[RA] Argentinië (Argentina)
Moderator: Moderatoren
-
- 2x3 autosnelweg
Re: [RA] Argentinië (Argentina)

Donateur Vereniging Wegenforum
-
- 4x3 autosnelweg

Dat er allerhande vriendjes zijn die verrekt goed verdienen in die cycli, zal zeker zo zijn trouwens. Maar het zit anders in elkaar dan bijvoorbeeld Rusland of Nigeria.
-
- verkeersader
In combinatie met het feit dat meer dan de helft van de bevolking voor de overheid werkt en de private ondernemingen nauwelijks kunnen exporteren omdat door een verplichte ongunstige wisselkoers en belastingen ze worden leeggezogen. Het land is eigenlijk rijk, maar de politici hebben het kapot gemaakt. Het soort politici dat in het westen ook steeds meer opduikt.
-
- 4x3 autosnelweg

Genoeg te zeggen over de verzamelde demagogen in het westen, maar Argentinië is door het fundamenteel zieke economie en de lange historie van deze cyclus wel vele malen erger. Maakt de in het westen wel gehoorde toon "laat het grootkapitaal maar even flink betalen, inclusief een mega exit-heffing wanneer ze dan weg dreigen te gaan" (toch, GroenLinks op Unilever?) niet minder gevaarlijk. We land moet niet worden leeggetrokken door buitenlanders, maar zonder open economie hebben we een nog veel groter probleem.
-
- Moderator
Argentinië is voor mijn gevoel wel het enige ontwikkelde land waar dit soort problemen niet eenmalig zijn, maar cyclisch, al een halve eeuw economische malaise achter elkaar.
-
- 4x3 autosnelweg

-
- stadsweg
Dat, en daarnaast de enorme polarisatie van het land. De bevolking zelf is er voor een groot deel zelf debet aan, dat ze de Kirchner een paar jaar geleden weer in een machtspositie hebben gestemd (als vicepresident) is even hilarisch als dramatisch gezien de resultaten in het verleden.Pino schreef: ↑do 14 sep 2023, 12:47Er wordt vaak gezegd dat het echte probleem is dat het land nog steeds worstelt met Perón. Die een verzorgingsstaat optuigde die het land helemaal niet kon dragen. Maar waar die in andere landen wel werd afgetuigd toen dat bleek (erfenis van Joop den Uyl in Nederland), lukt dat daar maar niet. Levert enorme sociale onrust op, waarin er altijd wel weer een nieuwe profeet opstaat die denkt dat het tóch kan (meestal ten koste van buitenlandse investeerders), waarna het land toch weer afglijdt omdat het zo niet werkt. En dat in cirkeltjes.
De corruptie is ook duidelijk zichtbaar, ik was afgelopen jaar in Patagonië en menig grote doorgaande weg is daar niet geasfalteerd. Tegelijkertijd ligt in El Calafate (waar Nestor Kirchner overleden is en z'n politieke carrière begonnen is) deze enorme weg van niks naar nergens in uitstekende staat:
https://maps.app.goo.gl/SSw6tUYxenF2SZJk8
https://maps.app.goo.gl/D5oivQ7p1U3oaWiU6
https://maps.app.goo.gl/QQdCMLnAMPwaEFZk8
De weg is ook vernoemd naar Nestor Kirchner, dus er zal hier en daar wel wat geld bij de familie zijn blijven plakken.
-
- Moderator
Ik keek net deze video van Joe Blogs (beetje clickbait thumbnail, maar verder inhoudelijke bespreking).
De verschillende indicatoren (inflatie, rente, koers van de peso) zijn de laatste 2-3 jaar wel echt dramatisch veel slechter dan eerder in de afgelopen 10 jaar, ondanks het imago van Argentinië als 'altijd crisis'.
Sinds 2019 zijn de Peronisten ook weer aan de macht (president Alberto Fernández en vice-president Cristina Fernández de Kirchner). Dit is een tak van politiek die 'Kirchnerismo' wordt genoemd, en eigenlijk een soort Peronisme is (links-populistisch beleid). Tot nu toe is dit beleid voluit catastrofaal voor Argentinië, de centrale bank is de controle over de economie volledig kwijtgeraakt.
Die excentrieke Javier Milei wil de peso helemaal afschaffen en de US Dollar invoeren. Joe laat zien dat een aantal Latijns-Amerikaanse landen dit eerder ook gedaan hebben (Panama, Ecuador, El Salvador) en dat deze landen een lagere inflatie hebben dan Chili, Colombia en Brazilië (en helemaal veel lager dan Argentinië). Dus misschien is het nog niet zo'n slecht idee, als je centrale bank-instrument van rente toch geen effect meer heeft.
Link
De verschillende indicatoren (inflatie, rente, koers van de peso) zijn de laatste 2-3 jaar wel echt dramatisch veel slechter dan eerder in de afgelopen 10 jaar, ondanks het imago van Argentinië als 'altijd crisis'.
Sinds 2019 zijn de Peronisten ook weer aan de macht (president Alberto Fernández en vice-president Cristina Fernández de Kirchner). Dit is een tak van politiek die 'Kirchnerismo' wordt genoemd, en eigenlijk een soort Peronisme is (links-populistisch beleid). Tot nu toe is dit beleid voluit catastrofaal voor Argentinië, de centrale bank is de controle over de economie volledig kwijtgeraakt.
Die excentrieke Javier Milei wil de peso helemaal afschaffen en de US Dollar invoeren. Joe laat zien dat een aantal Latijns-Amerikaanse landen dit eerder ook gedaan hebben (Panama, Ecuador, El Salvador) en dat deze landen een lagere inflatie hebben dan Chili, Colombia en Brazilië (en helemaal veel lager dan Argentinië). Dus misschien is het nog niet zo'n slecht idee, als je centrale bank-instrument van rente toch geen effect meer heeft.
Link
-
- Voorzitter
Ik ken aardig wat Colombianen en die zijn best jaloers op Ecuador en Panama, omdat je daar je salaris in dollars uitbetaald krijgt en dat waardevaster is.Chris schreef: ↑za 16 sep 2023, 18:24Die excentrieke Javier Milei wil de peso helemaal afschaffen en de US Dollar invoeren. Joe laat zien dat een aantal Latijns-Amerikaanse landen dit eerder ook gedaan hebben (Panama, Ecuador, El Salvador) en dat deze landen een lagere inflatie hebben dan Chili, Colombia en Brazilië (en helemaal veel lager dan Argentinië). Dus misschien is het nog niet zo'n slecht idee, als je centrale bank-instrument van rente toch geen effect meer heeft.
Toen ik in 2021 in Colombia was, viel het mij bij het omrekenen op dat sommige dingen voor mij goedkoper waren dan drie jaar eerder. In pesos duurder geworden, maar aangezien de peso in drie jaar alweer zoveel van zijn waarde had verloren, was het omgerekend in euro's goedkoper geworden. De gewone Colombiaan heeft daar natuurlijk weinig aan.
Wat dat betreft kan zoiets voor meer Latijns-Amerikaanse landen een uitkomst zijn: simpelweg de US dollar invoeren. Die wordt daar sowieso al veel gebruikt. Ik heb een keer een internationale vlucht gehad van Colombia naar Peru en als je cash aan boord wilde betalen kon dat niet met lokale valuta, alleen met US dollars. Ook voor Argentinië kan het een uitkomst zijn om de inflatie onder controle te krijgen, al is Argentinië natuurlijk wel beduidend groter dan Ecuador, Panama en El Salvador, en heb je inderdaad als centrale bank nergens meer invloed op, maar moet je het doen met Amerikaans beleid. Maar de bevolking zal er vermoedelijk blij mee zijn.
-
- 4x5 autosnelweg
Een paar maanden geleden stond in de NRC wel een interessante grafiek: in Nederland hebben mensen in overheidsdienst tegenwoordig een uurloon dat gemiddeld een stuk hoger ligt dan in de particuliere sector, en los daarvan zijn de secundaire arbeidsvoorwaarden vaak ook beter (hoger pensioen, minder uren werken, betere kinderopvang etc.). Hiermee krijg je de interessante situatie dat mensen die in minder betaalde sectoren werken (landbouw!) eigenlijk opdraaien voor de luxe van ambtenaren. Uiteindelijk vergroot de overheid zo de kloof tussen arm en rijk, platteland en stad en vooral tussen laag en hoogopgeleid in plaats van hem te verkleinen.Pino schreef: En de helft werkt voor de overheid als onderdeel van die Peronistische verzorgingsstaat, die vervolgens moet worden gefinancierd vanuit de private sector.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 2x4 autosnelweg
^^Dat is veel te zwart-wit geredeneerd. Uiteraard moet het loon van ambtenaren betaald worden met belastinggeld, maar dat vormt maar een klein deeltje van de belastingsinkomsten en er is al zeker geen rechtstreekse transfer tussen landbouwers en ambtenaren. Zeker omdat het verschil een momentopname is en niet overdreven groot is. Ambtenaren is ook een ruime categorie, je hebt leidinggevende figuren maar ook vuilnismannen of poetsvrouwen met uiteraard riante verschillen in loon. Bij de overheid zijn er trouwens minder extraatje zoals bedrijfsauto en dergelijke. Die secundaire arbeidsvoorwaarden worden ook steeds meer gelijkgetrokken met de particuliere sector waardoor dat ook niet echt meer van toepassing is.
Maar goed, de overheid is weliswaar zeer noodzakelijk, maar kan niet de aanjager zijn van de economie. In Argentinië is de balans zoek. Dan krijg je met jarenlang Peronistisch beleid. Maar zoals hierboven al gezegd: de verandering zal in het stemhokje moeten gebeuren. Maar dat doet men niet. Het volk is zo dus verantwoordelijk voor haar eigen miserie. Met Mauricio Macri hadden ze een president die wat verandering kon brengen. Maar hij is ook vastgelopen in het systeem en hij is de tijd niet gegeven om verandering door te voeren.
Het lijkt er ook op dat failliet gaan in Argentinië een tactiek geworden is ipv bezuinigen en begroting op orde te brengen zoals indertijd aan Griekenland opgelegd.
Overigens denk ik niet dat simpelweg een andere munt gebruiken een oplossing is voor de onderliggende problemen zoals te veel geld uitgeven. Al kan je met een andere munt natuurlijk niet meer ongebreideld geld bijdrukken zoals nu het geval is. Wat dat betreft is het wel een oplossing.
Maar goed, de overheid is weliswaar zeer noodzakelijk, maar kan niet de aanjager zijn van de economie. In Argentinië is de balans zoek. Dan krijg je met jarenlang Peronistisch beleid. Maar zoals hierboven al gezegd: de verandering zal in het stemhokje moeten gebeuren. Maar dat doet men niet. Het volk is zo dus verantwoordelijk voor haar eigen miserie. Met Mauricio Macri hadden ze een president die wat verandering kon brengen. Maar hij is ook vastgelopen in het systeem en hij is de tijd niet gegeven om verandering door te voeren.
Het lijkt er ook op dat failliet gaan in Argentinië een tactiek geworden is ipv bezuinigen en begroting op orde te brengen zoals indertijd aan Griekenland opgelegd.
Overigens denk ik niet dat simpelweg een andere munt gebruiken een oplossing is voor de onderliggende problemen zoals te veel geld uitgeven. Al kan je met een andere munt natuurlijk niet meer ongebreideld geld bijdrukken zoals nu het geval is. Wat dat betreft is het wel een oplossing.
-
- stadsweg
Feitelijk is Argentinië al voor een groot deel gedollariseerd, simpelweg omdat iedereen met een werkend stel hersens z'n Peso's als de wiedeweerga naar dollars omwisselt vanwege de gigantische geldontwaarding.
Als voorbeeld kan ik m'n eigen reis naar Argentinië van afgelopen jaar aanhalen, toen ik 6 november Argentinië binnenkwam kreeg ik bij Western Union (waar de onofficiële koers gebruikt wordt) 298 Pesos per euro. Toen ik halverwege december weer vertrok was dat gestegen naar 348 Peso's per euro. Ik heb het vandaag gecheckt, inmiddels krijg je voor iedere euro 778 Peso's. De officiële koers is ongeveer de helft daarvan, maar door de kapitaalcontroles en de daaruit voortvloeiende zwarte markt (beter bekend als de Blue Dollar) is die koers grotendeels irrelevant, tenzij je zo dom bent om met de creditcard te betalen.
Als vakantieland kan ik het overigens wel enorm aanraden, het is duur om er te komen maar het verblijf is heel goedkoop. Het gevolg van dit monetaire gerommel is wel dat je constant met een pak geld rondloopt, want het grootste bankbiljet heeft een waarde van 1000 Peso's.
Als voorbeeld kan ik m'n eigen reis naar Argentinië van afgelopen jaar aanhalen, toen ik 6 november Argentinië binnenkwam kreeg ik bij Western Union (waar de onofficiële koers gebruikt wordt) 298 Pesos per euro. Toen ik halverwege december weer vertrok was dat gestegen naar 348 Peso's per euro. Ik heb het vandaag gecheckt, inmiddels krijg je voor iedere euro 778 Peso's. De officiële koers is ongeveer de helft daarvan, maar door de kapitaalcontroles en de daaruit voortvloeiende zwarte markt (beter bekend als de Blue Dollar) is die koers grotendeels irrelevant, tenzij je zo dom bent om met de creditcard te betalen.
Als vakantieland kan ik het overigens wel enorm aanraden, het is duur om er te komen maar het verblijf is heel goedkoop. Het gevolg van dit monetaire gerommel is wel dat je constant met een pak geld rondloopt, want het grootste bankbiljet heeft een waarde van 1000 Peso's.
-
- Moderator
Dit onderstreept ook hoe enorm snel de situatie in Argentinië aan het verslechteren is.omNOMNOMNOM schreef: ↑zo 17 sep 2023, 12:15 Als voorbeeld kan ik m'n eigen reis naar Argentinië van afgelopen jaar aanhalen, toen ik 6 november Argentinië binnenkwam kreeg ik bij Western Union (waar de onofficiële koers gebruikt wordt) 298 Pesos per euro. Toen ik halverwege december weer vertrok was dat gestegen naar 348 Peso's per euro. Ik heb het vandaag gecheckt, inmiddels krijg je voor iedere euro 778 Peso's.
De inflatie is alleen hoger in landen die economisch volledig ingestort zijn, zoals Venezuela, Libanon en Syrië. Zelfs in Zimbabwe is het niet zó erg.
-
- 4x5 autosnelweg
Maar dan krijg je dus het 'Wallonië-effect': kiezers merken aan hun potemonee dat het het niet zo goed gaat met de economie, en vervolgens gaan ze op nog linksere partijen stemmen in de hoop dat die door meer belasting te heffen, er socialer beleid komt. Vervolgens gaat het dus nog slechter met de economie en dan kom je in een vicieuze cirkel terecht.Alfa schreef: Maar zoals hierboven al gezegd: de verandering zal in het stemhokje moeten gebeuren
Het is beter als politici beseffen dat je alleen geld kan uitgeven dat eerst verdiend is. Maar blijkbaar is dat te calvinistisch voor sommigen...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- Moderator
Op 18 september is 22 kilometer van de Autopista Presidente Perón opengesteld, dit is de nieuwe bypass van Buenos Aires.
Dit project is al sinds 2011 in uitvoering maar vanwege de economische problemen in Argentinië verliep de uitvoering erg traag. Er zijn nu een aantal delen geopend en de rest van het blauwe deel is in aanbouw.
Het geopende deel is tussen Ezeiza en Guernica

Dit project is al sinds 2011 in uitvoering maar vanwege de economische problemen in Argentinië verliep de uitvoering erg traag. Er zijn nu een aantal delen geopend en de rest van het blauwe deel is in aanbouw.
Het geopende deel is tussen Ezeiza en Guernica

-
- Moderator
Nog een snelwegopening gisteren (zouden er verkiezingen aan komen?)
Het laatste deel van de RN8 autopista tussen Pilar (rand van Buenos Aires) en Pergamino is geopend, tussen Todd en Fontezuela.
Hiermee is nu 180 kilometer van de RN8 tot aan Pergamino opgewaardeerd tot snelweg. Dit is allemaal in de afgelopen 5 jaar opengesteld, het is het enige grote wegenproject in Argentinië dat wel vlot is uitgevoerd het afgelopen decennium.

Het laatste deel van de RN8 autopista tussen Pilar (rand van Buenos Aires) en Pergamino is geopend, tussen Todd en Fontezuela.
Hiermee is nu 180 kilometer van de RN8 tot aan Pergamino opgewaardeerd tot snelweg. Dit is allemaal in de afgelopen 5 jaar opengesteld, het is het enige grote wegenproject in Argentinië dat wel vlot is uitgevoerd het afgelopen decennium.

-
- Moderator
De peilingen zaten er voor de presidentsverkiezingen toch wel naast. Die excentrieke malloot Milei werd tweede met 30% van de stemmen, terwijl de minister van economie Sergio Massa eerste werd met 37% van de stemmen. Milei haalde hetzelfde aantal stemmen als in de voorverkiezingen, wat betekent dat hij zijn electorale basis niet verder heeft kunnen uitbreiden.
Er is dan een tweede ronde op 19 november.
Er waren ook parlementsverkiezingen, maar deze zijn getrapt, waardoor maar een deel van de zetels open stond voor verkiezing. Er is wel enige verschuiving maar geen van de partijen haalt een meerderheid. De partij van Milei was de enige winnaar, maar komt niet verder dan 37 van de 257 zetels.
Er is dan een tweede ronde op 19 november.
Er waren ook parlementsverkiezingen, maar deze zijn getrapt, waardoor maar een deel van de zetels open stond voor verkiezing. Er is wel enige verschuiving maar geen van de partijen haalt een meerderheid. De partij van Milei was de enige winnaar, maar komt niet verder dan 37 van de 257 zetels.
-
- Moderator
https://www.iadb.org/en/news/argentina- ... -provinces
Argentinië heeft $ 1 miljard aan leningen gekregen van de Inter-American Development Bank om een nieuwe brug over de Paraná te bouwen.
Dit wordt een tuibrug met een overspanning van 772 meter tussen Resistencia en Corrientes, niet ver van de grens met Paraguay. De brug moet 9 kilometer van de bestaande Puente General Belgrano komen.

Argentinië heeft $ 1 miljard aan leningen gekregen van de Inter-American Development Bank om een nieuwe brug over de Paraná te bouwen.
Dit wordt een tuibrug met een overspanning van 772 meter tussen Resistencia en Corrientes, niet ver van de grens met Paraguay. De brug moet 9 kilometer van de bestaande Puente General Belgrano komen.

-
- Moderator
Nou die Milei heeft de presidentsverkiezingen gewonnen, met bijna 56% van de stemmen in de tweede ronde.
Ik ben benieuwd waar dit naar toe gaat voor Argentinië. Het is duidelijk dat het pad van de afgelopen decennia alleen maar ellende oplevert, dat het radicaal anders moet lijkt wel het sentiment in het land te zijn (behalve als je bij de overheid werkt, wat in Argentinië heel veel mensen zijn).
In geen 50 jaar heeft een kandidaat zo'n groot aandeel van de stemmen gekregen. Maar zijn partij heeft bij lange na niet een meerderheid in het parlement en senaat.
Ik ben benieuwd waar dit naar toe gaat voor Argentinië. Het is duidelijk dat het pad van de afgelopen decennia alleen maar ellende oplevert, dat het radicaal anders moet lijkt wel het sentiment in het land te zijn (behalve als je bij de overheid werkt, wat in Argentinië heel veel mensen zijn).
In geen 50 jaar heeft een kandidaat zo'n groot aandeel van de stemmen gekregen. Maar zijn partij heeft bij lange na niet een meerderheid in het parlement en senaat.
-
- 2x4 autosnelweg
Of zijn plannen reëel zijn en echt werken gaan we de komende jaren meemaken.
-
- 2x4 autosnelweg
De Argentijnse Trump, alsof daar veel van te verwachten is. Zo'n figuren brengen zelden beterschap aan een land. Ook op economisch vlak lijken zijn ideeën maar experimenteel. Zo pleit hij voor de afschaffing van de Centrale Bank van Argentinië. Kwalijk is ook dat hij op ethisch vlak Argentinië terug wil brengen naar de jaren '50, terwijl dat nu net een van de zaken was dat daar wel op orde was.
Als het maar niet eindigt in een nieuwe dictatuur, wat dat is ook een veelvoorkomend kenmerk van dit soort autoritaire figuren.
Als het maar niet eindigt in een nieuwe dictatuur, wat dat is ook een veelvoorkomend kenmerk van dit soort autoritaire figuren.
-
- stadsweg

Gedollariseerd is Argentinië in de praktijk toch al, de inflatie is zo hoog dat iedereen als de wiedeweerga z'n Pesos naar dollars omwisselt. Aangezien de heersende politieke klasse voortdurend naar de geldpers grijpt kan ik me bij de gewenste invoer van de dollar nog wat voorstellen. Bovendien is het niet zo experimenteel in Zuid-Amerika, o.a. Ecuador, Panama en El Salvador hebben ook de dollar ingevoerd en geen eigen munteenheid (meer).
-
- Moderator
Het ministerie van openbare werken en het ministerie van transport gaan er alvast uit, zo laat Milei hier zien:
https://twitter.com/CatchUpFeed/status/ ... 2717927435
Wat een clown.
https://twitter.com/CatchUpFeed/status/ ... 2717927435
Wat een clown.

-
- 4x5 autosnelweg
Zo gaat het in elk land waar zo’n clown populist gekozen wordt. En de bevolking leert blijkbaar maar niet van fouten die in andere landen gemaakt worden door zo’n idioot te kiezen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 4x3 autosnelweg
Nu vind ik het combineren van een ministerie van transport en een ministerie van openbare werken tot één ministerie van infrastructuur nog niet een clowneske actie. Maar het idee voor infrabeleid lijkt net als op andere vlakken “geef ondernemers de ruimte, de economie zal groeien en alles komt goed.” Dat lijkt me evenals Peronisme een gegarandeerd onsuccesvolle weg.
-
- Voorzitter

-
- 4x3 autosnelweg
Baseer mezelf op CNN. Er is ook daadwerkelijk een minister van infrastructuur benoemd, zie https://www.cronista.com/economia-polit ... -analizan/.
Dat dat een voormalig KPMG-partner is geeft ergens te denken. Nu wil ik wil niet op voorhand iedere oud-consultant duiden als ongeschikt voor minister, maar deze man lijkt groot geworden met projectfinanciering: eerst als bankier en daarna als consultant. Kortom, dat ademt "alles aan de vrije markt overlaten". Een regering die hoogstens een beetje stuurt waar de vrije markt de vrije hand moet krijgen. Ook al is de Argentijnse schatkist te leeg om op eigen boek te investeren, dit lijkt me samen met andere libertaristische politiek een recept om de onbalans die Argentinië al decennia kenmerkt nog veel verder te laten doorslaan. Zul je wel van die Liz Truss-achtige redeneringen krijgen dat het volk mee kan liften op die winsten, maar we weten waar die eindigden...
Dat dat een voormalig KPMG-partner is geeft ergens te denken. Nu wil ik wil niet op voorhand iedere oud-consultant duiden als ongeschikt voor minister, maar deze man lijkt groot geworden met projectfinanciering: eerst als bankier en daarna als consultant. Kortom, dat ademt "alles aan de vrije markt overlaten". Een regering die hoogstens een beetje stuurt waar de vrije markt de vrije hand moet krijgen. Ook al is de Argentijnse schatkist te leeg om op eigen boek te investeren, dit lijkt me samen met andere libertaristische politiek een recept om de onbalans die Argentinië al decennia kenmerkt nog veel verder te laten doorslaan. Zul je wel van die Liz Truss-achtige redeneringen krijgen dat het volk mee kan liften op die winsten, maar we weten waar die eindigden...