Het wel en wee van het OV

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Willem
2x4 autosnelweg

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Willem » do 05 okt 2023, 21:08

^^ En in de zomer zijn er meer reizigers vanwege het toerisme aan de kust.

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » do 05 okt 2023, 21:36

Ds79m schreef: do 05 okt 2023, 19:51 ^^ De gebruikelijke reflex dat alles de schuld van de privatisering en het gemene bedrijfsleven is. En van de VVD uiteraard. En van Prins Bernhard Jr. En van de asielzoekers. En bovenal is het de schuld van de Rabobank.
Vergeet Bernhard sr niet en de NSDAP. 😄
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

omNOMNOMNOM
stadsweg

Bericht door omNOMNOMNOM » di 10 okt 2023, 13:53

Chris schreef: wo 04 okt 2023, 21:47 Er was geen apart topic voor zo te zien, maar de Britse HS2 is nu grotendeels geschrapt.

Alleen nog het deel London Euston - Birmingham wordt aangelegd (dit is in aanbouw sinds 2020). Al eerder werd de zijtak naar Leeds ingekort, later helemaal geschrapt en de regering Sunak heeft nu ook de westelijke tak naar Manchester geschrapt.

De kostenraming voor HS2 zou de 100 miljard pond overstijgen, een project dat net als de Californische HSL enorme kostenoverschrijdingen kent terwijl een groot deel nog niet eens in aanbouw was.

Kennelijk is het oordeel nu geveld dat de kosten niet meer in verhouding staan tot de baten.

Afbeelding
Ik heb het artikel even niet paraat, maar ik las dat de aanlegkosten van de HSL in het Verenigd Koninkrijk door dramatisch slechte besluitvorming en projectmanagement per kilometer minimaal 3,5 keer zo hoog zijn als in andere Europese landen. HS2 is een van de duurste spoorlijnen ter wereld ondanks dat die door relatief eenvoudig terrein wordt aangelegd.

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » wo 25 okt 2023, 10:35

Na tientallen jaren van voorbereiding is het eindelijk zover. ProRail heeft de opwaardering van de Maaslijn gegund aan Swietelsky Rail Benelux. https://www.prorail.nl/nieuws/swietelsk ... -uitvoeren voor het persbericht van ProRail.

Zal een puzzel worden ter hoogte van de Vierpaardjes in Venlo waar de Nederlandse bovenleiding die van de Duitse spoorwegen kruist.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 25 okt 2023, 11:44

En nog wel meer uitdaging daar in Venlo. Een flink deel van de goederensporen is ook geschikt voor Duitse locs die niet verder Nederland binnenrijden. Ik zou bijna dat enkele spoor waar 1500 V bovenstaat met een verdiepte ligging onder al die Duitse sporen doortrekken.

Taran 5
stadsweg

Bericht door Taran 5 » wo 25 okt 2023, 15:38

waldo79 schreef: wo 25 okt 2023, 11:44 En nog wel meer uitdaging daar in Venlo. Een flink deel van de goederensporen is ook geschikt voor Duitse locs die niet verder Nederland binnenrijden. Ik zou bijna dat enkele spoor waar 1500 V bovenstaat met een verdiepte ligging onder al die Duitse sporen doortrekken.
Lijkt me onnodig. Volgens mij zijn de meeste locs tegenwoordig multicourant want anders zouden ze weggesleept moeten worden door een rangeerloc en terug geduwd moeten worden naar de 15 KV kant zoals vroeger Peter zal daar vast wel een plaatje van hebben toen de perronsporen nog niet omschakelbaar waren.
Ik heb al wat plannen gehoord zoals dat de treinen maar a la bovenleidingloze brug het empleacement oversteken tot onder de omschakelbare bovenleiding(lijkt mij een slecht plan).
Denk zelf dat aangezien de bovenleiding bij Vierpaardjes toch aangepast moet worden de hele bende aan de zuidkant omschakelbaar maken en dat de rijweg de spanning bepaalt.
Er zijn wel degelijk opstelsporen aan de zuidkant met 1800 Volt DC waar de IC´s worden opgesteld.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 25 okt 2023, 15:57

^^ Oh, jouw voorstel lijkt me nog wel uitvoerbaar. En het was me al opgevallen dat NS wat opstelsporen heeft rond station Venlo.

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » wo 25 okt 2023, 22:13

waldo79 schreef: wo 25 okt 2023, 11:44
Ik zou bijna dat enkele spoor waar 1500 V bovenstaat met een verdiepte ligging onder al die Duitse sporen doortrekken.
Laten ze daar nou net een tunnel neer aan het leggen zijn... alleen is die voor de auto's.

Zo komt het er uit te zien. Geen ruimte om iets verdiept met het spoor te doen (links is Duitsland/Tegelen).
Afbeelding
Taran 5 schreef: wo 25 okt 2023, 15:38
Denk zelf dat aangezien de bovenleiding bij Vierpaardjes toch aangepast moet worden de hele bende aan de zuidkant omschakelbaar maken en dat de rijweg de spanning bepaalt.
Prorail wil van die omschakelbare bovenleiding af want ze willen er van af (nee serieus, alle redenatie leidt naar "we willen er van af").
Argumenten zijn: het is oud en niemand begrijpt zoiets nog.

Taran 5
stadsweg

Bericht door Taran 5 » wo 25 okt 2023, 22:24

Egbert schreef: wo 25 okt 2023, 22:13
Prorail wil van die omschakelbare bovenleiding af want ze willen er van af (nee serieus, alle redenatie leidt naar "we willen er van af").
Wat is dan de oplossing? Toch niet dat wat ik eerder aandroeg?
Je ziet de problemen dan al ver van te voren aankomen.
Daar komen de treinen binnen met max 40 km/h mocht door wat voor reden dan ook de trein op het emplacement stil komen te staan is de heleboel geblokkeerd en we hebben het hier niet over een stukje van 100 meter.
Dan zou Prorail de spanningsluis moeten gaan verplaatsen en dat zal dan op de grens moeten worden aangezien de helling naar de Bovenste Molen daar fors is en je niet op de helling wil overschakelen en de huidige Flirts zullen dan ook vervangen moeten worden.
De sluis zal dan vlak achter de eerste overweg in Duitsland moet komen denk ik dan.
Oftewel de hele zuidkant 1800 Volt DC en alleen multicourante treinen van en naar Kaldenkirchen.
UItrollen onder de 15 KV is in ieder geval een bijzonder slecht plan. :facepalm:

Taran 5
stadsweg

Bericht door Taran 5 » wo 25 okt 2023, 22:49

PeterSchoeber schreef: wo 25 okt 2023, 10:35 Na tientallen jaren van voorbereiding is het eindelijk zover. ProRail heeft de opwaardering van de Maaslijn gegund aan Swietelsky Rail Benelux. https://www.prorail.nl/nieuws/swietelsk ... -uitvoeren voor het persbericht van ProRail.

Zal een puzzel worden ter hoogte van de Vierpaardjes in Venlo waar de Nederlandse bovenleiding die van de Duitse spoorwegen kruist.
Is het tegenwoordig niet zo dat de goederentreinen nu getrokken worden door multi courante locs?
Zoals de Traxx want anders zouden Duitse Locs weer terug geduwd moeten worden zoals vroeger.
Als ik me niet vergis komt er weer een intercity verbinding naar Keulen en dan zou heb je een multicourante trein nodig.
Ik had in mijn reactie ^^ al gezegd dat een spanningsluis aan Duitse kant de goedkoopste keuze is houdt wel in dat de bovenleiding tot en met de grens verzwaard moet worden in principe kunnen de beweegbare armen blijven zitten de isolatoren kunnen de lagere spanning prima aan.
Maar de gehele rijdraad moet verdubbeld worden en vanwege de helling is een versterkingsleiding noodzakelijk.
Ik zie geen andere optie of dit of toch omschakelbaar maar dat is te¨ingewikkeld¨ :facepalm: ja, het 2023 en dat is te ingewikkeld :wall:
Wat denk jij Peter? :hm:
Ik ben verder wel blij dat het project nu eindelijk gaat starten na vele vele jaren :roll:
De Flirts hadden volgens de eerste planningen al lang moeten rijden maar er is nog geen vlinderblok geplaatst bij wijze van spreken.
Opmerkelijk is het bericht van Prorail over de maximum snelheid die¨verhoogd¨gaat worden van 100 km/h naar 140(OOOOH Deja Vu Kamperlijn en ik weet de grond aldaar zal heus niet zo zwak zijn als bij IJsselmuiden maar kan het niet helpen)
Doch de informatie die Prorail hier geeft is niet geheel juist.
Alleen de zuidelijke spoorlijn vanaf Venlo naar Roermond is momenteel 100 km/h
Vanaf Blerick tot aan Nijmegen is de Vmax(grotendeels)125 km/h, Prorail en pers :hahaHAHA:

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » wo 25 okt 2023, 22:53

^^ Dat de omschakelbare bovenleiding in Venlo oud is, wat is oud trouwens, kan wel een beetje kloppen want op 22 oktober 1988 vond de laatste locwissel plaats met behulp van een diesellocomotief. In dit geval huissik 350
Afbeelding08402042-5064 Venlo 22 oktober 1988
by peter_schoeber, on Flickr

Ik stond erbij en keek ernaar op de deze 22 oktober 1988 en maakte daarbij de nodige plaatjes. https://www.flickr.com/photos/25717227@ ... 292397853/
Met vriendelijke groet,

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 25 okt 2023, 22:57

Eind 2026 komen er doorgaande treinen Eindhoven - Düsseldorf Hbf van de vervoerder Start, de Duitse RE gaat eenmaal per uur verder Nederland in ten koste van een binnenlandse intercity. Het lijkt me dat er met Flirts gereden gaat worden.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » wo 25 okt 2023, 22:57

Taran 5 schreef: wo 25 okt 2023, 22:49 (..)
Opmerkelijk is het bericht van Prorail over de maximum snelheid die¨verhoogd¨gaat worden van 100 km/h naar 140(OOOOH Deja Vu Kamperlijn en ik weet de grond aldaar zal heus niet zo zwak zijn als bij IJsselmuiden maar kan het niet helpen)
Vanaf Blerick tot aan Nijmegen is de Vmax(grotendeels)125 km/h, Prorail en pers :hahaHAHA:
^^ dat is marketing, natuurlijk: van 100 naar 140 klinkt als een fikse verbetering, voor al dat geld, super snelheid. Vanaf 125 km/h heb je 'maar' 15 km/h winst. . ;)

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » wo 25 okt 2023, 23:01

Taran 5 schreef: wo 25 okt 2023, 22:49
PeterSchoeber schreef: wo 25 okt 2023, 10:35 Na tientallen jaren van voorbereiding is het eindelijk zover. ProRail heeft de opwaardering van de Maaslijn gegund aan Swietelsky Rail Benelux. https://www.prorail.nl/nieuws/swietelsk ... -uitvoeren voor het persbericht van ProRail.

Is het tegenwoordig niet zo dat de goederentreinen nu getrokken worden door multi courante locs?
Zoals de Traxx want anders zouden Duitse Locs weer terug geduwd moeten worden zoals vroeger.
Als ik me niet vergis komt er weer een intercity verbinding naar Keulen en dan zou heb je een multicourante trein nodig.
Ik had in mijn reactie ^^ al gezegd dat een spanningsluis aan Duitse kant de goedkoopste keuze is houdt wel in dat de bovenleiding tot en met de grens verzwaard moet worden in principe kunnen de beweegbare armen blijven zitten de isolatoren kunnen de lagere spanning prima aan.
Maar de gehele rijdraad moet verdubbeld worden en vanwege de helling is een versterkingsleiding noodzakelijk.
Ik zie geen andere optie of dit of toch omschakelbaar maar dat is te¨ingewikkeld¨ :facepalm: ja, het 2023 en dat is te ingewikkeld :wall:
Wat denk jij Peter? :hm:
Ik ben verder wel blij dat het project nu eindelijk gaat starten na vele vele jaren :roll:
De Flirts hadden volgens de eerste planningen al lang moeten rijden maar er is nog geen vlinderblok geplaatst bij wijze van spreken.
Onder 1.800 volt de helling naar Käldenkirchen op zie ik niet gebeuren omdat je onvoldoende vermogen naar de e-loc kunt brengen om deze pittige helling te nemen.

Heden ten dage rijden praktisch, zo niet alle, goederentreinen met multicourante locomotieven om het oponthoud aan de grens zo kort mogelijk te houden. Zullen nog wel met gestreken panto's binnen komen vanuit Duitsland maar dat moet kunnen.

Tussen Nijmegen en Blerick kan er jaar en dag, volgens mij zelfs over de hele lengte, met 125 km/u gereden worden. Maar als de persvoorliegers van ProRail het verkeerd voorstellen/vertellen aan de pers dan nemen deze dat klakkeloos over omdat ze vaak niet de moeite nemen om te controleren of het klopt of niet. Liever lui dan moe die persmuskieten. :mrgreen:
Met vriendelijke groet,

Taran 5
stadsweg

Bericht door Taran 5 » wo 25 okt 2023, 23:06

waldo79 schreef: wo 25 okt 2023, 22:57 Eind 2026 komen er doorgaande treinen Eindhoven - Düsseldorf Hbf van de vervoerder Start, de Duitse RE gaat eenmaal per uur verder Nederland in ten koste van een binnenlandse intercity. Het lijkt me dat er met Flirts gereden gaat worden.
Dan(wel gevaarlijk van mij)neem ik aan dat je het met mij eens bent dat een spanningsluis verreweg het goedkoopst en economisch is van alle oplossingen die ik aangedragen heb?
Dan hoeft alleen de bovenleiding voor een aantal kilomters vervangen te worden want een omschakelbare bovenleiding is dan niet meer nodig tenzij jij misschien een ander alternatief weet?

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » wo 25 okt 2023, 23:10

Het verhaal rond de schakelbare bovenleidingen in Venlo maar ook Bad Bentheim is een kip-ei verhaal. Zolang de omschakelaarbare secties worden aangeboden, zullen er treinen komen die er gebruik van maken. Voor Venlo betreffen dat vooral chartertreinen (in brede zin van het woord ) en in mindere mate goederentreinen. In Bad Bentheim zowel chartertreinen als ook een niet te onderschatten aantal goederentreinen.

Redenen hiervoor komen uiteindelijk allemaal neer op geld. (Goederen)vervoerders als RFO rijden graag met de oude monocourante locomotieven (vrijwel altijd ex-NS 1600 of 1700'en) omdat het simpelweg goedkope tweedehandslocomotieven zijn. En heel wat goedkoper dan een moderne bi of tricourante locomotief. Onderdelen voor de oude locomotieven zijn ook nog breed te vinden dus dat is ook geen probleem. Een factor dat hierbij ook meespeelt en met name Bad Bentheim aantrekkelijk maakt, is dat dit verhaal ook voor de Duitse zijde geldt. Veel ex-DB locomotieven zijn een tweede leven begonnen bij Duitse private goederenvervoerders, met dezelfde redenen dat het gewoon goedkoop is. Het 'gedoe' van een locomotiefwissel op Bad Bentheim of Venlo neemt men dan simpelweg op de koop toe.

Tel daarbij op dat ProRail voor het rijden over de Betuweroute en dus over Emmerich een hogere vergoeding vraagt dan regulier spoor. Samen met een loc met ERTMS + ondersteuning voor 1500 V, 25 kV en 15 kV maakt dat dit gewoon een duurdere oplossing is en niet voor elke vervoerder interessant.

Dus lang verhaal kort: zolang de omschakelbare bovenleiding bestaat te Venlo en Bad Bentheim, zullen er partijen blijven die er gebruik van maken. Tot het moment komt dat de oude locomotieven écht aan het einde van hun levensduur komen, maar dat kan zomaar nog tientallen jaren duren.

Overigens is ProRail niet de enige partij die in principe afwilt van de omschakelsecties. DB Netze zou dezelfde wensen hebben voor Bad Bentheim en Aachen maar concreet lijken die plannen (nog) niet te zijn.

(En ergens komt hier een conflicterend belang van ProRail bovendrijven. Voor de bühne moet men goederenvervoer per spoor promoten, dus behoud van Venlo en Bad Bentheim zou hierin meespelen. Tegelijkertijd wil men eigenlijk het goederenverkeer zoveel mogelijk concentreren op de Betuweroute. Hier is dus een conflict in belangen.)

Taran 5
stadsweg

Bericht door Taran 5 » wo 25 okt 2023, 23:13

PeterSchoeber schreef: wo 25 okt 2023, 23:01

Onder 1.800 volt de helling naar Käldenkirchen op zie ik niet gebeuren omdat je onvoldoende vermogen naar de e-loc kunt brengen om deze pittige helling te nemen.

Heden ten dage rijden praktisch, zo niet alle, goederentreinen met multicourante locomotieven om het oponthoud aan de grens zo kort mogelijk te houden. Zullen nog wel met gestreken panto's binnen komen vanuit Duitsland maar dat moet kunnen.

Tussen Nijmegen en Blerick kan er jaar en dag, volgens mij zelfs over de hele lengte, met 125 km/u gereden worden. Maar als de persvoorliegers van ProRail het verkeerd voorstellen/vertellen aan de pers dan nemen deze dat klakkeloos over omdat ze vaak niet de moeite nemen om te controleren of het klopt of niet. Liever lui dan moe die persmuskieten. :mrgreen:
Dan een sluis ter hoogte van Vierpaardjes? Delocs van het emplacement mogen tot daar toch niet harder dan 40 km/h en dat stuk zou in DC kunnen doen en ik weet dat heeft ook nadelen.
De lijn is echt grotendeels 125 km/h want bij de Maasbrug is een snelheidsverlaging
https://www.google.com/maps/@51.7650851 ... ?entry=ttu

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » wo 25 okt 2023, 23:17

waldo79 schreef: wo 25 okt 2023, 22:57 Eind 2026 komen er doorgaande treinen Eindhoven - Düsseldorf Hbf van de vervoerder Start, de Duitse RE gaat eenmaal per uur verder Nederland in ten koste van een binnenlandse intercity. Het lijkt me dat er met Flirts gereden gaat worden.
De doorgaande trein Eindhoven - Düsseldorf Hbf komt bovenop de bestaande IC Schiphol - Venlo. Die laatste kunnen ook niet vervallen, omdat anders Deurne, Horst-Sevenum en Blerick niet voldoende bedient worden.

Taran 5
stadsweg

Bericht door Taran 5 » wo 25 okt 2023, 23:24

Mark schreef: wo 25 okt 2023, 23:10

Dus lang verhaal kort: zolang de omschakelbare bovenleiding bestaat te Venlo en Bad Bentheim, zullen er partijen blijven die er gebruik van maken. Tot het moment komt dat de oude locomotieven écht aan het einde van hun levensduur komen, maar dat kan zomaar nog tientallen jaren duren.

Overigens is ProRail niet de enige partij die in principe afwilt van de omschakelsecties. DB Netze zou dezelfde wensen hebben voor Bad Bentheim en Aachen maar concreet lijken die plannen (nog) niet te zijn.

(En ergens komt hier een conflicterend belang van ProRail bovendrijven. Voor de bühne moet men goederenvervoer per spoor promoten, dus behoud van Venlo en Bad Bentheim zou hierin meespelen. Tegelijkertijd wil men eigenlijk het goederenverkeer zoveel mogelijk concentreren op de Betuweroute. Hier is dus een conflict in belangen.)
Je verhaal klopt grotendeels alleen zijn bij Venlo alleen de(perron)sporen 1,2 en 3 omschakelbaar.
Voor de sporen die internationale treinen vervoeren is er grofweg in het midden van de opstelsporen een spanningsluis en elke goederentrein
komt met gestreken stroomafnemers binnen op die sporen.
Een omgeleide ICE kan ook maar die mag doorgaans weiter fahren.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » wo 25 okt 2023, 23:31

Ik heb verder niks gezegd over de indeling. Maar het is een feit dat er nog altijd verkeer is, zowel goederen als reizigers, dat gebruik maakt van de omschakelsecties.

Taran 5
stadsweg

Bericht door Taran 5 » wo 25 okt 2023, 23:43

Mark schreef: wo 25 okt 2023, 23:31 Ik heb verder niks gezegd over de indeling. Maar het is een feit dat er nog altijd verkeer is, zowel goederen als reizigers, dat gebruik maakt van de omschakelsecties.
Alleen by default zeg maar, de hele reden waarom het omschakelbaar werd was om de locwissel korter te houden voor de IC Den Haag Keulen en die is sinds 1999 eruit gewipt en dat maakt die omschakelbare bovenleiding een dure grap voor die ene Flirt per uur had dat niet gehoeven niet?
Nu moet dus elke IC naar Eindhoven en de Flirt naar Duitsland onder de juiste spanning staan als die op spoor 1 of 3 staat.
Volgens mij maakt geen enkele goederentrein gebruik van die sporen.

Hierbij nog een plaatje van de Vmax bij Cuijk.

https://www.google.com/maps/@51.7299997 ... ?entry=ttu

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 26 okt 2023, 7:49

verfmeer95 schreef: wo 25 okt 2023, 23:17
De doorgaande trein Eindhoven - Düsseldorf Hbf komt bovenop de bestaande IC Schiphol - Venlo. Die laatste kunnen ook niet vervallen, omdat anders Deurne, Horst-Sevenum en Blerick niet voldoende bedient worden.
Ik vraag me af hoe je een kerende trein kwijt kunt in Eindhoven. De Düsseldorfer zou dan buiten patroon komen te vallen en matig gaan aansluiten op overige treinen. Ik zie liever een die het bestaande pad van de intercity volgt en het is niet zo dat er dan niet aan de bedieningseisen wordt voldaan.

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » do 26 okt 2023, 8:49

^^ Als je de treinen uit Duitsland doortrekt naar Eindhoven en ze laat stoppen op Blerick, Horst-Sevenum en Deurne (voor alle stations geldt dat er twee treinen per uur per richting dienen te stoppen) dan kun je die trein het meest ideale inpassen in de dienstregeling.
Mark schreef: wo 25 okt 2023, 23:31 Ik heb verder niks gezegd over de indeling. Maar het is een feit dat er nog altijd verkeer is, zowel goederen als reizigers, dat gebruik maakt van de omschakelsecties.
Alleen de sporen 1, 2 en 3 zijn omschakelbaar en daar rijden, uitzonderingen daargelaten, in principe geen goederentreinen. De goederentreinen maken dus geen gebruik van de omschakelbare secties.
Met vriendelijke groet,

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » do 26 okt 2023, 11:08

Taran 5 schreef: wo 25 okt 2023, 22:24
Egbert schreef: wo 25 okt 2023, 22:13
Wat is dan de oplossing? Toch niet dat wat ik eerder aandroeg?
Dat schijnt toch het idee van Prorail te zijn nu. Treinen op de Maaslijn met gestreken stroomafnemers onder het stuk waar 15 kV hangt.
Dat is nu een stuk van 184 meter (exclusief veiligheidsmarge) als je het een beetje beter oplost en spoor 7 en 8 ook op 1500 V zet dan kun je dat tot
36 meter beperken.

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » do 26 okt 2023, 11:10

Inderdaad, FLIRT-3 XL.

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » do 26 okt 2023, 11:35

waldo79 schreef: do 26 okt 2023, 7:49
Ik vraag me af hoe je een kerende trein kwijt kunt in Eindhoven. De Düsseldorfer zou dan buiten patroon komen te vallen en matig gaan aansluiten op overige treinen. Ik zie liever een die het bestaande pad van de intercity volgt en het is niet zo dat er dan niet aan de bedieningseisen wordt voldaan.
Buiten patroon is voor de perronindeling juist een zegen. Keren kun je dan richting Strijp doen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 26 okt 2023, 11:51

Als een vervoerder geïnteresseerd is: IC Antwerpen-Breda-Tilburg-Eindhoven-Venlo-Duisburg inleggen met multicourant materieel.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 26 okt 2023, 13:28

^^ Waar haal je daarvoor de capaciteit vandaan? Daar is geen ruimte voor tussen Breda en Tilburg.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » do 26 okt 2023, 14:06

Als je de Düsseldorfer de bestaande IC laat vervangen kom je juist meer in de problemen. Je wil overstappen tussen de Düsseldorfer en de IC naar Schiphol aanbieden, dus moet je in Eindhoven tegelijkertijd de IC naar Schiphol, de IC naar Den Haag en de Düsseldorfer langs een perron hebben staan. Dan heb je dus geen ruimte meer voor de sprinter Weert-Tilburg, waarmee die buiten de knoop komt te vallen. Daarmee dupeer je veel meer reizigers.

Laat je de Düsseldorfer echter 5 minuten voor de bestaande IC naar Schiphol uit Venlo vertrekken dan kom je vanwege de overgeslagen stations 10 minuten voor die IC in Eindhoven aan. Dat is lang genoeg om de trein te keren en naar een van de opstelsporen ten oosten van het station te rijden. Overstappende reizigers staan dan misschien wat langer te wachten op het perron in EIndhoven, maar niemand gaat er in reistijd op achteruit.

Naar een keerspoor rijden moet in Eindhoven sowieso. Als je het pad van de bestaande IC volgt dan heb je een keertijd van 29 minuten. Je kan een perron niet voor zo'n lange tijd bezet houden.

Taran 5
stadsweg

Bericht door Taran 5 » do 26 okt 2023, 18:02

Egbert schreef: do 26 okt 2023, 11:08
Dat schijnt toch het idee van Prorail te zijn nu. Treinen op de Maaslijn met gestreken stroomafnemers onder het stuk waar 15 kV hangt.
Dat is nu een stuk van 184 meter (exclusief veiligheidsmarge) als je het een beetje beter oplost en spoor 7 en 8 ook op 1500 V zet dan kun je dat tot
36 meter beperken.
Ik zie nu al wat dat gaat teweeg brengen.
Een machinist uit de richting Tegelen vergeet zijn stroomafnemer neer te leggen en boem treinverkeer geheel plat.
Nu is het me wel opgevallen dat de bovenleiding aan de zuidkant best hoog hangt dus...
Maar in deze tijd is het gewoon diep triest dat er geen betere oplossing bedacht wordt.
Dit is echt een Pico Bello BV oplossing :wall:
Over het wel en wee gesproken, bij een overweg op mijn eiland is een stuk waslijn kapot getrokken :(
Afbeelding
Afbeelding