.

Overigens kwam ik vorige week een extreem geval op de A4 voor de Ketheltunnel (naar het zuiden) tegen. Bij de afrit Delft (-Zuid) stroopte het wat op dus gaven de matrixborden 70 aan. Nadat alle invoegers op de weg zelf waren stonden de matrixborden uit.
De auto voor me bleef echter stug met 70 op de linkerrijstrook rijden tot na de Ketheltunnel. Onnodig te zeggen hoeveel toen rechts is ingehaald (inclusief mezelf).

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Attietattie » di 18 apr 2023, 16:40

^^ Ik heb eens getest wat er zou gebeuren als ik (netjes rechts) 76 echte kilometers zou gaan rijden op een plek waar tijdelijk 70km/h gold. :shutup:

(oud filmpje)
Link
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door duikgek89 » di 18 apr 2023, 17:44

^^ En dan overtrad je de snelheid nog! Wegpiraat!!!

:shutup: Met zo'n overschrijding ben je bijna net zo crimineel bezig als degene die zo'n limiet instelt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Chris » di 18 apr 2023, 18:57

Rein schreef: di 18 apr 2023, 14:37Heel veel mensen rijden erg dromerig rond en lijken geen idee te hebben waar op de weg ze rijden en hoe hard ze rijden.
Je ziet ook vaak dat dat soort bestuurders bij wegwerkzaamheden met dezelfde snelheid (te snel) doorrijden. Een soort zombie bestuurders.

Misschien het type dat in het donker op een tekstkar klapt ondanks dat je zo'n ding van 2 kilometer afstand al ziet oplichten.

janneman
dorpsstraat
Berichten: 162
Lid geworden op: ma 22 feb 2010, 12:56
Locatie: Purmerend

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door janneman » di 18 apr 2023, 19:54

Ik zal wel tegen schenen schoppen maar mij bekruipt toch het gevoel dat ook hier chauffeurs zitten die bewust de snelheidsregels aan hun laars lappen en daar ook nog trots op zijn. Anarchie. Het “ik bepaal zelf wel dat ik 120 rijd en al diegenen die zich wel netjes aan de 70 of 100 houden daar heb ik alleen maar last van.” Zich niet bewust zijnde van het feit dat ze zich in een potentieel moordwapen bevinden.
Als ik op de rechterbaan rij met 100 en ik zie een laagvlieger aankomen in mijn spiegel dan denk ik ach, loat goan. Komt er weer eentje die meer haast heeft dan ik..
Hij of zij zal wel eerder in de file willen staan of een eventuele boete beter kunnen betalen..
Let wel, ik generaliseer niet.
Gelukkig zijn er ook automobilisten die zich wel netjes gedragen.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Rein » di 18 apr 2023, 22:17

Iedereen bekijkt het verkeer vanuit zijn eigen perceptie vermoed ik zo. Ik zelf rij liefst wat harder dan 100 km/h, maar veel harder dan 115 km/h rij ik overdag ook niet. Ik zou dat zelf zeker geen laagvliegen willen noemen, maar jij wellicht wel. Ik zie in ieder geval heel weinig mensen die echt heel veel harder rijden en vraag me echt af waar en wanneer jij dan laagvliegers ziet.

Maar ik erger me dus aan slome duikelaars. Vanmiddag in de Gaasperdammertunnel reed ik 95 km/h achter iemand die een hele trein van zeker tien voertuigen aan het inhalen was die naar ik inschat niet veel harden dan 80 km/h reed. Ik vond die persoon voor mij vrij irritant langzaam rijden, maar die persoon zelf zal wellicht de indruk hebben dat hij met een prima snelheid aan het inhalen was.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Wouter N14 » di 18 apr 2023, 22:26

janneman schreef: di 18 apr 2023, 19:54 Gelukkig zijn er ook automobilisten die zich wel netjes gedragen.
Wel of niet netjes gedragen hangt van zoveel meer af dan de gereden snelheid. En dat is precies ook het manco van het Nederlandse handhavingsbeleid dat zich blind staart op snelheid. Maar het dan gek vinden dat er nog zoveel ongelukken gebeuren.

Raken we echter niet enigszins off-topic?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

hneel
autoweg
Berichten: 1076
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 8:46
Locatie: Dinteloord

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door hneel » wo 19 apr 2023, 11:31

CasablancaMarocco schreef: zo 16 apr 2023, 12:27 Ik denk ook niet dat we in de toekomst nog legaal 120 / 130 mogen rijden overdag, ik zie nergens in de politiek ook maar ergens een discussie hierover.
Dat toont ook weer aan hoe vervreemd de politiek is van de samenleving. Niet gek als nagenoeg alle politici uit de randstad komen.

janneman schreef: ma 17 apr 2023, 14:08 Deze hardrijders
Toch even bezwaar tegen de term "hardrijders". Een snelheid van 130 is in nagenoeg heel Europa een normale cruise-snelheid. Dat heeft niks met hardrijden te maken. Behalve misschien in de perceptie van sommige nederlanders.
janneman schreef: di 18 apr 2023, 13:21 Ik herinner me een reactie van mijn zwager, die zei ooit: “dan hadden ze maar wat eerder van huis moeten gaan”.
Je zwager snapt het niet. Het gaat niet om de tijd, maar om de beleving. Als ik de keuze heb tussen een rustige weg waar ik vlot door kan rijden, of een kortere snellere route waar het wel erg druk en onrustig is, dan kies ik toch veel liever de eerste route.
Wel valt het ons op dat vaak tijdens het inhalen van vrachtwagens ineens de snelheid terug gaat, waarom dat is ?
Sommige mensen zijn bang voor vrachtwagens, denk ik. Je ziet het inderdaad heel vaak.
Dan gaan ze ook vaak nog zo'n 50m na de vrachtwagen pas naar rechts, en daar rijden ze dan intussen bijna net zo hard als jij, zodat er geen kans meer is om ze nog voor de volgende vrachtwagen in te halen.
janneman schreef: di 18 apr 2023, 19:54 Ik zal wel tegen schenen schoppen maar mij bekruipt toch het gevoel dat ook hier chauffeurs zitten die bewust de snelheidsregels aan hun laars lappen en daar ook nog trots op zijn. Anarchie. Het “ik bepaal zelf wel dat ik 120 rijd en al diegenen die zich wel netjes aan de 70 of 100 houden daar heb ik alleen maar last van.”
Tja, je kan wel hopen dat de regels ooit ten goede gaan veranderen, maar daar is het leven te kort voor. Dus kan je ook, zolang je er niemand lastig mee valt, gewoon je eigen plan trekken.

Daarnaast: hoe denk je dat we eind jaren 80 van de 100 zijn afgekomen? Dat kwam alleen omdat vrijwel iedereen die snelheid aan zijn laars lapte. Even heel cru gezegd: als je wil dat er iets veranderd in dit land, en je hebt geen dure tractors tot je beschikking, dan is masaal de wet overtreden de enige manier.
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Attietattie » wo 19 apr 2023, 11:59

hneel schreef: wo 19 apr 2023, 11:31Daarnaast: hoe denk je dat we eind jaren 80 van de 100 zijn afgekomen? Dat kwam alleen omdat vrijwel iedereen die snelheid aan zijn laars lapte. Even heel cru gezegd: als je wil dat er iets veranderd in dit land, en je hebt geen dure tractors tot je beschikking, dan is masaal de wet overtreden de enige manier.
Als ik me niet vergis is er een weg in Noord-Holland waar de snelheid een jaar of 10 geleden van 100 was teruggebracht naar 80. Daar werd op snelheid gecontroleerd. En daar zou 100% te hard hebben gereden en niemand van de overtreders 100km/h hebben overschreden. Nee, dan moet je als wegbeheerder trots op jezelf zijn... :nothanks:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

R-R-L
stadsweg
Berichten: 271
Lid geworden op: zo 15 mei 2016, 21:24

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door R-R-L » wo 19 apr 2023, 13:19

Chris schreef: di 18 apr 2023, 18:57
Rein schreef: di 18 apr 2023, 14:37Heel veel mensen rijden erg dromerig rond en lijken geen idee te hebben waar op de weg ze rijden en hoe hard ze rijden.
Je ziet ook vaak dat dat soort bestuurders bij wegwerkzaamheden met dezelfde snelheid (te snel) doorrijden. Een soort zombie bestuurders.

Misschien het type dat in het donker op een tekstkar klapt ondanks dat je zo'n ding van 2 kilometer afstand al ziet oplichten.
De zombie bestuurders vielen toen ik nog veel 's avonds onderweg was maar wat goed op. Rond 22u zat ik vaak 160 in de 130 secties, echter bij werkzaamheden even keurig terugzakken naar de geldende max. Auto's die ik daarvoor in had gehaald kwamen me daar vaak weer met een ruim verschil voorbij en op een stuk met een enkele strook zat het achter me te drukken.

Durf wel te stellen dat mijn 160 veel veiliger was dan de zombie 100 van anderen.

janneman
dorpsstraat
Berichten: 162
Lid geworden op: ma 22 feb 2010, 12:56
Locatie: Purmerend

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door janneman » wo 19 apr 2023, 13:37

Attietattie schreef: wo 19 apr 2023, 11:59
hneel schreef: wo 19 apr 2023, 11:31Daarnaast: hoe denk je dat we eind jaren 80 van de 100 zijn afgekomen? Dat kwam alleen omdat vrijwel iedereen die snelheid aan zijn laars lapte. Even heel cru gezegd: als je wil dat er iets veranderd in dit land, en je hebt geen dure tractors tot je beschikking, dan is masaal de wet overtreden de enige manier.
Als ik me niet vergis is er een weg in Noord-Holland waar de snelheid een jaar of 10 geleden van 100 was teruggebracht naar 80. Daar werd op snelheid gecontroleerd. En daar zou 100% te hard hebben gereden en niemand van de overtreders 100km/h hebben overschreden. Nee, dan moet je als wegbeheerder trots op jezelf zijn... :nothanks:
Dat was volgens mij de N244 van af de Rijp naar Alkmaar..
En inderdaad, iedereen die geflitst was kon de bon verscheuren.

hneel
autoweg
Berichten: 1076
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 8:46
Locatie: Dinteloord

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door hneel » wo 19 apr 2023, 15:46

Even mezelf quoten:
hneel schreef: wo 19 apr 2023, 11:31 Het gaat niet om de tijd, maar om de beleving. Als ik de keuze heb tussen een rustige weg waar ik vlot door kan rijden, of een kortere snellere route waar het wel erg druk en onrustig is, dan kies ik toch veel liever de eerste route.
Dit bedoel ik dus:

Afbeelding

Als het er straks nog zo uit ziet rij ik lekker om via Dordrecht.
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1436
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Steyn_E » wo 19 apr 2023, 15:49

R-R-L schreef: wo 19 apr 2023, 13:19
Chris schreef: di 18 apr 2023, 18:57
Rein schreef: di 18 apr 2023, 14:37Heel veel mensen rijden erg dromerig rond en lijken geen idee te hebben waar op de weg ze rijden en hoe hard ze rijden.
Je ziet ook vaak dat dat soort bestuurders bij wegwerkzaamheden met dezelfde snelheid (te snel) doorrijden. Een soort zombie bestuurders.

Misschien het type dat in het donker op een tekstkar klapt ondanks dat je zo'n ding van 2 kilometer afstand al ziet oplichten.
De zombie bestuurders vielen toen ik nog veel 's avonds onderweg was maar wat goed op. Rond 22u zat ik vaak 160 in de 130 secties, echter bij werkzaamheden even keurig terugzakken naar de geldende max. Auto's die ik daarvoor in had gehaald kwamen me daar vaak weer met een ruim verschil voorbij en op een stuk met een enkele strook zat het achter me te drukken.

Durf wel te stellen dat mijn 160 veel veiliger was dan de zombie 100 van anderen.
Gruwelijk K*tvolk is dat. Met 110 in de weg rijden om 22:00 en evenzogoed 110 doorrijden langs wegwerkers. Of te lam om een strookje op te schuiven als er iemand met pech op de vluchtstrook staat. Ik rijd vaak 10-20km/u te hard, maar niet binnen de (daadwerkelijk als bibeko uitziende) bebouwde kom en niet langs stilstaande voertuigen of werkzaamheden. Dan rijd ik ook midden in de nacht netjes rond de 80 (als je daadwerkelijk 70 probeert te rijden beginnen de vrachtwagens vaak te duwen). Dat vind ik dus echt kansloos.

Wat ik overigens ook kansloos vind zijn de twee keren in de afgelopen maand dat ik een politievoertuig met een gestopte auto op de vluchtstrook zag staan. Dat zou ik niet kunnen waarderen als ik degene ben die staande word gehouden. Veel gevaarlijker dan de meeste overtredingen waarvoor wordt bekeurd.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Attietattie » wo 19 apr 2023, 15:59

Steyn_E schreef: wo 19 apr 2023, 15:49Wat ik overigens ook kansloos vind zijn de twee keren in de afgelopen maand dat ik een politievoertuig met een gestopte auto op de vluchtstrook zag staan. Dat zou ik niet kunnen waarderen als ik degene ben die staande word gehouden. Veel gevaarlijker dan de meeste overtredingen waarvoor wordt bekeurd.
Kan ook andersom zijn he: dat er iemand met pech staat die wordt beveiligd door een politieauto. ;) Maar ik ben het met je eens. Ik zou dan ook niet stoppen denk ik. Rij ik wel door naar de eerste afrit en stop ik op de afrit op de vluchtstrook.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18033
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Snelwegfreak » wo 19 apr 2023, 16:03

^^ Ik heb het inde afgelopen weken toch ook al zeker drie keer live zien gebeuren: een auto die met het bekende rode transparant op de vluchtstrook werd staandegehouden. Ik dacht dat men dit in Nederland nooit meer deed vanwege de veiligheid? Ik zou daar toch zéker wat van zeggen als het bij mij zou gebeuren.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1436
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Steyn_E » wo 19 apr 2023, 17:25

^^
100% zeker dat ze de lichtkrant aan de achterzijde hadden branden in die gevallen. Ze stonden dus ook voor (ipv achter) het staandegehouden voertuig. Nu zou het kunnen dat de andere partij onterecht op de vluchtstrook is stil gaan staan (ipv te volgen) maar 2x in zo’n korte periode vond ik toch opvallend. De politie weet hopelijk wel beter.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18033
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Snelwegfreak » wo 19 apr 2023, 17:37

In alle gevallen stonden ze er inderdaad vóór. In twee gevallen zag ik ze voor mijn snufferd de overtreder de vluchtstrook op geleiden. Ik zou er niet blij mee zijn, want dat is inderdaad flink gevaarlijker dan menig verkeersovertreding.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Plaats reactie