[F][N019] N19 Langres - Vesoul - Belfort - Delle

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: [F][N019] N19 Langres - Vesoul - Belfort - Delle

Bericht door Chris » wo 26 apr 2023, 22:41

Gezien de ligging wel opmerkelijk dat het niet is uitgegroeid tot stad van betekenis. Langres heeft maar 7.500 inwoners. Desondanks wel bovengemiddeld bekend bij Nederlanders, inderdaad als stopover voor met name caravanners.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 26 apr 2023, 23:36

^^ Tja, op enig moment in de geschiedenis is het overschaduwd geraakt door Dijon, dat vervolgens uitgroeide tot de hoofdstad van de Bourgondiërs. Je kunt enigszins speculeren waarom: met een positie aan de noordkant van het lange dal van Rhône en Saône lag het geschikt voor handel, ook ten opzichte van het inmiddels gegroeide Parijs. En mooi beschermd door heuvels. Een plek op een heuveltop als Langres mag militair ideaal zijn om directe omgeving te beheersen, maar dat maakt het nog niet tot een plek die wel even uitgroeit tot marktplaats en politiek centrum.

Het is uiteindelijk ook waarom best wel wat Romeinse wegen in de vergetelheid raakten. Leuk dat ze strategisch gelegen legerplaatsen verbonden, maar steden groeiden regelmatig elders. Dat Langres dan toch nog kruispunt van eerst twee grotere RNs werd en daarna van twee autoroutes (een eer die je ook aan Chaumont zou kunnen toekennen overigens) vind ik grappig, maar is misschien ook best wel toeval. Natuurlijk doen de wegen Chaumont en Langres aan omdat ze de grotere plaatsen van de regio zijn, maar de wegen doorkruisen de regio doordat er belangrijkere plaatsen verderop liggen.

EDIT: ik vond inmiddels dat Dijon het primaat overnam aan het einde van de Romeinse tijd, toen Langres werd getroffen door invallen vanuit het noorden. En ik vond deze studie over de verschillende pas-overgangen tussen het Bassin van Parijs en het Bassin van de Rhône - in de studie omschreven als cruciaal voor de samensmelting van Frankrijk. De overgang nabij Langres ligt/lag ideaal voor verbindingen naar Picardië, het Kanaal en verder noordelijk. Naar Parijs was in Romeinse tijd de route Chalon-Autun-Auxerre het meest prominent, maar later kwamen verbindingen langs de noordelijke rand van de Morvan op: wat lastiger terrein, maar lagere passen en korter in kilometers. Hoewel Dijon niet direct aan die verbindingen lag (de Rochepot in de N6 werd de prominentste) lijkt dat wel te hebben bijgedragen aan de groei van de stad. Via de valleien van Saône en Doubs kon ook Franche-Comté en Zuid-Duitsland ook makkelijker worden bereikt.
Laatst gewijzigd door Pino op vr 28 apr 2023, 22:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 27 apr 2023, 0:06

Langres is geen groene bestemming volgens mij, en Chaumont wel.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 27 apr 2023, 1:17

Chris schreef: wo 26 apr 2023, 22:41 Gezien de ligging wel opmerkelijk dat het niet is uitgegroeid tot stad van betekenis. Langres heeft maar 7.500 inwoners. Desondanks wel bovengemiddeld bekend bij Nederlanders, inderdaad als stopover voor met name caravanners.
Ik had het groter ingeschat, maar dat is dus formaat Oude Pekela, Muiden of Leersum.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » do 27 apr 2023, 7:16

Chris schreef: do 27 apr 2023, 0:06 Langres is geen groene bestemming volgens mij, en Chaumont wel.
Ik moest het even opzoeken, maar je hebt gelijk, Langres is dat niet, ergens sta ik daar toch van verbaasd.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 27 apr 2023, 8:52

Met 7500 inwoners ben je gewoon te klein. En Chaumont is dan departements-hoofdstad. Maar goed, het strategische belang van Langres wordt dan wel onderkend doordat het van vrij ver staat aangegeven. Iemand heeft hier wel eens een bord gepost met afstand naar Langres met de vraag “is dit de hoogste waarde naar een witte bestemming”?

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » do 27 apr 2023, 9:04

^^ Wij zijn natuurlijk ook het oude Nederlandse systeem gewend, waarin dit soort plaatsjes bij een knooppunt nogal gepromoveerd werden op de bewegwijzering. Denk aan Gorinchem of Meppel. Ik kan me zo voorstellen dat in zo’n systeem vanaf Dijon naar het noorden gewoon vrolijk verwezen zou worden naar Langres en Luxemburg, en daar zou verkeer naar de A5 of Metz/Nancy het dan maar mee moeten doen. In Frankrijk slaat men traditioneel dat soort bestemmingen toch wat makkelijker over.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » do 27 apr 2023, 9:07

Pino schreef: do 27 apr 2023, 8:52 Met 7500 inwoners ben je gewoon te klein. En Chaumont is dan departements-hoofdstad. Maar goed, het strategische belang van Langres wordt dan wel onderkend doordat het van vrij ver staat aangegeven. Iemand heeft hier wel eens een bord gepost met afstand naar Langres met de vraag “is dit de hoogste waarde naar een witte bestemming”?
In Chatillon sur Seine staat er alleszins "Langres, 75km" op een pijl. Da's toch niet niks. Los daarvan is er misschien wel een nieuwe kanshebber voor de langste afstand voor een groen doel, 388km voor Nice, juist na het einde van de A51 richting zuiden aan de Col du Fau.
Laatst gewijzigd door Km357 op do 27 apr 2023, 9:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » do 27 apr 2023, 9:21

Als je de Bis als variant van de groene wegwijzers ziet kun je veel hogere afstanden tegen komen.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 27 apr 2023, 13:20

De suggestie die toen werd gemaakt was hoe dan ook dat Langres de witte bestemming was die van het verste af werd bewegwijzerd. Spreekt voor zich dat groene bestemmingen een ander verhaal zijn.
Ds79m schreef: do 27 apr 2023, 9:04 Ik kan me zo voorstellen dat in zo’n systeem vanaf Dijon naar het noorden gewoon vrolijk verwezen zou worden naar Langres en Luxemburg, en daar zou verkeer naar de A5 of Metz/Nancy het dan maar mee moeten doen. In Frankrijk slaat men traditioneel dat soort bestemmingen toch wat makkelijker over.
In Frankrijk denkt men op netwerkniveau. Het wegnummer waarop je rijdt, met bijbehorende doelen in lijn, staat niet centraal. Het gaat eerder om de verbindingen tussen plaatsen. Als van de route van A naar B de weg naar het eveneens belangrijke C aftakt bij D, zal men in Frankrijk vanuit A in beginsel zowel B als C kunnen bewegwijzeren. D als splitspunt is dan niet nodig omdat het een belangrijke knooppuntfunctie heeft. De klassieke Nederlandse benadering is dan weer wel sterk gericht op D - eventueel aangevuld met B als einddoel maar eigenlijk nooit met C.

Ik heb zeker sympathie voor deze Franse benadering, al draagt het wel bij aan de volle borden daar. Maar inderdaad, dat zou Langres plekken op de bewegwijzering kunnen kosten. Ik heb nul herinnering aan de ex-N74 uit de tijd dat er nog geen A31 lag, maar ik verwacht dat daar zowel Chaumont als Nancy al vanuit Dijon stonden aangegeven. Dat gaat dan in theorie ten koste van Langres. Maar je ziet dus dat men niet geheel blind is voor het belang van de stad, want het staat nu nog steeds best veel op de toeleidende (ex-)RN’s. Ik denk dat dat teruggaat op dat N74-verleden. Hier staan ze nog steeds alle drie, al brengt de doorgaande verwijzing je natuurlijk tegenwoordig naar de snelweg en niet over de hele oude RN tot aan de eindbestemming. Op diezelfde snelweg is Langres nooit zo’n doel geweest. Het was en is vanuit Dijon de combinatie Chaumont en Nancy; Langres alleen als eerstvolgende afrit.

Allan C
dorpsstraat

Bericht door Allan C » wo 24 mei 2023, 14:26

A couple photos of RN19 (ex-RN1019) from Belfort to Delle. That was super-two lanes road in some section.

1/ This part planned to expand to four lanes.
AfbeeldingN19 Belfort - Delle (1) by FreewayAllan, sur Flickr

2/ 2x2 lanes + A36 interchange opened to traffic in 2019 former the roundabout + crossroads.
AfbeeldingN19 Belfort - Delle (4) by FreewayAllan, sur Flickr

3/
AfbeeldingN19 Belfort - Delle (5) by FreewayAllan, sur Flickr

4/
AfbeeldingN19 Belfort - Delle (8) by FreewayAllan, sur Flickr

5/
AfbeeldingN19 Belfort - Delle (10) by FreewayAllan, sur Flickr

6/
AfbeeldingN19 Belfort - Delle (12) by FreewayAllan, sur Flickr

7/
AfbeeldingN19 Belfort - Delle (14) by FreewayAllan, sur Flickr

8/