Afbeelding

[B] Fietsstraat

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

SAN RED
dorpsstraat

[B] Fietsstraat

Bericht door SAN RED » ma 17 apr 2023, 13:06

(Ik weet niet of dit in het juiste onderwerp is)

Normaal ben ik geen fan van fietsstraten. Maar op deze manier, vind ik het wel mooi gedaan:

AfbeeldingIMG_20230417_112309 by Sander Libbrecht, on Flickr
AfbeeldingIMG_20230417_112402 by Sander Libbrecht, on Flickr
AfbeeldingIMG_20230417_112454 by Sander Libbrecht, on Flickr

Zie hier ook de verhoogde scheiding:
AfbeeldingIMG_20230417_112551 by Sander Libbrecht, on Flickr
AfbeeldingIMG_20230417_112605 by Sander Libbrecht, on Flickr
AfbeeldingIMG_20230417_112715 by Sander Libbrecht, on Flickr
AfbeeldingIMG_20230417_112824 by Sander Libbrecht, on Flickr
AfbeeldingIMG_20230417_112910 by Sander Libbrecht, on Flickr

Plaats
https://www.google.be/maps/place/Kon.+A ... 2F1td5f8nf
Laatst gewijzigd door SAN RED op ma 17 apr 2023, 17:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Tommy
autoweg

Re: [B] Fietsstraat: Kon. Astridlaan / Stationsstraat, Kapellen

Bericht door Tommy » ma 17 apr 2023, 13:40

^^
Denk dat dit in functie is van de F14: https://fietssnelwegen.be/fietssnelwegen/F14
Op die manier is de fietsostrade verbonden met het station (en de fietsparking)
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

JB81
autoweg

Bericht door JB81 » ma 17 apr 2023, 14:05

Dat fietspad in de 1-na-laatste foto lijkt me wel erg smal voor 2 richtingen.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » ma 17 apr 2023, 15:53

Ik vind de straat eigenlijk te breed voor een fietsstraat. Ik snap ook niet waarom je een straat artificieel zou versmallen om het statuut van fietsstraat visueel beter over te brengen, dat lijkt me de omgekeerde logica. In die straat zou je gewoon fietsers mogen inhalen.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » ma 17 apr 2023, 16:03

^^
Het concept van een fietsstraat heeft net als kernpunt dat wagens fietsers niet mogen inhalen. Ook niet in tweerichtingstraten. Ons historisch centrum is hier enkele jaren geleden omgevormd tot "Fietsstraatzone". Ook daar is met wegmarkeringen en enkele beperkte ingrepen duidelijk gemaakt dat de straten prioritair zijn voorbehouden voor rijwielen.

Hier een beeld uit het westen, maar de uitvoering is hier lokaal dus identiek. Aarschot was zelfs de eerste stad in Vlaanderen die deze maatregel in de praktjik gebracht heeft.

Afbeelding

Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E » ma 17 apr 2023, 16:37

Da’s dan nogal een verschil met een Nederlandse fietsstraat; hier mag je voor zover ik weet gewoon inhalen. Hoeveel zouden daarmee de mist in gaan?

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » ma 17 apr 2023, 16:41

Dus als je op zo'n brede weg één fietser voor je hebt en er in de andere rijrichting niets aan komt, mag je er niet voorbij? Wat is dat voor flauwekul? :facepalm:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » ma 17 apr 2023, 16:54

In België is een fietsstraat een volledig op zich staand wegttype dat is opgenomen in de wegcode. De maximumsnelheid is er 30 km/u, fietsers mogen de volledige rijbaanbreedte gebruiken en voertuigen mogen fietsers niet inhalen. Vanaf 1 april 2023 spreken we trouwens niet meer van fietsstraat, maar definitief van fietszone. Wegbeheerders hebben nog een dikke 10 jaar de tijd om de huidige verkeersborden te vervangen.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » ma 17 apr 2023, 16:55

Wimpie25 schreef: ma 17 apr 2023, 16:03 ^^
Het concept van een fietsstraat heeft net als kernpunt dat wagens fietsers niet mogen inhalen. Ook niet in tweerichtingstraten.
Ik weet dat het wettelijk niet mag, maar dat vormt net mijn grootste kritiek op fietsstraten, dat ze tegenwoordig inderdaad zonaal ingevoerd worden in straten waar je wél veilig fietsers kan inhalen. Geforceerd achter een fietser moeten rijden terwijl er plaats genoeg is om in te halen is frustrerend voor automobilist én fietser. Het creëert bovendien colonnevorming.

Eigenlijk is een fietsstraat vooral symboolpolitiek, als gemeentebestuur is heel goedkoop om een paar bordjes te plaatsen en dan te doen alsof je iets aan fietsveiligheid gedaan hebt. Terwijl een inhaalverbod maar weinig aan de veiligheid doet.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » ma 17 apr 2023, 17:02

Snelwegfreak schreef: ma 17 apr 2023, 16:41 Dus als je op zo'n brede weg één fietser voor je hebt en er in de andere rijrichting niets aan komt, mag je er niet voorbij? Wat is dat voor flauwekul? :facepalm:
Zelfs bij oma die net niet omvalt inderdaad.

"Veilig" en zo.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » ma 17 apr 2023, 17:07

We moeten er ook niet flauw over doen, de praktijk wordt er meestal wel gewoon ingehaald als daar de ruimte voor is. Buiten die enkele principefietsers, laten de meesten je ook gewoon met een vriendelijk gebaar passeren. Niemand vindt het plezierig fietsen met een gefrustreerde automobilist in het kielzog.
Laatst gewijzigd door Wimpie25 op di 18 apr 2023, 9:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » ma 17 apr 2023, 17:09

^^ Ik neem aan dat deze flikken hier niet toevallig staan om lunch te nuttigen?

https://images0.persgroep.net/rcs/qX7C9 ... ormat=webp
Enne gojje mins blieft altied leave.

SAN RED
dorpsstraat

Bericht door SAN RED » ma 17 apr 2023, 17:10

In mijn voorbeeld van Kapellen is het niet zomaar bordjes en verfje lik, de straat is heraangelegd. Het is daar niet mogelijk om zomaar in te halen. (door verhoogde rijbaan scheiding)

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » ma 17 apr 2023, 17:17

^^
Da's inderdaad al een stapje verder. Op niet slecht dat het meer dan streep verf betreft.
Snelwegfreak schreef: ma 17 apr 2023, 17:09 ^^ Ik neem aan dat deze flikken hier niet toevallig staan om lunch te nuttigen?

https://images0.persgroep.net/rcs/qX7C9 ... ormat=webp
Nee hoor, op bevel van de burgemeester voor het persmoment. Het zijn in de eerste plaats "daadkrachtige maatregelen" die de nodige publiciteit vereisen.

Zie ook het volgende, men voert er telkens campagne rond.
SPOILER: TOON

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » ma 17 apr 2023, 17:21

Wimpie25 schreef: ma 17 apr 2023, 17:07 We moeten er ook niet flauw over doen, de praktijk wordt er meestal wel gewoon ingehaald als daar de ruimte voor is. Buiten die enkele principefietsers, laten de meesten je ook gewoon met een vriendelijke gebaar passeren. Niemand vindt het plezierig fietse met een gefrustreerde automobilist in het kielzog.
Verbod op inhalen boete is voor een jong bestuurder een bezoekje rechter.

Dus we mogen er wel eens serieus over doen, dat bepaalde regels in een fietsstraat gewoon nergens toe dienen dan frustratie veroorzaken.

Alfa
2x3 autosnelweg

Re: [B] Fietsstraat

Bericht door Alfa » ma 17 apr 2023, 18:11

Ik vraag me af hoeveel boetes er al daadwerkelijk uitgeschreven zijn voor het inhalen in een fietsstraat, ik gok dat dat niet hoog zal zijn.

jdb2
verkeersader

Bericht door jdb2 » ma 17 apr 2023, 18:12

Wimpie25 schreef: ma 17 apr 2023, 17:07 We moeten er ook niet flauw over doen, de praktijk wordt er meestal wel gewoon ingehaald als daar de ruimte voor is. Buiten die enkele principefietsers, laten de meesten je ook gewoon met een vriendelijke gebaar passeren. Niemand vindt het plezierig fietse met een gefrustreerde automobilist in het kielzog.
In Antwerpen wordt er actief gehandhaafd op fietsstraten, dus ik ga geen aanwijzingen van andere verkeersdeelnemers opvolgen, of het nu fietsers of automobilisten zijn.
En dan hebben we hier nog eens brede fietsstraten die langer dan een kilometer zijn.
https://goo.gl/maps/M4fbpJNHjYLU12Y38
https://goo.gl/maps/Ua9N6qcntVR3bsjMA

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » ma 17 apr 2023, 19:11

Alfa schreef: ma 17 apr 2023, 18:11 Ik vraag me af hoeveel boetes er al daadwerkelijk uitgeschreven zijn voor het inhalen in een fietsstraat, ik gok dat dat niet hoog zal zijn.
Dat doet er op zich niet eens toe. Dat wetgeving zo ver gaat in hun dogmatisch denken en ideologie is op zich voldoende.

Anderszijds, op terugkommomenten (dus 6-9 maanden na behalen rijbewijs) is meestal 25-33% z'n rijbewijs alweer kwijt door allerhande idioterij. Het ene al dubieuzer dan het andere, maar het signaal is wel zo duidelijk.

CasablancaMarocco
verkeersader

Bericht door CasablancaMarocco » ma 17 apr 2023, 22:56

Ik zou er niet aan moeten denken dat ze deze regel ook zouden invoeren hier in Nederland..
Het is compleet doorgeslagen daar in België op bepaalde vlakken, net zoals die eindeloze trajectcontroles op elke hoek.

Bestaan er trouwens in Wallonië al fietsstraten? Eerlijk gezegd ben ik er nog geen tegengekomen.

Tommy
autoweg

Bericht door Tommy » ma 17 apr 2023, 23:17

Wimpie25 schreef: ma 17 apr 2023, 16:54 In België is een fietsstraat een volledig op zich staand wegttype dat is opgenomen in de wegcode. De maximumsnelheid is er 30 km/u, fietsers mogen de volledige rijbaanbreedte gebruiken en voertuigen mogen fietsers niet inhalen. Vanaf 1 april 2023 spreken we trouwens niet meer van fietsstraat, maar definitief van fietszone. Wegbeheerders hebben nog een dikke 10 jaar de tijd om de huidige verkeersborden te vervangen.
Klopt niet helemaal. Want ook de fietser heeft verplichtingen. Die de meeste fietsers in een fietsstraat niet kennen:
- De fietsers mogen de volledige rijbaanbreedte gebruiken indien het gaat om een eenrichtingsstraat
- De fietsers moeten zich op de rechterhelft van de rijbaan begeven als het gaat om een tweerichtingsstraat
- De fietsers mogen zelf niet sneller dan 30km/u

En aldus de verplichtingen van de motorvoertuigen:
- Fietsers niet inhalen
- Max 30km/u

Dit is een voorbeeld hoe mijn eigen gemeente het principe fietsstraat heeft uitgewerkt:
https://www.google.be/maps/@50.9446679, ... 384!8i8192
Deze smalle weg is twee richtingen. Dit betekent dus dat ook de fietsers aan de rechterkant van de weg moeten blijven.
Als automobilist moet je dus achter de fietser blijven, ookal rijdt die dus trager dan 30km/u of maakt deze teken dat je hem/haar mag inhalen.
(Moest het geen fietsstraat zijn moet de automobilist trouwens de facto 1m afstand kunnen houden bij inhalen van de fietser!)
Als je aldus als automobilist trager dan 30km/u achter een fiets rijdt, dan moeten achterliggende fietsers achter je auto blijven.

Raad zelf hoe het er in de praktijk gaat?! :wijsvinger:
www.vanityplates.be

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » ma 17 apr 2023, 23:57

Wat die fietszone betreft: het is dus de tweede keer dat deze regel verandert, nog geen twee jaar geleden hebben ze de zonale fietsstraat ingevoerd waarbij ook de regel ingevoerd werd dat het bord 'fietsstraat' voortaan automatisch geldt tot het einde van het volgende kruispunt. Dat deed men om besparingsreden, om minder borden te moeten plaatsen. Bord F113 werd toen expliciet opgegeven. Nu, amper twee jaar later, worden de borden om een fietsstraat aan te duiden alweer vervangen door nieuw 'fietszone'-bord, met een uitdoofbeleid voor de bestaande borden. Dus moeten op termijn opnieuw alle borden aangepast worden.

2021: https://polinfo.kluwer.be/NewsView.aspx ... 69&lang=nl
2023: https://www.vlaanderen.be/departement-m ... af-1-april

Nieuwe bord:
Afbeelding
Afbeelding

Oude zonale fietsstraat, dit wordt dus afgeschaft vanaf 2032:
Afbeelding

Opzich vind ik de wijziging niet verkeerd, want fietsstraat op de witte zoneborden wrong altijd al beetje. Maar die wijziging had men in 2021 meteen moeten doorvoeren. Ik had het overigens goed gevonden als ze er ook nog op vermeld zouden hebben dat je er maar 30 mag rijden, want dat is iets dat veel buitenlanders niet weten.

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » di 18 apr 2023, 7:21

Steyn_E schreef: ma 17 apr 2023, 16:37 Da’s dan nogal een verschil met een Nederlandse fietsstraat; hier mag je voor zover ik weet gewoon inhalen. Hoeveel zouden daarmee de mist in gaan?
Het begrip fietsstraat is in de Nederlandse verkeersregels onbekend.

Precies, ik zou me als fietser bezwaard voelen om een auto op die manier achter me te houden. Maar als ik lees dat de boetes niet mals zijn dan denk ik dat veel mensen echt niet gaan inhalen.
Ik kan begrijpen als je zoiets doet op een drukke smalle straat met veel geparkeerde auto's, maar ik zie hier voorbeelden waar een fietsstraat meer een soort greenwashing is om te laten zien hoe goed je wel niet bent voor de verkeersveiligheid.
En dat slaat IMHO een beetje door.

Ruben
woonerf

Bericht door Ruben » di 18 apr 2023, 8:14

SAN RED schreef: ma 17 apr 2023, 17:10 In mijn voorbeeld van Kapellen is het niet zomaar bordjes en verfje lik, de straat is heraangelegd. Het is daar niet mogelijk om zomaar in te halen. (door verhoogde rijbaan scheiding)
Ik zie daar zelfs helemaal geen bordjes. Of is de situatie daar nog niet helemaal klaar?

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » di 18 apr 2023, 9:43

Hier in Leuven heeft men op de Kop van Kessel-Lo de doorgaande weg voor gemotoriseerd verkeer omgelegd en kunnen de fietsers dus echt van een eigen straat met beperkte toegang gebruik maken. Dit is in mijn ogen een voorbeeld van hoe het goed kan worden aangepakt.

Voor de geïnteresseerden, het betreft hier de N292. Een gewestweg met een lengte van slechts een dikke kilometer :)

Afbeelding

Aan de andere kant kan je ook op volgende interactieve kaart zien dat een groot deel van Leuven centrum ondertussen ook een fietszone is. Niet overal zijn al ingrijpende maatregelen doorgevoerd om dezelfde kwaliteit van infrastructuur te voorzien. Het gaat dus zoals je wel vaker ziet over een mix tussen nieuwe infrastructuur, ambitie, verbloemen en verplichtingen die worden opgelegd vanuit de Vlaamse overheid. Gemeenten moeten elk jaar aan iets strengere fietsnormen voldoen, maar daar moet ook expertise en budget voor zijn en da's iets dat heel vaak nog in de kleinere gemeente ontbreekt.

https://www.google.com/maps/d/viewer?ll ... _UOjrenpRP

SAN RED
dorpsstraat

Bericht door SAN RED » di 18 apr 2023, 10:00

Ruben schreef: di 18 apr 2023, 8:14 Ik zie daar zelfs helemaal geen bordjes. Of is de situatie daar nog niet helemaal klaar?
Nog niet af, er komen nog vaste zone 30km/u borden en aan elk begin fietszone bord

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » za 22 apr 2023, 7:33

Wimpie25 schreef: ma 17 apr 2023, 16:03 ^^
Het concept van een fietsstraat heeft net als kernpunt dat wagens fietsers niet mogen inhalen. Ook niet in tweerichtingstraten. Ons historisch centrum is hier enkele jaren geleden omgevormd tot "Fietsstraatzone". Ook daar is met wegmarkeringen en enkele beperkte ingrepen duidelijk gemaakt dat de straten prioritair zijn voorbehouden voor rijwielen.

Hier een beeld uit het westen, maar de uitvoering is hier lokaal dus identiek. Aarschot was zelfs de eerste stad in Vlaanderen die deze maatregel in de praktjik gebracht heeft.

Afbeelding
Door die beperkte maatregelen van slechts markering en bebording komt het hier niet goed uit de verf. Een minimale inrichting van een fietsstraat zou toch eigenlijk wel rode verharding moeten zijn.

Tommy
autoweg

Bericht door Tommy » vr 26 mei 2023, 11:51

Weer een fietsstraat akkefietje...
En plots stond er een knalrode streep in het midden van de straat: bewoners in de war door nieuwe wegmarkering

In drie Tremelose straten brachten de gemeentediensten een rode lijn in het midden aan. Op sociale media is er wat tumult ontstaan omdat bewoners niet precies weten waarover het gaat. Het blijkt om suggestiestroken in een fietsstraat te gaan.
Beeld en bron: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230525_94376786

Ik kende het zelf ook niet. Blijkbaar al eerder gebruikt. Zoals hier in 2020: https://www.hln.be/geel/rode-lijn-op-di ... ~ab768aeb/
www.vanityplates.be

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » vr 26 mei 2023, 13:56

^^
Dat is inderdaad niet de eerste keer dat ik dat tegenkom. De doorontwikkelde versie na een heraanleg van zo'n straat, is eentje waarbij het midden van de rijweg verhoogd wordt met klinkers.

Maar men zou best eens beginnen werken aan iets uniforms, want bij ons in Aarschot brengt men in het wilde weg volgende pictogrammen aan. Deze worden normaal enkel in het BHG gebruikt.

https://www.google.com/maps/@50.9870415 ... ?entry=ttu

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » vr 26 mei 2023, 14:24

Wel vreemd dit:
De schepen legt ook uit waarom geen witte strepen werden aangebracht: “Dit zou betekenen dat er niet voorbij mag worden gestoken, wat nu niet het geval is.”
Goed, de gebruikelijke spraakverwarring dat een doorlopende witte streep geen inhaalverbod is (hoogstens in de praktijk wel voor bredere voertuigen), geldt in een fietsstraat wel een inhaalverbod voor motorvoertuigen. Fietsers hebben dan weer niet echt last van een doorgetrokken streep omdat de weg breed genoeg is.