Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Wouter N14
Moderator

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door Wouter N14 » do 01 jun 2023, 18:50

duikgek89 schreef: do 01 jun 2023, 17:40 Verder is het misschien een optie om de bomen erg laag bij de grond af te zagen en daarna de stompenfrees erin te zetten tot ze vlak liggen met maaiveld?
Bomen rooien is onbespreekbaar. Ze zijn in het gemeentelijke bestemmingsplan opgenomen als zijnde van landschappelijke waarde en het noemen van deze optie heeft al het nodige stof doen opwaaien.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

jowilly
dorpsstraat

Bericht door jowilly » do 01 jun 2023, 20:34

^^
Interessante situatie ;)
Waarschijnlijk in het kader van 'geaccepteerd risico' ...

jowilly
dorpsstraat

Bericht door jowilly » do 01 jun 2023, 20:42

Wouter N14 schreef: do 01 jun 2023, 11:01 Ik ben benieuwd wat jullie zouden adviseren in deze situatie:

Dit is de N668 tussen 's-Heer Hendrikskinderen en Wolphaartsdijk, GOW80. De weg voert door open polderlandschap, behalve dit deel van ruim 800 meter waar aan weerszijden bomen op ca. 2 meter van de verharding staan. Langs die gehele lengte geleiderails plaatsen gaat niet, vooral vanwege kosten maar ook het plaatsen zal lastig zijn vanwege de wortels. Maar op de vier "hoekpunten" zou je misschien wel iets kunnen doen. In dit topic zie ik vrij positieve reacties op de Safe-Ends en op Obex. Zou dat iets kunnen zijn? Of juist iets heel anders...
Afschermen alleen is om diverse redenen niet zaligmakend.
Waarom niet trajectcontrole toepassen?
Of van die 'ribbelbanden' (geen idee hoe die dingen heten) toepassen die je ook ziet in Frankrijk bij de tolpunten om het verkeer af te remmen/wakker te schudden.. super irritant.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 01 jun 2023, 20:51

^^
- Afschermen heeft inderdaad nadelen, maar je zou je dus kunnen beperken tot de eerste bomen aan weerszijden, de vier hoekpunten.
- Snelheidscontrole wordt hem niet. Daar gaat het OM over en deze weg is te rustig voor permanente controle.
- Ribbelband/-strook is wellicht nog een optie.

Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E » do 01 jun 2023, 22:40

Er is nog een optie; een strook grond links van de bomenrij op de foto onteigenen en daar op redelijke afstand van de bomen een nieuwe rijbaan aanleggen. Kost wel wat natuurlijk.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » do 01 jun 2023, 23:17

Wouter N14 schreef: do 01 jun 2023, 20:51 ^^
- Afschermen heeft inderdaad nadelen, maar je zou je dus kunnen beperken tot de eerste bomen aan weerszijden, de vier hoekpunten.
Dan kun je die andere bomen nog steeds op een hele vervelende manier raken. Is er een goede basis om te concluderen dat de kans significant groter is om de hoekbomen te raken?

Tachi
verkeersader

Bericht door Tachi » do 01 jun 2023, 23:53

Nul risico bestaat niet. Dus dan maar een ambitie. :lol:
Eigenlijk zeg je door het woord ambitie te gebruiken dat je nul risico streeft, maar ja blijft ambitie hè. Dus tja, je zult keuzes moeten maken.

Ik zie eigenlijk alleen maar voorbeelden van kaarsrechte wegen met bomen/obstakels vlak langs de weg als risico.
Zolang je recht blijft rijden op een rechte weg dan is er niks aan de hand. Stel dat iemand onwel wordt en niet meer in staat is om die rechte lijn te volgen. Wat dan? Dan is dat in mijn optiek heel erg pech! We leven niet in een nulrisicomaatschappij. Maar gek genoeg streven beleidsmakers naar een utopische nulrisicomaatschappij met soms maatregelen die vaak hun doel eigenlijk voorbij schieten en ander ongemak opleveren.
Je kan wel een vangrail vlak langs de weg aanleggen om te voorkomen dat als je om wat voor vage reden niet meer de rechte lijn volgt een boom niet meer raakt. Zoals eerder opgemerkt dan introduceer je nieuwe risico's zoals geen ruimte om bij pech in de berm te kunnen stoppen bijvoorbeeld.

Ik kan tig voorbeelden aanhalen van maatregelen waarvan ik de effectiviteit/nut/noodzaak sterk in twijfel trek, maar dat is een andere discussie die niet hier gevoerd hoeft te worden.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » zo 04 jun 2023, 12:53

Wouter N14 schreef: do 01 jun 2023, 11:59 (..)

Ik zal nog eens navragen wat er met bermverharding mogelijk is. Zou zomaar kunnen dat door wortels de oppervlakte te oneffen is bijvoorbeeld.
Ik reed van de week langs het Apeldoorns kanaal, ter hoogte van de onderdoorgang met de A50, en daar is het 60 km/h met enkele flinke boomwortelhobbels aan de kanaalzijde. :( Ik dacht: misschien is een oplossing wel om de verharding omhoog te brengen, dus boven de wortels te leggen. Dan zal er ook iets aan de boomstam moeten gebeuren, want die komt dan meer op de wegkant te staan, volgens mij.
Naar mijn idee zijn bomen die een stuk uit de bast hebben na een aanrijding met een voertuig veelal nog in leven. Duss, waarom niet een stuk(je) van de stam afsnijden ten gunste van een veiliger, gladdere, asfaltstrook?

Andere optie is om misschien de bestaande stamommantelingen, wat bij bouwwerkzaamheden vaak moet worden toegepast, als basis te nemen voor iets als een boomairbag / bescherming te ontwikkelen?

Afbeelding

https://www.boombescherming.nl/stamommanteling/

Verder denk ik dat men niet alles in het leven kan voorkomen.

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » do 08 jun 2023, 13:39

Langs de N201 bij het recreatiestrand De Zuwe is afgelopen week een geleiderail geplaatst omdat de berm langs de N201 nogal eens gebruikt wordt als parkeerplaats door strandbezoekers. Daar worden die pechhavens overigens ook voor gebruikt. Maar bij dat stuk berm staan de voertuigen dan ook vaak half op het naastgelegen fietspad.

Dit is er ook weer eentje in de vorm van hout in combinatie met metaal.

Afbeelding
IMG20230608104111 by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
IMG20230608104215 by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
IMG20230608104204 by DutchRoadMovies, on Flickr

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » wo 14 jun 2023, 1:06

Hebben wij hier al eens de boomstam(etje) op twee metalen staanders behandeld?

Geen foto (helaas) maar ik nam vanmiddag op de Vossenlaan in Bosch en Duin waar dat onderstaande (afbreek)palen zijn vervangen door een boomstammetje, liggend gemonteerd op twee metalen staanders die in de grond steken. Zo vormen ze een lint dat dus moet voorkomen dat voertuigen in het gras etc. gaan rijden / parkeren.

Oude situatie:

https://www.google.nl/maps/@52.1238421, ... ?entry=ttu

Robonus
autoweg

Bericht door Robonus » do 06 jul 2023, 12:48

Robonus schreef: di 19 apr 2022, 11:15 Niet zo zeer beter, maar misschien in specifieke locaties minder risicovol.

Bijvoorbeeld het begin van de A8, staat een Safe-end, die je nooit in een rechte lijn kan aanrijden. Daar lijkt een rimob me geschikter. Als je op deze plek de terminal zou aanrijden, kan die nooit de zijwaartse kracht-component opnemen. Dat geldt natuurlijk ook deels voor een Rimob maar doordat die kreukelen in veel korte segmenten ipv schuiven over één lange balk lijkt die die zijwaartse kracht-component beter te verdelen over de constructie. Als bij de Safe-end de loopkat niet werkt, houdt het per direct op. Bij een zijwaartse klap heb je kans dat de balk verbuigt, ten dan kan de loopkat nooit meer soepel daar overheen rollen.

Afbeelding

Aan de andere rijbaan heb je 'm wel vrij parallel aan de rijstroken. Daar lijkt de Safe-end me wel een goeie oplossing:

Afbeelding
De Safe-end uit de eerste foto is inmiddels aangereden, het lijkt alsof alleen de aanhanger met hoogwerker er tegenaan is gekomen, misschien uitgebroken aan de achterkant. Niet echt een full-scale test dus.

Zie uitgebreide (goeie) fotoreportage op deze site:

https://112-nu.nl/nieuws/84011/westzaan ... grail.html

jowilly
dorpsstraat

Bericht door jowilly » do 06 jul 2023, 14:47

^^
Gewoon een puinhoop. Een trailer vs een terminal... gaat simpelweg niet werken. Einde discussie.

Er viel mij wel een ander dingetje op. Als ik het goed zie, zijn dit botsveilige lichtmasten in de berm.
Zie foto: https://media.112-nu.nl/images/1039975/5.jpg
Indien ja...het botsveilige aspect van dit soort masten heeft dan niet echt z'n werk gedaan.
De grond in NL is meestal ongeschikt voor de standaard oplossing, dus zonder toevoeging van vleugels, betonblok, etc. worden deze masten compleet uit te grond getrokken. Zie de foto.
Genoeg standaard oplossingen om 'het probleem' te tackelen alleen dit wordt (in praktijk) niet gecontroleerd door de opdrachtgever.

Bij dit ongeval is er niet direct iets aan de hand, maar in een andere setting...
Laatst gewijzigd door jowilly op do 06 jul 2023, 15:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Robonus
autoweg

Bericht door Robonus » do 06 jul 2023, 15:19

Jowilly, het is helaas niet toegestaan om foto's van externe nieuws/112-sites direct weer te geven in het forum. Als de fotograaf op zoek gaat of sites ongevraagd zijn foto's gebruiken kan hij daar forse boetes voor eisen (is in het verleden al gebeurd, soms kom je met excuses nog wel weg). Daarom had ik alleen de link gepost en niet de foto's geëmbed. Het is helaas verstandiger om de embed te wijzigen in een linkje. :top:

jowilly
dorpsstraat

Bericht door jowilly » do 06 jul 2023, 15:30

Robonus schreef: do 06 jul 2023, 15:19 Jowilly, het is helaas niet toegestaan om foto's van externe nieuws/112-sites direct weer te geven in het forum. Als de fotograaf op zoek gaat of sites ongevraagd zijn foto's gebruiken kan hij daar forse boetes voor eisen (is in het verleden al gebeurd, soms kom je met excuses nog wel weg). Daarom had ik alleen de link gepost en niet de foto's geëmbed. Het is helaas verstandiger om de embed te wijzigen in een linkje. :top:
Nou, dat wist ik niet ;) Wie zei dat ook alweer?
Bedankt voor de tip, Robonus

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » do 06 jul 2023, 15:41

jowilly schreef: do 06 jul 2023, 15:30Nou, dat wist ik niet ;) Wie zei dat ook alweer?
Duitsers?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 08 jul 2023, 11:34

https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/3 ... houtribweg

Behoorlijke schade en letsel in Lelystad waar iemand tegen een Primus P2 terminal is gereden.

Kennelijk met hogere snelheid dan de 50 km/h die er is toegestaan, maar deze terminal zou ook wel ontworpen moeten zijn op snelheden van 80-90?

Afbeelding

Afbeelding

Robonus
autoweg

Bericht door Robonus » za 08 jul 2023, 16:54

Tja, De ROA VIB stelt dat terminals enkel gebruikt mogen worden om geleiderail te beginnen/in te leiden, en niet om een obstakel mee af te schermen. Dat is toebedeeld aan de categorie obstakelbeveiligers zoals de Rimob/Crashguard. Ook de Ermes claimt obstakelbeveiliger te zijn. Voor zo ver ik me kan herinneren volgt de CROW richtlijn veilige inrichting van bermen niet-autosnelwegen ook die gedachte.

Zie het voor je dat als een stuntman van een heel hoge trapeze valt, dan niks hebt aan een dun matrasje, maar wel een robuust vangnet. Terminals zijn matrassen en obstakelbeveiligers vangnetten. ;)

Voor 50 km/h zal zo'n primusje heus wel helpen, maar als dit kennelijk een ongevalslocatie is waar relatief vaak te hard wordt gereden had een Rimob hier beter op z'n plek geweest. Die kan je "prima" tot 130 km/h aanrijden. Aan de andere kant kan je niet overal een rubbertegelsituatie faciliteren dat er geen consequenties zijn aan 100 rijden in een 50 wegvak.

Thom
stadsweg

Bericht door Thom » za 08 jul 2023, 23:19

Wat vinden jullie van deze situatie? 2 naast elkaar geplaatste BOS Primus 2a terminals. Komt op een paar plaatsen voor langs de N59 en staan er sinds de bww is vervangen van oldschool naar Ddesign.

BOS Primus 2a: https://www.saferoad.nl/en/roadsafety/c ... primus-2a/

Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E » zo 09 jul 2023, 18:21

Waarom zou dat ding per se in de middenberm moeten staan? Kan makkelijk in de buitenberm, scheelt al 1 zijde die beveiligd moet worden. En als je er een staalstelling kwijt kan is dat uiteraard nog beter.

Ik vraag me echter af of dit voldoende stijf is wanneer er geen stuk geleiderail aan vast zit. En volgens mij staan ze ook niet ver genoeg bij het te beveiligen object vandaan.

jowilly
dorpsstraat

Bericht door jowilly » ma 10 jul 2023, 22:57

Robonus schreef: za 08 jul 2023, 16:54 Tja, De ROA VIB stelt dat terminals enkel gebruikt mogen worden om geleiderail te beginnen/in te leiden, en niet om een obstakel mee af te schermen. Dat is toebedeeld aan de categorie obstakelbeveiligers zoals de Rimob/Crashguard. Ook de Ermes claimt obstakelbeveiliger te zijn. Voor zo ver ik me kan herinneren volgt de CROW richtlijn veilige inrichting van bermen niet-autosnelwegen ook die gedachte.

Zie het voor je dat als een stuntman van een heel hoge trapeze valt, dan niks hebt aan een dun matrasje, maar wel een robuust vangnet. Terminals zijn matrassen en obstakelbeveiligers vangnetten. ;)

Voor 50 km/h zal zo'n primusje heus wel helpen, maar als dit kennelijk een ongevalslocatie is waar relatief vaak te hard wordt gereden had een Rimob hier beter op z'n plek geweest. Die kan je "prima" tot 130 km/h aanrijden. Aan de andere kant kan je niet overal een rubbertegelsituatie faciliteren dat er geen consequenties zijn aan 100 rijden in een 50 wegvak.
Helemaal eens met jouw opmerking over het gebruik van een terminal. Wat je hier ziet is een eigen interpretatie van de (eind)gebruiker voor de toepassing van een terminal. Een terminal is simpelweg niet gelijk aan een obstakelbeveiliger, ook al lijken de full scale testen bedreiggelijk veel op elkaar. M.i. had de leverancier de gebruiker hierop moeten wijzen....
Een obstakelbeveiliger was meer op z'n plaats geweest.
Let wel, zo'n lullig RWS bandje vlak voor een obstakelbeveiliger/terminal ziet er onschuldig uit, maar kan grote negatieve effecten opleveren i.h.k.v. de functionaliteit van een obstakelbeveiliger/terminal. Een beetje stug geveerde auto wordt opgewipt waardoor de obstakelbeveiliger/terminal niet zijn 'werk' kan doen.
M.a.w. ziet er allemaal leuk uit, maar of dit nu een veilige oplossing is?

jowilly
dorpsstraat

Bericht door jowilly » ma 10 jul 2023, 23:12

Thom schreef: za 08 jul 2023, 23:19 Wat vinden jullie van deze situatie? 2 naast elkaar geplaatste BOS Primus 2a terminals. Komt op een paar plaatsen voor langs de N59 en staan er sinds de bww is vervangen van oldschool naar Ddesign.

BOS Primus 2a: https://www.saferoad.nl/en/roadsafety/c ... primus-2a/
M.i. In deze specifieke situatie; knetter hard afkeuren! Daarnaast eens met de opmerking van ' Steyn_E', waarom zet je zoiets in de middenberm? :dontknow:
Ook hier weer een eigen interpretatie van de toepassing. Dit systeem lijkt op een primus maar is het ook weer niet. Het heeft wel wat testjes gedaan, een beetje van deze en een beetje van die, maar dat was het dan ook. Het is officieel geen terminal en ook geen obstakelbeveiliger. Kan iemand mij vertellen wat het effect is, als je het geheel frontaal aanrijdt?
Bestudeer de folder nog maar eens een keertje...

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » ma 10 jul 2023, 23:23

^^ Ook de Provincie Zuid-Holland is helemaal wild van dit type "obstakelbeveiliger."
Enne gojje mins blieft altied leave.

Robonus
autoweg

Bericht door Robonus » di 11 jul 2023, 7:23

Op de N69 nabij 49.1 is gisteren een auto over de kop geslagen doordat die tegen het schuine eind van een houten geleiderail is gereden. Vermoedelijk door lachgasgebruik, maar dat even terzijde.

Foto's in het nieuwsartikel geven een beter beeld. Dit is ook de reden dat je de geleiderail óf buiten de obstakelvrije zone moet beginnen en in een hoek 1:20 richting de weg toebuigt, óf danwel een terminal gebruikt.

https://www.gelderlander.nl/eindhoven/a ... ~a66018ac/

Daarbij is de rail sowieso te laat begonnen want de eerste boom wordt ook totaal niet afgeschermd:

https://www.google.nl/maps/@51.2939354, ... ?entry=ttu
Afbeelding
TOEVOEGING
Even in SV rondgekeken daar, kennelijk heeft een tijdje terug iets hoogs een boom geraakt ondanks dat de geleiderail daar stond. Daarna hebben ze maar staal teruggezet zonder er houten sierstrips op te doen:
https://www.google.nl/maps/@51.2961403, ... ?entry=ttu

Afbeelding

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » di 11 jul 2023, 8:33

Robonus schreef: di 11 jul 2023, 7:23Dit is ook de reden dat je de geleiderail óf buiten de obstakelvrije zone moet beginnen en in een hoek 1:20 richting de weg toebuigt, óf danwel een terminal gebruikt.
Bij (tijdelijke) barrier is de regel dat de barrier met oplooppunt op minimaal 150cm uit het verkeer moet staan. En anders gebruik je een RIMOB of iets dergelijks. Waarom zou dat anders zijn?

Robonus
autoweg

Bericht door Robonus » di 11 jul 2023, 8:46

CROW Veilige inrichting van bermen van niet-autosnelwegen buiten de bebouwde kom schreef:
Eisen aan begin- en eindpunten
Begin- en eindpunten van afschermingsvoorzieningen moeten voldoen aan de NEN-EN 1317-3 [O5], NVN-ENV 1317-4 [O6] en/of prEN1317-7 [O9]; deze gaan over botsproeven voor obstakelbeveiligers en terminals. Verschil tussen deze vormen van een begin- en eindpunt is dat een terminal een begin- of eindconstructie is die zodanig is vormgegeven dat een aanrijding hiermee niet tot ernstig letsel leidt.
[...]
Het beginpunt van een geleiderailconstructie die begint met een ondergrondse verankering onder een verticale helling van 1 : 25 is niet toegestaan.
[...]
In buitenbermen van niet-autosnelwegen komen veel begin- en eindpunten van geleideconstructies voor. Het beginpunt is in de rijrichting gezien de gevaarlijkste discontinuïteit. Langs enkelbaanswegen is het eindpunt voor de ene rijrichting het beginpunt voor de andere rijrichting. Een geleideconstructie langs een enkelbaansweg heeft dus in feite twee beginpunten die allebei veilig moeten zijn. Bij een gebiedsontsluitingsweg met veel in- en uitritten kan dit een overweging zijn om geen geleideconstructie neer te zetten of enkel obstakelbeveiligers toe te passen bij solitaire obstakels.
[...]
het beginpunt van een barrier moet altijd worden ingeleid door een geleiderail of obstakelbeveiliger
Dan gaat het vooral om de 2e zin: Het beginpunt van een geleiderailconstructie die begint met een ondergrondse verankering onder een verticale helling van 1 : 25 is niet toegestaan.
Een verticaal schuin begin wordt zélf gezien als een obstakel. Obstakels mogen buiten de obstakelvrije zone worden toegepast. Dus voor Vo 80km/h buiten de 4.50m zou je een schuin begin nog mogen toepassen. Maar die ruimte is er practisch nooit dus zit je automatisch aan een terminal vast.

En in permanente situaties mag je sowieso nooit een schuine oplopende barrierpunt toepassen. Die moet altijd door geleiderail voorgegaan worden.
Frappant hierbij is dat houten geleiderail beginnetjes soms bijna even schuin zijn als die barrierpunten en er wel doorheen komen door onkunde van de opdrachtgever en nalatigheid van sommige aannemers. Bij een Audit zou elke schuine houte geleiderail punt pertinent worden afgekeurd omdat het niet al alle bovenstaande geciteerde regels voldoet uit de CROW.

CROW 96A en B zijn hier natuurlijk uitzonderingen op

jowilly
dorpsstraat

Bericht door jowilly » di 11 jul 2023, 9:42

^^
Ik blijf het vreemde zaak vinden dat de bermbeveiliging geen 'speciale' aandacht krijgt bij oplevering van een werk.
Het gaat over veiligheid! Er zijn inmiddels heel veel situaties in het land die NIET kloppen en toch gewoon worden geaccepteerd door de opdrachtgever. In het verleden zo vaak situaties aangekaart bij de wegbeheerder maar uiteindelijk gebeurt er gewoon niets.. tot dat het uiteraard te laat is.
Bij grote werken doet men (gelukkig) nog weleens aan een 2e lijns bermbeveiligingscheck, i.h.k.v. just to be sure.
Ook al lijkt alles prima in order te zijn, je vindt toch elke keer weer een 'misser' in het werk.

OT: De rail is inderdaad veel te kort op de gevarenzone gezet. Dit had de opdrachtgever niet moeten accepteren.
En ja,..in principe kun je alles terugvinden in de boekwerken, maar het probleem is dat het net zo'n doolhof is als de wetboeken.
Dus moet je er een specialist opzetten, simpeler dan dat is het niet. I rest my case.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 11 jul 2023, 9:48

^^ Het probleem is, zoals wel vaker, het gebrek aan specialisten. En al die stapels handboeken met richtlijnen en voorschriften lijken zo makkelijk toepasbaar voor niet-specialisten maar zijn dat, zoals wel vaker, niet.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » di 11 jul 2023, 10:57

jowilly schreef: di 11 jul 2023, 9:42Ik blijf het vreemde zaak vinden dat de bermbeveiliging geen 'speciale' aandacht krijgt bij oplevering van een werk.
Het gaat over veiligheid! Er zijn inmiddels heel veel situaties in het land die NIET kloppen en toch gewoon worden geaccepteerd door de opdrachtgever.
jowilly schreef: di 11 jul 2023, 9:42OT: De rail is inderdaad veel te kort op de gevarenzone gezet. Dit had de opdrachtgever niet moeten accepteren.
Denkfoutje. Het is vaak de opdrachtgever die dit wenst. Het uiteindelijke ontwerp komt dan bij een aannemer, die aangeeft dat dit geen goed idee is. En dan is het antwoord "Gewoon uitvoeren!" omdat er al 10-20 man naar heeft gekeken en de opdrachtgever geen zin heeft dit hele proces nog een keer te moeten doorlopen.

Ik zeg niet dat het altijd zo gaat, ik durf echter de bewering wel aan dat dit vaker bij de opdrachtgever vandaan komt dan bij een opdrachtnemer.
jowilly schreef: di 11 jul 2023, 9:42Bij grote werken doet men (gelukkig) nog weleens aan een 2e lijns bermbeveiligingscheck, i.h.k.v. just to be sure.
Het is heel simpel: voer een verkeersveiligheidsaudit uit op je ontwerp en dan acht ik de kans dat dit wordt gesignaleerd 95%.
jowilly schreef: di 11 jul 2023, 9:42Dus moet je er een specialist opzetten, simpeler dan dat is het niet.
Mee eens.
Wouter N14 schreef: di 11 jul 2023, 9:48Het probleem is, zoals wel vaker, het gebrek aan specialisten.
Beetje dubbel... Ik word wel eens gevraagd voor een controle. En dan vraag ik of ze willen dat ik wat krabbels op een tekening zet, of dat ze een keurig rapportje willen hebben. Ze willen altijd het laatste (vind ik eigenlijk ook wel terecht), maar dan ben ik makkelijk 4x zoveel tijd kwijt. Dus dan wordt zo'n controle al snel te duur.

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » di 11 jul 2023, 11:53

^^
En vaak is het rapportje dan weer bedoeld om zich in te dekken. Ik zie zo vaak dat we elkaar allemaal bezig houden met allerlei onzin op dat vlak terwijl de inhoud compleet ondersneeuwt.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » di 11 jul 2023, 11:58

In de gemeente Opsterland zitten ze al jaren met de verkeersveiligheid van een aantal wegen in hun maag die door prachtige boomrijen worden omzoomd.
https://www.sa24.nl/nieuws/nieuws/22426 ... er-de-loep

Op de Sweachsterwei (tussen Lippenhuizen en Beetsterzwaag) is het afgelopen jaar de vmax verlaagd van 80 naar 60. Hier zijn door de jaren heen heel wat doden gevallen. Afschermen van de bomen was hier vanwege de beperkte ruimte en lengte van de weg geen optie. Er zijn plateaus aangebracht, bushaltes zijn verwijderd en verkeer van rechts heeft nu overal voorrang. De weg rijdt er zeker niet prettiger door en of dit nu zo veilig is?

https://www.opsterland.nl/start-uitvoer ... tsterzwaag
https://www.sa24.nl/nieuws/nieuws/15679 ... tsterzwaag

Wat Streetview-links, nog van de vorige situatie:
https://goo.gl/maps/jN6buFB6F9iK8q4dA
https://goo.gl/maps/xrASuoVux8HB7Sft7
https://goo.gl/maps/WaqZoi4QVdKxZUDLA