Amsterdam: Fiets/voetgangersbruggen over het IJ

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5835
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Amsterdam: Fiets/voetgangersbruggen over het IJ

Bericht door Schelpenpaadje » zo 30 apr 2023, 19:07


Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10219
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Amsterdam: Fiets/voetgangersbruggen over het IJ

Bericht door Rein » zo 30 apr 2023, 19:07

De IJtunnel is begin jaren zestig uitgedacht, op zich niet heel raar dat men daar niet aan een langzaamverkeerbuis heeft gedacht, bij bijvoorbeeld de Velsertunnel is er ook niet zo’n buis gerealiseerd. In beide gevallen gingen en gaan fietsers natuurlijk ‘gewoon’ met een pont.

De Coentunnel en Zeeburgertunnel liggen vrij perifeer en ook daar is het niet raar dat er geen buis voor langzaam verkeer is aangelegd (en daarbij ligt in de buurt van de Zeeburgertunnel een brug waar fietsers overheen kunnen).

Dat er bij de Noord-Zuidlijn niet ook een fietstunnel is uitgedacht kan hoogstens verklaard worden doordat de gemeente een fietstunnel sociaal onveilig acht.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31595
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Amsterdam: Fiets/voetgangersbruggen over het IJ

Bericht door Palance » zo 30 apr 2023, 19:24

Ik zeg: Een kabelbaan :duck:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Amsterdam: Fiets/voetgangersbruggen over het IJ

Bericht door Rogier » zo 30 apr 2023, 19:57

Schelpenpaadje schreef: zo 30 apr 2023, 19:07 ^^ Wat dat betreft leek de IJ-klopper een veelbelovend idee:
https://www.at5.nl/artikelen/195461/arc ... der-het-ij

https://sybvanbreda.com/nl/project/de-ij-klopper/
Interessant idee, maar ik vind het gedoe over de steile hellingen zwaar overdreven. Dan nodig ik de Amsterdamse fietsen een keer uit om door Arnhem te fietsen of de Van Brienenoordbrug over te gaan. De hellingshoek van Brienenoordbrug is ook 3,5% en men mag 25 - 30 meter klimmen.
In Arnhem heb je een hoop heuvels die steiler zijn.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7887
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Amsterdam: Fiets/voetgangersbruggen over het IJ

Bericht door Jackbauer1350 » zo 30 apr 2023, 20:18

Rein schreef: zo 30 apr 2023, 19:07 De IJtunnel is begin jaren zestig uitgedacht, op zich niet heel raar dat men daar niet aan een langzaamverkeerbuis heeft gedacht, bij bijvoorbeeld de Velsertunnel is er ook niet zo’n buis gerealiseerd. In beide gevallen gingen en gaan fietsers natuurlijk ‘gewoon’ met een pont.
Dat was bij de Beneluxtunnel inderdaad ook niet in de jaren 60. Maar toch bij de aanleg van de tweede tunnel eind jaren 90 wel aan het langzaam verkeer gedacht.

Dat er bij de Noord-Zuidlijn niet ook een fietstunnel is uitgedacht kan hoogstens verklaard worden doordat de gemeente een fietstunnel sociaal onveilig acht.
Zou de sociale veiligheid in Rotterdam anders zijn dan in Amsterdam?
Daarbij zou ik mij voor het idee in de Heinenoordtunnel, die verder van de bewoonde wereld dan de Maastunnel ligt onveiliger voelen.
Aan de andere kant worden tunnels tegenwoordig wel 24/7 gemonitord met camera's.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10219
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Amsterdam: Fiets/voetgangersbruggen over het IJ

Bericht door Rein » zo 30 apr 2023, 22:26

^^ ik heb geen idee, maar het punt van sociale veiligheid speelde wel mee om bij de Noord-Zuidlijn geen fietstunnel aan te leggen. Zie ook hier. En ook bij de Maastunnel was sociale (on)veiligheid een reden dat fietsers op enig moment de tunnel amper nog gebruikten. Pas toen er continu bewaking rond ging lopen kwamen de fietsers weer terug.

Durashift
expressweg
Berichten: 2571
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Amsterdam: Fiets/voetgangersbruggen over het IJ

Bericht door Durashift » zo 30 apr 2023, 22:39

Ik kan mij wel voorstellen dat het niet prettig is om zo'n lang stuk in een tunnel te fietsen.

Anderzijds lijkt het mij niet prettig om over zo'n hoge brug te fietsen met telkens water onder je te zien, door de spleet tussen brugwegdek en reling.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18268
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Amsterdam: Fiets/voetgangersbruggen over het IJ

Bericht door boe! » ma 01 mei 2023, 14:24

Onderstaande quote is een reactie die Rijkswaterstaat vanmorgen op Facebook gaf op een vraag over het ontbreken van een fietstunnel in de Maasdeltatunnel. Dit gaat dus niet specifiek over andere tunnels, maar de afweging die geschetst wordt zal ook elders een rol spelen.
Er is inderdaad geen fietstunnel in de Maasdeltatunnel. Dat heeft de minister van Infrastructuur en Milieu in het najaar van 2013 besloten. Reden is dat het langzaam verkeer op de eerste plaats een aangelegenheid is van het regionale bestuur. Als reactie op dit besluit heeft Metropoolregio Rotterdam Den Haag een onderzoek laten uitvoeren naar nut en noodzaak van de fietstunnel in de Maasdeltatunnel. Met als belangrijkste onderzoeksvraag: Wat is de potentie van het (toekomstige) gebruik van de fietstunnel in relatie tot de bestaande veerpont tussen Maassluis en Rozenburg? Uit dit onderzoek blijkt dat de benodigde investering voor een fietstunnel (circa € 33 miljoen aanlegkosten, exclusief beheerkosten) niet opweegt tegen het aantal verwachte gebruikers; fietsers die in de huidige situatie al gebruik maken van de veerpont. De regionale bestuurders hebben op basis van het rapport besloten geen fietstunnel aan te leggen.
De provincie verzorgt het vervoer op de oeververbinding Maassluis – Rozenburg en heeft toegezegd dat deze in de toekomst blijft varen voor in elk geval fietsers en voetgangers.

Egbert
expressweg
Berichten: 2739
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Amsterdam: Fiets/voetgangersbruggen over het IJ

Bericht door Egbert » ma 01 mei 2023, 15:22

Durashift schreef: zo 30 apr 2023, 22:39 Ik kan mij wel voorstellen dat het niet prettig is om zo'n lang stuk in een tunnel te fietsen.
Is het ook niet prettig om zo lang in een tunnel te fietsen? De Sint-Annatunnel in Antwerpen is 580 meter lang, ik ben er doorheen gelopen, ik vond er niets onprettigs aan. Alsof je in een passage van een metro loopt.
Het Buiksloterwegveer overbrugt 320 meter, het IJpleinveer 400, het Oostveer 940 en als je in het verlengde van de Jan Schaeferbrug zit heb je 250 meter nodig.
Dat is uiteraard zonder hellingen. Het is de vraag wat je daar mee doet, in de Sint-Annatunnel is geen helling, daar moet je met de lift of de roltrap. Als je 20 meter diep (hoe diep is het IJ?) met 2% moet overbruggen heb je 1 km nodig.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31595
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Amsterdam: Fiets/voetgangersbruggen over het IJ

Bericht door Palance » ma 01 mei 2023, 17:54

Ik heb ook in zowel de Maastunnel en de Sint-Annatunnel gelopen én gefietst. Nog nooit iets raars gezien en me ook nooit onveilig gevoeld.

En ik heb ook door de Kennedytunnel gefietst.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Amsterdam: Fiets/voetgangersbruggen over het IJ

Bericht door Vinny » ma 01 mei 2023, 20:07

Rein schreef: zo 30 apr 2023, 22:26 ^^ ik heb geen idee, maar het punt van sociale veiligheid speelde wel mee om bij de Noord-Zuidlijn geen fietstunnel aan te leggen. Zie ook hier. En ook bij de Maastunnel was sociale (on)veiligheid een reden dat fietsers op enig moment de tunnel amper nog gebruikten. Pas toen er continu bewaking rond ging lopen kwamen de fietsers weer terug.
In Hamburg en Antwerpen heb je gewoon tunnels voor langzaam verkeer met roltrappen en liften. Dus iedereen die geen helling van groter dan 2% aankan, kan alsnog aan de andere kant van het water komen. Goede verlichting zal ook de sociale veiligheid doen toenemen, kortom: gewoon kijken naar wat ze in België en Duitsland doen. Dat kunnen wij ook :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Amsterdam: Fiets/voetgangersbruggen over het IJ

Bericht door Ds79m » ma 01 mei 2023, 20:51

^^ Dat hebben we in Nederland ook, bijvoorbeeld in de Kiltunnel

Afbeelding

Ik had die ene keer dat ik er gebruik van heb gemaakt, zo’n 20 jaar terug, niet echt de indruk dat dit een toonbeeld van veiligheid voor oudere mensen was overigens. Met zo’n zware fiets op een steile roltrap is een foutje snel gemaakt.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Amsterdam: Fiets/voetgangersbruggen over het IJ

Bericht door Wouter N14 » ma 01 mei 2023, 21:00

Wijlen de Mandelabrug in Zoetermeer had ook roltrappen maar die waren er notoir om bekend defect te zijn.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5835
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Amsterdam: Fiets/voetgangersbruggen over het IJ

Bericht door Schelpenpaadje » ma 01 mei 2023, 21:23

Ds79m schreef: ma 01 mei 2023, 20:51 Met zo’n zware fiets op een steile roltrap is een foutje snel gemaakt.
Ze zouden bij zulke tunnels een extra roltrap moeten plaatsen waar je je fiets in kunt zetten/hangen, zoals voor winkelkarretjes bij bijvoorbeeld IKEA ;)

Of geen roltrappen maar een fietslift :top:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31595
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Amsterdam: Fiets/voetgangersbruggen over het IJ

Bericht door Palance » ma 01 mei 2023, 21:45

Schelpenpaadje schreef: ma 01 mei 2023, 21:23 Ze zouden bij zulke tunnels een extra roltrap moeten plaatsen waar je je fiets in kunt zetten/hangen, zoals voor winkelkarretjes bij bijvoorbeeld IKEA ;)
Ik ken dat systeem enkel van de IKEA Groningen. Zijn er meer dan?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5835
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Amsterdam: Fiets/voetgangersbruggen over het IJ

Bericht door Schelpenpaadje » ma 01 mei 2023, 22:20

^^ In elk geval Zwolle heeft het ook.

De indeling van winkels verschilt onderling, net als het punt van waaraf karretjes worden aangeboden. Daarbij speelt misschien ook mee hoe oud filialen zijn.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Amsterdam: Fiets/voetgangersbruggen over het IJ

Bericht door Vinny » di 02 mei 2023, 19:33

Nederlanders kunnen gewoon niet tegen steile hellingen :nothanks:
https://www.at5.nl/artikelen/220218/hel ... et-te-doen
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1328
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: Amsterdam: Fiets/voetgangersbruggen over het IJ

Bericht door PeterSchoeber » wo 03 mei 2023, 19:56

Egbert schreef: za 29 apr 2023, 11:34 Nogmaals, die plek en die lengte. Je kunt de brug 1/3e van de lengte maken, ook 1/3e van de prijs? Dan heb je je budget al lang bijelkaar.
Ik snap het echt niet.
Voor de hoogte hoeft het dus ook niet want het plaatje laat een ophaalbrug zien.
Mannen, en vrouwen,

Ik denk dat ik het snap als ik het vage schetsontwerp zie. Rotterdam heeft in het centrum een iconische brug in de vorm van de Erasmusbrug en zoiets ontbreekt nog in het "centrum" van Amsterdam. Wat hunnie hebben moeten wij toch ook hebben en het liefst nog een stuk groter/iconischer.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5835
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Amsterdam: Fiets/voetgangersbruggen over het IJ

Bericht door Schelpenpaadje » wo 03 mei 2023, 21:03

^^ Alleen is dit ontwerp helemaal niet zo iconisch :rofl2:

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1328
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: Amsterdam: Fiets/voetgangersbruggen over het IJ

Bericht door PeterSchoeber » wo 03 mei 2023, 22:24

^^ Als ik het beeld uit de eerdere link goed interpreteer dan wordt het een soort van tuibrug waarbij de pyloon een stukje achterover helt. Dus best wel een gewaagd ontwerp wat veel geld gaat kosten en de gemeente Amsterdam kennende zal ook dit wel weer financieel uit de klauw lopen mocht het tot uitvoering komen.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5835
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Amsterdam: Fiets/voetgangersbruggen over het IJ

Bericht door Schelpenpaadje » wo 03 mei 2023, 23:03

Dat mag zo zijn, in de impressie in het artikel van AT5 lijkt het ontwerp een stuk minder imponerend dan de Erasmusbrug. Wat mede komt doordat de hoofdoverspanning maar een klein deel van het water overbrugt. Ook lijkt de pyloon een stuk kleiner.

Als er dan toch met zoveel geld gesmeten wordt, snap ik niet dat er niet gelijk een tramlijn overheen getrokken wordt.

Gebruikersavatar
jdb2
autoweg
Berichten: 1044
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: Amsterdam: Fiets/voetgangersbruggen over het IJ

Bericht door jdb2 » do 04 mei 2023, 9:49

Palance schreef: ma 01 mei 2023, 17:54 Ik heb ook in zowel de Maastunnel en de Sint-Annatunnel gelopen én gefietst. Nog nooit iets raars gezien en me ook nooit onveilig gevoeld.

En ik heb ook door de Kennedytunnel gefietst.
Ik vind de Kennedyfietserstunnel beduidend minder aangenaam en claustrofobischer dan de St Annatunnel. Dat heeft te maken met de kale aankleding en slechtere verlichting. Daarnaast is St Annatunnel drukker wat naar mijn gevoel helpt in de sociale veiligheid (wat contradictorisch klinkt) maar voor een voetgangers/fietstunnel heb ik toch liever wat meer drukte. In de Kennedyfietstunnel zijn ook bromfietsers toegelaten waardoor die die al van ver hoort weergalmen, is ook niet zo prettig als fietser/voetganger.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5835
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Amsterdam: Fiets/voetgangersbruggen over het IJ

Bericht door Schelpenpaadje » ma 08 mei 2023, 7:31

Ook het plan voor een kabelbaan krijgt groen licht:
https://www.parool.nl/amsterdam/amsterd ... ~b8419858/

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5835
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Amsterdam: Fiets/voetgangersbruggen over het IJ

Bericht door Schelpenpaadje » ma 08 mei 2023, 11:10

^^ De cabines worden geblindeerd zodat schippers van cruiseschepen niet worden afgeleid :mrgreen:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Amsterdam: Fiets/voetgangersbruggen over het IJ

Bericht door Vinny » ma 08 mei 2023, 19:32

Tja stel je voor dat er vrijende paartjes in de cabines te zien zijn. Zoiets doe je maar in Marseille ofzo :dyn_hyp:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4113
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Amsterdam: Fiets/voetgangersbruggen over het IJ

Bericht door paolie » ma 08 mei 2023, 19:55

^^ Geraldine Kemper wordt straks in het Amsterdamse OV ook een beetje ordinair 😉
https://www.telegraaf.nl/entertainment/ ... e-ordinair

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5835
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Amsterdam: Fiets/voetgangersbruggen over het IJ

Bericht door Schelpenpaadje » vr 12 mei 2023, 12:34

Vandaag een nieuwsbericht van de gemeente over de Oostburg:
https://www.amsterdam.nl/nieuws/nieuwso ... ruggen-ij/

Ook deze pagina lijkt nieuw/bijgewerkt:
https://www.amsterdam.nl/verkeer-vervoe ... /oostbrug/

In impressies die ik tot nu toe heb gezien leek sprake van een tuibrug in combinatie met lange aanbruggen. Bovenstaande links tonen een impressie met een boogbrug.

De exacte vorm lijkt nog niet vast te staan en het is af te wachten hoe iconisch de brug moet worden ;)

Ook is nog geen beslissing genomen over of er wel of geen OV over de brug zal rijden. Er staat bij dat dit consequenties heeft voor de kosten.
Het lijkt me dat het ook consequenties heeft voor de meerwaarde van dit project om het niet te doen. Een fietsbrug is ergens mooi voor wie zich op die manier door de stad verplaatst. Maar ik verwacht niet dat mensen veelvuldig over de brug zullen wandelen. De Noord/Zuidlijn vormt natuurlijk al een goede verbinding tussen Zuid en Noord, maar de aansluiting hierop is qua ov vooral in Noord nog wat karig. Met een tweede OV-as verlicht je de druk op de N/Z-lijn en het CS. Ook bied je een alternatief bij storingen, waarbij we van de week nog hebben gezien hoe kwetsbaar de metro kan zijn.


Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Amsterdam: Fiets/voetgangersbruggen over het IJ

Bericht door Hajo » di 16 mei 2023, 18:41

^^ :nuts: :rofl2:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Amsterdam: Fiets/voetgangersbruggen over het IJ

Bericht door Vinny » di 16 mei 2023, 20:59

Droneverbinding :dyn_hyp:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie