Ik had 10/10, als Nederlander met een taalinteresse. Notre-Dame-au-Bois kwam ik hier tegen tijdens het scrollen en de keuze voor Bevekom was intuïtief. De rest van de exoniemen/endoniemen kende ik allemaal...Tommy schreef: ↑wo 24 mei 2023, 13:36 https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/05/23 ... -gemeente/
Ik had 8/10. Ik had mezelf vooraf 10/10 gegeven. In feite is het voor mij als Belg (Vlaming) ergens een gewoonte om gemeentes/steden in beide talen te kennen/kunnen. Grotendeels is dat met de opvoeding meegegeven of door media en borden naast de weg.
Vernieuwing bewegwijzering België
Moderator: Moderatoren
-
- 2x3 autosnelweg
Re: Vernieuwing bewegwijzering België
-
- Moderator
-
- 4x5 autosnelweg
Jammer dat Haven niet ook is vertaald.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x4 autosnelweg
Nooit geweten dat er een Franse naam voor Scherpenheuvel bestaat.
-
- verkeersader
-
- 4x5 autosnelweg
Op Wikipedia kun je dat vaak wel terugvinden

De 'meme' die Chris laat zien, geeft wel soms de ambivalentie van de tweetaligheid aan: 'Ring' is ook in Franstalig België 'ring' bijvoorbeeld en niet iets als 'péripherique' en Brugge wordt geen 'Pont' of 'Ponts', maar niet vermeld Bergen wordt wel 'Mons'

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- autoweg
-
- Wegnummerfotograaf

https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.
-
- 2x5 autosnelweg
-
- autoweg

Mooie foto harry

Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
www.vanityplates.be
-
- 2x5 autosnelweg
Wat ik ook bijzonder vind is dat de wegwijzers op de grond geplaatst worden. Heb ik vaker in Wallonië gezien, maar dat is toch nefast voor de zichtbaarheid 

-
- autoweg
Waar staan die eigenlijk? Ik denk in de buurt van Jumet?
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
www.vanityplates.be
-
- 2x2 autosnelweg
Dat werd vroeger in BE wel vaker gedaan. Die hangen vaak op plaatsen waar vroeger dezelfde bewegwijzering met verf of keramiek op gevels waren aangebracht. In Vlaanderen kom je dat soms ook nog tegen, maar vastgoed kent hier een weinig statische cyclus dus ook voor mij zijn het herinneringen uit mijn jeugd.
-
- 4x3 autosnelweg

Hier kan het misschien nog uit, maar het valt wel op - dat zie je aan de posts…
-
- 2x2 autosnelweg
Als gekendste bedevaartsoord van België, is dat best nog wel een gekende naam.
-
- Moderator
Ik had er nog nooit van gehoord eerlijk gezegd. Zowel de Nederlandse als Franse naam dus niet.
Het oogt wel bijzonder:

Het oogt wel bijzonder:

-
- 4x5 autosnelweg
Ik had er ook nog nooit van gehoord.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x2 autosnelweg
Scherpenheuvel heeft een stadstitel en haar kerk heeft de rang van Basiliek. Als kleine gemeente liggen er ook nog andere gekende bezienswaardigheden binnen haar grondgebied, zijnde Averbode met haar bekende Abdij en Zichem, gekend voor het carnaval en uiteraard de Witte van Zichem.
-
- 2x5 autosnelweg
Je moet wel interesse hebben in katholieke bedevaartsoorden om het te kennen.
-
- 4x5 autosnelweg
Daar zijn er nogal wat van. Lourdes is toch wel de bekendste.
Ik ben niet zo thuis in die materie.

Ik ben niet zo thuis in die materie.
Word je gesponsord door Toerisme Vlaanderen?Wimpie25 schreef: ↑do 25 mei 2023, 17:37 Scherpenheuvel heeft een stadstitel en haar kerk heeft de rang van Basiliek. Als kleine gemeente liggen er ook nog andere gekende bezienswaardigheden binnen haar grondgebied, zijnde Averbode met haar bekende Abdij en Zichem, gekend voor het carnaval en uiteraard de Witte van Zichem.

Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x2 autosnelweg

Nee hoor, maar het is 1 van die gemeenten in Vlaanderen die heel veel naamsbekendheid geniet. Ze komt ook terug in enkele gezegdes.
-
- expressweg
Ik ken Scherpenheuvel door het gedicht “De percessie van Scherpenheuvel”, een satirische aanklacht in het Maastrichts dialect uit de 19e eeuw tegen de lichtzinnige en schijnheilige moraal binnen de Katholieke kerk.
https://www.bruna.nl/boeken/theodoor-we ... 9087041076
En recenter: de basiliek kwam voor in een aflevering van het Verhaal van Vlaanderen
https://www.bruna.nl/boeken/theodoor-we ... 9087041076
En recenter: de basiliek kwam voor in een aflevering van het Verhaal van Vlaanderen
-
- 4x5 autosnelweg
Ondertussen heeft het Liège-Luik verhaal ook het Nederlandse Algemeen Dagblad gehaald.
https://www.ad.nl/auto/liege-in-plaats- ... ~a0a347f2/
https://www.ad.nl/auto/liege-in-plaats- ... ~a0a347f2/
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x3 autosnelweg

en,,Bij het ontwerp van de verkeersborden maakten we voor het eerst gebruik van eigen, interne richtlijnen’’, zegt Katrien Kiekens nu. ,,Deze praktijk is echter in strijd met de federale taalwetgeving, die bepaalt dat we de Nederlandse naam van de binnenlandse stad moeten gebruiken als het verkeersbord zich op Nederlandstalig grondgebied bevindt. Daarom zullen we nu de vier borden aanpassen en de foutieve belettering ‘Liège’ vervangen door de Nederlandstalige benaming ‘Luik’.’’
De woordvoerster spreekt dus uitdrukkelijk over binnenlandse bestemmingen en enkel dat Liège zal vervangen worden in Luik. Over Lille wordt niet gesproken, er wordt zelfs expliciet gezegd dat de taalwet voor buitenlandse bestemmingen anders is. Zou Lille dan wel behouden blijven?In Wallonië zijn rond Luik de wegwijzers naar Aix-la-Chapelle al eerder vervangen door Aachen zonder dat dit tot oproer leidde. Katrien Kiekens lacht: ,,Wel, voor een buitenlandse bestemming zegt de taalwetgeving dan weer wat anders...’’ Al kan ook meespelen dat met het Duits in België geen taalstrijd wordt uitgevochten.
Overigens is AWV ook hierin mis. De taalwet zegt niets over bestemmingen in het algemeen. Het zegt enkel dat in het Nederlandse taalgebied uitsluitend Nederlands mag gebruikt worden op openbare documenten (waaronder verkeersborden). Dus het is ook een scheve logica om Nederlandse benamingen voor buitenlandse bestemmingen anders te behandelen dan Nederlandse namen voor binnenlandse bestemmingen. Het klopt dan wel dat de benaming Luik in België ook een officieel statuut heeft dat Rijsel als Franse stad logischerwijs niet heeft (net zoals Parijs of Londen dat ook niet hebben, er is enkel de Taalunie als autoriteit en het gewoonlijk gebruik), maar dat staat los van de taalwet en zou zelfs volgens de taalwet geen verschil maken (gesteld dat je Rijsel als Nederlands beschouwt en 'Lille' als Frans).
Voor de geïnteresseerden, je vindt de taalwet hier: https://www.ejustice.just.fgov.be/eli/w ... el#LNK0003. Wel interessant dat er een uitzondering is voor toeristische centra, dat is weinig gekend:
Ik vraag me af of je wegwijzers eigenlijk in die zin niet kan beschouwen als boodschappen voor toeristen. Die zouden dan wel in andere talen dan Nederlands kunnen gesteld worden. Al moet het dan wel ten minste in drie talen gesteld worden (dus bv Nederlands, Frans en Engels) en moet de gemeenteraad van die gemeente er expliciet mee instemmen dat van die regeling gebruik mag gemaakt worden (volgens mij moet dat maar 1 keer) en moeten ze die beslissing binnen de 8 dagen laten weten aan 'Vaste Commissie voor Taaltoezicht'. Ik denk eerlijk gezegd dat die regel nog nooit gebruikt is en er op informele wijze wel toeristische informatie vertaald wordt. Maar er is dus wel degelijk een formele procedure voorzien voor dit soort documentatie.Art 11
§ 3. De gemeenteraden van de toeristische centra mogen beslissen dat de berichten en mededelingen, die voor de toeristen bestemd zijn, ten minste in drie talen gesteld worden.
Binnen acht dagen delen zij de inhoud van hun beraadslagingen mede aan de Vaste Commissie voor Taaltoezicht.
Hoewel dit artikel en dit hoofdstuk enkel geldt voor 'plaatselijke diensten', enkel gemeenten dus. Er is ook nog een hoofdstuk IV 'Gebruik van de talen in de gewestelijke diensten' waar AWV onder valt en dus ook de wegwijzers die door hen geplaatst worden. Daar is geen uitzondering voor toeristische centra en communicatie voorzien. Dus wellicht kan de genoemde uitzondering eventueel enkel gebruikt worden door wegwijzers geplaatst door gemeentes.
-
- 4x3 autosnelweg

Het geeft het gevoel dat de huidige praktijk, die zo in taalwet-beton gegoten leek, eigenlijk een vrij wankele basis heeft. Waarbij men eerder de in de jaren ‘60-70 gangbare praktijken heeft geprobeerd te rijmen met de Taalwet dan omgekeerd. Geeft een idee dat men vooral niets wil veranderen aan de bewegwijzering, want te duur en mogelijk controversieel. Overzichtelijke geste als Lille en Aachen durft men dan aan, maar kom vooral niet aan de Borgworms. En naar dat -misschien best praktische maar niet heel logische- uitgangspunt heeft men vervolgens de Taalwet toe geïnterpreteerd.
-
- verkeersader
In het Frans heb je nog meer variaties. De kleine ring van Brussel (R20) heet petite ceinture in het Frans, maar staat niet op de borden.
Verder heb je ook contournement en rocade. Die worden eerder gebruikt voor bypasses of incomplete ringen. Vreemd dat men bij Luik voor Ring koos ipv één van deze termen.
-
- expressweg
-
- 2x2 autosnelweg
Dat zijn vaak typisch Belgische oplossingen, waarbij voor een unieke naam wordt gekozen waar alle partijen het over eens zijn. Ringwegen in België zijn een unieke categorie van wegen met een eigen prefix, R van "Ring". Aan de andere kant heb je ook de B-wegen, die terug verwijst naar het concept van "Bretelle".Vinny schreef: ↑wo 24 mei 2023, 22:55Op Wikipedia kun je dat vaak wel terugvinden
De 'meme' die Chris laat zien, geeft wel soms de ambivalentie van de tweetaligheid aan: 'Ring' is ook in Franstalig België 'ring' bijvoorbeeld en niet iets als 'péripherique' en Brugge wordt geen 'Pont' of 'Ponts', maar niet vermeld Bergen wordt wel 'Mons'![]()
8/10 metrostations in Brussel hebben bijvoorbeeld één enkele unieke naam. Als ze twee officiële hebben, is het meestal omdat het niet anders kan (Zwarte-Vijvers / Etangs-Noirs) En soms heb je ook deze zaken.
- SPOILER: TOON
-
- verkeersader
Alle borden in kwestie zijn al overplakt.

Das wel heel voortvarend zeg.

Das wel heel voortvarend zeg.

Laatst gewijzigd door jdb2 op vr 26 mei 2023, 17:24, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- dorpsstraat