Afbeelding

Vernieuwing bewegwijzering België

Discussies over de bewegwijzering, bebording en wegnummering

Moderator: Moderatoren

Vinny
4x5 autosnelweg

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Vinny » vr 26 mei 2023, 17:21

Overzichtelijke geste als Lille en Aachen durft men dan aan, maar kom vooral niet aan de Borgworms.
Vlaams-nationalisten zijn vooral erg bevreesd voor 'verfransing' van de Brusselse randgemeenten. Met de Nederlandstalige aanduiding van Vlaamse gemeenten zonder faciliteiten voor Franstaligen proberen ze te voorkomen dat er een bootlading Franstaligen aankomt om 'de boel over te nemen'. Voor Aachen en Lille speelt dat sentiment niet; en voor Nederlandstalige namen in Wallonië ook niet. Denkbaar doen ze dat daar ook alleen maar om aan de federale taalwet te voldoen en omdat ze Nederlandstalige spelling sowieso moeilijk vinden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 26 mei 2023, 17:49

^^ De angst die je omschrijft klopt natuurlijk. Maar ik volg de uitwerking niet. Als je bij Antwerpen of zelfs Tongeren Liège op de borden zet, draagt dat niet bij aan verfransing van gemeenten op de taalgrens. Want de bewegwijzerde plaatsen liggen aan de andere kant. Idem voor verwijzen vanuit Vlaanderen naar Vlaamse plaatsen bij de taalgrens. Dit gaat allerminst om het idee dat er in Vlaanderen borden met Hal zouden moeten komen waarna de hordes Franstaligen zouden kunnen komen.

Als het ergens over gaat, is het dat men dat Halle Vlaams wil houden en bang is dat de hordes Franstaligen zouden komen zodra je daar Mons en Tournai bewegwijzert. Dat is dan mogelijk wat de Taalwet probeert te voorkomen, maar ik vind het gezocht. Ik denk inmiddels ook eerder dat er in deze Vlaamse gemeentes nu eenmaal van oudsher Bergen en Doornik was komen te staan, en dat men dat min of meer heeft willen bevriezen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 26 mei 2023, 19:18

De wijziging van Luik naar Liège roept blijkbaar veel emotie op onder Vlamingen, omdat ze hierin opnieuw zichzelf uitgeleverd voelen aan anderstaligen. Uiteindelijk kun je op basis van redelijkheid wel argumenteren dat het voor Duitsers, Walen, Nederlanders, Engelsen makkelijker wordt om op de Belgische snelwegen de naam van de plaats te bewegwijzeren in de taal die in de stad ter plekke het meest wordt gesproken, maar voor Vlamingen zelf wordt het geforceerd toegeven. Daar houden mensen niet van, dat zie je in Nederland ook in de stikstofdiscussie (of voor mijn part de zwarte Pietendiscussie). Je moet een compromis sluiten mét de mensen die er bij betrokken zijn en niet over hun rug. :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » vr 26 mei 2023, 19:28

^^ ik snap werkelijk helemaal niks van die discussie. Als er tegenover staat dat voortaan de Vlaamse steden in Wallonië gewoon in het Nederlands worden aangegeven (dat zou ik wel als voorwaarde stellen) dan is dat gewoon netto winst voor de Nederlandse taal.

SAN RED
dorpsstraat

Bericht door SAN RED » vr 26 mei 2023, 19:40

^^ Inderdaad. Zou zo het moeten zijn.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 26 mei 2023, 19:42

^^ Zou ik ook zeggen. Maar je kunt ook meer waarde toekennen aan geen vreemde talen in je eigen achtertuin dan aan wat eigen taal in den vreemde. En die focus op een zuiver Nederlandstalig Vlaanderen zit van oudsher natuurlijk best sterk in de Vlaamse beweging - Walen buiten, dat soort werk.

Rationeel is het misschien niet allemaal, maar mensen / groepen handelen nu eenmaal niet helemaal rationeel. Lokale culturele gevoeligheden zijn een feit, en daar moet je in iedere massacommunicatie rekening mee houden, dus ook in bewegwijzering. Kortom, ik wil best meedenken over hoe lokale halszaken een plekje te geven. Maar als ik in de mediaberichten (en een beetje social media) één ding zie, is dat het maar een vrij kleine groep Vlamingen is dit als halszaak ziet. De media vliegt niet de gordijnen in, alleen de nationalistische Vlaamse regering meende te moeten reageren. En zelfs dat met een maar beperkte emotie - “snap de gedachte maar de wet staat er nu eenmaal aan in de weg”.

poller1
stadsweg

Bericht door poller1 » vr 26 mei 2023, 22:51

… ze moesten wel zo reageren en dat als de bliksem aanpassen, want het moéten doen na een klacht van een burger (en uitspraak vande rechtbank of de raad van state…) zou veel groter gezichtsverlies zijn natuurlijk….

Zou Europa hier geen eensgezinde en consequente richtlijn kunnen uitvaardigen, zeker wat de E-wegen binnen de EU betreft? (Zwitserland doet het vanzelf al goed als ik me niet vergis, mét landenschildjes erbovenop😀)

SAN RED
dorpsstraat

Bericht door SAN RED » vr 26 mei 2023, 22:57

Landenschildjes zijn bord vervuiling vind ik. Nee gewoon in het endoniem van de plaats. Niks meer.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » za 27 mei 2023, 0:05

jdb2 schreef: vr 26 mei 2023, 16:27 Alle borden in kwestie zijn al overplakt. :(
Enkel Luik, of ook Lille?

jdb2
verkeersader

Bericht door jdb2 » za 27 mei 2023, 0:07

^^ Geen idee, andere richting ben ik niet geweest.

poller1
stadsweg

Bericht door poller1 » za 27 mei 2023, 1:07

Op de Antwerpse Ring heeft toch altijd gewoon Gent gestaan ipv Rijsel (Lille)? (Dat was op ee E17 in Gentbrugge en verder, maar die tweetalige aanduiding van Rijsel stond er al veel langer dacht ik)

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » za 27 mei 2023, 8:41

^^ dat tweetalig vermelden van Rijsel (Lille) is al jaren.

poller1
stadsweg

Bericht door poller1 » za 27 mei 2023, 9:44

Weet ik. Maar dat stond dus (duidelijk) los van de commotie rond de nieuwe borden op knooppunt Antwerpen West. Iets anders wilde ik niet zeggen.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 27 mei 2023, 9:48

SAN RED schreef: vr 26 mei 2023, 22:57 Landenschildjes zijn bord vervuiling vind ik. Nee gewoon in het endoniem van de plaats. Niks meer.
Ze zijn compacter dan plaatsnamen, al helemaal als er een endoniem ėn exoniem moet staan.
(F) is korter dan Lille :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » za 27 mei 2023, 10:31

SAN RED schreef: vr 26 mei 2023, 22:57 Landenschildjes zijn bord vervuiling vind ik. Nee gewoon in het endoniem van de plaats. Niks meer.
En wat doe je dan als 2 plaatsnamen die bij elkaar in de buurt liggen en op elkaar lijken? Dan lijkt zo'n landenschildje toch onvermijdelijk?
Bij ons heb je bijvoorbeeld Meppel en Meppen (in Duitsland). Ik vind het toch fijn dat er achter Meppen een "(D)" staat.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 27 mei 2023, 10:53

Palance schreef: za 27 mei 2023, 9:48 Ze zijn compacter dan plaatsnamen, al helemaal als er een endoniem ėn exoniem moet staan.
(F) is korter dan Lille :)
Het scheelt veel taaldiscussie ja. Maar als je er zo een bij Antwerpen neerzet, duidt die dan op de route naar Frankrijk over E17-E40, E17, E19, E420 of E411?

poller1
stadsweg

Bericht door poller1 » za 27 mei 2023, 13:30

Edit.
Net vastgesteld. In Zwijndrecht hangt er gewoon ´ Lille ´ (en in de andere richting ´ Luik ´)

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » za 27 mei 2023, 15:24

mavas schreef: za 27 mei 2023, 10:31 Dan lijkt zo'n landenschildje toch onvermijdelijk?
Bij ons heb je bijvoorbeeld Meppel en Meppen (in Duitsland). Ik vind het toch fijn dat er achter Meppen een "(D)" staat.
Daar staat een haakje, een D en dan weer een haakje. Dus géén landenschildje.

(En dat heeft niks te maken met Meppel, maar alles met het Drentse Meppen.)
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

jdb2
verkeersader

Bericht door jdb2 » za 27 mei 2023, 15:49

Zou voor Vlaanderen wel genant zijn als Wallonië wel zijn plannen doorzet om steden in het Vlaams aan te geven.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 27 mei 2023, 16:14

^^ Dat zou het lastiger voor ze maken om vol te houden “het moet onder de Taalwet.” Ik verval in herhaling, maar de wettelijke basis hier lijkt me hier aan de dunne kant. En dan zal mevrouw Peeters iets uit moeten leggen.

SAN RED
dorpsstraat

Bericht door SAN RED » za 27 mei 2023, 16:58

Iedereen tevreden... ;)

Afbeelding

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » za 27 mei 2023, 17:16

Een haven heet in het Frans natuurlijk geen "havre".

Verder is dit mijns inziens juist geen verbetering.

SAN RED
dorpsstraat

Bericht door SAN RED » za 27 mei 2023, 17:37

Was zeker niet als verbetering bedoeld. Gewoon een probeersel. En ja Havre, ik weet het. Is het "de mer" dan ? of gewoonweg "port" . (ja sorry dat vind ik niet duidelijk)

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 27 mei 2023, 17:49

Straks denkt iemand nog dat dit de route is naar Le Havre :rofl2:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Cartman
dorpsstraat

Bericht door Cartman » za 27 mei 2023, 22:49

https://photos.app.goo.gl/1SyeaGJha5cC9ky58

Voila. Soms kan het snel gaan als de minister haar goesting wilt krijgen.

Cartman
dorpsstraat

Bericht door Cartman » za 27 mei 2023, 22:50

Alhoewel in de andere richting nog altijd Lille staat ipv Rijssel.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » zo 28 mei 2023, 0:03

jdb2 schreef: za 27 mei 2023, 15:49 Zou voor Vlaanderen wel genant zijn als Wallonië wel zijn plannen doorzet om steden in het Vlaams aan te geven.
Als is de kans klein dat dat werkelijk een plan is geweest. Het is duidelijk dat dit bord ofwel het bedenksel is van een individuele ambtenaar of een extern bureau en losstaat van de rest. Toen er commotie rond ontstond probeerde AWV zich in te dekken met een verhaaltje en nooit toegepaste richtijn uit 2003. Dit is zelfs niet met de minister besproken, laat staan met Wallonië of Brussel.

Het is dus duidelijk dat men 'Lille' laat staan, maar juist omdat bewegwijzering zo versnipperd zit in Vlaanderen denk ik niet dat de andere wegendistricten hun beleid gaan veranderen. In Gent zal er wellicht nog altijd Rijsel (Lille) staan op nieuwe borden.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » zo 28 mei 2023, 0:26

Palance schreef: do 25 mei 2023, 20:08 Ondertussen heeft het Liège-Luik verhaal ook het Nederlandse Algemeen Dagblad gehaald.

https://www.ad.nl/auto/liege-in-plaats- ... ~a0a347f2/
Oh, al eerder in de week op de radio, in het ochtendnieuws van radio 2, meen ik.
Vandaag nog in de Taalstaat op radio 1, met Frits Spits.

Maar, ik begrijp uit de post van Cartman, dat het bord intussen is aangepast?

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » zo 28 mei 2023, 1:40

Durashift schreef: zo 28 mei 2023, 0:26 Maar, ik begrijp uit de post van Cartman, dat het bord intussen is aangepast?
Anders had hij die foto niet kunnen maken. :)
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » zo 28 mei 2023, 1:55

^^ kan trucage zijn, toch?