Ik ben op zoek naar een digitaal bestand van op- en afritten van snelwegen en belangrijke N-wegen met daarin in elk geval:
- wegnummer
- geografisch coördinaat van de aansluiting
En eventueel:
- afritnummer
- afritnaam
- mogelijke andere relevante info voor de weggebruiker
Het zou mooi zijn als het bestand naast reguliere aansluitingen ook verzorgingsplaatsen en knooppunten omvat (herkenbaar te onderscheiden)
Heeft iemand een idee hoe ik hier aan zou kunnen komen voor Nederland?
En voor België en mogelijk andere EU-landen?
Formaten waarmee ik uit de voeten kan zijn bijvoorbeeld XML, alle Excel-formaten, json etc.
Het mag zowel een statisch bestand zijn (liefst een beetje recent) of een vrij te gebruiken API die regelmatig wordt bijgewerkt.
Bestand van op- en afritten
Moderator: Moderatoren
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
Bestand van op- en afritten
Laatst gewijzigd door Schelpenpaadje op do 06 jul 2023, 11:10, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Kaaiman
- Secretaris
Re: Bestand van op- en afritten
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
Ik ben niet op zoek naar kenmerken en hun locatie ten opzichte van een wegvak.
Zoals in de openingspost beschreven zoek ik een lijst met aansluitingen met als kenmerk in elk geval hun geografisch coördinaat (lat, long).
-
Kaaiman
- Secretaris
Maar ik heb gelukkig wel een beetje verstand van zaken, en er zijn wel wat opties:
- Het dBASE-bestand raadplegen dat onderdeel is van een Shapefile, en die je dus van https://www.nationaalwegenbestand.nl/ kunt downloaden. Dit is een standaard database, maar het vergt wel kennis van het NWB datamodel.
- De NWB REST-service van Esri NL raadplegen: https://services.arcgis.com/nSZVuSZjHpE ... tureServer. Deze is ook als JSON te raadplegen, vergt eveneens kennis van het NWB datamodel.
- OpenStreetMap bevat ook aansluitingspunten (normaal 1 per divergentiepunt, dus 2 per hele aansluiting), in ieder geval met naam en nummer. Professioneel werk ik er echter zelden mee, maar er is hier en daar wel informatie te vinden over hoe je zaken uit de database kunt downloaden, zoals hier: https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Downloading_data
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
Sowieso dank voor het meedenken tot nu toe!
Zo ver als overheden al zijn met open data zou ik het niet vreemd vinden als dit soort 'views' uit databases zoals NWB en GIS wél beschikbaar zouden worden gesteld.
Met de optie die jij aandraagt moet je voor elke kleine toepassing inderdaad de hele database downloaden en daaruit over verschillende ingangen de data combineren waar je naar op zoek bent. Daarbij heb ik wat van die shapefiles aangeklikt maar zie ik nog niet hoe ik hier uiteindelijk geografische coördinaten uit kan afleiden.
Het fijne aan het werken met OpenStreetmap-data zou zijn dat het gelijk internationaal is. Ook hier verwacht ik dat het nog wel wat voeten in de aarde heeft om de data te vergaren die ik zoek.
Het idee is natuurlijk dat het gebruiken van beschikbare data (inclusief een eventuele studie hoe gegevens bronnen werken) minder tijd kost dan het handmatig verzamelen van de gegevens voor zo'n bestand
Meer tips en suggesties blijven welkom
Zo ver als overheden al zijn met open data zou ik het niet vreemd vinden als dit soort 'views' uit databases zoals NWB en GIS wél beschikbaar zouden worden gesteld.
Met de optie die jij aandraagt moet je voor elke kleine toepassing inderdaad de hele database downloaden en daaruit over verschillende ingangen de data combineren waar je naar op zoek bent. Daarbij heb ik wat van die shapefiles aangeklikt maar zie ik nog niet hoe ik hier uiteindelijk geografische coördinaten uit kan afleiden.
Het fijne aan het werken met OpenStreetmap-data zou zijn dat het gelijk internationaal is. Ook hier verwacht ik dat het nog wel wat voeten in de aarde heeft om de data te vergaren die ik zoek.
Het idee is natuurlijk dat het gebruiken van beschikbare data (inclusief een eventuele studie hoe gegevens bronnen werken) minder tijd kost dan het handmatig verzamelen van de gegevens voor zo'n bestand
Meer tips en suggesties blijven welkom
-
Kaaiman
- Secretaris
Is het voor werk of privé?
Persoonlijk zou ik dit met FME (een geo-ETL tool) aanpakken, dus een workflow bouwen waar de relevante informatie uitrolt. Een alternatief is QGIS gebruiken (heeft vrij goede OSM-importmogelijkheden via plugins) en via de Modeler (of stap voor stap handmatig) de relevante informatie bij elkaar krijgen. Omzetten van RD XY naar Lat/Lon kan met beide programma's.
Je zult hoe dan ook enige GIS-kennis moeten hebben als je dit wilt oplossen. En ik heb geen tijd om het voor je te doen.
Persoonlijk zou ik dit met FME (een geo-ETL tool) aanpakken, dus een workflow bouwen waar de relevante informatie uitrolt. Een alternatief is QGIS gebruiken (heeft vrij goede OSM-importmogelijkheden via plugins) en via de Modeler (of stap voor stap handmatig) de relevante informatie bij elkaar krijgen. Omzetten van RD XY naar Lat/Lon kan met beide programma's.
Je zult hoe dan ook enige GIS-kennis moeten hebben als je dit wilt oplossen. En ik heb geen tijd om het voor je te doen.