[A002] Utrecht - 's-Hertogenbosch
Moderator: Moderatoren
-
- autoweg
Re: [A002] Utrecht - 's-Hertogenbosch
Gelukkig ligt er tegen die tijd wel een mooie tunnel langs de Zuidas…

-
- expressweg
De terugslag van de A2 tussen Zaltbommel en Deil slaat inmiddels heel hard terug. Wil je van Amsterdam naar 's-Hertogenbosch in de spits dan sta je vanaf de Leidsche Rijntunnel in de file tot de Waalbrug. Dat is een file van 35 kilometer! Dat het dan nog 15 jaar duurt vóórdat er geld is voor verbreding is werkelijk belachelijk.
Svenlo
-
- 4x3 autosnelweg
De filevorming is weer net zo hevig als voor de verbreding naar 2x3 rijstroken omstreeks 2010.
-
- Moderator
Ik heb de verkeersintensiteiten er even bij gezocht (gemiddelde werkdagintensiteit tussen 1 september en 31 oktober 2023).
Op de Maasbrug bij Empel rijden gemiddeld 135.400 voertuigen per dag. Er is een opvallend verschil tussen noord (60.200) en zuid (75.200).
Op de Waalbrug bij Zaltbommel rijden 150.400 voertuigen per dag. Daar is geen verschil tussen noord en zuid.
150.000 is voor 2x3 rijstroken overigens extreem veel. Vanaf 120.000 voertuigen per dag is 2x3 al behoorlijk vol.
Op de Maasbrug bij Empel rijden gemiddeld 135.400 voertuigen per dag. Er is een opvallend verschil tussen noord (60.200) en zuid (75.200).
Op de Waalbrug bij Zaltbommel rijden 150.400 voertuigen per dag. Daar is geen verschil tussen noord en zuid.
150.000 is voor 2x3 rijstroken overigens extreem veel. Vanaf 120.000 voertuigen per dag is 2x3 al behoorlijk vol.
-
- 2x5 autosnelweg
Dit voorbeeld is exemplarisch voor de vele andere wegen waar veel files staan, en waar de aankomende 10 jaar zeker niks staat te gebeuren.
Het is de realiteit waar steeds meer weggebruikers mee te maken krijgen.
Ondertussen blijven we nog altijd maar woningen en bedrijven bijbouwen en krijgen we steeds meer inwoners.
Het wordt vanzelf weer een onhoudbare situatie.
Het is de realiteit waar steeds meer weggebruikers mee te maken krijgen.
Ondertussen blijven we nog altijd maar woningen en bedrijven bijbouwen en krijgen we steeds meer inwoners.
Het wordt vanzelf weer een onhoudbare situatie.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- 2x3 autosnelweg
De A2 naar 2x5 rijstroken brengen met die ooit geplande tweede Martinus Nijhoffbrug zou nu erg welkom zijn.
Zou ook haast denken, wellicht moet er tussen de A2 en A50 of ten westen van de A2 er een extra oeververbinding bij komen over de Waal en Maas in combinatie met een globale noord-zuidas. Ten oosten is er voor de A50 in beeld komt nog de N323 met PWA-brug, een route die ooit noordelijker en zuidelijker uitgebouwd had moeten worden. Maar die weg ligt wellicht al te oostelijk.
Is een beetje afhankelijk van in hoeverre het verkeer uiteindelijk vanaf de A2 naar t westen of oosten uitwaaiert of dat het gros van het verkeer in de regio 's-Hertogenbosch moet zijn .
Zou ook haast denken, wellicht moet er tussen de A2 en A50 of ten westen van de A2 er een extra oeververbinding bij komen over de Waal en Maas in combinatie met een globale noord-zuidas. Ten oosten is er voor de A50 in beeld komt nog de N323 met PWA-brug, een route die ooit noordelijker en zuidelijker uitgebouwd had moeten worden. Maar die weg ligt wellicht al te oostelijk.
Is een beetje afhankelijk van in hoeverre het verkeer uiteindelijk vanaf de A2 naar t westen of oosten uitwaaiert of dat het gros van het verkeer in de regio 's-Hertogenbosch moet zijn .
-
- expressweg
De grootste hap verkeer rijdt naar mijn gevoel tussen Utrecht en Eindhoven. De A15 gaat ook een hap verkeer op maar verkeer dat richting Nijmegen wil kan ook de A12/A50 pakken die minder filegevoelig is dan de A2.
Svenlo
-
- expressweg
Grappig dat je wel de PWA-brug in je betoog betrekt, maar niet de Heusdensebrug.
In beide gevallen mist de brug een overspanning over de volgende rivier om als alternatief te dienen.
Het voordeel van de Heusdensebrug is dat als je een rechte lijn naar het noorden zou trekken al meteen bij de afslag Leerdam op de A15 uit zou komen, terwijl bij een doortrekking van een rechtstreekse doortrekking van de PWA-route je meteen op Oss stuit.
Wel is het zo dat het veer Megen-Appeltern ten noorden van Oss de enige pont over de Maas is, die exploitatietechnisch gezien winstgevevend is, maar ik weet niet wat betekent voor de verkeersintensiteiten op die pont.
In beide gevallen mist de brug een overspanning over de volgende rivier om als alternatief te dienen.
Het voordeel van de Heusdensebrug is dat als je een rechte lijn naar het noorden zou trekken al meteen bij de afslag Leerdam op de A15 uit zou komen, terwijl bij een doortrekking van een rechtstreekse doortrekking van de PWA-route je meteen op Oss stuit.
Wel is het zo dat het veer Megen-Appeltern ten noorden van Oss de enige pont over de Maas is, die exploitatietechnisch gezien winstgevevend is, maar ik weet niet wat betekent voor de verkeersintensiteiten op die pont.
-
- dorpsstraat
En zo krijg je dus dezelfde situatie als voor 2010. De weg was eind jaren 90 al overbelast met 2x2 rijstroken maar iets meer dan tien jaar geleden kwam er pas een strookje bij. Het verkeeraanbod op de corridor groeide ondertussen gewoon door waardoor de hoeveelheid verkeer op 2x3 al vrij fors was.
-
- stadsweg
Heb goed een jaar op donderdagmiddag Ouderijn > Vught gereden. Vaak was het inderdaad wat je schetst, één lange file. Tot Deil in elk geval erg veel afremmen en optrekken, met wat mazzel zelfs tot Waardenburg. Goed 1,5 uur over 70 km was eerder regel dan uitzondering. Ben blij dat ik de A2 vaarwel heb kunnen zeggen.sven_engelen schreef: ↑wo 15 nov 2023, 13:53 De terugslag van de A2 tussen Zaltbommel en Deil slaat inmiddels heel hard terug. Wil je van Amsterdam naar 's-Hertogenbosch in de spits dan sta je vanaf de Leidsche Rijntunnel in de file tot de Waalbrug. Dat is een file van 35 kilometer! Dat het dan nog 15 jaar duurt vóórdat er geld is voor verbreding is werkelijk belachelijk.
-
- 4x3 autosnelweg
En Deil - Zaltbommel is al sinds 1996 2x3 rijstroken. Dus op dat stuk is in het geheel geen capaciteit toegevoegd.King_Grey schreef: ↑wo 15 nov 2023, 16:38En zo krijg je dus dezelfde situatie als voor 2010. De weg was eind jaren 90 al overbelast met 2x2 rijstroken maar iets meer dan tien jaar geleden kwam er pas een strookje bij. Het verkeeraanbod op de corridor groeide ondertussen gewoon door waardoor de hoeveelheid verkeer op 2x3 al vrij fors was.
-
- expressweg
Als het naar 2x5 zou moeten dan zou je m.i. tóch eens moeten kijken naar het aantal oeververbindingen en hoe je die kan verbeteren? Er zijn naast de Nijhoffbrug, Tacitusbrug en Merwedebrug weinig bruggen op korte afstand van mekaar wat er juist voor zorgt dat de A2, A27 en A50 zo druk bereden maakt. Anders blijf je verbredingen tegen de A2 aan gooien terwijl de kern van het probleem ergens anders ligt.Jackbauer1350 schreef: ↑wo 15 nov 2023, 15:24 De A2 naar 2x5 rijstroken brengen met die ooit geplande tweede Martinus Nijhoffbrug zou nu erg welkom zijn.
Svenlo
-
- expressweg
Mijn ervaring is dat het tussen Culemborg en Beesd begint en tot de Martinus Nijhoffbrug doorgaat, en soms tot Zaltbommel.R-R-L schreef: ↑wo 15 nov 2023, 17:27 Heb goed een jaar op donderdagmiddag Ouderijn > Vught gereden. Vaak was het inderdaad wat je schetst, één lange file. Tot Deil in elk geval erg veel afremmen en optrekken, met wat mazzel zelfs tot Waardenburg. Goed 1,5 uur over 70 km was eerder regel dan uitzondering. Ben blij dat ik de A2 vaarwel heb kunnen zeggen.
-
- verkeersader

Dat is ook mijn ervaring; ik rijd daar twee tot drie keer per week in de avondspits en in veruit de meeste gevallen begint de echte file in de buurt van Culemborg. Uiteraard zijn er uitzonderingen, zowel ten positieve als ten negatieve.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
-
- expressweg
kees schreef: ↑wo 15 nov 2023, 11:33 Even geduld a.u.b.
https://www.bd.nl/zaltbommel/verkeersin ... ~a67dd64d/
En waar wil je het geld vandaan halen. In de komende jaren moeten veel staalbruggen en beweegbare bruggen gerenoveerd / vervangen worden. Met name bij de beweegbare bruggen is er sprake van achterstallig onderhoud, want de mechanische onderdelen hadden allang vervangen moeten zijn. Veel onderdelen zijn namelijk niet meer leverbaar.
-
- 2x2 autosnelweg

Ik denk dat het budget voor onderhoud en uitbreiding van wegen structureel omhoog zal moeten. Hoe je dat betaalt is natuurlijk niet zo 123 exact te beantwoorden, maar je zult niet ontkomen aan hogere belastingen vrees ik. Volgens mij zit het al in de pijplijn, maar wegenbelasting voor elektrische auto's is iets dat al wat extra's in schatkist gaat brengen.
-
- expressweg
De belastingen in Nederland zijn al hoog genoeg. Nee, flink het mes in de subsidies zetten en kritisch naar de gezondheidszorg kijken. Dit laatste ook, omdat we structureel te weinig mensen hebben om de zorg te kunnen blijven verlenen.
-
- 2x2 autosnelweg

Ben het met je eens dat de hoeveelheid subsidies best omlaag kan. Ook de gezondheidszorg slurpt (te) veel op, maar ieder voorstel om iets te doen aan het minder laten groeien van het jaarlijks budget (dus niet eens een vermindering!) stuitte al op enorme weerstand. Ik vrees dus dat 'm dat niet gaat worden...
-
- Moderator
Het probleem is dat de uitgaven aan infrastructuur niet zijn meegegroeid met de begroting en niet met het BBP. Dus terwijl de investeringsopgave toeneemt zijn de relatieve uitgaven alleen maar gekrompen. En dan is het niet gek dat er nergens meer geld voor is.
In 2010 ging er € 2,9 miljard naar het hoofdwegennet op een BBP van € 591 miljard. In 2021 was dit ook € 2,9 miljard, maar op een BBP van € 861 miljard. En dit zijn geen eenmalige uitschieters.
In 2010 ging er € 2,9 miljard naar het hoofdwegennet op een BBP van € 591 miljard. In 2021 was dit ook € 2,9 miljard, maar op een BBP van € 861 miljard. En dit zijn geen eenmalige uitschieters.
-
- verkeersader

Dat is de facto een bezuiniging van dik 30 procent

Ubi volentia est, via est
-
- Moderator
Maandag 17 uur: A2 filevrij van Everdingen tot Den Bosch.
A27 staat helemaal vol in beide richtingen voor de Merwedebrug. Kennelijk heeft de A2 dan toch wat meer restcapaciteit.

-
- 4x3 autosnelweg
Dat er een opstopping bij Vianen is geweest kan wel gezorgd hebben dat het verderop niet vastloopt. Hetzelfde dat er bij Tiel een ongeval verminderde toestroom van de A15 veroorzaakte.
-
- Forumbeheerder
Ik heb jarenlang deze route als woon-werk gehad en kan dat beamen. In het najaar is het nog erger. Eigenlijk sta je tussen Utrecht en Deil in drie files in de avondspits. Eerst tot Vianen, waar op de brug altijd een afritfile staat die terugslaat op de hoofdrijbaan. Ik denk dat dat na invoering van het sluipverbod met kentekenscanners op de binnendoorroute is afgelopen. Daarna loopt het vaak vast bij de invoeger bij knooppunt Everdingen (invoegende taper) en dan rijdt het weer door tot Culemborg waar de file begint tot voor de waalbrug. Bij extreme drukte zijn die files gewoon defacto een file en slaat de eerste file terug op Oudenrijn met als gevolg tunneldoseren en ook nog verder tot pakweg Vinkeveen terugslag.
Op het zuidelijke deel is het in de avondspits na de Waalbrug vaak wel ok en rijdt het gewoon door. In noordelijke richting is het op het zuidelijke deel bij Den Bosch ellende (erger op parallelbaan dan hoofdrijbaan) en dan rijdt het vaak weer even door op de Maasbrug bij Empel en daarna weer stop en go tot aan Waardenburg. Ik zie zelf alleen nog het deel tussen Kerkdriel en Den Bosch en zuidelijker tegenwoordig. Vaak begint de file in de avondspits in noordelijke richting bij knooppunt Vught met daarna stukjes dat het weer even doorrijdt. Op hele slechte dagen kan het ook al vanaf Boxtel stilstaan, maar vaak zijn dat meer file golven dan een lang lint van stilstaand verkeer.
-
- verkeersader

Vergeten te melden: ik kom altijd van de A27 vanaf knooppunt Rijnsweerd. De A27 zelf is wat onrustig en rijdt het beste door op de linkerrijstrook. Maar berg je als je je aan de limiet van 80 wilt houden, die hier wat mij betreft volkomen terecht is omdat de twee linkerrijstroken beide nogal smal zijn. Je moet echt 100 rijden om niet van de weg te worden gedrukt. De bocht naar de A2 rijdt meestal wel redelijk door en tussen Culemborg en Geldermalsen begint inderdaad meestal de file voor de Waalbrug bij Zaltbommel.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
-
- expressweg
Ik rij vaak in de ochtendspits naar ‘s-Hertogenbosch maar heb nog niet meegemaakt dat het tussen Best en Vught vast staat vanwege drukte. Dan is er wel iets aan de hand.
Svenlo
-
- expressweg
Ik ben benieuwd op wiens bericht je hier reageert, want ik zie werkelijk niemand iets dergelijks melden.sven_engelen schreef: ↑di 21 nov 2023, 12:12 Ik rij vaak in de ochtendspits naar ‘s-Hertogenbosch maar heb nog niet meegemaakt dat het tussen Best en Vught vast staat vanwege drukte. Dan is er wel iets aan de hand.
-
- expressweg
Dan moet je beter lezen Keescaptain007 schreef: ↑di 21 nov 2023, 11:26 Op hele slechte dagen kan het ook al vanaf Boxtel stilstaan, maar vaak zijn dat meer file golven dan een lang lint van stilstaand verkeer.
Svenlo
-
- expressweg
Ik lees heel goed dat hij het over hele slechte dagen heeft (zeer hoge uitzonderingen) en hij zegt er niets over dat het door drukte zou komen. Meestal zijn dat ongelukken of andere calamiteiten.
Enne, hij heeft het over tot Boxtel. Jij hebt het over Best. Dat is een stuk verder weg, bij op Ekkerweijer.
Dus er zit wel degelijk een interpretatieverschil over de frequentie en de locatie tussen wat jij en Captain007 schrijven.
Enne, hij heeft het over tot Boxtel. Jij hebt het over Best. Dat is een stuk verder weg, bij op Ekkerweijer.
Dus er zit wel degelijk een interpretatieverschil over de frequentie en de locatie tussen wat jij en Captain007 schrijven.
-
- 2x5 autosnelweg
Captain007 heeft het over de avondspits, Sven over de ochtendspits.
-
- expressweg
Wat valt tussen Best en Vught? Boxtel! Ik heb het over een behoorlijke afstand en ook ik zeg dat er iets aan de hand moet zijn als er file staat. Je interpreteert het niet zoals je het moet interpreteren in elk geval.kees schreef: ↑ma 27 nov 2023, 12:29 Ik lees heel goed dat hij het over hele slechte dagen heeft (zeer hoge uitzonderingen) en hij zegt er niets over dat het door drukte zou komen. Meestal zijn dat ongelukken of andere calamiteiten.
Svenlo