Mobiliteitsbeleid Provincie Utrecht

Discussieer hier over het mobiliteitsbeleid, de positie van het wegverkeer en de gevolgen voor de wegenplannen.

Moderator: Moderatoren

mavas
2x5 autosnelweg

Re: Mobiliteitsbeleid Provincie Utrecht

Bericht door mavas » di 29 nov 2022, 11:44

boe! schreef: di 26 apr 2022, 18:57Gedeputeerde Staten van de Provincie Utrecht hebben een behoorlijk rigoureus plan aangekondigd voor het verlagen van de maximumsnelheid op diverse provinciale wegen in de Provincie Utrecht. De maatregel is onderdeel van het ‘Netwerkperspectief provinciale wegen 2040’.

Omdat de betreffende wegen ook aangepast worden (het plaatsen van een bord :A1-60: is niet voldoende) is er een meerjarenplanning opgesteld. De eerste wegen die aangepast gaan worden zijn:
N415 tussen Baarn (aansluiting N221) en Hilversum
En in 2023 moet de N415, zoals hier vermeld aangepast worden. De snelheid wordt op het volledige deel omlaag gebracht. Voor de veiligheid worden er wel grasbetonstroken aangelegd(!). Maar het lijkt er op dat het wegprofiel/wegbreedte hetzelfde blijft (!):
Bijzondere keuzes weer.

Afbeelding

Wordt de kantmarkering nou toegepast van een erftoegangsweg?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » di 29 nov 2022, 11:49

In plaats van die twee keer 0,8 meter grasbetontegels kun je natuurlijk ook gewoon je rijbaan 1,6 meter breder maken met rijstroken van 3,50 meter B(
Enne gojje mins blieft altied leave.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 29 nov 2022, 12:01

Maar dan gaan mensen geen 60 meer rijden, maar duizelingwekkende snelheden!
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » di 29 nov 2022, 12:40

Als er een volledige dubbel doorgetrokken asmarkering komt dan zou je van die grasbetonblokken ook een quasi middenberm kunnen maken. Of gaan mensen het dan aanzien voor de markering van een vmax 100 stroomweg? :duck:

Wanneer er een inhaalverbod komt hoop ik voor de gebruikers van deze weg dat het inhalen van landbouwverkeer wordt uitgezonderd.

Durashift
autoweg

Re: Provincie Utrecht: plan snelheidsverlagingen

Bericht door Durashift » zo 14 mei 2023, 22:47

Wouter N14 schreef: di 26 apr 2022, 18:41 Gedeputeerde Staten van de provincie Utrecht heeft ingestemd met het voorstel voor vergaande snelheidsverlagingen. 29 juni besluit Provinciale Staten over de plannen.
(..) op den duur gaat in de provincie Utrecht op sommige B-wegen de maximumsnelheid omlaag naar 60 km/h. (..) Wel is al bekend dat de aanpassingen volgend jaar al beginnen (..) op de N225 van Rhenen tot de provinciegrens van Gelderland (..)
(..)
Nou, afgelopen avond getuige geweest van bovengenoemde afwaardering. De laatste kilometers van de N225 op Utrechtse bodem moest eraan geloven. B(

Ik wist dat er werkzaamheden waren, vorige week. Ik had ook het bericht van de provincie gelezen, dat er asfaltschade gerepareerd zou worden. Fijn, want er zaten slechte stukken tussen. Welnu, er is een compleet nieuwe deklaag aangebracht.. volgens mijn waarneming, met onderbroken kantbelijning, een dubbele doorgetrokken middenstreep (op de oversteken bij de uitritten van percelen na dan) én een -in mijn ogen- blauwe paarse lik verf tussen beide middenstrepen in, mét een reflectorbolletje om de zoveel meter.

Er staan tekstkarren aan de kop van beide rijrichtingen om bestuurders op de snelheidsverlaging te attenderen.
https://www.provincie-utrecht.nl/actuee ... wageningen

~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Ik schreef eerder in dit draadje dat ik de afwaardering wel enige logica vond hebben, qua aantal kilometers en het feit dat vanaf de Grebbewerg toch al 60 km/h geldt. Ik had toen de uitwerking niet helemaal goed in het snotje, denk ik. Nu ik over dat wegdeel heb gereden vind ik het maar raar. Eenzelfde stuk wegdeel, gescheiden door een provinciegrens én een snelheidslimiet verschil + belijning en kleur van het wegdek (paarse streep in het midden). :nuts:

Op de terugweg merkte ik, ná het bestijgen van de Grebberg dat er ook daar een paarse streep getrokken is tot de bebouwde kom.. Overige belijning is niet aangepast, asfaltlaag ook niet. Ik weet nu niet of de bebording klopt, althans ik weet niet of het bord einde 60 km/h nabij de militaire begraafplaats er nu niet meer staat.

Ik weet wel dat het einde 60 km/h op de provinciegrens een beetje vaag op mij overkwam. Leek wel een gebruikt exemplaar dat tijdelijk bij wegwerkzaamheden wordt gebruikt, beetje flets qua inkt op de cijfers.

Ik ben benieuwd wanneer ze op de P langs de fruitkraam gaan controleren op snelheid.. :evil:

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » do 18 mei 2023, 9:10

De Provincie Utrecht heeft een nieuwsbericht gepubliceerd over de 60 km-zone en de paarse streep.

:arrow: https://www.provincie-utrecht.nl/actuee ... weg-rhenen

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » do 18 mei 2023, 9:49

Op zich best een aardig idee om GOW-60 met een herkenningsteken uit te rusten. Beter dan alles maar ETW (smaller, geen middenstreep).
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » do 18 mei 2023, 11:17

^^ nou beter? Door die dubbel doorgetrokken streep mag je nu niet meer inhalen, terwijl je dat op een ‘streeploze weg’ vaak nog wel mag. En aangezien 60 km/h op veel wegen al traag is, is de behoefte om wat meer door te kunnen rijden er al helemaal wanneer Tante Truus voor je rijdt en zij de 50 nog niet eens haalt. Maar haar legaal inhalen is er dan nu niet meer bij.

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » do 18 mei 2023, 11:38

^^ N225 dan maar z'n wegnummer afpakken of omnummeren naar N60225?

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » do 18 mei 2023, 16:36

boe! schreef: do 18 mei 2023, 9:10 De Provincie Utrecht heeft een nieuwsbericht gepubliceerd over de 60 km-zone en de paarse streep.

:arrow: https://www.provincie-utrecht.nl/actuee ... weg-rhenen
Aha, heb ik dat eerste 60 km/h bord aan de lantaarnpaal tóch gemist afgelopen zondag. :sadley:

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » do 18 mei 2023, 20:56

Kaaiman schreef: do 18 mei 2023, 9:49 Op zich best een aardig idee om GOW-60 met een herkenningsteken uit te rusten. Beter dan alles maar ETW (smaller, geen middenstreep).
Nee, integendeel. De gemiddelde weggebruiker snapt hier toch geen jota meer van. Schaf die hele markeringsbende maar af en stap maar over op beborden als je toch de categorieën steeds verder overboord gooit.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 26 mei 2023, 22:19

Niet handig want het lijkt op een groene streep, dus het wekt de illusie van autoweg met maximumsnelheid 100... :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » za 27 mei 2023, 8:11

Zijn paars (hier) en blauw (Loosdrecht) eigenlijk makkelijk te onderscheiden van groen voor kleurenblinden of niet?
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » za 27 mei 2023, 9:06

Voor kleurenblinden zijn borden langs de weg geplaatst bijvoorbeeld deze: :A1-60:.

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » za 27 mei 2023, 9:19

^^ Die staan er ook voor niet-kleurenblinden, waarom dan zo'n idiote streep?
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » za 27 mei 2023, 10:08

Deze kleur en weginrichting is juist gekozen in afstemming met de verkeersexperts van het CROW en @PieterLitjens.
De primeur is daarmee dus de eerste realisatie van een zogenoemd ‘GOW60’, de nieuwe norm voor provinciale wegen met een snelheidsregime van 60km/pu.
:arrow: https://twitter.com/ArneSchaddelee/stat ... 0444436501

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » za 27 mei 2023, 11:16

Overbodige poespas. Die borden 60 zijn voldoende :wall: Plus het had 80 moeten blijven.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » zo 28 mei 2023, 1:34

keokiracer schreef: za 27 mei 2023, 8:11 Zijn paars (hier) en blauw (Loosdrecht) eigenlijk makkelijk te onderscheiden van groen voor kleurenblinden of niet?
Ik ben kleurenblind en ken beide wegen maar voor mij is het dezelfde kleur. Blauw.
Zo ook de blauwe streep op het fietspad tussen Driebergen -Doorn - Leersum (sommige delen zijn ervan voorzien als indicatie om in te halen, snelfietsers / brommers etc..).

Ach, die groene streep dat een 100 km/h duidt is in mijn ogen ook eerder grijsachtig van tint.

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » vr 09 jun 2023, 20:44

De kleurenmarkering lijkt nog slijtagegevoeliger ook

Oud-Loosdrechtsedijk in 2021
Afbeelding

en in 2023
Afbeelding
de witte markering ziet er nog gaaf uit

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » vr 09 jun 2023, 20:44

Het verschil tussen wegenverf en thermoplast.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 09 jun 2023, 20:50

Ook altijd fijn, zo'n fietsstrook die geen fietsstrook is B(
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » za 10 jun 2023, 6:22

Als je naar het dwarsprofiel van die weg kijkt had je de tussenruimte in de as ook beter aan de zijkanten kunnen hebben voor de voetganger of als buffer tussen inritten en rijbaan.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » za 10 jun 2023, 22:29

^^ Vooral in een gebied met veel natuurgebieden, recreatie en horeca was wat extra ruimte voor wandelaars niet verkeerd geweest.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 13 jun 2023, 19:32

waldo79 schreef: za 27 mei 2023, 11:16 Overbodige poespas. Die borden 60 zijn voldoende :wall: Plus het had 80 moeten blijven.
Ik heb zojuist de N225 gereden. Het hele stuk tussen Ouwehand's Dierenpark en de provinciegrens is 60, zonder fysieke aanpassing van de weg. Hier gaat niemand zich voor de lol aan houden :wall:

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » wo 14 jun 2023, 1:01

^^ ik had er zondagavond toch eentje voor mij.. in het rijtje. ;)

Maar ik beken inderdaad schuld voor de andere keren. :woop:

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 14 jun 2023, 7:45

Zonder cruisecontrol lukt het niet, zeker niet op het deel tussen de Grebbedijk en de grens met Gelderland v.v.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » di 04 jul 2023, 17:48

In de provincie Utrecht wordt morgen het coalitieakkoord gepresenteerd. Utrecht is tot nu toe de enige provincie waar BBB niet in de coalitie zit.

:arrow: https://www.provincie-utrecht.nl/actuee ... tieakkoord

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 05 jul 2023, 20:27

^^ En nu is het dus in te zien: https://www.provincie-utrecht.nl/actuee ... generaties
Een akkoord op hoofdlijnen.
Autoverkeer
▪ De knelpunten op het wegennet pakken we aan om de doorstroming en veiligheid te verbeteren. We identificeren ook waar geïnvesteerd moet worden in voorzieningen en de laadinfrastructuur bij provinciale wegen.
▪ We houden vast aan het Netwerkperspectief Provinciale Wegen en brengen zo balans in de veiligheid, leefbaarheid en bereikbaarheid langs provinciale wegen.
▪ We verbeteren de veiligheid en doorstroming van de Ring Utrecht. Hiermee faciliteren we de groei. We werken samen met onze regiopartners aan een volwaardig alternatief voor het verbreden van de A27 ter hoogte van Amelisweerd, binnen de huidige bak. Daarvoor kijken we naar de Noordelijke Randweg Utrecht (NRU) en de Merwedelijn. We sluiten hierbij aan bij de plannen van de gemeente Utrecht, met een zoveel mogelijk verdiepte NRU, op zijn minst bij de drie grote kruisingen. Daarmee
20
verbeteren we de bereikbaarheid, en verbeteren zo ook de leefbaarheid voor de inwoners van Overvecht.
▪ De provincie pakt een regierol in de realisatie van snelladers voor elektrisch vervoer en een goed dekkend netwerk van laadinfrastructuur. We volgen de ontwikkelingen in waterstofvoertuigen en zodra het aanbod daarvan toeneemt, breiden we het tanknetwerk hiervoor uit.
▪ Het beheer en onderhoud van het wegennet houden en brengen we op orde.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 05 jul 2023, 21:02

Hoe moet ik de Merwedelijn in relatie tot de A27 zien?

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 05 jul 2023, 21:09

^^ Deze beoogde verlenging?
We hebben de ambitie om de Merwedelijn of de Papendorplijn door te trekken naar Rijnenburg. De gezamenlijke meerwaarde van de Merwedelijn voor provincie, gemeente en Rijk vraagt ook om een gezamenlijke risicodeling.