[D][A061] A61 Venlo - Mönchengladbach - Ludwigshafen - Hockenheim

Duitse autosnelwegen

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: [D][A061] A61 Venlo - Mönchengladbach - Ludwigshafen - Hockenheim

Bericht door Chris » di 04 apr 2023, 16:41

Chris schreef: do 09 mar 2023, 19:07 https://www.autobahn.de/die-autobahn/ve ... e-beginnen

Deze maand begint een renovatie van de Ahrtalbrücke. Tot zomer 2024 wordt de afdichting en drainage gerepareerd en stiller asfalt toegepast. De renovatie kost € 5 miljoen.

Tijdens de werkzaamheden is er een 4+0 systeem op de rijbaan richting noorden.

Klinkt wel veel tijd: een maand of 16-18 werkzaamheden om één rijbaan te renoveren. Het is routinematig onderhoud. Het is wel een grote brug: 1521 meter lang.
De renovatie van de Ahrtalbrücke zorgt wel voor veel vertraging, momenteel 20 kilometer langzaam rijdend verkeer richting Koblenz. Deze file staat er de laatste tijd al met enige regelmaat.

Er rijden ongeveer 70.000 voertuigen per dag na het Kreuz Meckenheim. Dat is wel veel, en als het hele smalle rijstroken met 60 km/h is, dan kan ik mij wel voorstellen dat het in de brede spits problematisch is.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 10 apr 2023, 18:12

De verkeerssignalering op de A61 verergert volgens mij de filevorming op de A61 rond de Ahrtalbrücke. Het is namelijk niet één file, maar plukken vertraagd verkeer.

De verkeerssignalering is feitelijk een dynamische maximumsnelheid, de portalen staan iets van 2 kilometer uit elkaar. Het probleem: elk portaal geeft een andere maximumsnelheid weer.

100 - 80 - 100 - 80 - 60 - 100 - 120 - 100 - 80 - 120 - 100, etc. Een totale janboel en Duitsers remmen dan nogal hard af en bij druk verkeer krijg je dan sneller harmonicabewegingen. Eenmaal in NRW stond alles op 120 en toen was dat harmonica-beeld ook weg en was de doorstroming normaal.

Overigens is dit momenteel de enige Baustelle tussen Koblenz en Venlo.

Foto van de Ahrtalbrücke
Afbeelding
A61 Ahrtalbrücke by European Roads, on Flickr

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » ma 10 apr 2023, 20:28

Hoe breed is jouw auto inclusief spiegels? In een Baustelle is de linker rijstrook vaak begrensd op een maximale breedte van 2 meter en in Duitsland meet men de breedte van een voertuig inclusief spiegels. Mijn auto is inclusief spiegels breder dan 2 meter en daarom moet ik rechts houden.
Donateur Vereniging Wegenforum

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 10 apr 2023, 20:36

Deze was begrensd op 2,1 meter. Je mocht er ook 80 en niet 60.

Ik weet niet precies hoe breed mijn auto inclusief spiegels is, maar ik heb nooit problemen met smalle linkerrijstroken in baustellen, al rij ik dan liever niet naast een vrachtwagen.

Overigens is dit visueel best intensief, een heel snelle stroom van tegenverkeer op zeer korte afstand van jezelf. Die rijbaanscheidingen zijn ook niet echt veilig is mijn gevoel. Het lijkt alsof ze met een kleine tik al op jouw weghelft staan.

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » ma 10 apr 2023, 22:53

Die rijbaanscheiding lijkt zó dun dat indien verkeer in beide richtingen zeer strak langs de rijbaanscheiding rijdt ze hun spiegels kwijtraken. Maar misschien lijkt dat alleen zo.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » di 11 apr 2023, 1:59

^^ Dat lijkt alleen zo. Het past, hoewel soms maar net.
Chris schreef: ma 10 apr 2023, 20:36 (...) Die rijbaanscheidingen zijn ook niet echt veilig is mijn gevoel. Het lijkt alsof ze met een kleine tik al op jouw weghelft staan. (...)
Dat klopt. Die rijbaanscheiding is meer "voor de Bühne" dan dat het werkelijk nut heeft. Bij een personenauto valt het nog wel mee, het zal verschuiven en daardoor dus op de weghelft voor het tegenmoet komende verkeer terecht komen. Maar 40 ton vrachtwagen (zoals die tanker op je foto) houdt dat ding echt niet tegen. Die gaat er dwars doorheen.
Donateur Vereniging Wegenforum

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 11 apr 2023, 10:58

Men spreekt van het 'Dreieck Jackerath', maar eigenlijk is het nog een Kreuz, al loopt de oude A61 bijna direct dood. Wat foto's van dat korte stuk.

Dit stuk is overigens in 2020 nog heraangelegd, toen het oude knooppunt gesloopt werd. De hoofdrijbanen van de A61 zijn toen gesloopt en weer herbouwd tot wat je nu ziet. De kunstwerken zijn toen verwijderd.

Afbeelding
A61 Jackerath 01 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A61 Jackerath 02 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A61 Jackerath 03 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A61 Jackerath 04 by European Roads, on Flickr

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 14 apr 2023, 17:20

Wat beelden rond de Moseltalbrücke Winningen bij Koblenz. Nog steeds wel een indrukwekkend bouwwerk.

Afbeelding
A61 Moseltalbrücke 06 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A61 Moseltalbrücke 07 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A61 Moseltalbrücke 14 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A61 Moseltalbrücke 19 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A61 Moseltalbrücke 28 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A61 Moseltalbrücke 33 by European Roads, on Flickr

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 15 apr 2023, 19:37

De wegwerkzaamheden tussen Rheinböllen en T+R Hunsrück gaan nog weer langer duren dan gepland, maar liefst tot eind 2026, een bouwtijd van bijna 10 jaar om twee gemiddelde bruggen te vervangen en 7 kilometer naar 2x3 rijstroken te verbreden.

De voorbereidende werkzaamheden begonnen in april 2016, de hoofdwerkzaamheden in juni 2017 en waren toen gepland om in 2022 voltooid te zijn. Er staat niet bij waarom het werk bijna twee keer zo lang duurt dan gepland.

https://www.allgemeine-zeitung.de/lokal ... le-2469145

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 28 apr 2023, 14:29

De renovatie van de Ahrtalbrücke zorgt voor best veel vertraging.

Mijn ervaring van twee weken geleden was dat de dynamische verkeersborden nogal bijdraagt aan de filevorming. Duitsers staan vol op de rem als die 80 of 100 aangeeft waardoor er daarachter nog weer harder geremd wordt, terwijl er helemaal niks aan de hand is.

De dynamische verkeersborden staan te ver uit elkaar om echt de functie van verkeerssignalering te hebben, waardoor je niet kan zien waarom er een lagere maximumsnelheid is, ineens geeft het 100 aan, mensen remmen overdreven hard, daarna moet het naar 80 omdat er filevorming ontstaat, etc. Zo houdt het zichzelf in stand.

Er zijn 2 rijstroken per richting beschikbaar, dus de capaciteitsbeperking is niet zodanig dat het zulke hevige congestie zou moeten veroorzaken.

Afbeelding

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » vr 28 apr 2023, 15:07

^^ Duitse automobilisten hebben sowieso de nijging om keihard op de rem te trappen bij een snelheidsverlaging. Terwijl je volgens mij beter de auto kan laten uitrollen.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » vr 28 apr 2023, 15:39

^^
Die mening deel ik eigenlijk ook, maar heb dat helaas op de A6 bij Heilbronn eens met een boete van 120€ moeten betalen. Daar heb ik m'n auto midden in de nacht achter het eerste Vmax bord laten uitrollen. Toen heeft een agent me vanuit een politieauto op de vluchtstrook gelaserd, vervolgens achtervolgt en bij Heilbronn/Untereisesheim staande gehouden. Resultaat van de laserpistool: 34 km/h te snel. De agent was wel zo netjes om me het op z'n display te laten zien. Verder ter plaatse niks gezegd, en na ontvangst van de eerste brief in bezwaar gegaan. M'n rechtsbijstand zag in het protocol dat de politie m'n overschrijding op 600 m afstand had gemeten, dat volgens hem niet correct was. De zaak kwam voor de rechter (in mijn afwezigheid), maar die wilde de boete zelfs verhogen, dus heeft men het bezwaar ingetrokken en ik de boete maar betaald.

Sindsdien trap ik dus ook maar flink op de rem, zodra in Duitsland een Vmax verlaagd wordt. Soms staat er ook kort achter het eerste bord een vaste flitspaal, dus het wordt de Duitsers ook wel echt zo aangeleerd.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Ernst76
stadsweg

Bericht door Ernst76 » vr 28 apr 2023, 16:09

Het is ook de vraag hoe lang je mag uitrollen. Maar dat mag best in redelijkheid worden bekeken en een politieagent en een rechter acht ik niet de beroepsgroepen die zo genuanceerd zijn, maar meer van het 'blauwe' soort. Je kunt het natuurlijk ook zelf overdrijven.
Gisteravond (bij daglicht, nauwelijks wind, droog, prima wegdek, rechtuit) kon ik me uitleven op een bijna lege A31 tussen Schüttorf en Meppen B402. Ik heb toen 220 getopt en mijn zoon vroeg of je snelheid vlot afneemt als je dan het gas los laat maar niet remt. Bij de 2000m vooraankondiging het gas los en net voor de afrit nog steeds 120...
In Duitsland heb je wel vaker dat het vanuit ongelimiteerd ineens terug gaat naar 100. 130 naar 100 is al abrupt, maar je mag op zich sneller dan de adviessnelheid.

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » vr 28 apr 2023, 16:11

Dan is het franse systeem waar een snelheidsverlaging aangekondigd wordt wel fijn. Of dat nodig is als je van 120 naar 100 gaat weet ik niet, maar van onbeperkt naar 100 zou dat wel fijn zijn.

omNOMNOMNOM
stadsweg

Bericht door omNOMNOMNOM » za 29 apr 2023, 12:34

Voor het flitsen achter Vmax-borden zijn regels, maar erg royaal zijn die afstanden niet:

Müssen Blitzer eigentlich einen gewissen Abstand zu Schildern einhalten?
https://www.anwalt.de/rechtstipps/muess ... %20100%20m
Eine von Sobisch in DAR 1/2010 veröffentlichte Auswertung aktueller Richtlinien der Bundesländer ergibt hinsichtlich des vorgeschriebenen Messabstands folgendes Bild:

Berlin: 75 m vor und nach Verkehrsschildern, welche eine Geschwindigkeitsänderung anzeigen; vor und nach Ortschildern gelten 150 m
Hessen: 100 m
Rheinland-Pfalz: 100 m
Sachsen-Anhalt: 100 m
Mecklenburg-Vorpommern: üblicherweise 100 m; auf Autobahnen und Kraftfahrstraßen 250 m
Baden-Württemberg: 150 m
Brandenburg: 150 m
Bremen: 150 m
Niedersachsen: 150 m
Schleswig-Holstein: 150 m
Sachsen: 150 m
Bayern: grundsätzlich 200 m
Thüringen: 200 m
Hamburg: kein Mindestabstand vorgegeben
Nordrhein-Westfalen: kein Mindestabstand vorgegeben
Saarland: kein Mindestabstand vorgegeben
En ze staan ook regelmatig kort na die afstand te flitsen, dat heb ik in Hessen al twee keer mogen ervaren. Dat is ook de reden dat de Duitsers dus massaal op de rem trappen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 29 apr 2023, 12:37

Mmm dan heb ik geluk gehad of ze staan niet echt zo vaak op die manier te flitsen.

Ik rij doorgaans gewoon 130 in Duitsland en laat hem uitrollen, in free-flow verkeer de 80 bij het binnenrijden van de baustelle in plaats van al een kilometer daarvoor op de rem te staan.

Ik heb nog nooit een boete daarvoor gekregen. Op routes waar veel Nederlanders rijden geeft Waze flitsers aan, maar ik vraag mij altijd af hoe betrouwbaar het is buiten de Hollanderroutes.

omNOMNOMNOM
stadsweg

Bericht door omNOMNOMNOM » za 29 apr 2023, 12:48

In de buurt van het vliegveld van Frankfurt weet ik dat ze vaak hier staan op de B43:

Eerste bord 80 (na 100):
https://maps.app.goo.gl/8qP78u9r6GoM8yxNA

Vervolgens staan ze daar direct na de brug verdekt opgesteld, dat is dan net wat meer dan de vereiste 100 meter. De enige keer dat ik daar geflitst ben was met 93 km/u, ik was even naar links gegaan om een vrachtwagen de ruimte te geven om in te voegen en toen was het meteen prijs.

Ger81
verkeersader

Bericht door Ger81 » ma 01 mei 2023, 17:55

omNOMNOMNOM schreef: za 29 apr 2023, 12:48 In de buurt van het vliegveld van Frankfurt weet ik dat ze vaak hier staan op de B43:

Eerste bord 80 (na 100):
https://maps.app.goo.gl/8qP78u9r6GoM8yxNA

Vervolgens staan ze daar direct na de brug verdekt opgesteld, dat is dan net wat meer dan de vereiste 100 meter. De enige keer dat ik daar geflitst ben was met 93 km/u, ik was even naar links gegaan om een vrachtwagen de ruimte te geven om in te voegen en toen was het meteen prijs.
Het kost je een paar centen, maar dankzij deze wake-up call ga jij de volgende keer wel bijdragen aan de verkeersveiligheid door op een snelweg, met invoegend verkeer naast je, vol in de ankers te gaan.
Ubi volentia est, via est

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 02 mei 2023, 13:54

Op 30 mei begint de laatste fase van de renovatie van de A61 tussen Bergheim-Süd en Türnich. Vanaf dan tot eind november is er maar 1 rijstrook open op de A61 richting zuiden. Richting noorden zijn 2 rijstroken.

Dit wegvak is heeft een gemiddelde drukte van 60.000 voertuigen per dag en hinder is te verwachten, met name tijdens de spitsuren en vakantieuittochten kan het toch wel problematisch worden. Wel iets om in de gaten te houden als je deze zomer over de A61 richting zuiden wil rijden.

Omrijden via Aachen is niet zo zinvol omdat de verbindingsweg Aachen richting Koblenz in het Kreuz Kerpen ook langdurig wordt afgesloten. De beste route is dan via de A57-A1, of via het onderliggend wegennet rond Kerpen.

Die Autobahn wil verkeer vanuit Nederland al bij de grens bij Venlo gaan informeren.

De A61 heeft dan toch wel nadelen deze zomer: je moet tussen Mönchengladbach en Jackerath al drie keer afslaan op knooppunten om rond de mijn Garzweiler te rijden waar dat voorheen gewoon rechtuit was. De A61 heeft dus maar 1 rijstrook tussen Bergheim en Türnich, die renovatie van de Ahrtalbrücke zorgt frequent voor behoorlijke vertragingen en verderop zijn ze bij Stromberg ook nog bezig met die trage baustelle. En wie weet wat ze verder zuidelijk nog gaan doen.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 02 mei 2023, 14:07

Inderdaad geen prettige vooruitzichten voor de A61. Wat dat betreft is de A3 momenteel qua wegwerkzaamheden een beter alternatief, afgezien van de wegwerkzaamheden tussen Hamminkeln en Wesel.
Chris schreef: za 29 apr 2023, 12:37 Op routes waar veel Nederlanders rijden geeft Waze flitsers aan, maar ik vraag mij altijd af hoe betrouwbaar het is buiten de Hollanderroutes.
Volgens mij valt dat op de typische "Hollanderroutes" inderdaad wel mee. Met Pasen zag ik wel zo'n situatie bij de wegwerkzaamheden op de A67 bij het Rüsselsheimer Dreieck. En vooral op de A5 tussen Gießen en Darmstadt heb ik wel vaker mobiele flitsaanhangers gezien die kort achter het eerste 60 of 80 km/h bordje hebben staan flitsen. Waarschijnlijk precies op 100 m afstand. Verder heb je op de "Gelbe Autobahn" B3 bij de zuidelijke ingang van Marburg de beroemde vaste flitspalen, waar tot voor kort alleen 1x een 100 km/h bord stond en het daarna meteen raak was. Inmiddels staat er voor het 100 km/h bord een 120 km/h bord, maar dat is eerst sinds 2020 het geval. En ook bij Dortmund konden ze er soms wel wat van, direct achter het kombord op de A40/B1 overgang een flitsauto of driepoter neer te zetten. Eveneens is het einde van de A46 bij Olsberg (vroeger Bestwig) een geliefde plek om vooral op de vrijdagmiddag te laseren. Daar wordt je dan zowel in het 80 als 60 stuk gepakt en meteen staande gehouden. Een mobiele flitser heb ik op dat stuk A46 echter nooit gezien.

Daarnaast ken ik ook best aardig wat B-wegen, waar vaste flitspalen heel kort achter een 70 km/h of kombord opgedoemd komen. Soms ook juist kort voordat een Vmax of bebouwde kom opgeheven wordt, zoals bij de dorps in- en uitgang van Meschede en Olsberg van/naar Winterberg. Geef je daar al iets gas, als je denkt de plaats uit te rijden, kom je nog mooi even op de foto.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » do 18 mei 2023, 10:53

Berlin: 75 m vor und nach Verkehrsschildern, welche eine Geschwindigkeitsänderung anzeigen; vor und nach Ortschildern gelten 150 m
Hoezo vor? Moet je 75 m van te voren al langzamer rijden?

Verder van belang:
Es muss demnach beachtet werden, dass jeder Verkehrsteilnehmer seine Geschwindigkeit so einzurichten hat, dass bereits mit dem Passieren des Verkehrsschilds die durch das Verkehrsschild vorgegebene Geschwindigkeit eingehalten werden kann.
Je kunt de borden vanaf een paar honderd meter afstand zien, dus je zou het niet nodig moeten hebben om flink te remmen.
Übrigens gelten die genannten Abstände nicht für Messungen, die vor dem Ende einer Geschwindigkeitsbeschränkung durchgeführt werden. Wenn ein Betroffener also vor dem die Geschwindigkeitsbeschränkung auflösenden Schildes geblitzt wurde, sind die oben genannten Abstände nicht zu berücksichtigen.
Je moet dus niet al voor het bord gas geven.

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » do 18 mei 2023, 17:38

marcel schreef: do 18 mei 2023, 10:53
Hoezo vor? Moet je 75 m van te voren al langzamer rijden?
Nee, het gaat om waar niet geflitst mag worden, niet waar je de snelheid al moet rijden.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 14 jul 2023, 10:25

Komende week is de A61 richting zuiden afgesloten tussen het Kreuz Kerpen en Türnich. Dat is inclusief het volgend weekend, dus relevant voor vakantiegangers uit Nederland die doordeweeks of volgend weekend willen reizen richting zuiden.

Afbeelding

wellproc
woonerf

Bericht door wellproc » vr 14 jul 2023, 19:47

^^ Geldt dat ook voor de verbinding A61-A4 ri Keulen?
Maw: moet alle verkeer naar het zuiden de A46 naar Düsseldorf volgen en dan de A57 naar Keulen, of kan dat verkeer vanaf de A61 de A4 ri Keulen op rijden?

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » vr 14 jul 2023, 20:05

^^ Op dit moment kan je vanuit Venlo enkel rechtdoor verder de A61 op. Dus als ze dat willen afsluiten zullen ze een van de andere verbindingswegen wel moeten openstellen. Als de verbindingsweg richting Keulen afgesloten blijft, kan je keren bij de afrit Kerpen op de A4, dus dat hoeft geen probleem te zijn. De enige vraag is hoeveel file's dit gaat veroorzaken.

wellproc
woonerf

Bericht door wellproc » vr 14 jul 2023, 20:31

Nou ja, ik ga over de A57 naar het zuiden en hoop dat het verkeer vanaf de A61 zo laat mogelijk naar het oosten komt. Anders kan het nog wel eens vervelend druk worden op de A57. En de A3 is met Hamminkeln en Kreuz Kaiserberg ook al zo'n drama. Dus ik probeer er tussendoor te glippen :woop:

wellproc
woonerf

Bericht door wellproc » za 15 jul 2023, 8:49

Aanvulling: volgens ADAC is de afsluiting van de verbindingsboog A61 (Mönchengladbach) naar A4 (Keulen) vanaf 17-07 weer open. En dan is de rest daarna dus dicht. Maw: de A4 wordt de omleiding van de A61. En het zou me niets verbazen als die omleiding via de A1 weer teruggaat naar de A61 :dyn_hyp:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 25 jul 2023, 19:36

https://www.rhein-zeitung.de/region/rhe ... 59104.html

Artikel van de Rhein Zeitung over de Moseltalbrücke ter hoogte van Koblenz.

Vanaf 2024 moet de brug gerenoveerd worden. Dit moet allemaal met de hand gedaan worden omdat een steiger geen optie is. Het gaat lang duren, wellicht wel 4 of 5 jaar.

Op termijn zal waarschijnlijk de complete brug vervangen worden. Je mag alleen hopen dat ze niet tot 2030 bezig zijn met een renovatie om vervolgens een paar jaar later een complete vervanging uit te voeren. Een renovatie zou eigenlijk de levensduur met minstens 30 jaar moeten verlengen. Dat zie je in Duitsland echter zelden, vaak gaat het niet verder dan de restlevensduur een paar jaar rekken.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 07 sep 2023, 19:12

De LKW-chaos op de Ahrtalbrücke. Langzaam rijdende vrachtwagens op de rechterrijstrook.

Afbeelding
A61 Ahrtalbrücke 01 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A61 Ahrtalbrücke 02 by European Roads, on Flickr

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 19 sep 2023, 12:43

Op 25 september wordt de A61 tussen Bergheim en het Kreuz Kerpen weer volledig geopend met 2x2 rijstroken. De werkzaamheden zijn twee maanden voor op schema afgerond.