Afbeelding

[USA] Texas + Dallas-Fort Worth / Houston

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: [USA] Texas + Dallas-Fort Worth / Houston

Bericht door Chris » do 25 mei 2023, 15:42

Austin is sinds 2022 de 10e stad van de Verenigde Staten, met 974.000 inwoners. Het heeft Jacksonville en San Jose ingehaald. In 1970 was het nog de 56e stad van de Verenigde Staten. Dit draagt nog steeds bij aan het feit dat Austin buiten de VS vrijwel onbekend is.

De stad en suburbs zijn enorm gegroeid, maar in Austin (vooral de stad zelf) is het bestuur nogal links en willen ze niet echt aan de realiteit toegeven dat ze nu een stad van een miljoen inwoners met bijbehorend verkeersaanbod zijn. TxDOT wil I-35 door de regio Austin verbreden, opgedeeld in 3 projecten waarvan de bouw van het centrale deel echter op veel weerstand stuit.

4 van de 10 grootste steden zijn nu in Texas: Houston, Dallas, San Antonio en Austin. Van de agglomeraties (MSA) zijn 2 van de 10 de grootste van de VS. San Antonio is in die ranking maar 24e en Austin 26e met 2,6 en 2,4 miljoen inwoners. Echter San Antonio en Austin zijn nu bijna aan elkaar gegroeid en dan zou het wel ineens de 10e grootste stedelijke regio van het land zijn.

Austin is de snelstgroeiende agglomeratie met meer dan 1 miljoen inwoners, met +6% sinds 2020. Sinds 2000 is het stedelijk gebied verdubbeld van 1,2 naar 2,4 miljoen inwoners.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 25 mei 2023, 19:01

Chris schreef: do 25 mei 2023, 15:42 Austin is sinds 2022 de 10e stad van de Verenigde Staten, met 974.000 inwoners. Het heeft Jacksonville en San Jose ingehaald. In 1970 was het nog de 56e stad van de Verenigde Staten. Dit draagt nog steeds bij aan het feit dat Austin buiten de VS vrijwel onbekend is.
Mwa... sinds 2012 bezoekt de Formule 1 de stad, één van de best bekeken sporten ter wereld. Dat heeft de bekendheid van de stad flink vergroot. Die impact is niet te onderschatten: https://frontofficesports.com/how-austi ... 1-capital/

Dat merk ik ook als ik tegen niet-F1-fans zeg dat ik naar Austin ga; de naam doet inmiddels wel een belletje rinkelen. Ergens vangt men dat toch wel op. Ook zijn er steeds meer airlines die op Austin vliegen, sinds ruim anderhalf jaar vliegt KLM ook rechtstreeks van Amsterdam naar Austin. En Lufthansa biedt vanaf Frankfurt nog een verbinding tussen Europa en Austin aan. En verder zijn er verbindingen over het grootste deel van Noord-Amerika, tot aan Panama toe. Een grote hub voor luchtvaart zal het echter wel niet gauw worden, door de relatieve nabijheid van Dallas/Fort Worth en Houston. Maar blijkbaar trekt de bestemming Austin inmiddels wel voldoende verkeer om rechtstreekse vluchten met Amsterdam en Frankfurt te rechtvaardigen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 30 mei 2023, 22:45

^^ Daar heb je een goed punt. Al zal het de bekendheid misschien de F1 niet ontstijgen, net zoals Spa en Francorchamps bekende namen zijn maar waar weinig buitenlanders het zouden kennen als het niet vanwege de racerij was. Maar de F1 is wel huge wereldwijd. Wellicht is Austin nu wel bekender dan San Antonio. San Antonio is in de VS een grote toeristische bestemming maar volgens mij is het daarbuiten amper bekend.

Ook 'huge' en complex is de vervanging van het knooppunt I-69 / I-610 in Houston (het zuidwestelijke knooppunt). Het lijkt mij nogal complex om zo'n extreem intensief bereden knooppunt, met wellicht wel meer dan een half miljoen passanten per dag, te vervangen zonder alles langdurig af te sluiten.

Afbeelding