Het wel en wee van het OV

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Rogier
expressweg

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Rogier » di 18 apr 2023, 17:07

https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... e-hsl-zuid

Hier update m.b.t. levering ICNG treinstellen.
In hoofdlijn zijn de eerste 3 treinstellen die voldoen in Nederland aangekomen en men hoop over 1 jaar 50 treinstellen (die nu in productie zijn) geleverd te hebben (van de 99 treinstellen).
Echter 39 treinstellen, die inmiddels ook geproduceerd zijn, moeten aangepast worden en dit gaat lang duren. Men hoopt in februari 2025 de laatste treinstel aangepast te hebben. Echter er is een redelijke kans dat dit maanden langer gaat duren.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » di 18 apr 2023, 17:35

Waarom moeten ze aangepast worden?

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » di 18 apr 2023, 17:37

Lasnaden die fouten bevatten. Componenten die aangepast moeten worden om aan de eisen te kunnen voldoen.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » di 18 apr 2023, 22:04

.. dus de instroom van materieel per december zal moeizaam zijn?

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » di 18 apr 2023, 22:12

Van de laatste 39 treinstellen klopt dit inderdaad.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 18 apr 2023, 22:30

Rogier schreef: di 18 apr 2023, 17:37 Lasnaden die fouten bevatten. Componenten die aangepast moeten worden om aan de eisen te kunnen voldoen.
Hoe krijgen ze het voor elkaar :?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » wo 19 apr 2023, 14:51

De leverancier is een bedrijf dat prima nieuwe treinstellen in seriestukproductie kan opleveren, maar die geen ervaring heeft met het aanpassen/ombouwen van eerder geproduceerde treinstellen. Blijkbaar voldoende de eerste geproduceerde treinstellen niet aan de huidige eisen en moeten ze aangepast worden, maar is de leverancier dat feitelijk niet goed geschikt voor en dan vallen er spaanders.

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » wo 19 apr 2023, 15:25

^^ Ik vraag mij in arren moede af waar er wat fout is gegaan dat er nu zo'n groot deel van de treinstellen "niet meer voldoen". Zijn tijdens het bouwproces de normen/eisen aangepast waardoor de eerste treinstellen moeten worden aangepast. Alsthom is een gerenommeerd treinenbouwer waar dit soort problemen, bij mijn weten, nog nooit eerder zijn voorgekomen in de productie. Lasnaden die niet goed zijn kan er bij mij niet in, je controleert alles toch grondig voordat je verder gaat met bouwen.

Verder vraag ik mij af wat de Nederlandse Spoorwegen heeft "versliembessert" (lees verbeterd) ten opzichte van het oorspronkelijke ontwerp waardoor er nu weer van alles aan het licht komt waardoor er zoveel vertraging is bij de aflevering van de nieuwe treinstellen. De ervaringen uit het verleden leert mij dat NS altijd (te) veel aanpassingen deed op het oorspronkelijke ontwerp waardoor er de nodige problemen ontstonden bij de aflevering en indienststellingen van het nieuwe spul.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Victor
autoweg

Bericht door Victor » wo 19 apr 2023, 18:16

PeterSchoeber schreef: wo 19 apr 2023, 15:25 (lees verbeterd)
Waarom schrijf je dan "verschlimmbessert" ?
8-)

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » wo 19 apr 2023, 19:54

^^ Verslimbesseren is denken dat je iets verbetert maar het in werkelijkheid niet doet, de boel wordt eerder slechter van je gedachte "verbetering"
Met vriendelijke groet,

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » wo 19 apr 2023, 20:00

PeterSchoeber schreef: wo 19 apr 2023, 15:25 Verder vraag ik mij af wat de Nederlandse Spoorwegen heeft "versliembessert" (lees verbeterd) ten opzichte van het oorspronkelijke ontwerp waardoor er nu weer van alles aan het licht komt waardoor er zoveel vertraging is bij de aflevering van de nieuwe treinstellen.

Het antwoord staat in de rapportage die je kan vinden via de link die Rogier heeft gegeven.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 19 apr 2023, 20:21

Victor schreef: wo 19 apr 2023, 18:16
PeterSchoeber schreef: wo 19 apr 2023, 15:25 (lees verbeterd)
Waarom schrijf je dan "verschlimmbessert" ?
8-)
Het is een Duits woord. Er bestaat geen echt Nederlands equivalent voor (ook niet in het Engels trouwens). 'Schijnverbetering' komt het dichtst in de buurt.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Victor
autoweg

Bericht door Victor » wo 19 apr 2023, 22:17

PeterSchoeber schreef: wo 19 apr 2023, 19:54 ^^ Verslimbesseren is denken dat je iets verbetert maar het in werkelijkheid niet doet, de boel wordt eerder slechter van je gedachte "verbetering"
Dat weet ik, vandaar mijn vraag ook... overbodige toevoeging dat je zou moeten lezen: verbeterd. Want dat bedoel je juist niet.

Lekkere Kwal
autoweg

Bericht door Lekkere Kwal » wo 19 apr 2023, 22:23

Met andere woorden: waarom zouden de aanpassingen van NS verondersteld worden als (zij het onbedoeld) nadelig voor het eindproduct. Die conclusie lijkt nu te hangen op puur het vertraagd raken van de definitieve aflevering, maar A. komt dat door veel factoren, zie het rapport B. waarom zou vertraging niet goed zijn als er uiteindelijk het betere eindproduct in dienst komt? Ik zou eerder waken voor het tegenovergestelde, namelijk door haast en planningsdrift met een suboptimaal nieuw materieel zitten. Waar we weer 40 jaar mee verder moeten. Planning gehaald, geen finale aanpassingen meer toegepast en hoe is dat precies verkiesbaar over hoe het nu gegaan is?

Sondermaut
stadsweg

Bericht door Sondermaut » do 20 apr 2023, 7:09

Ik zie niet in waarom een extra controle van de lasnaden een schijnverbetering is van de ICNG. NS heeft ongetwijfeld de tien jaar oude ervaringen van de Fyra in het achterhoofd. Die Italiaanse troep liet letterlijk plaatwerk op het spoor vallen bij een kruissnelheid van 250 km/h. Dat was een serie van 19 treinstellen die toen nog makkelijk door ICR te vervangen was (even was er zelfs sprake van dat Arriva met speciale FLIRT's de dienst via het conventionele net zou overnemen). Van de ICNG staan meer dan vijf keer zo veel treinstellen (99) in de orderboeken van Alstom, terwijl ICR en ICM langzamerhand ook hun technische levensduur bereiken. De ICNG kan en mag daarom eigenlijk niet meer net zo hard floppen als de Fyra.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 20 apr 2023, 7:14

De NS zal het er niet bij kunnen hebben inderdaad; neemt niet weg dat het belangrijk is dat het nieuwe materieel veilig en betrouwbaar moet zijn. Als extra controles daaraan bijdragen, dan moet je dat als vervoerder gewoon doen. :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Victor
autoweg

Bericht door Victor » do 20 apr 2023, 19:03

Sondermaut schreef: do 20 apr 2023, 7:09 Ik zie niet in waarom een extra controle van de lasnaden een schijnverbetering is van de ICNG.
Heeft iemand dat beweerd dan? Een controle is een controle.
:roll:

Taran 5
dorpsstraat

Bericht door Taran 5 » ma 01 mei 2023, 15:47

Zo ziet het spoor er nu uit sinds het gerepareerd is in Voorschoten.
Afbeelding

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » ma 01 mei 2023, 16:40

^^ Dank voor het delen van de foto Taran. Volkomen van de pot gerukt dat het zolang heeft moeten duren om die paar stukjes spoor, en wat palen en blokken met bovenleiding, te moeten vervangen na de fatale ontsporing. Zeker gelet op het belang van het baanvak had dit gewoon sneller gemoeten.
Met vriendelijke groet,

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » ma 01 mei 2023, 17:28

Het herstel van de infrastructuur heeft niet lang geduurd. De meeste tijd ging zitten in het geschikt maken van het naastgelegen weiland voor een zware kraan.

Taran 5
dorpsstraat

Bericht door Taran 5 » ma 01 mei 2023, 17:50

PeterSchoeber schreef: ma 01 mei 2023, 16:40 ^^ Dank voor het delen van de foto Taran. Volkomen van de pot gerukt dat het zolang heeft moeten duren om die paar stukjes spoor, en wat palen en blokken met bovenleiding, te moeten vervangen na de fatale ontsporing. Zeker gelet op het belang van het baanvak had dit gewoon sneller gemoeten.
Er waren weinig beelden te vinden en ik ben nou eenmaal erg van de bovenbouw.
Ik dacht al dat er geen DA(B)armen meer op voorraad zijn dus dat er nu nieuwe armen zijn(Kummler en Matter)verbaast me niks.
(DA armen zijn de beweegbare armen die op dit traject zijn gebruikt alsook de Schiphollijn,Flevolijn,mijnverzakkingsgebied rond Heerlen en tussen Beverwijk en UItgeest)
Afbeelding
Onder het motto¨1 plaat zegt meer dan 1000 woorden dit is een DA arm.
DAB armen zijn te zien op de eerste foto van mij en dan links van de nieuwe arm.
Afbeelding
Op de lichtmast een wat bloemetjes vermoedelijk voor de overledene.

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » ma 01 mei 2023, 19:45

boe! schreef: ma 01 mei 2023, 17:28 Het herstel van de infrastructuur heeft niet lang geduurd. De meeste tijd ging zitten in het geschikt maken van het naastgelegen weiland voor een zware kraan.
Het herstel van de infrastructuur heeft maar liefst ACHT dagen geduurd en dat is gelet op de lengte aan beschadigd spoor en bovenleiding volkomen van de zotte. Het lijkt wel, gelet op de tijdsduur van de herstelwerkzaamheden, of er alleen maar overdag gewerkt is. https://www.prorail.nl/nieuws/spoor-bij ... -weer-open voor het verhaal van ProRail.

Verder blijf ik erbij dat het volkomen zinloos is/was om rijtuigbakken die total loss zijn tegen hoge kosten te bergen om ze nadien af te voeren naar de sloper. De volledig ontspoorde rijtuigbakken zijn sowieso total loss en van de deels ontspoorde, en gekantelde, rijtuigbak acht ik herstel ook erg onwaarschijnlijk gelet op de casco schade. Bij sloop ter plekke was je binnen 24 uur klaar geweest met het vrijmaken van het spoor.
Met vriendelijke groet,

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 01 mei 2023, 21:11

^^ Er is toch ook sprake van personeelstekort? En afvoer in plaats van ter plaatse slopen heeft mogelijk te maken met verzekeringswerk en/of milieuvergunningen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » di 02 mei 2023, 1:46

^^ Ja, ik wou net zeggen: denk dat de eigenaar van dat land er ook niet op zit te wachten dat er allerlei metalen e.d. na sloop in het weiland achterblijven. Daar zullen toch wel weer de koeien moeten grazen, lijkt mij.

Het is nu eenmaal een andere tijd, andere regels.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » di 02 mei 2023, 1:50

Taran 5 schreef: ma 01 mei 2023, 15:47 Zo ziet het spoor er nu uit sinds het gerepareerd is in Voorschoten.
Afbeelding
^^ vanaf dit punt valt een trein toch weg achter de portalen. Stel dat het donker is.. en de kraanmachinist heeft geen frontseinen, van de goederentrein, waargenomen?

Lekkere Kwal
autoweg

Bericht door Lekkere Kwal » di 02 mei 2023, 7:10

^^ je kan sowieso niet in bedrijf zijnde sporen oversteken op een kruising die geen waarschuwingssysteem heeft, zicht is daarbij dus geheel irrelevant. Men hoort de sporen uit bedrijf te halen voordat de kruising plaatsvindt (evt. nog aangevuld met het plaatsen van kortsluitlansen). De grote vraag is dus waarom het toch heeft plaatsgevonden, maar dat hoort niet af te hangen van een trein nog kunnen zien of niet.

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » di 02 mei 2023, 7:49

Durashift schreef: di 02 mei 2023, 1:46 ^^ Ja, ik wou net zeggen: denk dat de eigenaar van dat land er ook niet op zit te wachten dat er allerlei metalen e.d. na sloop in het weiland achterblijven. Daar zullen toch wel weer de koeien moeten grazen, lijkt mij.

Het is nu eenmaal een andere tijd, andere regels.
https://www.omropfryslan.nl/nl/nieuws/1 ... ze-rechtop

In Friesland had men een soort gelijk probleempje en heeft men de transformator wel ter plekke gesloopt. Als nood aan de man komt, is er veel meer mogelijk.
Dit had veel sneller geregeld moeten zijn punt klaar uit!!
Vroeger zou dit veel sneller gegaan en de reden waarom het nu langer duurt is het gebrek aan kennis en gedeeltelijk onwil bij Prorail.
Beetje hetzelfde als bij de GGD's in november 2021, toen men aangaf dat het hervaccineren tot april 2022 moest gaan duren.
In december 2021 toen de nood echt groot werd, toen het in 1 keer wel veel sneller.
Nee, dit is gewoon een schaamte vertoning.

P.S. In 1978 werd de Willemsspoorbrug in Rotterdam aangevaren en raakte de Hef zwaar beschadigd. Toen kon men binnen 2! weken de Hef eruit halen, de installaties herstellen en de zware schades aan de Hef herstellen. Dat waren eens andere tijden en toen gold niet lullen, maar aanpakken.

https://nl.wikipedia.org/wiki/De_Hef

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » di 02 mei 2023, 7:56

Wouter N14 schreef: ma 01 mei 2023, 21:11 ^^ Er is toch ook sprake van personeelstekort? En afvoer in plaats van ter plaatse slopen heeft mogelijk te maken met verzekeringswerk en/of milieuvergunningen.
Hier is sprake van een noodsituatie en dan moet die bureaucratie m.b.t. milieuvergunning en \ of verzekeringswerk binnen enkele uren geregeld zijn. Om die reden is kennis van groot belang. Dan kan men ter plekke kijken hoe eventuele milieuschade voorkomen, verminderd kan worden. Niemand zegt dat je geen vervuilende stoffen eerst moet gaan verwijderen, voordat je een trein met een snijbrander in stukken snijdt. Hier moet het belang voor het zo snel mogelijk herstellen van de schade voorrang krijgen.

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » di 02 mei 2023, 10:37

Ik weet niet of die treinstellen nu de factor tijd opleverde. Je kan ook niet alle teams (bedding, spoor, bovenleiding, signalisatie) aan hetzelfde stukje spoor laten werken. Wat wel raar is dat men niet binnen 2 dagen weer op 2 sporen kon rijden om zo in ieder geval de intercities erlangs te kunnen gaan, al dan niet alleen tijdens 6-19 uur (spits en daglicht). Iemand zal bang zijn geweest dat er weer een ongeval zou plaatsvinden denk ik, omdat er geen uitgewerkt draaiboek lag en dat er dan weer koppen zouden rollen.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » di 02 mei 2023, 11:08

^^ Ter plekke slopen had tijd, ongeveer een week, bespaard voor het aanleggen van de hulpweg voor de kranen en het maken van de opstelplaats van de kranen. De huidige krollen zijn groot/sterk genoeg om een knipschaar te gebruiken als gereedschap waarmee de trein in stukjes geknipt kan worden.

Als ik de foto's, op diverse plekken op internet, bekijk dan is er van het interieur van de ontspoorde bakken ook niet veel over dus dat kan gelijk de recycling in. Niks dan maar ook niks kan, in mijn ogen, de huidige gang van zaken goed praten.
Met vriendelijke groet,