Overigens zou ik zelf daar gewoon nog een paar km op de rechterrijstrook blijven rijden ook als ik de A5 moest hebben, omdat ik de situatie ken.
[D][A007] A7 Flensburg - Hamburg - Hannover - Würzburg - Füssen
Moderator: Moderatoren
-
- 2x2 autosnelweg
Re: [D][A007] A7 Flensburg - Hamburg - Hannover - Würzburg - Füssen
Mijn punt is dat er hier al onderscheid is tussen de rijstroken die je naar de A5 en A7 kunt nemen. Daarom vind ik dat de A5 er bij hoort, bijv. hier zou je ook kunnen zeggen dat het nog 3 km is tot de A15, toch staat die er al:

Overigens zou ik zelf daar gewoon nog een paar km op de rechterrijstrook blijven rijden ook als ik de A5 moest hebben, omdat ik de situatie ken.
-
- Moderator
De grote bouwput in Hamburg, ten noorden van de Elbtunnel. Hier worden overkappingen gebouwd. De hele baustelle is 60 km/h.

P1020094 by European Roads, on Flickr

P1020095 by European Roads, on Flickr

P1020096 by European Roads, on Flickr

P1020097 by European Roads, on Flickr

P1020098 by European Roads, on Flickr

P1020100 by European Roads, on Flickr

P1020101 by European Roads, on Flickr

P1020094 by European Roads, on Flickr

P1020095 by European Roads, on Flickr

P1020096 by European Roads, on Flickr

P1020097 by European Roads, on Flickr

P1020098 by European Roads, on Flickr

P1020100 by European Roads, on Flickr

P1020101 by European Roads, on Flickr
-
- 2x2 autosnelweg
Volgens een artikel van begin deze maand uit de Harz Kurier zou in de eerste helft van augustus dit jaar de volledige ingebruikname van de 2x3 rijstroken over 29 kilometer tussen Seesen en Nörten-Hardenberg een feit moet zijn.
https://www.harzkurier.de/lokales/oster ... rollt.html
https://www.harzkurier.de/lokales/oster ... rollt.html
-
- Moderator
Wat foto's van de enorme bouwput in Hamburg. Er wordt zowel ten zuiden als ten noorden van de Elbtunnel gewerkt.
Dit is aan de noordkant. Daar wordt gebouwd aan de overkapping Altona, wat de grootste van de drie overkappingen van de A7 door Hamburg wordt, het sluit aan op de tunnel onder de Elbe.
Momenteel is de A7 door Hamburg in de Elbetunnel in de configuratie 2+1 en 1+2 in gebruik. In beide richtingen is in de middelste buizen maar één rijstrook open. Er stond op de terugweg een fikse LKW-stau richting zuiden.

A7 Hamburg 01 by European Roads, on Flickr

A7 Hamburg 02 by European Roads, on Flickr

A7 Hamburg 04 by European Roads, on Flickr

A7 Hamburg 06 by European Roads, on Flickr

A7 Hamburg 08 by European Roads, on Flickr
Ik vond dit toch wel een geval van 'information overload'.

A7 Hamburg 10 by European Roads, on Flickr
De tunnel Stellingen. Indrukwekkend overigens, tot wel 6 rijstroken per buis.

A7 Hamburg 11 by European Roads, on Flickr
Kantelwals in half geopende stand.

A7 Hamburg 12 by European Roads, on Flickr
Dreieck Hamburg-Nordwest. Hier gaan de 2x4 rijstroken door Hamburg over in 2x3 naar de A7 en 2x2 naar de A23.

A7 Hamburg 13 by European Roads, on Flickr
De Schnelsentunnel, de noordelijkste van de drie overkappingen.

A7 Hamburg 15 by European Roads, on Flickr

A7 Hamburg 18 by European Roads, on Flickr
Dit is aan de noordkant. Daar wordt gebouwd aan de overkapping Altona, wat de grootste van de drie overkappingen van de A7 door Hamburg wordt, het sluit aan op de tunnel onder de Elbe.
Momenteel is de A7 door Hamburg in de Elbetunnel in de configuratie 2+1 en 1+2 in gebruik. In beide richtingen is in de middelste buizen maar één rijstrook open. Er stond op de terugweg een fikse LKW-stau richting zuiden.

A7 Hamburg 01 by European Roads, on Flickr

A7 Hamburg 02 by European Roads, on Flickr

A7 Hamburg 04 by European Roads, on Flickr

A7 Hamburg 06 by European Roads, on Flickr

A7 Hamburg 08 by European Roads, on Flickr
Ik vond dit toch wel een geval van 'information overload'.

A7 Hamburg 10 by European Roads, on Flickr
De tunnel Stellingen. Indrukwekkend overigens, tot wel 6 rijstroken per buis.

A7 Hamburg 11 by European Roads, on Flickr
Kantelwals in half geopende stand.

A7 Hamburg 12 by European Roads, on Flickr
Dreieck Hamburg-Nordwest. Hier gaan de 2x4 rijstroken door Hamburg over in 2x3 naar de A7 en 2x2 naar de A23.

A7 Hamburg 13 by European Roads, on Flickr
De Schnelsentunnel, de noordelijkste van de drie overkappingen.

A7 Hamburg 15 by European Roads, on Flickr

A7 Hamburg 18 by European Roads, on Flickr
-
- Moderator
Anderhalve week geleden is ook een viaduct van de aansluiting Owschlag over de A7 gesloopt. Dit is tussen Schleswig en Rendsburg.

A7 Owschlag by European Roads, on Flickr

A7 Owschlag by European Roads, on Flickr
-
- Moderator
Wat beelden van de in 2019 verbrede A7 ten noorden van Hamburg.
Tussen 2014 en 2019 is 63 kilometer van de A7 tussen Hamburg en het Dreieck Bordesholm bij Kiel naar 2x3 rijstroken verbreed, onder een PPS project.
De doorstroming is enorm verbeterd op dit stuk, waar voorheen veel drukte was vanwege de verre voorsteden van Hamburg en een plaats als Neumünster dat toch ook niet echt een dorp is. Bij Bordesholm splitst de verkeersstroom zich naar Kiel en Flensburg.
Wel moet je constateren dat er wel erg veel 'witte bestemmingen' op de bewegwijzering staan.

A7 Hamburg - Bordesholm 02 by European Roads, on Flickr

A7 Hamburg - Bordesholm 04 by European Roads, on Flickr

A7 Hamburg - Bordesholm 07 by European Roads, on Flickr
Er is toch altijd veel graffiti in Duitsland.

A7 Hamburg - Bordesholm 09 by European Roads, on Flickr

A7 Hamburg - Bordesholm 11 by European Roads, on Flickr
Designer Outlet Center.

A7 Hamburg - Bordesholm 13 by European Roads, on Flickr

A7 Hamburg - Bordesholm 15 by European Roads, on Flickr
Neumünster-Mitte.

A7 Hamburg - Bordesholm 19 by European Roads, on Flickr
Neumünster-Nord.

A7 Hamburg - Bordesholm 22 by European Roads, on Flickr
Dreieck Bordesholm.

A7 Hamburg - Bordesholm 26 by European Roads, on Flickr
Tussen 2014 en 2019 is 63 kilometer van de A7 tussen Hamburg en het Dreieck Bordesholm bij Kiel naar 2x3 rijstroken verbreed, onder een PPS project.
De doorstroming is enorm verbeterd op dit stuk, waar voorheen veel drukte was vanwege de verre voorsteden van Hamburg en een plaats als Neumünster dat toch ook niet echt een dorp is. Bij Bordesholm splitst de verkeersstroom zich naar Kiel en Flensburg.
Wel moet je constateren dat er wel erg veel 'witte bestemmingen' op de bewegwijzering staan.

A7 Hamburg - Bordesholm 02 by European Roads, on Flickr

A7 Hamburg - Bordesholm 04 by European Roads, on Flickr

A7 Hamburg - Bordesholm 07 by European Roads, on Flickr
Er is toch altijd veel graffiti in Duitsland.

A7 Hamburg - Bordesholm 09 by European Roads, on Flickr

A7 Hamburg - Bordesholm 11 by European Roads, on Flickr
Designer Outlet Center.

A7 Hamburg - Bordesholm 13 by European Roads, on Flickr

A7 Hamburg - Bordesholm 15 by European Roads, on Flickr
Neumünster-Mitte.

A7 Hamburg - Bordesholm 19 by European Roads, on Flickr
Neumünster-Nord.

A7 Hamburg - Bordesholm 22 by European Roads, on Flickr
Dreieck Bordesholm.

A7 Hamburg - Bordesholm 26 by European Roads, on Flickr
-
- 2x2 autosnelweg
Ik had nog wat meer ruimte gelaten tussen de tweede en de derde regel, zo zou je kunnen denken dat Stellingen ook rechtsaf is.
Als je het systeem met de volgende afrit rechtdoor kent is het natuurlijk wel duidelijk.
-
- Moderator
https://www.ndr.de/geschichte/schauplae ... el100.html
Mooie historische foto's van de bouw van de Elbtunnel in Hamburg.
De tunnel is oorspronkelijk driebuizig aangelegd met een mix van een afgezonken riviertunnel en een boortunnel onder de noordoever, waar de A7 onder de wijk Ohtmarschen is aangelegd.

Mooie historische foto's van de bouw van de Elbtunnel in Hamburg.
De tunnel is oorspronkelijk driebuizig aangelegd met een mix van een afgezonken riviertunnel en een boortunnel onder de noordoever, waar de A7 onder de wijk Ohtmarschen is aangelegd.

-
- Moderator
Op 21 augustus 2023 wordt eindelijk de verbrede A7 door de Harz vrijgegeven, de verbreding van het 29 kilometer lange deel tussen Seesen en Northeim is dan na 6 jaar gereed. Het project heeft bijna twee keer zo lang dan gepland geduurd, wat ongebruikelijk is voor PPS projecten.
Daarna zijn nog afrondende werkzaamheden waarbij soms nog een rijstrookafsluiting nodig is. De officiële oplevering volgt in de herfst.
Er zijn dan 2x3 rijstroken vanaf het Dreieck Salzgitter (A39) tot aan het Hattenbacher Dreieck (A5) over een lengte van 182 kilometer.
Het is wel een route waar Nederlanders niet zo veel langs komen.
Daarna zijn nog afrondende werkzaamheden waarbij soms nog een rijstrookafsluiting nodig is. De officiële oplevering volgt in de herfst.
Er zijn dan 2x3 rijstroken vanaf het Dreieck Salzgitter (A39) tot aan het Hattenbacher Dreieck (A5) over een lengte van 182 kilometer.
Het is wel een route waar Nederlanders niet zo veel langs komen.
-
- Moderator
Vanochtend heb ik de A7 van Memmingen tot Würzburg gereden.
Er zijn nu duidelijk minder baustelles dan een jaar geleden, nog een stuk of 5. Twee daarvan zijn wel lang: 10 en 7 kilometer. Maar wel 2 rijstroken per richting.
Een best wel aanzienlijk deel van de A7 is nu gerenoveerd, maar er is richting noorden nog een stuk met slecht beton (ik denk het oorspronkelijke beton uit de jaren '80).
Wat opviel bij de baustelle nabij Rothenburg ob der Tauber is dat de nieuwe rijbaan richting noorden serieus hoger komt te liggen, wel iets van 2 meter hoger dan de rijbaan richting zuiden. Men lijkt daar de geometrie van de A7 te verbeteren.
Bij beide grote baustellen werd ook wel serieus gewerkt, met machines en voertuigen over de gehele lengte. Bij Rothenburg was ook zo'n grote betonspreider ingezet, waarmee het beton rijbaanbreed in één keer wordt aangebracht.
Dit in tegenstelling tot nogal wat andere baustellen in Duitsland die ik tegen kwam waar op 4 of 5 kilometer ergens 2 mensen aan het werk waren...
Er zijn nu duidelijk minder baustelles dan een jaar geleden, nog een stuk of 5. Twee daarvan zijn wel lang: 10 en 7 kilometer. Maar wel 2 rijstroken per richting.
Een best wel aanzienlijk deel van de A7 is nu gerenoveerd, maar er is richting noorden nog een stuk met slecht beton (ik denk het oorspronkelijke beton uit de jaren '80).
Wat opviel bij de baustelle nabij Rothenburg ob der Tauber is dat de nieuwe rijbaan richting noorden serieus hoger komt te liggen, wel iets van 2 meter hoger dan de rijbaan richting zuiden. Men lijkt daar de geometrie van de A7 te verbeteren.
Bij beide grote baustellen werd ook wel serieus gewerkt, met machines en voertuigen over de gehele lengte. Bij Rothenburg was ook zo'n grote betonspreider ingezet, waarmee het beton rijbaanbreed in één keer wordt aangebracht.
Dit in tegenstelling tot nogal wat andere baustellen in Duitsland die ik tegen kwam waar op 4 of 5 kilometer ergens 2 mensen aan het werk waren...
-
- Moderator
De A7 is weer eens het hele weekend dicht in Hamburg.
Er worden dit weekend 80 liggers van 25 meter lengte geplaatst.
Ook worden twee portalen met een overspanning van 57 meter geplaatst. Elk portaal weegt 76 ton.

edit: foto erbij:

Er worden dit weekend 80 liggers van 25 meter lengte geplaatst.
Ook worden twee portalen met een overspanning van 57 meter geplaatst. Elk portaal weegt 76 ton.

edit: foto erbij:

-
- Moderator
De A7 is dit weekend afgesloten richting noorden vanwege asfalteringswerkzaamheden bij het Kreuz Rendsburg en op de Rader Hochbrücke. Een vrij lang traject vanaf het Dreieck Bordesholm tot Rendsburg/Büdelsdorf is afgesloten. Er is redelijk wat vertraging op de omleidingsroutes. Verkeer wordt bij het Dreieck Bordesholm richting Kiel gedwongen, en rijdt dan vanaf Kiel terug naar Rendsburg om via de tunnel het Nordsee-Ostsee-Kanal over te steken, of bij Kiel via Eckernförde naar Schleswig te rijden. Daar is ook vertraging.

-
- Moderator
De A7 is weer het hele weekend dicht in Hamburg, in beide richtingen.
Er worden 14 liggers voor de tunnel Altona over de oostelijke rijbaan van de A7 geplaatst. Ook worden twee portalen verwijderd. Daarnaast wordt dit weekend een 6+0 verkeersvoering ingericht ten noorden van de Elbtunnel.
Tevens wordt door Deges op het viaduct ten zuiden van de Elbtunnel de afsluiting gebruikt om ook werkzaamheden uit te voeren. Bijna de complete passage van Hamburg is afgesloten, van Hamburg-Heimfeld tot Hamburg-Volkspark.

Er worden 14 liggers voor de tunnel Altona over de oostelijke rijbaan van de A7 geplaatst. Ook worden twee portalen verwijderd. Daarnaast wordt dit weekend een 6+0 verkeersvoering ingericht ten noorden van de Elbtunnel.
Tevens wordt door Deges op het viaduct ten zuiden van de Elbtunnel de afsluiting gebruikt om ook werkzaamheden uit te voeren. Bijna de complete passage van Hamburg is afgesloten, van Hamburg-Heimfeld tot Hamburg-Volkspark.

-
- Moderator
Ik heb een video gemaakt van de hele verbrede A7 van Hamburg tot aan Bordesholm. Dit stuk rijdt nu echt prima door vergeleken met het overvolle verkeer op de 2x2 die het voorheen was. Nu 2x3 van Hamburg tot aan Dreieck Bordesholm.
Wel erg veel graffiti voor een plattelandssnelweg. Geluidsschermen en viaducten / ecoducten zitten er behoorlijk onder.
Link
Wel erg veel graffiti voor een plattelandssnelweg. Geluidsschermen en viaducten / ecoducten zitten er behoorlijk onder.
Link
-
- Moderator
Dit weekend is de A7 afgesloten ten noorden van het Dreieck Bordesholm vanwege de bouw van een tijdelijke brug van de aansluiting Bordesholm. Het verkeer wordt omgeleid via Kiel.
De brug is in de periode 1970-1971 aangelegd en uit inspectie bleek dat deze te zwak was en gesloopt moet worden. Er zit een Autohof naast ik vraag mij af of de brug misschien op een lagere klasse ontworpen is dan de hoeveelheid vrachtverkeer die er gebruik van maakt. De aansluiting heeft verder niet zo heel veel betekenis.

De brug is in de periode 1970-1971 aangelegd en uit inspectie bleek dat deze te zwak was en gesloopt moet worden. Er zit een Autohof naast ik vraag mij af of de brug misschien op een lagere klasse ontworpen is dan de hoeveelheid vrachtverkeer die er gebruik van maakt. De aansluiting heeft verder niet zo heel veel betekenis.