Zebrapad fietsstrook vóór stoplicht
Moderator: Moderatoren
-
A2Racer
- stadsweg
Zebrapad fietsstrook vóór stoplicht
https://www.google.com/maps/@52.3600086 ... ?entry=ttu
Hier steek ik dagelijks het fietspad over waar kort erna een zebrapad (twee witte strepen) is voor voetgangers die naar het stoplicht toe willen lopen.
Mij lijkt vrij duidelijk dat dit stukje niet bij de verkeerslichten horen, dus dat je hier altijd voetgangers voorrang moet geven. Klopt dat?
Dit is wellicht naar de bekende weg vragen, maar ik zie niet alleen veel mensen gewoon doorrijden, ik heb nog nooit iemand gezien die stopt voor een voetganger hier. Resultaat is dat ik stilsta voor het zebrapad en een stuk of tien e-bikes voorbij me vliegen.
Hier steek ik dagelijks het fietspad over waar kort erna een zebrapad (twee witte strepen) is voor voetgangers die naar het stoplicht toe willen lopen.
Mij lijkt vrij duidelijk dat dit stukje niet bij de verkeerslichten horen, dus dat je hier altijd voetgangers voorrang moet geven. Klopt dat?
Dit is wellicht naar de bekende weg vragen, maar ik zie niet alleen veel mensen gewoon doorrijden, ik heb nog nooit iemand gezien die stopt voor een voetganger hier. Resultaat is dat ik stilsta voor het zebrapad en een stuk of tien e-bikes voorbij me vliegen.
-
Piles
- autoweg
Re: Zebrapad fietsstrook vóór stoplicht
Klopt.
Maar fietsers hoeven zich niet aan regels te houden. Zeker niet in Amsterdam. Vandaar dat iedereen maar wat doet.
Maar fietsers hoeven zich niet aan regels te houden. Zeker niet in Amsterdam. Vandaar dat iedereen maar wat doet.
-
A2Racer
- stadsweg
Dat idee had ik ook al. Ze zijn met een stuk of 10 tegelijk in een stroom, Ik heb het idee dat de hoeveelheid dat het gebeurt een gevoel van bescherming geeft en ervoor zorgt dat de politie allang niets meer doet aan geen verlichting hebben etc..Piles schreef: vr 22 sep 2023, 17:00 Klopt.
Toch vraag ik me af hoeveel rijker de gemeente zou zijn als ze een onopvallende motor agent daar neerzetten om telkens 5 bekeuringen a 110 euro voor door rood rijden te geven. Kwartiertje per 5 fietsers maakt 20 per uur. Dan kom je uit op 2200 euro per uur.
NB: Zie dat telefoon gebruik zwaarder wordt beboet dan door rood fietsen. Vind ik opzich wel gek.
-
Snelwegfreak
- Hoofdmoderator
Ik denk dat het de gemeente financieel niets oplevert, omdat de opbrengsten van verkeersboetes naar het Rijk gaan.
Enne gojje mins blieft altied leave.
-
Attietattie
- 2x5 autosnelweg
Je kunt in een kwartier tijd geen 5 mensen beboeten. Je kunt ze slecht op kenteken beboeten, dus moet je er achteraan. Een fietser gelooft nooit dat ie staande wordt gehouden, * dus die stopt niet meteen. Men gaat ellenlang in discussie. Men gaat trainerend lang doen over het vinden van legitimatie. Ik denk dat je een grote jongen bent als je er 5 in een uur kunt uitschrijven.
* Een vriend van me fietste in Amsterdam door rood. Werd ie staandegehouden door een politiebusje. "Ik stopte want ik dacht dat ze de weg wilden vragen ofzo."
"Waarom doe je dat nou? Je ziet ons toch staan?!?"

* Een vriend van me fietste in Amsterdam door rood. Werd ie staandegehouden door een politiebusje. "Ik stopte want ik dacht dat ze de weg wilden vragen ofzo."
"Waarom doe je dat nou? Je ziet ons toch staan?!?"
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
Seat Ibiza
- 2x2 autosnelweg
In Maastricht wordt op zulke plekken veelal geen zebrapad meer aangegeven op de fietsstrook in zulke gevallen. Vroeger lag daar wel een zebra ook op fietsstrook, maar omdat dit onveilige situaties opleverde, is die ooit verwijderd.timwassink schreef: vr 22 sep 2023, 16:57 Mij lijkt vrij duidelijk dat dit stukje niet bij de verkeerslichten horen, dus dat je hier altijd voetgangers voorrang moet geven. Klopt dat?
-
duikgek89
- 2x3 autosnelweg
Zou me niks verbazen als ze in de drukte ook selectief doof en blind zijn voor een poging tot staande houden.Attietattie schreef: vr 22 sep 2023, 17:37Een fietser gelooft nooit dat ie staande wordt gehouden, * dus die stopt niet meteen
En kwaad dat die fietsers worden als je als voetganger jezelf voor laat gaan!
-
Groningen
- expressweg
Had ik onlangs.
Omdat ik ook wel weet dat fietsers niet stoppen wachtte ik gewoon met oversteken tot er een behoorlijke ruimte tot de volgende fietser was.
Ik vervolgens oversteken - en ik word door de naderende fietser toegeschreeuwd dat ik op moet zouten (maar dan in andere woorden).
Het schoot me spontaan in mijn knie en het duurde dus even.
(Ja, kinderachtig wellicht. Maar actie geeft reactie...)
-
A2Racer
- stadsweg
Ik loop gewoon stug door, naderende fietser of niet. Ze bekijken het maar.
-
Attietattie
- 2x5 autosnelweg
Ja maar jij fietst ook door rood, dus dat verbaast niemand.

'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje