[I][A010] A10 Genova - Savona - Ventimiglia

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

[I][A010] A10 Genova - Savona - Ventimiglia

Bericht door Chris » zo 04 jun 2023, 11:48

Er was tot mijn verrassing nog geen thread over de A10 langs de Ligurische kust.

Het viel mij op Google Maps op dat er wel erg veel files staan.
Afbeelding

De website van de tolwegbeheerder geeft een reistijd van bijna 4 uur aan tussen de Franse grens en Savona.
Afbeelding

Dit lijkt te komen door wegwerkzaamheden. De webcams laten zien dat er op meerdere plekken maar 1 rijstrook open is.
Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg

Re: [I][A010] A10 Genova - Savona - Ventimiglia

Bericht door Pino » zo 04 jun 2023, 12:25

^^ Nog steeds de Grote Tunnelrenovatie volgens mij.

exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje » vr 16 jun 2023, 11:59

Het valt op een doordeweekse dag wel mee. Dit stuk snelweg , net als de andere kant van Genua, heeft zeer veel tunnels. Er zitten stukken in dat je alleen maar brug tunnel brug tunnel etc hebt. Dus daar kun je heel wat aan renoveren.

Tussen Genua en Savona is deze snelweg 2x3 en daarna tot de grens 2x2

De grootste fout die je kunt maken bij een file is er af te gaan. Er is alleen een drukke kustweg en in het achterland b-weggetjes die over de bergruggen lopen

exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje » di 01 aug 2023, 17:25

Ik ben afgelopen maand diverse malen over de A10 gekomen. Vanaf de Franse grens is er een flinke "baustelle" en er zijn er nog een aantal kleinere die flinke vertraging opleveren. Het wisselt echter sterk per dag en in de weekeinden zijn sommige werkzaamheden opgeschort (maar niet die bij Ventimiglia). Door tunnelrenovaties gaat het verkeer door 1 tunnel.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 31 aug 2023, 18:10

Ik kwam vandaag over de A10 van Ventimiglia naar Savona.

Er waren zeer veel 'wegwerkzaamheden', wat in de praktijk neer kwam op een maximumsnelheid van 100 (soms 90) en gele strepen, maar zonder andere beperkingen zoals tegenverkeer door de andere tunnelbuis zoals het kennelijk in juli wel was. Het verkeersaanbod was ook vrij rustig en het reed eigenlijk best lekker door.

De maximumsnelheid varieert dus van 90-100-110, 130 mag volgens mij bijna nergens. Waze ging helemaal los op flitspalen en er stonden ook nogal veel borden die dat aangeven, maar ik kon zelf geen enkele flitspaal ontdekken en het verkeer trok zich ook niet echt wat van aan (waar je dat effect in Frankrijk duidelijk wel ziet).

De A10 heeft wel extreem veel tunnels, ik zou eens moeten uitrekenen hoeveel kilometers van de A10 in tunnels ligt, dat moet vrij veel zijn, ondanks dat er weinig tunnels langer dan 1 kilometer zijn.

Ik vond veel geleiderails op hoge viaducten maar weinig veiligheid uitstralen...

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 31 aug 2023, 19:37

Van de grens tot aan Savona kun je makkelijk 30 km in tunnels rijden.

Ernst76
stadsweg

Bericht door Ernst76 » vr 01 sep 2023, 15:06

Een andere zodanige Italiaanse snelweg is de A5 van Aosta naar de Mont Blanc tunnel. Zou me niets verbazen als 80 a 90 procent van dat traject in tunnels ligt. Daar mag je 100 km/h. Op veel Italiaanse tol autostrada mag je nog 130, ik kan me goed voorstellen dat het hier vanwege de veiligheid wel beperkt wordt. Buiten de tolwegen kan je bijna niet meer de normale snelheden rijden in Italië zoals die landelijk gelden. De 90 per uur buiten de bebouwde kom heb ik nauwelijks meegemaakt, lange stukken buiten bebouwde kom zonder concrete aanleiding 50, 60 of 70. Op expreswegen vaak 90 in plaats van 110. 60 bij 'werkzaamheden' waarbij je dan maar 80 rijdt om in ieder geval niet de vrachtwagens in je kofferbak te krijgen...
En de Italianen die zich er vrij weinig van aantrekken, maar zij weten beter waar je harder kan. Ook langs flitsers rijden velen te hard, die zullen het dan wel niet doen?
Ik vind het nog steeds een erg mooi land, maar rijden geeft me er geen plezier meer, terwijl dat buiten Italië meestal wel zo is.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 01 sep 2023, 18:17

Ik herken je beeld goed. Italië is chaotisch en onlogisch is de norm. Je ziet dat aan het verkeersbeeld, met zowel hele trage rijders als lui die met +20 nog zitten te seinen. Ik heb op 150 kilometer autostrada meer seiners gezien dan jaren bij elkaar in Frankrijk en Spanje. En allemaal om 3 km sneller te rijden, als ze je voorbij zijn hebben ze ineens niet zoveel haast meer.

En de maximumsnelheden zijn op grote schaal onbegrijpelijk, ik snap niet wat het nut van een snelheidsbord in Italië heeft, want ze zijn zo absurd laag dat niemand zich er aan houdt. Ik heb ook die wegwerkzaamheden met 60 gezien (met normale rijstrookbreedte), waar ik dan maar 90 reed en nog een vrachtwagen had bumperkleven. En ook die vele 50 km/h buiten de bebouwde kom zonder goede reden. Daarentegen is 50 in de bebouwde kom soms weer wat snel, heel dicht langs rijen geparkeerde auto's waar mensen achteruit de weg op moeten, en waar achterliggers dan nog zitten te drukken omdat het niet snel genoeg gaat. Of scooters en motoren die overal als kamikaze piloten rondscheuren.

En dan heb je het nog niet over het complexe wegontwerp gehad, met tal van desoriënterende routes om ergens een andere weg op te gaan. Splitsingen die achter een bocht liggen en niet van te voren worden aangegeven. Bewegwijzering die niet overeenkomt met de rijstrookindeling. Veel te veel bestemmingen op één beslissingswijzer zonder vooraankondiging.

Rijden in Spanje is echt veel ontspannender.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 01 sep 2023, 18:21

Eens, Italië rijdt a-relaxed.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 01 sep 2023, 19:49

Mijn bloed gaat er altijd wel iets sneller van stromen. Je lééft iets meer van dat “altijd hetzelfde altijd wat anders” en maar je eigen plan trekken omdat de wegbeheerder weer eens een wirwar heeft gecreëerd of een maximumsnelheid heeft neergezet die het ook niet is. En dan is rijden in gezapig Spanje eigenlijk heel doods - al is dat ook ontspannend.

Maar goed, dat is natuurlijk een situatie waar vanuit ieder objectief perspectief geen enkele positieve spin aan te geven valt. Ik vind het niet a-relaxed, wat ik maar even dank aan het feit dat ik genoeg in Italië en onder de Italianen ben geweest om de situaties een beetje te kunnen lezen en te weten wat te verwachten (en ook te weten wanneer ik op zijn Italiaans even stout kan zijn). Ik begrijp in de tussentijd wel hoezeer het bij velen hier het bloed onder de nagels vandaan haalt.

Zoals mij in India ooit werd meegegeven: good brakes, good horn, good luck.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 02 sep 2023, 16:33

Het is opmerkelijk dat het in Noord-Italië al zo erg is. In de regio Napels heb ik een tijdje gezeten bij een uitwisselingsproject van mijn toenmalige middelbare school. Ouders van een kennis van me gingen spookrijden nadat ze de afrit hadden gemist. Het meest bizarre wat ik ooit op de snelweg heb meegemaakt :o
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 02 sep 2023, 17:27

^^ Het wordt wel erger naar mate je verder zuidelijk komt. Ik vind Rome en Napels wat dat betreft hectischer dan Milaan en Turijn, waarmee ik echter niet wil zeggen dat het in Milaan en Turijn nou prettig rijden is.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 02 sep 2023, 17:41

Vergeet ook de tegenstelling tussen stad en platteland niet. Napels is echt het meest hectische dat ik ooit heb meegemaakt. In vergelijking daarmee hadden mensen op Sicilië een stuk minder haast. En het zijn er natuurlijk ook minder. Dat effect ervoer ik zelfs in Palermo. En een stad als Palermo is ruimer opgezet dan menig andere; ook geen bergen die er ongeveer recht de zee in lopen zoals in Ligurië.

Uiteraard is Sicilië wel een gebied waar je nog net wat raardere kruisingen en net wat brakkere infrastructuur tegenkomt. Maar zelfs die rare tangenziale van Palermo komt qua hectiek niet in de buurt van wat je in grotere steden verder noordelijk ziet.

Mundial
stadsweg

Bericht door Mundial » za 02 sep 2023, 18:01

Coen Tunnel schreef: za 02 sep 2023, 17:27 ^^ Het wordt wel erger naar mate je verder zuidelijk komt. Ik vind Rome en Napels wat dat betreft hectischer dan Milaan en Turijn, waarmee ik echter niet wil zeggen dat het in Milaan en Turijn nou prettig rijden is.
Soms lijkt het of je de theorie van de drie Italiës van Bagnasco ook in (rij)gedrag en attitude van Italianen terugvind.
Artikel in het Engels over de theorie

poller1
stadsweg

Bericht door poller1 » za 02 sep 2023, 18:18

Goh, ik kan alleen maar zeggen dat het algemene beeld in bv Emilia-Romagna en Veneto er eentje is van naar Italiaanse normen tamelijk gedisciplineerd rijgedrag gecombineerd met tamelijk degelijke weginfrastructuur…

Of dat dan per se (een deel van) het Derde Italië is… misschien.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 02 sep 2023, 20:41

^^ Tja, over de verschillen tussen de drie Italiës is veel gezegd, inclusief dat sommige verschillen iets te sterk worden uitvergroot. Zowel tussen de twee noordelijke delen onderling, als tussen die twee en het zuiden. Er is op basis van onderzoek gesteld dat de mening van de Italianen over veel onderwerpen in alle drie eerder homogeen is. Dat als het in het zuiden een troep is, dat niet komt omdat ze daar anders over vuil op straat denken en dus eerder omdat de overheid in het zuiden structureel te zwak is en blijft. Dus rijdt men in het noordoosten braver en staat er betere bewegwijzering door een heel ander idee over de openbare ruimte of is daar iets anders aan de hand? Rijdt een Napolitaan in Friuli ook als een gek en gaat een Venetiaan in Calabria ook asocialer rijden?

Maar wat je in het Noordoosten denk ik wel wat sterker hebt is een verzameling kleine steden waar meer mensen elkaar kennen - tegengesteld aan het massale van de grote steden of de minigemeenschapjes in het verlaten zuiden. Er is in het Noordoosten geen Rome of Napels, wel plaatsen met een bepaald soort gemeenschapszin die je mogelijk ook wel op de weg terugziet.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » ma 04 sep 2023, 16:36

^^ Ik herken dit beeld wel, hoewel ik nog niet zuidelijker ben geweest dan grofweg de lijn Genua, Bologna, Ravenna. Ook hier is het af en toe chaotisch, maar als ik het vergelijk met jullie beschrijvingen van het verkeersbeeld verder zuidelijk... Puinhoop is denk ik een goede omschrijving.

Echt oppassen zijn die ZTL zones. Als je die zonder toestemming in rijdt, ben je aardig de klos aldus de ANWB. Nu weet ik het niet zeker, maar volgens mij ben ik in Modena midden in een één richtingsweg ( :nuts: ) zo'n bord voorbij gereden. Ik kon niet zo snel een camera ontdekken, dus ik hoop dat het een voorwaarschuwing was. Zo niet, wel, dat weten we dan over enkele maanden.
Donateur Vereniging Wegenforum

Ernst76
stadsweg

Bericht door Ernst76 » ma 04 sep 2023, 17:07

ZTL is inderdaad oppassen. De meeste zijn echter wel goed herkenbaar. Wat ik erg vervelend in Italië is dat je vaak een bord tegenkomt van een geslotenverklaring, terwijl die maar voor weinig soort verkeer geldt. Dan staat er onder dat het bijvoorbeeld alleen verboden is voor touringcars om verder te rijden, of voor vrachtverkeer, of voor oude diesels, etc. Maar ik schrik daar elke keer weer van. Omdat je weet dat je juist in Italië daarin geen fouten moet maken...
Ik rij daarom bij dat soort borden in de buurt overdreven langzaam in steden (30 i.p.v. 50), maar het zal wel. Dan wachten ze maar even, ik kan t ook niet helpen dat hun overheid zo onduidelijk communiceert.

poller1
stadsweg

Bericht door poller1 » di 05 sep 2023, 0:04

Wat in Italië dan wel weer handig is, en tamelijk consequent, zijn de markeringen van parkeerplaatsen op straat: geel voor bewoners (nooit parkeren!), blauw betalend en wit gratis.
Zou men hier in Antwerpen (en wijde omgeving) gerust een voorbeeld aan mogen nemen.

Ernst76
stadsweg

Bericht door Ernst76 » di 05 sep 2023, 13:47

Die parkeerplaatsen aanduiding is inderdaad wél iets waarin ik Italië qua verkeer beter vind.

poller1
stadsweg

Bericht door poller1 » di 05 sep 2023, 16:54

Straatnaambordjes op het platteland ook vrij consequent altijd zo, goed reflecterend:
https://www.google.be/maps/@44.4457417, ... ?entry=ttu

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » di 05 sep 2023, 16:57

Ik denk dat ik een verklaring heb gevonden voor de Italiaanse rijstijl. Het is een emotioneel en temperamentvol volk. Altijd druk, luid sprekend en gesticulerend. Die houding nemen ze mee zodra ze achter het stuur kruipen.

Wat ik heb meegemaakt vandaag is toeteren (ja, VRI is groen maar de ruimte tussen het voertuig dat linksaf wil en de muur rechts is te smal, daar kan ik met geen mogelijkheid langs), geen voorrang verlenen (ik rij op een rotonde, vrachtwagen van rechts rijdt meteen de rotonde op en verleende mij dus geen voorrang) en na het laatste tolstation van de A26 gaat een vrachtwagen op het punt waar de asvaltvlakte versmald naar twee rijstroken meteen zonder richting aan te geven en zonder te spiegelen naar links. Daar reed ik dus al... Ging gelukkig goed.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 05 sep 2023, 20:01

Hajo schreef: ma 04 sep 2023, 16:36 ^^ Ik herken dit beeld wel, hoewel ik nog niet zuidelijker ben geweest dan grofweg de lijn Genua, Bologna, Ravenna. Ook hier is het af en toe chaotisch, maar als ik het vergelijk met jullie beschrijvingen van het verkeersbeeld verder zuidelijk... Puinhoop is denk ik een goede omschrijving.

Echt oppassen zijn die ZTL zones. Als je die zonder toestemming in rijdt, ben je aardig de klos aldus de ANWB. Nu weet ik het niet zeker, maar volgens mij ben ik in Modena midden in een één richtingsweg ( :nuts: ) zo'n bord voorbij gereden. Ik kon niet zo snel een camera ontdekken, dus ik hoop dat het een voorwaarschuwing was. Zo niet, wel, dat weten we dan over enkele maanden.
Je kunt de ZTL toch wel duidelijk aangekondigd zien worden:
https://goo.gl/maps/YLNtfenAxtEjdHQh6
https://goo.gl/maps/uB8JK7KbZEVQK6Fy5
Op het bordje rechts trouwens staat dat als je naar een hotel rijdt, je met de auto door mag rijden. Dat staat er zelfs in het Engels :yes:
De camera's zie je links in beeld.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 05 sep 2023, 20:10

Van wat ik heb gezien werden die ZTLs wel redelijk goed aangegeven, maar je moet wel blijven opletten en niet blind je navigatie volgen.

Veel ZTLs leken ook wel heel duidelijk niet bedoeld als doorgaande weg, maar goed, ik ben niet in alle ZTLs geweest natuurlijk, op het internet zijn veel verhalen van 'nietsvermoedende' toeristen die een boete krijgen voor het inrijden van een ZTL.

En inderdaad, die verkeersborden :C1: maar dat dit dan alleen voor vrachtwagens of bussen geldt. Dat is ook wel lastig te zien als je in een drukke omgeving met veel visuele afleiding en zware rijtaak rijdt.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » di 05 sep 2023, 20:26

^^ Juist dat, waarbij komt dat je als toerist ter plaatse onbekend bent en je dus kunt vergissen. En als je de Italiaanse taal niet machtig bent, zoals ik, dan betekenen die Italiaanse teksten niet zoveel. Ik kan niet stoppen om Google Translate te raadplegen, tenslotte.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 05 sep 2023, 20:35

Een stelregel is natuurlijk ergens ook dat wie “gewoon” naar een parkeergarage rijdt op de bewegwijzering (ja zelfs de Italiaanse) niet per ongeluk in een ZTL terecht zal komen. Althans niet een die gewoon personenverkeer raakt. Het gaat bij uitstek fout bij navigatierijders op weg naar een vrij specifieke bestemming zoals een hotel. Het ergste dat je kan overkomen is dat je een straat te vroeg afslaat ofzo (immers: de Italiaanse bewegwijzering is niet altijd 100% duidelijk); tja, dan kun je in zo’n oud centrum beter keren dan proberen een blokje te rijden.

Behalve veel informatie op en rond zo’n inrijdverbodsbord krijg je natuurlijk ook vaak wat tegenstrijdige signalen. Je ziet regelmatig een straat waar gewoon alles en iedereen inrijdt (namelijk uitzonderingsgerechtigden), er is niets in het wegbeeld dat je tegenhoudt, achter je vaak weggebruikers die dóór willen. Een fout is toch sneller gemaakt…

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » di 05 sep 2023, 21:17

Als ik naar een hotel rij dat ergens in het centrum ligt, bereid ik me via o.a. StreetView voor. Want je weet dat er vaak kleine straten, eenrichtingsstraten, niet voor verkeer toegankelijke straten etc zijn in zo’n stad en vooraf al een beetje een indruk hebben dan wel alvast de route via het scherm rijden helpt gewoon in de praktijk. Je wilt toch van tevoren ook weten waar je kan/moet parkeren? En in dat geval zie je die ZTL’s snel genoeg. Met mensen die klakkeloos op hun navigatie de binnenstad induiken en ‘zonder het te weten’ in zo’n zone terecht komen, heb ik eerlijk gezegd weinig medelijden. Had men zich maar beter moeten voorbereiden.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 05 sep 2023, 22:50

De tegenwoordige navigatiesystemen waarschuwen ook voor toegangsrestricties, dus dat kan steeds minder een excuus zijn.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 06 sep 2023, 8:47

^^ Behalve dat mensen de navigatie ook met enige regelmaat niet goed volgen. En dan dus juist ook hun zintuigen niet aan hebben staan op het bredere straatbeeld. Maar goed, dat ligt eerder aan de chauffeurs van tegenwoordig dan aan de ZTLs.

Ikzelf heb het dus ooit meegemaakt dat ik op zich juiste instructies van Waze verkeerd duidde en daardoor een straat te vroeg afsloeg. Zo raakte ik in het centrum van Padova een beetje van de regen in de drup. Gelukkig nooit een boete voor gekregen, maar wel een goede les geleerd: rijd liever terug dan dat je denkt met een blokje weer terug te komen op je vorige straat (ook onder het motto “de navigatie geleidt me wel”). En wat ik in de loop der tijd ook wel heb ervaren: de ene parkeerplaats in Waze is de andere niet. Soms zijn het echt maar een paar plekken op een pleintje, zeker wanneer je eerst een bepaald adres opgeeft en dan kiest voor de optie “nabije parkeerplaats”. Je komt al snel beter uit door ter plaatse de P-borden te volgen.
Laatst gewijzigd door Pino op wo 06 sep 2023, 9:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » wo 06 sep 2023, 9:21

Rein schreef: di 05 sep 2023, 21:17 Als ik naar een hotel rij dat ergens in het centrum ligt, bereid ik me via o.a. StreetView voor. Want je weet dat er vaak kleine straten, eenrichtingsstraten, niet voor verkeer toegankelijke straten etc zijn in zo’n stad en vooraf al een beetje een indruk hebben dan wel alvast de route via het scherm rijden helpt gewoon in de praktijk. Je wilt toch van tevoren ook weten waar je kan/moet parkeren? En in dat geval zie je die ZTL’s snel genoeg. Met mensen die klakkeloos op hun navigatie de binnenstad induiken en ‘zonder het te weten’ in zo’n zone terecht komen, heb ik eerlijk gezegd weinig medelijden. Had men zich maar beter moeten voorbereiden.
En dan op het moment suprème ben je toch een keer ergens verkeerd voorgesorteerd of blijkt een straat op je geplande route niet beschikbaar…

Ik vind het niet bepaald normaal als je je route minutieus moet checken op Streetview om te voorkomen dat je slachtoffer wordt van het plaatselijke verdienmodel om ter plekke onbekenden keihard aan te pakken voor onbenullige overtredingen. En dat zullen dan misschien steeds zogenaamd ‘domme toeristen’ zijn, maar een andere constante factor in het verhaal is dat dit soort klachten toch vooral uit Italië komen. Ook de ontwikkelde landen in Europa hebben weleens vage regels, maar dat is toch eigenlijk zonder uitzondering op een veel beperktere schaal.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen