Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

waldo79
4x3 autosnelweg

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door waldo79 » zo 20 aug 2023, 22:56

Dat zou er bijna voor pleiten om Utrecht vanaf Hoenderloo zuidwaarts toe te voegen :hamertjetik:

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » zo 20 aug 2023, 23:38

harry schreef: zo 20 aug 2023, 14:03
Teetje schreef: zo 20 aug 2023, 11:00 De aanwezigheid van lokale doelen is natuurlijk logisch, daar moet ruimte voor zijn.
Hoeft niet per se.
Gisteren kwam ik toevallig dit bord tegen op oprit 1 van de A77, vlak voor knooppunt Rijkevoort:
Afbeelding
Op Rijkevoort zelf hoeft men die lokale doelen dus niet meer aan te geven.
Het lijkt erop dat het doel Zuidwolde op knooppunt Hoogeveen gaat sneuvelen, aangezien op de toerit van aansluiting 26 nu een soortgelijk bord 'Zuidwolde route [N48]' is gesplaatst.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » zo 20 aug 2023, 23:53

^^ Er had ook kunnen staan: "Zuidwolde route N48 of A28. Zie maar."
Of zou men de A28-afrit Zuidwolde willen hernoemen?
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Autostrada
stadsweg

Bericht door Autostrada » ma 21 aug 2023, 8:23

Chris schreef: zo 20 aug 2023, 21:46 Ede en Veenendaal tellen samen al bijna 200.000 inwoners, grotendeels binnen 10 km van de A12.
Ede komt er in westelijke richting pas na Grijsoord op, dus dat is redelijk consistent met de oostelijke richting.
Drie doelen zou ook nog best gaan (Ede / Arnhem / Oberhausen). De toegevoegde waarde van Oberhausen op de A12 is natuurlijk wel betrekkelijk, aangezien er maar een klein deel van het verkeer wat bij Utrecht de eerste verwijzing tegenkomt de hele A12 af rijdt en daadwerkelijk bij Elten de grens over steekt; het zou prima bij Grijsoord op de borden kunnen verschijnen.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 21 aug 2023, 8:36

Oberhausen is meer een signaal dat de weg na Arnhem nog doorloopt en het enige logische vervolgdoel.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 21 aug 2023, 9:01

verfmeer95 schreef: zo 20 aug 2023, 21:43 ^^ Die leegte tussen Utrecht en Arnhem is wel kunstmatig. Ede zou goed hoofddoel kunnen zijn. Dan zou Oberhausen pas daar op de borden komen.
Zeker. Hier speelt natuurlijk een rol dat plaatsen als Ede relatief recente groeiers zijn. En ik denk dat de bewegwijzering als vóór aanleg van de A12 (en we weten hoe oud die is) Utrecht en Arnhem zei. Gelukkig hebben we tegenwoordig met afstandenborden een wat beter middel om plaatsen een plekje te geven dan het vrij starre hoofddoel-einddoel-systeem van ooit …

Overigens: Ede sloeg in westelijke richting dacht ik oorspronkelijk af bij Grijsoord via de N224? De plaats is natuurlijk ook best gegroeid naar de A12 toe…

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » ma 21 aug 2023, 10:16

harry schreef: zo 20 aug 2023, 23:53 ^^ Er had ook kunnen staan: "Zuidwolde route N48 of A28. Zie maar."
Of zou men de A28-afrit Zuidwolde willen hernoemen?
Vanuit Zwolle is de uitsmijter van afrit 25 onlangs vernieuwd, nu ook NBA, en daar staat Zuidwolde gewoon nog op, met Echten. Vanuit Emmen is afrit 25 nog steeds Zuidwolde, maar nog geen NBA. Vanuit Assen wordt Zuidwolde nu nog bewegwijzerd op KP Hoogeveen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » wo 23 aug 2023, 19:39

https://www.crow.nl/over-crow/nieuws/20 ... wegwijzeri
Wellicht nog interessant in het licht van alle discussies hier over netwerkdoelen.

Steptimer
autoweg

Bericht door Steptimer » wo 23 aug 2023, 22:47

Dit bord is geplaatst.
Afbeelding

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 23 aug 2023, 23:31

Via schreef: wo 23 aug 2023, 19:39 https://www.crow.nl/over-crow/nieuws/20 ... wegwijzeri
Wellicht nog interessant in het licht van alle discussies hier over netwerkdoelen.
Komt er nu alweer een nieuwe richtlijn? Is het de bedoeling dat er elke 10 jaar een nieuwe komt soms?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » do 24 aug 2023, 7:53

Ja, Redesign wordt weer de standaard :twisted:
Het is meer een update waarbij enkele zaken aangepast worden. Qua bordopmaak hoef je geen nieuwe dingen te verwachten, gok ik. Hopelijk doet men wél wat aan de wildgroei van zwart op witte en wit op bruine bestemmingen.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » do 24 aug 2023, 8:54

Via schreef: wo 23 aug 2023, 19:39 https://www.crow.nl/over-crow/nieuws/20 ... wegwijzeri
Let op de data: 2022.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 24 aug 2023, 10:37

Steptimer schreef: wo 23 aug 2023, 22:47 Dit bord is geplaatst.
Ik dacht dat E-nummers weer van de afstandsborden zouden verdwijnen? Wat is dit dan?

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 24 aug 2023, 12:58

Coen Tunnel schreef: do 24 aug 2023, 10:37 Ik dacht dat E-nummers weer van de afstandsborden zouden verdwijnen?
Dat lees ik hier voor het eerst. Waar heb je dat vandaan?
--Harry.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 24 aug 2023, 13:07

^^ Ze zouden verdwijnen van de richtinggevende bewegwijzering, uitgezonderd waar E-wegen elkaar kruisen. Dat staat mij althans bij.

En dan stelt Nederland zich op het standpunt zich te houden aan de verplichting in het Verdrag van Genève om de nummers te bewegwijzeren op basis van de routebevestiging op afstandenborden en die minimale hoeveelheid schildjes op knooppunten. Met dat laatste lopen we dan voor op Duitsland, dus kans dat UNECE achter ons aankomt rond de nul.

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » do 24 aug 2023, 15:12

mavas schreef: wo 23 aug 2023, 23:31
Komt er nu alweer een nieuwe richtlijn? Is het de bedoeling dat er elke 10 jaar een nieuwe komt soms?
Volgens mij heeft René dat al eerder een keer gemeld. Ik meende ook dat men een keer goed naar de integraliteit wilde kijken, aangezien richtlijn 2014 natuurlijk een samenraapsel van de eerste generatie NBA in combinatie met haastig omgezette redesign is geweest. Stand van zaken van de herziening is mij niet bekend.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 24 aug 2023, 18:44

harry schreef: do 24 aug 2023, 12:58
Coen Tunnel schreef: do 24 aug 2023, 10:37 Ik dacht dat E-nummers weer van de afstandsborden zouden verdwijnen?
Dat lees ik hier voor het eerst. Waar heb je dat vandaan?
Deze is toch ook vrij recent?

Afbeelding

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 24 aug 2023, 19:37

^^ Dat zou ook een fout kunnen zijn.
--Harry.

Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E » do 24 aug 2023, 19:41

:facepalm: Weer zo’n bord met 1 bestemming op een steenworp afstand. Dit kun je net zo goed helemaal niet plaatsen wat mij betreft. Houdt de wereld op na Zwolle? :sadley:

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » do 24 aug 2023, 19:47

Er gaat niets boven Zwolle. :mrgreen:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 24 aug 2023, 20:06

Pino schreef:En dan stelt Nederland zich op het standpunt zich te houden aan de verplichting in het Verdrag van Genève om de nummers te bewegwijzeren op basis van de routebevestiging op afstandenborden en die minimale hoeveelheid schildjes op knooppunten. Met dat laatste lopen we dan voor op Duitsland, dus kans dat UNECE achter ons aankomt rond de nul.
Er staat volgens mij alleen dat het E nummer vermeld wordt op de bewegwijzering en het wordt aan de lidstaten vrij gelaten hoe ze dat vervolgens doen. De UNECE zal denk ik sowieso niet snel een zaak maken van het slecht aangeven van routenummers, dan zouden ze aan Frankrijk en Duitsland hun handen al vol hebben gezien de hoeveelheid inconsequenties en onvolkomendheden. Er is natuurlijk wel een kans dat ze vanuit België gaan klagen als E nummers verdwijnen bij knooppunten Galder, De Hogt en Kerensheide. Alleen daar zullen ze wel geruiterd blijven staan, dus is en blijft het mogelijk voor internationale transportondernemingen om de betreffende routes te volgen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 24 aug 2023, 20:11

harry schreef: do 24 aug 2023, 19:37 ^^ Dat zou ook een fout kunnen zijn.
Dat kan, maar aangezien er toch ook wel aardig werd gesneden in de E-nummers had ik het idee dat dat ook voor afstandsborden gold. Blijkbaar ten onrechte, en dan zal dit inderdaad een fout zijn.
Steyn_E schreef: do 24 aug 2023, 19:41 :facepalm: Weer zo’n bord met 1 bestemming op een steenworp afstand. Dit kun je net zo goed helemaal niet plaatsen wat mij betreft. Houdt de wereld op na Zwolle? :sadley:
Het is naar mijn idee inderdaad erg mager, zeker ook omdat je nergens in de knel komt als je vanaf Amersfoort het doel Groningen toevoegt (zoals vroeger ook het geval was), maar het is conform de netwerkdoelensystematiek. Dat er iets verderop nota bene twee kruisende doelen in lijn voor een N-weg bijkomen onder de streep (Kampen én Emmeloord), maar nog steeds niks in de wereld achter Zwolle, maakt het al helemaal potsierlijk. Specifiek hier op de A28 vind ik dat men de plank hier heeft misgeslagen, ook al is het conform het systeem. Of misschien is de uitwerking van het systeem is sommige situaties wat te rigide, en kun je concluderen dat er in bepaalde situaties wat minpunten zijn als het systeem strikt wordt gevolgd.

En dat terwijl je de andere kant op vanaf Assen continu het doel Utrecht op de bewegwijzering hebt (op zowel de NBA als oudere borden), al zal dat in de toekomst ongetwijfeld tot aan KP Hoogeveen vervangen door Hengelo voor al dat interregionale verkeer dat over de N48 en N36 rijdt. Maar strikt genomen zou Utrecht tot aan Zwolle kunnen verdwijnen van de borden. Zo ver zijn we echter nog lang niet; men is heel voortvarend geweest om Groningen steeds meer en meer te elimineren vanaf Utrecht/Amersfoort tot Zwolle, maar omgekeerd staat Utrecht nog altijd vrij prominent op de borden.

Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E » do 24 aug 2023, 20:20

Het kan overigens nog erger; op de A58 richting Eindhoven staat na Oirschot dit bord met alleen Eindhoven op 11KM afstand: https://maps.app.goo.gl/XewyGrFgoqhxwhFJ9?g_st=ic

En op de A50 staat na Veghel deze op slechts 15KM: https://maps.app.goo.gl/aD1VPq9H8TqtRdENA?g_st=ic

Zinloos.

Ik dacht overigens dat, wanneer het netwerkdoel tevens hoofddoel geworden is, met het achterliggende netwerkdoel bijplaatste. Zoals hier bijvoorbeeld Maastricht ten noorden van Eindhoven: https://maps.app.goo.gl/2SccBBoRYSkcoC967?g_st=ic

En hier Venlo op de A67 ten westen van Eindhoven: https://maps.app.goo.gl/2vMDnXrQB62Lvc5MA?g_st=ic

Dan zou je dus ook Groningen verwachten ten noorden van Amersfoort op de A28.

Layka
polderweggetje

Bericht door Layka » do 24 aug 2023, 21:01

^^
En dan te bedenken dat de eerste vermelding van Arnhem op de A12 al bij Prins Clausplein staat, terwijl je daar nog hoofddoelen Zoetermeer en Gouda en netwerkdoel Utrecht voor je hebt.
Steptimer schreef: wo 23 aug 2023, 22:47 Dit bord is geplaatst.
https://downloads.rijkswaterstaatdata.n ... 93031S.png
Ik heb hier al eens een opmerking over gemaakt bij het afstandenbord na knooppunt Zonzeel, maar ook hier wordt totaal niet duidelijk gemaakt dat je je hier op een dubbelnummering van A-wegen en E-wegen bevindt. Nu lijkt het of de A58 onderbroken is en pas na knooppunt Princeville weer verder gaat. Van de E312 wordt hier zelfs helemaal geen melding gemaakt. De oude situatie was hierin dus vollediger en logischer.

Bovendien is het vreemd dat Breda hier niet vermeld wordt. Op knooppunt Galder wordt de schifting gemaakt tussen Breda en Breda-Oost. Dan zou je op het afstandenbord na dit knooppunt op z'n minst Breda weer verwachten.

Tukker1
woonerf

Bericht door Tukker1 » do 24 aug 2023, 21:58

Steyn_E schreef: do 24 aug 2023, 20:20 Het kan overigens nog erger; op de A58 richting Eindhoven staat na Oirschot dit bord met alleen Eindhoven op 11KM afstand: https://maps.app.goo.gl/XewyGrFgoqhxwhFJ9?g_st=ic

En op de A50 staat na Veghel deze op slechts 15KM: https://maps.app.goo.gl/aD1VPq9H8TqtRdENA?g_st=ic

Zinloos.

Ik dacht overigens dat, wanneer het netwerkdoel tevens hoofddoel geworden is, met het achterliggende netwerkdoel bijplaatste. Zoals hier bijvoorbeeld Maastricht ten noorden van Eindhoven: https://maps.app.goo.gl/2SccBBoRYSkcoC967?g_st=ic

En hier Venlo op de A67 ten westen van Eindhoven: https://maps.app.goo.gl/2vMDnXrQB62Lvc5MA?g_st=ic

Dan zou je dus ook Groningen verwachten ten noorden van Amersfoort op de A28.
Heeft dat bij de A50 en A58 vlak voor Eindhoven te maken dat dat wegnummers eindigt en daarmee geen richtlijn is welk netwerdoel er achter moet worden gebruikt. Bij de A50 zou Maastricht of Antwerpen het logischt zijn en bij de A58 Venlo of Maastricht.

Sowieso zou Groningen er vanaf Amersfoort en Apeldoorn erbij kunnen.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 24 aug 2023, 22:23

^^ Rond Eindhoven is dat natuurlijk de historie. De situatie bij Zwolle is des te opvallender omdat daar vroeger gewoon “overheen” werd bewegwijzerd en nu de wereld totaal ophoudt bij de provinciehoofdstad. O nee, da’s niet helemaal waar: de N50-doelen Emmeloord en Kampen worden nog wel bewegwijzerd, waar een echt doorgaande richting niet kan.

Bij Eindhoven zou je best vanaf de A58 de doelen Venlo en Maastricht kunnen neerzetten, wat vanuit het westen de meest prominente uitvalswegen zijn. Dat zijn toch doelen die over de Randweg worden gecontinueerd. Maar omdat het een snelweg is die in Eindhoven eindigt, staat het toch veel lager op mijn prioriteitenlijst dan de manier waarop gesnoeid is in doorgaande doelen elders.

Widejo
verkeersader

Bericht door Widejo » vr 25 aug 2023, 1:44

Op de A16 richting noorden is de bewegwijzering op Princeville nieuw. Ze waren er mee bezig, toen ik voorbij reed. Als ik het goed gezien heb - is Etten-Leur weg. Ook op de A58, knooppunt Galder richting Antwerpen werd aan de bewegwijzering gewerkt. De lus was afgesloten.
Hamburg, meine Perle

Steptimer
autoweg

Bericht door Steptimer » vr 25 aug 2023, 2:44

Vanuit Tilburg richting Eindhoven, volstaat netwerkdoel Eindhoven aangezien grote bekende stad/groot knooppunt.
Vanaf knooppunt Batadorp worden de verschillende richtingen zoals Venlo, Maastricht, etc. aangegeven. Dat vind ik als vrij onbekende weggebruiker in deze regio duidelijk en prettig. Bewegwijzeren is de kust van het weglaten is hier naar mijns inziens perfect toegepast. :top:

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » vr 25 aug 2023, 9:22

In vergelijking met Zwolle is het bij Eindhoven inderdaad wat minder dringend om de wereld erachter aan te geven, aangezien de stad/agglomeratie veel groter is en je er door de inrichting met een randweg mentaal op voorbereid bent dat je wat moet doen. Desondanks is de huidige oplossing wel vrij nihilistisch, aangezien je uit diverse richtingen pas een paar 100 meter voor het bereiken van die randweg opeens een hele lading nieuwe bestemmingen te lezen krijgt, waarbij de knooppunten ook wat ‘onverwacht’ zijn ingericht, zo slaat de rechtdoorrichting op meerdere plekken opeens af. Het is wel zo dat je geen bewegwijzeringsblunders hebt van het type Hengelo of Purmerend die doorgaand verkeer de weg moeten wijzen. Vrij kleine steden als Venlo en Maastricht zijn ook internationaal wel redelijk bekend. Maar ik zou er toch de voorkeur aan geven om dat soort namen al iets vroeger op de toeleidende wegen te introduceren.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » vr 25 aug 2023, 9:51

Coen Tunnel schreef: do 24 aug 2023, 18:44 Dat lees ik hier voor het eerst. Waar heb je dat vandaan?
Deze is toch ook vrij recent?
https://wegnummers.nl/nba/2023j/P1100280a28nx13.jpg
Dat ligt er maar aan wat je vrij recent vindt, want dit bord is zo te zien van uiterlijk 2018 en vermoedelijk is deze al (veel) eerder ontworpen.
Enne gojje mins blieft altied leave.