Verkeerssignalering (de matrixborden)

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

Double-M
zandpaadje
Berichten: 13
Lid geworden op: di 22 okt 2013, 17:35

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Double-M » za 01 apr 2023, 13:48

Gisteravond op de A50 tussen Loenen en Beekbergen iets wat ik nog niet eerder had gezien, lijkt me een storing.

Afbeelding

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14377
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Attietattie » za 01 apr 2023, 14:16

Ah joh, die gebruikten ze in 2012 ook al. :geeuw: :p
Attietattie schreef: wo 04 apr 2012, 13:50 Als je er niet mocht rijden toonden ze toch een kruis of is dat tegenwoordig een C01 geworden?

Afbeelding

Afbeelding

Zal inderdaad een storing zijn.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Alex52889
verkeersader
Berichten: 832
Lid geworden op: za 17 apr 2021, 19:26

Weefvak en matrix

Bericht door Alex52889 » zo 23 apr 2023, 18:54

Verplaats rustig dit bericht als het ergens anders beter past, ik kon zo gauw niet bedenken waar het bij past.

Van de week op de snelweg 3 rijstroken waarvan één weefvak van en naar een andere snelweg.

Nu viel mij op dat de 2 doorgaande stroken een matrix 70 hadden terwijl het weefvak thv het einde/afslag een matrix een pijl naar links had, wat bij mij de vraag opriep, mag je dan het weefvak nog gebruiken of mag je dan die afrit niet gebruiken??
het ligt niet aan het voertuig, maar aan de bestuurder.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5830
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Weefvak en matrix

Bericht door Schelpenpaadje » zo 23 apr 2023, 19:08

Zo'n pijl is normaal gesproken een waarschuwing dat de rijstrook even verderop dicht is. En je dus van rijstrook dient te wisselen in de richting die de pijl aangeeft.

Heb je een link naar Streetview of een omschrijving van de locatie?

Het kan inderdaad zijn dat de verbindingsweg naar de andere snelweg was afgesloten vanwege een situatie op de andere snelweg. Idealiter zou je dan liefst vóór het eind van het weefvak ook nog een rood kruis tonen, maar ik kan me voorstellen dat er niet genoeg portalen en meters weefvak waren om daarvóór ook nog mensen netjes te laten invoegen.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18065
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Weefvak en matrix

Bericht door Snelwegfreak » zo 23 apr 2023, 19:13

Bij mijn weten is alleen het gebruik van rijstroken waarboven een verlicht rood kruis zichtbaar is strafbaar. Feitcode R610: "gebruik maken van een rijstrook waarboven een verlicht rood kruis zichtbaar is." Volgens mij is zoiets er niet voor een verdrijfpijl, welke alleen een voorwaarschuwing is.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Alex52889
verkeersader
Berichten: 832
Lid geworden op: za 17 apr 2021, 19:26

Re: Weefvak en matrix

Bericht door Alex52889 » zo 23 apr 2023, 20:50

Het was hier alleen dan rijstrook 3 ( richting hilversum) had een pijl links beneden.
Je zou dus verwachten dat de eerste volgende matrix op [url=https://maps.app.goo.gl/EsGHzCiz7yu3YzCf9] deze dus] een rood x bevat. Ik vind jet verwarrend, want bedoelt rws nu dat ik de afslag niet mag nemen, of dat na de afrit op dat weefvak een rood x is?

Snelwegfreak schreef: zo 23 apr 2023, 19:13 Bij mijn weten is alleen het gebruik van rijstroken waarboven een verlicht rood kruis zichtbaar is strafbaar. Feitcode R610: "gebruik maken van een rijstrook waarboven een verlicht rood kruis zichtbaar is." Volgens mij is zoiets er niet voor een verdrijfpijl, welke alleen een voorwaarschuwing is.
klopt, het is een waarschuwing, maar ben je njet verplicht aanwijzingen op matrix te volgen? (aanwijzingen gaan vóór regels) of is dat alleen met aanwijzingen van bevoegde ambtenaren en verkeersregelaars?
het ligt niet aan het voertuig, maar aan de bestuurder.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18065
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Weefvak en matrix

Bericht door Snelwegfreak » zo 23 apr 2023, 20:52

Aanwijzingen moet je alleen opvolgen als die van een bevoegd gezag komt. Ik weet het niet zeker, maar volgens mij is een verdrijfpijl nergens vastgelegd als een wettelijke verplichting om op te volgen.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10215
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Weefvak en matrix

Bericht door Rein » zo 23 apr 2023, 21:06

Alex52889 schreef: zo 23 apr 2023, 20:50 Je zou dus verwachten dat de eerste volgende matrix op [url=https://maps.app.goo.gl/EsGHzCiz7yu3YzCf9] deze dus] een rood x bevat.
Dat lijkt me ook de meest logische verklaring, maar eens dat dit voor verkeer dat bij het weefvak van de A28 rijdt behoorlijk verwarrend / onduidelijk is.

Durashift
expressweg
Berichten: 2564
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Weefvak en matrix

Bericht door Durashift » zo 23 apr 2023, 21:45

Alex52889 schreef: zo 23 apr 2023, 18:54 (..)

Van de week op de snelweg 3 rijstroken waarvan één weefvak van en naar een andere snelweg.
(..)
Was dit afgelopen donderdagmiddag, ten tijde van onderstaande (tragisch) ongeval op de Biltse Rading, Utrecht in. :?:

https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/356984 ... -overleden


Want ik denk dat de voorwaarschuwing bedoeld was voor het rode kruis op afrit 30 (De Bilt) op de 27. Aannemelijk dat men verkeer, wat nog maar één kant op kon (richting de Bilt) niet op de afrit wilde hebben. Via de volgende (Maarssen, ring Noord) Utrecht in en verkeer voor De Bilt kan dan nog het snelst via Bilthoven rijden, denk ik. (bij Maartensdijk eraf).

Het is verwarrend ja. Aan de andere kant: als de toerit (verbindingsboog) werkelijk niet berijdbaar was.. had men op de uitvoeger van de 28 een rood kruis moeten tonen, lijkt mij dan.

Volgens de 'theorie' klopt de voorwaarschuwing.. maar ik denk dat veel (forens)verkeer toch baalde met het opvolgen van de aanwijzing en dan pas via de Waterlinieweg kunnen keren (via Oudenrijn Lunetten lukt niet, je kan de 28 niet weer op als je voor de richting Arnhem had gekozen).
Laatst gewijzigd door Durashift op ma 24 apr 2023, 0:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5830
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Weefvak en matrix

Bericht door Schelpenpaadje » zo 23 apr 2023, 22:31

Voor een aankondiging van een rood kruis op het weefvak langs de A27 zou om die reden idealiter eigenlijk nog een matrixbord boven de verbindingsweg moeten hangen (in elk geval na het puntstuk waar je nu eerst nog voorbij moest).

Maar ja, deze situatie is dusdanig specifiek dat het de plaatsing van een extra portaal kennelijk niet rechtvaardigt. En RWS zal er minder wakker van liggen dat een paar automobilisten onnodig richting :KP: Lunetten rijden dan dat iemand dat rode kruis niet opmerkt...

Alex52889
verkeersader
Berichten: 832
Lid geworden op: za 17 apr 2021, 19:26

Re: Weefvak en matrix

Bericht door Alex52889 » ma 24 apr 2023, 1:13

Durashift schreef: zo 23 apr 2023, 21:45
Was dit afgelopen donderdagmiddag vrijdagmiddag ten tijde van onderstaande (tragisch) ongeval op de Biltse Rading, Utrecht in. :?:

https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/356984 ... -overleden
Het is vermoedelijk inderdaad dit ongeluk, alleen was dat niet donderdag, maar vrijdagmiddag, in het bericht spreken ze over gisteren gezien vanaf datum 22 april, dat was zaterdag. De tijd dat ik er reed was rond 16:30, maar kan nog onderzoek zijn geweest.
het ligt niet aan het voertuig, maar aan de bestuurder.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14377
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Weefvak en matrix

Bericht door Attietattie » ma 24 apr 2023, 9:56

Alex52889 schreef: zo 23 apr 2023, 20:50 Het was hier alleen dan rijstrook 3 ( richting hilversum) had een pijl links beneden.
Je zou dus verwachten dat de eerste volgende matrix op [url=https://maps.app.goo.gl/EsGHzCiz7yu3YzCf9] deze dus] een rood x bevat.
Dit is eigenlijk de enige mogelijke verklaring. Dat zie je regelmatig toegepast worden.
Alex52889 schreef: zo 23 apr 2023, 20:50Ik vind jet verwarrend, want bedoelt rws nu dat ik de afslag niet mag nemen, of dat na de afrit op dat weefvak een rood x is?
Met een verdrijfpijl bedoelt RWS helemaal niets. Er is geen enkele reden aan te nemen dat die verbindingsweg dicht is.
Alex52889 schreef: zo 23 apr 2023, 20:50klopt, het is een waarschuwing, maar ben je njet verplicht aanwijzingen op matrix te volgen? (aanwijzingen gaan vóór regels) of is dat alleen met aanwijzingen van bevoegde ambtenaren en verkeersregelaars?
Een matrixbord is geen aanwijzing, maar een verkeersteken. Gelijkwaardig met een verkeerslicht. Maar er kleeft verder wettelijk helemaal niets aan een verdrijfpijl. Het wordt in het RVV wel benoemd, maar alleen als voorwaarschuwing van een rood kruis.

Als je dit verwarrend vind, kan ik ook nog wel een duit in het zakje doen :p

(oud filmpje)
Link
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Tachi
verkeersader
Berichten: 822
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 18:38

Re: Weefvak en matrix

Bericht door Tachi » ma 24 apr 2023, 18:35

^^ De eerste pijl suggereert dat de hoofdrijbaan gesloten is en dat je op de weefstrook 'moet' blijven. Maar dan wordt het verwarrend, want verderop zie je dat juist de meest rechter rijstrook afgekruist is en dat je toch de hoofdrijbaan op moet. Dat wordt bevestigd door de twee kruisen boven de afrit.

Wel bizar dat er veel voertuigen (stuk of vier) toch de afrit nemen. Stel dat het ongeluk onderaan de afrit is. Tja :dontknow:

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7883
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Jackbauer1350 » ma 24 apr 2023, 19:18

Zaterdagavond kwam ik bij :KP: Hoevelaken op de A28 vanuit Nijkerk en bleek de verbindingsweg naar de A1 richting Amsterdam afgesloten vanwege een ongeval op het invoegpunt naar de rangeerbaan van de A1.
Dit werd vanaf de A28 aangegeven met eerst een :DVMPL: boven het weefvak vlak na de VZP en vervolgens een :DVM70F: :DVMXF: bij het begin van het tapergedeelte.
Verderop boven de rangeerbaan :DVMEAV: :DVMEAV:.
Dit veroorzaakte adhoc gedrag bij diverse weggebruikers. Enkelen gingen spontaan naar de taper wat conflict veroorzaakte met weggebruikers die vanaf de hoofdrijbaan de taper op wilde. (Er is daar geen doorgetrokken streep tussen de rechterstrook en de taperstrook)
Vervolgens gingen er toch een aantal vlak voor het verdrijvingsvlak de verbindingsweg op die echt afgekruist bleek.
Dat was door de bocht alleen pas te zien op de verbindingsweg zelf. Uiteraard was dit wel wel af te leiden aan het kruis boven het weefvak.
Ik ging zelf rechtdoor om het klaverblad driekwart rond te rijden om richting Amsterdam te gaan.
Zo blijkt op sommige plekken dat de afstand tussen signaleringsportalen nog wel eens problemen kan geven.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Palance » do 27 apr 2023, 15:42

Is het nieuw om per niet-werkend portaal nu een bordje neer te zetten? Op zowel de A27 (ergens bij Lexmond, richting Utrecht) als de A12 ten westen van Utrecht richting Gouda zag ik dat: Vlak voor het portaal een geel bordje met 'Signalering buiten gebruik', en na het portaal 'Signalering in gebruik'.

Op de A12 was de tekst op de bordjes in de linker- en rechterberm niet hetzelfde: Rechts zoals hierboven beschreven, links 'Signalering buiten dienst' en na het portaal dezelfde tekst met een paar strepen er doorheen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1448
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Steyn_E » do 27 apr 2023, 15:55

Dat heb ik de laatste tijd wel vaker gezien ja. Onder meer op de N2 bij Eindhoven toen men met het tunneltje bij Batadorp bezig was en er 1 portaal niet werkte.

Durashift
expressweg
Berichten: 2564
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Durashift » do 27 apr 2023, 16:01

^^ Aan de andere kant van de A12 is dit ook, bij knooppunt Lunetten. Al een tijdje.

Piles
autoweg
Berichten: 1312
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Piles » do 27 apr 2023, 17:06

^^ die staan er idd al een tijdje. Volgens mij zijn de signaalgevers daar zelfs afgedekt. Dan is het voor mij duidelijk genoeg dat je geen beeld hoeft te verwachten, maar ok...

djiwie
woonerf
Berichten: 98
Lid geworden op: ma 07 dec 2015, 21:05

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door djiwie » do 27 apr 2023, 18:22

Zag gisteravond op de A12 richting Utrecht, ergens vlak voor De Meern, een losse signaalgever op 50. Portaal ervoor en de andere signaalgevers waren gewoon uit (was ook niets aan de hand). Hoe kan zo'n bord op 50 blijven hangen? (Was een LED bord.)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Chris » wo 10 mei 2023, 14:50

Wat is dit effect nou ook alweer? Als ze vies worden zou je denken dat het eerder groen is dan wit.

Afbeelding
A12 Knooppunt Prins Clausplein 09 by European Roads, on Flickr

JB81
autoweg
Berichten: 1543
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door JB81 » wo 10 mei 2023, 15:42

^^
Ik denk dat het zwart verbleekt in de zon ofzo. Op de A27 rondom Everdingen hangen er ook een paar die dit al jaren hebben. Van een afstandje ziet het er soms uit alsof ze een beeldstand tonen, dat is wel irritant.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14377
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Attietattie » wo 10 mei 2023, 18:37

Palance schreef: do 27 apr 2023, 15:42 Is het nieuw om per niet-werkend portaal nu een bordje neer te zetten? Op zowel de A27 (ergens bij Lexmond, richting Utrecht) als de A12 ten westen van Utrecht richting Gouda zag ik dat: Vlak voor het portaal een geel bordje met 'Signalering buiten gebruik', en na het portaal 'Signalering in gebruik'.

Op de A12 was de tekst op de bordjes in de linker- en rechterberm niet hetzelfde: Rechts zoals hierboven beschreven, links 'Signalering buiten dienst' en na het portaal dezelfde tekst met een paar strepen er doorheen.
Nee, dat is al jaren gebruikelijk. En daar zijn richtlijnen voor. Het moet (zo uit het hoofd, ik hoop dat ik het goed zeg) 'signalering buiten gebruik' zijn en na het portaal hetzelfde, met 3 diagonale strepen erdoorheen. Dus zoals jij het beschrijft, is er één bord juist. :roll:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

fleppenstein
stadsweg
Berichten: 409
Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 8:49

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door fleppenstein » wo 10 mei 2023, 19:44

Chris schreef: wo 10 mei 2023, 14:50 Wat is dit effect nou ook alweer? Als ze vies worden zou je denken dat het eerder groen is dan wit.

Afbeelding
A12 Knooppunt Prins Clausplein 09 by European Roads, on Flickr
Dit is nou ouderdom.
De zwarte laklaag op de aluminium plaat laat los en valt eraf. De grijze plekken is dus het aluminium wat je ziet.
Je zag het vroeger ook wel bij verkeerslichten van aluminium.

Een oplossing lijkt mij niet eenvoudig. Overspuiten gaat niet, dan spuit je ook over de lensjes van de beelden, en zie je helemaal niets meer.
Alle lichtpuntjes afplakken en dan zwart spuiten is onbegonnen werk, zeker in een hoogwerker boven de weg.

De enige oplossing is uitwisselen voor een andere, maar aangezien het hier nog verouderde lampenbakken betreft, denk ik dat RWS wacht tot het traject vervangen wordt door LED-signaalgevers

WimB
zandpaadje
Berichten: 2
Lid geworden op: do 18 mei 2023, 21:15

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door WimB » do 18 mei 2023, 21:28

Beste mensen zoveel informatie misschien is mijn idee al eerder geopperd.
Het idee is om de matrixboorden boven de snelweg aan te passen met het = gelijk teken.
Worden deze boorden aangezet moeten alle banen met een zoveel mogelijk gelijke snelheid gaan rijden.
Ik denk hiermee te voorkomen dat onnodig wisselen van de banen wordt voorkomen en daardoor een regelmatige doorstroming ontstaat.
Wat zou vind het forum hiervan.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17414
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Kaaiman » do 18 mei 2023, 22:20

Theoretisch heb je misschien een punt, maar ik dit gaat in de praktijk nooit werken. Door een bepaalde snelheid aan te geven, heeft men iets om zich op te richten, maar alleen maar een =-teken zal de vraag oproepen: hoe hard dan precies? En dan nog: langzame rijders kunnen (vrachtwagens) of willen niet zomaar het gas intrappen. En door allen dezelfde snelheid te rijden, is het wisselen van rijstroken ook zeer moeilijk als je bijvoorbeeld een afrit wilt nemen of in wilt voegen. Want voor het wisselen van rijstrook heb je nu eenmaal snelheidsverschillen nodig.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14377
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Attietattie » do 18 mei 2023, 23:23

WimB schreef: do 18 mei 2023, 21:28 Beste mensen zoveel informatie misschien is mijn idee al eerder geopperd.
Het idee is om de matrixboorden boven de snelweg aan te passen met het = gelijk teken.
Worden deze boorden aangezet moeten alle banen met een zoveel mogelijk gelijke snelheid gaan rijden.
Ik denk hiermee te voorkomen dat onnodig wisselen van de banen wordt voorkomen en daardoor een regelmatige doorstroming ontstaat.
Wat zou vind het forum hiervan.
En welke snelheid zou dat dan moeten zijn? Ik heb liever niet dat iemand op de meest linkerstrook dezelfde snelheid rijdt als zijn voorganger op 500m afstand. Ik heb liever dat diegene naar rechts gaat zodat de rest er voorbij kan.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Rene » vr 19 mei 2023, 0:33

WimB schreef: do 18 mei 2023, 21:28 Beste mensen zoveel informatie misschien is mijn idee al eerder geopperd.
Het idee is om de matrixboorden boven de snelweg aan te passen met het = gelijk teken.
Worden deze boorden aangezet moeten alle banen met een zoveel mogelijk gelijke snelheid gaan rijden.
Ik denk hiermee te voorkomen dat onnodig wisselen van de banen wordt voorkomen en daardoor een regelmatige doorstroming ontstaat.
Wat zou vind het forum hiervan.
Totaal onzinnig. Files ontstaan niet door rijstrook wisselen, files ontstaan bij invoegingen en samenvoegingen wanneer stroomafwaarts de capaciteit van de weg lager is dan de intensiteiten stroomopwaarts zijn. Geneuzel met bordjes lost dat niet op, zelfs enig merkbaar effect is imho uitgesloten.

WimB
zandpaadje
Berichten: 2
Lid geworden op: do 18 mei 2023, 21:15

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door WimB » vr 19 mei 2023, 18:51

Uiteraard is het de bedoeling dat het = gelijk teken door een wegbeheerder wordt bediend. 3 banen vol met verkeer. De vrachtwagens bepalen toch min of meer het tempo.
Ik zag regelmatig dat de linker rijstrook veel sneller vooruit ging dan de middelste dus het verkeer van de middelste gaat mee naar links. Links loopt vol en het midden krijgt meer ruimte tussen de auto's. De automobilisten in het midden verhogen hun snelheid om de opengevallen gaten dicht te rijden. De middelste baan gaat sneller en dan zie je wel dat de autos van de linker baan weer naar middelste baan gaan zijn ze toch een auto twee of drie opgeschoten. ;)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Chris » vr 19 mei 2023, 19:21

Dit is wel eens getest met blokrijden op bepaalde locaties. Het werkt niet, het verkeer hoopt zich dan op waardoor je extra accordeon-bewegingen krijgt en de snelheid uiteindelijk nog lager komt te liggen, of een filegolf die nog verder terugslaat.

Al klopt je observatie wel dat je vaak ziet dat teveel mensen van rijstrook wisselen en het daardoor op die rijstrook weer vol loopt. Ik hou doorgaans mijn rijstrook aan en uiteindelijk maakt het amper tot geen verschil. Soms gaat links sneller, soms rechts, etc. Aan het einde van de file ben je ongeveer even ver.

Stefanuzz
verkeersader
Berichten: 502
Lid geworden op: di 13 dec 2005, 15:49
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Stefanuzz » zo 21 mei 2023, 15:50

WimB schreef: vr 19 mei 2023, 18:51De vrachtwagens bepalen toch min of meer het tempo.
Ga eens op de A28 bij Zwolle rijden met een geopende plusstrook (spitsstrook). Vmax 80km/h. Nou, vrachtwagens bepalen inderdaad het tempo! Ga je keurig 80km/h rijden, wordt je aan alle kanten ingehaald door vrachtwagens.

Nee, laat er maar iets snelheidsverschil zijn, zodat je tenminste niet tussen de vrachtwagens komt te zitten en een minder risico loopt om betrokken te raken bij een sandwich ongeval.

Plaats reactie