Grenscontroles in Europa

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

paolie
expressweg

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door paolie » di 07 jun 2022, 17:20

Schiermonnikoog heeft naast de 1000 vaste inwoners zo’n 6000 gastenbedden die het hele jaar door verhuurd worden en op de drukke dagen nog eens honderden dagjesmensen. Al met al is Schiermonnikoog grote delen van het jaar een flink dorp met een bevolkingsdichtheid die voor Nederlandse begrippen gewoon gemiddeld is.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » di 07 jun 2022, 20:45

^^ Klopt.

Alleen tellen vakantiegangers c.q. bezitters van een tweede huis niet mee bij het bepalen van de bevolkingsdichtheid: daarin gaat het alleen om "echte" inwoners die ingeschreven staan bij de burgerlijke stand van een gemeente (en daarmee ook provincie, departement, regio, gewest of
land).

ronny forgeron
verkeersader

Bericht door ronny forgeron » wo 08 jun 2022, 12:32

Kaaiman schreef: di 07 jun 2022, 14:29
ronny forgeron schreef: ma 06 jun 2022, 15:10De Zweden vroegen me zelfs de LPG tank te openen. Dat weigerde ik, en ik ging naar buiten na gezegd te hebben dat de tank vol was en ze dan zelf maar het risico moesten nemen. Dat deden ze dus niet...
En toen? :honger:
Werd teruggeroepen en een hond snufte nog even de auto door. Na mijn exacte bestemmingen te hebben opgegeven kon ik gaan.

Nog een ander verhaal, november 2019 werd ik na aankomst uit Hongkong op vliegveld CDG bij de security voor de overstap door politie meegenomen omdat mijn leren jack springstof sporen vertoonde. Ik werd uitvoerig ondervraagd en mijn vrouw ook over waar we geweest waren etc (Wuhan! :dontknow: ) Ik kon geen verklaring geven en begreep ook niet hoe ik met springstof in contact kon zijn geweest (ze hadden dus beter een PCR test kunnen doen..). Na druk telefonisch overleg met superieuren konden we uiteindelijk gaan en nog net onze aansluitende vlucht halen die 3 uur na aankomst gepland was.
Tijden heb ik hierover nagedacht, tot ik me herinnerde dat oudejaarsavond 2018 ik in een Oostenrijks dorp op het balkon had gestaan tijdens het intensieve vuurwerk en enorme kruitdampen, met dat leren jack aan..

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » do 09 jun 2022, 7:40

paolie schreef: di 07 jun 2022, 16:01 ^^ Schiermonnikoog is niet dunbevolkt.
In de nabijheid van Schiermonnikoog wonen alleen zeehonden. :ongeduldig:

Maar goed, ik had inderdaad beter de term 'afgelegen' kunnen gebruiken.

Alex52889
verkeersader

Bericht door Alex52889 » do 09 jun 2022, 13:49

Jeroen schreef: do 09 jun 2022, 7:40
paolie schreef: di 07 jun 2022, 16:01 ^^ Schiermonnikoog is niet dunbevolkt.
In de nabijheid van Schiermonnikoog wonen alleen zeehonden. :ongeduldig:

Maar goed, ik had inderdaad beter de term 'afgelegen' kunnen gebruiken.
Dan zijn ze niet dunbevolkt of dichtbevolkt maar dikbevolkt?
het ligt niet aan het voertuig, maar aan de bestuurder.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » zo 12 jun 2022, 0:04

De Beierse omroep weet te melden dat in Duitsland vanaf aankomende maandag grenscontroles zullen worden doorgevoerd om de G7 top te beschermen.

https://www.br.de/nachrichten/deutschla ... nd,T8S6IXn
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 14 apr 2023, 21:00

Nieuws over de 'tijdelijke' grenscontroles die in veel gevallen al jaren plaatsvinden in strijd met het Schengenverdrag.

Denemarken verlengt de grenscontroles met Duitsland tot 11 november. Vanaf 12 mei wordt er wel minder intensief gecontroleerd, maar het klinkt niet alsof de 'tijdelijke' grenspost op de A7 helemaal weg gaat.

De grenscontroles vanuit Zweden Denemarken in worden wel helemaal opgeheven.

https://www.ndr.de/nachrichten/schleswi ... k1426.html

Daarentegen hebben de Duitsers de grenscontroles met Oostenrijk weer een half jaar verlengd.

https://www.br.de/nachrichten/deutschla ... ch,TbQ0Ac5

Oostenrijk wil de grenscontroles met Hongarije en Slovenië met een half jaar verlengen

https://www.meinbezirk.at/c-politik/kar ... n_a5978570

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » vr 14 apr 2023, 21:50

Misschien moet het Europese Hof weer eens voor de zoveelste keer een uitspraak gaan doen om een eind aan deze 'illegale' praktijken te maken.

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » vr 14 apr 2023, 22:26

Maar dan is er een week later weer een dringende reden voor het herstellen van de grenscontrole of controle nabij de grens. Illegalen, drugs, goud, wapens, etc.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » za 15 apr 2023, 17:42

^^
De Duitsers gebruiken in ieder geval de grenscontroles, komende vanuit Oostenrijk, ook en vooral voor die laatst genoemde dingen. :geenlach: Het kan gewoon echt niet. Alleen de Fransen waren enkele jaren geleden zo consequent en hebben de tijdelijke grenscontroleposten, na de vluchtelingencrisis bij haar grensovergangen met Duitsland opgeruimd, zoals o.a. op de A320 nabij Saarbrücken of A36 nabij Mulhouse. Ook op de A35, waar bij Lauterbourg altijd nog het oude grenscomplex staat, wordt niet meer gecontroleerd.

Op de grens met Zwitserland, waar in principe grenscontroles door de douane zijn toegestaan, zie ik de Duitsers veel minder controleren. Hier heb ik het gevoel dat vooral de Duitse douane bij Weil am Rhein inmiddels vaak landuitwaards controleert, mogelijk om illegaal geld (dat het land verlaat) nog te kunnen onderscheppen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 15 apr 2023, 19:13

Nou hebben de Fransen natuurlijk nog wel hun “het zijn echt geen grenscontroles” op de A2 en de A16, waar al het verkeer vanuit België een paar kilometer voorbij de grens toch verplicht langzaam langs een politiecontrole moet. Ze lijken nu weer eens weg te zijn, maar hebben er echt jaaaren gestaan en je moet je afvragen hoe lang ze wegblijven.

In Duitsland zijn grenscontroles natuurlijk vooral een Beiers fenomeen. Ik kan er toch echt niet anders naar kijken als speeltje van de CSU om daar de politiek nóg rechtsere partijen wind uit de zeilen te nemen. Het hoeft niet effectief te zijn, als het maar zichtbaar is. Het feit dat het hoofdzakelijk politie is die er wordt ingezet, en niet Bundesgrenzschutz, maakt het natuurlijk ook dubbel tot Ländersache.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 15 apr 2023, 19:15

Toch is het een besluit van 'Bundesinnenministerin Faeser', die is van de SPD.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » za 15 apr 2023, 20:14

Pino schreef: za 15 apr 2023, 19:13 Nou hebben de Fransen natuurlijk nog wel hun “het zijn echt geen grenscontroles” op de A2 en de A16, waar al het verkeer vanuit België een paar kilometer voorbij de grens toch verplicht langzaam langs een politiecontrole moet. Ze lijken nu weer eens weg te zijn, maar hebben er echt jaaaren gestaan en je moet je afvragen hoe lang ze wegblijven.

In Duitsland zijn grenscontroles natuurlijk vooral een Beiers fenomeen. Ik kan er toch echt niet anders naar kijken als speeltje van de CSU om daar de politiek nóg rechtsere partijen wind uit de zeilen te nemen. Het hoeft niet effectief te zijn, als het maar zichtbaar is. Het feit dat het hoofdzakelijk politie is die er wordt ingezet, en niet Bundesgrenzschutz, maakt het natuurlijk ook dubbel tot Ländersache.
Zijn ze op de A16 dan weer weg? Zijn de "werken" afgerond?

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » za 15 apr 2023, 20:18

Ik ben er een week geleden gepasseerd en de "werken" op de grensovergang E40-A16 waren opgeruimd. Vrije doortocht.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » za 15 apr 2023, 20:22

Knap, het gras was al zeker 3 jaar aan het groeien, is de aire de repos dan weer afgesloten of gewoon open?

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » za 15 apr 2023, 20:27

Dichtgezet met geleiderail/barriers.
Enne gojje mins blieft altied leave.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » za 15 apr 2023, 21:03

SnarfFlevoland schreef: za 15 apr 2023, 17:42Ook op de A35, waar bij Lauterbourg altijd nog het oude grenscomplex staat, wordt niet meer gecontroleerd.
De Duitse politie stond er woensdagavond in twee richtingen te controleren, richting Frankrijk maar een paar agenten die random slachtoffers kozen (ik kon gelukkig door), de andere kant op een heel leger en er stonden een paar auto's met kofferbakken open en motorkappen omhoog.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » za 15 apr 2023, 21:16

^^ Ik vraag me dan af of die auto's niet enkele uren met die koffers openstaan als "in burger" douane-agenten, maar ik ben vast parano of zo. :)

Wil maar zeggen, dat je aan grenzen amper iets zal tegenhouden of vinden. Ik kan me niet voorstellen dat professionele smokkelaars zo dom zijn van over de grootste wegen de grenzen te wensen over te steken. Met de "blijf in uw kot" Covidtijd was het nog altijd immens eenvoudig van de grens over te steken als je gewoon even Google Earth er bij nam.

Smokkelaars met een paar 10 000 euro in de koffer kunnen dat vast ook.

brytje008
verkeersader

Bericht door brytje008 » za 15 apr 2023, 21:49

^^ Nou dat dus ik denk dat ze vooral goedwillende mensen er mee onnodig staan op te houden/ lastig te vallen. Je kan inderdaad even de laatste afslag eraf voor de grens en gewoon via een klein nietszeggend wegentje de grens over gaan. Het is alleen wel zo dat veel mensen (ik ook) daar geen zin in hebben omdat dit simpel weg meer tijd kost. Ik vraag mij af, waar komt die obsessie van de grenscontroles vandaan bij de fransen en Duitsers?

Op de A35 en A4 richting Zwitserland, staan ze echt wel heel veel te controleren hoor, vooral bij de tolpoorten op de A4. Ik zie eigenlijk altijd douane staan langs deze wegen.

Moet zeggen dat dit een groot frustratie dingentje voor mij persoonlijk blijft. Ik wordt er zovaak tussen uitgepikt bloed irritant, waarschijnlijk omdat ik als man alleen reis. Waar mijn frustratie vooral in zit is dat ik dan bang ben dat ze iets kapot trekken in het interieur van me auto. Ik ben nogal (geobsedeerd :lol: ) zuinig op me auto. En vaak maken ze er nog een rommel van ook, kan jij alles zelf weer opruimen.
Touren is rough so you got to be tough

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » za 15 apr 2023, 23:51

Grenscontroles zullen voor een groot stuk symboolpolitiek zijn, al zal het opsporen van geseinde personen tegenwoordig een belangrijkere rol zijn dan opsporen van smokkelwaar.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » zo 16 apr 2023, 1:46

brytje008 schreef: za 15 apr 2023, 21:49 Op de A35 en A4 richting Zwitserland, staan ze echt wel heel veel te controleren hoor, vooral bij de tolpoorten op de A4. Ik zie eigenlijk altijd douane staan langs deze wegen.
Waar staan ze dan precies? De Franse A4 ken ik tussen Metz en Strasbourg vrij goed. Daar nog nooit controles gezien. Dat wil zeker niet zeggen dat ze er nooit zijn, maar die controles lijken me dan geen vaste prik. En komende vanuit Zwitserland, zie ik bij St. Louis meestal ook geen Franse politie of douane. Daarvoor staan de Zwitsers wel vaak te controleren.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

brytje008
verkeersader

Bericht door brytje008 » zo 16 apr 2023, 11:59

^^ Vaak bij dit tolstation. Saint-Avold. En soms ook nog met een auto bij het volgende station.

https://www.google.com/maps/@49.1358826 ... 384!8i8192
Touren is rough so you got to be tough

Alex52889
verkeersader

Bericht door Alex52889 » di 18 apr 2023, 11:34

Chris schreef: vr 14 apr 2023, 21:00 Nieuws over de 'tijdelijke' grenscontroles die in veel gevallen al jaren plaatsvinden in strijd met het Schengenverdrag.

Denemarken verlengt de grenscontroles met Duitsland tot 11 november. Vanaf 12 mei wordt er wel minder intensief gecontroleerd, maar het klinkt niet alsof de 'tijdelijke' grenspost op de A7 helemaal weg gaat.

De grenscontroles vanuit Zweden Denemarken in worden wel helemaal opgeheven.

https://www.ndr.de/nachrichten/schleswi ... k1426.html

Daarentegen hebben de Duitsers de grenscontroles met Oostenrijk weer een half jaar verlengd.

https://www.br.de/nachrichten/deutschla ... ch,TbQ0Ac5

Oostenrijk wil de grenscontroles met Hongarije en Slovenië met een half jaar verlengen

https://www.meinbezirk.at/c-politik/kar ... n_a5978570
Toen ik in mei naar Denemarken ging was er wel een controle, maar werd echt niet iedereen gecontroleerd, wij konden zo doorrijden terwijl 2 auto's voor ons wél werd gecontroleerd. Wij hebben niks hoeven te laten zien, zelfs niet qua papieren voor de honden.

Op de terugweg was er niks, noppes, nada behalve dat de 7 was afgesloten vanaf de eerste afslag in duitsland in verband met een groot verkeersongeval.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 12 mei 2023, 9:50

Denemarken heft vandaag de permanente grenscontrole aan de Duitse grens op. 7 jaar lang stond het verkeer hier in een file op de A7 en andere wegen.

Er blijven nog wel steekproefcontroles.

https://www.ndr.de/nachrichten/schleswi ... en264.html

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » vr 12 mei 2023, 12:44

^^ Gisteren stonden ze er nog.
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

Alex52889
verkeersader

Bericht door Alex52889 » ma 22 mei 2023, 8:52

^^ volgens mij blijven ze daar permanent staan, in maart stonden ze er ook (nog). Alleen denk ik dat het echte controleren (aan de kant zetten) steekproefsgewijs gebeurt

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » di 23 mei 2023, 21:52

Ik kom er morgen langs, via A7. Uitstapje naar Denemarken. :D
Donateur Vereniging Wegenforum

Alex52889
verkeersader

Bericht door Alex52889 » vr 26 mei 2023, 23:24

Binnenkort naar 🇲🇰 Noord Macedonië, iemand enig idee in hoeverre daar nog sprake is van een grensbewaking/grenscontroles alsmede Servië? Beide landen zijn geen lid van het Schengengebied

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 26 mei 2023, 23:37

Daar heb je gewoon grenscontroles aan alle grenzen. In ieder geval op de grens met Servië op de A1 is dat wel op dezelfde plek, de Servische en Noord-Macedonische grensbeambte zitten naast elkaar in hetzelfde hokje. Van Servië naar Noord-Macedonië geef je je paspoort of ID-kaart aan de Serviër en krijg je hem van de Noord-Macedoniër weer terug. Als je een paspoort hebt zal Servië ook stempelen. Noord-Macedonië stempelt EU-paspoorten in principe niet, alleen op verzoek.

Ik geloof dat er wel plannen zijn om grenscontroles tussen Servië, Noord-Macedonië en Albanië op te heffen, maar volgens mij is het nog niet zover.

Mocht je nog naar Kosovo gaan, dan moet je aan de grens een aparte verzekering voor je auto kopen omdat je groene kaart dat niet dekt. Kostte mij in 2019 15 euro.

Op de snelwegen in Noord-Macedonië betaal je tol, met een open tolsysteem waar je telkens een klein bedrag betaalt. Je kan ook in euro betalen, wisselgeld krijg je dan wel in denar. Het gaat echt om bedragen van rond een euro. Maestro, Visa en Mastercard accepteren ze ook, maar je zal in zo'n land toch altijd wel wat aan lokale valuta op zak hebben (die buiten het land zelf waardeloos is). Als je cash betaalt ben je in denar overigens wel goedkoper uit dan in euro, want bedragen in euro worden op hele euro's afgerond. Doordat het een open tolsysteem is zijn er best veel tolstations. Tussen de Servische grens en Skopje zijn er twee, tussen Skopje en Tetovo ook. Dus in zo'n geval heb je op een rit van 100 km over de snelweg al vier punten waar je telkens een klein bedrag aan tol moet betalen.

Ook Servië controleert aan alle grenzen. Hou er rekening mee dat je tussen Servië en Noord-Macedonië niet via Kosovo moet reizen, en omgekeerd al helemaal niet, omdat Servië dat als illegale grenspassage ziet. De grenzen tussen Kosovo en Servië zijn voor Servië geen officiële grensovergangen, maar worden gezien als binnenlandse checkpoints. Mocht je naar Kosovo willen vanaf Servië, dan kan dat wel maar moet je ook weer terug naar Servië, anders zul je gezeur krijgen als je later weer Servië inreist. En als je vanuit een ander land naar Kosovo reist, dan moet je in ieder geval niet doorreizen naar Servië. Ik heb zelf Servië -> Noord-Macedonië -> Kosovo -> Albanië gedaan en dat kan wel probleemloos.

Alex52889
verkeersader

Bericht door Alex52889 » za 27 mei 2023, 13:52

Coen Tunnel schreef: vr 26 mei 2023, 23:37 Daar heb je gewoon grenscontroles aan alle grenzen. In ieder geval op de grens met Servië op de A1 is dat wel op dezelfde plek, de Servische en Noord-Macedonische grensbeambte zitten naast elkaar in hetzelfde hokje. Van Servië naar Noord-Macedonië geef je je paspoort of ID-kaart aan de Serviër en krijg je hem van de Noord-Macedoniër weer terug. Als je een paspoort hebt zal Servië ook stempelen. Noord-Macedonië stempelt EU-paspoorten in principe niet, alleen op verzoek.

Ik geloof dat er wel plannen zijn om grenscontroles tussen Servië, Noord-Macedonië en Albanië op te heffen, maar volgens mij is het nog niet zover.

Mocht je nog naar Kosovo gaan, dan moet je aan de grens een aparte verzekering voor je auto kopen omdat je groene kaart dat niet dekt. Kostte mij in 2019 15 euro.

Op de snelwegen in Noord-Macedonië betaal je tol, met een open tolsysteem waar je telkens een klein bedrag betaalt. Je kan ook in euro betalen, wisselgeld krijg je dan wel in denar. Het gaat echt om bedragen van rond een euro. Maestro, Visa en Mastercard accepteren ze ook, maar je zal in zo'n land toch altijd wel wat aan lokale valuta op zak hebben (die buiten het land zelf waardeloos is). Als je cash betaalt ben je in denar overigens wel goedkoper uit dan in euro, want bedragen in euro worden op hele euro's afgerond. Doordat het een open tolsysteem is zijn er best veel tolstations. Tussen de Servische grens en Skopje zijn er twee, tussen Skopje en Tetovo ook. Dus in zo'n geval heb je op een rit van 100 km over de snelweg al vier punten waar je telkens een klein bedrag aan tol moet betalen.

Ook Servië controleert aan alle grenzen. Hou er rekening mee dat je tussen Servië en Noord-Macedonië niet via Kosovo moet reizen, en omgekeerd al helemaal niet, omdat Servië dat als illegale grenspassage ziet. De grenzen tussen Kosovo en Servië zijn voor Servië geen officiële grensovergangen, maar worden gezien als binnenlandse checkpoints. Mocht je naar Kosovo willen vanaf Servië, dan kan dat wel maar moet je ook weer terug naar Servië, anders zul je gezeur krijgen als je later weer Servië inreist. En als je vanuit een ander land naar Kosovo reist, dan moet je in ieder geval niet doorreizen naar Servië. Ik heb zelf Servië -> Noord-Macedonië -> Kosovo -> Albanië gedaan en dat kan wel probleemloos.
Is een europese ID kaart niet voldoende??

Ik doe de volgende landen totaal aan op weg naar macedonië alsmede bezoek voor dagje:

Nederland, duitsland, oostenrijk, (slowakije), hongarije, Servië, noord macedonië, Griekenland, kosovo en Albanië.

Is in één van deze landen een paspoort of internationale rijbewijs verplicht of kan ik met de europese ID kaart alsmede mijn Europese rijbewijs volstaan?

Wij willen kosovo bezoeken voor één dagje kan dit gewoon vanuit Noord macedonië (en weer terug naar Noord macedonië) of raad je iets anderd aan?

Mag ik even, kijkend via maps, er vanuit gaan dat ik kosovo wel in kan vanaf de normale lijnen, zolang ik er weer uit ga via de normale lijnen, en niet binnenkomen via de stippellijnen en vervolgens via de normale lijn uit ga (tenzij ik via de stippellijnen er weer uit ga).

Wat betreft de reis wil ik vanuit Servië rechtstreeks noord macedonië in gaan, dit zal geen probleem veroorzaken denk ik?