PBL-rapport ‘Thuiswerken en de gevolgen voor wonen, werken en mobiliteit’.

Discussieer hier over het mobiliteitsbeleid, de positie van het wegverkeer en de gevolgen voor de wegenplannen.

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg

Re: PBL-rapport ‘Thuiswerken en de gevolgen voor wonen, werken en mobiliteit’.

Bericht door Pino » za 11 feb 2023, 9:17

Voor de groep die niet thuis kan werken, zie ik eerder een plicht om tot een individuele oplossing te komen onder leerstukken als goed werkgeverschap; niet om tot een soort verplichte algemene oplossing te komen omdat er een paar pijngevallen zouden kunnen zijn. Zo’n zelfde algemene redenering diskwalificeert werkgevers die tegen thuiswerken zijn omdat er wel eens een paar werknemers zouden kunnen zijn die thuis de kantjes eraf lopen. Dat er algemene regels zijn om fysieke en sociale uitbuiting te voorkomen (arbeidsomstandigheden-regels die je noemt), betekent niet dat je tot algemene verplichtingen moet komen over een veel softere notie als “ik voel me fijner op kantoor met collega’s om me heen.” Want ook dat verschilt per persoon; veel meer dan de empirisch meetbare impact van lange werkdagen of zelfs van een thema als sociale onveiligheid.

Je legt hier nu ook herhaaldelijk suggesties neer van een soort kapitalistische race waarin werkgevers over elkaar heen vallen om werknemers maximaal uit te buiten voor hun eigen winsten, en dat thuiswerken daar een onderdeel van is. Dat is gewoon niet hoe ik de praktijk zie. Ik zie een wereld waarin meer vraag bestaat naar goede werknemers dan dat er aanbod is; dus waarin werkgevers eerder geneigd zijn flexibel te zijn. Maar er worden grenzen gesteld aan die flexibiliteit. Schoorstenen moeten wel roken (of wat voor metafoor je op de non-profit sector los wilt laten), en dat is uiteindelijk ook een collectief belang.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » za 11 feb 2023, 10:08

In CAO's valt ook wel het een en ander af te spreken over de kantoor/thuis/extern-verhouding.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 04 jul 2023, 14:49

https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... /goteborg/

https://www.wegenwiki.nl/Congestieheffi ... atistieken

Göteborg is een aardige case study voor het effect van thuiswerken op de mobiliteit. Er is een congestieheffing waardoor het aantal passages geteld wordt.

Te zien is dat de congestieheffing sowieso maar kortdurend een noemenswaardig effect had na invoering op 1 januari 2013. In 2014 lag het nog maar marginaal lager en daarna steeg het aantal autoritten weer tot hoger dan voor de invoering.

Maar je ziet ook dat het corona-effect marginaal was, maar dat ook thuiswerken eigenlijk geen noemenswaardig effect heeft op het aantal autoritten. In de eerste 5 maanden van 2023 lag het dagelijks aantal passages op quasi hetzelfde niveau als de eerste 5 maanden van 2019.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 05 jul 2023, 20:15

CBS data: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2023/27 ... r-het-werk

In 2022 legden inwoners van Nederland in totaal 44,3 miljard reizigerskilometers af van en naar het werk. Dat is 22 procent meer dan in 2021. Maar vergeleken met 2019 is dat 22 procent minder.

In 2022 reisden Nederlanders van 6 jaar of ouder in totaal 180,9 miljard kilometer. Bijna een kwart van alle reizigerskilometers, ruim 44 miljard, ging in 2022 van of naar het werk. Dat komt neer op 16 procent van alle verplaatsingen van Nederlanders.

Overigens wel interessant dat minder dan een kwart van de reizigerskilometers daadwerkelijk woon-werkverkeer is. Driekwart heeft dus andere motieven.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 05 jul 2023, 21:09

Naast woon-werkverkeer maak ik ook nog aardige hoeveelheden kilometers voor familiebezoek en hobby's.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 05 jul 2023, 22:51

Tja, voor één keer heen en weer naar mijn ouders kan ik iets van tien keer met de auto naar kantoor. Gaan mijn kinderen een keer bij opa en oma logeren, dan rijd ik twee keer in een weekend retour. En dat is dan nog niet eens aan de andere kant van het land (spiegelt dan wel weer aan een woon-werk-afstand die prima op de fiets kan - en ook vaak gaat trouwens). Kortom, zo kunnen verhoudingen nogal scheef raken.

En dan heb je nog verkeer dat als onderdeel van het werk op de weg zit: vracht, aannemers, mensen die bij klanten langs gaan. Ook dat tikt in absolute kilometers wel aan. Maar zolang die kilometers worden gemaakt in daluren is het in ieder geval voor spitsproblematiek niet het meest relevante cijfer.

Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein » wo 05 jul 2023, 23:01

^^ maar dit soort objectiveve cijfers zetten heel veel politieke discussies wel een beetje in een ander daglicht. Veel politieke partijen lijken als enige mobiliteitsdoel te hebben om werknemers uit de auto te krijgen, terwijl woon-werkverkeer dus maar een klein deel van al het autoverkeer is. En uiteraard is wel bekend dat wanneer er in de spits 10% minder verkeer op de weg is, er amper nog files zullen staan, maar dat is natuurlijk niet het hele verhaal. Ook buiten de spitstijden zijn heel veel wegen in Nederland behoorlijk overbelast. Rij voor de lol maar eens op donderdag om 11 uur of 14 uur over de A4 van Amsterdam naar Den Haag. Het is nog niet zo druk dat er al file staat, maar feitelijk zijn alle rijstroken gewoon vol en is lekker doorrijden er echt niet bij. En zo is het op heel veel wegen in Nederland.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 27 jul 2023, 11:35

https://www.tankpro.nl/elektrificatie/2 ... ng-diesel/

In de eerste vier maanden 2023 is de afzet van benzine met bijna 20% gestegen.

Dat geeft ook te denken over het lange-termijnseffect van thuiswerken. Maar misschien zit er ook een grenseffect bij, omdat Nederland in H1 2023 lagere of vergelijkbare prijzen had dan de buurlanden. Dat is sinds 1 juli niet meer zo.

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » do 27 jul 2023, 12:57

De samenvatting van het artikel:
NOVE verwacht nog steeds dat de stijging van de brandstofomzet als geheel later in het jaar zal afzwakken, zeker na de recente accijnsverhoging van 1 juli. Met name particulieren zullen er dan voor kiezen om (weer) in het buitenland te gaan tanken (en boodschappen te doen), met alle negatieve gevolgen voor de Nederlandse schatkist en economie, aldus de brancheorganisatie.
En de marketing afdeling van de Nederlandse overheid maar volhouden dat het wel zal meevallen. #struisvogelpolitiek

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » do 27 jul 2023, 13:07

Jeff schreef: do 27 jul 2023, 12:57 De samenvatting van het artikel:
Met name particulieren zullen er dan voor kiezen om (weer) in het buitenland te gaan tanken (en boodschappen te doen), met alle negatieve gevolgen voor de Nederlandse schatkist en economie, aldus de brancheorganisatie.
Dat riedeltje van de brancheorganisatie kennen we inmiddels ook wel... De meeste Nederlanders wonen namelijk niet in de nabijheid van de grens. Dus de meeropbrengst door een hogere accijns, wordt echt niet teniet gedaan door een klein deel van de Nederlanders die de grens over gaan om te tanken.

(ik wil hierbij overigens geenszins zeggen dat ik de accijnsverhoging op brandstof verstandig vind, omdat dit de inflatie die nog steeds te hoog is verder versterkt)
Laatst gewijzigd door Seat Ibiza op do 27 jul 2023, 18:06, 1 keer totaal gewijzigd.

kees
expressweg

Bericht door kees » do 27 jul 2023, 14:31

Sowieso is het geen accijnsverhoging. Volgens mij is vorige jaar de benzineprijs + accijns vrijgesteld van BTW-belasting en is dat per 1 juli weer teruggedraaid.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 10 okt 2023, 8:49

Een rapport van het KiM: https://www.kimnet.nl/actueel/nieuws/20 ... s-covid-19

Hieruit blijkt dat het OV-reizigers veel meer thuiswerken dan andere reizigers, ook maken zij minder zakelijke reizen.

Ik denk dat het komt omdat een OV-reiziger geen afspiegeling is van het gemiddelde, maar bovengemiddeld een kantoorbaan heeft, al dan niet bij de overheid. En daar wordt meer thuisgewerkt.
KiM schreef: OV-gebruik veranderd sinds COVID-19

Het gebruik van het openbaar vervoer (ov) is sinds de COVID-19-pandemie sterker veranderd dan het gebruik van andere vervoerwijzen. Hoewel mensen na het afschaffen van alle COVID-maatregelen wel weer vaker het ov nemen, blijft het herstel van het aantal reizigers duidelijk achter in vergelijking met gebruikers van de auto of de (elektrische) fiets. Dit komt onder meer doordat ov-reizigers veel vaker blijven thuiswerken dan andere reizigers. Ook maken zij minder zakelijke reizen. Daarnaast is het aantal mensen dat bij voorkeur het ov gebruikt voor vrijetijdactiviteiten, afgenomen. De veranderingen lijken grotendeels structureel van aard. De pandemie is niet de enige reden voor het verminderde ov-gebruik. Ook andere factoren spelen een rol, zoals een hoge inflatie en een gedaald ov-aanbod.

Dit concludeert het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) in de publicatie 'Waar is de ov-reiziger gebleven?'. Het kennisinstituut onderzocht hoe het (mobiliteit)gedrag tussen 2019 en 2022 is veranderd. Het gaat daarbij zowel om de dagelijkse activiteiten die Nederlanders ondernemen als de manier waarop zij naar die activiteiten toe reizen.

Vaker thuiswerken

Sinds de COVID-19-pandemie werken Nederlanders vaker thuis. Vóór de pandemie werkten zij gemiddeld 11% van de werkuren thuis, tegenover bijna een kwart van de werkuren (23%) eind 2022. De ov-forens werkte vóór de pandemie al vaker thuis (15% van de werkuren), maar doet dat eind 2022 voor meer dan een derde (36%) van de werkuren. Ook maakt de ov-forens aanzienlijk minder zakelijke reizen dan voorheen, voornamelijk door de toename van digitale vergadermogelijkheden. Terwijl werkenden eind 2022 gemiddeld 21% minder zakelijke reizen maakten in vergelijking met vóór de pandemie, was de daling onder ov-forenzen veel sterker, namelijk 55%. Daarnaast nam het aantal werkenden dat het ov kiest voor de woon-werkreis af.

Minder met het ov naar vrijetijdactiviteiten

Ook voor vrijetijdactiviteiten, zoals winkelen of een dagje weg, is het ov-gebruik veranderd. Nederlanders ondernemen eind 2022 gemiddeld 6% minder vrijetijdactiviteiten buitenshuis dan vóór de pandemie. Voor mensen met een voorkeur voor de trein of voor bus, tram of metro (btm) is die afname groter, respectievelijk 10% en 23%. Naar de activiteiten die nog wel worden ondernomen, geven Nederlanders er minder vaak de voorkeur aan om met het ov te reizen.

Structurele veranderingen

Volgens het KiM is het aannemelijk dat deze veranderingen in mobiliteitsgedrag grotendeels structureel van aard zijn, omdat reizigers al langere tijd niet meer in hun activiteiten gehinderd worden door contactbeperkende maatregelen. Dat wil niet zeggen dat het totale ov-gebruik niet meer zal toenemen. Ook andere ontwikkelingen hebben daar invloed op, zoals de bevolkingsgroei en het aanbod van ov. De verwachting is dat het ov-gebruik stijgt, wanneer dit aanbod weer toeneemt.

Prognoses

Binnenkort komt het KiM met prognoses voor het ov-gebruik in de komende jaren, naast prognoses voor het wegverkeer en de fiets.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 10 okt 2023, 9:24

Tja, ik heb wel eens discussies met collega’s in London over thuiswerken, en daar komt toch al snel in beeld “Als jij gewend bent om twee keer drie kwartier per dag door te brengen in een volle Central Line, wordt vaker thuiswerken al heel snel heel aantrekkelijk.” Mensen met kortere fiets-verplaatsingen hebben dat niet. Kijk je naar auto-forensen, dan heb je er vast wel die met liefde een deel van hun filetijd inruilen voor thuiswerken, maar de impact lijkt toch kleiner.

hneel
autoweg

Bericht door hneel » di 10 okt 2023, 9:53

Het zal ook afhangen hoe de werkgever er naar kijkt. Bij hoger opgeleid kantoor personeel zal er wellicht wat meer mogelijk zijn.
Terwijl de arbeider die elke dag met zijn auto naar een industrieterrein rijdt van zijn baas te horen krijgt: "je hebt maar gewoon te komen"
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst

Piles
autoweg

Bericht door Piles » di 10 okt 2023, 10:02

^^ Is ook lastig thuiswerken in een uitvoerend beroep...
Dit komt onder meer doordat ov-reizigers veel vaker blijven thuiswerken dan andere reizigers.
Ik denk dat dit heel simpel te verklaren is: het aandeel kantoorpersoneel is onder OV-reizigers veel groter, en uitvoerend personeel zit vaker in de auto (projectlocaties en industrieterreinen zijn vaak niet echt een optie met OV).
Kantoorpersoneel blijft vaker thuiswerken (want dat blijkt prima te kunnen), dus blijven de OV-reizen achter.

Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein » di 10 okt 2023, 10:21

En wat wellicht ook nog meespeelt is dat de auto vaak deur tot deur rijdt (waarbij je in je eigen omgeving zit), terwijl je bij het OV vaak ook nog voor- en natransport hebt (plus overstappen, traplopen, wachten) waardoor de reis sneller als hinderlijk/vervelend wordt ervaren en thuiswerken dan een heel aantrekkelijk alternatief is.

En dan is er ook nog het feit dat voor woon-werk-verkeer de reistijd per OV in heel veel gevallen substantieel langer is dan met de auto en het ook om die reden niet onlogisch is dat OV reizigers sneller/liever thuiswerken dan automobilisten.

Klaasje
dorpsstraat

Bericht door Klaasje » di 10 okt 2023, 13:56

Het redeneert wel heel makkelijk naar voor- of nadelen van het OV over de as van natransport maar het leeuwendeel wat voor een reis per ov kiest is heeft nauwelijks last van natransport of het gaat om locaties waar de auto sowieso geen logische optie is. Ik durf ook de stelling wel aan dat er genoeg zakelijke dienstverlening is waarbij werknemers uitstekend gedeeltelijk kunnen thuiswerken maar op een typische autolocatie gevestigd is. Mijn indruk is wel dat hier wat vaker traditioneel denkende bedrijven bij zitten. Dan hoort op kantoor komen er 'gewoon' bij.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 10 okt 2023, 19:26

Ik mag kiezen om op alle werkdagen naar kantoor te komen, maar als dat massaal gebeurt is er een gebrek aan werkplekken. In 3 jaar tijd ben ik nog niet meer dan 3 dagen per week aanwezig geweest.

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » di 10 okt 2023, 19:39

Ik moet lullen als brugman om een keer een dag thuis te mogen werken. Gewoon een kantoorbaan. Benodigde tools: telefoon en computer.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 10 okt 2023, 19:44

Een andere reden dat het weer zo druk is op de wegen is de snelle bevolkingsgroei. Sinds 2019 is de Nederlandse bevolking met meer dan 500.000 inwoners toegenomen. En dat is voornamelijk door migratie: dus mensen met een mobiliteitsbehoefte, geen baby's.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 10 okt 2023, 20:26

waldo79 schreef: di 10 okt 2023, 19:26 Ik mag kiezen om op alle werkdagen naar kantoor te komen, maar als dat massaal gebeurt is er een gebrek aan werkplekken.
Herkenbaar. Toen de pandemie uitbrak en we verplicht thuis moesten werken, werden veel werkplekken weggehaald. Maar nu komen ze niet terug, dus is het inderdaad, bij wijze van spreken, vechten om een werkplek. We hebben overigens wel een reserveringssysteem waarbij je een plek kunt reserveren.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 10 okt 2023, 20:51

Er was al krapte voor corona. Nu neigen de dinsdag en donderdag dat naast alle reguliere werkplekken met monitoren ook de relaxplekken als werkplekken worden gebruikt.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 10 okt 2023, 21:16

Ik vind het toch bijzonder dat de dinsdagen en donderdagen zo druk zijn (op kantoor, maar ook in het OV) terwijl de woensdagen en vrijdagen stukken rustiger zijn. Er ligt in mijn optiek ook een taak bij werkgevers om dat wat meer te spreiden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » wo 11 okt 2023, 13:51

Dat dinsdag en donderdag de drukste dagen van de week zijn, vind ik juist niet bijzonder. Het zijn vooral de parttimers die hun vrije dagen plannen op woensdag ("want dat breekt de week zo lekker door midden") of op maandag/vrijdag ("want dat sluit zo lekker aan op het weekend"). Wat ze niet doorhebben is dat ze vervolgens alle collega's in een soort wurggreep houden omdat alleen de dinsdagen en donderdagen overblijven voor gezamenlijk overleg.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 11 okt 2023, 13:56

Ook voor corona waren dinsdag en donderdag altijd wel de drukste dagen. Nederland heeft nou eenmaal een parttime cultuur, nergens in Europa werken mensen gemiddeld zo weinig uren als in Nederland.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 11 okt 2023, 13:56

Exact, ik kom er bijna niet onderuit of op dinsdag of donderdag of beide dagen naar kantoor te komen, terwijl ik zelf fulltime werk. Zelf zou ik liever vaker op woensdag en maandag komen. Vrijdag kan ook wel, maar dan is de huisreis vrij dramatisch.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 11 okt 2023, 19:13

boe! schreef: wo 11 okt 2023, 13:51 Dat dinsdag en donderdag de drukste dagen van de week zijn, vind ik juist niet bijzonder. Het zijn vooral de parttimers die hun vrije dagen plannen op woensdag ("want dat breekt de week zo lekker door midden") of op maandag/vrijdag ("want dat sluit zo lekker aan op het weekend"). Wat ze niet doorhebben is dat ze vervolgens alle collega's in een soort wurggreep houden omdat alleen de dinsdagen en donderdagen overblijven voor gezamenlijk overleg.
En dat is waarom ik schreef dat hier ook een taak voor werkgevers ligt. Die zouden kunnen sturen dat parttimers juist niet standaard op woensdag of vrijdag vrij zijn zodat je een evenwichtigere verdeling krijgt.

Ik werk 36 uur. Om en om 1 week van 40 en 1 week van 32 uur. De vrije dag is voor mij de dinsdag. Dat is een ideale dag, want omdat niemand vrij wil op die dag is het overal lekker rustig: In winkels, musea, etc. Alleen de spits is een drama maar die kan ik zoveel mogelijk vermijden.

Het inplannen van overleggen is dan wel lastiger, maar daar moet men dan maar omheen plannen. Dat gebeurt immers ook om de parttime dagen woensdag en vrijdag heen. Ik kom er niets extra voor terug, of het moet een hele dringende reden hebben. Maar dat vind ik zelf niet snel.

Autosnelwegen.net

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » wo 11 okt 2023, 21:40

^^ Het gaat wel wat verder dan de taak (meer) bij werkgevers neerleggen. Veel kinderen zijn nog altijd de hele woensdagmiddag vrij, al brengen continuroosters daar wel steeds meer verandering in
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 11 okt 2023, 21:45

Ik ken ook mensen zonder (schoolgaande) kinderen die maar halsstarrig aan die woensdag (en/of vrijdag) blijven vasthouden indien parttime.

Autosnelwegen.net

Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa » do 12 okt 2023, 0:36

Chris schreef: di 10 okt 2023, 19:44 Een andere reden dat het weer zo druk is op de wegen is de snelle bevolkingsgroei. Sinds 2019 is de Nederlandse bevolking met meer dan 500.000 inwoners toegenomen. En dat is voornamelijk door migratie: dus mensen met een mobiliteitsbehoefte, geen baby's.
Als de bevolking met 500.000 gestegen is op 17,8 miljoen inwoners is dit een toename van nauwelijks 2,8%. Bovendien komt de toename van de bevolking vooral door vluchtelingen die in veel gevallen geen auto zullen hebben omdat ze dat niet kunnen betalen. Met name bij Oekraïense vluchtelingen (wat al om bijna 100.000 mensen gaat) zal dat meespelen. Ik twijfel dus of er wel een 1-op-1 verband is tussen bevolkingsgroei en groei van het wagenpark.

Bovendien geldt dat er ondanks de komst van migranten de bevolking nog steeds in sneltempo vergrijst. Bij die groep daalt de mobiliteitsbehoefte. En dat gaat nog sneller dan de groei van de bevolking: in 2019 was 19,2% van de bevolking 65+, in 2022 al 20,1%. Dat is een toename van 4,6% (op een kleinere periode omdat dit om de cijfers van 2022 gaat ipv 2023).

Misschien is hier iets anders aan de hand, het is wellicht vloeken in de kerk op dit forum, maar wellicht heeft het eerder met de wetmatigheid te maken dat wegaanbod ook verkeersvraag creëert door mensen die voorheen alternatieven zochten (bv later werken of OV) nu gewoon de auto gebruiken. Of een arbeidsplaats verder van huis nemen wat ze voorheen misschien niet deden omdat het praktisch niet haalbaar was.