Moderator: Moderatoren
De prestaties zijn vergelijkbaar met de topmotoriseringen van de dieselvarianten. Als ik me niet vergis heeft hij 2400 Nm koppel en dat merk je wel ja. Vanuit stilstand voelt het alsof het nog wat afgeknepen wordt, maar eenmaal voorbij 20 - 30 kmh vlieg je zo richting de 80. De verrassing daarbij wel is dat hij daarbij dezelfde 12-traps automaat heeft als de diesel, al gebruikt hij in de praktijk daarvan van 3 of 4 versnellingen.Wouter N14 schreef: ↑do 11 mei 2023, 20:09 Interessant, ik ben benieuwd naar je ervaringen. Zeker voor een vrachtwagen lijkt mij de stilte erg onwennig, zowel voor chauffeur als omstander en medeweggebruiker. Hoe zijn de prestaties eigenlijk, gaat de acceleratie sneller dan met een vergelijkbare dieselvariant?
Met alle ramen dicht hoor je vanuit de cabine echt niks. Met een raampje open hoor je een (zacht) geluid wat misschien nog het meest lijkt op een tram of een lichte trein, maar zelfs dat hoor je alleen als je volgas, of volstroom eigenlijk, geeft. Je ziet dan ook nog wel eens wat voetgangers en fietsers schrikken, omdat ze je amper horen aan komen.Durashift schreef: ↑do 11 mei 2023, 20:50 Hoor je werkelijk geen gezoem van de elektromotoren, Jeroen? Wat voor configuratie heb je, als ik je zo lees denk ik trekker-oplegger ("compressor pruttelen tijdens aankoppelen"). Als de motoren op de trekas zitten (naaf) dan is dat wel een stukje van de cabine af ja.
Rijbaanassistenten zijn helaas bij vrachtwagens nog niet erg gebruikelijk. Ik dacht dat alleen Mercedes dat nog als optie geeft. Maar de ACC werkt voortreffelijk en de mate van stuurbekrachtiging is zeer uitgebreid instelbaar, net zoals de stoel- en stuurpositie overigens. Manoeuvreren gaat bijna letterlijk met je pink zo licht...
Goh, dat lijkt me nou uitgerekend in het beroepsvervoer op auto(snel)wegen juist meerwaarde hebben. Afleiding en vermoeidheid zijn juist bij lange ritten bekende knelpunten, dus een signaal dat je bij de les houdt lijkt me geen overbodige luxe.
Ja en een Volvo FH is ook de grootste cabine in de line-up van Volvo, inclusief zaken als stahoogte in de cabine, een dubbel bed en enorm veel opbergruimte. Dat is best ironisch als je kijkt naar de beperkte inzetbaarheid.
Misschien anders gesteld. Ik bedoel de vermogenselektronica, die de elektromotoren aanstuurt.
Is die ontwerpkeuze niet gedaan met de gedachte dat tijdens het laden van de trekker, de trailer aan het dok staat om geladen te worden? Of, beter nog, dat je koppelt na het laden met een andere trailer?Jeroen schreef: ↑vr 12 mei 2023, 12:03 (..)
Ja, de aansluiting is gewoon CCS, identiek aan die van de meeste elektrische personenauto's. Maar de snelladers zijn er simpelweg qua ruimte nog niet ontworpen op vrachtwagens. In theorie zou het (los van die hoogtebeperkingen) wat makkelijker moeten kunnen als je de oplegger afkoppelt, maar dan nog is de vraag hoe lekker dat allemaal in de praktijk werkt. Ook onze eigen laadpaal is zo onhandig geplaatst dat er eerst afgekoppeld moet worden om te kunnen laden...
Hoe succesvol zijn al die brandstoffen? De E85 generatie Ford's / Volvo's zijn nu toch wel bijna uitgestorven in ons land, toch?Kaaiman schreef: ↑wo 24 mei 2023, 8:30 Green Planet in Pesse, even benoorden Hoogeveen langs diezelfde A28 biedt dit jaar alweer 10 jaar een keur aan brandstoffen aan: E5, E10, E85, B7, B100, CNG, LNG, H2, elektrisch en nog een aantal.
(..)
Het werd wel eens tijd voor een paar meer van dit soort alles-in-1 energiestations in het land.
Ik heb geen bezinepomp op eigen terrein. Toch is dat voor mij geen belemmering om een benzineauto aan te schaffen. Als het drie minuten zou duren voordat accu's volledig zijn opgeladen, dan rijd ik een elektrische auto wel naar een laadplein en hoef ik geen laadpaal op eigen terrein. Het echte probleem is laadtijd en het is aan de batterijleveranciers om daar iets op te verzinnen. Daar zijn ze mee bezig, maar het is nog verre van ideaal.Chris schreef: ↑wo 31 mei 2023, 13:32Ik denk dat het gebrek aan privé laadmogelijkheid ook wel een behoorlijke drempel zal zijn. Als je een eigen oprit hebt of toevallig een laadpaal vlak voor je huis dan valt het mee, maar heel veel mensen wonen in rijtjeshuizen met straatparkeren waar nog geen enkele laadpaal is. Dan is het idee van 3 straten verderop parkeren, laden en hem daarna nog weer moeten verplaatsen weinig aantrekkelijk.