Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

Bart217
verkeersader
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 20 jan 2013, 22:26
Locatie: Roosendaal

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Bart217 » zo 05 mar 2023, 21:37

Dat is waarschijnlijk omdat die pijl alleen moet knipperen als het deelconflict daadwerkelijk van toepassing is. Omdat dat mogelijk niet altijd het geval is, heeft het een apart fasenummer gekregen die onder bepaalde voorwaarden aangestuurd wordt. Dan kan het dus niet hetzelfde fasenummer krijgen als de autolantaarn. Mogelijk heeft de fietsrichting aan de overkant (waarvoor gewaarschuwd wordt) hetzelfde fasenummer 81.
Als de trein op tijd rijdt, dan is dat perrongeluk

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21943
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Wouter N14 » zo 05 mar 2023, 21:43

Slaat nergens op m.i. En waar is de stopstreep?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1448
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Steyn_E » zo 05 mar 2023, 22:06

Wouter N14 schreef: zo 05 mar 2023, 21:43 ...En waar is de stopstreep?
Naar ik aanneem net uit het zicht achter de motorkap verscholen? Althans dat mag ik hopen.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21943
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Wouter N14 » zo 05 mar 2023, 22:11

^^ Dat zal inderdaad wel, maar de afstand lijkt mij dan vrij groot tot aan het kruispunt. Maar dat kan ook vertekening zijn door de camera...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17415
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Kaaiman » zo 05 mar 2023, 22:17

Die stopstreep is er wel, maar inderdaad ietwat teruggetrokken: https://www.satellietdataportaal.nl/?ba ... uperView-1
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Alfa » zo 05 mar 2023, 22:17

Zeker in het licht van mijn post ervoor is het vreemd dat ze waarschuwen voor tegemoetkomend verkeer (dat opzich vrij zichtbaar is). Het is veel zinvoller om verkeer dat naar rechts gaat te waarschuwen voor verkeer in dezelfde richting dat ook groen heeft (dodehoekongevallen).

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6970
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Wimpie25 » ma 06 mar 2023, 13:29

^^
Bij ons heeft men inderdaad ook een lens geïntroduceerd om potentiële dodehoekongevallen met fietsers beter te afficheren. Dit licht zie je dus bij opstellingen waar fietsers vrijaf rechts mogen afslaan door het rode licht voor dezelfde tak. Gevallen waar fietsers bij ons tegelijkertijd groen hebben, komen zeer frequent voor en worden niet speciaal aangeduid, hetzij met het onderstaande bord.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18065
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Snelwegfreak » ma 06 mar 2023, 13:48

Ik vind lantaarns met meer dan drie lichten onder elkaar altijd wat lastig, en dan ben ik nog niet eens kleurenblind.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
EtienneM
Moderator
Berichten: 1189
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 22:08
Locatie: Oostenrijk

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door EtienneM » ma 06 mar 2023, 13:54

Wimpie25 schreef: ma 06 mar 2023, 13:29 ^^
Bij ons heeft men inderdaad ook een lens geïntroduceerd om potentiële dodehoekongevallen met fietsers beter te afficheren. Dit licht zie je dus bij opstellingen waar fietsers vrijaf rechts mogen afslaan door het rode licht voor dezelfde tak. Gevallen waar fietsers bij ons tegelijkertijd groen hebben, komen zeer frequent voor en worden niet speciaal aangeduid, hetzij met het onderstaande bord.

Afbeelding
Dus als ik het goed begrijp, moet dit aangeven dat fietsers niet vrij naar rechts af mogen slaan als deze lamp brandt? (De lens is immers rood) En daarmee dus de fietser op de foto door rood rijdt?

Kaaiman schreef: zo 05 mar 2023, 17:20 Emmen, kruispunt Weerdingerstraat/Boermarkeweg/Weerdingerhaag. Gele pijl knippert. Overzijde heeft dit ook.
Ik ken de gele knipperende pijl uit Breda en ook in Oostenrijk zijn zulke knipperende lichten/pijlen bij deelconflicten gebruikelijk. Een knipperende pijl naar links heb ik nog nooit gezien in Nederland.

Afbeelding
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18065
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Snelwegfreak » ma 06 mar 2023, 13:57

^^ Die Vlaamse lantaarn bevat onderop een geel knipperende lens: fietsers mogen bij rood dus wel rechtsaf slaan en de fietser op de foto is daarmee niet in overtreding.

De lens-uitvoering zoals in Breda vind ik duidelijk en zo hoort het volgens mij ook. Zou men de knipperlamp in Emmen niet gewoon verkeerd hebben geplaatst? :dontknow:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
jdb2
autoweg
Berichten: 1034
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door jdb2 » ma 06 mar 2023, 14:08

Combinatie van rood + oranje knipperende rechtsafpijl voor autoverkeer ben ik een keer tegengekomen in Frankrijk.
Edit: link toegevoegd
https://goo.gl/maps/My4Z3ZziS55adrK46
Kaaiman schreef: zo 05 mar 2023, 17:20 Emmen, kruispunt Weerdingerstraat/Boermarkeweg/Weerdingerhaag. Gele pijl knippert. Overzijde heeft dit ook.
Afbeelding
Die foto lijkt alsof iemand met paint dat oranje licht uit een andere foto heeft bijgeplakt maar iets teveel van de achtergrond heeft uitgesneden. :lol:

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3367
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Hengelo
Contacteer:

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door sven_engelen » ma 06 mar 2023, 14:54

Ik zit even naar een situatie in Tegelen te kijken en daar is ie zelfs volledig zonder achtergrondschild uitgevoerd vanwege de te beperkte ruimte dat er is. Ook daar is de knipperende pijl aan de rechterkant (logisch want hij wijst naar rechts) en hangt er een bord onder.
Afbeelding
duikgek89 schreef: zo 05 mar 2023, 20:51 ^^ In Duitsland zie je dergelijke pijlen wel vaker, oranje knipperen als de tegenrichting nog groen heeft, dan groen als de tegenrichting rood krijgt.
Die hebben we in Venlo ook een lange tijd gehad:
Afbeelding
Afbeelding
Na de herinrichting van de Krefeldseweg zijn deze lichten verdwenen omdat er conflictvrije linksaffers kwamen.
Svenlo

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18215
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door mavas » ma 06 mar 2023, 15:19

Die laatste lichten zijn zogenaamde Ontruimingslichten. http://www.hansvanmeurs.eu/richtung/index.php
Ook op de N284 in Hapert staat (of stond) er 1.


Voor het kruispunt in Emmen is een verkeersbesluit genomen: https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 16790.html

Ik kan daar alleen niet de motivatie uithalen van de gemeente van dat gele zijlicht, en wat die nou moet regelen?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
schuiling
woonerf
Berichten: 85
Lid geworden op: ma 07 mar 2011, 23:01
Locatie: Emmen

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door schuiling » ma 06 mar 2023, 19:54

Kaaiman schreef: zo 05 mar 2023, 17:20 Emmen, kruispunt Weerdingerstraat/Boermarkeweg/Weerdingerhaag. Gele pijl knippert. Overzijde heeft dit ook.
Afbeelding
Ah het kruispunt bij mij om de hoek wat vorig jaar is aangepakt. De vorige situatie leverde nogal eens "het ging net goed" situaties op. Men vergat te vaak dat rechtdoor en afslaand verkeer gelijk groen kregen. Dat was zowel vanuit beide kanten op de Weerdingerstraat als ook vanuit Weerdingerhaag/Wolfsbergenweg.
NU is alleen bij de de richtingen op de foto afslaand en rechtdoor gelijk.
De stopstreep vanuit de richting van de foto ligt idioot ver voor het verkeerslicht. Nu al regelmatig gehad dat omdat je vanuit een verdere afstand komt het afslaand verkeer niet doorhebt dat je ook begint te rijden en nu vlak voor jou ff lekker de kruising over gaat. Ook wanneer er nu iemand naar links wil afslaan kan iedereen verder vergeten dat ze kunnen oversteken omdat je er niet kan passeren. In de oude situatie gaf de parallelweg je de ruimte om te passeren en gewoon de kruising te kunnen oversteken.
Daarnaast is het ook niet handig dat als je aan komt rijden het verkeerslicht grotendeels wegvalt achter het verkeersbord.

Het is gemaakt om het veiliger te maken, maar ik ben nog niet zo overtuigd (en meerdere uit mijn omgeving) en heb hier iets van zo slecht was de oude situatie misschien toch niet.

(kijk voor de oude situatie maar eens even terug in streetview https://www.google.nl/maps/@52.7991148, ... 312!8i6656
uut MM!

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17415
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Kaaiman » ma 06 mar 2023, 20:28

sven_engelen schreef: ma 06 mar 2023, 14:54 Ik zit even naar een situatie in Tegelen te kijken en daar is ie zelfs volledig zonder achtergrondschild uitgevoerd
Ik kan me nog herinneren dat de L-vormige achtergrondschilden op de Rondweg-West in Veenendaal mij als kind nogal intrigeerden. Helaas bestaan ze niet meer. Het waren waarschijnlijk ook geen gele knipperpijlen, maar blauwe 'let op kruisende fietsers bij rechtsafslaan'-lenzen. Die staan er nu volgens mij nog steeds. Maar hoe dan ook: jammer dat er geen standaard voor L-vormige schilden is.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Afrit13
verkeersader
Berichten: 778
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 17:41
Locatie: Nijmegen

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Afrit13 » ma 06 mar 2023, 21:42

^^ Bij Leusden stond ook een lantaarn met een L-vormig achtergrondschild, ik heb hem nooit aan zien staan.

https://www.google.nl/maps/@52.1234613, ... 312!8i6656

Overigens, op de N271 bij Molenhoek hangt ook een knipperende pijl voor links afslaand verkeer, maar deze hangt op de uithouder van de tegenovergestelde richting.

https://www.google.nl/maps/@51.7670937, ... 384!8i8192

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6970
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Wimpie25 » ma 06 mar 2023, 22:44

Snelwegfreak schreef: ma 06 mar 2023, 13:57 ^^ Die Vlaamse lantaarn bevat onderop een geel knipperende lens: fietsers mogen bij rood dus wel rechtsaf slaan en de fietser op de foto is daarmee niet in overtreding.

De lens-uitvoering zoals in Breda vind ik duidelijk en zo hoort het volgens mij ook. Zou men de knipperlamp in Emmen niet gewoon verkeerd hebben geplaatst? :dontknow:
Het klopt inderdaad dat die lens een oranje kleur heeft, bij ons is de gele lantaarn eerder een warmere tint oranje. Men heeft trouwens voor die nieuwe Vlaamse ook een nieuwe pijl en abstracter fietssymbool moeten introduceren, wellicht omdat het allemaal leesbaar moet zijn op 1 lens.

Afbeelding

Anderzijds kennen wij ook een ontruimingspijl, die hangt afzonderlijk aan de overkant van een verder standaard opstelling en gaat vol groen branden als de tegenrichting rood heeft. In lang vervlogen dagen hing daar een rood kruis.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15231
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Via » di 07 mar 2023, 17:47

schuiling schreef: ma 06 mar 2023, 19:54
Kaaiman schreef: zo 05 mar 2023, 17:20 Emmen, kruispunt Weerdingerstraat/Boermarkeweg/Weerdingerhaag. Gele pijl knippert. Overzijde heeft dit ook.
Afbeelding
Daarnaast is het ook niet handig dat als je aan komt rijden het verkeerslicht grotendeels wegvalt achter het verkeersbord.
Dit zie ik ook steeds meer gebeuren. Den Bosch heeft daar ook een handje van sinds ze die lage voetgangerslantaarns gebruiken, zetten ze de borden op veel te hoge flespalen voor de autolantaarns. :roll:

Gebruikersavatar
Afrit13
verkeersader
Berichten: 778
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 17:41
Locatie: Nijmegen

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Afrit13 » zo 07 mei 2023, 18:39

https://www.google.com/maps/@52.1549011 ... 384!8i8192

Gisteren in Leiden kwam ik deze masten tegen. Ik had ze nog niet eerder gezien, worden deze masten ook op andere plekken gebruikt?

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1448
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Steyn_E » zo 07 mei 2023, 18:51

Dit type heb ik nog nooit gezien. Uitzonderingen komen echter wel vaker voor; bijvoorbeeld het type met afgeronde bovenhoeken die ik ken uit Oss langs de N329. Vind ik zelf esthetisch erg geslaagd.

Gebruikersavatar
Afrit13
verkeersader
Berichten: 778
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 17:41
Locatie: Nijmegen

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Afrit13 » zo 07 mei 2023, 19:04

^^ Ik vind het hier wel passen inderdaad. Op dezelfde weg zijn bij andere verkeerslichten ook een soort gelijke masten gebruikt, maar die hebben geen uithouders, waardoor het veel minder op valt.
Ik zie dat er ook eentje staat bij het Utrechtse Veer: https://www.google.com/maps/@52.1556483 ... 384!8i8192

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21943
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Wouter N14 » wo 10 mei 2023, 18:40

Afrit13 schreef: zo 07 mei 2023, 18:39 https://www.google.com/maps/@52.1549011 ... 384!8i8192

Gisteren in Leiden kwam ik deze masten tegen. Ik had ze nog niet eerder gezien, worden deze masten ook op andere plekken gebruikt?
In welk handboek staat dat de masten zwart-wit moeten zijn? :roll:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3367
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Hengelo
Contacteer:

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door sven_engelen » wo 10 mei 2023, 23:59

Daar hebben Apeldoorn en Deventer een net iets heftiger handje van. Daar is het namelijk door de hele stad heen.
Laatst gewijzigd door sven_engelen op do 18 mei 2023, 14:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Svenlo

Gebruikersavatar
jdb2
autoweg
Berichten: 1034
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door jdb2 » do 11 mei 2023, 12:06

Die laatste lijken op de Antwerpse palen.
Die hebben allemaal dat soort grijs net als de verlichtingspalen, trampalen, verkeersborden en alle denkbare straatmeubilair. Het is een soort van huisstijl. Wel een beetje eentonig.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6970
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Wimpie25 » do 11 mei 2023, 12:42

^^
Dat neutrale grijs is een kleur die eigenlijk in de meeste landen aan verkeerslichten wordt gegeven. Altijd even als je onze vrolijke kleurenboel gewend bent, in Parijs heb ik zo al meermaals een stoplicht bijna gemist gehad.

Ik vind het toch altijd fijner als ze wat meer opvallen. Hier heb je een overdaad aan grijze palen, en toch springen de verkeerslichten er meteen uit.

Afbeelding

Nog even terloops, vierkant groen komt nu ook buiten Antwerpen voor. Op verkeerslichten van het AWV.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Alfa » wo 17 mei 2023, 2:02

Vierkant groen komt tegenwoordig op veel plaatsen voor, maar wordt meestal niet expliciet aangeduid in de lichten. Het is wachten tot een rechtbank eens een vonnis velt waar dit verplicht wordt (omdat het in de wegcode zo opgenomen is).

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6970
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Wimpie25 » wo 17 mei 2023, 10:46

^^
Spreken we dan wel van echt Vierkant Groen? Buiten de gekende proeflocaties heb ik het nog nergens weten voorkomen, en op die eerste locaties worden weldegelijk de correcte verkeerslichten gebruikt.

Gebruikersavatar
jdb2
autoweg
Berichten: 1034
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door jdb2 » wo 17 mei 2023, 23:15

Vierkant groen heeft wel als nadeel dat de fase veel te kort is als je als voetganger 2x moet oversteken. In ieder geval toch op bepaalde Antwerpse kruispunten. Dan moet je ofwel sprinten of dwars oversteken op z'n Japans om het te halen (misschien een idee om dan meteen ook een dwars zebrapad te introduceren?), anders moet je 2 fases voor de auto's afwachten voor het terug groen wordt.
Voorheen kon je de kant kiezen waar het al groen is en met een beetje geluk wordt de volgende oversteek ook groen wanneer je aan de overkant bent.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Alfa » do 18 mei 2023, 0:41

^^ In een situatie met vierkant groen moet je eigenlijk zelfs geen zebrapaden meer hebben. Tenzij dan om voetgangers te beschermen tegen fietsers.
Wimpie25 schreef: wo 17 mei 2023, 10:46 ^^
Spreken we dan wel van echt Vierkant Groen? Buiten de gekende proeflocaties heb ik het nog nergens weten voorkomen, en op die eerste locaties worden weldegelijk de correcte verkeerslichten gebruikt.
Vierkant groen komt tegenwoordig erg vaak voor. Het dreigt zelfs bijna de nieuwe standaard te worden. Zeker op gewestwegen. Zie bv dit geval in Sint-Niklaas dat al sinds 2021 bestaat: https://wegenenverkeer.be/nieuws/kruisp ... naf-6-juli.Telkens er een ongeval gebeurd is wordt er wel geschreeuwd om vierkant groen in te voeren. Alleen wordt het zoals gezegd bijna nooit aangeduid op de lichten met de pijltjes rond de silhouetten. Terwijl zoiets eigenlijk wel handig is om te weten als automobilist, kwestie van te weten of je om je heen moet kijken bij het afslaan of niet. Om die reden denk ik dat vierkant groen toch ook een beetje een vorm van schijnveiligheid is. Want op den duur zullen mensen niet meer standaard om zich heen kijken bij verkeerslichten en krijg je dus net meer ongevallen op plaatsen waar er wel nog een conflict is bij het rechtsafslaan.

Qua terminologie spreekt men trouwens vaker van 'conflictvrije regeling' dan van vierkant groen.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18265
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door boe! » do 18 mei 2023, 6:56

Waarbij 'conflictvrij' eigenlijk een onjuist begrip is, want je hebt conflicten met fietsers uit andere richtingen die ook groen hebben en jouw pad kruizen.

Plaats reactie