Elektrische (vracht)auto's

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Durashift
autoweg

Re: Elektrische auto's

Bericht door Durashift » do 27 apr 2023, 17:55

^^ och ja, met zo'n titel had ik ook niet anders verwacht dat er een bepaalde kleuring in zou zitten. Maar goed, dat zal aan mijn kant (pessimisme) ook wel zo zijn. ;)

Vahalis
autoweg

Bericht door Vahalis » do 11 mei 2023, 17:04

Ik had nog beloofd terug te koppelen hoe de reis naar Lazio verlopen is. Qua elektrisch rijden geen problemen, op een geval na. Was nog min of meer eigen schuld ook. Op Italiaanse VZP's staan de laders meestal bij de horeca. VZP's zijn echter vaak zodanig ingedeeld dat je na je initiële keuze bij het oprijden je niet keer terug kan keren. Eén keer stond ik dus op een plek waar ik de lades niet meer kon bereiken zonder tegen het verkeer in te rijden. Gelukkig voldoende lading om de volgende te lader te bereiken.

Bewust ook de supercharagers weinig gebruikt. Deze liggen vaak 5-10 minuten van de snelweg. Met meerdere laadstops per dag kost dat toch al snel een half uur bij elkaar.

Vooral in Italië is wel voorbereiding nodig. Tot Lazio zijn er voldoende laders maar liggen soms verder uit elkaar. Geldt ook voor het stuk België en Duitsland dat we op de route hadden. Op het traject Verviers-Wittlich-Trier-Saarbrücken heb je alleen bij de Raststätte Hochwald laders staan, naast de Supercharger bij Wittlich.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » do 11 mei 2023, 19:36

Misschien toch hier even een update plaatsen. Ik ben door mijn werkgever een aantal weken geleden gevraagd of ik op een volledig elektrische Volvo FH (grote vrachtauto dus) wilde gaan rijden. Ik was er een beetje verrast door dat dit kennelijk al in zo'n ver gevorderd stadium was. Veel collega's van me waren erg sceptisch, maar ik heb eigenlijk direct ja gezegd, omdat ik toch wel benieuwd was hoe het reed en of er in de praktijk ook echt fatsoenlijk mee te werken valt qua actieradius en laadtijden.

Het bedrijf heeft er twee besteld en vorige week is de eerste geleverd, samen met de plaatsing van een 360 kW snellader op eigen terrein. De auto zelf kan tot 250 kW aan, wat voldoende is om ongeveer in driekwartier tot een uur 90% vol te laden en in anderhalf uur tot 100%. Met een praktijkactieradius van 300 - 350 km betekent dat 2 ritten per dag via de staanplaats, al is dit uiteraard sterk afhankelijk van omstandigheden zoals temperatuur, het soort wegen en vooral het gewicht van de vracht. Hopelijk worden de snellaadmogelijkheden voor vrachtwagens in de toekomst wel wat beter, zodat er wat meer flexibiliteit is in de ritten.

Ik heb er nu 3 dagen mee gereden en een aantal dingen zijn zeker even wennen, maar man wat rijdt dit heerlijk. Het is überhaupt de eerste EV waar ik mee rij, maar zeker in een vrachtwagen is het wegrijden nagenoeg zonder geluid echt een vreemde gewaarwording. Niet alleen voor mezelf, maar ook voor nagenoeg iedereen die je tegen komt. Misschien temeer, omdat de vrachtwagen er zowel van buiten als van binnen ook identiek is aan de normale dieselvariant. Je hoort alleen tijdens het koppelen de luchtcompressor zachtjes pruttelen.

Ik zwijg in dit topic verder nog maar even van alle kwaliteit en luxe in de cabine. Laat ik het er maar op houden dat ik hier als beroepschauffeur héél vrolijk van wordt. :D
Laatst gewijzigd door Jeroen op do 11 mei 2023, 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » do 11 mei 2023, 20:08

^^ Lekker Wegenforummen terwijl de vrachtwagen op AutoPilot staat? :mrgreen:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 11 mei 2023, 20:09

Interessant, ik ben benieuwd naar je ervaringen. Zeker voor een vrachtwagen lijkt mij de stilte erg onwennig, zowel voor chauffeur als omstander en medeweggebruiker. Hoe zijn de prestaties eigenlijk, gaat de acceleratie sneller dan met een vergelijkbare dieselvariant?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Durashift
autoweg

Re: Elektrische (vracht)auto's

Bericht door Durashift » do 11 mei 2023, 20:50

Hoor je werkelijk geen gezoem van de elektromotoren, Jeroen? Wat voor configuratie heb je, als ik je zo lees denk ik trekker-oplegger ("compressor pruttelen tijdens aankoppelen"). Als de motoren op de trekas zitten (naaf) dan is dat wel een stukje van de cabine af ja.

Van de EV OV bussen waar ik mee heb gereisd herinner ik mij toch wel een beetje geluid te horen bij het accelereren.
Twee weken geleden stond ik op de singel in Amersfoort. Kwam er een DAF EV (zo'n ombouw) uit het bevoorradingsgebied. Motorisch inderdaad super stil.. beetje jammer alleen dat er ergens in het chassis een fikse kraak/kreun te horen bij in- en uitveren. :nahzeg: Irritant.

Bij ons beginnen ze met twee elektrische Ford Transits, chassis cabine met eigen opbouw, aankomende zomer. Kijken of het een vervanger is voor de MB diesel Sprinters.

Denk inderdaad dat de afwezigheid van geluid heel welkom is, na gewenning én van de nukken van sommige 'automatische' transmissies (gerobotiseerde schakelbakken) ben je ook mooi verlost, denk?

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » do 11 mei 2023, 21:21

Wouter N14 schreef: do 11 mei 2023, 20:09 Interessant, ik ben benieuwd naar je ervaringen. Zeker voor een vrachtwagen lijkt mij de stilte erg onwennig, zowel voor chauffeur als omstander en medeweggebruiker. Hoe zijn de prestaties eigenlijk, gaat de acceleratie sneller dan met een vergelijkbare dieselvariant?
De prestaties zijn vergelijkbaar met de topmotoriseringen van de dieselvarianten. Als ik me niet vergis heeft hij 2400 Nm koppel en dat merk je wel ja. Vanuit stilstand voelt het alsof het nog wat afgeknepen wordt, maar eenmaal voorbij 20 - 30 kmh vlieg je zo richting de 80. De verrassing daarbij wel is dat hij daarbij dezelfde 12-traps automaat heeft als de diesel, al gebruikt hij in de praktijk daarvan van 3 of 4 versnellingen.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » do 11 mei 2023, 21:28

Durashift schreef: do 11 mei 2023, 20:50 Hoor je werkelijk geen gezoem van de elektromotoren, Jeroen? Wat voor configuratie heb je, als ik je zo lees denk ik trekker-oplegger ("compressor pruttelen tijdens aankoppelen"). Als de motoren op de trekas zitten (naaf) dan is dat wel een stukje van de cabine af ja.
Met alle ramen dicht hoor je vanuit de cabine echt niks. Met een raampje open hoor je een (zacht) geluid wat misschien nog het meest lijkt op een tram of een lichte trein, maar zelfs dat hoor je alleen als je volgas, of volstroom eigenlijk, geeft. Je ziet dan ook nog wel eens wat voetgangers en fietsers schrikken, omdat ze je amper horen aan komen.

Ja, het is een gewone trekker met een enkele achteras. Dat laatste heeft trouwens wel tot gevolg dat het nog meer uitkijken is voor de aslast op met name de trekas, aangezien de trekker met 10,7 ton bijna 3 ton zwaarder is dan een conventionele dieseltrekker.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » do 11 mei 2023, 22:07

Kaaiman schreef: do 11 mei 2023, 20:08 ^^ Lekker Wegenforummen terwijl de vrachtwagen op AutoPilot staat? :mrgreen:
Rijbaanassistenten zijn helaas bij vrachtwagens nog niet erg gebruikelijk. Ik dacht dat alleen Mercedes dat nog als optie geeft. Maar de ACC werkt voortreffelijk en de mate van stuurbekrachtiging is zeer uitgebreid instelbaar, net zoals de stoel- en stuurpositie overigens. Manoeuvreren gaat bijna letterlijk met je pink zo licht...

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » vr 12 mei 2023, 8:11

Voor de beeldvorming: een FH is een trekker geloof ik? En wat voor ritten rij je normaal?

Hij zal wel een CCS-combo aansluiting hebben, dus in theorie kun je er ook mee bij de Fastned gaan staan? Maar daar is meestal wel een hoogtebeperking.

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » vr 12 mei 2023, 8:13

Mooi om te horen dat het rijden van een elektrische vrachtwagen prettig. Het geluid kan overigens ook van de chopper komen ipv de elektromotor. Als je langzaam rijdt, maakt de elektromotor weinig toeren en is het geluid van de motor zelf haast afwezig.

https://youtu.be/kmEedgnQbqA

Echter de chopper maakt bij zwaardere motoren meer geluid. Filmfragment van ICNG waar duidelijk het geluid van de chopper te horen is. Dit is niet het geluid van de elektromotoren.

Lekkere Kwal
autoweg

Bericht door Lekkere Kwal » vr 12 mei 2023, 8:47

^^ hoe kom je erbij dat een EV een chopper gebruikt?

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » vr 12 mei 2023, 9:01

Jeroen schreef: do 11 mei 2023, 22:07
Kaaiman schreef: do 11 mei 2023, 20:08 ^^ Lekker Wegenforummen terwijl de vrachtwagen op AutoPilot staat? :mrgreen:
Rijbaanassistenten zijn helaas bij vrachtwagens nog niet erg gebruikelijk. Ik dacht dat alleen Mercedes dat nog als optie geeft.
Goh, dat lijkt me nou uitgerekend in het beroepsvervoer op auto(snel)wegen juist meerwaarde hebben. Afleiding en vermoeidheid zijn juist bij lange ritten bekende knelpunten, dus een signaal dat je bij de les houdt lijkt me geen overbodige luxe.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » vr 12 mei 2023, 12:03

Egbert schreef: vr 12 mei 2023, 8:11 Voor de beeldvorming: een FH is een trekker geloof ik? En wat voor ritten rij je normaal?

Hij zal wel een CCS-combo aansluiting hebben, dus in theorie kun je er ook mee bij de Fastned gaan staan? Maar daar is meestal wel een hoogtebeperking.
Ja en een Volvo FH is ook de grootste cabine in de line-up van Volvo, inclusief zaken als stahoogte in de cabine, een dubbel bed en enorm veel opbergruimte. Dat is best ironisch als je kijkt naar de beperkte inzetbaarheid.

Ik deed altijd al dagritten sinds ik twee jaar geleden bij dit bedrijf ben begonnen, dus veel verder als pak en beet Brussel of Groningen kwam ik al niet meer vanuit Oost-Brabant. Het is ook voor zowel mij als mijn planning nog erg pionieren momenteel wat wel en niet haalbaar is. Voorlopig heb ik nog geen oplaadmogelijkheden onderweg in ieder geval.

Ja, de aansluiting is gewoon CCS, identiek aan die van de meeste elektrische personenauto's. Maar de snelladers zijn er simpelweg qua ruimte nog niet ontworpen op vrachtwagens. In theorie zou het (los van die hoogtebeperkingen) wat makkelijker moeten kunnen als je de oplegger afkoppelt, maar dan nog is de vraag hoe lekker dat allemaal in de praktijk werkt. Ook onze eigen laadpaal is zo onhandig geplaatst dat er eerst afgekoppeld moet worden om te kunnen laden...

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » vr 12 mei 2023, 13:02

Ja, dat plannen zal nog wel een uitdaging zijn als je in feite heen en weer moet op één lading. Wat dat betreft is het met vrachtwagens nu net zo pionieren als met elektrische auto's 13 jaar geleden.

Ik ben benieuwd of er op parkeerplaatsen langs de autosnelweg binnenkort een keer snelladers voor vrachtwagens komen. Wat je zegt, met afkoppelen is al wel wat te doen zoals bijvoorbeeld hieronder in Assen, maar dat kun je chauffeurs natuurlijk ook niet aandoen om elke keer te moeten afkoppelen.

Afbeelding

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » vr 12 mei 2023, 13:17

Lekkere Kwal schreef: vr 12 mei 2023, 8:47 ^^ hoe kom je erbij dat een EV een chopper gebruikt?
Misschien anders gesteld. Ik bedoel de vermogenselektronica, die de elektromotoren aanstuurt.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 12 mei 2023, 13:23

Mag je met een EV-truck eigenlijk ook ADR rijden?

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » vr 12 mei 2023, 13:49

Nee, daar is voorlopig nog geen toelating voor.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » za 13 mei 2023, 20:52

Jeroen schreef: vr 12 mei 2023, 12:03 (..)

Ja, de aansluiting is gewoon CCS, identiek aan die van de meeste elektrische personenauto's. Maar de snelladers zijn er simpelweg qua ruimte nog niet ontworpen op vrachtwagens. In theorie zou het (los van die hoogtebeperkingen) wat makkelijker moeten kunnen als je de oplegger afkoppelt, maar dan nog is de vraag hoe lekker dat allemaal in de praktijk werkt. Ook onze eigen laadpaal is zo onhandig geplaatst dat er eerst afgekoppeld moet worden om te kunnen laden...
Is die ontwerpkeuze niet gedaan met de gedachte dat tijdens het laden van de trekker, de trailer aan het dok staat om geladen te worden? Of, beter nog, dat je koppelt na het laden met een andere trailer?

Tevens zal men, vanuit oogpunt van groei, ook wel twee losse trekkers aan één snellader willen koppelen, zoals je vaak ook twee brandstofslangen aan één pomp hebt zitten. Dan staat een trailer maar ruimte te vreten bij de lader, natuurlijk. ;)

Wellicht kan je al wel, onderweg, collegiaal bijladen bij andere transportbedrijven? Als je in de buurt van Zaandam moet zijn, dan even bij Simon Loos, DC AH, aan de lader, indien beschikbaar. :woop:

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » zo 14 mei 2023, 8:24

Als dat allemaal met een laadpas gaat lijkt me dat geen enkel probleem.
Maar ik zie dit als de eerste stap om verder te komen. Als ik zie hoe in de dozen op ons industrieterrein gewerkt wordt, het duurt toch gauw een half uur voordat een trailer gelost en geladen is, je koppelt de trekker los en rijdt naar de laadpaal. Een modern DC ligt tegenwoordig ook vol met zonnepanelen dus die moeten capaciteit genoeg hebben om een paar vrachtwagens te laden.

Een andere mogelijkheid is ook nog het accupakket in de trailer te zetten. Nadeel daaraan is dat er veel meer trailers dan trekkers zijn, maar dan kan de trailer laden terwijl die aan het dok staat, en met de trekker ga je een ander ritje doen.

Het lokale DHL magazijn hier staat ook al vol met laadpalen voor hun elektrische busjes.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 19 mei 2023, 18:04

Ik heb de afgelopen dagen in Normandië rondgereden, best wel wat kilometers gemaakt over autosnelwegen, expresswegen en allerlei landwegen.

Het viel mij wel op dat je hier maar erg weinig elektrische auto's ziet. Slechts zeer sporadisch een Tesla of een Zoe. Duidelijk een stuk minder dan in Nederland.

De gemiddelde afstanden zijn hier wel wat groter natuurlijk, heen en terug naar een andere stad gaat al snel over de 200 kilometer. Wat niet onmogelijk is met een EV, maar het loopt op het oog niet bepaald storm qua EV verkopen in Frankrijk. Ik kom elk jaar wel 1-3 keer wat dieper in Frankrijk en dit viel mij toch telkens wel op.

Ik vraag mij af hoe het hier zit met leaseauto's van de zaak en zo. Misschien wordt dat minder gestimuleerd dan in Nederland.

Vahalis
autoweg

Bericht door Vahalis » za 20 mei 2023, 9:52

^^ in Frankrijk rijden inderdaad minder EV’s rond. Ook verwacht ik dat het in Frankrijk vergelijkbaar is met Nederland waar ik sterk de indruk heb dat buiten de Randstad er minder EV’s rondrijden.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Electri ... by_country

Wikipedia-cijfers wel inclusief plug-in hybrides. Zal voor de verhoudingen niet veel uitmaken.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » wo 24 mei 2023, 6:54

In Amersfoort (vlakbij de A28, afslag 8) is een 'energiestation' geopend waar je terecht kan voor zowel snelladen als waterstof. Blijkbaar is een waterstofvulpunt nog zo bijzonder dat zelfs de minister langskwam voor de officiële opening. De organisatie achter dit energiestation (Fountain Fuel) wil t/m 2030 nog 50 van dit soort energiestations openen. De eerstvolgende stations komen in Nijmegen en Rotterdam.
:arrow: https://www.change.inc/mobiliteit/water ... oort-39939
:arrow: Locatie in StreetView

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » wo 24 mei 2023, 8:30

Green Planet in Pesse, even benoorden Hoogeveen langs diezelfde A28 biedt dit jaar alweer 10 jaar een keur aan brandstoffen aan: E5, E10, E85, B7, B100, CNG, LNG, H2, elektrisch en nog een aantal.

Ondanks een subsidie van 1 miljoen van EZ was de minister toen niet bij de opening.

Het werd wel eens tijd voor een paar meer van dit soort alles-in-1 energiestations in het land.

Starlet
stadsweg

Bericht door Starlet » wo 24 mei 2023, 8:38

17 auto's achter elkaar per uur over 3 vulpunten...

Daarvoor is wel een aanzienlijk ruimtebeslag nodig om de waterstof op te slaan en op druk te brengen (350 of 700 bar) en dat vraag 222kW aan continu vermogen voor die 17 auto's... en dan wordt de waterstof ook nog per vrachtwagen aangeleverd.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » wo 24 mei 2023, 22:04

^^ De witte cilinderopslagtanks steken (deels) uit boven de met groen 'gras' bedekte hoek van de opslag / technische installatie. Is een groot vierkant aan het begin van de kavel.

Qua design / zichtbaarheid had een minder opvallend middelpunt in Amersfoort ook wel volstaan, naar mijn mening: het geheel valt, vanaf de snelweg gezien, volledig weg achter het blauwe opslagbedrijf. :nahzeg:
Kaaiman schreef: wo 24 mei 2023, 8:30 Green Planet in Pesse, even benoorden Hoogeveen langs diezelfde A28 biedt dit jaar alweer 10 jaar een keur aan brandstoffen aan: E5, E10, E85, B7, B100, CNG, LNG, H2, elektrisch en nog een aantal.
(..)

Het werd wel eens tijd voor een paar meer van dit soort alles-in-1 energiestations in het land.
Hoe succesvol zijn al die brandstoffen? De E85 generatie Ford's / Volvo's zijn nu toch wel bijna uitgestorven in ons land, toch?

Overigens, bij dat nieuwe tankstation in Amersfoort kan je dus slechts terecht voor twee smaken: waterstof en elektriciteit.
Voor de fossiele brandstoffen kan je aan de andere kant van de toegangsweg terecht: bij de Lukoil, naast het Foodcourt. ;)

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 24 mei 2023, 22:10

Eventuele horeca bij die groene energiestations zouden enkel quinoasalades, granolarepen en tofuburgers mogen verkopen :p

Vahalis
autoweg

Bericht door Vahalis » wo 31 mei 2023, 13:02

Ik lees nu berichten dat voor het eerst een EV wereldwijd de best verkochte auto is, in het eerste kwartaal de Model Y van Tesla.

Dit is toch wel een mijlpaal. Hoewel ik het niet eens ben met de (Tesla-)fanboys dat nu snel het einde van de brandstofauto komt, is dit wel een teken aan de wand. Het is natuurlijk anekdotisch bewijs, maar ik spreek teveel mensen in mijn omgeving die op korte of middellange termijn nog geen EV gaan kopen.
Laatst gewijzigd door Vahalis op wo 31 mei 2023, 13:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 31 mei 2023, 13:32

Gisteren was ook in het nieuws dat de subsidiepot voor elektrische auto's nog lang niet leeg is, wat er op wees dat de vraag behoorlijk ingezakt zou zijn.

Eén van de verklaringen was onzekerheid over de elektriciteitskosten. Ook anekdotisch: een kennis van mij heeft zijn elektrische auto eind vorig jaar weer ingeruild voor een brandstofauto omdat hij bijna 1 euro per kWh moest betalen. Ondertussen zijn die prijzen weer behoorlijk gezakt natuurlijk. Mijn oom heeft zijn elektrische Citroën weer ingeruild voor een benzine-versie omdat het gestress om het bereik hem meer tegen viel dan verwacht.

Ik denk dat het gebrek aan privé laadmogelijkheid ook wel een behoorlijke drempel zal zijn. Als je een eigen oprit hebt of toevallig een laadpaal vlak voor je huis dan valt het mee, maar heel veel mensen wonen in rijtjeshuizen met straatparkeren waar nog geen enkele laadpaal is. Dan is het idee van 3 straten verderop parkeren, laden en hem daarna nog weer moeten verplaatsen weinig aantrekkelijk.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » wo 31 mei 2023, 13:56

Chris schreef: wo 31 mei 2023, 13:32Ik denk dat het gebrek aan privé laadmogelijkheid ook wel een behoorlijke drempel zal zijn. Als je een eigen oprit hebt of toevallig een laadpaal vlak voor je huis dan valt het mee, maar heel veel mensen wonen in rijtjeshuizen met straatparkeren waar nog geen enkele laadpaal is. Dan is het idee van 3 straten verderop parkeren, laden en hem daarna nog weer moeten verplaatsen weinig aantrekkelijk.
Ik heb geen bezinepomp op eigen terrein. Toch is dat voor mij geen belemmering om een benzineauto aan te schaffen. Als het drie minuten zou duren voordat accu's volledig zijn opgeladen, dan rijd ik een elektrische auto wel naar een laadplein en hoef ik geen laadpaal op eigen terrein. Het echte probleem is laadtijd en het is aan de batterijleveranciers om daar iets op te verzinnen. Daar zijn ze mee bezig, maar het is nog verre van ideaal.