[L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg
Moderator: Moderatoren
-
- 2x2 autosnelweg
Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

-
- 2x3 autosnelweg
Wel vreemd dat die weg ten westen van de tunnel die uitkomt op de rotonde op de B168 is overgedragen aan Frankrijk. Nu moet dat kleine gedeelte beheerd worden door Frankrijk. Je zou toch verwachten dat ze een weiland kiezen zonder bestaande wegen op, al is het ook een prestatie dat ze weilanden gevonden hebben die exact even groot zijn als het gedeelte dat aan Luxemburg overgedragen is, volgens dit document exact 89,679 m² voor beide delen (tot de vierkante cm nauwkeurig).
Op Google Maps staan trouwens nog de oude grenzen: https://www.google.be/maps/@49.4988455,5.9388872,16.17z
Ik vond ook dit kaartje dat spreekt over een doortrekking van de route van de rotonde richting Differdange. Dat zou dan ook weer over Frans grondgebied zijn wat de ruil dan redelijk nutteloos maakt. Al komt het wel van een oude site, dus het kan dat dit project niet meer doorgaat.

http://route2020.lu/renforcement/projet ... rontalier/
Op Google Maps staan trouwens nog de oude grenzen: https://www.google.be/maps/@49.4988455,5.9388872,16.17z
Ik vond ook dit kaartje dat spreekt over een doortrekking van de route van de rotonde richting Differdange. Dat zou dan ook weer over Frans grondgebied zijn wat de ruil dan redelijk nutteloos maakt. Al komt het wel van een oude site, dus het kan dat dit project niet meer doorgaat.

-
- Voorzitter
Een weg kan prima beheerd worden door een andere overheid dan het grondgebied waar deze weg op ligt. De Duitse B258 die een stukje door België loopt wordt ook door Duitsland beheerd. Delen van de R0 in Brussel zijn in Vlaams beheer. Het deel van de Nederlandse N366 in Drenthe wordt door Groningen beheerd.Alfa schreef: ↑wo 24 mei 2023, 0:57 Wel vreemd dat die weg ten westen van de tunnel die uitkomt op de rotonde op de B168 is overgedragen aan Frankrijk. Nu moet dat kleine gedeelte beheerd worden door Frankrijk.
Hier lijkt het ook het geval. De weg heeft Luxemburgse bebording en markering, en ik zie geen verandering van wegdek op de grens.
Uiteindelijk is deze huidige verbinding, de Liaison Micheville, een samenwerking tussen Luxemburg en Frankrijk, omwille van de vele frontaliers, de grensforenzen. Wellicht dat er nog wat grenswijzigingen komen, maar uiteindelijk hebben beide landen belang bij deze wegen, ongeacht de grenzen.Ik vond ook dit kaartje dat spreekt over een doortrekking van de route van de rotonde richting Differdange. Dat zou dan ook weer over Frans grondgebied zijn wat de ruil dan redelijk nutteloos maakt. Al komt het wel van een oude site, dus het kan dat dit project niet meer doorgaat.
Van al die plannen van Route 2020 die nog niet zijn uitgevoerd vraag ik me overigens sterk af of het er nog van komt. Die plannen zijn inmiddels ook al zo'n 20 jaar oud.
-
- 2x3 autosnelweg
Ik denk dat vooral komt omdat de weg dateert van voor de grenswijziging. Sowieso is het punt dat zoiets perfect vermijdbaar was door gewoon een ander stuk weiland te kiezen, zonder bestaande weg op. In het formele document van de grenswijziging staat alleszins niets te lezen over het beheer van de weg, noch van de aanwezigheid van de weg.Coen Tunnel schreef: ↑wo 24 mei 2023, 8:13Een weg kan prima beheerd worden door een andere overheid dan het grondgebied waar deze weg op ligt. De Duitse B258 die een stukje door België loopt wordt ook door Duitsland beheerd. Delen van de R0 in Brussel zijn in Vlaams beheer. Het deel van de Nederlandse N366 in Drenthe wordt door Groningen beheerd.Alfa schreef: ↑wo 24 mei 2023, 0:57 Wel vreemd dat die weg ten westen van de tunnel die uitkomt op de rotonde op de B168 is overgedragen aan Frankrijk. Nu moet dat kleine gedeelte beheerd worden door Frankrijk.
Hier lijkt het ook het geval. De weg heeft Luxemburgse bebording en markering, en ik zie geen verandering van wegdek op de grens.
-
- stadsweg
Today, I was in Luxembourg and Belgium for second time to my life. The first time is 2009 and I was around 5 years old. I was driving on A3 but, it's currently under construction due to new train line Luxembourg – Bettembourg.
A3 Luxembourg by FreewayAllan, sur Flickr

-
- stadsweg
New section of the Liaison Micheville opened in Monday evening.
https://www.virgule.lu/luxembourg/nouve ... 43044.html

-
- polderweggetje
Heeft Luxemburg een nieuw lettertype voor zijn snelwegborden?Allan C schreef: ↑di 30 mei 2023, 13:14 New section of the Liaison Micheville opened in Monday evening.
https://i.ibb.co/pRhBMjM/2-AFE357-D-8-AC4-4975-9-A62-984-ACBA20-B11.jpg
Ik dans, dus ik ben. // I dance, so I am. // Ich tanze, also bin ich. // Je danse, donc je suis.
-
- stadsweg
I've wondered about that too... I don't know if it's looks like the Frutiger Bold or Candara bold 

-
- expressweg
Één ding is zeker: Het wordt er qua leesbaarheid niet beter op. Helvetica was al zo'n hork van een font en Frutiger waar dit heel erg op lijkt is alleen maar erger. De NS gebruikt dit font ook maar dat hoeft op veel kleinere afstand leesbaar te zijn...
Svenlo
-
- Hoofdmoderator
Volgens mij is het Caractères L5, wat in Frankrijk op de bruine borden wordt toegepast.
Enne gojje mins blieft altied leave.
-
- Secretaris
Onmiskenbaar Frutiger.
Maar met name de ruimtes tussen de letters is vergeleken met de borden met Helvetica zeer ondermaats, waardoor de letters slecht te onderscheiden zijn. Zou dat breder worden, op het niveau van de oude borden, dan ben ik wel benieuwd naar het verschil in leesbaarheid. Helvetica staat bekend om de vrij gesloten lettervormen, en daarin zou Frutiger wel een verbetering kunnen betekenen.
Maar met name de ruimtes tussen de letters is vergeleken met de borden met Helvetica zeer ondermaats, waardoor de letters slecht te onderscheiden zijn. Zou dat breder worden, op het niveau van de oude borden, dan ben ik wel benieuwd naar het verschil in leesbaarheid. Helvetica staat bekend om de vrij gesloten lettervormen, en daarin zou Frutiger wel een verbetering kunnen betekenen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
-
- polderweggetje
Kent iemand hier de verkeersregeltechniek in deze tunnel?Chris schreef: ↑di 25 apr 2023, 21:31 Nog wat beelden van Luxembourg stad.
Net ten noorden van de brug ligt de Tunnel René Konen, een éénrichtingstunnel onder het centrum die in 1988 in gebruik is genomen.
Luxembourg - Tunnel René Konen 01 by European Roads, on Flickr
Ik was in juli 2018 voor een dagje uit in Luxemburg. Omdat ik de weg niet kende, ben ik twee keer door deze tunnel gesist toen ik op zoek was naar een parkeerplaats in het stadscentrum.
Het afgebeelde verkeerscontrolepaneel bestond toen nog niet. Er waren nog steeds de kantelwalsborden, die nog steeds te zien zijn op oudere Google Street View-afbeeldingen.
En bij het tunnelportaal hadden de rijbaanseinen nog aparte optiek voor

Weet iemand wat het afgebeelde grote LED-paneel laat zien wanneer een van de twee rijstroken of zelfs de hele tunnel is afgesloten, en heeft iemand daar een foto (of screenshot van de controlekamer) van?
En hoe zit het met de snelheidslimiet? In de tunnel is 70 km/u toegestaan. Ik heb wel eens 50 km/u zien verschijnen als er veel verkeer was, maar de verkeerslichten bleven op groen staan. Ik weet uit de snelwegtunnels in Luxemburg dat de verkeerslichten geel gaan knipperen als er een filewaarschuwing is.
Wat gebeurt er in de René Konentunnel als er een rijstrook is afgesloten? Geeft hij dan 50 of 30 km/u aan?
"Ölspur" ("Oliebaan"). Een Duits verkeersbord bij een Luxemburgse tunnel. Leuk. Bewegwijzering in Luxemburg is meestal in het Frans.
@Chris: Waarom geen foto's van binnen in de tunnel?
Laatst gewijzigd door ManuelNeuerFan1 op vr 02 jun 2023, 14:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik dans, dus ik ben. // I dance, so I am. // Ich tanze, also bin ich. // Je danse, donc je suis.
-
- Moderator
-
- polderweggetje
Dus je reed niet met je auto door de tunnel?
Hoe heb je alle snelwegfoto's gemaakt?
Hoe heb je alle snelwegfoto's gemaakt?
-
- polderweggetje
Als voetganger in de tunnel had je echter een reactie van de verkeersregelsysteem kunnen uitlokken en dan had je iets te fotograferen gehad. Wel zou er een tweede persoon nodig zijn geweest om het grote displaybord in de toegangsweg en de borden bij het tunnelportaal te kunnen fotograferen.
Ik kan deze aanpak niet aanbevelen. Voetgangers in een verkeerstunnel leven gevaarlijk - zelfs de beste verkeersregeltechnologie, videobewaking enz. kunnen daar niets aan veranderen.
-
- Voorzitter
Oliespoor in het Nederlands.ManuelNeuerFan1 schreef: ↑vr 02 jun 2023, 13:34"Ölspur" ("Oliebaan"). Een Duits verkeersbord bij een Luxemburgse tunnel. Leuk. Bewegwijzering in Luxemburg is meestal in het Frans.

Een tijdelijk bord, wellicht geplaatst door een aannemer of een aannemer die ook in Duitsland actief is. Eentalig Duitse borden kan ik mij in Luxemburg zo niet herinneren, behalve in Wasserbillig bij de veerpont naar Duitsland. Het bordje 'Rutschgefahr, Radfahrer bitte absteigen' ziet er qua letters toch wel Luxemburgs uit, de andere borden zijn in DIN 1451 en lijken mij Duits te zijn: https://www.google.nl/maps/@49.7135337, ... ?entry=ttu
Onderbordjes zijn inderdaad vaak in het Frans, al komt tweetalig Frans-Duits ook wel voor. En Luxemburgs zie je nog wel eens, vaak bij een waarschuwingsbord met als onderbord [KANNER] (kinderen) of [SCHOUL] (school).
En tot een paar jaar geleden ook deze:
Tweetalig Frans-Portugees, in deze regio woont een grote Portugese minderheid.
Straatnaamborden zijn tegenwoordig meestal tweetalig Frans-Luxemburgs, of soms ook eentalig Frans of eentalig Luxemburgs. Maar vroeger waren ze soms ook tweetalig Frans-Duits. Her en der hangen nog wel wat exemplaren, zoals hier in Esch-sur-Alzette, waar je moeite zult hebben om iemand te vinden die goed Duits kan spreken!:
https://www.google.nl/maps/@49.4936855, ... ?entry=ttu
https://www.google.nl/maps/@49.4937768, ... ?entry=ttu
https://www.google.nl/maps/@49.4917651, ... ?entry=ttu
https://www.google.nl/maps/@49.4924503, ... ?entry=ttu
https://www.google.nl/maps/@49.4922308, ... ?entry=ttu
https://www.google.nl/maps/@49.4947152, ... ?entry=ttu
-
- 4x5 autosnelweg
De exploitant van de veerdienst zal wel Duits zijn. Vermoed dat ze denken: als je hier met de veer mee gaat zal je toch wel Duits moeten kunnen lezen, dus ze hebben geen Franse vertaling 'besteld'.Het bordje 'Rutschgefahr, Radfahrer bitte absteigen' ziet er qua letters toch wel Luxemburgs uit
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- polderweggetje
Ik vraag me ook af hoe het zit met de afzonderlijke signaallampen die hier naast de verkeerslichten zijn bevestigd. Waar zijn ze goed voor?
klik
Dit is de verkeerslichtovergang net voor de tunnel.
klik
Dit is de verkeerslichtovergang net voor de tunnel.
-
- Voorzitter
De veerpont wordt inderdaad door de gemeente Oberbillig, aan de Duitse zijde, geëxploiteerd. Het is ook de enige veerdienst in Luxemburg.Vinny schreef: ↑vr 02 jun 2023, 17:00De exploitant van de veerdienst zal wel Duits zijn. Vermoed dat ze denken: als je hier met de veer mee gaat zal je toch wel Duits moeten kunnen lezen, dus ze hebben geen Franse vertaling 'besteld'.Het bordje 'Rutschgefahr, Radfahrer bitte absteigen' ziet er qua letters toch wel Luxemburgs uit
-
- Moderator
De bouw van de rondweg van de N7 langs Housen / Hosingen is vandaag gestart.
De bouw gaat maar liefst 6 jaar duren

De bouw gaat maar liefst 6 jaar duren

-
- polderweggetje
Als iemand van u die dit leest uit Luxemburg komt of in Luxemburg is op het moment hieronder:
Er is weer onderhoud aan de René Konentunnel; de tunnel wordt één nacht afgesloten.
Er is een afsluiting gepland van 9 juni 22.00 uur tot 10 juni 05.00 uur.
Ik vraag iemand die op dit moment in de buurt van de tunnel is om een foto te maken van het grote LED paneel op de oprit (komende van de Passerelle) en hier op het forum te plaatsen. (Het gemakkelijkst is waarschijnlijk om 22.00 uur)
Ik heb de nieuwe faciliteit nog niet afgesloten gezien.
(Het ene bord bevindt zich net na de kruising met de N2 (Boulevard de la Petrusse / Boulevard d'Avranches), het andere aan het einde van de brug.)
Bij de stoplichtovergang direct voor de tunnel, in de straat die van rechts komt, die uit een soort ondergrondse parkeergarage komt, staat ook zo'n bord.
Als er al iemand bij de tunnel is, bekijk dan ook een paar andere dingen die mij interesseren: Wat geven de nieuwe snelheidsindicatoren op het portaal aan als de tunnel gesloten is? Niets? Een bordje "geen toegang"? Enige snelheidslimiet?
En wat gebeurt er eigenlijk met de stoplichtovergang, die direct voor de tunnelingang ligt? Blijven de verkeerslichten daar ook op rood als de tunnel is afgesloten?
Bij voorbaat dank voor alle verkregen afbeeldingen en informatie.
Er is weer onderhoud aan de René Konentunnel; de tunnel wordt één nacht afgesloten.
Er is een afsluiting gepland van 9 juni 22.00 uur tot 10 juni 05.00 uur.
Ik vraag iemand die op dit moment in de buurt van de tunnel is om een foto te maken van het grote LED paneel op de oprit (komende van de Passerelle) en hier op het forum te plaatsen. (Het gemakkelijkst is waarschijnlijk om 22.00 uur)
Ik heb de nieuwe faciliteit nog niet afgesloten gezien.
(Het ene bord bevindt zich net na de kruising met de N2 (Boulevard de la Petrusse / Boulevard d'Avranches), het andere aan het einde van de brug.)
Bij de stoplichtovergang direct voor de tunnel, in de straat die van rechts komt, die uit een soort ondergrondse parkeergarage komt, staat ook zo'n bord.
Als er al iemand bij de tunnel is, bekijk dan ook een paar andere dingen die mij interesseren: Wat geven de nieuwe snelheidsindicatoren op het portaal aan als de tunnel gesloten is? Niets? Een bordje "geen toegang"? Enige snelheidslimiet?
En wat gebeurt er eigenlijk met de stoplichtovergang, die direct voor de tunnelingang ligt? Blijven de verkeerslichten daar ook op rood als de tunnel is afgesloten?
Bij voorbaat dank voor alle verkregen afbeeldingen en informatie.
-
- woonerf
Ik heb in Esch-sur-Sûre ook wel eens een bordje Ölspur gezien, zo'n tijdelijk ding bordje op 3 poten (soort tentdoek) die je in Duitsland ook wel ziet. Misschien had de brandweer die in Duitsland besteld ofzo. Was overigens wel blij met de waarschuwing aangezien ik met de motor was.Coen Tunnel schreef: ↑vr 02 jun 2023, 15:46Oliespoor in het Nederlands.ManuelNeuerFan1 schreef: ↑vr 02 jun 2023, 13:34"Ölspur" ("Oliebaan"). Een Duits verkeersbord bij een Luxemburgse tunnel. Leuk. Bewegwijzering in Luxemburg is meestal in het Frans.
Een tijdelijk bord, wellicht geplaatst door een aannemer of een aannemer die ook in Duitsland actief is. Eentalig Duitse borden kan ik mij in Luxemburg zo niet herinneren,
-
- Moderator
De 'Bowstring' van de A13 bij Schifflange is weer open: https://travaux.public.lu/fr/actualites ... rture.html

-
- Moderator
Op 31 juli opent de nieuwe aansluiting Raemerich van de A4 bij Esch-sur-Alzette. Deze vervangt het oorspronkelijke eindpunt van de A4.

-
- stadsweg
Misspellings on « Audin-le-Tiche » instead « Audun-le-Tiche » on the new B40/A4. I believe this new font that used is Frutiger bold.
https://www.lessentiel.lu/fr/story/pann ... 5029315944
https://www.lessentiel.lu/fr/story/pann ... 5029315944
-
- 2x3 autosnelweg
Volgens mij wordt in het Frans de 'un' steeds meer als 'in uitgesproken door de jongere generatie (bv brun versus brin dat dan hetzelfde klinkt). Dus die fout zal vast nog meer gemaakt worden in de toekomst.
Edit: ik heb zelfs een kaart gevonden die de evolutie aantoont.

Edit: ik heb zelfs een kaart gevonden die de evolutie aantoont.
-
- 4x5 autosnelweg
Die wegwijzer in het artikel is overigens echt foeilelijk. 

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 4x3 autosnelweg
En uitgevoerd in mini-lettertype wat ook nog eens moeilijk leesbaar is.
-
- zandpaadje
Loont het de moeite om tijdens de reis naar Frankrijk in Luxemburg net van de snelweg af te tanken in plaats van op de snelweg? Is de diesel daar goedkoper? Zo ja, hoeveel scheelt dat ongeveer?
-
- expressweg

Svenlo