Road trips in Europa (en daarbuiten)

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Wesso
2x3 autosnelweg

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Wesso » di 27 jun 2023, 11:38

Palance schreef: di 27 jun 2023, 8:00
Wesso schreef: di 27 jun 2023, 0:52 zoals bij Teuven (weg afgesloten)
Nog steeds? In december speelde dat probleem ook (en toen moest ik in Teuven zelf zijn). Daar werd verteld dat het al sinds augustus open lag en er voorlopig nog geen zich was wanneer alles weer toegankelijk zou zijn :)

Ik heb daar overigens goed geluncht bij Moeder de Gans in het centrum van Teuven. Zoals ik altijd doe als ik daar in die buurt ben.
Ja, ik zag op Google Maps een paar afgesloten straten, dus ik had verder gezocht en kwam op de website van Aquafin. Er wordt een gescheiden rioleringsstelsel aangelegd. Het meeste zou volgens de planning afgerond zijn, maar het dorp was nog afgesloten met hekken en borden. Moeder de Gans zou wel bereikbaar zijn. Wij zouden het dorp aan de oostkant verlaten richting Sippenaeken, dus maar rechtsomkeert gemaakt en via Epen gereden.

Moeder de Gans werd ons ook aangeraden door de eigenares van het huisje. :)

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » di 27 jun 2023, 19:04

Afbeelding
:yes:

juupke
dorpsstraat

Bericht door juupke » do 29 jun 2023, 23:00

Wesso schreef: di 27 jun 2023, 0:52 Het mooiste vond ik het uitzicht vanaf de 50 meter hoge Boudewijntoren aan de Belgische kant van het Drielandenpunt. Hier ligt Vijlen in Nederlands Limburg:

Afbeelding
Erg mooie foto, het bijzondere is dat je hier vanuit België over een deel van Nederland uitkijkt met helemaal in de verte weer België. Die twee "bulten" links van het midden aan de horizon zijn namelijk de mijnterril van Winterslag (Genk), hemelsbreed zo'n 50 kilometer hiervandaan. :top:
Never drink and drive

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » do 29 jun 2023, 23:17

^^ Dank, ik zat me al af te vragen waar ik naar keek. Ik dacht eerst terrils bij Maasmechelen, maar die zijn niet zo hoog als bij Genk.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 30 jun 2023, 10:57

Screenshot van Grense Jakobselv. Je bent dan oostelijker dan Kyiv of Istanbul.

Afbeelding

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 30 jun 2023, 11:44

juupke schreef: do 29 jun 2023, 23:00Erg mooie foto, het bijzondere is dat je hier vanuit België over een deel van Nederland uitkijkt met helemaal in de verte weer België. Die twee "bulten" links van het midden aan de horizon zijn namelijk de mijnterril van Winterslag (Genk), hemelsbreed zo'n 50 kilometer hiervandaan. :top:
Inderdaad een fantastische foto! Is de rechter terril niet die van Waterschei bij As?

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » za 01 jul 2023, 19:06

weg 8860, bij huis 1869 heeft een breedtegraad van 30,87 (OSM: https://www.openstreetmap.org/#map=17/69.71339/30.87000 )
Het internationale vliegveld van Kyiv (ten oosten van de stad) zit ongeveer op dezelfde breedte: 30,89 (OSM: https://www.openstreetmap.org/#map=16/50.3401/30.8900)

Chris kan hiermee dus ook correct beweren dat het oostelijker is dan Johannesburg (Zuid-Afrika) :mrgreen:

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » wo 26 jul 2023, 23:54

Net terug van 3 dagen Oekraïne.

Van de oorlog is weinig te merken in Lviv of aan de grens. Toch zijn de controles gigantisch traag. Oekraïne in bij Ub'la (SK) was ik de enige en duurde het een kwartier.

Oekraïne uit stond er een rij van 700 meter bij Krakovets (tot net na het reclamebord dat daar over de weg staat.) Dat heeft dus 8 uur gekost om het land uit te komen, verschrikkelijk. Verder ging het proces nog precies zoals Duikgek hier beschreven heeft jaren terug.

Ik heb gigantisch veel fotos op twitter geplaatst, wanneer ik thuis ben zal ik nog wel wat uitzoeken.
Laatst gewijzigd door Chrysa op do 27 jul 2023, 0:46, 1 keer totaal gewijzigd.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » do 27 jul 2023, 0:07

Dat was voor de terugweg heel erg... Was op de terugweg Polen niet de bottleneck?

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » do 27 jul 2023, 0:16

Ik denk het niet, daar ging het vrij vlot en was er veel meer opstelruimte beschikbaar. Wel waren er vrij veel gare busjes die erg veel tijd nodig hadden bij de Oekraïense check.

Als ik het van tevoren had geweten had ik weer teruggereden naar Slowakije en zo naar Krakow gereden. :lol:

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 28 jul 2023, 20:20

Mooi (foto)verslag! Zijn er dan verder nog wel toeristen in Lviv of was je zowat de enige?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » za 29 jul 2023, 8:45

Er waren heel veel toeristen, maar 99% waren Oekraïners uit andere delen van het land. De souvenirwinkeltjes zijn gewoon open en best goed bezocht, maar andere talen hoorde je amper op straat.
Ik heb wat Engels en Duits gehoord en een Spaanse camper gezien, maar dat was het wel.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 29 jul 2023, 17:20

Dan neem ik aan dat je bijna als bijzonderheid word gezien als buitenlandse toerist.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » za 29 jul 2023, 21:22

Chrysa schreef: wo 26 jul 2023, 23:54Net terug van 3 dagen Oekraïne.
Je zoekt je bestemmingen wel uit, zeg... :schrikreactie:
Tot de grens, ok. Maar daadwerkelijk Oekraïne in... Nee.

Ik heb vanaf 21 augustus drie weken vakantie. Dit jaar wil ik het wat rustiger aan doen. Geen gejaag en gejakker meer.

Een fly drive Malta was mijn idee, maar de prijzen voor een alleenstaande solo reiziger zijn tegenwoordig af en toe ronduit schandalig. B(

Misschien kom ik nog wel iets tegen waarbij ik geen € 3.500 - € 4.000 voor acht of tien dagen Malta kwijt ben. Ja, in een jeugdherberg. Maar zo jong ben ik niet meer. :D

Ik heb nu het idee opgevat eerst naar München te rijden, daar een dag of twee, drie te blijven en vervolgens af te zakken naar Italië. Beter gezegd: San Marino. 8-)

Terug via Zwitserland, met een uitgebreider bezoek aan Lausanne ;) , en via de Vogezen en Ardennen naar huis. Zoiets, en dan een beetje op de bonnefooi. Alleen vooruit geboekte hotels in München, San Marino en wellicht ook Rimini.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » za 29 jul 2023, 21:29

Hajo schreef: za 29 jul 2023, 21:22 Je zoekt je bestemmingen wel uit, zeg... :schrikreactie:
Best logisch toch? Bier is er goedkoop. :woop:

Dat Malta zo duur is is wel verrassend. Ik ben er vorig jaar februari voor 30 euro heen en weer gevlogen, voor 40 euro 4 dagen een auto gehoord en mijn hotelkamer was ook 15 euro per nacht (incl keukentje!). Goedkoopste vakantie die ik ooit gehad heb.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » za 29 jul 2023, 21:41

^^ Februari is nu niet bepaald een maand waarin veel mensen naar dat eiland op vakantie gaan, denk ik. Intussen zullen de prijzen vrijwel zeker verhoogd zijn. En, met alle respect, op vakantie wil ik juist niet zelf koken, daardoor ben ik ook aangewezen op een verblijf uit een wat hogere prijsklasse. ;)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 29 jul 2023, 21:44

Ik kan mij niet voorstellen wat voor hotel je krijgt voor 15 euro per nacht. 50 euro per nacht in een Ibis Budget is al ongeveer een gevangenis-ervaring.

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » za 29 jul 2023, 21:45

Hajo schreef: za 29 jul 2023, 21:41 ^^ Februari is nu niet bepaald een maand waarin veel mensen naar dat eiland op vakantie gaan, denk ik. Intussen zullen de prijzen vrijwel zeker verhoogd zijn. En, met alle respect, op vakantie wil ik juist niet zelf koken, daardoor ben ik ook aangewezen op een verblijf uit een wat hogere prijsklasse. ;)
Tsja.. wie het hoogseizoen gebruikt om te reizen naar Malta en vervolgens de eisen aan stelt van een rijke rus, betaald ook als een rijke rus.
Daar is helemaal niets nieuws onder de zon :lol:

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » za 29 jul 2023, 21:49

Chris schreef: za 29 jul 2023, 21:44 Ik kan mij niet voorstellen wat voor hotel je krijgt voor 15 euro per nacht. 50 euro per nacht in een Ibis Budget is al ongeveer een gevangenis-ervaring.
https://www.booking.com/Share-JPwpGJ
Basic, maar prima. Februari is inderdaad een goedkope maand, maar dat het zo'n veelvoud meer is in de zomer verwacht ik niet.

Koken op vakantie vind ik altijd wel prettig. Het is goedkoper en ik vind het ook leuk om wat lokale dingen uit de supermarkt te halen.

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » za 29 jul 2023, 21:56

Chris schreef: za 29 jul 2023, 21:44 Ik kan mij niet voorstellen wat voor hotel je krijgt voor 15 euro per nacht. 50 euro per nacht in een Ibis Budget is al ongeveer een gevangenis-ervaring.
https://www.google.com/maps/place/Earby ... ?entry=ttu

In dit Old English cottage (YHA) heb ik een paar nachten verbleven voor 4 pond/nacht (2016) -- bunk bed.
Ontbijt: niet mogelijk ; Wifi: niet aanwezig

Wel een gedeelde keuken met inductiekookplaat, waardoor het een kwestie was van je boodschappen ergens in de regio te halen en in het hostel je eten klaar te maken. Kost wat moeite, maar het boeide mij toen niet -- ik wou graag het nodige zien van de regio (bijv York, Manchester City & Nat. parks) en had geen budget voor een 5sterrenhotel.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 30 jul 2023, 1:40

In 2016 nog heb ik in Albufeira in het laagseizoen voor 19 euro per nacht met z'n tweeën in een tweepersoonskamer in een driesterrenhotel overnacht. Was niks mis mee. In supertoeristische oorden kun je in het laagseizoen vaak voor een koopje overnachten, want >90% van de hotelcapaciteit wordt er toch niet gebruikt.
Hajo schreef: za 29 jul 2023, 21:22 Een fly drive Malta was mijn idee, maar de prijzen voor een alleenstaande solo reiziger zijn tegenwoordig af en toe ronduit schandalig. B(

Misschien kom ik nog wel iets tegen waarbij ik geen € 3.500 - € 4.000 voor acht of tien dagen Malta kwijt ben. Ja, in een jeugdherberg. Maar zo jong ben ik niet meer. :D
Ik weet niet hoe het deze zomer met de bezetting zit, maar nog geen twee jaar terug heb ik in het Mercure in St. Julian's overnacht, een keurig nieuw en modern hotel. Huurauto via Sunny Cars geregeld. Daar kwam ik niet aan zulke bedragen (al was het december, dus ook niet echt hoogseizoen).

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » zo 30 jul 2023, 6:28

Chrysa schreef: do 27 jul 2023, 0:16 Ik denk het niet, daar ging het vrij vlot en was er veel meer opstelruimte beschikbaar. Wel waren er vrij veel gare busjes die erg veel tijd nodig hadden bij de Oekraïense check.

Als ik het van tevoren had geweten had ik weer teruggereden naar Slowakije en zo naar Krakow gereden. :lol:
Ah, mijn indruk op de terugweg is dat Polen ook de bottleneck kan zijn door de nogal grondige controles. Maar dat varieerde ook; de ene keer moest iedereen alles uitpakken, tassen open, motorkap los,... De andere keer vroegen ze "heb je alcohol, peuken of salo bij?" Na het antwoord "nee, wij roken niet en drank zijn we vergeten te kopen" werden we aangekeken met een blik alsof we gek waren en mochten we meteen doorrijden.

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » zo 30 jul 2023, 8:46

Ik zit nu nog met mijn ouders in Frankrijk maar ik heb roadtrip 2 alweer gepland staan naar Polen en ik heb verschillende airbnb's geboekt. De 1e is heel bijzonder namelijk in het treinmuseum in Jaworzyna Ślaşka. Daar slaap ik in een oude slaapwagon. De dagen erop slaap ik 2 nachten in Katowice, 1 nacht in Warschau en 1 nacht in Sulęcin. Allemaal nette appartementen waar ik een kamer heb voor maximaal €23 per nacht. De goedkoopste was €14 voor 1 nacht. Absurd goedkoop! Aangezien ik echt heel veel ga rondrijden is dit wel een enorme uitkomst, dan kan ik het meeste geld als student zijnde in de benzine steken. :woop:
Svenlo

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » zo 30 jul 2023, 11:42

Ook van de Poolse benzine prijzen ga je dan vrolijk worden, mits je wegblijft van de snelweg (MOP)
Dat is gemiddeld 6,50 PLN (ongeveer 1,50 euro)

omNOMNOMNOM
stadsweg

Bericht door omNOMNOMNOM » ma 31 jul 2023, 12:37

Ik ga 22 september voor een mooie roadtrip van ruim drie weken naar de Verenigde Staten. We vliegen heen naar Spokane (oosten van de staat Washington) en terug vanuit Phoenix Arizona. We hebben een Toyota RAV4 (of vergelijkbaar) gehuurd en rijden van noord naar zuid om de weersomstandigheden te optimaliseren, nog niet te koud in het noorden en draaglijk in de woestijn in het zuiden. We rijden namelijk de volgende route:

Spokane
Glacier National Park (West Glacier)
Glacier National Park (East Glacier)
Yellowstone
Grand Teton
Salt Lake City
Capitol Reef National Park
Moab (Arches en Canyonlands National Park)
Monument Valley & Antilope Canyon
Page (inclusief Grand Canyon North Rim)
Grand Canyon South Rim
Sedona en/of Flagstaff
Phoenix

Ondanks ons verblijf in Page gaan we deze keer niet naar Bryce en Zion NP, het schema is al vol genoeg en we zijn al eerder naar beide parken geweest.

Ik denk eraan om een dashcam mee te nemen gezien de uitzonderlijke schoonheid van de route. Mocht iemand nog tips hebben over zaken die niet te missen zijn hoor ik ze natuurlijk graag.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 31 jul 2023, 13:14

Wow, enigszins jaloers :yes: Maar wel een originele invalshoek om het N-Z te rijden in plaats van W-O.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » za 05 aug 2023, 11:28

Ik denk intussen aan deze roadtrip:

Zeist - Luxemburg - Nancy - Dyon - Genève - Lausanne - Milaan - Modena - Rimini - San Marino - Florence - Bologna - Modena - Verona - Innsbrück - München - Zeist

Zoiets. Inclusief Mt. Blanc Tunnel. Hoeveel km zal dit tripje ruwweg zijn?

Ik moet deze road trip nog wel fine tunen: hoeveel etappes, waar overnachten (hotels), hoeveel overnachtingen op één plek, bezienswaardigheden etc.

Vertrek: woensdag 23 augustus
Terug: woensdag 6 september

Tips zijn welkom. ;)

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » za 05 aug 2023, 12:25

Hajo schreef: za 05 aug 2023, 11:28 Hoeveel km zal dit tripje ruwweg zijn?
https://goo.gl/maps/3XXV4VGpoiWWMAiu6
Heb je een begin ;)

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » za 05 aug 2023, 14:00

Hajo schreef: za 05 aug 2023, 11:28 Ik denk intussen aan deze roadtrip:

Zeist - Luxemburg - Nancy - Dyon - Genève - Lausanne - Milaan - Modena - Rimini - San Marino - Florence - Bologna - Modena - Verona - Innsbrück - München - Zeist

Zoiets. Inclusief Mt. Blanc Tunnel. Hoeveel km zal dit tripje ruwweg zijn?

Ik moet deze road trip nog wel fine tunen: hoeveel etappes, waar overnachten (hotels), hoeveel overnachtingen op één plek, bezienswaardigheden etc.

Vertrek: woensdag 23 augustus
Terug: woensdag 6 september

Tips zijn welkom. ;)
Bij deze;
Een hotel in Frankrijk / Duitsland / Italië is goedkoper dan in Zwitserland ;)

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » za 05 aug 2023, 15:25

^^ Te laat. Heb al een hotel gereserveerd in Genève en Lausanne. Respectievelijk:
https://www.fairmont.com/geneva/?y_sour ... dlYnNpdGU=
en
https://royalsavoylausanne.com/en

:mrgreen: ;)