Wouter N14 schreef: ↑di 26 apr 2022, 18:41
Gedeputeerde Staten van de provincie Utrecht heeft ingestemd met het voorstel voor vergaande snelheidsverlagingen. 29 juni besluit Provinciale Staten over de plannen.
(..) op den duur gaat in de provincie Utrecht op sommige B-wegen de maximumsnelheid omlaag naar 60 km/h. (..) Wel is al bekend dat de aanpassingen volgend jaar al beginnen (..) op de N225 van Rhenen tot de provinciegrens van Gelderland (..)
(..)
Nou, afgelopen avond getuige geweest van bovengenoemde afwaardering. De laatste kilometers van de N225 op Utrechtse bodem moest eraan geloven.
Ik wist dat er werkzaamheden waren, vorige week. Ik had ook het bericht van de provincie gelezen, dat er asfaltschade gerepareerd zou worden. Fijn, want er zaten slechte stukken tussen. Welnu, er is een compleet nieuwe deklaag aangebracht.. volgens mijn waarneming, met onderbroken kantbelijning, een dubbele doorgetrokken middenstreep (op de oversteken bij de uitritten van percelen na dan) én een -in mijn ogen-
blauwe paarse lik verf tussen beide middenstrepen in, mét een reflectorbolletje om de zoveel meter.
Er staan tekstkarren aan de kop van beide rijrichtingen om bestuurders op de snelheidsverlaging te attenderen.
https://www.provincie-utrecht.nl/actuee ... wageningen
~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Ik schreef eerder in dit draadje dat ik de afwaardering wel enige logica vond hebben, qua aantal kilometers en het feit dat vanaf de Grebbewerg toch al 60 km/h geldt. Ik had toen de uitwerking niet helemaal goed
in het snotje, denk ik. Nu ik over dat wegdeel heb gereden vind ik het maar raar. Eenzelfde stuk wegdeel, gescheiden door een provinciegrens én een snelheidslimiet verschil + belijning en kleur van het wegdek (paarse streep in het midden).
Op de terugweg merkte ik, ná het bestijgen van de Grebberg dat er ook daar een paarse streep getrokken is tot de bebouwde kom.. Overige belijning is niet aangepast, asfaltlaag ook niet. Ik weet nu niet of de bebording klopt, althans ik weet niet of het bord einde 60 km/h nabij de militaire begraafplaats er nu niet meer staat.
Ik weet wel dat het einde 60 km/h op de provinciegrens een beetje vaag op mij overkwam. Leek wel een gebruikt exemplaar dat tijdelijk bij wegwerkzaamheden wordt gebruikt, beetje flets qua inkt op de cijfers.
Ik ben benieuwd wanneer ze op de P langs de fruitkraam gaan controleren op snelheid..