Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.
Moderator: Moderatoren
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Bericht
door Coen Tunnel » ma 19 jun 2023, 18:52
Palance schreef: ↑ma 19 jun 2023, 18:27
Coen Tunnel schreef: ↑ma 19 jun 2023, 14:41
Inderdaad voldoet dit niet aan de normen
Ik blijf er bij dat je gewoon niet moet spelen met het verkeer. Daar is het gewoon niet voor bedoeld. Dat een ander plaatje in een lens geen grote verwarring oplevert snap ik ook wel, maar je moet dat soort grenzen niet gaan oprekken.
Ambtenaren of wegbeheerders die dat graag willen (al dan niet onder maatschappelijke of politiek druk) openen maar een eigen verkeerspark.
Want wat vinden we van dit soort borden? Leidt ook af, maar je zou de bedoeling wel kunnen begrijpen. Ik vind echter dat je ook hier niet aan moet beginnen. In Nederland heb ik dit amper gezien gelukkig, in Frankrijk en Italië wel vaker.
Ik snap het hellende vlak waar je op doelt. Maar van alle zaken in het verkeer waarmee je niet zou moeten spelen zijn voetgangerslichten datgene waar ik me het minst druk om kan maken. Heel vaak zijn die lichten alleen (goed) zichtbaar voor voetgangers. En voetgangers zijn bovendien ook wel gewend aan andere verkeerslichten, omdat ze bij gebrek aan voetpaden zich soms ook aan de verkeerslichten voor fietsers of zelfs gewone verkeerslichten moeten houden.
Kortom, de kleuren rood en groen zijn essentieel, maar wat er in die lens staat is van minder belang. In Duitsland heb je decennia naar de hereniging nog steeds twee soorten Ampelmännchen, waarbij de Oost-Duitse variant het goed doet bij toeristen. In mijn geboortestad Assen was er jarenlang een voetgangerslicht waar in beide lenzen een stilstaand poppetje stond, dus ook bij het groene licht. Ik kan me niet voorstellen dat dit ook maar enige verwarring veroorzaakt, laat staan gevaar. Als er iets is waar je je wat vrijheid mee kan permitteren, dan toch zeker voetgangerslichten. Ik zie hier geen noemenswaardige (juridische) risico's in. Dat honderd keer liever dan incorrect uitgevoerde regenboogzebrapaden of maximumsnelheden van 33 km/u.
-
Attietattie
- 2x4 autosnelweg
Bericht
door Attietattie » wo 21 jun 2023, 0:52
Ik volg dit topic niet. Dus als het dubbel is, excuses. En dan kan het verwijderd worden.
Dit stond vandaag op Linkedin.

'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
Bericht
door waldo79 » wo 21 jun 2023, 7:28
Dan heeft Den Haag niet gesproken met de verkeerskundigen hier in Den Bosch. Ik ervaar bij die aftellichten kortere wachttijden, alhoewel het systeem zich niet leent voor alle kruisingen.
-
mavas
- 2x5 autosnelweg
Bericht
door mavas » wo 21 jun 2023, 9:34
0,35 seconden winst. Dat is natuurlijk helemaal niks.
Ik begrijp het wel dat uitrol niet doorgaat.
-
Wimpie25
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Wimpie25 » wo 21 jun 2023, 12:12
Het is systeem heeft volgens mij vooral een grote winst op mentaal vlak. Veel weggebruikers ervaren inderdaad kortere wachttijden, hoewel de winst in absolute cijfers marginaal is. Hetzelfde met landen waar men twee keer een oranje fase kent.
-
Piles
- autoweg
Bericht
door Piles » wo 21 jun 2023, 21:09
Door de komst van meer automaten (elektrische auto's) denk ik een deel van de winst al eerder behaald is: men hoeft niet meer van vrij naar 1 te schakelen bij groen. Wat in het verleden toch een flinke vertragende factor was (en ergernis).
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
Bericht
door waldo79 » do 22 jun 2023, 7:14
Ik zet mijn versnellingsbak zelden in de vrij bij het wachten voor een verkeerslicht.
-
Wimpie25
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Wimpie25 » do 22 jun 2023, 12:22

Meer automaten, da's een evolutie die bij ons al jaren gaande is. Maar alsook de start-stopsystemen. En bij die valt nog wel te zeggen dat je een winst kan halen door je auto al bij oranje terug te laten starten.
-
Seat Ibiza
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Seat Ibiza » do 22 jun 2023, 13:18
Wimpie25 schreef: ↑do 22 jun 2023, 12:22
En bij die valt nog wel te zeggen dat je een winst kan halen door je auto al bij oranje terug te laten starten.
Ik rijd een auto met start-stop-automaat. Weliswaar een hybride, maar ik merk echt helemaal niets van een vertraging bij wegrijden. Ik denk dat dat ook bij niet-hybrides eigenlijk het geval zal zijn, dus om die reden lijkt me een oranje vooraankondiging overbodig.
-
Wimpie25
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Wimpie25 » do 22 jun 2023, 13:37

Bij klassieke kruispunten kennen we bij ons een fase waarin alle richtingen tegelijkertijd rood hebben. Daar kan wellicht nog winst gehaald worden.
-
jdb2
- verkeersader
Bericht
door jdb2 » vr 23 jun 2023, 17:27
Seat Ibiza schreef: ↑do 22 jun 2023, 13:18
Wimpie25 schreef: ↑do 22 jun 2023, 12:22
En bij die valt nog wel te zeggen dat je een winst kan halen door je auto al bij oranje terug te laten starten.
Ik rijd een auto met start-stop-automaat. Weliswaar een hybride, maar ik merk echt helemaal niets van een vertraging bij wegrijden. Ik denk dat dat ook bij niet-hybrides eigenlijk het geval zal zijn, dus om die reden lijkt me een oranje vooraankondiging overbodig.
Met een hybride heb je geen vertraging omdat je elektrisch vertrekt. Met een normale automaat met start-stop is er wel een vertraging. Enkel met een handgeschakelde auto kan je anticiperen op groen door het koppelingspedaal in te drukken om te starten. Bij een automaat is je enige optie de rem loslaten, maar dan begin je al te rollen.
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Palance » vr 23 jun 2023, 17:32
Ik heb een hybride automaat

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
-
jdb2
- verkeersader
Bericht
door jdb2 » vr 23 jun 2023, 19:00
Een (full) hybride is per definitie een automaat.
Er bestaan zogenaamde mild hybrids met een manuele transmissie, maar die hebben geen volledige elektrische modus. Dat heten hybrides om marketingredenen.
Ik rij zelf met een automaat met dubbele koppeling. Dit is mijn eerste automaat, maar ondertussen ken ik er wel de finesses van. De motor slaat aan net voor je het rempedaal volledig loslaat. Daar maak ik gebruik bij lichten waarvan ik de cyclus ken, door het rempedaal te lossen tot het punt waarop de motor aanslaat en dan weer normaal intrappen. Vervolgens als het groen wordt gas geven met de reeds draaiende motor. Maar geen idee of dat bij alle automaten (met dubbele koppeling of conventioneel) zo is.
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
Bericht
door Alfa » za 24 jun 2023, 11:27
Wat zou het effect zijn als er afgeteld zou worden van 5 naar 1 ipv 3-2-1? Hoe meer voorbereiding hoe lager de reactietijd lijkt mij.
Overigens zijn actieve tellers in slechts 30% van de gerealiseerde groentijden niet veel.
-
RdG
- woonerf
Bericht
door RdG » zo 25 jun 2023, 10:41
Dan is de kans nog groter dat mensen al tijdens rood gaan optrekken.
1 seconde reactievermogen, 1 seconde tijd nodig om te koppelen/gassen en dan blijft er nu 1 seconde over. Als dat 3 seconden zou worden omdat er vanaf 5 afgeteld wordt krijg je toch flinke conflicten op je conflictvlakken.
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Palance » do 28 sep 2023, 12:14
Wilfredjeuh schreef: ↑vr 10 feb 2017, 14:06
Vandaag interessant stukje
in het AD 
:
AD schreef:Een primeur op de kruising van de Vrije Nesse met de Goudseweg in Bodegraven: daar ligt sinds kort een +Lichtlijn: een verlichte strip op de grond die aangeeft of het stoplicht voor voetgangers op groen of rood staat.
Omdat verkeersdeelnemers steeds meer op hun smartphones kijken, letten ze niet meer goed op bij het oversteken. De Lichtlijn moet de verkeerssituatie veiliger maken. ,,Eigenlijk is dit een voorziening die je niet moet willen hebben in Nederland”, bekent Mark Hofman van HIG Traffic Systems, het Bodegraafse bedrijf dat de strips heeft ontwikkeld en geplaatst. ,,Dat zou ook niet nodig zijn als iedereen zich aan de verkeersregels houdt. Dit systeem is ontwikkeld om de meest kwetsbare verkeersdeelnemers te beschermen.”
In eerste instantie is het LED-licht aangebracht op het voetpad, de bedoeling is dat de groene en rode strepen later ook te zien zijn op het fietspad. Dinsdag wordt de installatie officieel in gebruik genomen én aangezet.
Interessante ontwikkeling, omdat je zo toch in de hand speelt dat de smartphone steeds 'algemener' wordt in het verkeer.. Als ik daar oversteek, kijk ik toch liever naar het reguliere licht, waarbij je toch ook gewoon zicht hebt op het verkeer dat ook door rood kan rijden...
Even dit stukje afstoffen.
Ik heb dit anderhalve week terug ook in Ibiza-stad gezien op een kruispunt. Op Streetview is het op
dit beeld in werking te zien. Ik heb zelf deze foto gemaakt van de rode lijn. Het is best goed zichtbaar. En bij groen licht wordt deze lijn dus ook inderdaad groen.

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
-
Wimpie25
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Wimpie25 » do 28 sep 2023, 14:20

Een leuk experiment, maar het lijkt me erg onderhoudsgevoelig.
-
Taran 5
- stadsweg
Bericht
door Taran 5 » za 21 okt 2023, 18:04

Oud beestje te Delft. Iets viel me op aan de verkeerslichten te Delft en dat is het rozet waar het armatuur op gemonteerd zit en dat heeft elk
verkeerslicht in Delft maakt niet uit welk merk verkeerslicht.
-
Taran 5
- stadsweg
Bericht
door Taran 5 » zo 19 nov 2023, 20:53
Ik las eerder in deze post dat in Nederland de standaard kleuren voor verkeerslichten zwart/wit is doch in 2(misschien meer?

)plaatsen is dat niet(in meeste gevallen)zo.
Te weten Apeldoorn en Deventer.

In beide gemeentes hebben de masten een kleur en dat kan grijs,groen/grijs/donkergrijs zijn etc.
Ik zei meeste gevallen maar de brug vlakvbij de deze foto heeft wel zwart/witte palen maar die vallen(denk ik)niet onder de gemeente Deventer.
-
Joshua
- dorpsstraat
Bericht
door Joshua » ma 20 nov 2023, 22:03

In België met name vooral in Brussel en Wallonië is dat al lang gebruikelijk, dat begon voor zover ik weet dacht ik in Brussel met lichtgrijs,
maar tegenwoordig heeft Antwerpen ook zijn eigen kleur.
En in Wallonië worden ze tegenwoordig altijd in het donkergrijs geplaatst en niet meer in dat typische wit/rood.
-
Taran 5
- stadsweg
Bericht
door Taran 5 » ma 20 nov 2023, 22:27

Het viel me de laatste jaren al op dat in Vlaanderen de verkeerslichten geel/zwart worden gelakt waar dat vroeger(als ik me het goed herinner)
rood/wit was net als in het Waals gewest.
Gekke is dat de spoorweg signalering wel weer rood/wit is.
Sinds de invoering van de elektronische bel(Vialis)lijken de Belgische overwegen steeds meer op de Nederlandse.
Ik heb recent nog een offerte gedaan bij Vialis voor een verkeerslantaarn en ze wisten me te zeggen dat(ik had er 1 nodig met een spanning
van 230 VAC)dat 230V niet veel meer geleverd wordt wat ik me wel kan indenken.
Ik denk ook wel dat een lager voltage en dan DC steeds meer de norm gaat worden voor openbare verlichting.
In Alphen aan den Rijn is daar al een proef mee geweest.
-
sven_engelen
- expressweg
Bericht
door sven_engelen » ma 20 nov 2023, 22:29
Joshua schreef: ↑ma 20 nov 2023, 22:03

In België met name vooral in Brussel en Wallonië is dat al lang gebruikelijk, dat begon voor zover ik weet dacht ik in Brussel met lichtgrijs,
maar tegenwoordig heeft Antwerpen ook zijn eigen kleur.
En in Wallonië worden ze tegenwoordig altijd in het donkergrijs geplaatst en niet meer in dat typische wit/rood.
Alleen is het in Nederland gewoon verplicht om de zwart-witte striping op verkeerslichten toe te passen. Dat staat in de NEN 3322 norm en daar mag men alleen met een heel bijzondere reden van afwijken.
Taran 5 schreef: ↑ma 20 nov 2023, 22:27
De officiële Belgische striping is volgens mij nog steeds Rood-Wit. Alleen maakt Vlaanderen ze Zwart-Geel en Brussel maakt de grijs. Infrabel beheert alle Belgische overwegen en die opereert door heel België dus die zullen dan de officiële Belgische striping toepassen.
Svenlo
-
Joshua
- dorpsstraat
Bericht
door Joshua » ma 20 nov 2023, 22:36

Het viel me de laatste jaren al op dat in Vlaanderen de verkeerslichten geel/zwart worden gelakt waar dat vroeger(als ik me het goed herinner)
Belgische en Nederlandse verkeers/stop-lichten lijken zelf ook op elkaar door de tweekleurige combinaties (behalve de kleuren zelf die gebruikt worden). En behalve België het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden en Luxemburg weet ik geen andere landen met zoiets.
-
Taran 5
- stadsweg
Bericht
door Taran 5 » ma 20 nov 2023, 22:48
sven_engelen schreef: ↑ma 20 nov 2023, 22:29
Alleen is het in Nederland gewoon verplicht om de zwart-witte striping op verkeerslichten toe te passen. Dat staat in de NEN 3322 norm en daar mag men alleen met een heel bijzondere reden van afwijken.

Hoe verklaar je mijn foto dan?
Heel Apeldoorn en Deventer staan vol met de palen met een kleur zoals op de foto dus een verplichting lijkt me sterk.
Je had het al over NEN normen en die zijn zoals het woord zegt Normen en dus geen wetten.
Voordeel van normen zijn dat je zelf je normen kan schrijven en dan die kan verkopen zoals de NEN doet
tegen niet zo leuke prijzen.
Een wet daarentegen moet beschikbaar zijn voor iedereen(zo heb ik me laten vertellen.)
En dus kunnen Apeldoorn en Deventer doen wat ze willen doen.

-
Joshua
- dorpsstraat
Bericht
door Joshua » ma 20 nov 2023, 23:27
Ik heb de NEN 3322 normen gelezen en zowel in de (voorbeeld/preview) versie van 2010 als in de (voorbeeld/preview) versie van 2015 zie ik nergens iets over wit/zwarte markeringen alleen maar dat de voorzijde van de mast matzwart moet zijn en wit staat er alleen maar in als iets lichtgevend zelf.
Maar zelf kan ik de volledige versie denk ik niet in kijken.
-
Fenway
- zandpaadje
Bericht
door Fenway » ma 27 nov 2023, 9:42
Voor zover ik zo snel kan zien is in hoofdstuk 9 van de NEN 3322:2010 de kleur van VRI masten en portalen vastgelegd. In de bijbehorende figuur 9 is zelfs opgenomen hoe de verhouding tussen de zwarte en witte banen moet zijn.
Taran 5 schreef: ↑ma 20 nov 2023, 22:48
Je had het al over NEN normen en die zijn zoals het woord zegt Normen en dus geen wetten.
Voordeel van normen zijn dat je zelf je normen kan schrijven en dan die kan verkopen zoals de NEN doet
tegen niet zo leuke prijzen.
Een wet daarentegen moet beschikbaar zijn voor iedereen(zo heb ik me laten vertellen.)
In dit geval is in de (bij de wegenverkeerswet behorende) Regeling Verkeerslichten in artikel 1, paragraaf 2 opgenomen dat verkeersregelinstallaties moeten voldoen aan de NEN-EN 12368, NEN 3322 en delen van de NEN 3384. Daarmee is het toepassen van deze norm niet vrijblijvend, maar ook een wettelijke verplichting.
-
Wimpie25
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Wimpie25 » ma 27 nov 2023, 11:07

De zwart-gele kleur van de VRI-palen in Vlaanderen is er rond 1994 gekomen, onder beslissing van de alleerste Vlaamse minister voor Openbare Werken Johan Sauwens. Destijds heette dat te zijn omwille van de verhoogde verkeersveiligheid, want Sauwens had zijn mosterd gehaald in Singapoer. (er waren ook plannen om de overwegen in Vlaanderen te herschilderen). Maar ex-minister Sauwens heeft enkele jaren geleden wel toegegeven dat er ook een territoriaal aspect meespeelde.
Al bij zijn ze bij ons toch al een kleine 30 jaar in een andere kleur geschilderd en is dat zelfs vanuit het standaardbestek verplicht. Enkel gemeenten die VRI's in eigen beheer hebben hoeven hier niet aan te voldoen en dat is meteen de reden waarom in steden als Gent en Leuven de palen rood-wit zijn, en in Antwerpen volledig grijs.
In het Brusselse Gewest is een tiental jaren geleden gexperimenteerd geweest met geel-blauw. De kleuren van de vlag van het gewest. Maar dat draaide toen bijna uit op een communautaire halszaak. Men vroeg vanuit Franstalige kant de ontslag van de bevoegde minister. Dit omdat deze kleurstelling teveel leek op die in Vlaanderen.

-
Taran 5
- stadsweg
Bericht
door Taran 5 » ma 27 nov 2023, 19:50
Fenway schreef: ↑ma 27 nov 2023, 9:42
In dit geval is in de (bij de wegenverkeerswet behorende) Regeling Verkeerslichten in artikel 1, paragraaf 2 opgenomen dat verkeersregelinstallaties moeten voldoen aan de NEN-EN 12368, NEN 3322 en delen van de NEN 3384. Daarmee is het toepassen van deze norm niet vrijblijvend, maar ook een wettelijke verplichting.
Ik vond een link naar een openbare pdf van de gemeente Deventer waar in staat omschreven dat zwart/wit niet is toegestaan in hun gemeente:
https://pveopenbareruimte.deventer.nl/p ... 190802.pdf
-
Joshua
- dorpsstraat
Bericht
door Joshua » ma 27 nov 2023, 20:17
Dat blauw van die test ziet er te donker uit vergeleken met de vlag, die zelf fel donkerblauw heeft:

Laatst gewijzigd door Wouter N14 op ma 27 nov 2023, 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Wil je alsjeblieft even letten op de regels voor het al dan niet quoten van berichten.
-
nielske1990
- autoweg
Bericht
door nielske1990 » za 02 dec 2023, 18:34
Wimpie25 schreef: ↑do 28 sep 2023, 14:20

Een leuk experiment, maar het lijkt me erg onderhoudsgevoelig.
In Helmond liggen op het kruispunt N270 Europaweg - Automotive Campus sinds 2014 vier exemplaren in de stopstreep voor fietsverkeer. Verlichting daarvan werkt na 9 jaar en 0 onderhoud nog prima. Enig probleem wat je hierbij ziet is dat de voegvulling er omheen gaat werken en zich wat naar buiten drukt, maar dat ligt in mijn ogen niet aan de led-balk. Dat zie je soms ook bij detectielussen die in de asfaltdeklaag liggen...
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279