Wil je dan liever Egyptische toestanden waarbij de democratisch verkozen president wordt afgezet omdat de "verkeerde" gewonnen heeft?
[TR] Türkiye • Turkije
Moderator: Moderatoren
-
- verkeersader
Re: [TR] Türkiye • Turkije
-
- 2x3 autosnelweg

Overigens is het kalf nu wel degelijk verdronken. De coalitie AKP en MHP behouden hun parlementaire meerderheid. Er komt nu een tweede ronde in de presidentsverkiezingen waar Erdogan ook duidelijk favoriet is. Hiermee is het 'kansenvenster' voor verandering in Turkije dus gesloten.
-
- expressweg

Svenlo
-
- verkeersader
Want dat "democratie beschermen" is al eerder succesvol toegepast in Libië, Irak en Afghanistan? Ik vind dat degenen die Erdogan een dictator vinden en vergelijken met Putin sterk aan het overdrijven zijn.
-
- Voorzitter
Ik denk dat de NAVO zich verre moet houden van bemoeienis met interne aangelegenheden zolang een lidstaat zich aan de NAVO-bepalingen houdt. En het feit is dat Turkije in de NAVO onmisbaar is door de locatie.
De EU heeft er al helemaal weinig mee te maken. Turkije is weliswaar een kandidaat-lid, maar dat is het al heel lang. De enige consequentie kan zijn dat Turkije nog langer moet wachten op lidmaatschap, maar verder is het ook niet aan de EU om zich met de binnenlandse politiek in niet-EU-landen bezig te houden.
Het geeft geen pas als westerse landen nu tegen de Turken zeggen dat ze de verkeerde persoon hebben verkozen, mocht Erdoğan winnen in een eerlijk verlopen verkiezing. Al helemaal niet als dat iemand is die al zo'n twintig jaar een bondgenoot van het westen is. Wat je ook van Erdoğan vindt, uiteindelijk is hij wel een groot voorstander van de NAVO. En het is naief te denken dat er onder Kılıçdaroğlu qua buitenlandse politiek veel gaat veranderen.
De EU heeft er al helemaal weinig mee te maken. Turkije is weliswaar een kandidaat-lid, maar dat is het al heel lang. De enige consequentie kan zijn dat Turkije nog langer moet wachten op lidmaatschap, maar verder is het ook niet aan de EU om zich met de binnenlandse politiek in niet-EU-landen bezig te houden.
Het geeft geen pas als westerse landen nu tegen de Turken zeggen dat ze de verkeerde persoon hebben verkozen, mocht Erdoğan winnen in een eerlijk verlopen verkiezing. Al helemaal niet als dat iemand is die al zo'n twintig jaar een bondgenoot van het westen is. Wat je ook van Erdoğan vindt, uiteindelijk is hij wel een groot voorstander van de NAVO. En het is naief te denken dat er onder Kılıçdaroğlu qua buitenlandse politiek veel gaat veranderen.
-
- 4x5 autosnelweg
Ja, handig, nóg een oorlogje erbij

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x3 autosnelweg
Kritische media sluiten, oppositie aanpakken, ambtenarenapparaat zuiveren, grondwet veranderen om eigen machtsbasis te vergroten, ... Daar zijn toch overeenkomsten.
Overigens, zelfs als het verkiezingsproces zelf helemaal eerlijk verlopen is is het nog oneerlijk omdat Erdogan in de (door de staat gecontroleerde) media veel meer aandacht kreeg dan de oppositie en omdat Erdogan overheidsgeld misbruikt heeft voor electorale doeleinden (zoals mensen de maand voor de verkiezingen cadeaus geven).
Overigens pleitte hier niemand voor ingrijpen door de NAVO. Ik zei enkel dat Turkije voor ons als NAVO-lidstaat belangrijk is.
Belangrijkste is dat onder Kılıçdaroğlu tenminste de cementering van de macht door Erdogan en AKP zou gebroken worden. Dat is ook heel veel waard. Daarmee zou Turkije het pad van autocratisering verlaten. Want hoe langer Erdogan aan de macht is hoe meer Turkije in een dictatuur zal veranderen. Zeker nu hij gewaar wordt dat verkiezingsoverwinningen niet langer een vanzelfsprekendheid zijn.Coen Tunnel schreef: ↑ma 15 mei 2023, 14:37 Wat je ook van Erdoğan vindt, uiteindelijk is hij wel een groot voorstander van de NAVO. En het is naief te denken dat er onder Kılıçdaroğlu qua buitenlandse politiek veel gaat veranderen.
Laatst gewijzigd door Alfa op ma 15 mei 2023, 14:49, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Moderator
In de BNR 'Perestrojkast' zei degene die ze interviewden dat ook. Qua buitenlandbeleid zal er in Turkije niet veel veranderen, omdat de Turkse belangen niet alleen van Erdogan afhankelijk zijn, maar min of meer geïnstitutionaliseerd zijn. In Europa en Noord-Amerika is dat op zich niet anders.Coen Tunnel schreef: ↑ma 15 mei 2023, 14:37 En het is naief te denken dat er onder Kılıçdaroğlu qua buitenlandse politiek veel gaat veranderen.
Turkije als bondgenoot van Rusland afschilderen is overigens een miskarakterisatie, zeggen ze. Turkije en Rusland staan op veel vlakken tegenover elkaar. Het is meer een ongemakkelijk huwelijk dan een bondgenootschap. Turkije heeft afhankelijkheden van Rusland (energie) maar Rusland heeft ook afhankelijkheden van Turkije (geopolitiek in de Zwarte Zee, Kaukasus, Midden-Oosten, Noord-Afrika). Turkije is één van de grotere leveranciers van Oekraïne en Turkse bedrijven zullen ook zeer naar Oekraïne kijken voor opdrachten in de wederopbouw.
Overigens is het wel knap te noemen dat iemand die de economie geruïneerd heeft voor quasi de hele samenleving, nog verkiezingen kan winnen.
-
- 2x3 autosnelweg

Overigens blijken de Turken in West-Europa ook massaal op Erdogan gestemd te hebben. Dat begrijp ik ook niet goed. Zij verwarren nationalisme met de belangen van de autocraat. Alsof het de belangen van Turkije schaadt als je ruimte geeft aan andere meningen of andere partijen. Dat komt wellicht ook omdat ze enkel media volgen die onder controle van Erdogan staat.
Laatst gewijzigd door Alfa op ma 15 mei 2023, 17:57, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Voorzitter
Met alle respect, maar dit komt ook in fatsoenlijk geachte EU-landen voor. In het Italië van Berlusconi was het schering en inslag, maar de Nederlandse Publieke Omroep gaf bij de afgelopen Tweede Kamerverkiezingen ook buitengewoon veel aandacht aan D66, met name de met belastinggeld betaalde documentaire over Sigrid Kaag, die 'toevallig' vlak voor de verkiezingen werd uitgezonden en waar D66 en het Ministerie van Buitenlandse Zaken zich actief met de inhoud van deze 76 minuten durende hosanna prekende propagandafilm hebben bemoeid.Alfa schreef: ↑ma 15 mei 2023, 14:42Overigens, zelfs als het verkiezingsproces zelf helemaal eerlijk verlopen is is het nog oneerlijk omdat Erdogan in de (door de staat gecontroleerde) media veel meer aandacht kreeg dan de oppositie en omdat Erdogan overheidsgeld misbruikt heeft voor electorale doeleinden (zoals mensen de maand voor de verkiezingen cadeaus geven).
Maar gek genoeg wordt er in Nederland nooit getwijfeld en wordt er niet gezegd dat dit oneerlijk was.
Dat was een reactie op Sven, die wel degelijk ingrijpen door de EU en NAVO benoemde.Overigens pleitte hier niemand voor ingrijpen door de NAVO. Ik zei enkel dat Turkije voor ons als NAVO-lidstaat belangrijk is.
Ik denk ook dat het goed is voor Turkije als er op een gegeven moment een wisseling van de wacht komt. De houdbaarheidstermijn van politici is eindig. Dat geldt voor veel landen waar de politiek leider er al erg lang zit.Belangrijkste is dat onder Kılıçdaroğlu tenminste de cementering van de macht door Erdogan en AKP zou gebroken worden. Dat is ook heel veel waard. Daarmee zou Turkije het pad van autocratisering verlaten. Want hoe langer Erdogan aan de macht is hoe meer Turkije in een dictatuur zal veranderen. Zeker nu hij gewaar wordt dat verkiezingsoverwinningen niet langer een vanzelfsprekendheid zijn.
Praat eens met Turken en dan snap je waarom zeker de Turken in West-Europa op Erdoğan stemmen. Persoonlijk vind ik hun redenen wat opportunistisch. Ten eerste hebben ze zelf geen last van de nadelen van het beleid van Erdoğan, immers, ze wonen niet in Turkije. Maar wat ik vooral hoor is dat ze zien dat er grote vooruitgang is geboekt in het land. Velen zijn er hooguit een paar weken per jaar, maar als ze met de auto gaan rijden ze over nieuwe snelwegen en gloednieuwe bruggen, en als ze met het vliegtuig gaan landen ze op een gloednieuwe luchthaven. De meeste Turken die ik spreek noemden dat als voorbeelden dat Erdoğan in het land heeft geïnvesteerd. Dat er ook dingen minder goed gaan, ach... Dat de lira is ingezakt maakt het voor de Nederturken enkel lekker goedkoop om naar Turkije te gaan, maar treft hun niet financieel. En de meeste Turken in Nederland zijn van vrij conservatieve achtergrond. Die komen van het platteland, niet uit de grote steden. En neigen dus sowieso al meer naar de AKP.Alfa schreef: ↑ma 15 mei 2023, 14:53Overigens blijken de Turken in West-Europa ook massaal op Erdogan gestemd te hebben. Dat begrijp ik ook niet goed. Zij verwarren nationalisme met de belangen van de autocraat. Alsof het de belangen van Turkije schaadt als je ruimte geeft aan andere meningen of andere partijen. Dat komt wellicht ook omdat ze enkel media volgen die onder controle van Erdogan staat.
-
- 2x2 autosnelweg
Ik vind het eigenlijk best shockerend dat je deze vergelijking maakt. Het Nederlands omroepbestel, dat zeer pluriform is, vergelijken met landen als Turkije, Hongarije of Polen, waar de staat een ijzeren grip heeft op vrijwel alle media, slaat echt als een tang op een varken. Het probleem van Turkije werd hierboven al door Alfa geschetst: 100x meer aandacht voor de regeringspartij dan voor de oppositie. Suggereren dat dit in Nederland ook speelt, is zo ver bezijden de waarheid. Alle aandacht voor de BBB vergeten? Een splinterpartijtje in de Tweede Kamer, dat zoveel aandacht kreeg, dat het de grootste partij werd bij de verkiezingen voor PS...Coen Tunnel schreef: ↑ma 15 mei 2023, 16:41 ... maar de Nederlandse Publieke Omroep gaf bij de afgelopen Tweede Kamerverkiezingen ook buitengewoon veel aandacht aan D66, met name de met belastinggeld betaalde documentaire over Sigrid Kaag, die 'toevallig' vlak voor de verkiezingen werd uitgezonden en waar D66 en het Ministerie van Buitenlandse Zaken zich actief met de inhoud van deze 76 minuten durende hosanna prekende propagandafilm hebben bemoeid.
Maar gek genoeg wordt er in Nederland nooit getwijfeld en wordt er niet gezegd dat dit oneerlijk was.
-
- stadsweg
Daar is niks logisch aan, de Turken kiezen hier toch zelf voor? Het is mij een raadsel waarom je een president zou kiezen die de economie compleet geruïneerd heeft en verantwoordelijkheid draagt voor beleid wat bij de recentelijke aardbevingen duizenden extra doden heeft opgeleverd, maar klaarblijkelijk is een groot deel van de Turken daar dik tevreden over. Het is ook niet uitzonderlijk, de Britten stemden alle waarschuwingen ten spijt ook voor de Brexit.sven_engelen schreef: ↑ma 15 mei 2023, 14:21Tsja dan zou ingrijpen van de EU en NAVO toch een logische 2e stap zijn om de democratie daar te beschermen maar bemoeien met interne aangelegenheden van Turkije staat gelijk aan Turkije die de deur naar de EU volledig open zet voor Syrische vluchtelingen zodat West-Europa overspoeld zal worden... Turkije heeft letterlijk het Westen (deels) in haar macht.
Ieder volk krijgt de leiders die het verdient, en de kans is groot dat dat het in het geval van de Turken wederom Erdogan wordt. Zover ik kan beoordelen zijn de verkiezingen, afgezien van het afknijpen van media, nog min of meer democratisch verlopen, wat nogal een verschil is met Poetins Rusland. Turkey's voting for Christmas krijgt zo wel een extra lading.
-
- 2x3 autosnelweg
Ik denk dat je zelf ook wel beseft dat de mediacontrole in Turkije nog van een heel andere orde is dan gelijk waar in Europa buiten Rusland en Wit-Rusland. Zelfs Hongarije zal zo erg nog niet zijn. Ook daar is het overigens een slechte evolutie. De vergelijking met NOS vind ik appelen en peren. De redactie van NOS staat gewoon objectief niet onder rechtstreekse overheidscontrole.Coen Tunnel schreef: ↑ma 15 mei 2023, 16:41Met alle respect, maar dit komt ook in fatsoenlijk geachte EU-landen voor. In het Italië van Berlusconi was het schering en inslag, maar de Nederlandse Publieke Omroep gaf bij de afgelopen Tweede Kamerverkiezingen ook buitengewoon veel aandacht aan D66, met name de met belastinggeld betaalde documentaire over Sigrid Kaag, die 'toevallig' vlak voor de verkiezingen werd uitgezonden en waar D66 en het Ministerie van Buitenlandse Zaken zich actief met de inhoud van deze 76 minuten durende hosanna prekende propagandafilm hebben bemoeid.Alfa schreef: ↑ma 15 mei 2023, 14:42Overigens, zelfs als het verkiezingsproces zelf helemaal eerlijk verlopen is is het nog oneerlijk omdat Erdogan in de (door de staat gecontroleerde) media veel meer aandacht kreeg dan de oppositie en omdat Erdogan overheidsgeld misbruikt heeft voor electorale doeleinden (zoals mensen de maand voor de verkiezingen cadeaus geven).
In de meeste Europese landen zou hetgeen Erdogan gedaan heeft trouwens illegaal zijn. Je zou je toch niet kunnen voorstellen dat je opeens een som geld ontvangt van de regering vlak voor de verkiezingen? Zoiets zou terecht als onwenselijke verkiezingsbeïnvloeding aanzien worden.
Dat is zeker zo. Maar er is ook nog een groot verschil tussen gewoon al lang aan de macht zijn en de staatsinstellingen uitkleden en jacht maken op de oppositie.Coen Tunnel schreef: ↑ma 15 mei 2023, 16:41 Ik denk ook dat het goed is voor Turkije als er op een gegeven moment een wisseling van de wacht komt. De houdbaarheidstermijn van politici is eindig. Dat geldt voor veel landen waar de politiek leider er al erg lang zit.
Dat zal wellicht wel kloppen. Dat ze zich laten vangen door symboolprojecten. Maar dan nog blijft het jammer dat ze hun stem gebruiken om elders een autocratie te bestendigen.Coen Tunnel schreef: ↑ma 15 mei 2023, 16:41Praat eens met Turken en dan snap je waarom zeker de Turken in West-Europa op Erdoğan stemmen. Persoonlijk vind ik hun redenen wat opportunistisch. Ten eerste hebben ze zelf geen last van de nadelen van het beleid van Erdoğan, immers, ze wonen niet in Turkije. Maar wat ik vooral hoor is dat ze zien dat er grote vooruitgang is geboekt in het land. Velen zijn er hooguit een paar weken per jaar, maar als ze met de auto gaan rijden ze over nieuwe snelwegen en gloednieuwe bruggen, en als ze met het vliegtuig gaan landen ze op een gloednieuwe luchthaven. De meeste Turken die ik spreek noemden dat als voorbeelden dat Erdoğan in het land heeft geïnvesteerd. Dat er ook dingen minder goed gaan, ach... Dat de lira is ingezakt maakt het voor de Nederturken enkel lekker goedkoop om naar Turkije te gaan, maar treft hun niet financieel. En de meeste Turken in Nederland zijn van vrij conservatieve achtergrond. Die komen van het platteland, niet uit de grote steden. En neigen dus sowieso al meer naar de AKP.Alfa schreef: ↑ma 15 mei 2023, 14:53Overigens blijken de Turken in West-Europa ook massaal op Erdogan gestemd te hebben. Dat begrijp ik ook niet goed. Zij verwarren nationalisme met de belangen van de autocraat. Alsof het de belangen van Turkije schaadt als je ruimte geeft aan andere meningen of andere partijen. Dat komt wellicht ook omdat ze enkel media volgen die onder controle van Erdogan staat.
Wellicht de laatste keer.omNOMNOMNOM schreef: ↑ma 15 mei 2023, 17:43
Ieder volk krijgt de leiders die het verdient, en de kans is groot dat dat het in het geval van de Turken wederom Erdogan wordt. Zover ik kan beoordelen zijn de verkiezingen, afgezien van het afknijpen van media, nog min of meer democratisch verlopen, wat nogal een verschil is met Poetins Rusland.
-
- Voorzitter
Het is uiteraard een exces wat ik toon, en gelukkig komt dit niet veel voor. Die documentaire had nooit moeten gebeuren op deze manier, maar de vergelijking met Turkije gaat inderdaad mank. En natuurlijk besef ik me wel dat het in andere landen slechter is. Neemt niet weg dat ik persoonlijk de indruk heb dat in Nederland tegenwoordig ook wel wat meer de randjes van wat nog wel en wat niet door de beugel kan worden opgezocht, waar vroeger een wat gezondere afstand bewaard werd. Dat geldt voor beide kanten van het politieke spectrum: de overmatige aandacht van de media voor BBB hoort eveneens niet, en de media heeft er, vermoedelijk onbedoeld, een grote rol in gespeeld om deze partij groot te maken.Seat Ibiza schreef: ↑ma 15 mei 2023, 16:56Ik vind het eigenlijk best shockerend dat je deze vergelijking maakt. Het Nederlands omroepbestel, dat zeer pluriform is, vergelijken met landen als Turkije, Hongarije of Polen, waar de staat een ijzeren grip heeft op vrijwel alle media, slaat echt als een tang op een varken. Het probleem van Turkije werd hierboven al door Alfa geschetst: 100x meer aandacht voor de regeringspartij dan voor de oppositie. Suggereren dat dit in Nederland ook speelt, is zo ver bezijden de waarheid. Alle aandacht voor de BBB vergeten? Een splinterpartijtje in de Tweede Kamer, dat zoveel aandacht kreeg, dat het de grootste partij werd bij de verkiezingen voor PS...Coen Tunnel schreef: ↑ma 15 mei 2023, 16:41... maar de Nederlandse Publieke Omroep gaf bij de afgelopen Tweede Kamerverkiezingen ook buitengewoon veel aandacht aan D66, met name de met belastinggeld betaalde documentaire over Sigrid Kaag, die 'toevallig' vlak voor de verkiezingen werd uitgezonden en waar D66 en het Ministerie van Buitenlandse Zaken zich actief met de inhoud van deze 76 minuten durende hosanna prekende propagandafilm hebben bemoeid.
Maar gek genoeg wordt er in Nederland nooit getwijfeld en wordt er niet gezegd dat dit oneerlijk was.![]()
Voor de goede orde, ik vergeleek niet met de NOS, daar heb ik alle vertrouwen in. Die gaan over de nieuwsvoorziening en dat doen ze goed. Ik vergeleek met de NPO, wat een zelfstandig bestuursorgaan is, waar destijds D66'er Shula Rijxman die later in Amsterdam wethouder werd de scepter zwaaide, en het goed vond dat een deels met publiek geld gefinancierde omroep (VPRO) waar een oud-D66-campagneleider destijds algemeen directeur was, een documentaire maakte over de nieuwe D66-leider met een subsidie van het CoBO (Stichting Co-productiefonds Binnenlandse Omroep) waar diezelfde Rijxman van D66 secretaris was. En dat allemaal ter meerdere eer en glorie van mevrouw Kaag van D66. En dan bemoeide het Ministerie van BuZa, waar Kaag destijds minister was, zich ook met de documentaire. Dat is allemaal niet op het niveau Turkije, dat besef ik me ook wel, maar het is wel allemaal ongezonde politieke bemoeienis in ons publieke bestel.Alfa schreef: ↑ma 15 mei 2023, 17:51Ik denk dat je zelf ook wel beseft dat de mediacontrole in Turkije nog van een heel andere orde is dan gelijk waar in Europa buiten Rusland en Wit-Rusland. Zelfs Hongarije zal zo erg nog niet zijn. Ook daar is het overigens een slechte evolutie. De vergelijking met NOS vind ik appelen en peren. De redactie van NOS staat gewoon objectief niet onder rechtstreekse overheidscontrole.
Nog niet zo heel lang geleden was Berlusconi aan de macht in Italië. Die had zelf de grootste commerciële zenders in handen, en de Rai was in de periode dat Berlusconi premier was niet bepaald regeringskritisch te noemen. En de commerciële zenders natuurlijk ook niet. Het hoeft geen Hongarije of Turkije te zijn, ook in West-Europa kan mediacontrole voorkomen.
Zeker. Ik verwacht vanuit zo'n groep, die hier in het vrijere westen opgroeit, wat meer empathie. De vrijheid die ze hier hebben gunnen ze hun familie in Turkije dan blijkbaar niet. Of ze denken echt dat Erdoğan het beste voor Turkije is. Of dat het 'nou eenmaal zo is'.Dat zal wellicht wel kloppen. Dat ze zich laten vangen door symboolprojecten. Maar dan nog blijft het jammer dat ze hun stem gebruiken om elders een autocratie te bestendigen.
Wellicht ook niet. Erdoğan zal beseffen dat er vroeg of laat een einde aan zijn tijdperk komt. Hij is 69 jaar oud, en geniet in eigen land steun van slechts ongeveer de helft van de bevolking. Een land met veel inwoners en een diverse bevolking, waarbij zeker in de grote steden de steun klein is, en mensen zich vrijer voelen en westerser zijn dan op het platteland. Turkije is niet perfect, maar Erdoğan zal wat dat betreft hoogstwaarschijnlijk niet zomaar een dictatuur kunnen vestigen. Hij weet ook dat dat de positie van Turkije op het spel zet. Uiteindelijk is Turkije toch ook erg afhankelijk van de VS en Europa, heeft het de NAVO ook nodig en kan het ook niet op Rusland of het Midden-Oosten vertrouwen. Erdoğan weet precies hoever hij kan gaan, maar zal niet ineens ruim grenzen gaan overschrijden.Wellicht de laatste keer.
-
- verkeersader
Als de oppositie zou winnen, dan was de kans levensgroot dat de vluchtelingendeal die in 2016 was opgezet, direct de prullenbak in zou gaan.
Het opzeggen van het vluchtelingenverdrag was een van de belangrijkste standpunten van de oppositie.
Zonder medewerking van een 3'e land kan je illegale migratie niet tegenhouden, dat zie je nu bijvoorbeeld in Tunesië.
Voor Europa is het dus ook niet zo'n grote ramp als Erdogan zou blijven zitten, ik denk dat er weinig landen zitten te wachten in de EU op nog een vluchtelingencrisis, net na de binnenkomst van miljoenen mensen uit Oekraïne.
Onder Erdogan zal Turkije inderdaad niet echt geheel in lijn blijven met wat je van een democratie mag verwachten.
Maar onder atatürk was dat niet anders, Turkije is eigenlijk nooit echt een democratie geweest zoals we dat hier in het Westen kennen.
Het opzeggen van het vluchtelingenverdrag was een van de belangrijkste standpunten van de oppositie.
Zonder medewerking van een 3'e land kan je illegale migratie niet tegenhouden, dat zie je nu bijvoorbeeld in Tunesië.
Voor Europa is het dus ook niet zo'n grote ramp als Erdogan zou blijven zitten, ik denk dat er weinig landen zitten te wachten in de EU op nog een vluchtelingencrisis, net na de binnenkomst van miljoenen mensen uit Oekraïne.
Onder Erdogan zal Turkije inderdaad niet echt geheel in lijn blijven met wat je van een democratie mag verwachten.
Maar onder atatürk was dat niet anders, Turkije is eigenlijk nooit echt een democratie geweest zoals we dat hier in het Westen kennen.
-
- 2x2 autosnelweg
In België is er de laatste maanden een opvallende toename wat betreft hoog opgeleide vluchtelingen uit Turkije. Zoiets is in de geschiedenis der migratiegolven, toch vaak het eerste teken aan de wand geweest.
-
- 4x5 autosnelweg
Neemt niet weg dat Turkije altijd al een land was waar leiders aristocratische trekjes vertoonden: en af en toe het leger een coup pleegde.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- Moderator
Er is een nieuwe autosnelweg bij Istanbul in aanbouw, section 8 op de kaart:

Er komt een tuibrug met 2x4 rijstroken. Volgens satellietbeelden is die al in aanbouw.

Er komt een tuibrug met 2x4 rijstroken. Volgens satellietbeelden is die al in aanbouw.