Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

Via
2x5 autosnelweg

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Via » zo 04 jun 2023, 18:11

duikgek89 schreef: zo 04 jun 2023, 15:59
Via schreef: za 03 jun 2023, 18:02
Wimpie25 schreef: vr 02 jun 2023, 0:22 Ik vind het een zeer leuk initiatief. De norm doorbreken is hoe we uiteindelijk als maatschappij groeien.
Ik zie het probleem ook niet zo. Dit soort dingen maken ook een stad en samenleving. Je moet het natuurlijk niet overal doorvoeren, maar voor zo'n stedelijk voetgangerslicht zie ik er niet zo'n probleem in.
Puur deze situatie valt mee; denk dat het de meesten meer gaat over de algemene indruk van wegbeheerders die sch**t hebben aan normen, richtlijnen, veiligheid en verkeersregels en maar wat aankl**ien en proberen creatief te zijn.
Oh, maar die mening deel ik wel met je. Het probleem is vaak een gebrek aan kennis, toezeggingen aan omgeving, te weinig budget etc.

Verder verwijt ik het CROW ook wel dat menige richtlijn nogal onduidelijk is, en bovendien zijn het er veel te veel. Ik zocht laatst voor mijn werk ook naar de breedtes van fietspadbermen en wist al niet of ik nu de ASVV, Ontwerpwijzer fietsverkeer of weer een andere richtlijn moest hebben. En vaak zitten er dubbelingen en/of tegenstrijdigheden in zulke documenten, die ook nog in leeftijd van elkaar afwijken.

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » zo 04 jun 2023, 22:24

^^ Dat het CROW met allerlei richtlijnen loopt te hanessen ben ik met je eens maar betreft de vorm en inhoud van verkeerslichten is er één overduidelijke norm en die is van de NEN. Daar moet je niet aan willen tornen ook al is het maar een kleine afwijking. Van norm 3322 is het gewoon niet mogelijk om af te wijken tenzij je een politiek statement wil maken en dat hoort gewoon niet op een verkeerslicht wat gewoon een functie heeft. Men moet kappen met het denken de vrije loop te kunnen nemen omdat het "leuk" is.
Palance schreef: zo 04 jun 2023, 15:18 Laat het verkeer gewoon met rust en hou je aan de normen. Dan heb je ook geen discussie. Gewoon. Niet. Doen.
Helemaal mee eens.
Svenlo

djiwie
woonerf

Bericht door djiwie » zo 04 jun 2023, 23:09

sven_engelen schreef: zo 04 jun 2023, 22:24 Daar moet je niet aan willen tornen
...want?

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » zo 04 jun 2023, 23:23

^^ Stel jezelf de vraag: Waarvoor zijn die normen er?
Svenlo

djiwie
woonerf

Bericht door djiwie » zo 04 jun 2023, 23:52

Ik stel jou de vraag waarom je niet aan die normen moet willen tornen, want dat betoog jij. Ik denk dat in dit geval letterlijk de norm volgen niet nodig is om dezelfde functie te bereiken (voetgangers stilzetten cq. over laten steken) en dat het alternatieve beeld in de VRI ook duidelijk genoeg is. Jij denkt er anders over en stelt dat de normen letterlijk gevolgd moeten worden, en ik vraag jou: waarom moet dat? Wordt de verkeersveiligheid er groter van? De roodlichtnegatie verminderd?

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 05 jun 2023, 6:47

En dan stel ik jou de vraag weer: Waar trek je de grens?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

djiwie
woonerf

Bericht door djiwie » vr 09 jun 2023, 0:01

Wanneer een verkeersbord of -teken ambigue wordt: als je het op meer dan 1 manier (logisch) kunt uitleggen. Of wanneer een bord zo sterk afwijkt van de gangbare norm (bijvoorbeeld een vierkant verbodsbord of een paars verkeerslicht) dat het geloofwaardigheid verliest. Iets wat je beiden IMHO niet kunt zeggen over dit Rotterdamse grapje.

djiwie
woonerf

Bericht door djiwie » vr 09 jun 2023, 0:02

Nog wel benieuwd naar de reactie van Sven, trouwens.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 09 jun 2023, 14:54

djiwie schreef: vr 09 jun 2023, 0:01 Wanneer een verkeersbord of -teken ambigue wordt: als je het op meer dan 1 manier (logisch) kunt uitleggen. Of wanneer een bord zo sterk afwijkt van de gangbare norm (bijvoorbeeld een vierkant verbodsbord of een paars verkeerslicht) dat het geloofwaardigheid verliest. Iets wat je beiden IMHO niet kunt zeggen over dit Rotterdamse grapje.
Je moet niet willen dat mensen in verwarring raken.
Als ik als automobilist voor rood sta te wachten dan kijk ik ook naar het voetgangerslicht: Staat het nog op groen, of springt het op rood zodat ik groen zou kunnen verwachten.
Maar dan moet ik niet afgeleid worden door iets anders dan het standaardlicht en ik na moet gaan denken over wat ik zie: Wat is er anders, waarom, wat staat er, wat is de betekenis. Het leidt nodeloos af.
Net als die regenboogzebrapaden (zoals dit onding): Er zijn witte strepen, maar doorspekt met allerlei kleuren. De betekenis kun je wel raden, maar het leidt af, zorgt voor verwarring en dat moet je in het verkeer niet hebben.

Gewoon niet VRI's, het wegdek of andere verkeerstekens gebruiken om bepaalde boodschappen uit te dragen. Daar zijn ze niet voor bedoeld. Ze zijn bedoeld om het verkeer te leiden of te waarschuwen. Ook niet als je zelf de bedoeling zou kunnen afleiden. Of denkt af te kunnen leiden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa » za 10 jun 2023, 0:24

Stel je voor dat ze dat bij verkeersborden ook zouden doen, dat er op de STOP borden een extra tekst bijgezet wordt zoals 'STOP homofobie', of 'STOP racisme'.

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » za 10 jun 2023, 1:48

djiwie schreef: vr 09 jun 2023, 0:02 Nog wel benieuwd naar de reactie van Sven, trouwens.
Die ik je al heb gegeven met een tegenvraag die je vervolgens niet beantwoord.

Maar goed dan zal ik 'm voor je beantwoorden: De normen zijn een middel om ervoor te zorgen dat een verkeersobject in dit geval een VRI, aan de neutrale wettelijke kaders voldoet en er duidelijkheid is voor de weggebruiker. Verkeerslichten zijn neutrale objecten met een functie. Op een neutraal object hoort geen politiek bericht of het nou linkse of rechtse politiek is. Pride is politiek. Pride hoort niet op een verkeerslicht ook al begrijpt de weggebruiker het verkeerslicht. Dan kun je op elk verkeersobject wel een boodschap plaatsen want "Ach de weggebruiker snapt het toch wel." Je raakt daarmee je uniformiteit in je straatbeeld en de herkenbaarheid kwijt.
Svenlo

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » za 10 jun 2023, 4:24

Zopas gespot, op het kruispunt tussen de N74 en de R71 hangt echt de meest specifieke set aan verkeerslichten (en bewegwijzering) van Vlaanderen. De linksaffer vanop de ring richting Kiewiet heeft een eigen constructie die ik nog nooit elders heb gezien. Los van het feit dat het kruispunt een tiental sorteervakken per richting heeft, zal ik zo spoedig mogelijk eens foto's gaan maken.

djiwie
woonerf

Bericht door djiwie » zo 11 jun 2023, 14:49

sven_engelen schreef: za 10 jun 2023, 1:48 Maar goed dan zal ik 'm voor je beantwoorden: De normen zijn een middel om ervoor te zorgen dat een verkeersobject in dit geval een VRI, aan de neutrale wettelijke kaders voldoet en er duidelijkheid is voor de weggebruiker.
Vind jij in dit geval de duidelijkheid minder groot? Stel dat een normale VRI 10 is op een schaal van 1-10, hoe duidelijk is dit pictogram met een vlaggetje?
En hoe sta je dan tegenover bijvoorbeeld aftellers in een verkeerslicht? Die staan ook niet in de normen.
Dan kun je op elk verkeersobject wel een boodschap plaatsen want "Ach de weggebruiker snapt het toch wel." Je raakt daarmee je uniformiteit in je straatbeeld en de herkenbaarheid kwijt.
Als je zo redeneert kunnen de placeholders op de DRIPs ook wel weg. Of de mottoborden. Want dat hoort volgens jou allemaal niet in het wegbeeld thuis. Of niet?

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » zo 11 jun 2023, 15:13

djiwie schreef: zo 11 jun 2023, 14:49 Als je zo redeneert kunnen de placeholders op de DRIPs ook wel weg. Of de mottoborden. Want dat hoort volgens jou allemaal niet in het wegbeeld thuis. Of niet?
Top idee. Opruimen die rommel.

Normen zijn er om te volgen, tenzij er een gegronde goed te onderbouwen functionele of technische reden is waarom een afwijking nodig is. Rare stoplichtsymbooltjes en dergelijke flauwekul zijn m.i. geen gegronde reden om af te wijken.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 11 jun 2023, 16:31

Aftellers in verkeerslichten zijn nog functioneel. Ik kan ze waarderen.

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » zo 11 jun 2023, 17:20

djiwie schreef: zo 11 jun 2023, 14:49 Vind jij in dit geval de duidelijkheid minder groot? Stel dat een normale VRI 10 is op een schaal van 1-10, hoe duidelijk is dit pictogram met een vlaggetje?
En hoe sta je dan tegenover bijvoorbeeld aftellers in een verkeerslicht? Die staan ook niet in de normen.
3. Ze zijn niet hetzelfde als de normale voetgangerssymbolen dus als bestuurder van een auto is gewoon minder duidelijk dat het verkeerslicht voor voetgangers geldt en niet voor bijvoorbeeld fietsers of andere weggebruikers.
djiwie schreef: zo 11 jun 2023, 14:49 En hoe sta je dan tegenover bijvoorbeeld aftellers in een verkeerslicht? Die staan ook niet in de normen.
Die hebben nog een functie en vergroten de verkeersveiligheid dus daar sta ik zeker achter hoewel ik het rood-gele licht zoals in Duitsland misschien nog wel beter vind. Helaas is dat bijna onmogelijk omdat in Nederland vrijwel elke regeling dynamisch is en die anderhalve seconde die je rood-geel hebt best cruciaal is voor je regeling.
djiwie schreef: zo 11 jun 2023, 14:49 Als je zo redeneert kunnen de placeholders op de DRIPs ook wel weg. Of de mottoborden. Want dat hoort volgens jou allemaal niet in het wegbeeld thuis. Of niet?
Ook die dingen hebben een functie maar eerlijk: Ik zou ze missen als kiespijn als ze er niet meer zouden zijn.

Wat voor verkeersveiligheid of duidelijkheidsvergrotende functie hebben regenboogvlaggen op een verkeerslicht behalve ongemotiveerd en onnodig afwijken van de norm?
Svenlo

djiwie
woonerf

Bericht door djiwie » zo 11 jun 2023, 21:52

sven_engelen schreef: zo 11 jun 2023, 17:20
djiwie schreef: zo 11 jun 2023, 14:49 Vind jij in dit geval de duidelijkheid minder groot? Stel dat een normale VRI 10 is op een schaal van 1-10, hoe duidelijk is dit pictogram met een vlaggetje?
3. Ze zijn niet hetzelfde als de normale voetgangerssymbolen dus als bestuurder van een auto is gewoon minder duidelijk dat het verkeerslicht voor voetgangers geldt en niet voor bijvoorbeeld fietsers of andere weggebruikers.
Twee lampjes (rood en groen) op een zwart-wit gestreepte paal, gericht op een voetgangersoversteek, ik vind het nog steeds reuzeduidelijk dat dit een voetgangerslicht is. Overigens lijkt de primaire doelgroep mij een voetganger en niet de automobilist :s
djiwie schreef: zo 11 jun 2023, 14:49 En hoe sta je dan tegenover bijvoorbeeld aftellers in een verkeerslicht? Die staan ook niet in de normen.
Die hebben nog een functie en vergroten de verkeersveiligheid dus daar sta ik zeker achter hoewel ik het rood-gele licht zoals in Duitsland misschien nog wel beter vind. Helaas is dat bijna onmogelijk omdat in Nederland vrijwel elke regeling dynamisch is en die anderhalve seconde die je rood-geel hebt best cruciaal is voor je regeling.
Hoe vergroot dat de verkeersveiligheid? Het vermindert frustratie (dus ja, het heeft een functie) maar is uit onderzoek gebleken dat de verkeersveiligheid werd vergroot?
Wat voor verkeersveiligheid of duidelijkheidsvergrotende functie hebben regenboogvlaggen op een verkeerslicht behalve ongemotiveerd en onnodig afwijken van de norm?
Niet, maar ik vind het ook niet onduidelijker worden. Maar daar gaan we het denk ik niet over eens worden zolang je zwartwit stelt dat iedere afwijking van de normen (die geen enkele gewone burger zal kennen) onduidelijkheid vergroot.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » zo 11 jun 2023, 22:56

^^ Als je niet principieel zwart-wit met de normen om gaat, kom je in een situatie van beoordelingen, interpretaties en zienswijzen en begeef je je snel op een hellend hobbybob vlak.

030
polderweggetje

Bericht door 030 » ma 12 jun 2023, 16:58

Een 3? Dus totaal onduidelijk? Alsjeblieft zeg. Als je bij een voetgangersoversteek, bovenop een zwart met wit gestreepte paal, 2 lichten ziet, één rood en de ander groen met een figuur wat overduidelijk een poppetjes-achtig figuur is, en je begrijpt totaal niet wat dat kan betekenen, dan mag je wat mij betreft sowieso direct je rijbewijs inleveren. En ik denk niet dat er ook maar één voetganger in Nederland is dit dit verkeerslicht ziet en denkt "Goh, wat betekent dit nou in godsnaam? Echt geen flauw idee. Naja, ik steek wel gewoon zonder te kijken over".

Je mag vinden wat je wilt over verkeerslichten gebruiken om politieke statements/maatschappelijke issues/Nijntjes of wat dan ook te promoten. Maar om te stellen dat hierdoor de functie van het verkeerslicht totaal onduidelijk wordt vind ik echt zwaar overdreven.

Overigens vind ik LGBTQ-acceptatie geen politiek statement maar meer een maatschappelijke kwestie. Het is te triest voor woorden dat dit soort uitingen nog 'nodig' zijn omdat nog steeds veel mensen problemen hebben met queer's en alle andere mensen die 'anders' zijn. Maar dat geheel terzijde.

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » ma 12 jun 2023, 18:45

030 schreef: ma 12 jun 2023, 16:58
Een 3? Dus totaal onduidelijk? Alsjeblieft zeg. Als je bij een voetgangersoversteek, bovenop een zwart met wit gestreepte paal, 2 lichten ziet, één rood en de ander groen met een figuur wat overduidelijk een poppetjes-achtig figuur is, en je begrijpt totaal niet wat dat kan betekenen, dan mag je wat mij betreft sowieso direct je rijbewijs inleveren. En ik denk niet dat er ook maar één voetganger in Nederland is dit dit verkeerslicht ziet en denkt "Goh, wat betekent dit nou in godsnaam? Echt geen flauw idee. Naja, ik steek wel gewoon zonder te kijken over".
Dat vind jij. Ik kijk er toch echt anders naar vanuit het perspectief van de NEN 3322 en die zegt gewoon zwart op wit dat dit niet kan. Dan moet je niet als wegbeheerder eigenwijs alsnog een ander symbool gebruiken want dan zijn de gevolgen gewoon voor de wegbeheerder. Je ziet steeds vaker dat gemeentes hun eigen interpretatie los laten op wegontwerp en VRI's en de normen en richtlijnen maar links laten liggen en er maar mee lopen te pronken. Ze zouden zich juist de ogen uit de kop moeten schamen.
030 schreef: ma 12 jun 2023, 16:58 Je mag vinden wat je wilt over verkeerslichten gebruiken om politieke statements/maatschappelijke issues/Nijntjes of wat dan ook te promoten. Maar om te stellen dat hierdoor de functie van het verkeerslicht totaal onduidelijk wordt vind ik echt zwaar overdreven.
Tot er iemand door rood loopt en keihard wordt aangereden. Dan kun je zeggen: Ach iedereen begrijpt dat licht toch? Maar zo zit het wettechnisch niet in mekaar. Je bent dan als wegbeheerder ook simpelweg de Sjaak omdat je weginrichting niet aan de normen/richtlijnen voldoet. Afwijken mag alleen tenzij je er een gegronde en voldoende gemotiveerde reden voor hebt en dat is dit gewoon niet. En ja. Dat durf ik als feit te brengen.
030 schreef: ma 12 jun 2023, 16:58 Overigens vind ik LGBTQ-acceptatie geen politiek statement maar meer een maatschappelijke kwestie. Het is te triest voor woorden dat dit soort uitingen nog 'nodig' zijn omdat nog steeds veel mensen problemen hebben met queer's en alle andere mensen die 'anders' zijn. Maar dat geheel terzijde.
Al is het het grootste probleem van de eeuw, het hoort alsnog niet op verkeerslichten thuis. En nee. Ik vind het geen maatschappelijke kwestie maar nog altijd een politiek statement dat overal maar verschijnt als maatschappelijke kwestie maar in de basis is het nog altijd politiek. En nee, ik ben geen LHBTI hater voordat dat statement weer naar me gesmeten gaat worden.

En nogmaals, als wegbeheerder moet je gewoon met je poten van dit soort zaken af blijven. Er is een norm en daar moet je simpelweg aan voldoen tenzij je niet anders kan. Een politiek bericht wat het LHBTI symbool is of je het wil of niet, hoort er niet op thuis. Duizenden andere manieren om als gemeente je boodschap te verspreiden.
Svenlo

030
polderweggetje

Bericht door 030 » ma 12 jun 2023, 20:58

sven_engelen schreef: ma 12 jun 2023, 18:45 Tot er iemand door rood loopt en keihard wordt aangereden. Dan kun je zeggen: Ach iedereen begrijpt dat licht toch? Maar zo zit het wettechnisch niet in mekaar. Je bent dan als wegbeheerder ook simpelweg de Sjaak omdat je weginrichting niet aan de normen/richtlijnen voldoet. Afwijken mag alleen tenzij je er een gegronde en voldoende gemotiveerde reden voor hebt en dat is dit gewoon niet. En ja. Dat durf ik als feit te brengen.
Ik durf ook als feit te brengen dat er geen enkele rechter in Nederland is die de wegbeheerder aansprakelijk zal stellen omdat er een rood poppetje met een vlag in z'n hand staat in plaats van het standaardsymbool wat de richtlijnen voorschrijven. De rechter zal dezelfde argumenten aanhalen als die ik eerder schreef en zeggen dat het overduidelijk is dat het rode symbool betekent dat je moet stoppen.

sven_engelen schreef: ma 12 jun 2023, 18:45 Ik vind het geen maatschappelijke kwestie maar nog altijd een politiek statement dat overal maar verschijnt als maatschappelijke kwestie maar in de basis is het nog altijd politiek.
Hier ga ik verder niet op in, agree to disagree.

djiwie
woonerf

Bericht door djiwie » di 13 jun 2023, 22:07

030 schreef: ma 12 jun 2023, 16:58 Overigens vind ik LGBTQ-acceptatie geen politiek statement maar meer een maatschappelijke kwestie. Het is te triest voor woorden dat dit soort uitingen nog 'nodig' zijn omdat nog steeds veel mensen problemen hebben met queer's en alle andere mensen die 'anders' zijn. Maar dat geheel terzijde.
Hear hear. 🏳️‍🌈 🏳️‍🌈 🏳️‍🌈
sven_engelen schreef: ma 12 jun 2023, 18:45 Tot er iemand door rood loopt en keihard wordt aangereden. Dan kun je zeggen: Ach iedereen begrijpt dat licht toch? Maar zo zit het wettechnisch niet in mekaar. Je bent dan als wegbeheerder ook simpelweg de Sjaak omdat je weginrichting niet aan de normen/richtlijnen voldoet. Afwijken mag alleen tenzij je er een gegronde en voldoende gemotiveerde reden voor hebt en dat is dit gewoon niet. En ja. Dat durf ik als feit te brengen.
Geen enkele rechter gaat je gelijk geven als jij door rood loopt, wordt aangereden en vervolgens naar de NEN norm gaat lopen wijzen omdat het poppetje net iets anders is. Denk je serieus dat je gelijk gaat krijgen en dat de rechter de aansprakelijkheid bij de wegbeheerder legt? Aangezien je zegt "En ja. Dat durf ik als feit te brengen." ??

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » di 13 jun 2023, 22:58

Fijn dat jullie beiden een kei zijn in lezen.
sven_engelen schreef: zo 11 jun 2023, 17:20 Je bent dan als wegbeheerder ook simpelweg de Sjaak omdat je weginrichting niet aan de normen/richtlijnen voldoet. Afwijken mag alleen tenzij je er een gegronde en voldoende gemotiveerde reden voor hebt en dat is dit gewoon niet. En ja. Dat durf ik als feit te brengen.
Dus ja. Ik durf het inderdaad als feit te brengen.

Maar volgens mij gaan we het niet eens worden denk ik zo. Ik blijf van mening dat dat politieke regenbooggeneuzel niet op een verkeerslicht hoort en andere symbolen dan wat in de NEN 3322 beschreven staat niet kunnen. Take it or leave it.
Svenlo

djiwie
woonerf

Bericht door djiwie » di 13 jun 2023, 23:48

Wat bedoel je dan met "ook"? Zijn er twee tegelijk de sjaak? :roll:
Geloof overigens nog steeds niet dat een rechter jou gelijk gaat geven als je door rood loopt. Ook niet een beetje.
sven_engelen schreef: di 13 jun 2023, 22:58 politieke regenbooggeneuzel
Het is geen geneuzel, los van de vraag of het op verkeerslichten gezet moet worden.

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » di 13 jun 2023, 23:52

djiwie schreef: di 13 jun 2023, 23:48 Wat bedoel je dan met "ook"? Zijn er twee tegelijk de sjaak? :roll:
Geloof overigens nog steeds niet dat een rechter jou gelijk gaat geven als je door rood loopt. Ook niet een beetje.
Dat zeg ik ook nergens. Maar de rechter zal zich wel degelijk over het symbool buigen.
djiwie schreef: di 13 jun 2023, 23:48
sven_engelen schreef: di 13 jun 2023, 22:58 politieke regenbooggeneuzel
Het is geen geneuzel, los van de vraag of het op verkeerslichten gezet moet worden.
Dat vind ik wel en die mening ga jij niet veranderen. Maar dat is een andere discussie voor een ander topic.
djiwie schreef: di 13 jun 2023, 23:48 los van de vraag of het op verkeerslichten gezet moet worden.
Nee.
Hoort het op andere verkeersobjecten?
Nee.
Kan het op andere objecten geplaatst worden zolang het verkeer niet afgeleid wordt?
Zeker! Go nuts! Genoeg andere objecten om je boodschap te verspreiden waarbij je je wel aan normen en regels houdt.
Het. is. niet. moeilijk.
Laatst gewijzigd door sven_engelen op di 13 jun 2023, 23:58, 2 keer totaal gewijzigd.
Svenlo

djiwie
woonerf

Bericht door djiwie » wo 14 jun 2023, 0:03

sven_engelen schreef: di 13 jun 2023, 23:52
djiwie schreef: di 13 jun 2023, 23:48 Wat bedoel je dan met "ook"? Zijn er twee tegelijk de sjaak? :roll:
Dat zeg ik ook nergens. Maar de rechter zal zich wel degelijk over het symbool buigen.
En dan? Dan heeft die rechter zich erover gebogen maar trekt vervolgens de conclusie dat het alternatieve symbool duidelijk genoeg is? Dan is er toch niets aan de hand voor de wegbeheerder?

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 14 jun 2023, 7:43

Dat zou dan wel een opening geven voor nog meer ambtenaren en organisaties die het verkeer alleen als speelgoed zien. Even wat hersenspinsels:

* Een zonnetje om aandacht te vragen voor klimaatverandering
* Een maansikkel tijdens de ramadan
* Een gebroken ketting rond 1 juli (Keti Koti)
* Een blauw poppetje boven en een geel poppetje onder om steun te betuigen aan Oekraïne
* Een bij om te waarschuwen voor de teruglopende bijenstand
* Een auto- of snelweg symbooltje om aandacht te vragen voor een broodnodige bypass
* Een koe om het platteland te symboliseren waar die bypass nou niet niet gewenst is.

Voor wie van mijn generatie is: Ik zie zo een kloon van Neef Herbert voor me met talloze mogelijkheden voor een Speledingetje :rofl2: Dan moet je als verantwoordelijke toch zielsgelukkig zijn a la Neef Herbert om zo met het verkeer te mogen spelen? :emo:

Trouwens: Dat hartje in het voetgangerslicht in Rotterdam kun je ook interpreteren als aandacht voor de Hartstichting. Dus hoezo zou dit aandacht moeten zijn voor lhtq?

Autosnelwegen.net

djiwie
woonerf

Bericht door djiwie » wo 14 jun 2023, 22:26

Palance schreef: wo 14 jun 2023, 7:43 * Een koe om het platteland te symboliseren waar die bypass nou niet niet gewenst is.
Die heeft al een eigen bordje: :J28: :woop:
Trouwens: Dat hartje in het voetgangerslicht in Rotterdam kun je ook interpreteren als aandacht voor de Hartstichting. Dus hoezo zou dit aandacht moeten zijn voor lhtq?
Mocht je twijfelen zal het regenboogstickertje onder de groene lens denk ik wel helpen :blush:

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 19 jun 2023, 14:41

Palance schreef: vr 09 jun 2023, 14:54Je moet niet willen dat mensen in verwarring raken.
Als ik als automobilist voor rood sta te wachten dan kijk ik ook naar het voetgangerslicht: Staat het nog op groen, of springt het op rood zodat ik groen zou kunnen verwachten.
Maar dan moet ik niet afgeleid worden door iets anders dan het standaardlicht en ik na moet gaan denken over wat ik zie: Wat is er anders, waarom, wat staat er, wat is de betekenis. Het leidt nodeloos af.
Net als die regenboogzebrapaden (zoals dit onding): Er zijn witte strepen, maar doorspekt met allerlei kleuren. De betekenis kun je wel raden, maar het leidt af, zorgt voor verwarring en dat moet je in het verkeer niet hebben.

Gewoon niet VRI's, het wegdek of andere verkeerstekens gebruiken om bepaalde boodschappen uit te dragen. Daar zijn ze niet voor bedoeld. Ze zijn bedoeld om het verkeer te leiden of te waarschuwen. Ook niet als je zelf de bedoeling zou kunnen afleiden. Of denkt af te kunnen leiden.
Heel vaak kun je de voetgangerslichten niet eens goed zien als automobilist. Ik vind dit een beetje een gezocht argument. Inderdaad voldoet dit niet aan de normen, maar in dit geval zie ik er niet een probleem in. Een regenboogzebrapad is wat dat betreft wat risicovoller, ook omdat veel niet correct zijn uitgevoerd. Maar een lens in een voetgangerslicht? Kom nou...

Ik heb wat dat betreft nog altijd dezelfde mening die ik in 2019 had toen de discussie hier over de Nijntje-verkeerslichten ging:
Coen Tunnel schreef: zo 13 okt 2019, 1:18 Ja, nou en? Ik ben ook niet voor gefröbel met verkeerstekens, maar met voetgangerslichten kan er weinig misgaan.

In de Regeling Verkeerslichten staat:

Het groene en rode licht zijn voorzien van een voetgangerssymbool.

Er wordt in de Regeling Verkeerslichten ook nog naar een aantal NEN-normen verwezen die ik verder niet in kan zien. Het lijkt me evident dat dit een afwijking van de standaard/norm is. Maar volgens mij levert dat nog steeds geen grote problemen op. Voetgangerslichten zijn er voor voetgangers en die zullen nou echt niet gaan twijfelen omdat het symbooltje ineens anders is. Dit voetgangerslicht staat bij de oversteek van een busbaan van een kinderziekenhuis (waar ook de parkeergarage is) naar een centrum voor kinderoncologie.

Als die kindjes met kanker die hier langs moeten gaan een glimlach op hun gezicht krijgen omdat het normale saaie voetgangerslicht vervangen is door eentje met Nijntje, dan boeit het mij werkelijk waar geen moer dat het niet strikt volgens de norm is. Bij voetgangerslichten heeft vrijwel niemand daar last van. Bij plekken waar een deelconflict is met afslaande auto's is het voor de duidelijkheid beter om de norm aan te houden en het gebruikelijke symbool toe te passen. Maar hier praten we over een voetgangersoversteek van een vrijliggende busbaan waar slechts lijnbussen rijden. Ik zie op deze locatie geen enkel bezwaar tegen deze Nijntje-lichten.
djiwie schreef: di 13 jun 2023, 22:07Geen enkele rechter gaat je gelijk geven als jij door rood loopt, wordt aangereden en vervolgens naar de NEN norm gaat lopen wijzen omdat het poppetje net iets anders is. Denk je serieus dat je gelijk gaat krijgen en dat de rechter de aansprakelijkheid bij de wegbeheerder legt? Aangezien je zegt "En ja. Dat durf ik als feit te brengen." ??
Exact dit. Soms zie je in Nederland borden van buitenlandse makelij, of borden die niet aan het RVV voldoen. Als je die niet volgt zul je er ook niet zonder meer mee wegkomen bij de rechter, mocht het tot een rechtzaak komen.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 19 jun 2023, 18:27

Coen Tunnel schreef: ma 19 jun 2023, 14:41 Inderdaad voldoet dit niet aan de normen
Ik blijf er bij dat je gewoon niet moet spelen met het verkeer. Daar is het gewoon niet voor bedoeld. Dat een ander plaatje in een lens geen grote verwarring oplevert snap ik ook wel, maar je moet dat soort grenzen niet gaan oprekken.
Ambtenaren of wegbeheerders die dat graag willen (al dan niet onder maatschappelijke of politiek druk) openen maar een eigen verkeerspark.

Want wat vinden we van dit soort borden? Leidt ook af, maar je zou de bedoeling wel kunnen begrijpen. Ik vind echter dat je ook hier niet aan moet beginnen. In Nederland heb ik dit amper gezien gelukkig, in Frankrijk en Italië wel vaker.
Afbeelding

Autosnelwegen.net