Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Moderator: Moderatoren

duikgek89
2x3 autosnelweg

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door duikgek89 » za 11 nov 2023, 20:40

^^ Ohne Worte....

Mijn ervaringen zijn absoluut anders. Ja, voor internet moest iemand langs komen om een kabel ergens in te duwen en dat duurde wel even, maar was verder geen probleem.

Maar ook in de situaties dat er wel wat mis ging ben ik nooit zo belachelijk de boot in gegaan als jij.

martien
verkeersader

Bericht door martien » za 11 nov 2023, 21:57

Als Nederlander in Duitsland: een keer per zes maanden naar het gemeentehuis om een nieuwe "Meldebescheinigung" te halen. Want Duitsers hebben hun adres op de "perso" (ID-kaart) staan.

En de idioterie van de bureaucratie: Mijn broertje had Bafög (Duitse studiefinanciering). In Duitsland zijn er wat meer bewegende onderdelen in de berekening, zoals het aantal studerende broers en zussen t/m 27 jaar oud. In Duitsland moet je uiteraard ieder jaar je aanvraag opnieuw doen. Ik leverde ieder jaar braaf een gestempeld papiertje van de universiteit aan totdat ik afgestudeerd was. Werd zijn aanvraag in eerste instantie teruggestuurd met het verzoek om een inkomstenverklaring van mij. Toen brak mijn klomp. Als je verklaart dat jouw broer niet meer studeert en ook niet in de bijstand zit, dan kun je dat als ambtenaar toch gewoon accepteren?

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » zo 12 nov 2023, 12:51

Aan de andere kant: ik had (20 jaar geleden) een Duitse collega die ingeschreven stond bij een universiteit. Hij vertelde lachend dat hij die nog nooit van binnen had gezien, wel van buiten, maar alleen op foto's. Hij was misschien zelfs nog nooit in die stad geweest. Het had blijkbaar allerlei voordelen om als student ingeschreven te staan. En dat kon zomaar.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 12 nov 2023, 12:58

^^ Je betaalt in principe ook geen collegegeld in Duitsland, dus dat van die studentenkorting kun je wel een tijdje volhouden. Kan wel weer mooi op de stapel “als je het gratis maakt, is dat meestal een model voor inefficiëntie”.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » zo 12 nov 2023, 13:01

martien schreef: za 11 nov 2023, 21:57 Als Nederlander in Duitsland: een keer per zes maanden naar het gemeentehuis om een nieuwe "Meldebescheinigung" te halen. Want Duitsers hebben hun adres op de "perso" (ID-kaart) staan.
Heb in Duitsland (NRW) bijna 10 jaar gewoond, maar dit nog nooit met regelmaat moeten doen. Na m'n beide verhuizingen kreeg ik na registraie bij de nieuwe gemeente zo'n "Meldebeschneigung" en daarmee was de kous af. Alleen nog bij emigratie kreeg ik bij het uitschrijven ook nog een bewijs op papier mee. Dat was alles.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

omNOMNOMNOM
stadsweg

Bericht door omNOMNOMNOM » zo 12 nov 2023, 15:27

^^
Hangt er vanaf waar je hem voor nodig hebt. Bij het verlengen van je rijbewijs, registreren van een auto enzovoorts moet je er een hebben die maximaal 3 maanden oud is, anders moeten ze voor €10 weer een nieuwe afdrukken. Toen ik m'n rijbewijs in 2019 ging verlengen was m'n laatste Meldebescheinigung 4,5 maand oud, dus moest ik tegen betaling weer een nieuwe laten uitprinten. Vervolgens kocht ik vijf maanden later een auto en was het wederom prijs; mijns inziens overbodige geldklopperij. Ik kan niet beoordelen waarvoor martien hem zo vaak nodig had, maar het zou me niks verbazen als dat document bij de BAföG-aanvraag voor buitenlanders ieder semester ook een vereiste is.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » zo 12 nov 2023, 19:00

^^
Naar een actuele versie heeft men bij mij nooit gevraagd. Niet voor de auto, rijbewijs, wapenvergunning, of wat dan ook. En dat 10 jaar lang. Ik vermoed dat het aan het Kreis kan liggen. Diverse hebben een computersysteem waar ze overal kunnen zien of je aangemeld bent of niet. Een ID of paspoort is dan al voldoende.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » zo 12 nov 2023, 21:22

^^ Ik ken dat ook zo.
Heb ook weleens gezien dat ze wat opzochten en vonden.

omNOMNOMNOM
stadsweg

Bericht door omNOMNOMNOM » ma 13 nov 2023, 8:47

SnarfFlevoland schreef: zo 12 nov 2023, 19:00 ^^
Naar een actuele versie heeft men bij mij nooit gevraagd. Niet voor de auto, rijbewijs, wapenvergunning, of wat dan ook. En dat 10 jaar lang. Ik vermoed dat het aan het Kreis kan liggen. Diverse hebben een computersysteem waar ze overal kunnen zien of je aangemeld bent of niet. Een ID of paspoort is dan al voldoende.
Een computersysteem met die data hebben ze in Frankfurt ook. Wanneer je bijvoorbeeld je rijbewijs gaat vervangen zien ze waar je woont, vragen ze of dat nog actueel is en draaien ze verplicht een nieuwe Meldebescheinigung uit indien degene die je bij je hebt ouder is dan 3 maanden. De €10 die het kost om dat onnodige formulier uit te printen betaal je dus direct bovenop de kosten van het rijbewijs zelf. Het slaat in feite helemaal nergens op en is gewoon onnodige geldklopperij.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » ma 13 nov 2023, 9:58

^^
Frankfurt heeft schijnbaar geld nodig. :facepalm: Ja, absoluut onnodig als ze het toch al in het systeem zien. Gelukkig heb ik dat nog nooit meegemaakt, maar in Duitsland is natuurlijk lang niet alles uniform geregeld.

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » wo 15 nov 2023, 13:46

Op de A40 bij Kempen is het weer eens raak. Ongeval met letsel waardoor de rijbaan volledig is afgesloten. Verkeer wordt omgeleid via Aldekerk.
Afbeelding
Svenlo

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 15 nov 2023, 13:50

Door middel van een route via Kempen lijkt er minder sprake van oponthoud.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » do 16 nov 2023, 11:50

Dat het voor Duitsers onmogelijk is om van procedures af te wijken, want "regels zijn regels" en er de schouders maar over ophalen, laat volgende video mooi zien. Een Lufthansa kapitein meldt aan de Amerikaanse luchtverkeersleiders in San Francisco, dat ze geen visuele nadering (approach) gedurende de nacht mogen maken, omdat hun bedrijf (Lufthansa) dit verbiedt. Men vraagt om een standaard ILS (instrument landing system) nadering, dan zijn namelijk de luchtverkeersleiders verantwoordelijk voor separatie met ander verkeer. Aangezien het super druk is met aanvliegend verkeer op San Francisco, wordt dat enorm lastig voor de luchtverkeersleiding. De kapitein wordt door de luchtverkeersleider erop gewezen dat dit "extended delays" zal veroorzaken, waarop de kapitein typisch Duits antwoord: "If that's the case, that's the case."

Vervolgens wordt het Lufthansa vliegtuig in diverse holdings gestuurd, terwijl al het ander verkeer gewoon visueel land op San Francisco. Tussendoor wordt de kapitein nogmaals gevraagd of hij visuele separatie in het donker met ander verkeer kan aanhouden, waarop hij zegt: "exactly that is not allowed" en lacht er zelfs nog bij. Uiteindelijk na diverse discussiës, vraagt de kapitein na of hij binnenkort z'n landing kan verwachten, anders moet hij een emergency declareren vanwege brandstof. De luchtverkeersleider reageerd er verergerd op met "conversation is over".

Na een paar meer woordwisselingen, beslist de Lufthansa kapitein dan maar het vliegtuig in Oakland i.p.v. San Francisco te landen, waar hij wel de gevraagde ILS landing kan krijgen. Een heel hoop gedoe en ruzie, alleen omdat de Lufthansa kapitein niet van z'n procedures mag afwijken, terwijl de rest gewoon normaal kan landen.

In de commentaren krijgt de kapitein veel lof te horen en wordt de luchtverkeersleiding bekritiseerd. Nu waren de Amerikanen ook wel wat bot, en ik snap dat een kapitein niet zomaar procedures van z'n werkgever mag negeren, maar ik vond het wel een prachtig voorbeeld voor Duitsland. De hele wereld land gewoon veilig op San Francisco, terwijl visuele landingen bij nacht voor Lufthansa schijnbaar veel te gevaarlijk zijn en er alles maar voor moet wijken. :facepalm:

Link

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » do 16 nov 2023, 14:30

Beste comment daar:
Just wow! Someone needs to lose their job over this!
Lufthansa, next time; declare minimum fuel, then declare an emergency and land wherever you damn please.
Then write a report so this gets attention.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » do 16 nov 2023, 17:42

Volgens mij zijn er ook genoeg andere airlines die hun piloten in het donker na een lange vlucht tijdens de moeilijke uren van een etmaal niet visueel laten landen. Maar ze hadden wellicht de visuele approach kunnen accepteren en na een vector op final gewoon de ils op kunnen pakken voor het laatste stuk, met de mededeling "traffic not visual".

De verkeersleiding, ik vraag me af of dit binnen proporties was. Enerzijds slaat het nergens op als alles en iedereen voor die Lufthansa vertraging moet oplopen, maar hoe erg was dat uiteindelijk geweest?
Ik bedoel, het vliegtuig ervoor moet toch van de baan af kunnen komen, wat winnen ze dan in separatie? Volgens mij is op de meeste velden in Europa 3nm nodig, sommige 2.5, waarbij er al dingen opgetuigd zijn om sneller landing vrijgave te kunnen geven e.d. terwijl kisten nog niet helemaal vrij zijn van de baan.
Dus wat zouden ze kunnen winnen? Een halve zeemijl?

Als je bedankt dat zo'n heavy een naderingssnelheid van tegen de 150 knopen zal hebben, doet ie 2,5nm per minuut, een halve mijl praten we over 12s... Bovendien moet men ook nog met de zogturbulentie rekening houden, vermoedelijk maakt het geen bal uit voor de separatie op final als ze hem een handig plekje in de trein geven.

Wat mis ik daarin?

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » do 16 nov 2023, 18:49

^^ Ik mis een heleboel duiding, de vaktermen vliegen me om de oren. ;)

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » do 16 nov 2023, 22:31

Ik mag morgen meerijden met collega's voor een teambuildings(mid)dag in Waltrop (45731). 12 uur daar zijn.

Ik hoop dat het niet te mistig is morgenochtend zodat de spitsstroken op onze A50 gewoon open zijn (collega in Apeldoorn ophalen) :?
Dan de baustelle op de A3 voor Oberhausen. Ik reken op zo'n drie uur reistijd (start 8:30 B'veld) met een koffie/rook pauze.

Over (in)flexibel zijn van Duitsers: nou, die bij ons presteerden het om één dag van te voren de locatie te wijzigen. :schrikreactie:
Onze NL chef zei vorige week nog dat het Velbert was waar het hele gebeuren plaats zou vinden.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » do 16 nov 2023, 22:53

^^ Spannend, als je de Autobahn hebt overleefd hopelijk niet abseilen van een verlaten koeltoren of zoiets. :lol:

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » do 16 nov 2023, 23:09

^^ Nee, dat niet. Het zal het spelletje wie doet het snelst zijn werk tussen de collega's onderling zijn.

(ik verwacht eigenlijk dat de teambuilding een verkapte vorm is om de werkwijze en werkmiddelen gebruik tussen NL en DLD te harmoniseren -lees: op de DLD manier- met aanscherping van de normtijd).

Als afsluiting is er wel een BBQ en na aankomst zou er lunch zijn.

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » vr 17 nov 2023, 1:04

Durashift schreef: do 16 nov 2023, 22:31 Over (in)flexibel zijn van Duitsers: nou, die bij ons presteerden het om één dag van te voren de locatie te wijzigen. :schrikreactie:
Onze NL chef zei vorige week nog dat het Velbert was waar het hele gebeuren plaats zou vinden.
Velbert en Waltrop liggen ook wel een behoorlijk stuk uit mekaar :lol:
Svenlo

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 17 nov 2023, 14:22

De eerste winterinval van het seizoen in de Duitse Alpen, een dik pak sneeuw tot op de hoogtes waar wegen en dorpen zijn. Dit is naar de Riedbergpass ten westen van Oberstdorf.

Afbeelding

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » vr 17 nov 2023, 14:41

In Südwestfalen zijn schijnbaar eind vorige maand diverse Landkreise door een cyberaanval gehackt. Complete IT-systemen liggen er sindsdien uit en dat resulteert in het feit dat momenteel geen rijbewijzen aangevraagd of afgegeven kunnen worden, geen auto's en/of kentekens kunnen worden toegelaten of juist afgemeld worden en nog veel meer (studiefinancering, uitkeringen etc.). Een absurde toestand. Ook het Hochsauerlandkreis, waar ik heel wat jaren gewoond heb, schijnt ervan betroffen.

Mensen met een nieuwe auto of die ze juist verkocht hebben kunnen niks. Mensen met een vers gehaald rijbewijs blijven met de gebakken peren zitten. Ook verlengingen kunnen niet verwerkt worden. In Duitsland is het ook niet ongebruikelijk om een winterauto alleen de wintermaanden toe te laten. Dat kan enerzijds d.m.v. een seizoensketeken, maar aan de andere kant ook door afmelden in het voorjaar, kenteken laten reserveren en in het najaar weer aanmelden. Dat gaat dus ook allemaal niet. Een enorm fiasco.

Inmiddels schijnt er een noodverordening van kracht te zijn, dat de betroffen Landkreise de mogelijkheid geeft om bij niet-gehackte buren (met andere IT-software) auto's aan te melden, rijbewijzen af te geven etc. Voor het Hochsauerlandkreis gaat vanaf maandag dat Paderborn en Waldeck-Frankenberg (Hessen) doen. Wie nu een auto aangemeld wil hebben, krijgt dan dus een kenteken met PB of KB erop. Dat kan men niet aanpassen naar het lokale Landkreis. En mensen met een gereserveerd kenteken, raken deze kwijt, mocht het momenteel niet aangemeld zijn.

Te gek voor woorden, maar wel typisch Duits weer. Dat IT-systemen door Randsomware (afpersingssoftware) van hele Landkreise gehackt worden is al een fiasco, maar daarop is natuurlijk altijd een restrisico. Dat er echter geen backup is en mensen zo lang met de gebakken peren blijven zitten, vind ik wel onacceptabel. Tot voor kort was het wettelijk niet eens mogelijk elders dan een rijbewijs aan te vragen of een auto toe te laten. Dat zou in Nederland of Zwitserland toch onmiddelijk binnen enkele dagen zijn opgelost. Maar dus niet in Duitsland. Daar kunnen mensen nu doodleuk 3 weken geen auto's aan- of afmelden, geen rijbewijzen, studiefinancering of uitkeringen aanvragen of verlengen etc. :nothanks:

Bronnen:
https://www.wp.de/staedte/altkreis-bril ... 12269.html
https://www.westfalen-blatt.de/owl/krei ... is-2865584

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 17 nov 2023, 18:18

Ja gek hè, in Südwest-falen :lol:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » za 18 nov 2023, 9:06

sven_engelen schreef: vr 17 nov 2023, 1:04
Durashift schreef: do 16 nov 2023, 22:31 Over (in)flexibel zijn van Duitsers: nou, die bij ons presteerden het om één dag van te voren de locatie te wijzigen. :schrikreactie:
Velbert en Waltrop liggen ook wel een behoorlijk stuk uit mekaar :lol:
Klopt, dat hebben enkele collega's ook ervaren: uurtje rijden, 56 kilometer was de afstand. Zij dachten in Velbert: hmm.. maar even op dat linkje klikken dat de chef donderdagavond nog gestuurd had.. :) :roll:

Bleek dus dat Waltrop onder de regiovestiging Velbert valt. Gezien de voorbereidingen :top: van de Duitse collega's hebben ze dat niet een dagje van te voren omgegooid. Aan NL kant gewoon weer gepruts.. mijn collega kreeg in eerste instantie de huurauto niet eens mee omdat de borg nog niet voldaan was.. :nahzeg: bleek de betaallink bij de grote chef over het hoofd gezien te zijn (spam box is dan een makkelijk, niet te controleren, excuus natuurlijk..) :shutup:

Maar, de werkzaamheden vielen mee, geen file gehad. Eén geschaarde vrachtwagen maar die stond nog wel op de wielen, aan de overzijde op het stukje 2 nabij de tunnel van Gelsenkirchen. Wel apart om te zien dat bij bomensnoei de stammen ter plekke tot boomschors wordt verwerkt op de (afgesloten) rijstrook drie. Doen wij in NL volgens mij niet.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » za 18 nov 2023, 14:19

Durashift schreef: za 18 nov 2023, 9:06Bleek dus dat Waltrop onder de regiovestiging Velbert valt. Gezien de voorbereidingen :top: van de Duitse collega's hebben ze dat niet een dagje van te voren omgegooid. Aan NL kant gewoon weer gepruts..
Twee dingen waar je helaas bijna vanuit kunt gaan: Duitsers zijn star en Nederlanders rommelen maar wat aan.

omNOMNOMNOM
stadsweg

Bericht door omNOMNOMNOM » di 21 nov 2023, 10:13

187 Milliarden Euro zu viel: Nächster Schulden-Schock für die Ampel https://m.bild.de/politik/inland/politi ... obile.html

De Duitse regering moet na het oordeel van het Bundesverfassungsgericht in Karlsruhe afgelopen week in totaal €187 miljard bezuinigen voor de jaren 2023 en 2024, dus de Duitse infrastructuur staat weer wat jaren verwaarlozing te wachten.

De Schuldbremse zoals die in de Duitse grondwet is geïmplementeerd is in feite een pro-cyclische doomsday machine. De Duitse economie is al praktisch in recessie, en dan moet er op korte termijn ook nog zoveel bezuinigd worden; waanzin ten top.

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » di 21 nov 2023, 10:23

Tja, dan moet het parlement de wet aanpassen. Het probleem is dat men bepaalde noodfondsen ingesteld hebben en het geld van deze noodfondsen voor andere doeleinden wil gaan gebruiken. Daar gaat het fout, want het parlement heeft namelijk deze aanpassing niet goedgekeurd.
In het artikel staat overigens ook aangegeven dat de 100 miljard voor defensie niet onder deze regeling valt. Dus er zijn mogelijkheden om dit te 'repareren'. Echter dan moet het parlement hier wel akkoord voor gaan geven.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 21 nov 2023, 10:37

Duitsland raakt steeds meer de rol als voorbeeldland van de Europa kwijt, als ze dat überhaupt nog zijn. Het zou me niet eens verbazen dat het land afzakt naar de onderste helft van Europa. De economie zal het vroeger of later spuugzat zijn, resulterende in verplaatsingen van zowel grotere als ook kleinere ondernemingen naar aangrenzende buurlanden, die er wederom van zullen profiteren.

Zoals het nu gaat zie ik absoluut zwart voor Duitsland de aankomende 10-20 jaar. Het roer moet echt radicaal om en dat zie ik voorlopig niet gebeuren. Veel Duitsers klagen graag, maar een radicale verandering betekend uit je comfortzone te moeten komen. En dat willen dan toch de minste Duitsers. Liever klagen, maar zelf niks doen, want es is immer helaas zo. Maar hoe verder Duitsland afzakt, des te zuurder zal het voor haar inwoners worden. Ooit zal het roer echt om moeten, anders wordt het nog het grote zorgenkind van Europa, als het dat niet sowieso al is.

de_Aristocraat
stadsweg

Bericht door de_Aristocraat » di 21 nov 2023, 12:35

SnarfFlevoland schreef: di 21 nov 2023, 10:37 Duitsland raakt steeds meer de rol als voorbeeldland van de Europa kwijt, als ze dat überhaupt nog zijn. Het zou me niet eens verbazen dat het land afzakt naar de onderste helft van Europa. De economie zal het vroeger of later spuugzat zijn, resulterende in verplaatsingen van zowel grotere als ook kleinere ondernemingen naar aangrenzende buurlanden, die er wederom van zullen profiteren.
Dat er grote structurele problemen met de Duitse economie zijn is geheel correct, maar of ze afzakken naar de onderste helft van Europa weet ik niet. Want bij het lezen van jouw reactie dacht ik eraan dat de koplopersrol van Duitsland nog geen 25 jaar geduurd heeft, want in de jaren 90 zat de Duitse economie ook in zwaar weer en was het land de zieke man van Europa. Daarmee besef ik mij dat Duitsland niet sinds WO2 continu een succesmodel is geweest, maar zichzelf steeds weer opnieuw heeft moeten uitvinden.

In de jaren 70 werd Duitsland door zowel de oliecrisis als een sterke D-mark geraakt. Dat heeft er voor gezorgd dat de efficientie van productie steeg, en dat Duitsland (meer) ging inzetten op kwalitatief hoogwaardigere producten zodat ze daarmee een hogere prijs op de wereldmarkt konden rechtvaardigen.

Eind jaren 90 was dat model mede door de eenwording en hoge sociale lasten niet meer draagbaar en kwam het land in het slop. De SPD onder Schröder heeft toen veel bekritiseerde hervormingen doorgevoerd, die echter de basis hebben gelegd voor het economische succes van de laatste 25 jaar. Schröder en de SPD kregen echter de politieke druk te verwerken waardoor Merkel aan de macht kwam, en Merkel kon haar positie houden vanwege het economische succes waar Schröder het fundament voor heeft gelegd.

Belangrijk is om de kanttekening te maken dat de politiek altijd slechts de randvoorwaarden schept waarin bedrijven economisch succesvol kunnen zijn. De bedrijven zetten dat vervolgens om in het succes waar de hele maatschappij van profiteert (of de verdeling rechtvaardig is, dat is een andere discussie). Het is dus de samenwerking tussen overheid en bedrijven die het succes bepaalt, en niet 1 van de de 2 partijen.

En nu zijn we dus 25 jaar verder en moet Duitsland zich opnieuw zelf uitvinden. Eigenlijk een flinke tegenstelling tot de starre houding die Duitsland en Duitsers kenmerkt, maar het verleden toont aan dat ze wel degelijk in staat zijn tot veranderingen (i.t.t. andere Europese landen als Frankrijk of Italië die decennialang in ellende blijven hangen).

De vraag die ik mij echter stel is of er een politicus aan de macht weet te komen die het ideologische dogma kan doorbreken, en op basis van een nuchtere analyse de problemen kan identificeren en oplossingen kan aandragen & uitvoeren. Dit is altijd een ondankbare taak geweest en kost je uiteindelijk de politieke macht (want vaak impopulaire, pijnlijke maatregelen) en ik heb het idee dat we meer dan in de afgelopen 50 jaar vast zitten in tijden waarin ideologie en machtshonger overheerst. En als dat zo blijft zou het betekenen dat Duitsland ook nog jarenlang vast gaat zitten in een niet meer werkend economisch model. Beetje als Argentinië die al ruim 60 jaar in dezelfde economische malaise blijven hangen.
SnarfFlevoland schreef: di 21 nov 2023, 10:37Zoals het nu gaat zie ik absoluut zwart voor Duitsland de aankomende 10-20 jaar. Het roer moet echt radicaal om en dat zie ik voorlopig niet gebeuren. Veel Duitsers klagen graag, maar een radicale verandering betekend uit je comfortzone te moeten komen. En dat willen dan toch de minste Duitsers. Liever klagen, maar zelf niks doen, want es is immer helaas zo. Maar hoe verder Duitsland afzakt, des te zuurder zal het voor haar inwoners worden. Ooit zal het roer echt om moeten, anders wordt het nog het grote zorgenkind van Europa, als het dat niet sowieso al is.
Eens, en niet veel op aan te vullen. Al relateer ik het gezien bovenstaande niet zozeer aan de Duitsers en het uit de comfortzone komen, maar het gebrek aan politieke wil en capaciteiten die ik een noodzakelijke verandering zou aanvertrouwen (vast blijven hangen in ideologie).

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 21 nov 2023, 14:35

^^ Op zich goede punten over de economie, maar het probleem is groter dan dat. Duitsland heeft, zeker in vergelijking met de meeste andere westerse landen, de digitaliseringsslag gemist en heeft een grote achterstand. Duitsers zijn niet zo goed in veranderingen, hooguit als het geleidelijk gaat. Maar sinds de opkomst van het internet zijn sommige ontwikkelingen razendsnel gegaan. En om de één of andere reden weet Duitsland dat niet goed bij te benen. Het ligt inderdaad niet zozeer aan de Duitsers zelf, zeker bij jongeren zijn er genoeg die zien dat het in andere landen anders gaat. Maar er is wel een mentaliteitsverandering op hoger niveau nodig.

Wat voor de economie ook van belang is, is infrastructuur. Onder anderen wegen en spoorwegen, maar ook digitale infrastructuur. Duitsland loopt nog steeds achter met 5G-verbindingen, en überhaupt moet je in Duitsland veel dingen nog op papier regelen waar dat in andere landen allang digitaal kan. Ook met de wegen en spoorwegen kan en moet het veel beter. De tijd die het nu kost om infrastructuur te vervangen, dan heb ik het nog niet eens over nieuwbouw, is veel te lang. En er komt nog een enorme vervangingsopgave aan, nu veel infrastructuur uit de jaren '60-'80 op leeftijd begint te geraken.