Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

NB073
zandpaadje

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door NB073 » do 13 jul 2023, 12:03

Wouter N14 schreef: ma 10 jul 2023, 10:32 Vooral zuid, daar is weinig westelijk aan. En juist daarom wordt 's-Hertogenbosch niet afgedekt door Eindhoven.
Er was ooit een (mooie) tijd waarin Den Bosch al bij Apeldoorn op de borden verscheen. :woop:

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 13 jul 2023, 12:25

Den Bosch kan niet vaak genoeg vermeld worden :lol:

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 13 jul 2023, 12:39

harry schreef: wo 12 jul 2023, 23:45 E-nummers worden alleen aangegeven op (de eigen en andere) E-wegen.
Wouter N14 schreef: do 13 jul 2023, 9:01 Die snap ik niet helemaal. Ik zou het kunnen begrijpen als bevestiging dat de E-nummers bij Deil dus niet juist zijn.
De E-nummers bij Deil zijn juist omdat de E-nummers op een E-weg staan aangegeven.
Wat is hier zo onduidelijk aan? :dontknow:
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 13 jul 2023, 15:16

^^ Moet zeggen dat ik je vorige post ook twee keer moest lezen Harry. Met de tekst tussen haken was het misschien wat cryptisch. Maar het klopte zeker wat je zei. In wat andere bewoordingen: op een niet-E-weg zul je geen E-nummers bewegwijzerd zien, ook niet op wegwijzers die verwijzen naar een E-weg. Op een E-weg staan ze wel. Of ze nou afslaan of rechtdoor gaan.

Dus om een paar voorbeelden te noemen:
- Deil is een kruising tussen twee E-wegen: op zowel de A15 als de A2 staan de E-nummers E31 en E25 bewegwijzerd.
- Zonzeel is een kruising tussen een E-weg en een niet-E-weg: op de A16 wordt het nummer E19 bewegwijzerd, op de A59 niet.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » do 13 jul 2023, 16:15

^^
Correct. verwijzingen naar een andere weg met E-nummer worden dus ook verwijderd van wegen zonder E-nummer. Zie linkjes hieronder als voorbeeld.

A79 nu: https://goo.gl/maps/rWocVGFViL1gpC289
A79 voorheen: https://goo.gl/maps/3gKnqUP3EZNkeNcr9

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 13 jul 2023, 16:21

Daarmee wordt het E-netwerk toch quasi onbruikbaar binnen Nederland. Er zijn zoveel A-wegen zonder E-nummer, die wel internationaal relevant zijn (A50 Beekbergen - Valburg). Aan de andere kant zijn er ook binnenlandse doodlopende E-nummers zonder internationale relevantie (E231, E232, E312).

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 13 jul 2023, 17:10

^^ Het wordt niet veel onbruikbaarder, zou ik denken. Want wanneer op toeleidende wegen alleen maar naar A-nummers wordt verwezen (vanaf OWN naar snelwegen toe, maar ook van de ene snelweg naar de andere toe), waarom zou je dan ineens iets missen op het concrete punt waar je vanaf die toeleidende weg de E-weg op rijdt?

Het wordt een ander verhaal wanneer je zegt dat het voor bruikbaarheid van E-nummers in Nederland eigenlijk al heel droevig gesteld was. Omdat goede geleiding nu eenmaal óók indirecte verwijzingen vergt - die vervolgens ook overlopen in verwijzingen wanneer je de genummerde weg zelf op rijdt. Maar goed, dan kom je eigenlijk uit in bewegwijzering in Spaanse stijl. En ik word nooit zo heel vrolijk van die bingokaarten waar midden in de stad een A-nummer én een E-nummer staan voor dezelfde uitvalsweg. Nederland is redelijk consistent met Frankrijk op dit punt trouwens.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 13 jul 2023, 17:26

Pino schreef: do 13 jul 2023, 15:16Met de tekst tussen haken was het misschien wat cryptisch.
Dat had ik me (bij nader inzien eigenlijk) niet (voldoende) gerealiseerd (maar nu wel).
--Harry.

Tukker1
woonerf

Bericht door Tukker1 » za 15 jul 2023, 18:48

Nog even wat punten over de wegwijzers in de regio Arnhem/Nijmegen.

Bij knooppunt Ressen zijn pas de wegwijzers vervangen o.a. ook de wijzer komende vanaf de N325-zuid naar de A15-west. Wat mij opvalt is dat men hier niet heeft gekozen om ook iets van Utrecht en of Apeldoorn/Zwolle te bewegwijzeren voor de A50 in noord. Ik begrijp dat Venlo en Eindhoven hier niet worden vermeldt aangezien dat niet logisch is.
Verder nog wat opmerkingen over Ressen:
Waarom wordt Kleve niet bewegwijzerd komende vanaf A325-noord (Arnhem) maar wel vanaf de A15-west?
Waarom wordt Huissen niet bewegwijzerd komende vanaf N325-zuid (Nijmegen) maar wel vanaf de A15-west?
Verder heb ik vorig jaar contact gehad met RWS over het bewegwijzeren van Zutphen op knooppunt Ressen, dit deden ze niet aangezien de Gemeente Arnhem geen doorgaand verkeer wil aanmoedigen over de N325. Nou vind ik dit zelf niet stroken met dat er op bijv. het einde van de A348 wel een reistijden bord staat naar knooppunt Valburg via zowel A12 - A50 en N325 - A15. Daarnaast pleit ik ook niet voor een vermelding van Zutphen op Valburg maar op Ressen.

Bij knooppunt Velperbroek wordt Eindhoven niet bewegwijzerd terwijl de route hier anders is als de route naar Nijmegen via de N325.
Ook een vermelding naar Rotterdam zou kunnen worden toegevoegd. Den Haag zou dan beter kunnen worden weggelaten voor de ruimte.
Op knooppunt Velperbroek staat nog Apeldoorn ipv. Zwolle.

Bij de kruising Gelredome N225/N325 wordt voor de A325 enkel Elst en Nijmegen vermeld, hier zou een toevoeging van Rottterdam en Eindhoven ook nuttige aannvulling kunnen zijn?

Bij knooppunt Valburg zijn ook wat punten:
Vanaf de A15-west wordt Zwolle bewegwijzerd vanaf de A15-oost Apeldoorn.
Köln wordt alleen vanaf de A15-west bewegwijzerd en niet vanaf de A50-noord. Misschien ook logisch aangezien dat verkeer via de A12-A3 rijdt.
Oberhausen wordt niet vanaf de A50-zuid bewegwijzerd. Dit is niet zo zeer nodig voor Oberhausen maar misschien voor verkeer naar de A18 Doetinchem/Achterhoek.
Verder als dit knooppunt valt onder dat je hier al bij Nijmegen bent wat is dan logisch qua doelen in zuidelijke richting op de A50?
'met betrekking tot 's-Hertogenbosch, Maastricht, Breda? dan worden de borden wel heel vol.

RdG
woonerf

Bericht door RdG » ma 17 jul 2023, 10:49

Heb vanochtend begrepen dat er na de bouwvak gestart zou moeten worden met het vervangen van de bww op een groot deel van de A16 in Noord-Brabant. Wat en hoe precies weet ik ook niet, maar er lijken behoorlijke veranderingen te komen. Portalen waar bijvoorbeeld nu enkel een afritbord hangt zouden ook rijbaanbreed nieuwe borden komen.
Iemand die hier meer over weet?
Volg mijn werk op Twitter!

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 17 jul 2023, 11:15

Dat zou dan in de database zichtbaar moeten zijn, maar die weet ik ook zo gauw niet te vinden.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 17 jul 2023, 12:45

RdG schreef: ma 17 jul 2023, 10:49 Portalen waar bijvoorbeeld nu enkel een afritbord hangt zouden ook rijbaanbreed nieuwe borden komen.
Ik zou eerder andersom verwachten.
In de NBA-systematiek worden bij afritten de rechtdoorrichting meestal niet meer op een portaalbord geplaatst. En als het dan toch gebeurt, dan maar één keer en niet herhaald bij ieder portaal.
Dit in tegenstelling tot knooppunten, waar wel met meer portalen gewerkt wordt.

Nou heeft de A16 in Brabant bijna meer knooppunten (4) dan afritten (3 4), dus misschien komen er per saldo meer portaalborden.
Laatst gewijzigd door harry op ma 17 jul 2023, 15:46, 1 keer totaal gewijzigd.
--Harry.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » ma 17 jul 2023, 12:45

RdG schreef: ma 17 jul 2023, 10:49 Heb vanochtend begrepen dat er na de bouwvak gestart zou moeten worden met het vervangen van de bww op een groot deel van de A16 in Noord-Brabant. Wat en hoe precies weet ik ook niet, maar er lijken behoorlijke veranderingen te komen. Portalen waar bijvoorbeeld nu enkel een afritbord hangt zouden ook rijbaanbreed nieuwe borden komen.
Iemand die hier meer over weet?
Klopt. Moerdijk - grens wordt vervangen.
Op rijbaan in zuidelijke richting wordt de bww voor KP Klaverpolder anders uitgevoerd in de zin van meer rijbaanbrede panelen, maar volgens mij ook een portaalraai minder.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 17 jul 2023, 14:50

harry schreef: ma 17 jul 2023, 12:45 ...
Nou heeft de A16 in Brabant meer knooppunten (4) dan afritten (3), dus misschien komen er per saldo meer portaalborden.
Hoewel off-topic, tel ik er 4: Zevenbergschen Hoek, Prinsenbeek, Breda en Hazeldonk ;)

Steptimer
autoweg

Bericht door Steptimer » ma 17 jul 2023, 16:36

Hellevoetsluis staat behoorlijk vroeg/prominent aangegeven. In de nieuwe situatie zal Hellevoetsluis pas aangeven worden vanaf de afslag naar de N57. Op dit bord is de wijziging te zien. Een ruiter met het doel Brielle over Hellevoetsluis.
Afbeelding

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » ma 17 jul 2023, 17:36

Geen ruiter, maar een strook. Een ruiter zit bovenop ;)
Enne gojje mins blieft altied leave.

JB81
autoweg

Bericht door JB81 » ma 17 jul 2023, 17:57

waldo79 schreef: ma 17 jul 2023, 14:50
harry schreef: ma 17 jul 2023, 12:45 ...
Nou heeft de A16 in Brabant meer knooppunten (4) dan afritten (3), dus misschien komen er per saldo meer portaalborden.
Hoewel off-topic, tel ik er 4: Zevenbergschen Hoek, Prinsenbeek, Breda en Hazeldonk ;)
5 als je Breda-West meetelt. Maar die is in noordelijke richting gecombineerd met Breda en ligt in zuidelijke richting eigenlijk net op de A58.

Steptimer
autoweg

Bericht door Steptimer » vr 21 jul 2023, 1:43

Nieuw bord knooppunt Hellegatsplein. Ik ben heel benieuwd of de andere oudere borden binnenkort ook vervangen worden?
Afbeelding

Teetje
verkeersader

Bericht door Teetje » vr 21 jul 2023, 10:10

^^ Geen Zeeuws doel? Goes? Middelburg? Vlissingen? Het lijkt wel of die provincie onzichtbaar wil zijn....

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 21 jul 2023, 10:19

^^ Zierikzee niet Zeeuws genoeg voor je? Goes en alles verder oostelijk op Zuid-Beveland / Walcheren gaat tegenwoordig sneller via Bergen op Zoom, dus terecht niet bewegwijzerd.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 21 jul 2023, 10:22

Teetje schreef: vr 21 jul 2023, 10:10 ^^ Geen Zeeuws doel? Goes? Middelburg? Vlissingen? Het lijkt wel of die provincie onzichtbaar wil zijn....
In welke provincie ligt Zierikzee volgens jou?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Teetje
verkeersader

Bericht door Teetje » vr 21 jul 2023, 11:30

Palance schreef: vr 21 jul 2023, 10:22
Teetje schreef: vr 21 jul 2023, 10:10 ^^ Geen Zeeuws doel? Goes? Middelburg? Vlissingen? Het lijkt wel of die provincie onzichtbaar wil zijn....
In welke provincie ligt Zierikzee volgens jou?
Hahaha, ja, 'tuurlijk, je hebt gelijk: ik zei het verkeerd.. :facepalm: het was laat gisteravond :geeuw:

Ik bedoelde dus: geen bestemming op de Bevelanden en/of Walcheren? :lol:

Mijn gedachte is deze: doelen als Goes, Middelburg of Vlissingen lijken me relevanter dan Zierikzee alléén.

Ook denkende aan hoe Zeeland naar de N57 kijkt en de doelen die daar bewegwijzerd worden (men wil geen Middelburg bij Rotterdam). Lang geleden stond Vlissingen ook aangegeven bij het Hellegatsplein. Bij Rotterdam zelfs al (Brienenoord).

Over de A58-as gaat het beter en komt het eerste Zeeuwse doel in de vorm van Vlissingen bij knp Princeville op de borden. Dat was overigens voorheen al tussen Eindhoven en Tilburg, maar dat is geofferd ten gunste van Rotterdam, hetgeen natuurlijk begrijpelijk is.

Maar vanuit het westen van Nederland lijkt Zeeland (op Zierikzee na dus ;) ) helemaal niet te bestaan. Waarom?

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 21 jul 2023, 12:00

^^ Vooral omdat er dichterbevolkte gebieden vóór liggen, terwijl Zeeland zelf natuurlijk best dun bevolkt is. En dan kom je in de Rijnmond of West-Brabant en dan verschijnt er meestal wel iets Zeeuws op de borden. Waarom dat op het Hellegatsplein niet Goes is, of iets verder westelijks, dat heb ik in mijn vorige post al uitgelegd. Voor zover er ooit verwijzingen Vlissingen waren vanuit het noorden, liepen die over de A59-N256-route die niet langer logisch is. Die zijn mede daarom Zierikzee geworden.

Resteert dat ik de totale focus op Bergen op Zoom in West-Brabant een gotspe vind. Prima hoofddoel, geen vervangend netwerkdoel. Had was me best iets waard geweest om op de A58 vanaf Breda gewoon weer terug Vlissingen te hebben, en op de A4 vanaf het Hellegatsplein al onder de streep Vlissingen. Ruimte genoeg op de borden, maar Rijkswaterstaat heeft anders besloten. Maar dat komt dan niet omdat het doelen in Zeeland zijn, eerder door de manier waarop men Bergen op Zoom op een voetstuk heeft menen te moeten zetten, in combinatie met een wens om niet al te veel doelen op afstandenborden te hebben om de kosten laag te houden.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 21 jul 2023, 12:12

^^ Heeft RWS anders besloten of de Nbd?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Teetje
verkeersader

Bericht door Teetje » vr 21 jul 2023, 12:45

Pino schreef: vr 21 jul 2023, 12:00Voor zover er ooit verwijzingen Vlissingen waren vanuit het noorden, liepen die over de A59-N256-route die niet langer logisch is.
Het valt met de kilometers om via de A4-A58 inderdaad wel mee zie ik nu: 13,2 km om precies te zijn op de route Hellegatsplein-Vlissingen. Ik dacht dat het meer zou zijn. Het verschil in tijd valt ook te verwaarlozen en zal in de praktijk afhangen van het moment van de dag.

Dat je echter liever verkeer van en naar de Walcheren over de A4-A58 stuurt dan over de N59-N256 is idd logisch.
Pino schreef: vr 21 jul 2023, 12:00Resteert dat ik de totale focus op Bergen op Zoom in West-Brabant een gotspe vind. Had was me best iets waard geweest om op de A58 vanaf Breda gewoon weer terug Vlissingen te hebben, en op de A4 vanaf het Hellegatsplein al onder de streep Vlissingen.
Nou ja, dat dus.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 21 jul 2023, 13:32

Wouter N14 schreef: vr 21 jul 2023, 12:12 ^^ Heeft RWS anders besloten of de Nbd?
Heb het idee dat de keuze is gemaakt voordat de Nbd werd opgericht. En het loopt natuurlijk een beetje mee in de netwerkdoelensystematiek. Maar ik vind het minder belangrijk wie hier de schuldige is ...

Steptimer
autoweg

Bericht door Steptimer » vr 21 jul 2023, 15:52

Rijkswaterstaat wilde Goes aangegeven vanaf het Hellegatsplein via de N59, maar dat wilde de provincie Zeeland kennelijk niet.
Vlissingen staat trouwens aangegeven vanaf dit knooppunt op de rechtdoor borden via de A4/A58.

Is Zierikzee niet herkenbaar genoeg als Zeeuws doel?
Zierikzee komt er nog vrij goed vanaf in de nieuwe situatie in vergelijking met Vlissingen op de A58. Zierikzee staat aangeven op nieuwe borden op delen van de ring van Rotterdam zoals hier bij Ridderkerk.
https://www.google.com/maps/@51.8804761 ... ?entry=ttu
En ook vanaf knooppunt Zonzeel bij Breda.
Zoals op dit toekomstige afstandenbord.
Afbeelding

Teetje
verkeersader

Bericht door Teetje » vr 21 jul 2023, 17:43

Steptimer schreef: vr 21 jul 2023, 15:52Rijkswaterstaat wilde Goes aangegeven vanaf het Hellegatsplein via de N59, maar dat wilde de provincie Zeeland kennelijk niet.
Nou kijk, daar heb je het dus...
Steptimer schreef: vr 21 jul 2023, 15:52Vlissingen staat trouwens aangegeven vanaf dit knooppunt op de rechtdoor borden via de A4/A58.
Oh, dat wist ik niet, maar het lijkt me ook niet meer dan logisch dat het hier dan staat eigenlijk.
Steptimer schreef: vr 21 jul 2023, 15:52Is Zierikzee niet herkenbaar genoeg als Zeeuws doel?
Daar kun je wat mij betreft dezelfde kritische noten kraken als bij de wijze waarop Bergen-op-Zoom als netwerkdoel wordt gebruikt. Zie hierover de eerdere opmerkingen Pino in dit topic.

Layka
polderweggetje

Bericht door Layka » vr 21 jul 2023, 18:33

Steptimer schreef: vr 21 jul 2023, 15:52 Zoals op dit toekomstige afstandenbord.
https://downloads.rijkswaterstaatdata.n ... 79024S.png
Dit bord komt toch op het dubbelgenummerde gedeelte? Jammer dat er nog steeds niet één lijn wordt getrokken in hoe wordt omgegaan met afstandenborden op dubbelnummeringen.

Een stukje terug op de A16 doen ze het zo: beide wegnummers hun eigen doelen
Op de dubbelnummering A4/A58 doen ze het zo: beide wegnummers naast elkaar bovenaan

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » vr 21 jul 2023, 18:58

^^ Doe mij die A16-variant maar. :top:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon