3-way/4-way stop kruispunten in Frankrijk

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

3-way/4-way stop kruispunten in Frankrijk

Bericht door Chris » do 25 mei 2023, 16:56

Afgelopen zaterdag reed ik door het platteland tussen Denain en Douai in Noord-Frankrijk.

Er zijn allerlei dorpen met 3-way en 4-way STOPs zoals in Noord-Amerika. Ik had dat zo in Frankrijk nog niet eerder gezien. Gezien op Street View is het relatief nieuw. Het zijn allemaal kruispunten en wegen met zeer weinig verkeer, ik hoefde maar op één kruispunt iemand voor te laten.

Wel apart, omdat je als je dit niet kent, niet weet wat de verkeersregels zijn. Degene die het eerste komt mag gaan, dus niet automatisch van rechts.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Km357
2x2 autosnelweg

Re: 3-way/4-way stop kruispunten in Frankrijk

Bericht door Km357 » do 25 mei 2023, 20:04

Het zou me verbazen dat daar veel mensen stoppen...

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » do 25 mei 2023, 20:16

Erg slechte weginrichting inderdaad en totaal onduidelijk dat het een 3 of 4-way stop betreft. Je zou toch een onderbord verwachten om dat aan te duiden.

Sleepoog
polderweggetje

Bericht door Sleepoog » do 25 mei 2023, 20:20

Ik reed toevallig afgelopen maandag hier en daar stopte iedereen gewoon. En degene die niet helemaal stopte, reed toch echt niet harder dan twee of drie kilometer per uur. Vind het sowieso een gek om al die stopborden hier te plaatsen. Er zijn weinig kruispunten die overzichtelijker zijn dan dit. Weg met een intensiteit van drie keer niks.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 25 mei 2023, 21:38

Het negeren van een stopbord kan een forse boete van 150 a 200 euro opleveren volgens mij. Ze zullen het als 'goedkope' drempel in zetten denk ik.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 25 mei 2023, 21:41

Sleepoog schreef: do 25 mei 2023, 20:20Ik reed toevallig afgelopen maandag hier en daar stopte iedereen gewoon.
Dat is in dezelfde streek, ik vraag mij af of dit iets van een regionale samenwerking qua weginrichting is. Ik heb dit elders in Frankrijk nog niet zo gezien en ik ben ondertussen in vrijwel elk departement geweest.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 25 mei 2023, 22:01

Chris schreef: do 25 mei 2023, 16:56 Wel apart, omdat je als je dit niet kent, niet weet wat de verkeersregels zijn. Degene die het eerste komt mag gaan, dus niet automatisch van rechts.
Waaruit blijkt dat? Dat is de Amerikaanse regel en aannemelijk ook de Franse, maar ik ben wel benieuwd naar de bron. Ook vraag ik mij af of dit wel kan vanuit Europese verkeersregelgeving (Verdrag van Wenen bv.)?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 25 mei 2023, 22:31

Ja goede vraag. Volgens mij geldt voorrang van rechts niet als rechts ook een STOP-streep en STOP-bord heeft?

Die ene kruising met verkeer ging wel van het Amerikaanse principe van op volgorde van aankomst.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » do 25 mei 2023, 23:08

Vinny schreef: do 25 mei 2023, 21:38 Het negeren van een stopbord kan een forse boete van 150 a 200 euro opleveren volgens mij. Ze zullen het als 'goedkope' drempel in zetten denk ik.
Ik ga daar in mee, maar is het niet bedoeling van regels en borden om verkeer veiliger en efficiënter te maken ipv frustreren zonder aantoonbare reden?

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » do 25 mei 2023, 23:59

Tegenwoordig wordt het argument veiligheid vooral misbruikt om het verkeer zo langzaam mogelijk te laten rijden.
Het liefst met het tempo van een fiets.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » vr 26 mei 2023, 0:23

Sleepoog schreef: do 25 mei 2023, 20:20 Ik reed toevallig afgelopen maandag hier en daar stopte iedereen gewoon. En degene die niet helemaal stopte, reed toch echt niet harder dan twee of drie kilometer per uur. Vind het sowieso een gek om al die stopborden hier te plaatsen. Er zijn weinig kruispunten die overzichtelijker zijn dan dit. Weg met een intensiteit van drie keer niks.
Ik kan mij voorstellen, gezien de overzichtelijkheid, dat ik zou stoppen als er een andere auto zichtbaar zou zijn in tegemoetkomende richting. Anders, zoals op de foto te zien, zal ik bij een lege kruising toch gewoon, met aangepaste snelheid, doorrijden. Totdat er een camera hangt die het stop gebod controleert. ;)

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » vr 26 mei 2023, 1:39

Ik vraag me toch af of die regeling wettelijk is. Artikel R415-6 van de Franse wegcode zegt:

A certaines intersections indiquées par une signalisation dite stop, tout conducteur doit marquer un temps d'arrêt à la limite de la chaussée abordée. Il doit ensuite céder le passage aux véhicules circulant sur l'autre ou les autres routes et ne s'y engager qu'après s'être assuré qu'il peut le faire sans danger.
Dat is letterlijk vertaald:

Bij kruispunten aangegeven door een stopbord moet elke bestuurder stoppen aan de rand van de naderende rijbaan. Vervolgens moet hij voorrang verlenen aan voertuigen die op de andere of andere wegen rijden en mag hij pas verder rijden nadat hij zich ervan heeft verzekerd dat hij dit zonder gevaar kan doen.

Dat artikel zegt dus niet dat verkeer dat eerst komt voorrang heeft, maar dat je verkeer op de andere wegen voorrang moet geven. De geest van de wet is dat de kruisende baan een voorrangsbaan is (wat natuurlijk vrijwel altijd zo is bij wegen met stopborden). Op wegen met alleen maar stopborden biedt dat artikel dus geen uitweg, want dan zou iedereen op elkaar moeten wachten.

Artikel R415-5 regelt de voorrang van rechts, maar dat artikel is eerder algemeen en is een 'voorrang van rechts tenzij anders aangegeven'-achtige regeling zoals die bij ons ook bestaat.

RikB
stadsweg

Bericht door RikB » vr 26 mei 2023, 10:21

Willem schreef: do 25 mei 2023, 23:59 Tegenwoordig wordt het argument veiligheid vooral misbruikt om het verkeer zo langzaam mogelijk te laten rijden.
Het liefst met het tempo van een fiets.
En worden situaties gevaarlijker gemaakt zodat het verkeer langzamer gaat rijden. Want dat is dan weer veiliger? :wall:

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 26 mei 2023, 11:20

^^ Ik weet niet of er cijfers van zijn, maar mijn persoonlijke ervaring met 3- en 4-way-stops in Canada en de VS is over het algemeen positief. Ik heb niet de indruk dat dat het gevaarlijker maakt.

Sleepoog
polderweggetje

Bericht door Sleepoog » vr 26 mei 2023, 14:37

Durashift schreef: vr 26 mei 2023, 0:23 Ik kan mij voorstellen, gezien de overzichtelijkheid, dat ik zou stoppen als er een andere auto zichtbaar zou zijn in tegemoetkomende richting. Anders, zoals op de foto te zien, zal ik bij een lege kruising toch gewoon, met aangepaste snelheid, doorrijden. Totdat er een camera hangt die het stop gebod controleert. ;)
Ik was helemaal 'in de war'. Het was zó overzichtelijk, maar tóch een STOP-bord (wat ik NL alleen over het algemeen alleen tegenkom bij onoverzichtelijke kruispunten), dat dacht: 'waar zit de verstopte weg die voorrang heeft. Ik móet iets over het hoofd zien'.

Deze was ook vaag. Hier hebben bestuurders van rechts voorrang dunkt me.

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » ma 29 mei 2023, 12:30

Leuk is ook die 5 m, omdat er een oprit tussenzit. In Zwitserland geven ze volgens mij alleen vanaf 10 m aan (en ook dat lijkt vaak overdreven).