Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.
Moderator: Moderatoren
-
Chris079
- verkeersader
Bericht
door Chris079 » do 18 mei 2023, 13:28
In welk handboek staat dat de masten zwart-wit moeten zijn?

[/quote]
De NEN3322
[Markering van de masten dient om de opvallendheid van de verkeerslichten te verhogen.
Deze markering bestaat horizontale afwisselend witte en zwarte banden.
Altijd natuurlijk aan de wegbeheerder om hiervan af te wijken. Vaak ingefluisterd door een stedenbouwkundige of architect.
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Palance » do 18 mei 2023, 15:24
Kapot!

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
-
Alfa
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door Alfa » za 20 mei 2023, 23:49
Opvallend nieuws:
Vlaanderen wil verkeersapps inzetten voor sneller groen licht in het verkeer
Het Vlaamse Agentschap Wegen en Verkeer wil er met behulp van apps als Flitsmeister voor zorgen dat verkeerslichten sneller groen worden. Het systeem richt zicht momenteel enkel op auto's. Later moet het systeem ook beschikbaar komen voor fietsers en andere weggebruikers.
https://tweakers.net/nieuws/209894/vlaa ... rkeer.html
daarbij is vooral dit segment opvallend:
Het systeem moet werken met apps als Flitsmeister en Karta GPS. De Vlaamse overheid is ook in gesprek met bedrijven achter grote verkeersapps, zoals Google Maps en Waze. Als weggebruikers die een van deze apps geïnstalleerd hebben en toegang geven tot hun locatie, een verkeerslicht naderen, krijgt het systeem dat de verkeerslichten aanstuurt een sein. Daarop kunnen de verkeerslichten beter rekening houden met de verkeersdrukte op dat moment van de dag.
Eigenlijk ben ik niet zo grote voorstander. Dat geeft een nadeel voor mensen die hun locatie niet willen delen. Bovendien zijn er toch genoeg betrouwbare technieken om verkeerslichten te sturen. Lussen, en wellicht ook camera-analyse (dat volgens mij goedkoper is dan lussen omdat je enkel een camera nodig hebt).
-
RdG
- woonerf
Bericht
door RdG » di 23 mei 2023, 0:21
Alfa schreef: ↑za 20 mei 2023, 23:49
Eigenlijk ben ik niet zo grote voorstander. Dat geeft een nadeel voor mensen die hun locatie niet willen delen. Bovendien zijn er toch genoeg betrouwbare technieken om verkeerslichten te sturen. Lussen, en wellicht ook camera-analyse (dat volgens mij goedkoper is dan lussen omdat je enkel een camera nodig hebt).
Camera’s zijn erg gevoelig.
Mist, vuil of insecten op de lens zijn grote boosdoeners bij storingen.
Ook als de camera iets verdraait door wind of aanrijding tegen de mast aan ben je al klaar en moet er een monteur komen.
Lussen hebben wat dat betreft een hoge betrouwbaarheid. Er van uitgaande dat ze goed zijn gelegd kunnen ze zeker 15 jaar mee zonder naar om te kijken.
-
JB81
- autoweg
Bericht
door JB81 » di 23 mei 2023, 10:54
In Breda hangt al een tijdje
deze bijzondere opstelling. Had 'm alleen nog gezien met alle lantaarns groen of rood. Maar als je komende vanaf de A27 de afrit van de Franklin Rooseveltlaan neemt en onderaan linksaf slaat, krijg je dus na het viaduct linksaf rood/rechtdoor groen te zien

. Dat keren daarom niet meer de bedoeling is wordt met een
houtje touwtje bord aangegeven.
-
mavas
- 2x5 autosnelweg
Bericht
door mavas » di 23 mei 2023, 11:29
Wat bedenken wegbeheerders toch bizarre constructies steeds.
-
sven_engelen
- expressweg
Bericht
door sven_engelen » di 23 mei 2023, 12:44
JB81 schreef: ↑di 23 mei 2023, 10:54
In Breda hangt al een tijdje
deze bijzondere opstelling. Had 'm alleen nog gezien met alle lantaarns groen of rood. Maar als je komende vanaf de A27 de afrit van de Franklin Rooseveltlaan neemt en onderaan linksaf slaat, krijg je dus na het viaduct linksaf rood/rechtdoor groen te zien

. Dat keren daarom niet meer de bedoeling is wordt met een
houtje touwtje bord aangegeven.
Dat is voorheen gewoon aangegeven met een volle lens en dat was prima. Men wist dat men rechtdoor en naar links kon. Waar is dit onnodige draak van een ding voor nodig...

Svenlo
-
Seat Ibiza
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Seat Ibiza » di 23 mei 2023, 12:49
sven_engelen schreef: ↑di 23 mei 2023, 12:44
Waar is dit onnodige draak van een ding voor nodig...
Zoals JB81 al aangaf: de richtingen zijn gescheiden. Dus linksaf kan op rood terwijl rechtdoor groen heeft, zie
dit Streetviewbeeld. Met een volle lens is dat natuurlijk niet mogelijk.
-
Wouter N14
- Moderator
Bericht
door Wouter N14 » di 23 mei 2023, 12:59
Je kan toch niet op één strook twee regelingen hanteren

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
sven_engelen
- expressweg
Bericht
door sven_engelen » di 23 mei 2023, 12:59
Dan ben je dus onnodig verkeer aan het stagneren. Verkeer dat linksaf wil houdt verkeer dat rechtdoor wil onnodig tegen. Dat is toch eigenlijk geen werkbare situatie?

Svenlo
-
Snelwegfreak
- Hoofdmoderator
Bericht
door Snelwegfreak » di 23 mei 2023, 13:40
Niet alleen dat, het is ook ronduit gevaarlijk. Op de linker rijstrook voor rechtdoor verwacht je niet dat mensen (terecht) stilstaan om te wachten linksaf te kunnen slaan.
Enne gojje mins blieft altied leave.
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Palance » di 23 mei 2023, 15:08
Wouter N14 schreef: ↑di 23 mei 2023, 12:59
Je kan toch niet op één strook twee regelingen hanteren
O nee?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
-
Wouter N14
- Moderator
Bericht
door Wouter N14 » di 23 mei 2023, 15:09
Tja het kan dus kennelijk wel. Zou alleen verboden moeten worden.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
JB81
- autoweg
Bericht
door JB81 » di 23 mei 2023, 16:00
sven_engelen schreef: ↑di 23 mei 2023, 12:59
Dan ben je dus onnodig verkeer aan het stagneren. Verkeer dat linksaf wil houdt verkeer dat rechtdoor wil onnodig tegen. Dat is toch eigenlijk geen werkbare situatie?
In de praktijk zal dat meevallen, want linksaf heeft alleen rood als het aankomende verkeer op de voorgaande kruising ook linksaf ging en dus eigenlijk een keerbeweging maakt. Maar helemaal uitgesloten is het niet, nee.
-
Chris079
- verkeersader
Bericht
door Chris079 » di 30 mei 2023, 21:21
In Deventer nog zo een voorbeeld:
https://goo.gl/maps/yBuxrhb1nrpNHCox5
Heb nog niet gezien, dat linksaf rood heeft en de combi groen. Ze gaan samen op groen etc.. Qua capaciteit en ruimte in het dwarsprofiel geen slecht idee. Het aandeel verkeer dat rechtdoor gaat is zo klein en het leeuwdeel gaat linksaf ri. de A1. Je verhoogt de capaciteit voor linksaf en je bespaart een aparte rijstrook voor rechtdoor, waar toch minimaal verkeer op zit.
-
Durashift
- autoweg
Bericht
door Durashift » di 30 mei 2023, 21:54

die heeft een ronde lamp, dus doorgang voor die richtingen waartoe de rijrichtingspijlen wijzen.
Dit lijkt mij een prima oplossing. Een extra lantaarn met een rijrichtingspijl voegt weinig toe, denk ik.
-
sven_engelen
- expressweg
Bericht
door sven_engelen » di 30 mei 2023, 22:17
Dit zie je niet zo vaak:
Een zweepmast met 4 armaturen eraan. Normaliter wordt er bij meer dan 3 lantaarns een portaal gebruikt.
Svenlo
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Palance » do 01 jun 2023, 18:37
Rotterdam moet ook meedoen met de een-VRI-moet-een-boodschap-uitdragen-hype.
‘Pride verkeerslichten’ op de Meent ter gelegenheid van Rotterdam Pride
Ik was toch in de stad vanmiddag, ik heb deze 2 op de foto gezet

Autosnelwegen.net
-
sven_engelen
- expressweg
Bericht
door sven_engelen » vr 02 jun 2023, 0:09

Zucht... voldoet dus óók weer niet aan de NEN-Norm... Dit soort politieke berichten horen niet in het verkeersbeeld thuis, dat draag je maar op een andere manier uit. Verkeerslichten horen aan de norm te voldoen. Sophie, Nijntje, Ampelwief, Gaylichten... het hoort er niet op.

Svenlo
-
Wimpie25
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Wimpie25 » vr 02 jun 2023, 0:22
Ik vind het een zeer leuk initiatief. De norm doorbreken is hoe we uiteindelijk als maatschappij groeien.
-
djiwie
- woonerf
Bericht
door djiwie » vr 02 jun 2023, 0:30
sven_engelen schreef: ↑vr 02 jun 2023, 0:09

Zucht... voldoet dus óók weer niet aan de NEN-Norm... Dit soort politieke berichten horen niet in het verkeersbeeld thuis, dat draag je maar op een andere manier uit. Verkeerslichten horen aan de norm te voldoen. Sophie, Nijntje, Ampelwief, Gaylichten... het hoort er niet op.
Waarom moet het 100% aan de NEN norm voldoen? Iedere voetganger zal dit verkeerslicht toch nog wel begrijpen?
-
sven_engelen
- expressweg
Bericht
door sven_engelen » vr 02 jun 2023, 1:24

Dat iedere voetganger het begrijpt geeft geen vrijbrief om van de NEN Norm af te wijken. Er is niet voor niets een NEN norm waar een wegbeheerder in principe gewoon aan hoort te voldoen. Dit soort symboolpolitiek kun je op duizenden andere manieren kwijt zonder af te wijken van de NEN Norm en daarmee je uniformiteit in het wegbeeld kan behouden.
Svenlo
-
IQ[]
- expressweg
Bericht
door IQ[] » vr 02 jun 2023, 13:09
Als ik van de ISO norm (in Nederland overgenomen als NEN) afwijk in mijn dagelijks werk in de chemische industrie en het gaat mis, dan sta ik voor het hekje. Om het even in perspectief te plaatsen. De normen zijn zeker niet vrijblijvend en om zo maar van af te wijken.
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
Bericht
door waldo79 » vr 02 jun 2023, 15:12
Emancipatie juich ik toe, maar dit is niet de geëigende manier. Daarnaast bedrijf je in feite politiek via een verkeerslicht. Daar zijn ze niet voor

-
Wimpie25
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Wimpie25 » za 03 jun 2023, 15:13
In België hebben we veel zaken die wankel zijn aan onze wegcode , maar om dat licht iets positief te zien is dat alles Mert veel afwijkingen nog altijd rechtsgeldig is. Om een voorbeeld te geven, alles wat eruit ziet als een verkeersbord of verkeerslicht is nog altijd een verkeersteken
-
Via
- 2x5 autosnelweg
Bericht
door Via » za 03 jun 2023, 18:02
Wimpie25 schreef: ↑vr 02 jun 2023, 0:22
Ik vind het een zeer leuk initiatief. De norm doorbreken is hoe we uiteindelijk als maatschappij groeien.
Ik zie het probleem ook niet zo. Dit soort dingen maken ook een stad en samenleving. Je moet het natuurlijk niet overal doorvoeren, maar voor zo'n stedelijk voetgangerslicht zie ik er niet zo'n probleem in.
-
djiwie
- woonerf
Bericht
door djiwie » zo 04 jun 2023, 14:04
IQ[] schreef: ↑vr 02 jun 2023, 13:09
Als ik van de ISO norm (in Nederland overgenomen als NEN) afwijk in mijn dagelijks werk in de chemische industrie en het gaat mis, dan sta ik voor het hekje. Om het even in perspectief te plaatsen. De normen zijn zeker niet vrijblijvend en om zo maar van af te wijken.
Mijn punt is juist dat iedereen dit verkeerslicht nog zal begrijpen, met andere woorden: het zal niet misgaan. Dan zie ik niet zo wat het probleem is om af te wijken van de norm. Overigens niets nieuws onder de zon, er zijn wel meer afwijkende voetgangerslichten (met meisjes, Nijntje, etc.), om nog maar te zwijgen over de afwijkende varianten in het buitenland (Ampelmann etc.)
Bewaar de discussie over normen liever voor zaken die echt relevant of gevaarlijk zijn zoals alle experimenten met belijning of gehobby met verkeersborden dan zoiets onschuldigs als dit.
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Palance » zo 04 jun 2023, 15:18
Maar waar leg je de grens dan? De grens tussen een kleine aanpassing (om welke reden dan ook) en totaal onnodig en onbegrijpelijk is flinterdun.
Ik denk dat hierbij meteen aan die regenboogzebrapaden: Politiek ligt het leuk om die aan te laten leggen, maar in de praktijk geeft het alleen maar onduidelijkheid.
Laat het verkeer gewoon met rust en hou je aan de normen. Dan heb je ook geen discussie. Gewoon. Niet. Doen.
Autosnelwegen.net
-
duikgek89
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door duikgek89 » zo 04 jun 2023, 15:59
Via schreef: ↑za 03 jun 2023, 18:02
Wimpie25 schreef: ↑vr 02 jun 2023, 0:22
Ik zie het probleem ook niet zo. Dit soort dingen maken ook een stad en samenleving. Je moet het natuurlijk niet overal doorvoeren, maar voor zo'n stedelijk voetgangerslicht zie ik er niet zo'n probleem in.
Puur deze situatie valt mee; denk dat het de meesten meer gaat over de algemene indruk van wegbeheerders die sch**t hebben aan normen, richtlijnen, veiligheid en verkeersregels en maar wat aankl**ien en proberen creatief te zijn.
Palance schreef: ↑zo 04 jun 2023, 15:18Ik denk dat hierbij meteen aan die regenboogzebrapaden: Politiek ligt het leuk om die aan te laten leggen, maar in de praktijk geeft het alleen maar onduidelijkheid.
Die schoten mij ook te binnen. Waar deze VRI op zich duidelijk zou moeten zijn, vind ik die regenboogpaden levensgevaarlijk.
Laat het verkeer gewoon met rust en hou je aan de normen. Dan heb je ook geen discussie. Gewoon. Niet. Doen.
Er zijn vast situaties waar dat niet kan, dan goed onderbouwd afwijken is ok, verder volkomen met je eens.