Gewenst gedrag bij verdrijfpijl
Moderator: Moderatoren
-
A2Racer
- stadsweg
Gewenst gedrag bij verdrijfpijl
Ik kon nergens vinden wat een verdrijfpijl precies betekent.
“Er komt een rood kruis aan, waar vóór u van rijstrook moet wisselen.” Of
“Wissel zo snel als het kan van rijstrook, in ieder geval vóór het rode kruis.”?
Als het verkeer gewoon vlot doorrijd stel ik me voor dat je direct begint met handelen. Wat doe je dan bij file? Tegelijk op meerijden met het verkeer en dan vlak voor het rode kruis invoegen/ritsen?
“Er komt een rood kruis aan, waar vóór u van rijstrook moet wisselen.” Of
“Wissel zo snel als het kan van rijstrook, in ieder geval vóór het rode kruis.”?
Als het verkeer gewoon vlot doorrijd stel ik me voor dat je direct begint met handelen. Wat doe je dan bij file? Tegelijk op meerijden met het verkeer en dan vlak voor het rode kruis invoegen/ritsen?
-
verfmeer95
- expressweg
Re: Gewenst gedrag bij verdrijfpijl
Bij file moet je zo lang mogelijk doorrijden. Hoe later je invoegt, hoe korter de file achter je wordt.
-
A2Racer
- stadsweg
Oke. Moet je dan met dezelfde snelheid meerijden als het verkeer naast je?verfmeer95 schreef: ma 25 sep 2023, 12:20 Bij file moet je zo lang mogelijk doorrijden. Hoe later je invoegt, hoe korter de file achter je wordt.
Als ze stilstaan op de rijstrook naat je, moet je dan wel met gepaste snelheid er voorbij doorrijden tot het eind?
-
Snelwegfreak
- Hoofdmoderator
Grappig, zo'n situatie had ik laatst ook. Doorrijden mag tot het rode kruis: dan moet je weg zijn.
Link
Link
Enne gojje mins blieft altied leave.
-
Rein
- 2x4 autosnelweg
Ik rij zelf altijd op gepaste snelheid zo lang mogelijk door. En in 99 van de 100 gevallen komt er, ook als het even stilstaat, dan vanzelf wel een gaatje waar je zonder anderen te hinderen in kan.
-
Egbert
- expressweg
Leren ze dat tegenwoordig niet meer bij de rijlessen? Alles gaat tegenwoordig naar inzicht en niet naar regeltjes en dit soort dingen wordt vergeten?timwassink schreef: ma 25 sep 2023, 12:56 Oke. Moet je dan met dezelfde snelheid meerijden als het verkeer naast je?
Als ze stilstaan op de rijstrook naat je, moet je dan wel met gepaste snelheid er voorbij doorrijden tot het eind?
Ja, aangepaste snelheid, een beetje harder dan de rijstrook naast je. Vooral vanwege de schoolmeesters die hem er zomaar voor gaan gooien.
-
A2Racer
- stadsweg
Ik ben de situatie simpelweg nog niet tegengekomen. Net zoals dat ik (nog) niet heb ingevoegd op een taper via de wegvallende baan, of een uitvoegtaper heb gebruikt (kwam er via dit forum pas achter wat dat is). Wellicht moet ik na de tussentijdse toets aan mijn rijinstructeur vragen of we dat een keer kunnen doen.
EDIT: Wellicht handig er bij te zetten dat ik dus nog geen rijbewijs heb.
EDIT: Wellicht handig er bij te zetten dat ik dus nog geen rijbewijs heb.
-
de_Aristocraat
- stadsweg
Vooral dat laatste valt mij op, mensen gooien hem er redelijk vaak voor.Egbert schreef: ma 25 sep 2023, 13:27Leren ze dat tegenwoordig niet meer bij de rijlessen? Alles gaat tegenwoordig naar inzicht en niet naar regeltjes en dit soort dingen wordt vergeten?timwassink schreef: ma 25 sep 2023, 12:56 Oke. Moet je dan met dezelfde snelheid meerijden als het verkeer naast je?
Ja, aangepaste snelheid, een beetje harder dan de rijstrook naast je. Vooral vanwege de schoolmeesters die hem er zomaar voor gaan gooien.
Zelf rij ik regelmatig op de A7 tussen Sneek en Joure, en bij de versmalling voor de Prinses Margriettunnel lijkt het verkeer nagenoeg allemaal direct op de rechterbaan aan te sluiten. Dan rij ik meestal tot de pijl door (dus nog ruim voor het rode kruis) om in te voegen, maar ik zie nagenoeg altijd mensen hem ervoor gooien en / of de gaatjes op de rechterbaan dichtrijden zodat je er niet tussen kan.
Ik snap dat mensen het niet leuk vinden als je voorkruipt, maar als je gewoon de regels in acht neemt dan rij je de linkerstrook helemaal uit. Nu gaan mensen helemaal uit hun plaat omdat ze zelf de regels niet lijken te kunnen.
-
Attietattie
- 2x5 autosnelweg
Begrijpelijk, want die heeft geen betekenis. Die doet niets anders dan informeren.timwassink schreef: ma 25 sep 2023, 12:17 Ik kon nergens vinden wat een verdrijfpijl precies betekent.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
Groningen
- expressweg
Of nog leuker, onlangs zelf meegemaakt: dat een vrachtwagenchauffeur even gaat 'blocken' want stel je voor dat iemand wél weet hoe het hoort en voor je terecht komt...de_Aristocraat schreef: ma 25 sep 2023, 14:36 Ik snap dat mensen het niet leuk vinden als je voorkruipt, maar als je gewoon de regels in acht neemt dan rij je de linkerstrook helemaal uit. Nu gaan mensen helemaal uit hun plaat omdat ze zelf de regels niet lijken te kunnen.
-
Chris
- Moderator
Ik zie dat best wel vaak bij filevorming eigenlijk. Ook in het buitenland. Op de N50 hebben chauffeurs er ook een handje van om middenop het 2+1 deel te rijden.
-
Attietattie
- 2x5 autosnelweg
Heb ik al zo vaak gehad. Gelukkig zijn veel mensen er niet zo goed in, dus vaak kan je m er nog wel tussen prakken. 
-
mvalkenburg
- autoweg
Er zitten helaas ontzettend veel schoolmeesters tussen de “professionals”
-
Wouter N14
- Moderator
Er zit toch een behoorlijke "dode hoek" vlak voor de vrachtwagen? Ik kan mij voorstellen dat ze daar geen auto in willen hebben. Is er voldoende vrije ruimte, dan zou je er gewoon voor moeten kunnen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
Groningen
- expressweg
-
A2Racer
- stadsweg
Ik heb ook ergens gelezen dat je op 300m niet meer mensen op de rechterrijstrook in moet halen. Klopt dat?
-
Attietattie
- 2x5 autosnelweg
Nee, is onzin.
Je kan er wel op zakken, maar het CBR heeft wel meer gekkigheid waar je op kunt zakken. Het staat simpelweg in geen enkele regel.
Je kan er wel op zakken, maar het CBR heeft wel meer gekkigheid waar je op kunt zakken. Het staat simpelweg in geen enkele regel.
-
Attietattie
- 2x5 autosnelweg
Ik heb overigens iemand gevonden die het wel met je eens is.timwassink schreef: ma 25 sep 2023, 22:50 Ik heb ook ergens gelezen dat je op 300m niet meer mensen op de rechterrijstrook in moet halen. Klopt dat?
Link
-
sven_engelen
- expressweg
Svenlo
https://svene.nl/
https://svene.nl/
-
Attietattie
- 2x5 autosnelweg
Seinen en irriteren.
-
fleppenstein
- stadsweg
Grappig, We weten hier wel dat we door mogen rijden tot het rode kruis. En dat doen we dan ook.Snelwegfreak schreef: ma 25 sep 2023, 12:56 Grappig, zo'n situatie had ik laatst ook. Doorrijden mag tot het rode kruis: dan moet je weg zijn.
Link
Ik tel zo'n 100-200 auto's die netjes alvast invoegen en rechts gaan rijden, want die hebben geen stront in z'n ogen heeft zien die wegversmalling al ver van te voren komen. Die flashers zie je nl al een kilometer van te voren, dus dan weet je ook dat daar een verdrijfpijl bijhoort. Dan zijn er altijd lui die dan de regeltjes beter weten en toch tot het rode kruis doorscheuren.
Doorscheuren hoor ik U zeggen, Ja, Doorscheuren.
Want men weet hier ook op het forum te vertellen, dat wanneer motorrijders tussen de file doorrijdt, of een hulpdienst die (legaal) hier de vluchtstrook pakt, dat maximaal met 20 km/u snelheidsverschil doet (staat nl in die ontheffing)
Waarom hier dan een voorbeeld dat met 62 km/u langs een stilstaande file wordt gereden ???
Ik vindt dit eigenlijk knap asociaal, maar goed, ik mag ook een mening hebben.
Oke, ik doe zo'n actie dat ik doorrij tot het rode kruis ook wel eens, maar dan inderdaad met max 20km/u harder, maar vaak gewoon met dezelfde snelheid naast de file gereden, en dan bij de verdrijfpijl richting aangeven en invoegen. Meestal wordt ik er zonder problemen tussengelaten.
Vaak, als ik naast die file rij, zie ik dan een rij auto's in mijn binnenspiegel, die eigenlijk ook gewoon met 60km/u naar het rode kruis hadden gewild, en dat vaak ook doen, door mij in te halen via de reeds afgekruiste strook.
-
Attietattie
- 2x5 autosnelweg
Lekkere vergelijking. Op vluchtstroken en tussen rijstroken door hoor je geen verkeer te verwachten. Dus het is verstandig dat verkeer een beperking mee te geven. Snelwegfreak rijdt gewoon daar waar hij hoort te rijden, met een snelheid waarmee je normaliter zelfs langs fietsers mag rijden. Ik denk dat het dus wel meevalt met de gevaarsetting.
-
verfmeer95
- expressweg
Het matrixbord met de verdrijfpijl kan geen maximumsnelheid meer tonen. Ik weet niet hoe het juridisch zit, maar het lijkt mij in ieder geval de bedoeling dat de maximumsnelheid van het vorige matrixbord blijft gelden. Als dat juridisch ook klopt zou Snelwegfreak hier een snelheidsovertreding hebben begaan. Zelf zou ik me in ieder geval wel aan de 50 hebben gehouden, maar niet langzamer dan dat.
-
A2Racer
- stadsweg
Ik dacht dat er ook zo een regel was over het snelheidsverschil, maar als ik google zie ik die alleen voor motors staan. Bestaat deze regel dus helemaal niet voor auto´s?
-
Rein
- 2x4 autosnelweg
Voor motoren bestaat die regel volgens mij ook niet (officieel).
-
Attietattie
- 2x5 autosnelweg
Nee. En aanvullend op wat Rein zegt: de regels voor auto's zijn hetzelfde als voor motoren.timwassink schreef: di 26 sep 2023, 9:10 Ik dacht dat er ook zo een regel was over het snelheidsverschil, maar als ik google zie ik die alleen voor motors staan. Bestaat deze regel dus helemaal niet voor auto´s?
Jij doelt waarschijnlijk op aaaaallerlei aanvullende zaken waardoor je over het algemeen wel veiliger rijdt. Dus inderdaad, niet een te groot snelheidsverschil, 600m van tevoren naar de rechterstrook als je de snelweg wil gaan verlaten, 300m van tevoren je richtingaanwijzer gebruiken, in een vloeiende beweging van rijstrook wisselen, niet meerdere rijstroken in één beweging opschuiven bladibla. Er zijn enorm veel zaken die rijscholen als regel benoemen, terwijl het geen regels zijn. Wat in het RVV staat, zijn regels, punt.
Laatst gewijzigd door Attietattie op di 26 sep 2023, 10:08, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Egbert
- expressweg
Er is een gedragscode.
Maar mag het niet? Vroeger in BodW viel nog wel eens de term "tripleren". Maar ook dat is niet gedefinieerd.
Staat ergens dat inhalen alleen mag gebeuren op een andere rijstrook? Nee. Hoe kun je dat ook definieren, kijk naar wegen zonder middenstreep.
Moet je aan de linkerkant inhalen? Niet in een file.
Dus als er ruimte is mag je er toch gewoon voorbij? Geldt ook voor auto's natuurlijk, maar die zijn wat breder dus je komt er wat minder makkelijk voorbij.
Maar mag het niet? Vroeger in BodW viel nog wel eens de term "tripleren". Maar ook dat is niet gedefinieerd.
Staat ergens dat inhalen alleen mag gebeuren op een andere rijstrook? Nee. Hoe kun je dat ook definieren, kijk naar wegen zonder middenstreep.
Moet je aan de linkerkant inhalen? Niet in een file.
Dus als er ruimte is mag je er toch gewoon voorbij? Geldt ook voor auto's natuurlijk, maar die zijn wat breder dus je komt er wat minder makkelijk voorbij.
-
Attietattie
- 2x5 autosnelweg
Geldt hetzelfde voor voordringen bij het verkeerslicht. Als een motorrijder dat mag, mag een automobilist dat ook.Egbert schreef: di 26 sep 2023, 9:42Dus als er ruimte is mag je er toch gewoon voorbij? Geldt ook voor auto's natuurlijk, maar die zijn wat breder dus je komt er wat minder makkelijk voorbij.
Link
-
de_Aristocraat
- stadsweg
Dat zijn nog de meest schrijnende situaties, wil je doorrijden tot het bord "ritsen vanaf hier", blokken anderen je alsnog honderden meters daarvoor. Terwijl je juist datgene wilt doen wat de wegbeheerder aangeeft. Aaarrrghhhh!!!Groningen schreef: ma 25 sep 2023, 21:26Voor die vrachtwagen was het nog 300 meter tot het daadwerkelijke invoegpunt dus dat was het niet.
-
A2Racer
- stadsweg
Had ik toevallig vanochtend de kans voor bij een verkeerslicht. Was benieuwd wat mijn rijinstructeur ervan had gemaakt haha.Attietattie schreef: di 26 sep 2023, 10:12Geldt hetzelfde voor voordringen bij het verkeerslicht. Als een motorrijder dat mag, mag een automobilist dat ook.Egbert schreef: di 26 sep 2023, 9:42Dus als er ruimte is mag je er toch gewoon voorbij? Geldt ook voor auto's natuurlijk, maar die zijn wat breder dus je komt er wat minder makkelijk voorbij.![]()
Link